eitaa logo
خوش نامها | حوریه بزرگی
59 دنبال‌کننده
32 عکس
22 ویدیو
1 فایل
گاه‌نوشته‌هایی از جنس نقد فرهنگِ سلبریتی و روایت‌هایی از جهانِ بدیلش که در آن خوش‌نام‌ها طلایه‌دارند. پذیرای نظرات، نقدها و پیشنهادهای شما هستم: @Hbozorgi12
مشاهده در ایتا
دانلود
| ♦️ از مرد مطلوب مقتدر تا مرد ضعیف روشنفکرنما؛ چند خطی به بهانه نشر کلیپ غیرعادی ✍🏼 | خانم دکتر حوریه بزرگی 🔸چند هفته‌ای است که کلیپی با عنوان «غیرعادی» در حال دست به دست شدن و انتشار است. موضوع این کلیپ نقد آزادی پوشش و نقض این انگاره است که «آزادی در پوشش، یعنی عدالت اجتماعی و پیگیری حق برابری زن ومرد در جامعه.» تولید محتوا در این حوزه با زبانی عامه‌پسند و داستان‌گونه از جمله تولیدات به شدت مورد نیاز است و از این جهت سازندگان این اثر به سبب جرئت‌مندی شان برای نشان دادن زشتی و قبیح بودن چشم چرانی و آثار آن در بلند مدت قابل تقدیر هستند. در زمانه‌ای که رسانه‌های مستکبر غربی و باورمندان و پیروانِ اندیشه‌ای و عملی آنان با همه قوا و با انواع شیوه‌های اقناعی، در حال عادی‌سازیِ «غیرعادی‌هایِ ضدفطری» هستند، هر پیام و اثری که به شکستن ساختارهای مدرن و به ظاهر زیبای آن‌ها و فاش کردن صورت قبیح زیر ماسک روشنفکرانه‌شان بیانجامد، ارزشمند است. این شروع را به فال نیک می‌گیریم و ضمن تبریک به سازندگان آن، نکته‌ای را جهت ارتقا کارهای بعدی مطرح می‌کنم. 🔹 نظام اندیشه‌ای اسلام، واجد پتانسیل‌های منحصر به فردی برای ارتباطات عادلانه همراه با حس رضایت و آرامش بین زن و مرد در فضای خانواده و جامعه است. یکی از ظرفیت‌های مهم در این حوزه نقش مرد مقتدر و مسئولیت پذیری است که به استناد آیات و روایات مسئولیت اصلی تربیت دینی همسر و فرزندان را بر عهده دارد. به میزانی که این نقش تربیتی به نام برابری کمرنگ شود، فشار روانی بر زن و فرزندان افزایش یافته و تعادل نظام ارتباطی از بین میرود. این درست نقطه‌ای است که با شعار برابری زن و مرد مورد حمله قرار گرفت و نتیجه‌ی آن شد، مردانی ضعیف و وابسته و زنانی آشفته و همواره در حال چالش و جنگ با خود و دیگران. آرشِ قصه غیرعادی، اگر مردی مقتدر بود و تربیت خانوادگی و اجتماعی او را از نقش واقعی‌اش دور نکرده بود، در هنگامه‌ی مواجهه با نگار و حرف‌هایش به جای آنکه خیلی زود تسلیم شود، به راه‌های حفظ خانواده‌اش فکر می‌کر‌د و با نگار از دنیای مردانه و عادت نکردن چشم‌ها می‌گفت. اما آرش به راحتی تسلیم می‌شود و در نهایت هم مقصر اصلی ماجرا و انحراف او و فرزندانش می‌شود نگاری که ساده لوحانه فریب خورده است و آرش حق دارد طلبکارنه از او انتقاد کند و بگوید: «چرا تعجب می‌کنی خانم جون، یالا بکش کِل برا بچه هامون... تو گفتی این چیزا باید عادی شه» در روایت هیچ اشاره‌ای و یا بهتر بگوییم هیچ نقشی برای مرد خانواده و مسئولیتش در هدایت امور تعریف نمی‌شود و در گامی فراتر آرش علت قصور ـ شما بخوانید ضعفِ ـ خود را نیز به زن ارجاع می‌دهد. 🔸آرش و نگارِ قصه‌ی غیرعادی، البته در خانواده‌های ایرانی با شدت و ضعف متفاوت وجود دارند، اما آنچه مدنظر این یادداشت است، لزوم توجه به داشتن یک سیاست و گفتمان مشخص، همه جانبه، دقیق، علمی و پیشرو در مسئله زنان و خانواده و سپس تلاش برای عینی کردن آن در عرصه هنری است. پیشنهاد مشخص ما «تبیین هنری اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه» در مسئله پوشش و نظام روابط و کنش انسانی است. به نظر می‌رسد گفتمان غالب جمهوری اسلامی در سال‌های پس از انقلاب با تمرکز بر برجسته کردن نقش‌های زنانه از پرداختن به نقش‌های مردانه فاصله گرفته است. این در حالیست که زن زمانی می‌تواند به ایفای درست نقش خود بپردازد که مردان پیرامونی‌اش و فضای کلی جامعه او را به مردواره شدن و یا بدل شدن به شیء جنسی فرانخواند. انقلاب اسلامی مردم ایران به مدد نفس مسیحایی امام (ره) در سال‌های نخست انقلاب اسلامی، الگویی بدیل از اقتدار مردانه در کنار عاطفه زنانه تجربه و به جهانیان عرضه کرد. این الگو در سال‌های پس از جنگ با ورود گفتمان‌های توسعه به مقتضای زمانه نتوانست خود را تکمیل و گسترش دهد و دچار افراط‌ها و تفریط‌هایی شد، شناخت فراز و فرودها و خلاء ها و شفاف کردن صفحات مبهم پازل می‌تواند راهگشای ساخت آثاری قوی‌تر و اثرگذار تر باشد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir| 🆔 @khosh_namha
🚦سی و یکمین تخصصی دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ⭕️موضوع: زیست جهان سوژه ایرانی در عصر ارتباطات؛ رسانه و فرهنگ شهرت 🎙ارائه دهنده: دکتر احسان شاه قاسمی دانشیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران 🎙با حضور: دکتر حمید دهقانیان مدیر اندیشکده مطالعات ایران دبیر نشست: محمد ربیعی پژوهشگر حوزه فرهنگ و ارتباطات 🗓 زمان: سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۴تا۱۶ 📍لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc ♦️برای ثبت درخواست شرکت در اختتامیه همایش به آی دی @mrkhodayi پیام دهید♦️ 📍سایت و کانال همایش👈 http://irhfc.ihu.ac.ir/fa/ https://eitaa.com/irhfcconf •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
10.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ان القوات الیمنیۀ... 💯 تقلید سلبریتی آمریکایی از یحیی سریع 🔆 شجاعت و ایمان دو رسانه اصیل اسلامی است که این روزها به دست دو جبهه یمن و غزه در حال صدور پیام صبر و مقاومت به تمامی این کره خاکی هستند. 📜 پیامی که ریشه در قیام سال چهل و دو و دعوت صادقانه روح الهی خمینی کبیر دارد. @Qahramani
🔰کنش ایرانی از عشق تا آزادی 🔸 به نظر می‌رسد، ما با «عشقی تطور یافته» روبه‌روییم. گفتمان غالب عشق در بحبوبه انقلاب اسلامی و سال‌های اوایل انقلاب گستره‌ای وسیع داشت، از دلدادگی رهبری عارف و فقیه به ذات حق آغاز می‌شد و سریان این دلدادگی در قلوب و سپس کنش پیروان امام خمینی(ره) در سطوح متفاوت جامعه دیده می‌شد. شهید بهشتی به عنوان یکی از راهبران سیاسی مردم را به عاشق‌شدن توصیه می‌کند و می‌گوید: «برادرها، خواهرها عاشق شوید، زندگی به عشق است....». 🖋حوریه بزرگی؛ دکتری فرهنگ و ارتباطات 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net 🆔 @khosh_namha
✈️ *کاشان، آمل، زنجان؛ یک پیوند شیعی* 💡 اولین برخورد من با ابیات کتیبه‌ی ایوان نجف -مثل خیلی از دیگران- در این تضمین زیبای سید حمیدرضا برقعی در چهارپاره «خانه پدری» بود: باز هم در شکوه ایوانت مستم، آشفته‌‌ام، پریشانم دارم آن شعر روی ایوان را جای اذن ورود می‌خوانم: *«زائران درگهت را بر در خلد برین می‌ دهند آواز طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِین»* ❓ اما شاعر این بیت کیست و چگونه چنین شرفی یافته است؟🤔 👈 او شاید تنها شاعر پارسی‌گوی عهد قدیم است که بعد از مرگش به دستور حاکم وقت، آرامگاهی باشکوه برای او ساخته می‌شود. اولجایتوی مغول بنای اولیه بر روی مزار این شاعر شیعی را به سبک همان بارگاهی می‌سازد که برای مزار خودش ساخته بود... 📝 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید: 👇 http://azsarnevesht.ir/post/696 =-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-= 📌 @azsarnevesht_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 اگر فرهنگ سلبریتی، پا به زندگی‌ات بگذارد، تو را به مبتذل‌ترین شکل ممکن از انسانیت دور می‌کند، تو می‌شوی موجودی فرومایه که به چیزی فکر نمی‌کنی جز نمایش لذت‌های دم‌دستی که لاکچری و باارزش می‌پنداری. ♦️بزرگترین خیانتِ قدرتِ هوشمندِ صمیمی -که به واسطه رسانه‌ها در همه ابعاد جهان بیرون و درون ما ریشه کرده - اسارت عشق‌ورزی و آزادیِ حقیقی است... 🌱و چه زیبا سرود مولانا: دل و جان به آب حکمت ز غبارها بشویید هله تا دو چشم حسرت سوی خاکدان نماند نه که هر چه در جهانست نه که عشق جان آنست جز عشق هر چه بینی همه جاودان نماند ره آسمان درونست پر عشق را بجنبان پر عشق چون قوی شد غم نردبان نماند 🆔 @khosh_namha
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 از اصفهان تا نجف... 🔸هدیه ویژه مولا علی (ع) برای شما دوستدارانِ دوستان امیرالمونین (ع) 🌱 خوش نامها، زندگان حقیقی تاریخ اند... @khosh_namha
🔻قدرتِ هوشمندِ صمیمی؛ از استثمار تا رهاییِ زیبایی ✍ حوریه بزرگی 🔸قدرتِ هوشمندِ صمیمی، معنایی نو و جذاب از به ما ارائه می‌دهد. او میل به زیبایی و کمال‌طلبی را که در وجودِ همۀ ماست، با به استثمار می‌کشد. خودبهینه‌سازی یعنی به روز رسانی دائمی و پی‌درپیِ بدن، به‌شیوهای معین، برای شبیه سازی خود به شُهرگانِ دنیای رسانه. 🔸بدن‌های تشدیدشده سلبریتی‌ها، هفت روز هفته و 24 ساعته زیرنظر است و در سراسر زندگی روزمره ما منتشر شده است تا بدانجا که بهینه‌سازیِ بدن، به امری طبیعی و هنجاری بدل شده است. در این مسیر، به‌تدریج، ما تبدیل به پرستندگان بدن خود می‌شویم. بدنی که دیگر، بودن یا داشتنش حداقل کارکرد را برای ما دارد و غایتِ نسبتِ ما با بدنمان، لذت بردن حداکثری از آن است. 🔸 ما زمانی از بدنمان لذت می‌بریم که دربارۀ آن می اندیشیم و آن را با بدن‌های دیگر، به‌خصوص بدن‌های الگو، مقایسه می‌کنیم. قدرتِ هوشمندِ صمیمی، از طریق رسانه‌، امکان مقایسۀ بدن‌ها با یکدیگر را در جزئی‌ترین حالت‌ها فراهم می‌کند؛ و آن هنگام که نیاز و عشق به زیباییِ معهودِ رسانه‌ای در وجودت غلیان کرد، در جهانِ واقعیِ روزمره، امکان رفع نیازت فراهم است، کافی است سری به بزنی تا بیش از پیش، شبیه به چیزی شوی که بارها دیده‌ای. 🔸حال پرسش مهم این است که آیا برای پیروان فرهنگ سلبریتی و پرستندگان بدن های بهینه شده، رستاخیز جان معنادار است؟ بی‌شک، پاسخ منفی است! بهینه‌سازی فیزیکی، هر روز برای پیروانش شگفتانه های جدید دارد و شیوه هایی نو برای جوان ماندن و رسیدن به بدنی ایده‌ئال و جذاب‌تر ارائه می‌کند؛ فرایند خوداستثماگری با اشتیاق توسط پیروان پیگیری می‌شود و بدین‌سان چرخه باطل ارائه - مصرف همواره فعال است تا چرخ اقتصاد نئولیبرال بچرخد. 🔸اما حکایت رستاخیزِ جان، حکایتی همیشه زنده در طول تاریخ است. آدم هایی که خسته از لذت‌های مُدام به دنبال فرصتی برای رهایی اند و کم نیستند خوش‌نام‌هایی که به‌سبب پایداری‌شان در تاریخ، زنده مانده‌اند و زیبایی را در آیینه کمال معنادار کرده‌اند و از خودبهینه‌سازی به رسیده‌اند. 🌱 صِیانة ماشِطة در عصر فرعون و امتداد تاریخی آن در در عصر انقلاب اسلامی یکی از همان حکایتهاست که دعوت میکنم مشروح آن را در این (لینک) بخوانید. 🔹و مولوی چه زیبا در دفتر دوم مثنوی حکایت اسارت و رهایی آدمی را بیان می‌کند: چند بازی عشق با نقشِ سَبو بگذر از نقش سبو، رُو آب جو صورتش دیدی ز معنی غافلی از صدف دُرّی گزین، گر عاقلی‏ این صدف‌های قوالب در جهان گر چه جمله زنده‏‌اند از بحر جان‏ لیک، اندر هر صدف نبوَد گُهَر چشم بُگشا در دلِ هر یک نگر @khosh_namha
14.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻شبکه های اجتماعی فرصت خلوت واقعی را از ما گرفته اند، اما خیلی هوشمندانه و صمیمانه! 🌱امروز فرصت خوبی است که اگر در محافل دعا توفیق شرکت داشتیم، تمرین خلوت گزینی واقعی کنیم؛ به نظرم کنار گذاشتن گوشی و خواندن ادعیه از روی کتاب می تواند یکی از مقدمات این تمرین باشد... @khosh_namha
هدایت شده از غلیان قلم
♦️لذت‌بردن را بیاموزیم و با لذت زندگی کنیم! ✍️ حمید احتشام‌کیا 🔹 حتما شنیده‌اید که می‌گویند: «فلسفه زندگی، لذّت‌بردن است»؛ این یعنی آنچه به زندگی ما معنا می‌دهد، رنگ و طعم می‌دهد و خلاصه به زندگی ما رونق می‌دهد، «لذّت» است؛ اما شاید کمتر درباره فرهنگ لذّت‌بردن شنیده باشید. پس بیایید در این یادداشت درباره «فرهنگ لذّت» بیشتر بدانیم. 🔹 در فرهنگ اسلامی لذّت منتاظر با قوای ادراکی انسان و متناسب با شئونات نفس، به انواع و اقسامی تقسیم شده است. یکی از آنها لذّت‌های معطوف به حس است. مثلا حس چشایی در انسان زمینه‌ساز لذّت‌‌ خوردن و نوشیدن است یا مثلا قوه جنسی زمینه‌ساز لذّت و تمتع جنسی است. لذّت شنیدن موسیقی دل‌نشین، لذّت دیدن سیمای خوش، لذّت خوابی راحت و ... . 🔹 بعضی از لذّت‌ها معطوف به قوه‌ی وهم و خیال است، مانند: لذّت حاصل از تحسین و تمجید دیگران، لذّت شُهرت، لذّت قدرت، لذّت غیبت، لذّت فخرفروشی، لذّت جاه و مقام و خلاصه لذّت‌های بی‌شمار نفسانی. 🔹بخش دیگری از لذّت‌ها معطوف به قوه عقل و عقلانیت انسان است. مثل لذّت دانستن، لذّت کشف حقیقت، لذّت کمک به هم‌نوع، لذّت قبول مسئولیت، لذّت مناجات و عبادت و خلاصه لذّت بندگی. 🔹لذّت، موتور پیشران زندگی انسان است و بالاترین و بارزش‌ترین لذّت متصور در فرهنگ اسلامی، لذّت ملاقات با خداست. اما در جامعه امروز، فقط طیف خاصی از لذّت‌ها به عنوان معنای زندگی در حال روایت‌ است؛ یعنی لذّت شهرت و لذّت شهوت. 🔹در جامعه‌های سنتی پرسشی مطرح بود که علم بهتر است یا ثروت؟ می‌دانید مقصود اصلی این سؤال چیست؟ منظور این بود آیا لذّت دانایی بهتر است یا لذّت دارایی. طرح چنین پرسشی در بین گذشتگان و پاسخ‌هایی که داده شده، نشانه وجود انواع جریان‌های لذّت‌طلب بوده، اما طرح چنین پرسشی در جامعه امروز ازآن‌رو مضحک و مسخره است که فقط یک جریان از لذّت‌طلبی (یعنی لذّت‌های نفسانی) در حال روایت است. 🔹در فرهنگ اسلامی، ترک لذّت‌های شهوانی و نفسانی خود یک جریان لذّت‌طلبانه تلقی شده است، تا آنجا که استاد سخن، سعدی شیرازی این‌چنین سروده است: «اگر لذّت ترک لذّت بدانی، دگر شهوت نفس، لذّت نخوانی» در فرهنگ اسلامی از شیرینی ذکر خدا و أولیای خدا (و ما أحلی أسمائکم)، حلاوت مناجات (إلهي أذِقني حَلاوَةَ مُناجاتِك)، لذّت دانایی (أيْنَ المُلُوك و أيْنَ ابْناءُ المُلُوك)، لذّت ایمان (حلاوةُ الإیمانِ)، لذّت صبر، لذّت عفو و بخشش، لذّت کار و تلاش، لذّت کسب روزی حلال، لذّت تشکیل خانواده، لذّت احترام و ادب‌ورزی و سایر لذّت‌های معقول سخن‌ها گفته‌اند. 🔹بی‌شک و تردید انسان باید با لذّت زندگی کند. زندگی سراسر لذّت است. حتی رنج‌هایش و تحمل دردهایش می‌تواند لذیذ باشد، مشروط بر آنکه لذّت‌بردن را منحصر در لذّت‌های نفسانی و شهوانی ندانیم. در جامعه امروز به‌ویژه در فضای مجازی فقط یک نوع از لذّت‌جویی در حال روایت است و فقط همین نوع از لذّت‌طلبی به‌مثابه معنای زندگی نقش‌آفرینی می‌کند. باید نوع دیگر لذّت‌طلبی نیز فرصت روایت‌شدن پیدا کند. نباید اصل لذّت را انکار کرد. باید لذّت‌های عقلانی و انسانی را روایت کرد. باید قصه‌های آنها را شنید و به گوش و هوش دیگران نیز رساند. https://eitaa.com/ghalayaane_ghalam