ذکر کثیر
💠 س: فرموديد مرحوم علامه به صورت دورهای به شاگردان #ذكر میداده است، آيا اين ذكرها براي تسريع در حركت سير شاگردان بوده است يا غرض ديگری داشته اند؟
🔸ج: جزء #اطاعت_فرمان در قرآن است ديگر. «وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً»؛ بدون ذكر نمی شود. پرده #غفلت با ذكر دريده می شود، لذا خدا گفته «كثيرا »
💠 س: ذکر زبانی؟
🔸ج: همين زبانی، بله؛ بعد قلبی هم در آن است.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
⚠️عاقبت بی توجهی به فرمان خدا
💠 س: خیلی وقتها آنقدر مشغول درس و کار میشوم که نمازم عقب می افتد و یا عبادتهای دیگرم مثل دعا را فراموش میکنم آیا این وقتی که من می گذارم بعداً من را پشیمان نخواهد کرد؟
🔸ج: حالا هم تو را پشیمان می کند چه رسد بعداً. تو نماز را باید #اول_وقت بخوانی بعد کار کنی، بخواهی عوض #نماز هم کار کنی فردا کارهای دیگر انجام می دهی. آنوقت فردا #جاسوس آمریکا میشوی؛ همه این جاسوسها #تحصیل_کرده هستند دیگر؛ یک دانه عَمَلهی بیسواد جاسوس نیست؛ همه اینها زحمت کشیدند دانشگاه رفتند، در موقع تحصیل #مطیع_فرمان_خدا نبودند عوض همین کار، درس خواندند، شدند دانشجو و رفتند آنجا مدرک گرفتند و حالا هر کسی #پول بیشتر بدهد برای او #خدمت می کنند.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
تفاوت علم دینی و غیر دینی
💠قرآن آخرين کتاب هدايت، و خاتم انبياء صلی الله علیه و آله هم آخرين پيغمبرِ بر حقّ خدای متعال است. هر کس #دين تازه بياورد، کارش به اشکال برمی خورد. «تازه» نداريم؛ تازه يعنی #علم. علم، تازه است و هر روز هم تازه تر می شود؛ اما علم، ربطی به #اصلاح_انسان و اصلاح محيط زندگی ندارد. ببينيد جايی که از همه جا بيشتر علم جديد دارند، محيطشان از همه جا کثيف تر است. محيطشان به حق، محيط زندگی حيوانات است. هر دقيقه انسان می کشند. هر دقيقه #تجاوز ناموسی می شود. پيغمبر اکرم صلی الله علیه و آله وقتی دين را آورد، کجا بود؟ در جزيرة العرب بود. در آنجا همه در توحّش زندگی می کردند؛ نه سوادی، نه علمی؛ هيچ نبود. آدمخوار بودند. آدمکش بودند. او مدت کوتاهی دين را پياده کرد و از آنها #عمار_ياسر درآمد؛ #ابوذر درآمد؛ #مقداد درآمد. او چنين انسان هايی تحويل تاريخ داد. ببينيد #هنر_دين اين است که از #آدمکش و قاتل و دزد و #بی_فرهنگ، چنين آدمی می سازد؛ اما کسانی که پيشتاز علم هستند، هنوز نتوانسته اند يک نمونه انسان ساخته و تحويل جامعه دهند. هر چه با مدارک علمی تحويل داده اند، #جاسوس درآمد؛ دزد درآمد و از اين کارها که می کنند؛ آدمکشی و آدم را به غارت بردن.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
✳️وظیفه #دولت_اسلامی نسبت به #خانواده_شهدا
🔴امیرالمومنین علیه السَّلام به مالک اشتر توصيه می کنند که اگر يک نفر از #ارتش_اسلامی شهيد شد، والی موظف است جوری با خانواده ی #شهيد برخورد کند که اينها خيال کنند که شهيد نداده اند، بلکه شهيد آنها #زنده است و بالای سر آنهاست. حضرت علیه السَّلام چنين دستوری می دهند، چون اگر اينطور نشود، ديگر مردم بعداً (به #جهاد) نمی روند و می گويند: «اگر ما برويم و کشته شويم، آنوقت زن و بچه ی ما #بی_سرپرست می مانند.» نه؛ نبايد احساس کنند که بی سرپرست هستند. اين وظيفه ی #والی است؛ چون (صحبت) #اسلام است؛ صحبت سياست نيست؛ بلکه واقعيت است. او می رود و جان خودش را می دهد و ديگری که زنده است و نرفته، بايد جای او را پر کند.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🌷وظیفه مسئولین در قبال #حجاب
🔷 پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله به فرماندار یمن فرمودند: «وَ أحْسِنْ أدَبَهُمْ عَلَى الْأخْلَاقِ الصَّالِحَةِ» مردم یمن را وادار کن #ادب_اسلامی را در خودشان پیاده کنند و #اخلاق_شایسته را یاد بگیرند. مثلاً اسلام میگوید: «زن حق ندارد لباسی بپوشد که #نظر_اجنبی را جلب کند؛ جایز نیست. باید لباسی بپوشد که وقتی به خیابان میرود، مردها هم دنبال کارشان بروند و حواسشان بهطرفِ این #زن نرود؛ و الّا اگر بخواهد لباسی بپوشد که یکجوری خودش را مثل #غربیها درست کند، چشمها بهطرفِش خیره میشوند و خطر پیش میآید و آرام آرام غیرت از مرد میرود. یکی از صفات برجسته و مراتب اسلامی، #غیرت_مرد است. مرد باید نسبت به ناموسش غیور باشد؛ نباید بگذارد اجنبی به او خیره شود و به او #نگاه کند و نیت بد داشته باشد.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🕯امیرالمؤمنین علیه السَّلام در خطبه متقین فرمودند: «أبْرَارٌ أتْقِيَاءُ»
تمام کارهای اتقیاء در سایهی تقواست. آنها واجب را انجام میدهند و حرام را ترک می کنند. این ها بَرّ هستند، بَرّ جمعش ابرار است، بَرّ آدم #نیکوکار است، آدم ها گاهی کار خوب می کنند، به این می گویند « بارّ» است، گاهی نه، کار خوب کردن #رسم و #عادت شان شده است، به این ها « بَرّ» می گویند و جمعش #ابرار است. #متقین، روز که در مردم می آیند یکسره #کار_خیر و اعمال شایسته از این ها سر می زند کار بد از این ها کسی نمی بیند و در سایه #تقوا حرکت می کنند، هر کجا کار حرام پیش آمد کرد ترک می کنند واجب پیش آمد کرد انجام می دهند.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
⚠️دشمنِ کار خیر
💠 س: لطفاً این حدیث را توضیح دهید:
«تَصْفِيَةُ الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ وَ تَخْلِيصُ النِّيَّةِ مِنَ الْفَسَادِ أَشَدُّ عَلَى الْعَامِلِينَ مِنْ طُولِ الْجِهَادِ».
🔸ج: کسی که می خواهد كار خيري انجام دهد، دو #دشمن دارد؛ شیطان و نفس اَمّاره. نه #شيطان می گذارد #کار_خیر انجام شود و نه #نفس_اماره. اما اگر با همه زحمت ها انجام داد، نگه داشتنش از انجام دادن سخت تر است؛ دائماً نفس فشار می آورد و می گويد: «در روزنامه بنويس و پشت بلندگو بگو تا مردم بفهمند تو چه كار كرده ای.» و بالاخره هم لو می دهد. بنابراين #نگه_داشتن_عمل_صالح، مشكلتر از انجام دادن آن است. لذا كسانی كه موفق می شوند، بايد خيلی مواظب باشند که آن را آن قدر بپيچند که درز نكند و كسی نفهمد.
📌پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت ره برگرفته از کتاب طریق بندگی
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
✳️ انواع عمل
💠س1: آيا #عمل فقط به دو نوع صالح و غير صالح تقسيم می شود؟ آيا قسم سومی ندارد؟
🔸ج: نه؛ يا صالح است يا طالح. يا اين است يا آن. يا مصداق واجبات است كه #صالح است، يا مصداق محرمات است كه #طالح است.
💠س2: پس در واقع می شود گفت نوع سوم عمل، عمل صرفاً حلال است؟
🔸ج: آن ديگر عمل نيست. خدا با آن كاری ندارد و انسانها را در آن رها كرده است. آنچه سازنده و مفيد است و اثر زيادی دارد، انجام #واجب است. آنچه خطر زيادی دارد، انجام #حرام است. در اين دو بايد طبق وظيفه عمل شود و بقيه ی اعمال، ضرری ندارد. يا اگر منفعت كمی دارد، مستحب است و اگر ندارد، مباح است. آنچه نه ضرر دارد و نه منفعت، مباح است.
💠س3: آيا مكروه هم غير صالح است؟
🔸ج: مكروه هم كمی، اما نه زياد. ضرر مادی دارد.
💠س4: فرق عمل خوب خالص و عمل خوب غيرخالص در چيست؟
🔸ج: اگر عمل خالص نباشد، خيلی نمی شود به آن گفت خوب است؛ چون خدا فرمان داده که: «عمل خوب را با #اخلاص انجام دهيد: وَ مَا اُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ». دين يعنی #اطاعت_فرمان؛ کسي که اطاعت فرمان می كند اما با اخلاص، اين خوب است. آنكه اطاعت می كند بدون اخلاص، نه؛ اثری ندارد.
💠س5: آيا ديگر اصطلاحاً به آن عمل صالح گفته نمی شود؟
🔸ج: نه؛ مثلاً نماز می خواند و ركوع می رود براي اينكه ديسك كمرش خوب شود. آيا اين نماز است ديگر ؟! يا روزه می گيرد که لاغر شود! اين آن عمل صالحی كه خدا گفته، نيست. او خواسته شما با #قصد_قربت انجام دهيد كه با عمل، روحيه ی #بندگي و #عبوديت در شما تقويت شود. اما اين، خودخواهی و خودپرستی را تقويت می كند. شما خودت را آن قدر دوست داری كه نماز را به استخدام خواسته های خود درمی آوری. نماز مي خوانی كه ديسك كمرت خوب شود!
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🖼 تقوا، تابلوی زندگی
💠 س: اگر بخواهیم یک #آیه از قرآن کریم را #تابلو_زندگی خود قرار دهیم، کدام آیه است؟
🔸ج: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّه». این تابلو یک نظیر هم دارد و آن این است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ اُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ». کسانی که خدا را قبول دارند و در سایهی #ایمان_به_خدا اعمالشان یکدست #صالح است و در آن، #گناه و #عمل_طالح ندارند، از همهی انسانها بهترند. این هم همان است. بنابراین اگر انسان یکی از این دو را تابلو کند، مشکلش حل میشود؛ ان شاء الله.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (1)
💠 س: آيا تمام شهدا انسان های باتقوايی بودند؟
🔸ج: اگر باتقوا نبود که جان نمی داد؛ بلکه از صحنه نبرد فرار می کرد. اينکه حاضر شد تا آخرين نقطه برود، يعنی گوش به حرف داده است؛ آنجا ديگر مسائل حل می شود.
💠س: الآن که جنگ نيست، چگونه می توان مثل شهدا زندگی کرد؟
🔸ج: امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر شما مذهب تشيّع را حفظ کنيد، اگر در رختخواب هم بميريد، شهيد هستيد». بنابراين الآن باب شهادت باز است. هر کس توانست اين ولايت را حفظ کند، اگر در بستر هم بميرد، شهيد است انشاءالله.
📌پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت ره
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (2)
💠 س: آيه ی شريفه «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» يعنی چه؟
🔸ج: شهيد با ساير اموات يکسان است از اين جهت که روح از بدن او جدا شده است؛ اما چون #در_راه_خدا جدا شده، او مانند بقيه نيست؛ يک #امتياز دارد؛ لذا مردم در گفتن اينکه اين هم مُرد يا شهيد شد، مراعات کنند. اين «زنده» به اين معناست که او مانند آن مرده ها نيست. در تعبير، بايد مناسبِ شهادتِ شهيد حرف زد. نگوييم: «اينهم مُرد!» بگوييم: «او #شهيد شد.» احترام خاص قائل شويم که مردم از رفتن به طرفِ شهادت زده نشوند.
💠 س: آيا در اين آيه منظور از شهيد، شهدای جنگ است؟
🔸ج: نه؛ کليه ی کسانی که در راه دين و #دفاع_از_دين کشته می شوند، شهيدند. شيخ فضل الله نوری را در همين تهران به دار زدند. او شهيد است؛ چون در راه دين کشته شد. مشروطه با دين سازگار نبود و ايشان ادعا می کرد که بايد مشروطه ی مشروعه باشد و با دين موافق باشد. وقتی ديدند او مزاحم اهداف آنهاست، او را کشتند. کشته شدنش چون در راه #دين بود، شهيد است.
💠 س: اينکه خداوند در قرآن می فرمايد شهدا «اَحياء» هستند، زنده بودن آنها به چه معناست؟
🔸ج: شهدا به چه کسانی می گويند؟ به کسانی که روحشان از بدنشان جدا شده اما در راه خدا. به او می گويند: «شهيد». بنابراين شهيد، بدن ندارد. بدنش در قبر است و روحش آنجاست. بنابراين حياتش حيات روحی است. پذيرايی او هم #عند_الله پذيرايی روحی است. بدنش در آنجا خوابيده و چيزی هم نمی خورد. مؤمنين متديّن و باتقوا هم اين جورند؛ آنها نمرده اند؛ روحشان زنده است و #پيش_خدا است؛ «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند. اين يک امتياز و #بزرگداشت براي شهيد است؛ و الّا هر دو مثل هم هستند. کسانی هم که شهيد نيستند، اما خوبند و کارت سبز #بهشت دارند، بدنشان اينجاست و روحشان در آنجا متنعّم است؛ اما براي امتياز خاص شهيد، آنها را گفته: «پيش خدا هستند»، و الّا اينها هم زنده اند.
💠 س: بالاخره فرق شهيد با کسانی که با مرگ غير شهادت از دنيا می روند، چيست؟
🔸ج: خدا می گويد: «به کسانی که در راه دين و خدا شهيد می شوند، مرده نگوييد. آنها #قبض_روح شده اند و شهيدند؛ به آنها مرده نگوييد.» مرده آن است که در اين راه نميرد و الّا شهيد هم از دنيا می رود و روح از بدنش جدا می شود؛ اما مردم نبايد به او مرده بگويند. مرده کسانی هستند که در راه خدا #کشته نمی شوند. اما می خواهد بگويد: «شهيد نمرده است.» او هم مرده، اما بايد به او «شهيد» بگويند؛ چون در راه خدا شهيد شده است. خوب نيست به آنها مرده بگويند. خدا می گويد: «به آنها #مرده نگوييد؛ آنها زنده اند.» اگر جسمش زنده بود که دفنش نمی کردند.
💠 س: آيا مراد از اينکه زنده اند، اين نيست که در اين دنيا کار هم انجام می دهند؟
🔸ج: بله؛ کار انجام می دهند؛ اما لازم نيست که زندگی اينجايی داشته باشند. اگر قدرت داشته باشد، آنجا هم می تواند کارهايی بکند.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (3)
💠 س: آيا جنگ نرمی که ما الآن انجام می دهيم، جهاد است؟
🔸ج: اين #جهاد_نرم است. آن جهاد سخت است و نرم نيست. بايد مواظب آن که سخت است، باشيم تا اگر بعد بيايد، هر کاری داريم بکنيم. اين نرم است. فعلاً همين #مراعات_دستور_دين کافی است.
💠 س: چگونه راه شهدا را ادامه دهيم؟
🔸ج: اگر #گناه نکنی، ايمانت بالا می رود و جنگ که پيش آمد، به جبهه می روی؛ و الّا فرار می کنی. در زمان جنگ، عدّه ای سرباز فراری داشتيم. ترسيدند بروند جبهه کشته شوند؛ لذا فرار کردند؛ اما اگر #ايمان باشد، اينطور نيست. وقتی دشمن دارد می آيد، اگر جلوی او نگيريم، می آيد و تهران را هم می گيرد. ولی رفتند و جلوی او را گرفتند و پدرش را درآوردند.
💠 س: در بعضی از هيئت ها از شهدای جنگ تحميلی ياد می کنند؛ بعضی به آنها ايراد می گيرند و می گويند: «کار شما سياسی است؛ اين کار را انجام ندهيد؛ اشکال دارد در #هيات يادی از #شهدا شود.» نظر شما چيست؟
🔸ج: چه مانعی دارد؟ آنها جانشان را و تمام سرمايه شان را در #راه_دين فدا کردند. #وفاداری اقتضا می کند که ما هم اسم آنها را زنده نگهداريم. خيابان ها، کوچه ها و شهرها را به نام آنها بگذاريم و مرتب برای آنها بزرگداشت بگذاريم تا فراموش نشوند و ديگران هم نگويند: «هر کس شهيد شد، ديگر رفت پی کارش و فراموش شد.» اين وظيفه ی زنده ها است.
🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره)
🆔 @Khoshvaght_ir