جهت توضیحات بیشتر در زمینه حیث التفاتی و مناسبات آن با فلسفه اسلامی به لینک زیر مراجعه کنید:
💠نشست علمی تبیین و بررسی حیث التفاتی و تأثیر آن در نگرش به نفس
حجج اسلام و المسلمین دکتر عبداللهی و دکتر قائمی نیا
30 دی ماه 1395 - مجمع عالی حکمت اسلامی
http://hekmateislami.com/?p=5372
————————————
نظر شما در رابطه با قصد و حیث التفاتی و نکات تفکیکی بین معرفت شناسی در اعتباریات چیست؟
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💢بر سوگ رقیبان سرسخت باید گریست
✍️مجتبی رستمی کیا
علی رغم همه انتقادات و مخالفت ها با شیوه تفکر و روش شناسی علمی دکتر فیرحی، نگاه گفتمان شناسانه و تبارشناسی که تحت تأثیر میشل فوکو در خصوص رابطه میان قدرت و دانش در بستر تاریخی مسائل علمی را از پایگاه فقه مورد بررسی قرار داده است، و همچنین برداشت های هرمنوتیکی وی از فلسفه گادامر، مباحث بسیار مهمی تلقی می شود، امروز به جرأت می توان گفت که یک رقیب قوی در مباحث علمی را از دست داده ایم، وبر سوگ این رقیبان سرسخت باید گریست؛ و از خودمان یک سؤال بپرسیم در مقام فهم و پاسخگویی، چقدر بر نظریات گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی فوکو تسلط داریم؟ در مطالعات معناشناسی امروزه، این مباحث از جایگاه مهمی برخوردارند و به نوعی امتداد فلسفه زبان در عرصه های تحقق عمل اجتماعی محسوب می شوند؛ راهی که از بازی های زبانی ، افعال گفتاری و واقعیت اجتماعی شروع و به ساخت جهان اجتماعی و نظریات گفتمان و تبارشناسی رسیده است؛ فوکو را چه شالوده شکن و یا فراساختارگرا بدانیم، نقطه مقابل ساختارگرایان در مباحث معناشناختی قرار می گیرد و یکی از رقیبان جدی ما در آینده، مخالفان ساختار و نظام سازی های مفهومی در عرصه تمدن سازی اسلامی خواهند بود؛ وی نمونه درخشان کسی است که فقه را از این پایگاه مطالعه کرده است و می طلبد پاسخی انتقادی با تسلط بر نظریات پیش گفته به این جریان داده شود؛ تا به قول شهید مطهری، این انتقادات گفتمانی بتواند راه ترقی علوم اسلامی را بیش از پیش باز کند، "اگر نبود انتقادات فخر رازی و غزالی، فلسفه اسلامی اینقدرها توسعه و تعمیق نمی شد؛ " نگاهم در این نوشته به نوعی در حوزه " مدیریت دانش" و " مدیریت رقیبان علمی" دسته بندی می شود
#دکتر_فیرحی
#گفتمان
#تبار_شناسی
———————————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔴 به نقل از اداره آماده سازی و چاپ کتاب درسنامه معناشناسی (1) اثر ارزشمند دکتر علیرضا قائمی نیا به زودی منتشر می شود. این اثر پژوهشی از مجموعه دروس مصوب مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور است که با مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نگارش و تدوین یافته است.
این اثر براساس سرفصل مصوب و با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی درس معناشناسی1 رشته علوم قرآن و حدیث معرفی شدهاست.
#دکتر_قائمی_نیا
______________________
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💢امروز بسیار بخت یار بودم که با فاضل ارجمند حجت الاسلام دکتر سعید امینائی عزیز، مؤلف درسنامه " فهم روشمند قرآن کریم" دیداری داشتم و چای نوشیدیم و چند ساعتی در باب " پدیدارشناسی قرآن کریم" سخن گفتیم؛ خدا رو شکر می کنم که فضلای ارزشمندی همانند ایشان در حوزه علمیه وجود دارند و به مباحث "پدیدار شناسی متن" آنهم به مثابه روش توجه کرده اند و تحقیقات ارزشمندی ارائه کرده اند؛ وجه مثبت دیگر کار ایشان، کار ترویجی و آموزشی در زمینه زبان شناسی است، امیدوارم که در آینده نزدیک از ایشان بیشتر بشنویم؛ برای ایشان آرزوی توفیق روز افزون دارم؛
#سعید_امینائی
#پدیدار_شناسی_متن
#زبان_شناسی
#درسنامه_زبان_شناسی
—————————————————
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#یک_پیشنهاد_برای_مطالعه_روشمند_مغنی_اللبیب
✍️ محمد علی ملک
🔶کتاب "مغنی اللبیب" مشتمل بر قواعد اجتهادی گسترده ای در مباحث مختلف پیرامون زبان و متن (همچون : اصول نحو ، قواعد تحلیل متن(فقه النص) ، اعراب و تجزیه ، گونه های مختلف تفسیر متون دینی ، ...) می باشد. این قواعد و خرده روش های ابن هشام در موضوعات فوق ، لا به لای صفحات کتاب نفیس "مغنی اللبیب" قابل اصطیاد است.
شما می توانید با استخراج دقیق این قواعد و نام گذاری های متناسب برای آنها -ضمن تطبیق آنها بر متن کتاب "مغنی اللبیب"- توضیحات لازم برای هر یک از این قواعد را بنویسید.
به عنوان مثال به 10 نمونه زیر توجه کنید. 👇👇👇
(1) موضوع: استناد به اجماع ادبای کوفه و بصره در مقام معناشناسی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۱ و ۱۲
(2) موضوع : استناد به قرآن برای شناخت معنای لفظی در قرآن با لحاظ بود یا نبود استعمال آن لفظ در آن معنا درسایر مواضع قرآن / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۵
(3) موضوع : توجه به خداوند متعال و صفات او در معناشناسی حقیقی و مجازی الفاظ آیاتی که گوینده آن خداوند سبحان است / تطبیق : صفحه ۳۵ خط ۱۵ و ۱۶
(4) موضوع : قرینیت قرینه مقالیه و مقامیه برای شناسایی کلمات و کلام های محذوف / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 17و18
(5)موضوع : نقطه ضعف بودن کثرت حذف ( مخالفت با اصاله عدم تقدیر) برای یک ترکیب نحوی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 17 و ۱۶
(6) موضوع : نقطه ضعف بودن مجازیت (مخالفت با اصاله الحقیقه) برای یک ترکیب نحوی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۵ و ۱۶
(7) موضوع : نظیر یابی در کلام فصیح (شعر عرب) برای اثبات محذوف بودن و صحت مقدر در نظر گرفته شده در قرآن / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 19 و ۲۰
(8) موضوع : نظیر یابی در کلام فصیح (قرآن) برای اثبات محذوف بودن و صحت مقدر در نظر گرفته شده در قرآن / تطبیق : صفحه ۳۶ ، خط ۱ و ۲ و صفحه ۴۵ ، خط ۱ و ۲
(9) موضوع : اصطلاح شناسی اجماع در کلام نحویون که منظور اجماع مکتب بصره و کوفه است / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 11و12
(10) موضوع : ساحت پیچیده محاورات و قواعد زبانی و ساحت ساده آن / توضیح : با دقت در دو مثالی که ابن هشام برای همزه ندا و همزه استفهامی ذکر کرده است متوجه شدم می توان در بسیاری از موارد کشف محاورات و قواعد زبان ساده عمل کرد و برای کشف آنها به ترکیبات صناعی روزمره متوسل شد و اقوام پیشین را نیز پیرو و مستعمل همین ترکیبات دانست و البته در بسیاری موارد دیگر نیز باید به دنبال منقولات مستند در محاورات قوم مورد نظر گشت و نباید به ترکیب سازی های صناعی دل خوش کرد. به عنوان نمونه ابن هشام برای اثبات معنای استفهامی همزه به مثال صناعی و ساختگی "أَ زید قائم؟" متوسل می شود و برای اثبات معنای همزه ندا به یک بیت شعر از عرب فصیح متوسل میشود. لازم به ذکر است باید برای موارد استفاده از مثالهای صناعی و حقیقی ، حریم مشخص شود. در مسئله ذوالحال واقع شدن مبتدا نیز به نظر میرسد قائلین به ذوالحال شدن مبتدا به مثال های صناعی متمسک شده اند. با توجه به این مثالها به نظر میرسد موارد شایع در زبان و موارد مورد نیاز همه صاحب زبانها در همه مکانها و زمانها را میتوان مواردی دانست که در آنها میتوان مثال صناعی آورد و دنبال استعمالات مستند اهل آن زبان نرفت. با مقایسه مثالهای دو حرف "أَیا" و "أَجل" هم به صحت این تحلیل پی میبریم. / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۸ و ۱۰ و ۱۳ و صفحه ۴۲ ؛ موسوعه ص337،پ13
[ مغنی اللبیب ج1 ؛ تحقیق : محمد محیی الدین عبد الحمید ؛ منشورات ذوی القربی]
#مغنی_اللبیب
#زبان_شناسی_اسلامی
#تراث_زبان_شناختی
#محمد_علی_ملک
——————————
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده یا ابزار دقیق فحص؟!
✍️مجتبی رستمی کیا
💠اخیرا در شهر مقدس قم همایشی تحت عنوان " هوش مصنوعی و علوم انسانی" برگزار گردید، بررسی چکیده مقالات منتشر شده و عناوین و مؤلفین بسیار قابل توجه بود؛ از سویی به لحاظ فناوری در مرز تکنیک قرار دارد و از سوی دیگر در فلسفه تحلیلی و معناشناسی، مباحث هوش مصنوعی به مثابه هوش شناختی و التفاتی که به نوعی شبیه ساز فعالیت ها و اراده و تفکر انسانی است با تردید جدی مواجه است؛ براستی آیا نرم افزار و رایانه توان حیث شناختی و التفاتی که منجر به آگاهی و قصد در عمل می شود را داراست؟!
🔶 جان سرل، که در دوره دوم فکری خود بر روی فلسفه ذهن تمرکز کرده است، مباحث مفصلی در مورد شناخت، آگاهی و حیث التفاتی و ارتباط آن با اندامواره و مغز ارائه داده است؛ وی در نفی هوش مصنوعی به مثابه انسان شبیه سازی شده برهانی به نام " برهان اتاق چینی" مطرح کرده است؛ ما حصل این برهان به این صورت است که حاصل نرم افزار کارکرد است و نه فهم،
💢 نگاهی به مؤلفین همایش مذکور نشان می دهد که بیش از 70 درصد ایشان تحصیلات مرتبط با فضای طلبگی و معناشناسی استظهاری در علم اصول ندارند اما الگوریتم هایی را در سامانه « نجف» مرکز نور که بر اساس هوش مصنوعی مبتنی است، طراحی کرده اند؛
🔶 نگارنده تخصصی در زمینه مباحث مرتبط با برنامه نویسی هوش مصنوعی ندارد، اما در حوزه معناشناسی و آنالوژی های علم و معنا، این نرم افزار قابل بررسی تخصصی است، فارغ از استدلال سرل در نفی هوش مصنوعی، در حوزه درک و استدلال و نظریه احتمالات معنایی و حتی تعین معنایی هوش مصنوعی، مباحث بسیار مهمی مطرح است که امیدوارم طراحان این نرم افزار بتوانند آگاهانه به این سؤال پاسخ دهند.
امیدوارم بتوانم در آینده به صورت تخصصی تر در این حوزه مباحثی را مطرح کنیم. از همه علاقمندان درخواست می کنم مطالب خود را برای انتشار ارسال نمایند.
#برهان_اتاق_چینی
#هوش_مصنوعی
#علوم_شناختی
—————————————————————————————
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی و تصرف در قوای نفسانی
✍️حسین صبوری
🔶آیا می توان تفاوت هوش مصنوعی با برنامه نویسی های عادی را در این دانست که افق پیشروی هوش مصنوعی درک و تولید گزاره های کلی است که شاید بتوان از ماحصل آن تولید دانش کرد ولی برنامه نویسی های عادی تنها می توانند با گزاره های جزیی کار کنند؟
🔶آیا چنین قابلیتی یعنی درک و تولید کلیات، نیاز به وجود روح ندارد و صرفا طراحی ساختار اندیشه کفایت می کند تا هوش مصنوعی بتواند چنین کاری انجام دهد؟
در بحث مرگ مغزی، تعطیل شدن مغز منجر به جدایی روح از بدن می شود درحالی که جدایی قلب از بدن موجب جدایی روح نمی شود. البته این ملازمه حاصل تحقیقات فعلی و شاید در آینده بتوان مغز را نیز پیوند زد و کشف شود که چنین ملازمه ای برقرار نیست.
💠پاسخ به این سؤالات نیاز به فکر عمیق و دقت نظر دارد. به نظر می رسد جدای از بحث های ذهن و اندیشه، بحث های نفس شناسی هم جای کار داشته باشد. وقتی صحبت از حرکت انسان می کنیم جدا از کشف و نظر، اراده و تصرف در جسم و جهان و خلق هم بسیار با اهمیت است درحالی که اینگونه از مباحث در کامپوتر معنای خاصی ندارد. شاید وجود روح برای اراده و تصرف توسط انسان لازم باشد ولی برای درک کلی صرف درست کردن هوش مصنوعی و الگوریتم های مغز برای درک کلیات کفایت کند و نیازی به روح نباشد.
💠 از سوی دیگر، شناخت صحیح سیستم افعال انسان فارغ از تاثیر در علوم فنی نظیر طراحی هوش مصنوعی و سنسورهای هوشمند که به شبیه سازی انسان می پردازد در زمینه بازشناسی افعال انسان و به خدمت گرفتن آن در جامعه شناسی، روان شناسی و ... بسیار موثر است. تمام دغدغه یک روانشناس این است نکته و توصیه روانشناسی را که نوعا خود بیمار یا مراجع هم به آن التفات دارد، به مرحله التزام و عمل در بیمار برساند. قطعا شناخت صحیح عملکرد سیستم قوای انسانی در این زمینه حائز اهمیت است.
💠مطالب فوق صرفا یک ایده پردازی و دغدغه است، پاسخ به آن از یک سو منوط به شناخت سازمان یافته انسان مبتنی بر مباحث فلسفی، انسان شناسی و علم النفس، و از سوی دیگر منوط به شناخت دقیق مباحث روانشناسی، فلسفه زبان، ذهن و ادراک است. علامه طباطبایی، استاد مطهری و استاد مصباح از جمله شخصیت های علمی هستند که در آثار خود به صورت منسجم و قوی به بررسی ابعاد مختلف انسان پرداخته اند.
#صرفا_ایده
#برهان_اتاق_چینی
#هوش_مصنوعی
#علوم_شناختی
#علم_النفس
——————————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💠به لطف فکر و دستان هنرمند دوست عزیزم سرور ارجمند و طلبه گرامی #محمد_صادق_پور_وهاب لوگوی کانال فلسفه زبان اسلامی طراحی گردید.
💢از همه دوستانی که با مشاوره های خود جهت نهایی سازی نشان کانال، کمک کردند سپاسگزارم.
👈 صفحه وی در ایتا و اینستاگرام: @poorvahhab
#فلسفه_زبان_اسلامی
————————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
تامل کوتاه : "تاثیر پذیری نحو عربی از اصول فقه اهل سنت"
✍️ محمد علی ملک
َمحمّد بن الحَسَنُ الشَّيبانيّ -و هو صاحب الإِمام أبي حنيفة- ضمّن كتابه المعروفَ بـ"الجامع الكبير" في كتاب "الأيمان" منه مسائلَ فقهٍ تُبتنى على أصول العربيّةِ، لا تتضِحُ إلّا لمن له قَدَمٌ راسخٌ في هذا العلم، فمن مسائله الغامضة أنَّه إذا قال :
"أيُّ عَبِيدِي ضَرَبَكَ فهو حُرٌّ"، فَضَرَبَهُ الجميعُ عَتَقُوا ،
و لو قال: "أيُّ عبيدي ضربتَه فهو حرٌّ"، فَضَرَبَ الجميعَ، لم يعتق إلّا الأوّلُ منهم؛
فكلامُ هذا الحِبر مَسُوقٌ على كلام النحويّ في هذه المسألة، وذلك من قِبَل أنّ الفعل في المسألة الأولى مسندٌ إلى عامٍّ، وهو ضميرُ "أيٍّ"، و"أَيٌّ": كلمةُ عُموم؛ وفي المسألة الثانية خاصٌّ, لأنّ الفعل فيه مسندٌ إلى ضمير المخاطَب، وهو خاصٌّ، إذ الراجع إلى "أَيٍّ" ضميرُ المفعول، والفعلُ يصير عامًّا بعُموم فاعله، وذلك أنّ الفاعل كالجُزء من الفعل، وإنّما كان كذلك, لأنّ الفعل لا يَستغني عنه، وقد يُستغنى عن المفعول، فكأنّه أحدُ أجزائه التي لا يُستغنى عنها، ويدلّ على ذلك أُمورٌ:
الأوَّلُ : منها أنّه متى اتّصل بالفعل الماضي ضميرُ الفاعل سكن آخِرهُ، نحو: "ضَرَبْتُ" و"ضَرَبْنَا"، وذلك لئلّا يجتمع في كلمةٍ أربعُ حركاتٍ لوازمَ لو قيل: "ضَرَبْتُ"، ولا يلزم ذلك في المفعول لأنّه فَضْلَةٌ، فهو كالأجْنَبيّ من الفعل.
الثاني : أنك تقول: "قامت هندٌ وقعدتْ زَيْنَبُ"، فتُؤنِّث الفعلَ لتأنيث فاعله، والقياسُ أن لا يلحق الكلمةَ عَلَمُ التأنيث إلّا لتأنيثها في نفسها، نحو "قائمةٍ" و"قاعدةٍ"، وأمّا أن تلحق الكلمةَ العلامةُ، والمرادُ تأنيثُ غيرها، فلا، فلولا أنّ الفعل والفاعل ككلمةٍ واحدةٍ، لَمَا جاز ذلك.
الثالث : أنّك تقول: "يضربان"، و"تضربان"، و"يضربون"، و"تضربون"، و"تضربين"، فالنونُ في هذه الأفعال علامةُ الرفع، وقد تخلَّل بينه وبين المرفوع ضميرُ الفاعل، وهو الألفُ والواو والياءُ في "يضربان" و"يضربون" و"تضربين"، فلو لم يكن الفاعلُ والفعلُ عندهم كشيءٍ واحدٍ، لَمَا جاز الفصل بين الفعل وإعرابه بكلمةٍ أُخرى، ولا يجوز مثل ذلك في المفعول،
[الرابع] : و من ذلك أنهم قد قالوا: "كُنْتِيٌّ"، فنسبوا إلى "كُنْت"، قال الشاعر [من الطويل]:
- فأَصبَحْتُ كُنْتِيًّا وأصبحتُ عاجِنًا ... وشَرُّ خِصالِ المَرْءِ كُنْتُ وعاجِنُ
فلو لم يكن الفعل والفاعل عندهم كالجزء الواحد، لَمَا جازت النسبة إليه، إذ الجُمَلُ لا يُنْسَب إليها،
[الخامس] : و قد قالوا: "لا تُحَبِّذْهُ بما لا ينفعه"، فاشتقّوا من الفعل والفاعل فعلًا لاتحادهما،
فَبانَ بما ذكرناه أنّ الفعل والفاعل عندهم شيءٌ واحدٌ، فلذلك لمّا كان الفاعل في "أيُّ عبيدي ضربك" عامًّا، صار الفعل عامّا، ولمّا كان الفاعل في "أيُّ عبيدي ضربتَه" خاصًا, لأنّه كنايةٌ عن المخاطَب، صار الفعل خاصًّا، ولولا خَوْضُ هذا الإِمام في لُجَّةِ بَحْرِ هذا العلم النفيس، ورُسوخُ قَدَمِه فيه، لَمَا أَلَمَّ بفقه هذه المسألة ونظائرها، ممّا أَوْدعه كتابه، فجاحدُ فَضْلِ هذا العلم مكابِرٌ، والمنكِّبُ عنه خاسرٌ.
[منبع : شرح المفصل ؛ نویسنده : ابن يعيش ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 60و61]
🔶همانطور که در متن بالا مشهود بود توسعه حکم "اتحاد و هماهنگی فعل و فاعل" در برخی مسائل ادبی در موضوعات مختلف به خاطر وجود علت "شیء واحد بودن فعل و فاعل" در آن موضوعات و مسائل ، صرفاً بر اساس استنباط ظنی علت "شیء واحد بودن فعل و فاعل" برای حکم "اتحاد و هماهنگی فعل و فاعل" در برخی مسائل ادبی در موضوعات مختلف دیگر ، توضیح داده و اثبات شد. و این چیزی جز #قیاس_ظنی_مستنبط_العله که نتیجه اثر گذاری اصول فقه اهل سنت بر نحو عربی است ، نمی باشد.
طبق نظریه مذکور فعل هیچگاه با عمومیت مفعول عام نمی گردد فلذا فعل در جملاتی مثل : (اکرمت العلماء ، اکرم العلماء) عام نیست.😳😳😳😳😳
عدم توجه به نیاز اهل زبان برای بیان حدوث افعال عام به موجب مفاعیل عام و در عوض قیاس گرایی افراطی ، چنین فجایعی را برای نحو عربی رقم زده است.😔😔😔
#ابو_حنیفه
#محمد_بن_حسن_شیبانی
#زبان_شناسی_اسلامی
#زبان_متعارف
#محمد_علی_ملک
—————————————-
کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
💢از همه سروران ارجمند، اساتید و فضلای محترمی که در فضای معناشناسی و فلسفه زبان ( به خصوص با نگاه های تطبیقی به دانش های زبانی در فضای اسلام) یادداشت هایی جهت انتشار دارند، درخواست دارم مطالب خود را ارسال نمایند.
#فلسفه_زبان_متعارف
#فلسفه_زبان_اسلامی
#نظریه_فعل
#زبان_شناسی
ارتباط با ادمین
@projectsystem
—————————————-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا و تلگرام
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#معرفی_کتاب
#آمبرتو_اکو
این فیلسوف ایتالیایی از نظریه پردازان و پایه گذاران نشانه شناسی معاصر به شمار می رود.
🔶در اثر معرفی شده، اکو به بررسی مفهوم نشانه می پردازد و از مسائل مربوط به ارتباط و زبان فراتز می رود و تحلیل جامع و روشن از نظریه های پیرامون نشانه ارائه می دهد.
🔹وی در مقدمه این کتاب، به گونه ای داستان وار و با زبانی شیوا، به روشنی بیان می کند که نشانه چگونه در سراسر زندگی ما نقش دارد.
✍️ چندی پیش نیز ماسّیمو کامپانینی (Massimo Campanini) اسلامشناس و فیلسوف ایتالیایی ـ معروف به فیلسوف قرآن ـ درگذشت؛
کامپانینی نویسنده یا ویراستار بیش از چهل کتاب، عمدتاً به زبان ایتالیایی در زمینه قرآنپژوهی، تاریخ فلسفه و کلام اسلامی، اندیشه سیاسی اسلام و تاریخ معاصر کشورهای عرب بود.
💠 به نظر می رسد به طور جدی تری باید به فیلسوفان ایتالیایی توجه کنیم، هم امبرتو اکو و هم کامپانینی.
#کامپانینی
#زبان_شناسی
#فیلسوف_قرآن
————————————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
👈 در ایتا و تلگرام
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd