Narimani-Mesle-Agha-Enghelabiam.mp3
8.67M
#سیدرضا_نریمانی
🎵 شیعه اثنی عشریم سعادت دارم
تازه به دوران نرسیدم اصالت دارم
☘ لینک کانال
@khosravi1253
✅سوال
فرق وطن #حکمی و #اتخاذی چیه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ پاسخ
سلام
وطن اتخاذی جایی است که انسان قصد می کند برای همیشه تا اخر عمر در شهری زندگی کند این نوع وطن را همه مراجع قبول دارند ولی وطن حکمی در صورتی است که کسی قصد داشته باشد چند سال در شهری بماند که این مورد اختلافی است برخی مثل مرحوم امام ایت اله بهجت و گلپایگانی و فاضل و صافی گلپایگانی .و نوری همدانی آن را قبول ندارند ولی ایات عظام خامنه ای مکارم سیستانی وحید تبریزی شبیری زنجانی وطن حکمی را قبول دارند.(البته این گروه در اینکه چطور یک وطن حکمی می شود و در مدت ان اختلاف دارند)
➖➖➖➖➖
🌐 لینک کانال:
@khosravi1253
✳️ #غسل_توبه
✅طریقه_انجام_غسل_توبه
✍پاسخ همانند غسلهای دیگر، بانیت غسل توبه ⬆️⬆️
☘ لینک کانال
@khosravi1253
📥 سوال:
حکم شوخی کردن با نامحرم چیست؟ حد مجاز (حلال) و حد غیر مجاز (حرام) آن را بیان کنید.
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
در ارتباط با نامحرم از رفتار و گفتارهایی که مهیج شهوت و مفسده انگیز است باید اجتناب شود.[1]
✍ آیت الله بهجت:
چون غالباً موجب وقوع در فتنه است، ترک شود.
شایان ذکر است فرقی بین نامحرم های فامیل و غریبه وجود ندارد. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
مزاح و شوخی مرد با زن نامحرم و همچنین مزاح و شوخی زن با مرد نامحرم جایز نیست. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
ارتباط با نامحرم اگر موجب تحریک شهوت شود و یا خوف افتادن در گناه و مفسده در آن باشد، حرام است. در غیر این صورت نیز مناسب است مومن از کمینگاه ها و وساوس شیطان دوری کند. [4]
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
بطور کلی شوخی با نامحرم اشکال دارد و باید به صورت جدی از این کار اجتناب نمود. [5]
✍ آیت الله فاضل لنکرانی:
مزاح و شوخی توأم با قصد لذّت جایز نیست. [6]
🔴 در روایتی از پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) منقول است: مَنْ فَاکَهَ امْرَأَهً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَهٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار
هر کس با نامحرم شوخى کند، برای هر کلمه ای که در دنیا با او سخن گفته است، هزار سال او را در دوزخ زندانی می کنند. [7]
✅ داستان:
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم، امام باقر (علیهالسلام) فرمود: آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن. [8]
📚 منابع:
[1] استفتائات نمایندگی ها–بخش نمایندگی ها [2] استفتائات ، ج 4، ص 187، س 5256 و 5257 [3] استفتائات نمایندگان معظم له، دفتر قم، ص 133 [4] استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – شماره استفتاء: 26260 [5] استفتاء خصوصی کتبی از معظم له – شماره استفتاء: 9411010092 [6] جامع المسائل، ج1، احکام خانواده، ص 454، س 1721 [7] ثواب الاعمال وعقاب الاعمال، صفحه ۲۸۳ [8] بحار الأنوار، جلد ۴۶، صفحه ۲۴۷
➖➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
✍ نشردهند احکام باشید/معرف کانال باشید/خدا بهتون خیر کثیر عنایت فرماید🌺🍃
✅پرسش:
اگر چسب قطره اي به دست بچسبد و مانع رسيدن اب شود و با چند بار شستن دست برطرف نشود غسل چگونه وضعيتي دارد؟
🌱🌱🌱🌱🌱🌱
✍پاسخ:
باسلام
باید تلاش کنید ومانع رابرطرف کنید اگر برطرف کردنش ممکن نباشد ویا سختی ومشقت داشته باشد به نیت جبیره وضو و غسل انجام دهید وبا دست خیس روی چسب دست بکشید.
آیت الله خامنه ای
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
➖➖🏴🏴🏴➖➖🏴🏴🏴➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
💬 سوال:
🔰 اگر در حال نماز، بر اثر بازی کودک، #بدن_انسان_تکان بخورد ولی در اثر ندانستن مساله به نماز ادامه دهد، تکلیف نمازهای گذشته چیست؟
✅ پاسخ:
✍ مقام معظم رهبری: نماز مذکور در هر حال صحیح است و به طور کلی در اینگونه موارد اگر حرکت به طوری نباشد که حالت نمازگزار از بین برود، اشکال ندارد.
✍آیت الله مکارم: در صورتی که از حالت نماز خارج نشود و صورت نماز بهم نخورد نماز باطل نیست.
✍آیت الله سیستانی: نماز صحيح است.
✍آیت الله شبیری زنجانی: اگر در هنگام گفتن ذکرهای واجب نماز (و ذکر های مستحب که وارد شده است) بدن زیاد حرکت نکند نماز صحیح است.
✍ آیت الله فاضل: اگر بچه بدن را تکان بدهد و ذکر نماز را بگوید نماز باطل است و باید بچه را با آرامی یک طرف بگذارد و بعد ذکر نماز را بگوید، لیکن اگر کسی مسئله را نمی داند و جاهل قاصر بوده و احتمال هم نمی داده که نماز باطل میشود و اطمینان به صحت نماز خود داشته، نمازهایی که خوانده صحیح است.
منبع و مستندات: yon.ir/V7uEQ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
معرفی کانال به دیگران با شما🌺🍃
✳️سوال #مسابقه شماره شانزدهم⁉️
🔴 جواب #صحیح کدام گزینه است؟⁉️
گزینه 1⃣این حدیث ازپیامبر اکرم ص است که فرمودند: از خدا درباره دو ناتوان بترسيد: يتيم و زن؛ به درستي كه بهترين شما کسي است که براي خانواده اش بهتر باشد.
گزینه2⃣همه گزینه های الف،ب،ج درست هستند.
👈الف: زن میتواند خانه را به صورت بهشت برین درآورد و میتواند به جهنم سوزان مبدلش کند...!
👈 ب:میتواند مرد را به اوج ترقی برساند و میتواند به خاک سیاهش بنشاند...!
👈ج: زن نمیتواند از یک مرد بیعرضه و بیلیاقت یک شوهر لایق و آبرومند بسازد.
گزینه3⃣ هنگامیکه یک زن عصبانی میشود باید او را به آرامش دعوت کنیم .
گزینه4⃣ هر مردی برای اداره کردن خانواده خود به سه #خصلت نیازمند است و باید آنها را به کار ببرد، اگر چه این ویژگیها در #طبیعت او نباشد:
1_رفتار خوب و #زیبا با افراد خانواده
2_#گشاده_دستی حساب شده
3_#غیرت در جهت حفظ خانواده
گزینه5⃣، گزینه های 2⃣و3⃣ غلط هستند.
🌹
🌹
🌹
🌹
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @khosravi11253 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه26بهمن ماه 97
🎁 به 5نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه 5عدد کارت شارژ 2هزار تومنی هدیه داده میشود
☑️ کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
رایحه ی احکام «تخصصی»
✳️سوال #مسابقه شماره شانزدهم⁉️ 🔴 جواب #صحیح کدام گزینه است؟⁉️ گزینه 1⃣این حدیث ازپیامبر اکرم ص اس
🔴توجه توجه🔴
باسلام واحترام
قابل توجه عزیزان همراه کانال رایحه ی احکام:
سوالات مسابقه این هفته فقط از استیکرهایی خواهد بود که آخر شب با موضوع خانواده به عنوان پست آخر گذاشته میشه
پس اونها رو فقط مطالعه کنید..
موفق باشید🌺🍃
😣قهر کردن😣
آیا می دانید⁉️
یکی از کارهای حرام در اسلام ، قهر كردن دو مؤمن از يكديگر از روى ناراحتى و كدورت است و بر حسب آنچه در روايات آمده است در فرض قهر نيز - حتى اگر موجّه باشد - جايز نيست بيش از سه روز به درازا بكشد و مستحب است هر كدام از آنان در برقرارى ارتباط و آشتى پيش قدم شود.
تبصره 🔰
قهر كردن با معصيت كارانى كه بر گناه خود اصرار مىورزند در راستاى نهى از منكر جايز است.بنابر اين، اگر انجام دهندهء منكر با قهر كردن از او، از ارتكاب منكر دست بردارد به همان بسنده میشود.
تذکر 🔰
عبادات قهر کننده (مثل نماز و روزه) باطل نیست و اعمال او از نظر شرعی صحیح است.
—-------
منبع: فرهنگ فقه آیت اله هاشمی شاهرودی ج 6-ص 698. استفتائات آیت اله بهجت مسائل متفرقه نماز و (1) صراط النجاة 3/ 301 ؛ وسائل الشيعة 12/ 260.
#احکام_معاشرت
#قهرکردن
➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
◀️ #حکم_شرکت_در_مجلس_گناه
⬆️ پاسخ (تصویر) ⬆️
☘ لینک کانال
@khosravi1253
📥 سوال:
در نماز مسافر آیا باید محلی که در شهر قرار است برویم را کیلومتر بگیریم یا ابتدای ورودی شهر را؟
📤 پاسخ طبق نظر همه مراجع↪️
✍ آیات عظام امام #خمینی(ره) و #خامنه ای:
اگر جای خاصی از شهر مقصد مورد نظر است باید مسافت را تا آن محل حساب کند (. مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.) و الا ابتدای شهر ملاک است.
✍ آیت الله بهجت:
اگر مقصد خود شهر باشد ابتدای شهر را حساب کند ولی اگر مقصد مکان مشخصی در شهر باشد بطوری که بقیه به منزله جاده است تا همان نقطه حساب شود.
✍ آیت الله سیستانی:
انتهای مسافت آخرین مقصد است.
✍ آیات عظام صافی، وحید خراسانی، زنجانی، فاضل، مکارم، نوری همدانی:
اول شهر را انتهای مسافت حساب کند.
➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
امام استفتائات ج1 صلوه المسافر س:2402-صافی هدایه العباد ج1 م1109.بهجت استفتائات ج2. س 2985.خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 667.وحید توضیح المسائل نماز مسافر شرط اول م1289.زنحانی همان م 1281.نوری : همان م1316مکارم استفتائات ج1.س 209. سیستانی توضیح المسائل م1267
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
☘ لینک کانال
@khosravi1253
✍نشر دهنده احکام باشید تا در انتشار حکم خداوند متعال سهیم باشید.