alkafi 10 - khoddamiyan.mp3
22.17M
#الکافی
#حدیثخوانی
#خدامیان
✅درس حدیث خوانی هفتگی
✅کتاب شریف «الکافی» مرحوم کلینی،
✅توسط علی اکبر خدامیان آرانی
✅سال ششم
✅جلسه یازدهم، سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
✅چهــار توصــیه بــرای عاقبـــت بخیــــری در کـــلام مـــولا علــی علیــه الســـلام:
✅امام علی علیهالسلام می فرمایند:
و اكْظِمِ الغَيْظَ، وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ، وَ احْلُمْ عِنْدَ الغَضَبِ، وَ اصْفَحْ مَعَ الدَّولَةِ، تَـكُنْ لَـكَ العاقِبَةُ.
◻️ خشم خود را فرو بر
◻️ و به هنگام قدرت، گذشت كن
◻️ و در هنگام عصبانيت، بردبار باش
◻️ و در وقت توانايى (بر انتقام)، ببخش
🍃تا عاقبت بخیـــــر شوی
📚 نهجالبلاغه، نامه ۶۹
✅معارف ناب قرآن و حدیث
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅──────────────────┅╮
🆔 www.eitaa.com/khoddamiyan 🆔
╰┅──────────────────┅╯
🌹خوشا بحال مجاهدان🌹
✅امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«اللهُ اللهُ فی الـجهادِ بأَموالِكُم وَ اَنفُسِكُم وَ اَلسِنَتِكُم فی سبیلِ الله»
از خداوند بر حذر باشید و با مال و جان و زبان خود در راه خدا مجاهدت نمائید.
📜(نهجالبلاغه، نامه ٤٧)
✅معارف ناب قرآن و حدیث
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅──────────────────┅╮
🆔 www.eitaa.com/khoddamiyan 🆔
╰┅──────────────────┅╯
alkafi 11 - khoddamiyan.mp3
21.58M
#الکافی
#حدیثخوانی
#خدامیان
✅درس حدیث خوانی هفتگی
✅کتاب شریف «الکافی» مرحوم کلینی،
✅توسط علی اکبر خدامیان آرانی
✅سال ششم
✅جلسه دوازدهم، سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
🌹روایتی بسیار زیبا🌹
🌹اخلاق نیکو🌹
✅امام على عليه السلام می فرمایند:
✅ حَسِّنْ خُلْقَكَ يُخَفِّفِ اللّه حِسابَكَ؛
✅اخلاقت را خوب كن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.
(امالى شیخ صدوق، ص ۲۷۸)
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
39.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه اول: آشنایی با کتابخانه اهل البیت علیهمالسلام
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
48.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه دوم: آشنایی با کتابخانه مدرسه فقاهت
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
37.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅درس مهارتهای پژوهشی
✅آشنایی با کتابخانههای آنلاین
✅جلسه سوم: آشنایی با کتابخانه دیجیتال نور
🔹ضروری و قابل استفاده برای تمامی پژوهشگران🔹
#پژوهش
#کتابخانه
#مهارت
#دروس
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
🌹زیارت اموات🌹
✅قَال أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا.
✅امير مؤمنان على عليه السّلام میفرمایند:
مردگان خود را زيارت كنيد، زيرا آنها به زيارت شما خوشحال مىشوند و هر كدام از شما در كنار قبر پدر، يا مادر خود همزمان با دعايى كه بر ايشان مىكند، حاجت خود را نيز بخواهد.
📜(الکافی، جلد۳، ص۲۲۹)
✅معارف ناب قرآن و حدیث
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
16.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹برای دلسوختگان زیارت🌹
من فقط سائلم، درو وا کن
با روی سیاه آمدم، درو وا کن
✅معارف ناب قرآن و حدیث
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
✅نکته ای در باب طب✅
✅این سطور، فارغ از تأیید یا نفی طب مدرن و طب اسلامی و طب سنتی نگاشته شده است و صرفاً در پی ردّ استدلالی نادرست است.
✅چندی است که برخی برای نفی طب اسلامی، به دلیلی تمسّک می جویند که کاملاً نادرست بوده و للسهو أو للعمد، متعدداً به آن استدلال می نمایند.
✅استدلال این گروه عبارت است از: مراجعه اهل بیت علیهم السلام به پزشکان.
به این معنا که چون معصومان علیهم السلام، به پزشکان معاصر خود مراجعه میکردند، پس دلیلی بر وجود طب اسلامی نیست و اصلا طبی از منظر اهل بیت بعنوان طب اسلامی وجود ندارد.
✅پاسخ: فارغ از وجود یا عدم وجود طب اسلامی که خود، بحث مفصلی را می طلبد و غرض اصلی راقم این سطور نیست، فقط به ردّ این استدلال و نادرستی آن پرداخته می شود.
1⃣نکته اول: در هیچ منبع معتبر روایی شیعی، حدیثی مبنی بر مراجعه معصومان علیهم السلام به پزشک و طبیب وجود ندارد.
تا آنجایی راقم این سطور، فحص و بررسی کرده، حتی یک روایت را (نه تلویحاً و نه تصریحاً) دالّ بر این نکته، در منابع معتبر شیعه نیافته است. مخالفان تنها به دو مستند تمسّک می کنند که با تأسف فراوان، هر دو از منابع درجه چندم اهل سنت است که هیچ حجیتی برای ما ندارند، در عین حالی که در آن دو مورد هم هیچکدام از معصومان علیهم السلام به پزشک مراجعه نکرده اند، بلکه دیگران برای آنها پزشک آورده اند. یکی داستان رجوع پیامبر به طبیب و یکی هم حضور طبیب بر بالین امیرالمؤمنین علیه السلام، که هر دو در منابع تاریخی اهل سنت ذکر شده و هیچ اعتباری برای ما ندارند، چرا که نه آیه قرآن است و نه حدیث اهل بیت و نه استدلال عقلی و نه تاریخ مسلّم.
بله، درباره مراجعه ائمه علیهم السلام به دیگران برای انجام حجامت و فصد، روایاتی داریم که اینها نیز اصلا مصداق مراجعه به طبیب نیست، زیرا این امر، بدیهی است که اساساً مسئله فصد و حجامت، عملی است که باید توسط شخصی غیر از مفصود و محجوم انجام شود، چیزی شبیه به تزریقات و عجب آن است که در تمام روایاتی که اشاره به حضور حجّام یا فصّاد بر بالین امام شده است نیز، خود حضرت، مواضع حجامت یا فصد را برای طبیب مشخص کردهاند و به تعبیر دیگر، طبیب، آنچه را امام فرموده اجرا کرده است، یعنی مجری بوده است، نه طبیب!
2⃣نکته دوم: درباره علم امام است.
روایات در باب علم امامت به قدری تواتر معنوی دارد که قابل احصا نیست. امامی که دارای علم الهی است. امامی که عالم بالإطلاق است، یعنی بدون استثنا به تمامی علوم دین و دنیا آگاه است و مجهولی در هیچ دانشی برای او نیست.
آیا مراجعه چنین امامی به پزشک، عقلاً جایز است؟ یعنی آیا مراجعه عالم به جاهل جایز است؟ اگر بپذیرید که امام معصوم علیه السلام، به طبیب مراجعه می کرده است، یعنی امام در دانشی از دانش ها، نعوذ بالله، جهل دارد و نادان است. آیا چنین سخنی پذیرفتنی است؟! اگر شما به نتیجه این سخن، باور داشته باشید، فتح باب کرده و علم امام را از بین برده اید، به این معنا که راه باز کرده و قائل شده این که ممکن است امام معصوم در دانشی از دانشها، علم و آگاهی داشته باشد!!! و این نکته را ببینید که چه توالی فاسدی خواهد داشت و هر روز خواهند آمد افرادی که گوشه ای از علم امام را با مقراض، ببرّند، تا دیگر چیزی از آن باقی نماند.
بسنده می کنم به یک عبارت از علامه حلی: از جمله ادله حُسن بعثت این است که بعضی از اشیاء برای ما سودمند است مانند بسیاری از غذاها و داروها و بعضی از آنها برای ما زیانمند است مثل بسیاری از سموم و گیاهان و این در حالی است که عقل نمیتواند آنها را دریابد و با بعثت پیامبران این فائده بزرگ تأمین میشود…». (کشف المراد، ص۲۷۱)
3⃣نکته سوم: هدف از طرح این نکته، حفاظت از علم امام و توجه به تمسک به روایات است که نباید به هرچیزی استدلال کرده و برای خود دلیل بتراشیم.
وگرنه راقم این سطور قائل است به اینکه هدف اصلی اسلام، طب و پزشکی نبوده است و ائمه علیهم السلام هم غرضشان، شناساندن خود به عنوان طبیب نبوده است.
اما طب و پزشکی بغرض ثانویه، از لوازم نیل به سعادت و کمال انسان است و لذا تحت قلمرو دین، بوده و هست.
✅علی اکبر خدامیان آرانی
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
alkafi 13 - khoddamiyan.mp3
20.49M
#الکافی
#حدیثخوانی
#خدامیان
✅درس حدیث خوانی هفتگی
✅کتاب شریف «الکافی» مرحوم کلینی،
✅توسط علی اکبر خدامیان آرانی
✅سال ششم
✅جلسه سیزدهم، سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰
🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan