eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.6هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
انگشت شست پا هنگام نماز... لینک @khosravi11253
♦️♦️♦️♦️ ♦️ بدون ❓ سوال: تخیل شهوت بدون خروج منی چه حکمی دارد؟ ♦️ پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست. [1] 🔴 آیت الله مکارم: تا زماني که منتهي به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمي شود، ولي بي شک آثار نامطلوبي بر روح انسان مي گذارد. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است. [3] 🔴 آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. [4] 🔴 آیت الله فاضل: صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن ، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی خروج منی نیز خودداری شود. [5] —------------— ♦️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502954. ••••••••••••••••••••••••••• ♦️ رسانه تخصصى رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
👇👇👇 ♨سوال: 🔰سلام با توجه به حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر آیا حضرت يعقوب دو خواهر را همزمان به همسري خود در آورد يا اينکه بعد از فوت خواهر اول با ديگري ازدواج کرد؟ ✍️ پاسخ: ✅ درباره ازدواج حضرت يعقوب عليه السلام بايد گفت: ازدواج با دو خواهر بطور همزمان از ديدگاه اسلام وبراساس آيه شريفه ۲۳ سوره مباركه نساء كه مي فرمايد - : « «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ....وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ اْلأُخْتَيْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كانَ غَفُورًا رَحيمًا؛ حرام شده است بر شما (ازدواج با) مادرانتان و ... و اين كه بين دو خواهر جمع كنيد(هم زمان با آن دو ازدواج كنيد) مگر آنچه در گذشته واقع شده است همانا خداوند آمرزنده مهربان است»(نساء، آيه ۲۳) - ، باطل و حرام شده است. در اين زمينه چند ونكته قابل ذكر است : يك: در برخي از تفاسير چنين آمده است «يعقوب، راحيل را پس از اينكه ليا خواهرش (همسر يعقوب) از دنيا رفت، گرفت و جمع ميان دو خواهر نكرد.» ( ۱ ) بنابراین اصل این موضوع که حضرت یعقوب همزمان با دو خواهر ازدواج کرده باشد،قطعی و مسلم نیست. ولی بر فرض اینکه آن ازدواج همزمان بوده باشد،در کتابهای الهدی الی دین المصطفی ، علامه بلاغی ج ۱ ص ۲۸۰ و کتاب مناهل العرفان فی علوم القران ، زرقانی ج ۲ ص ۱۳۵ آمده است که ازدواج با دو خواهر همزمان در شریعت حضرت یعقوب حلال بود اما در شریعت حضرت موسی حرام شد . همانطور که طلاق در دین حضرت موسی حلال بود اما در دین حضرت عیسی حرام شد . هم چنین کتابهای غایة البادی ص ۱۱۰ و ۱۱۱ و کتاب مبادی الوصول ، علامه حلی پاورقی ص ۱۷۷ و در کتاب الاحکام ، آمدی ج ۳ ص ۱۱۸ به این مساله اشاره شده است. پی نوشت: (۱). بحار الانوار ج۱۲ ص ۲۱۹ س۱۳. ➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
برجستگی های بدن در مقابل نامح م...... لبنک کانال @khosravi11253
💰خمس فروش خانه🏡 ✅ سوال: 🚦شخصی از درآمد کسب، خانه ای می خرد و چند سال در آن زندگی می کند، سپس آن را می فروشد تا خانه دیگری تهیه کند؛ چنانچه این پول تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؟⁉ 🔹پاسخ: 📝امام خمینی: پول فروش آن فورا خمس دارد، مگر اینکه خانه را با خانه دیگر معاوضه کند. [1] 📝آیات عظام: سیستانی، صافی، تبریزی و فاضل: به مقدار سود آن (تفاوت ارزش خرید و ارزش فروش) خمس تعلق می گیرد. [2] 📝آیات عظام: خامنه ای و مکارم: خمس ندارد. [3] 📝آیت الله وحید: بنابر احتیاط واجب به مقدار سود آن (تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش) خمس تعلق می گیرد. [4] 📝آیات عظام: نوری و بهجت: اگر بدون پول فروش نمی تواند خانه دیگری تهیه کند، چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس ندارد. [5] --------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام خمینی، استفتائات، ج 1، س 65 و 173. [2]. سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، م 1213؛ صافی، توضیح المسائل، م 1790 و 1779؛ تبریزی، استفتائات، س 841؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، س 485. [3]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 986؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 314. [4]. وحید، توضیح المسائل، م 1778. [5]. بهجت، توضیح المسائل، م 1391؛ نوری، استفتائات، ج 1، س 263. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال https://eitaa.com/khosravi1253
شماره ٦🔰 ✅ گزینه 1 برنده این ماه کاربر محترم : 🎊 b🌼 🎊 با تشکر از همه شرکت کنندگان وهمراهان همیشگی کانال🌷🙏 لينك كانال https://eitaa.com/khosravi1253
@khosravi11253✍ ☑️سوال ایا میتوان قبل ازوضوصورت را کامل شست وبعد بااین که صورت خیس است وضوگرفت بلافاصله ؟ ــــــــــــــــــــــ ✅پاسخ برای وضو خشک بودن همه اعضا واجب نیست و تنها جاهایی که باید خشک باشند جاهای مسح است (پس اگر دست ها یا صورت را قبل از وضو شسته باشد لازم نیست که برای وضو آنها را خشک کند). ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚توضیح المسائل 16 مرجع مسأله256 ------------------------- لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi11253 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
مواردی که وضو را باطل می کند... نظر همه مراجع لینک @khosravi1253
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 خمس حقوق بازنشستگی 🔷 🔹 🔹 *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* 🔹سؤال ⏪ آیا به پولی که شرکت های بیمه به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟ 🔷 پاسخ: ⬇️⬇️ 🔷 امام خامنه ای: حقوق بازنشستگی اگر تا خمسی نشود، خمس دارد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن بماند، مشمول خمس است. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران كارمندى به عنوان تملك دولت با موافقت كارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن يك سال تمام (صرف حساب به حساب كردن بدون واريزي حقيقي مبلغ كافي نيست). ولى اگر كسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد كه آن را پس از بازنشستگى تدريجا مى پردازد مقدار كسر شده خمس دارد و در اين صورت كارمند مى تواند هر ماه به مقدار كسر شده ماهيانه را خمس بدهد و مى تواند همه حقوق دريافتى را خمس بدهد تا وقتى كه تمام مبلغ كسر شده در طول دوران كارمندى پايان يابد. [3] 🔷 آیت الله فاضل: حقوق بازنشستگی، اگر از سال زياد بيايد، خمس دارد. [4] —------------— 🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500207 *-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-* 🔷 رسانه تخصصی رایحه ی احکام به ما بپیوندید👇👇 🔷 https://eitaa.com/khosravi1253
احکام اتاق خواب... نظر همه مراجع @khosravi1253
👰🏻👨🏻اذن همسر برای ازدواج مجدد شوهر👨🏻👰🏻 ⁉️سوال : در سند ازدواج، شوهر تعهد می کند بدون اذن همسر ازدواج نکند. آیا مبادرت به ازدواج بدون اذن همسر شرعا حرام است؟ آیا ازدواج موقت بدون اذن جایز است؟ پاسخ: ✍اگر ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری آن را شرط کرده باشند، باید به شرط عمل کند و بدون اذن همسر، ازدواج دائم یا موقت جایز نیست. -------- 💻 سایت آیت الله خامنه ای (‌استفتائات جدید) ➖➖➖➖ 🚻 لینک کانال 🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
💠 تحقق استطاعت با وجود بدهکاری بابت مهریه 💠 ⭕️ سوال: با توجه به اینکه یکی از شرائط استطاعت در حج نداشتن بدهی است آیا مهریه جزء بدهی حساب می شود؟ 🔴 پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: مهریه بدهی محسوب می شود. [1] 🔆 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. [3] 🔆 آیت الله وحید: بله. [4] 🔆 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5] —------------— 💠 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632. _____________________ 💠 رسانه تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
هدایت شده از یاصاحب الزمان عج
📒 احکام های کوتاه را یاد بگیرید : 📚 احکام اسلامی سهل وآسان است .به چند نمونه از آن ها اشاره می شود: 💠1.تکلیف در حد توانایی وقدرت . 💠2.آسان گرفتن بر مضطر وبیمار در نماز ،روزه ..... 💠3.تخفیف در نماز مسافر. 💠4.بیماری موجب سقوط برخی از تکالیف همچون روزه داری،انجام غسل، شرکت در نماز جمعه ،شرکت در جهادو.....است. 💠5.زنان در عادت ماهانه نباید نماز بخوانند . 💠6.ملاک نجاست اشیاءعلم ویقین است وتحقیق از نجاست اشیاءلازم نیست. 💠7.دربرخی از احکام برای آسان شدن تکلیف اجازه ی تبدیل داده شده است.مانند:کسی که آب برای او ضرر دارد،اجازه ی تیمم بدل از وضو یا غسل داده شده است. 💠8.کسی که روزه ی سال قبل را به دلیل بیماری نگرفته است،اگر تا سال بعد بیماریش طول بکشد ،قضا نمی خواهد . 💠9.سخت نگرفتن بر بدهکارتنگ دست. 💠10.آب استنجاء(آبی که برای شستن خود در دستشویی استفاده می شود)با شرایطی پاک است، ولو آب قلیل باشد . 💠11. شستن زخم های خونی بدن درصورتی که شستن آن مشکل باشد، نیاز نیست . 💠12.مجموعه ی احکامی که در رساله ها به صورت تدریجی آمده است ودر هر مرحله تخفیفی داده شده است. مانند کسی که نمی تواند ده نفر را سیر کند، سه روز روزه بگیرد و.... 💠13.درفقه چهار اصل آسان وجود دارد: 🔸الف) اصاله الطهاره: به صورت طبیعی همه چیز پاک است مگر انچه را که علم دارید نجس است . 🔸ب) اصاله الحلیه: قانون دیگر این است که همه چیز حلال است مگر آنچه را که بدانیم حرام است . 🔸ج) اصاله الصحه: در کارهای انجام شده ای که انسان شک دارد صحیح است انجام شده یا خیر، باید بنا به صحت بگذارد. 🔸د) اصاله البرائه: شخصی که شک دارد عبادتی از او فوت شده ویا به دیگران بدهکار است بنا می گذارد بر این که بدهی ندارد . ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
هدایت شده از یاصاحب الزمان عج
☝️📰 📰☝️ آیا می توان غسل حیض و غسل جنابت را با همدیگر انجام داد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال @khosravi1253 آیدی پاسخگو @khosravi11253
🔷 بدهکاری مهریه و لزوم استمهال(مهلت خواستن) از زن برای حج 🔷 🔷 🔷 ➖➖➖➖➖➖ ⚪️ سوال: اگر مرد باشد ولی به واسطه مهریه، او از بین برود؛ آیا واجب است از زن اجازه بگیرد تا به طور موقت مهریه را ببخشد یا فرصت دهد و در صورت گرفتن مهلت آیا حج بر او واجب می شود؟ 🔵 پاسخ: 🔷 امام خامنه ای: اجازه گرفتن واجب نیست. لکن اگر وقت ادا مهریه رسیده ولی زن راضی به تأخیر اداء باشد و شوهر مطمئن باشد که در وقت مطالبه، می تواند مهریه را اداء نماید، واجب است به حج برود و در غیر این صورت واجب نیست. (در فرض مهلت گرفتن) در صورتی واجب می شود که علاوه بر مهریه، مخارج حج را داشته باشد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. در هر حال اگر بدهی خود را حتی در فرض نرفنن به حج نمی پردازد حج بر او واجب می گردد و کفایت از حجة الاسلام می کند. [3] 🔷 آیت الله وحید: اگر مالى دارد كه كافى براى مخارج حجّ است و قرض هم بر عهده دارد و صرف آن مال در حجّ منافى با پرداخت قرض نباشد، واجب است حجّ را به جا آورد و اگر منافى باشد حجّ واجب نيست. و در آنچه ذكر شد، فرقى نيست بين آن كه وقت پرداخت قرض رسيده باشد يا نه و همچنين بين آن كه قبل از به دست آوردن آن مال، قرض گرفته باشد يا بعد از آن. پس اگر مهریه را پرداخت کند و استطاعت نداشته باشد مستطیع نیست ولی اگر پرداخت نکند و زن هم طلب نکند مستطیع است و باید حج برود. [4] 🔷 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5] —------------— ✔️ پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632. ➖➖➖➖➖ ✅ کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹 🆔 https://eitaa.com/khosravi1253 آیدی پاسخگو @khosravi11253
✅پرسش وپاسخ سلام وقت بخیر کسی که در گذشته هم پول حلال داشته هم پول حرام الان در اموالی که داره مثل لباس شک میکنه که آیا از پول حرام خریداری کرده یا از پول حلال حکم این لباس چیه آیا میتونه باهاش نماز بخونه؟ حضرت آقا 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂🍂🍃🍃 ✍پاسخ سلام اگر شک دارید اعتنا نکنید 😱اگر مالی مخلوط به حرام باشد تکلیف چیست؟ ❎پاسخ: مالی که مخلوط به حرام می شود، چهار قسم می باشد: 👈الف: مقدار مال و صاحب مال معلوم است مثلا می داند یک میلیون تومان به صورت حرام با مال خودش مخلوط شده و صاحب آن مال حرام را هم می شناسد، در این صورت واجب است حق صاحب حق را از مال خودش بدهد. 👈ب: مقدار مال معلوم باشد ولی صاحب حق معلوم نباشد، در این صورت مال حرام را با اجازه حاکم شرع از طرف صاحب حق به فقیر مستحق صدقه بدهد. 👈ج: مقدار مال حرام مجهول باشد ولی صاحب مال معلوم باشد، در این صورت باید با صاحب مال مصالحه کند و رضایت او را بگیرد و یا حلالیت بگیرد. 👈د: قسم چهارم آن است که هم مقدار مال حرام مخلوط به حلال معلوم نباشد و هم صاحب مال معلم نباشد، به عبارت دیگر، مال حلال با مال حرام به طوري مخلوط شود كه انسان نتواند آنها را از يكديگر تشخيص دهد و صاحب مال حرام و مقدار آن، هيچ كدام معلوم نباشد دراین قسم تکلیف آن است که یک پنجم مال را به مجتهد یا نماینده او بدهد و استفاده از چهار پنجم باقی مانده حلال می شود. استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
هدایت شده از یاصاحب الزمان عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا اشکال داره عکس مججبه خودمونو پروفایل بداریم؟؟👆👆 کانال رایحه ی احکام @khosravi1253 آیدی پاسخگو @khosravi11253
🍁🌹احكام كودك در هفته اول تولد 🌹🍁 ◀️ شستشوى بدن (غسل) ◀️ نخستین غذا (كام برداشتن) ◀️ نخستین سخن (اذان و اقامه) ◀️ نامگذارى ◀️ تراشیدن سر ◀️ ختنه ◀️ عقیقه ◀️ ولیمه 💧💦شستشوى بدن (غسل دادن)💧 1⃣ غسل دادن نوزاد, مستحب است . 2⃣ اگر غسل دادن براى نوزاد ضرر داشته باشد, مستحب نیست 3⃣ اگر غسل دادن نوزاد دو یا سه روز تأخیر بیفتد مانعى ندارد, ولى اگر به حدى تأخیر بیفتد كه به او نوزاد نگویند . بهتر است , رجاءاً غسل دهند. 📌 نخستین غذا (كام برداشتن ) مستحب است ـ حتى پیش از خوردن شیر مادر 🍼 با آب فرات و تربت 📿 سیدالشهداء (ع ) كام طفل را بر دارند 📌 نخستین سخن (اذان و اقامه) مستحب است در روز اول تولد نوزاد , یا پیش از افتادن بند ناف او, در گوش راستش اذان , و در گوش چپش اقامه بگویند. 📌 نامگذارى 1⃣ پس از تولد نوزاد, مستحب است نام نیكویى برایش بر گزینند. 2⃣ برگزیدن نام نیكو یكى از حقوق فرزند بر پدر خویش است 3⃣ بهترین نامها براى فرزند نامهایى است كه بندگى خداوند را در بر داشته باشد; مانند عبدالله , عبدالرحمن ,عبدالرحیم ; و در مرتبه دوم نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ). 4⃣ از میان نامهاى پیامبران و امامان (علیهم السلام ) نام محمد بهترین نامهاست . 5⃣ كسى كه چهار فرزند پسر دارد, مكروه است , نام یكى از آنان را محمد نگذارد 📌 تراشیدن سر ⬅️ در روز هفت تولد نوزاد ـ دختر یا پسر ـ مستحب است موى سر او را تراشیده و به اندازه وزن موها طلا و نقره صدقه دهند. ⬅️ مكروه است قسمتى از موى سر نوزاد را تراشیده و قسمتى را باقى گذارند. 📌 ختنه ۱➖ واجب است فرزند پسر ختنه شود. ۲➖ مستحب است ختنهء نوزاد را در روز هفتم انجام دهند. ۳➖ نوازدى كه به طور مادرزاد ختنه شده باشد, اگر ختنه اش كامل باشد, لازم نیست او را ختنه كنند. ۴➖ نوزادى كه به طور مادرزاد ختنه شده , مستحب است براى عمل كردن به سنت پیامبر به محل ختنه او تیغ بگذارنند. ( ۵➖ كسى كه كودك ـ مسلمان ـ را ختنه مى كند لازم نیست مسلمان باشد; زیرا كافر هم مى تواند كودك مسلمان راختنه كند. 📌 عقیقه 1- عقیقه , گوسفند یا حیوان دیگرى است كه براى هر شخصى كشته مى شود. 2- گوسفند🐏 , گاو🐂 یا شت🐪ر در عقیقه كافى است ولى قوچ🐑 از همهء اینها بهتر است . 3- مستحب است عقیقه سالم و چاق باشد. 4- مستحب است عقیقهء پسر, حیوان نر و عقیقهء دختر, حیوان ماده باشد. 5- مستحب است عقیقه را روز هفتم تولد كودك بدهند و اگر از روز هفتم تأخیر افتاد, همچنان مستحب است , حتى اگر فرزند بالغ شد, و برایش عقیقه نداشته باشند, مستحب است خودش عقیقه را بدهد. 6- در عقیقه مى توانند گوشت خام یا پخته شده را تقسیم كنند, یا بپزند و گروهى از مؤمنین ـ حداقل ده نفر ـ رادعوت كنند و به آنها غذا بدهند. 7- مستحب است پا و ران عقیقه را به قابله (ماما) بدهند. 8- صدقه دادن قیمت عقیقه به جاى عقیقه كافى نیست . 9- مكروه است كه پدر نوزاد یا یكى از عائلهء او از گوشت عقیقهء فرزندشان بخورند و مادر نوزاد نیز اگر از عقیقه نخورد به احتیاط نزدیكتر است . 10- در مورد آنچه در بعضى از روستاها رسم است كه استخوان عقیقه را در پارچهء سفیدى پیچیده و دفن مى كنند مدركى نیافتیم . 📌 ولیمه 1- ولیمه دادن در تولد فرزند مستحب است . 2- لازم نیست ولیمهء تولد فرزند در روز تولد وى باشد, بلكه اگر چند روزى هم بگذرد مانعى ندارد. 3- ولیمه دادن براى ختنهء فرزند, نیز مستحب است . 📚منبع: پایگاه بلاغ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال تخصصی رایحه ی احکام 👇 https://eitaa.com/khosravi1253
🔴🔴 🔴🔴 🌷🌻با سلام اگر سوال شرعی و احکامی دارید و دنبال منبع موثقی برای پاسخ به سوالتان می گردید می توانید با عضو شدن در کانال تخصصی «» سوالتان را بپرسید و پاسخ سوال های مبتلابه خود را نیز مشاهده نمایید. ✔️دقیق ترین و به روزترین احکام ✔️زیر نظر دفتر تبلیغات حوزه علیمه قم. ➿ لینک عضویت در کانال رایحه ی حکام: https://eitaa.com/khosravi1253 ✅ برادران وخواهران با ارسال همین پیام به مخاطبینتون وهمچنین به گروهایی که عضو هستید شماهم در ثواب نشر احکام ناب محمدی ص سهیم باشید.💐اجرکم عندالله.
شرایط حیوان قربانی....... 🐏 پرسش: اگر عید قربان مرغ یا خروس قربانی کنیم، درست است و قربانی کردن بر آن صدق می کند؟ پاسخ: مرغ شرایط حیوان قربانی را ندارد و مصداق قربانی گوسفند یا بزرگتر از آن است. شرایط حیوان قربانی: قربانى واجب باید شرایطی داشته باشد، که این شرایط عبارتند از: 1. قربانى اگر شتر است باید کمتر از پنج سال نباشد و داخل در شش سال شده باشد و اگر گاو یا بُز است بنا بر احتیاط کمتر از دو سال نباشد و داخل در سه سال شده باشد  و در گوسفند غیر از بُز باید هفت ماهش تمام و داخل در هشت ماه شده باشد و کمتر از آن کافى نیست. 2. بیمار نباشد. 3. خیلى پیر نباشد. البته از نظر آیات عظام سیستانى و خامنه‌اى مستحب است پیر نباشد. 4. ناقص نباشد. بنابراین حیوانى که یک چشم یا هر دو چشم او کور باشد یا لنگ یا گوش‌بریده و یا دم‌بریده باشد، کافى نیست.[1] 5. باید عرفاً لاغر نباشد و اگر در گرده او پیه باشد کافى است. 6. در قربانی واجب، شراکت چند نفر در یک قربانی، در حال اختیار کفایت نمى‌کند؛ ولی شراکت چند نفر در قربانىِ مستحب، اشکالی ندارد.[2] 📚منابع: ۱. موسوى شاهرودى، سیدمرتضى، جامع الفتاوى مناسک حج، ص 197، تهران، نشر مشعر، چاپ سوم، 1428ق. 2. محمودی، محمدرضا، مناسک حج (محشى)، ص 493، مشعر، تهران، 1429 ق. ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال تخصصی رایحه ی احکام https://eitaa.com/khosravi1253
خوردن خون داخل تخم مرغ... 📚نظر ۱۴ تن از مراجع عظام لینک کانال @khosravi1253 آیدی پاسخگو @khosravi11253
👶حکم ایستادن بچه نابالع در صف نماز جماعت ✅ سوال: 🚦حکم ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت چیست؟ آیا مانع اتصال صفوف نماز جماعت است⁉ ✍پاسخ: 📝امام خمینی ره : اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند. ‌ 📝آیت الله خامنه ای: اگر بچه مميز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنين اگر يک يا چند بچه غير مميز يا بچه مميزی که نمازش باطل است فاصله شود ولی از جلو و يا طرف ديگر اتصال باشد و يا اينکه فاصله بين دو مأموم بيش از يک قدم نباشد، نماز جماعت اشکال ندارد. 📝آیت الله مکارم: بودن فاصله میان امام و مأموم. اگر یک یا چند قدم میان امام و مأموم یا مأمومین با یکدیگر فاصله باشد، به طوری که به آن جماعت گویند مانعی ندارد. بنابر این فاصله شدن یک یا دو نفر که نماز نمی خوانند مانعی ندارد ولی مستحب است صفوف کاملًا به هم متّصل باشد. 📝آیت الله سیستانی: اگر واسطه اتصال به جماعت، بچّه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد باشد، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند و هم چنین اگر شیعه اثنی عشری نباشد چنانچه نماز او بر طبق مذهب وی صحیح باشد. 📝آیت الله شبیری زنجانی: مسأله اگر بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال مأموم با امام است کمتر از مقدار جسد انسان در حال سجده که حدود یک متر است فاصله گردد، مانعی ندارد، ولی اگر بیش از این مقدار فاصله شود، جماعتش صحیح نیست، بنا بر این اگر چند نفر که نمازشان باطل است فاصله شوند، نمی تواند اقتدا کند، و اگر در وسط نماز به مقدار جسد انسان در حال سجده فاصله شود، به احتیاط واجب قصد فرادی نموده نماز را تمام کند. بهر حال اگر شک داشته باشد که نماز امام یا مأمومین سمت راست یا سمت چپ یا جلو صحیح است یا نه، می تواند به جماعت خود ادامه دهد و اقتدا نماید و بچه ممیّز؛ یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد، اگر شرایط نماز را رعایت کند، نمازش صحیح است و اگر شک داشته باشند که نمازش صحیح است یا نه، حکم به صحّت ِ نمازش می شود. 📝آیت الله وحید: اگر بين كسانى كه در يك صف ايستاده اند ، يك نفر كه نمازش باطل است يا بچّه مميّزى كه ندانند نماز او صحيح است فاصله شود ، در صورتى كه از جهت مأموم ديگر اتّصال به جماعت نباشد ـ بنابر احتياط واجب ـ نمى شود اقتدا كرد. ---------------- 📚پی نوشت: . امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 774 و م 1417؛ خامنه ای، استفتائات جدید، پایگاه اطلاع رسانی Khamenei ir، نماز جماعت؛ نوری، توضیح المسائل، ص 165، م 1414. وحید، توضیح المسائل، ص 280، م 1425. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال @khosravi1253 آیدی پاسخگو @khosravi11253
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 ❓سوال👇 ديدن عكس دوران كودكى زن نامحرم، در صورتى كه پوشش كافى نداشته باشند، چه حكمى دارد؟ ✅پاسخ👇 ♻️همه مراجع (به جز آیت الله سيستانى ): اگر نگاه به آن باعث هتك وى و تحريك شهوت نشود، اشكال ندارد. 💠آيت اللّه  سيستانى: اگر عكس ياد شده، حكايت از وضع كنونى زن كند و او را نيز بشناسد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
هدایت شده از یاصاحب الزمان عج
1_18310156.mp3
807.8K
💞 نزدیکی در اتاقی که بچه هست،هرچند خواب باشد 🎤 ❤️🌹🌹❤️ لینک کانال @khosravi11253
📥 سوال: کدام قسمت از کله گوسفند حرام است و نباید خورده شود؟ 📤پاسخ: چیزى که در مغز کلّه است و به شکل نخود مى‌باشد خوردنش حرام می باشد، همچنین غدد که به آن دشول هم می گویند، اگر در کله گوسفند بود، نباید خورده شود و حرام می باشد. 🔹توضیحات بیشتر: چند چیز از حیوانات حلال گوشت، خوردنش جایز نیست: 1. خون؛ 3. آلت نری؛ 4. آلت مادگی «فَرْج»؛ 5. بچه‌دان؛ 6. غُدَد که آن را «دشول» مى‌گویند. 7. تخم، که آن را «دنبلان» مى‌گویند. 8. چیزى که در مغز کلّه است و به شکل نخود مى‌باشد. 9. مغز حرام که در میان تیرۀ پشت بوده و به آن «نخاع» می‌گویند. 10. پى که در دو طرف تیرۀ پشت است. 11. زهره‌دان؛ 12. سپرز (طحال)؛ 13. بول‌دان (مثانه)؛ 14. حدقۀ چشم؛ 15. چیزى که در میان سُم است و به آن ذات الاشاجع مى‌گویند. البته در پرندگان، فضله، خون، زهره‌دان، سپرز و بیضه‌ها حرام است. 📚منابع: امام خمینی، توضیح المسائل( محشی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌2، ص 596، م 2626، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، 1424ق. ➖➖➖➖➖➖ لینک کانال https://eitaa.com/khosravi1253