eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
35.7هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
127 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/304 🔰 تبادلات پیام بده @adminita0
مشاهده در ایتا
دانلود
636751341491982512.mp3
9.04M
🏴🏴 پیشنهاد دانلود👆 جلوی آیینه خودمو میبینم خیلی تغییر کردم  جدی جدی با روضه های تو خودمو پیر کردم....😭 " من عوض شدم ولی.... تو حسینِ بچگیمی💔 ☘لینک @khosravi1253
✅پرسش: سلام ببخشید يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم 🍃🍂🍃🍂🍂🍃?🍂🍃🍂 ✍پاسخ: سلام عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید،‌ یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند،‌ آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند،‌ واجب است از مجتهد تقلید نمایند. اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،‌به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول،‌ عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و.... چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمی‌دانید». تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،‌به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،‌در رشته‌هاى دیگر تقلید مى‌‌کنند،‌ مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مى‌ک‌نند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند. بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مى‌کنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» می‌گویند. پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند». مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند. بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند . از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،‌در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال تخصصی🌹رایحه ی احکام🌹 https://eitaa.com/khosravi1253
وظایف زن نسبت به شوهر؟👆 ،روزای آتی... پیامبر رحمت ص فرمودند: نماز خودت را به منظور منع شوهر از بهره وری جنسی، طول نده. 📚وسائل الشیعه ج2 لینک @khosravi1253
👩 وظایف زن در خانه 🏠 ✅ سوال: 🚦شوهرم به من دستور می دهد باید کارهای خانه را انجام بدهی و باید غذایش سر وقت حاضر باشد و لباسش اتو باشد آیا از نظر شرعی انجام این کارها بر زن واجب است؟⁉ 🔹پاسخ: 🖋همه مراجع: خیر مرد حقّ ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند. 🖋ایت الله مظاهری: چون عقد ازدواج معمولاً مبنى بر خانه دارى زن و بچه دارى و شيردادن او انجام میگيرد، بنابراين خانه دارى و بچه دارى و شيردادن مطابق معمول به عهده زن میباشد، مگر اينكه در ضمن عقد شرط كند كه چنين وظيفه اى نداشته باشد يا حق الزحمة خود را در برابر اين كارها بگيرد. ---------- 📚 منبع: مسأله 2414 رساله 12 مرجع ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال تخصصی رایحه ی احکام👇 🆔 https://eitaa.com/khosravi1253 ✍لطفا کانال نشر دهید
کریمی اربعین-_jbryyl_yn_rwz_tw_jdh_khrblth.mp3
3.97M
جبرئیل این روزا تو جاده کربلاتِ بالباس مبدل خادم زائراتِ ِ همه جاری مثل چشمه مثل دریامثل بارون همه راهی،همه بی دل همه شیدا همه مجنون همه دلتنگ مثل مسلم ،مثل هانی ،مثل مختار @khosravi1253
💦💦💦💦💦💦 💦 با آب معدنی نذری 💦 ============ ❓ سوال: آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر، و نذر عام زوّار می باشد، اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ «در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب دارد.» پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - احکام زیارت اربعین - leader.ir =========== ✳️ کانال رایحه ی احکام ✅ @khosravi1253
احکام اتاق خواب نظر همه مراجع لینک @khosravi1253
مواردی که #اجير ضامن است👆 لینک @khosravi1253
@khosravi1253✍ 📥 سؤال: آیا فروش میوه درهم و جدا کردنی به قیمت های متفاوت در میوه فروشی ها اشکال ندارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اشکالی ندارد. ✍ آیت الله مکارم: در صورتی که از ابتدا با این شرط به مشتری بفروشد و این کار برخلاف قوانین و مقررات و نرخ مصوب نباشد، اشکالی ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. ✍ آیت الله وحید: اشکالی ندارد و اگر مشتری راضی به آن نیست می تواند نخرد. ✍ آیت الله فاضل: خرید و فروش میوه ها به صورت درهم با یک قیمت و به صورت جدا کردن با قیمت بیشتر با رضایت دو طرف اشکال ندارد. 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: D9O1ipLubQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 707999. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50616. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613786. 🍃🍃🍃🍃🌺🍃🍃🍃🍃 لینک کانال تخصصی https://eitaa.com/khosravi1253
شماره 9🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 1_ریحانةالنبی 🌼 🎊2_A R 🌼 با تشکر از همه شرکت کنندگان وهمراهان همیشگی کانال🌷🙏 کانان تخصصی رایحه ی احکام @khosravi1253
شرکت در باشگاه ورزشی که موسیقی پخش میکند،جایز است یا خیر؟👆 لینک @khosravi1253