eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
415 ویدیو
88 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛ 📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟ 1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند. 2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 🔶 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده می‌کردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمی‌آید. 🔷 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی می‌تواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست. 🔶 از فقه استنطاقی به راحتی می‌توان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همان‌گونه شهید صدر استخراج کرده است. 🔷 وقتی می‌خواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم. 🔶 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم. 🆔 @iictchannel 🆔 @khosropanah_ir
🔸 تفاوت حکومت های کمونیستی، لائیک و سکولار 🆔 @khosropanah_ir
نقد سند۲۰۳۰ .mp3
18.12M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: تبیین و تحلیل سند ۲۰۳۰ 📍در جمع کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش ۲۳مهر۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
◼️ مراسم عزاداری شهادت پیامبر اکرم ص و امام حسن مجتبی ع و امام رضا ع 🎙 با سخنرانی استاد خسروپناه و مداح حاج محمود پیرایش مراسم مجازی و به طور زنده از صفحه 👇 instagram.com/masoud.pirayesh 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سوگ نبی جهان سیه می پوشد در سینه، دل از داغ حسن می جوشد از ماتم هشتمین امام معصوم هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد. 🍃 اللهم صل علی محمد و آل محمد 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ همیشه در تاریخ بوده اند کسانی که توان تعالی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و امنیتی و... نداشتند و‌ در تنبلی و ناکامی خود گرفتار ماندند و لکن در مقام توجیه ضعف خود، اولیاء الهی را از مقام والای خود تنزل می دادند. توجیه عملکرد ناکارآمد برخی از سیاسیون کشور با صلح امام حسن مظلوم علیه السلام نیز از این باب است. خداوندا مملکت ولایت مدار و شهید پرور ایران عزیز را از توجیه های التقاطی نجات بده. آمین یا رب العالمین 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل استاد خسروپناه از صلح امام حسن مجتبی علیه السلام در هیات مسجد ساعت اراک 🆔 @khosropanah_ir
🔻 وقتی آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در ایران بالا می رود و جمعیت مراجعین اورژانسی رو به افزایش باشد؛ معنایش فقط یک چیز است و آن هم رها شدن ستاد مبارزه با کرونا و نقص مدیریت آن است. دولت با این مدیریت رهاشده، گرفتار ناکارآمدی و در نتیجه یاس شدید در میان مردم گردید. بار اصلی حمایت از محرومان به دوش گروه های جهادی قرار گرفته است. اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا صلواتک علیه و آله و غیبة ولینا و کثرة عدونا و‌قلة عددنا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه 🔻 چندی قبل خبرگزاری مهر یادداشتی از حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه منتشر کرد که او مطلبی از فرزند آیت الله استادی را نقد کرده بود. فرزند آیت الله استادی در مطلب خود از فربه شدن فقه و مهارت اندک حوزویان در رشته‌های دیگر سخن گفته بود که  آقای خسروپناه هم در بخشی از پاسخ به او  گفته بود: فکر می‌کنم مستشکل در اثر ارتباط با فقهای سنتی از یک جهت و علاقه به روشنفکران سکولار از ناحیه دیگر و مرتبط نبودن با فقیهان نوین از حیث دیگری، دچار این شبهات شده است که ان شاء الله با مطالعه و تحصیل و تحقیق و بررسی بیشتر شبهاتش حل خواهد شد. این مطلب در جدیدترین شماره هفته نامه افق حوزه نیز بازنشر یافت که با واکنش آیت الله استادی همراه شد. ایشان در این نوشته که در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه قرار داده‌اند ضمن تشکر از آقای خسروپناه نکاتی را بیان کرده‌اند که خواندنی است. نکته قابل توجه اینکه تیتر این مطلب را  که بر روی خروجی حوزه‌نیوز قرار گرفته شخص  آیت‌الله استادی  تعیین کرده و تاکید داشتند با همین تیتر منتشر شود. 🔻 متن یادداشت به این شرح است: بسمه تعالی در هفته نامه افق حوزه مورخ ۹۹/۷/۲۱صفحه هشت یادداشتی  از حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خواندم لازم دیدم ضمن تشکر از ایشان توضیحی بدهم. چند سال است که یکی از فرزندانم (روحانی و طلبه نیست و ۴۵ سال دارد و دانشگاهی به‌شمار می آید) به کارهای علمی و نوشتن مقاله و کتاب اشتغال دارد و در بخشی از کارها هم موفقیت‌هایی داشته است، در طول این چند سال دو یا سه مورد پیش آمد که حقیر پس از انتشار آن متوجه شدم که نوشته او مورد تاییدم نیست، ضمناً چند نفری هم از اساتید و دوستان با مراجعه به بنده ناراحتی خود را از این دو سه مورد ابراز کردند و حقیر طبق وظیفه به ایشان تذکر دادم و از او خواستم اگر این موارد در سایتی ثبت شده حذف کند، ایشان هم به خواسته پدر عمل کرد. یکی از این موارد همان یادداشتی است که چند ماه قبل نوشته و حضرت آقای خسروپناه جواب مزبور را مرقوم داشته‌اند و در هفته نامه افق حوزه چاپ شده است و به نظر می رسد که راه صحیح همین است نه تندی کردن که گاهی نتایج بدی در پی خواهد داشت. البته لغزش برای همه پیش می‌آید که گاهی خود انسان خیال می‌کند خدمت است نه لغزش؛ خداوند بنده و فرزندان و بستگانم را از لغزش‌ها حفظ فرماید. بد نیست حاشیه هم داشته باشم؛ حقیر زمانی که عضو شورای نگهبان بودم در یکی دو جلسه با شخصی که در آن دوران در مورد انتخابات مسئولیتی داشت، آشنا شدم و در همان یکی دو جلسه میان ما گفتگوهایی شد که آن طور که به خاطر دارم، گفتم وای اگر از پس امروز بود فردایی و در سال‌های بعد هم روشن شد که وی از اصلاح‌طلبانی است که برخی از اصلاح طلبان هم او را قبول ندارند زیرا به جای اصلاح گاهی افساد می‌کند. از قراری که اطلاع پیدا کردم ایشان آن نوشته پسرم را با این پسوند «فرزند آقای استادی که عضو شورای نگهبان بود» منتشر کرده است. به او و امثال او عرض می‌کنم به سود شما است که لااقل به اخلاق انسانی پایبند باشید و با سوء استفاده از هر پیشامدی به وزر و گناه خود نیفزایید. از خدای منان خواستارم که این کمترین و آن شخص را از فساد و افساد دور بدارد. 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی (1).mp3
28.96M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
✳️واکنش «خسروپناه» به نامه آیت‌الله استادی 🔹ظهر یکشنبه، یادداشتی از به دست تحریریه حوزه‌نیوز رسید که جنس این نامه با بقیه نامه‌ها و پیام‌های مطبوعاتی کمی فرق داشت. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه به استقبال نقد آراء فرزندش از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه آمده و برای این یادداشت خودش تیتر انتخاب کرده و به ما تاکید کرده بود همین تیتر منتشر شود یعنی: «نوشته آقای استادی در تشکر از استاد خسروپناه»... https://hawzahnews.com/x9RMj 🔹این یادداشت به سرعت جزو پربازدیدهای خبرگزاری حوزه شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز انعکاس یافت اما حالا و پس از چند ساعت از مرقومه آیت‌الله استادی، جناب یادداشتی ارسال فرموده است که عینا تقدیم می‌شود: ✍️بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت‌الله استادی مازال مکرما سلام علیکم ابراز تشکر و محبت معظم له که نوعی شاگرد پروری برای این کمترین است، باعث هدایت و دلگرمی شد. روحیه پاسخ به پرسشها و شبهات دینی را از نوجوانی و جوانی از طریق ارتباط با موسسه در راه حق آموختم؛ موسسه ای که نسل جوان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را رشد معرفتی می داد؛ موسسه ای که با دستان مبارک جنابعالی و استادان فرهیخته دیگر تاسیس گردید. بنده هم با توجه به درس آموزی از مدرسه حکیمانه جنابعالی بدون ذکر نام مستشکل به اصل اشکال پرداختم و پاسخی نگاشتم. درخواست این مسکین با توجه به دقت ها و نکته سنجی ها و ابداعات تاریخی و معرفتی و حدیثی و فقهی جنابعالی این است که هر لغزش و خطایی در نگاشته ها و گفته های بنده یافتید؛ ارشاد نمایید و هدایت کنید که با جان دل پذیرایم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ارادتمند همیشگی شما عبدالحسین خسروپناه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ https://hawzahnews.com/x9RNR 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ بسم الله الرحمن الرحیم حدود سه دهه است که جناب عبدالکریم سروش نقدهایی بر اسلام و شیعه و حکومت اسلامی در ایران وارد میکند؛ حکومتی که خود ایشان در آغازش مسئولیتهایی داشت و با چندین محافظ نظامی به امور دانشگاهی می پرداخت و استادان با گرایش به چپ و مخالف با اندیشه اش را اخراج می کرد و برخوردهای خشونت آمیز دوست دیرین و همراهش اکبر گنجی نسبت به بانوان را می دید و هیچ اعتراضی نمی‌کرد؛ اینک چه شده است که سروش مرتب به حکومت اسلامی خرده می گیرد که حکومت دینی کارنامه مثبتی در ایجاد ایمان و عشق و تعهد در دل مومنان نداشته است؛ حال از ایشان و مریدانش سوال می کنم آیا حکومت های سکولار در دنیایی ظلمانی امروز عشق و ایمانی در دل انسانها ایجاد کرده اند؟ آیا این همه جنایت ها نسبت به سیاهپوستان و مردم مظلوم در آمریکا، اروپا، آفریقا، افغانستان، عراق، لیبی و غیره را سروش نمی بیند؟ آیا این همه خرید و فروش اسلحه و بمب های شیمیایی و کشتار جمعی و قتل عام انسان های بی گناه در دولت های سکولار را نمی بیند یا اینکه اینها را مصداقی از ایمان و تعهد و عشق به انسانها می داند؟ پس چرا این همه سکوت؟ از چه هراس دارد آیا می ترسد از واشنگتن اخراجش کنند؟ من برای ارزیابی حکومت اسلامی ایران نسبت به مقوله ایمان و عشق فقط به یک مثال بسنده می کنم: وقتی مقام معظم رهبری طرح مواسات و کمک به نیازمندان را در خصوص پدیده کرونا مطرح کرد؛ همه مجموعه های ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان و کمیته امداد در سه ماهه اول، حدود ۵ میلیون بسته غذایی برای محرومان توزیع کردند؛ اما از سوی مردم متدین ایران اسلامی ۲۵ میلیون بسته غذایی به نیازمندان اعطا شد. کجای دنیا چنین پدیده مبارکی تحقق یافت؟ امروز در ایران هزاران گروه جهادی ولایی و معتقد به حکومت اسلامی به صورت خودجوش و با هزینه های شخصی در مناطق محروم کشور مشغول خدمت رسانی هستند؛ پزشکان جهادی هر هفته به صورت رایگان بیماران در مناطق محروم را طبابت می‌کنند. معماران جهادی به طراحی ساختمان هایی برای افراد بی سرپناه می پردازند. طلاب و روحانیت جهادی در کنار فعالیتهای فرهنگی به ساختمان سازی و توزیع غذا اشتغال دارند و ده ها گروه و افراد خیرخواه دیگر که همگی انقلابی و ولایی و معتقد به حکومت اسلامی هستند. آیا سروش تاکنون از خود پرسیده است که وقتی سیل و زلزله و هر بلای طبیعی و یا جنگی در این سال های انقلاب اسلامی اتفاق می افتاد؛ به چه دلیل میلیون ها نفر بسیج میشدند و عاشقانه و مومنانه و متعهدانه از کشور دفاع می کردند؛ آیا معلول ولایت مداری مردم نیست؟ آیا این همه دستاورد مثبت در حکومت دینی نباید دیده شود؟ حکومت های قبل از انقلاب اسلامی بخش های عظیمی از سرزمین ایران را از دست دادند؛ بحرین، بخشی از بلوچستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و غیره در حکومت های سکولار از دست رفت؛ اما آیا حکومت اسلامی با وجود جنگ های جهانی علیه او، یک وجب از خاکش را از دست داد؟ آیا مردم مومن و معتقد به حکومت اسلامی و عاشق به یکدیگر اجازه دادند آسیبی به این مملکت وارد شود؟ اینها دستاوردهای حکومت اسلامی و ولایت مداری است که نتیجه پیوند ناگسستنی بین مردم و رهبری است و این همان معنای ولایت در اسلام است. آری مردم ایران، مومن و متعهد و عاشق اند اما این اوصاف ارزشمند در پرتو حکومت ولایی و دینی ظهور می کند؛ نه در حکومت سکولار. توصیه این مسکین به حق طلبان این است که تاریخ معاصر ایران و جهان را بخوانند تا دستاوردهای مثبت حکومت اسلامی در برابر این همه عنادها و دشمنی های جهانی را بهتر بدانند. والسلام علی من اتبع الهدی ✍ عبدالحسین خسروپناه ۲۸مهر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی (2).mp3
28.31M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
🔻 *معرفی تعدادی از علما و عرفای بزرگ دزفول* / *سرسلسله عرفان اصیل شیعی را بشناسید* 🔹 *دکتر خسروپناه :* "دزفول بزرگانی داشته که بعضی از آنها را حتی اسمشان را هم نشنیده ایم، این بد است! روایتی از پیغمبر اکرم (ص) است که دو دسته هستند که قدر عالِم را نمیدانند، یکی فرزندان عالِم ، و دیگری همسایگان آن، که از همسایه ها تعبیر به *همشهری ها* هم میشود. 🔹 *مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی* که از عرفای بزرگ بوده و در وادی السلام نجف بخاک سپرده شده اند، ایشان هم استادِ عرفانِ شیخ انصاری ره و هم استادِ عرفانِ آ سید علی شوشتری ره بوده است، که آ سید علی شوشتری سر سلسله عرفان اصیل شیعی و استاد اساتید بزرگی چون آ سید علی قاضی طباطبایی (ره) و آیت الله بهجت (ره) و امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) بوده است. 🔹 *یعنی مرحوم سید صدرالدّین کاشف دزفولی سر سلسله عرفان اصیل شیعی بوده است.* 🔹مجمع الرّسائل مرحوم کاشف دزفولی اخیرا توسط محقّقین دزفولی (آقای حکمت فر و دیگر عزیزان) منتشر شده است. 🔹 *مرحوم سید عبدالله داعی دزفولی* پدر زن مرحوم کاشف دزفولی است، که ایشان کمتر از دو قرن پیش از دنیا رفته اند و مزارش در دزفول است. دیوان اشعار زیبا و پرمعنای ایشان نیز منتشر شده است. 🔹 *خاتم الفقهاء و المجتهدین شیخ مرتضی انصاری ره* که برای تحصیل علم در دزفول از محضر علما و بزرگان دزفول استفاده کردند. در کاشان از محضر ملا احمد نراقی استفاده کردند و سپس به حوزه علمیه نجف رفتند. 🔹والده شیخ مرتضی گفته بود من تعجب ندارم از اینکه فرزندم به این مقام رسیده، چون بدون وضو به او شیر ندادم. مرحوم صاحب جواهر که مرجع تقلید بود در اواخر عمرشان مردم را به شیخ مرتضی ارجاع میدادند. که بعد از وفات صاحب جواهر، شیخ انصاری بدلیل تقوا و تهذیب ، مرجعیت را نپذیرفتند و با التماس و اصرار مردم پذیرفتند که آثار معروف و معتبر ایشان هنوز هم در حوزه های علمیه تدریس میشود. 🔹شیخ مرتضی انصاری ره را بعنوان فقیه جامع الشرایط معرفی کردند، که ولایت فقیه جامع الشرایط در کلام معصوم آمده است و چیزی نیست که اخیرا تاسیس شده باشد. ولایت فقیه حتی در عصر امام صادق ع نیز برقرار بوده است. 🔹در همین دزفول، افرادی بودند کاسب، اما مورد توجه امام زمان عج ، مثل *مرحوم محمد علی جولای* دزفولی که همه میشناسند اما کسانی هم بودند که ما نمیشناسیم ولی مورد توجه و عنایت امام زمان عج بودند. در زمان خودمان نیز اشخاص معمولی بودند که نه حوزه رفتند و نه ... ولی مورد توجه امام زمان بودند.مثل *ملا مهدی قلمباز* انقدر با خدا انس داشت که من کمتر کسی دیدم که اینقدر با خدا انس داشته باشد . اینها به مقام رضا رسیده بودند. 🔹 *مرحوم ملا محمد رشید ضیایی دزفولی* که دیوانی دارد که آنرا به نام حضرت زهرا س نامگذاری کرده اند، بنام *دیوان زهرائیه* که منبریهای قدیم دزفول اشعار این دیوان را می خواندند مثل مرحوم ملا جواد تدین نژاد و مرحوم مصطفوی که حدود ۱۲۰ سال عمر کردند و خادم اهل بیت ع بودند و دو سال پیش مرحوم شدند. 🔹مرحوم ضیایی دزفولی شاگرد شیخ انصاری ره و میرزای شیرازی بودند و اجازه اجتهاد هم داشتند. 🔹در دیوان زهرائیه، اشعاری راجع به حضرت اباالفضل العباس ع دارد 🔹یکی دیگر از علمای شهر د‌زفول، *مرحوم حجت الاسلام شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی* است که ایشان پدر مرحوم آیت الله شیخ محمدعلی معزی هستند که مدرسه علمیه آ شیخ محمدعلی در محله قلعه موجود است. مرحوم آیت الله قاضی دزفولی و علامه مخبر دزفولی و آیت الله تدین نژاد و ... همگی شاگردان مرحوم شیخ محمدعلی معزّی دزفولی هستند. 🔹مرحوم شیخ عبدالحسین معزّی دزفولی دیوانی دارد *دیوان بهار دزفولی* که عزیزان آقایان حکمت فر و محقق ، این دیوان را تصحیح کرده اند که این دیوان مثنوی بلندی در مورد امام حسین ع دارد ✍ سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه در هیات روضه الزهرای دزفول 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 3.mp3
25.43M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
🔸 وقتی تیتر درشت روزنامه همشهری را دیدم که نوشت: «مرگ مرد بسیجی در درگیری با اشرار» جا خوردم و شک کردم آیا تیتر یک روزنامه صهیونیستی است یا روزنامه ایرانی؟!!! خداوندا به کی باید شکایت کنیم که روزنامه رسمی یک نهاد کشوری که با درآمد مردم ارتزاق می کند؛ شهادت یک جوان رشید و مدافع نوامیس مردم و شهید راه امنیت را مرگ می خواند. ای اف بر دنیایی که دنیاطلبانش در لجنزارش غوطه ورند. 🔻 ای اف بر قدرت طاغوتی و سیاست شیطانی که اینگونه آدم های را گم و بی هویت می کند. 🌷 برادر شهیدم محمد محمدی عزیز؛ شهادتت مبارک، جهادت در راه خدا مبارک و ضیافت نبوی و علوی و‌ ولوی مبارکت باد. محمدی جان تو شهید و زنده ای و آنانکه تو را مرده می پندارند، در همین دنیا گرفتار مرگند. ای شهید امر به معروف و نهی از منکر به جای وزرات ارشاد و شهرداری تهران از تو عذرخواهم، تو به دل نگیر، هر کسی درک و شعوری دارد؛ اینها نام اسلامی را از میدان جمهوری اسلامی هم برداشتند نام شهید را از تابلوها و کتابهای درسی هم برداشتند اینها نمی خواهند تفکر اسلام بماند چون ولایت الهی را کنار زدند و اما «و ما لکم من دون الله من ولی و لانصیر». 🍃 محمدی جان: سلاممان را به همه شهدای امر به معروف و نهی از منکر و مخصوصا برادرم علی خلیلی برسان. 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 4.mp3
22.47M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 5.mp3
29.4M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 جنگ ما یک گنج بود که امثال حاج قاسم ها حراستش کردند تا آنگاه که آسمانی و‌ ملکوتی و متعالی شدند و افسوس، عده ای به تاراجش بردند و زمینی و ملکی و متدانی گشتند. 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 6.mp3
22.51M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
ای دل من سینه بزن خون ببار که صاحب الزمان شده عزادار 🖤 آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداء و عجل الله فرجه ◼️ شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا مبارک است ردای امامتت ای غایب از نظر به فدای امامتت 🎊 آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود(عج) بر شما دوستان مبارک باد 🆔 @khosropanah_ir
⭕️ شبهه دیگری از جناب عبدالکریم سروش درباره دین و روحانیت بسم الله الرحمن الرحیم ان الذین یکفرون بالله و رسله و یریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نؤمن ببعض و نکفر ببعض و یریدون ان یتخذوا بین ذلک سبیلا اولئک هم الکافرون حقا و اعتدنا للکافرون عذابا مهینا شبهه دیگری که جناب عبدالکریم سروش مطرح می‌کند؛ درباره دین و روحانیت است و میگوید: «روحانیت فقه پوسیده را ابزار قدرت قرار داده و دین را از نقش آفرینی اصلی خود باز داشته است تنها الهامی که از دین گرفته‌اند این است که احکام جزایی (قصاص، دست بریدن، سنگسار و...) را وسط جامعه بیاورد.» ایشان در این عبارت چهار ادعا را مطرح کرده است: اول اینکه فقه پوسیده است و دوم اینکه روحانیت با فقه پوسیده ابزار قدرت ساخته است سوم اینکه روحانیت دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است و چهارم اینکه تنها الهامی که روحانیت از دین گرفته آوردن احکام جزایی در جامعه است؛ هر چهار ادعای سروش محل تأمل است: ادعای اول اینکه فقه پوسیده است پاسخ این است که به چه دلیل فقه پوسیده است آیا منصفانه است که پشت سر هم ادعاهای بی دلیل ارایه کنند. فقه شیعه مبتنی بر اجتهاد در قرآن و سنت است اجتهاد به تعبیر اقبال‌لاهوری موتور محرک تشیع است. اجتهاد اجازه نمیدهد که فقه پوسیده شود. فقیهان در طول تاریخ با روش اجتهاد، مرتب مسائل جدید را با قواعد اصولی و قواعد فقهی پاسخ می‌دهند این که می بینیم امروز فقه پزشکی، فقه بانکداری، فقه مالیات، فقه سیاسی، فقه فرهنگ و سایر فقه های تخصصی در حوزه علمیه شکل گرفته، نشان از فقه اجتهادی پویا دارد و به هیچ وجه پوسیده نیست. ادعای دوم اینکه فقه، ابزار قدرت سیاسی قرار گرفته است؛ پاسخ این است که این مطلب چه اشکالی دارد وقتی قوام حکومت سیاسی به قوانین اجتماعی آن است؛ قوانین اجتماعی در حکومت اسلامی نیز برگرفته از احکام فقهی و مبتنی بر اجتهاد است. پس همانگونه که قوانین هر حاکمیتی، ابزار قدرت آنها است؛ قوانین اجتهادی نیر ابزار قدرت حکومت اسلامی در ایران است. ادعای سوم این بود که روحانیت، دین را از نقش آفرینی اصلیش بازداشته است. این سخن هم ناتمام است چون حقیقت اسلام عبارت است از عقائد و احکام شرعی و اخلاق اسلامی؛ به هیچ وجه روحانیت تنها بر احکام شرعی بسنده نکرده و بر عقائد و اخلاق اسلامی نیز تاکید دارند. پیش فرض جناب سروش از ادعایش این است که احکام شرعی بخشی از حقیقت دین نیست لذا این گونه درباره روحانیت و نقش آفرینی دین سخن می گوید. حال از ایشان سوال می‌کنیم که نقش‌آفرینی اصلی دین چیست؟ پاسخش طبق سخنان دیگرش، این است که نقش آفرینی دین در تجربه دینی یعنی احساس دینی است این ادعا قطعاً باطل است چون نقش‌آفرینی اصلی دین، موحد شدن و تقرب به خدا از طریق عقاید و احکام شرعی و اخلاق شرعی است علاوه بر اینکه گسترش مناسک حسینی در تقویت تجربه دینی مومنان بسیار موثر است و اما عجیب این است که جناب سروش با همین هم مخالفت می کند. ادعای چهارم این بود که روحانیت تنها احکام جزایی مانند قصاص و دست بریدن و سنگسار و غیره را از دین الهام گرفتند؛ این هم نسبت ناروایی است که به روحانیت می دهد. روحانیت تاکید بر جریان سه ساحت دین اسلام یعنی عقائد و احکام و اخلاق در جامعه است و احکام جزایی هم بخشی از دین به شمار می آید. اگر سروش این مطلب را قبول نداشته باشد مصداق نؤمن ببعض و نکفر ببعض می‌شود و مشمول آیات سوره نساء می گردد که خداوند سبحان ایمان به بعض دین و کفر به بعض دین را مصداق کفر می شمارد. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم چهار آبان ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام ولایی 7.mp3
18.27M
🔰 درس خارج فقه استاد خسروپناه فقه نظام ولایی مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر سال تحصیلی ۹۸-۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 دیروز میراث تاریخی ایران توسط حاکمان نالایق به تاراج فرانسیویان رفت و موزه لوور را وسیله درآمد میلیاردی توریستها برای دیدن اشیا قیمتی سرزمین ایران قرار داد. 🆔 @khosropanah_ir