eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.4هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 نماز پر فضیلت روز آخر رجب : ♦️در اقبال الاعمال از شیخ طوسی ره، از سلمان فارسی ره، روایت شده که پیامبر اکرم در بیان نماز اخر ماه رجب می فرمایند :  ♦️هر کس در اخر ماه رجب 10 رکعت نماز بخواند که در هر رکعت سوره حمد را یک مرتبه و سوره توحید را سه مرتبه و سوره کافرون را سه مرتبه باشد ، و پس از سلام نماز دست هایش را به سوی آسمان بلند کند و بگوید : ♦️لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَه ُالْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَحَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِي ِّالْعَظِيمِ.  ♦️سپس دست هایش را به روی صورت بکشد و حاجتش را از خداوند بخواهد ، دعای او مستجاب شود و خداوند بین او و جهنم هفت گودال فاصله بیاندازد که اندازه هر گودال به اندازه فاصله اسمان تا زمین است و به ازای هر رکعت هزار رکعت نوشته شود و برای او گذر از صراط و دوری از جهنم تضمین شود. ♦️سلمان رضوان الله علیه می گوید :  هنگامی که کلام  پیامبر صلی الله علیه و اله به اخر رسید، به حالت گریه به سجده افتادم و خداوند را شکر نمودم که این حدیث را از پیامبر شنیدم . 📚 اقبال الاعمال : ج 3 ص 285 🍃❤️ http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸 ⁉️حسابی که برای فرزند باز میشود و قصد پدر این است که برای ازدواج او خرج شود و به فرزند بدهد برای آینده او: 1⃣ آیا جزء اموال پدر محسوب شده و مشمول خمس میشود؟ 2⃣ اگر جایزه ای به این حساب تعلق بگیرد مال فرزند محسوب میشود یا پدر؟ 3⃣ خود فرزند باید خمس اموالش را بدهد ؟ 🔷 پاسخ : 👇 📝آیت الله خامنه ای: 1⃣ اگر تا قبل از سال خمسى به حساب فرزند واريز شود به نحوى كه اختيار برداشت با او باشد، خمس ندارد. 2⃣ اگر صاحب حساب فرزند باشد، جايزه متعلق به او مى‌باشد. 3⃣ تا زمانى كه به سن بلوغ نرسيده نسبت به خمس وظيفه‌اى ندارد، ضمناً پولى كه پدر به او مى دهد و جايزه بانكى مشمول خمس نمى گردد. ______🍃🌸 📝آیت الله مکارم شیرازی:‌ 1⃣و3⃣ چنانچه قبل از سن بلوغ، هديه اي به کودک داده شود و سال بر آن بگذرد، بنابراحتياط واجب، زماني که به سن بلوغ رسيد، بايد خمس آن را بپردازد. 2⃣ در فرض سوال مال صاحب حساب است _______🍃🌸 📝آیت الله وحید خراسانی: اگر از در آمد بین سال به فرزند هدیه کند واز طرف او قبول کند واز طرف اوبگیرد ودر حسابی بگذارد ،برای فرزند است وبر پدر واجب است خمس آن را از مال خود بچه بدهد ودر این صورت جایزه هم مال بچه است واحتیاط واجب آن است که یک پنجم آن را به نیت مافی الذمه به سادات فقیر بدهد ، و بقیه از منافع آن سال می باشد که اگر در مؤونه آن سال بچه صرف نشود باید خمس آن را پدرش بپردازد . _______🍃🌸 📝آیت الله شبیری زنجانی:‌ 1⃣ اگر حساب به نام پسر است جزء اموال پسر است و باید تخمیس شود. 2⃣ جایزه برای صاحب حساب است. 3⃣ اگر براى بچۀ صغير منافعى به دست آيد، همچون ديگر افراد متعلّق خمس مى‌باشد و بايد ولىّ وی خمس را بپردازد و اگر ندهد، بعد از آن كه بچه بالغ شد بايد خمس آن را بدهد. _____🍃🌸 📝آیت الله فاضل لنکرانی: 1⃣ اگر پدر حسابی را به نام فرزند باز کرده و پولی را به عنوان هدیه به حساب فرزند واریز کند آن پول مال فرزند است. اما اگر قصدش این است که فعلا در ملک خودش باشد و بعد از بالغ شدن فرزند به فرزند هدیه کند در ملک خودش حساب می شود. ولی در هر دو صورت خمس دارد منتها در صورت اول به احتیاط واجب خمس دارد و پدر خمسش را بدهد و در صورت دوم به فتوا خمس دارد. 2⃣ اگر پول را تملیک به پسر کرده باشد جایزه آن نیز مال فرزند است. 3⃣ به جایزه نیز به احتیاط واجب اگر در بین سال مصرف نشود و پس انداز بماند خمس تعلق می گیرد. ___________🍃🌸 ✳️ منبع: استفتا از سایت مراجع عظام 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✅ http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53 جهت فراگیری حکم الهی حداقل به یک نفر ارسال کنید🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ahkam 7-1-98.mp3
3.84M
🎵 #احکام_دو_دقیقه_ای 💠 موضوع: موسیقی های حرام 🔷🔸💠🔸🔷 🍃🌺 روحانیون بزرگوار میتونن از احکام خلاصه و مفید و احکام دو دقیقه ای و همچنین مباحث تربیتی که در کانال گذاشته میشه بین دو نماز برای مردم بگن👌 #مختصر 👇 #مفید👇 http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
نگاه کردن فرد متاهل به فیلم مبتذل... نظر همه مراجع👆 ☘ لینک کانال @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️@khosravi1253 ♻️ اجاره دادن رحم ♻️ ================= ❓ سوال: آیا اجاره دادن رَحِم، اشکال دارد؟ 🅿️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ آیت الله خامنه ای: فى نفسه اشکال ندارد ولی باید از لمس و نظر حرام جلوگیری کند. [1] ◀️ آیت الله مکارم: با توجه به اينکه این کار غالبا مستلزم لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است و تصرف در درآمد حاصله مانعی ندارد. [2] ◀️ آیت الله سیستانی: فی نفسه اشکال ندارد. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: در غیر فرض اضطرار و استیصال اگر موجب لمس و نظر حرام شود جایز نیست. در لقاح باید بین و محرمیت باشد. [4] ◀️ آیت الله وحید: حرام است را به زنى نمايند چه عمل تلقيح به وسيله اجنبى انجام شود و يا به وسيله شوهر زن. [5] ◀️ آیت الله فاضل: اجاره رحم و قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد صاحب و زن صاحب تخمك تعلّق دارد. ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل محرم بودن و غيره را دارد. [6] ================== ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 78ad3d31e021657d339eb53f216805d1. [2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9504300064. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 515820. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31865. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 21781. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501390. ⬅️ رسانه تخصصی رایحه ی احکام ▶ https://eitaa.com/khosravi1253 ➖➖➖➖ ✍به جهت سهیم شدن درثواب نشر احکام شماهم حداقل 🌺🌺
رایحه ی احکام «تخصصی»
┈••✾•🍃🌟🍃•✾••┈. ⁉️سوال# مسابقه شماره #نوزدهم ↘️ ✳️ کدام گزینه #غلط است؟ 1⃣ 🌺 پیامبر اکرم ص فرمو
✅ ضمن عرض سلام واحترام تبریک حلول ماه شعبان بشما عزیزان وهمراهان گرامی🌸🍃 لطفا در مسابقه شماره ۱۹ شرکت کنید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃➖➖➖🍃➖➖➖🍃 ✍مسح سر از نظر از لحاظ اینکه طولی وعرضی 👆 ☘ لینک کانال @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◆❥✧✮❀۩🕋۩❀✮✧❥◆ 🌿 🔆 1⃣ روزه( ثواب زیاد دارد) 🔆 2⃣ هر روز هفتاد مرتبه بگويد: ▪️أسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ 🔆 3⃣ هر روز هفتاد مرتبه بخواند: ▪️أسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ. از روايات استفاده مى‌شود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماه‌هاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد. 🔆 4⃣ صدقه در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند. از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مى‌دهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد. 🔆 5⃣ صلوات بر پیامبر 🔆 6⃣ در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد: ▪️لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مى‌كنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد. اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند. 🔆 7⃣ صلوات شعبانیه در هر روز از شعبان در وقت زوال و در شب نيمه آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را:َ 🔆 8⃣ مناجات شعبانیه (جهت مطالعه این مناجات پرفیض رجوع شود به کلیات مفاتیح) بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند: اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح‌ الجنان مراجعه شود) *┄┄┄••❅💞❅••┄┄┄* http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53 ◆❥✧✮ஜ۩🕋۩ஜ✮✧❥◆ کانالی متفاوت ودر کنار شما عزیزان❤️
@amoozesh_fan_bayan ~.mp3
3.66M
✅ حتما گوش کنید ☝️☝️ 🌹بسیار زیباست 👌👌 💐🎙سخنرانی حجت الاسلام #حسینی_قمی 🍃🔻 موضوع 🔻🍃 🍃 افضل اعمال ماه شعبان 👆 #پیشنهادویژه_دانلود ═══✼🍃🌹🍃✼══ 🔴 ☘ لینک کانال @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پرسش: سلام بسیار ممنون از کانال بروزتون واقعاممنون ممنونم🌸🍃 یه سوالم داشتم👇 يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم. 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 ✍پاسخ: سلام خواهش میکنم. عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید،‌ یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند،‌ آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند،‌ واجب است از مجتهد تقلید نمایند. اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول،‌ عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و.... چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمی‌دانید». تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،‌به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،‌در رشته‌هاى دیگر تقلید مى‌‌کنند،‌ مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مى‌ک‌نند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند. بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مى‌کنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» می‌گویند. پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند». مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند. بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند . از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،‌در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☘ لینک کانال @khosravi1253
🌾«««««««««🌾»»»»»»»»🌾 ✍حکم اعمالی که بدون تقلید انجام دادیم... نظر همه مراجع👆 ☘ لینک کانال @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ahkam 98-1-9.mp3
4M
🎵 #احکام_دو_دقیقه_ای 💠 موضوع: احکام #وصیت 🔷🔸💠🔸🔷 🍃🌺 روحانیون بزرگوار میتونن از احکام خلاصه و مفید و احکام دو دقیقه ای و همچنین مباحث تربیتی که در کانال گذاشته میشه بین دو نماز برای مردم بگن👌 #مختصر 👇 #مفید👇 http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺کیفیت #محاسبه روز در #حیض 👆🌺 ☘ لینک کانال @khosravi1253