eitaa logo
معارف ناب قرآن و حدیث
1.5هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
206 ویدیو
92 فایل
کانال رسمی علی اکبر خدامیان آرانی دکتر (سطح ۴ حوزه)، کارشناس و پژوهشگر علوم و معارف قرآن و حدیث، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه، اخلاق، تربیت، مشاوره خانواده ارتباط و ارسال پرسش و مشاوره: @AliAkbarKhoddamiyan برای عضویت در کانال، روی لینک زیر کلیک فرمایید.
مشاهده در ایتا
دانلود
عامل هجدهم: توصیه ویژه خانواده به اقامه نماز و پرداخت زکات (صدقه) از عوامل بسیار تأثیرگذار در تحکیم بنیان خانواده و سعادت اعضای خانه، توجه ویژه به نماز و زکات و صدقه است. نماز، یعنی ارتباط مستقیم و بدون واسطه با خداوند هستی‌آفرین. این ارتباط مستقیم با منبع هستی، موجب ارتباط مستحکم اعضای خانواده با یکدیگر نیز می‌گردد. ارتباطی که موجب تحکیم بنیان خانواده می‌شود. خداوند در قرآن صراحتاً دستور می‌دهد که باید اهل و عیال و خانواده خود را به نماز خواندن امر کنید و بر آن شکیبا باشید: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها‏» (طه، آیه132) همچنین از سیره‌های مستمرّ انبیاء، توصیه خانواده به نماز و پرداخت زکات شمرده شده که موجب رضایت الهی می‌گردد: «وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ وَ كانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِيًّا» (مریم، آیه55) وقتی انسان، ارتباط خودش را با خداوند به وسیله نماز حفظ و مستحکم کند، ارتباطش با دیگران نیز به طور ویژه حفظ و مستحکم خواهد شد، چرا که عشق و محبت را خداوند در دل‌ها می‌گذارد. به همین خاطر است که امامان معصوم علیهم السلام سفارش فرموده‌اند به شخص بی‌نماز و شرابخوار، دختر ندهید؛ زیرا وقتی شخصی حاضر به برقراری ارتباط با خالق و آفریننده خویش نیست و به عهد خود نسبت به او وفا نمی‌کند، چگونه می‌خواهد به عهد خود نسبت به بنده او وفا کرده و حق او را رعایت کند! میلیاردها نفر زیر خاک، بزرگترین آرزویشان بازگشت به دنیاست تا سجده کنند ولو یک سجده! امّا هیهات در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید و برای دیگران نیز ارسال فرمایید. علی اکبر خدامیان آرانی 🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
۳۰ مرداد، روز بزرگداشت عالم و محدث کم‌نظیر شیعه، از مفاخر اسلام و نوادر روزگار، علامه بزرگوار، محمدباقر مجلسی است. بارگاه مطهر ایشان در اصفهان، ملجأ عام و خاص است. @khoddamiyan
عامل نوزدهم: صداقت و اعتماد متقابل از جمله عوامل تحکیم بنیان خانواده، اعتماد زن و شوهر به یکدیگر و صداقت بین آنهاست. اگر بین زوجین، اعتماد برقرار نباشد و با هم صادق نباشند، زندگی پابرجا نخواهد بود. اگر در خانواده‌ای صداقت، جاری باشد، اعتماد هم برقرار خواهد بود و ایمان هم در آن زندگی، موج خواهد زد، زیرا مؤمن، هیچگاه دروغ نمی‌گوید و همیشه صادق است. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: «کسی که به دروغگویی شناخته شود، اعتماد به او کم خواهد شد و کسی که از دروغ، دوری کند، حرف‌هایش تصدیق و باورپذیر خواهد بود.» (عيون الحكم و المواعظ، ص458) دروغ، موجب نابودی زندگی است. دروغ، نتیجه‌اش بی‌اعتمادی در زندگی است و این بی‌اعتمادی، اولین ضربه‌اش به پایه و زیربنای زندگی خواهد بود و خانواده را از اساس، ویران خواهد کرد. امیر بیان، مولی علی علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «ای بندگان خدا، راست بگویید که خدا با راستگویان است و از دروغ پرهیز کنید که از ایمان به دور است. راستگو بر فراز پايگاه رستگارى و بزرگوارى قرار دارد و دروغگو در لبه پرتگاه نابودى و هلاكت است‏.» (تحف العقول، ص151) بنابراین، دروغگو، در لبه سقوط و هلاکت ایستاده است و نه تنها خودش، بلکه خانواده‌اش را هم به نابودی و هلاکت خواهد کشاند. اعتماد متقابل، نتیجه صداقت زن و شوهر به یکدیگر است. در همه زمینه‌های زندگی مانند دخل و خرج‌ها، خرید و فروش‌ها، رفت و آمدها و...، با یکدیگر صادق باشیم تا زندگی هم با ما صادق باشد و به ویرانی نینجامد. اگر خواهى از هر دو سَر آبروى همه راستى كن، همه راست گوى‏ در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید و برای دیگران نیز ارسال فرمایید. علی اکبر خدامیان آرانی 🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
عامل بیستم: درک متقابل یکی دیگر از عوامل مهمی که در تحکیم بنیان خانواده، اثرگذار و نقش ویژه‌ای را نیز ایفا می‌کند، درک متقابل زوجین از یکدیگر است. درک مشکلات و احساسات یکدیگر در شرایط مختلف زندگی مانند زمان‌های بیماری، بارداری، فشارهای اقتصادی، بیکاری و...، از مهمترین عواملی است که به تحکیم بنیان خانواده کمک کرده و اساس زندگی را مستحکم نگاه می‌دارد. بسیاری از افراد، گلایه‌هایشان درباره عدم درک صحیح همسر از اوست. زن و مرد باید شرایط ویژه یکدیگر را بشناسند و با درک متقابل آن، آرامش زندگی را حفظ کنند و در تلاطم طوفان فشارهای زندگی، خانواده را از ویرانی، نجات دهند. مردی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: «همسری دارم که وقتی به منزل می‌روم به استقبال من می‌آید و زمانی که بیرون می‌روم مرا بدرقه می‌کند. هرگاه مرا ناراحت و اندوهگین ببیند از من می‌پرسد: چه چیزی تو را غمگین ساخته است؟ اگر برای رزق و روزی است، که آن بر عهده تو نیست و خداوند عهده‌دار آن است و اگر ناراحتیت بخاطر امور آخرتی است، خداوند بر اندوهت بیافزاید.» پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمودند: «خداوند در روز زمین، کارگزاران دارد و این زن، یکی از آنان است و نیمی از اجر شهید، از آنِ اوست.»(من لایحضره الفقیه، ج2، ص389، ح4369) خوشا به حال زنانی که اینگونه‌اند و خوشا به حال مردانی که اینچنین زنانی دارند. زندگی با این درک متقابل زن و مرد از شرایط و حالات یکدیگر، رنگ خدایی دارد و همراه است با شیرین و لذّت وگوارایی و آرامش و آسایش. در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام سهیم باشید و برای دیگران نیز ارسال فرمایید. علی اکبر خدامیان آرانی 🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
کتابشناسی تحلیلی ترجمه‌ها و شرح‌های نهج البلاغه.pdf
852.4K
#فایل ✅جزوه درس «کتابشناسی تحلیلی ترجمه‌ها و شرح‌های نهج‌البلاغه» تدریس شده در دوره‌های متعدد تربیت مربی و تربیت مدرس نهج‌البلاغه 🔷 ویراست سوم 🆔 @khoddamiyan
⏺حجت‌الاسلام محقق داماد: بیشتر احادیث طبی را عطارها روایت کرده‌اند و اگر مسئله تضاد منافع را در نظر بگیریم، هیچ کدام سندیت ندارد. ⏺حجت‌الاسلام علیدوست: 🔹در باب روایات طبی، روایات ضعیف بسیاری وجود دارد. بیش از ۸۵ نفر از کسانی که در جریان روایات طبی حضور دارند، غالی هستند که از این افراد می‌توان ابوالخطاب را نام برد که ادعای پیامبری کرد و مورد لعن امام صادق(ع) قرار گرفت. "نشست علمی جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی ـ اصولی - دی ماه 97 ⏺حجت‌الاسلام یوسف غضبانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب: 🔹 تعداد اندکی روایت مستند قابل اعتنا در مورد طب داریم؛ در تحقیقی که صورت گرفته از دوازده هزار روایت طبی تنها ۹۰۰ روایت سند دارد و بقیه بی‌سند است و اغلب اقوال حکمایی به نام نبی، باقر، صادق و یا رضا بوده‌اند که پس از حضور اسلام در ایران به‌ جهت اینکه علوم به زبان عربی نوشته می‌شدند، متون طبی هم به زبان عربی نوشته می‌شدند و با گذشت زمان برخی گمان کرده‌اند که اینها اقوال پیامبر و ائمه هستند. 🔹از این ۹۰۰ روایت هم کمتر از ۱۰۰ روایت سند معتبر و قابل استفاده دارند و این روایات نیز به‌طور عمده مربوط به خواص خوراکی‌ها، پیشگیری و بهداشت‌اند و در مورد درمان بسیار اندک‌اند و این میزان روایت برای تولید یک علم به نام طب اسلامی بسنده نمی‌کند؛ چون طب باید علل بیماری‌ها و شیوه درمان را پوشش دهد. سیره پیامبر و اهل بیت هم بر مراجعه به پزشکان زمان خود تکیه دارد، چنانکه امام حسن برای تشخیص اثرات ضربتی که بر سر امام علی وارد شده بود از پزشک یهودی زمان خود استفاده کرد. 🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 ✅اینها گوشه‌ای از هجمه‌ها بر احادیث اهل بیت علیهم السلام و کتب حدیثی شیعه است. بززگترین اشکال این عزیزان، سند احادیث است. مگر غیر از این است که راه منحصره در حجیت احادیث، فقط سند تنها نیست. ✅اگر تنها دلیل اعتبار را، سند بدانیم: ⛔️باید بیش از یک سوم احادیث کتاب شریف الکافی مرحوم کلینی را بدور بیاندازیم!!! ⛔️باید بیش از یک سوم (نزدیک نیمی از) احادیث کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق را بدور بیاندازیم!!! ⛔️باید حدود یک چهارم کتاب تهذیب الأحکام و الإستبصار شیخ طوسی را بدور بیاندازیم!!! ⛔️باید نهج البلاغه را بدور بیاندازیم!!! ⛔️باید صحیفه سجادیه را بدور بیاندازیم!!! ⛔️باید تحف العقول را بدور بیاندازیم!!! «تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل» ✅در یک کلمه، فقط اظهار تأسف می‌کنم برای این بزرگواران که خواسته یا ناخواسته، به وهن شیعه و محدثان متقدم و احادیث اهل بیت علیهم‌السلام منجر شده‌اند. امان از افراط و تفریط علی اکبر خدامیان آرانی ‌🆔 @khoddamiyan
✅نکته‌ای اساسی در اعتبارسنجی احادیث: روش نقد حدیث تنها به شیوه «سند شناسى رجالى» منحصر نیست؛ بلکه قرینه‌هاى خارج از سند، نقش عمده و سرنوشت سازى در اعتبار و حجّیت حدیث ایفا مى‌کنند. ⏺هر حدیث از دو بخش تشکیل شده و با توجه به این دو بخش، اعتبارسنجی باید صورت بگیرد. این دو بخش عبارتند از: سند حدیث و متن حدیث. علاوه بر بررسی سند و متن حدیث، منبع و مصدر حدیث نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد. 🔷بنابراین باید گفت که نقد صحیح، در سه فرایند کامل می‌گردد: الف: نقد سند؛ ب: نقد متن؛ ج: نقد منبع. ✅موافقت با قرآن، موافقت با احادیث، موافقت با عقل، تراکم ظنون، علوّ مضمون، تعالی تعبیر، عمل اصحاب ائمه علیهم السلام، ذکر حدیث در اصول متعدد اصحاب، تکرار حدیث در کتب متقدم و معتبر و... از قرائنی هستد که در کنار یکدیگر، موجب اعتبار حدیث می‌گردند. ✅بنابراین معیار در نقد حدیث، فقط شیوه سندى ـ رجالى نیست و روش سید بن طاووس و علامه حلّى و گروهى از محقّقان اهل سنّت که بر اساس آن، حدیث را با چهار معیار: صحیح، حَسَن، موثّق و ضعیف ارزیابى مى‌کنند، صرفاً در بُعد «تصحیح سند» معتبر است، نه در اثبات صدور حدیث. ✅پس نمى‌توان بر اساس معیارها و تعاریف متداول اصطلاحات چهارگانه، بسیارى از روایات را از حیّز انتفاع خارج کرد و با انگ ضعیف بودن اسناد، آنها را از حجّیت ساقط نمود. زیرا در این صورت، کثیری از احادیث کتب اربعه را نیز باید بکناری افکند. (العیاذ بالله) 🔷علی اکبر خدامیان آرانی 🆔 @khoddamiyan
کتاب در پرتو مکتب حسینی - خدامیان.pdf
548.6K
کتاب «در پرتو مکتب حسینی»؛ درس‌هایی برای زندگی از مکتب امام حسین علیه السلام ✅تألیف علی اکبر خدامیان آرانی 🆔 @khoddamiyan