eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
617 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
از نظر انسان شناسان زبان امکان درک، نظم دهی و طبقه بندی دانش و یافته ها را فراهم می کند. نحوه سازمان و آرایش یک اجتماع خاص را آشکار می کند زبان اساس نظام در جامعه است. تجربه و مدل های اجتماعی موجود در رفتار های واقعی را می توان با زبان تفسیر کرد https://virasty.com/rostamikia/1696193804297157001 — 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
جلسه نقد کتاب «دین و مدل‌های فرهنگی» 🎙 با حضور دکتر علی راد دکتر لیلا اردبیلی دکتر فرهاد بیانی ⏰زمان: چهارشنبه 12 مهرماه ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر 🔗مکان:‌پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی — 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
آقای رستمی کیا سلام وقت بخیر اسعدالله ایامکم بنده... هستم طلبه پایه هفت. یه سوال از محضرتون داشتم. با توجه به اینکه همین الان مشغول تدریس ادبیات عرب هستم، احساس نیاز کردم که در زمینه زبان‌شناسی هم مطالعاتی داشته باشم. درخواست داشتم که اگر مقدور هست، سیر مطالعاتی رو در این زمینه پیشنهاد بدید. 👇 ______________ سلام و احترام کتاب های دکتر قائمی نیا رو پیشنهاد می کنم 1⃣موافقت معنایی 2⃣معناشناسی 1 و 2 3⃣معناشناسی شناختی قرآن 4⃣استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✅ژیل دُلوز (به فرانسوی: Gilles Deleuze) (زادهٔ ۱۸ ژانویه ۱۹۲۵ – درگذشتهٔ ۴ نوامبر ۱۹۹۵) فیلسوف فرانسوی بود. بسیاری از پژوهشگران کتاب "تفاوت و تکرار" را شاهکار دلوز می‌دانند ✍️دلوز جستارهایی را بر اسپینوزا، نیچه، هیوم، برگسون، فوکو، لایبنیتس و کانت نوشته‌است. او با ابداع مفاهیم نو در نسبت با هر فیلسوف هم فلسفهٔ خودش و هم آنان را با دقت تشریح کرد و نسبت میان این فیلسوفان با یکدیگر و با فلسفهٔ خودش را متمایز ساخت. او سعی کرد تا فلسفه را از چنگ تاریخ فلسفه نجات دهد و هر فیلسوف را با آفرینش‌ها و ابداع‌هایش ارزشگذاری نماید. نوشتن دو جلد کتاب سینمایی و علاقهٔ وافر وی به سینما، ارجاع همیشگی به چهره‌های گوناگون در حوزهٔ ادبیات همچون ساد، مازوخ، کافکا، بکت، پروست، ملویل، باروز و وولف، پرداختن به نقاشی‌های فرانسیس بیکن، پاول کله، ون‌گوگ، رفتن به سراغ موسیقی پیر بولز، و نوشتن دربارهٔ تئاتر آرتو و همکاری با بنه نشانگر پیوندهای عمیق او با حوزه‌های به‌اصطلاح غیر فلسفی است. بسیاری از متفکران کنونی حوزهٔ فلسفه در غرب، نقطهٔ اوج کاری او را کتاب سترگ «تفاوت و تکرار» به حساب می‌آورند چرا که بنیان‌های متافیزیک و منطق در این کتاب مورد بازاندیشی قرار می‌گیرند و سبک تازه‌ای برای مواجهه با جهان و رخدادها طرح می‌شود. اهمیت این آثار چنان بود که فوکو پس از مطالعهٔ «تفاوت و تکرار» و «منطق معنا» در مقاله‌ای با عنوان «تئاتر فلسفه» مدعی شد که چه بسا قرن ما قرنی دلوزی باشد. 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
مصاحبه دکتر قایمی نیا با روزنامه ایران.pdf
2.53M
باید کشف و فهم شود. امروز (یکشنبه 16 مهر 1402) روزنامه ایران مصاحبه‌ای با دکتر در این زمینه به چاپ رسانده است. در این مصاحبه علل نگارش «دین و » از دیدگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بخشی از این مصاحبه آمده است که: 📍مهمترین بحث «» موضوع مدل‌هـای فرهنگی اســت و انسان‌شناسان بـر این باورند کـه هـر فرهنگی واجـد یکسـری است که اساساً قلب هر را تشکیل می‌دهد و بـه سـاحت‌های مختلـف زندگی فکری افــراد چهارچوب و معنا می‌بخشـد. 📌 از خود دین باید قرائت فرهنگی داشت و فرهنگی درون دین را کشف و با فرهنگی که در جامعه وجود دارد، مقایسه کرد. 📌 با ابزارهای تحلیلی و عقلی مختلف (در کتاب) اثبات شده است که اساساً دین «هویتی » داشته و برای کشف آن مصادیقی از ارائه شده است. 📌نهایتاً موضوع « دیجیتال» و مدل‌های که در چنین جامعه‌ای می‌تواند ظهور و بروز کند مطرح شده است. (گزارش کامل برای مطالعه مخاطبین گرامی ارائه می‌گردد.) @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-3 🆔 @iictchannel 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دنیل کلمنت دِنِت (زادهٔ ۲۸ مارس ۱۹۴۲) فیلسوف، نویسنده و دانشمند شناخته شده اهل ایالات متحده آمریکا است. او در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه علم و فلسفه زیست‌شناسی، به‌ویژه فرگشت (نظریه تکامل) و علوم شناختی پژوهش می‌کند. دنت خداناباور است دنت در چندین مکان (مانند «پرتره» در Brainchildren) گفته‌است که پروژه کلی فلسفی او، از زمانی که در آکسفورد بوده‌است، تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده‌است. او عمدتاً به ارائه یک فلسفه ذهن مبتنی بر تحقیق تجربی اهمیت‌می‌دهد. او در مقاله اصلی، و محتوا و آگاهی، مسئله توضیح ذهن را برای نیاز به یک نظریه محتوا و برای یک نظریه آگاهی برچیده کرد. رویکرد او به این پروژه همچنان به این تمایز اعتقاد دارد. همان‌طور که محتوا و آگاهی ساختار دو طرفه دارد، او به طرز مشابه، بارش فکری را به دو قسمت تقسیم می‌کند. او بعداً مقالات متعددی در مورد محتوا در موضع ذهنی را جمع‌آوری کرده و نظرات خود را بر آگاهی به صورت یک نظریه متحد در آگاهی توضیح داده‌است. در فصل پنج آگاهی، دنت مدل پیش‌نویس چندگانه آگاهی خود را توصیف می‌کند. او بیان می‌کند که "تمام انواع ادراک، در واقع همه انواع فکر یا فعالیت‌های ذهنی - در مغز به وسیله فرایندهای موازی و چندتایی تفسیر شده و سپس در ورودی‌های حسی به انجام می‌رسند. اطلاعاتی که وارد سیستم عصبی می‌شوند، تحت بازنگری پیوسته‌است." وی به دلیل کار جدید و عصب شناختی بر روی « نظریه فرگشت» نامبردار است و آراء وی در این زمینه مورد توجه فیلسوفان معاصر قرار گرفته است 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ادیب سلطانی درگذشت میرشمس‌الدّین ادیب‌سلطانی (۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۰ – ۲۰ مهر ۱۴۰۲) پزشک، فیلسوف، زبان‌شناس، نقّاش، ریاضی‌دان، نویسنده و مترجم متون مهمّ ادبی و فلسفی بود. او مترجم منطق ارسطو، سنجش خرد ناب کانت، رسالهٔ منطقی-فلسفی ویتگنشتاین و همچنین برخی از آثار دیگر به زبان فارسی بود. 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
‏میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی زبان‌دان بود و بافرهنگ بود. نقاشی‌شناس بود. به حدّ اعلا سختکوش بود—"با روحیۀ یک صنعتگر قرون وسطایی". درویش‌مسلک بود و سخی در صرفِ وقت برای پاسخ به پرسش‌های زبانی و غیرزبانی، خواه پرسنده را بشناسد خواه نه. طنّاز بود، جنتلمن و جوانمرد بود. رحمة الله علیه. https://t.co/RhPklRFJ5w‎ 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
معجزه زمان فروبستگی پیام تسلیت رضا داوری اردکانی در سوگ میرشمس الدین ادیب سلطانی نوشت: هوالغفور درگذشت دانشمند بسیاردان و منیع الطبع استادمیرشمس الدین ادیب سلطانی را به بازماندگان گرامی و به اهل دانش و فرهنگ تسلیت می گویم. ادیب سلطانی از حیث وسعت دانش و اطلاعات کم نظیر و شاید در میان ما بی نظیر بود. در پزشکی تحصیل کرد و روانپزشک شد و از روانپزشکی به ادبیات ‌و فلسفه و تاریخ رو کرد و در همه این دانش‌ها به مقام بلند نایل شد. او شاید بیش از ده زبان زنده و باستانی را به خوبی می دانست چنانکه ارگانون ارسطو را از متن یونانی ترجمه کرد. آزاد و آزاده زیست و هیچ سودا و سودی او را از علم و تحقیق منصرف نکرد. خدایش رحمت کند که در زمره نوادر روزگار و اسوه شایسته ای برای اهل دانش و فضیلت بود. چندان غلو نیست که وجود او را معجزه زمان فروبستگی بدانیم و دریغاگوی فقدانش باشیم. رضا داوری اردکانی ۲۰ مهر ۱۴۰۲ 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با میر شمس الدین ادیب سلطانی 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
سیستم های التفاتی.mp3
15.58M
🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🎙 با حضور: 📅 شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
این عکس مصداق دقیق فریاد است. عین جیغ است. خود آه است. قصه پرغصه کودکی است که یک روز هم در زندگی‌اش طعم آزادی را نچشیده است. قصه مردمانی است که خانه‌شان آتش گرفته جان عزیزان‌شان رفته و دست‌شان هم به جایی نمی‌رسد و سيعلم الذين ظلموا أي منقلب ينقلبون https://eitaa.com/lashkare_14/32061 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
شرکت OpenAI اخیراً جدیدترین پیشرفت بزرگ خود در هوش مصنوعی، GPT-4 را ارائه کرده است. GPT-4 به عنوان یک مدل چندوجهی قدرتمند، می‌تواند ورودی‌های تصویر و متن را برای تولید خروجی‌های متنی پردازش کند. این یک پیشرفت مهم در حوزه هوش مصنوعی، به‌ویژه در زمینه پردازش زبان طبیعی است. «ترانسفورماتورهای از پیش آموزش‌دیده مولد» (Generative Pre-trained Transformers) که مخفف آن GPT (جی پی تی) است نشان‌دهنده دسته‌ای از مدل‌های یادگیری عمیق هستند که در تولید متنی شبیه به نوشتار انسان مهارت دارند. آن‌ها کاربردهای همه‌جانبه‌ای از جمله پاسخ به پرسش‌ها، خلاصه‌سازی متن، ترجمه محتوا به زبان‌های مختلف، تولید کد و ایجاد محتوای مبتنی بر متن مانند پست‌های وبلاگ، داستان‌ها و مکالمات دارند. قبل از ترانسفورماتور. شبکه‌های عصبی حافظه مدت‌دار (LSTMs) موجود بودند. آن‌ها برای تولید کلمات یا عبارات کوتاه به خوبی کار می‌کردند ولی با تولید محتوای طولانی‌تر مشکل داشتند. در کل نسل‌های GPT را می‌توان در دسته‌های به ترتیب زیر قرار دارد. GPT-1 GPT-2 GPT-3 GPT-4 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
مرحوم میانجی:شهید مطهری را دیدم از من پرسید که "مکاتیب الرسول" را چه کار کردی؟ گفتم داده‌ام کسی ایراداتش را برطرف کند فرمود که نه! چاپ کن. مانند اروپایی‌ها که همه چیز را چاپ می‌کنند تا اندیشه در هر مرحله‌ای هست چاپ کنید تا سند شود و ماندگار شود و ویراست دوم و سوم و … بخورد، اندیشه را پنهانش نکنید 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
1402-07-06 فقه هوش مصنوعی-1.mp3
25.59M
جلسه اول پنجشنبه ۶ مهرماه ۱۴۰۲ (۱۲ ربیع الاول ۱۴۴۵) 🎙استاد مفیدی بحث این جلسه: تحریر محل نزاع در خصوص مساله مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی @almabahes 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
1402-07-13 فقه هوش مصنوعی-2.mp3
22.63M
جلسه دوم پنجشنبه 13 مهرماه ۱۴۰۲ (19 ربیع الاول ۱۴۴۵) 🎙استاد مفیدی بحث این جلسه: تحریر محل نزاع @almabahes 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
1402-07-20 فقه هوش مصنوعی-3.mp3
22.63M
جلسه سوم پنجشنبه 20 مهرماه ۱۴۰۲ (26 ربیع الاول ۱۴۴۵) 🎙استاد مفیدی بحث این جلسه: تحریر محل نزاع در خصوص مساله مسئولیت‌پذیری هوش مصنوعی @almabahes مباحث مطرح شده در این جلسه: ▪️آیا اگر بحث فقه هوش مصنوعی از زاویه ضمان مطرح می‌شود لازم می‌آید فقه میز و صندلی هم داشته باشیم؟ ▪️زوایای مختلف هوش مصنوعی به علوم مختلف حوزوی (علاوه بر فقه) مربوط می‌شود و به مناسبت برخی زوایا مطرح خواهد شد؛ هم از جهات مهندسی نرم‌افزار و هم از جهات مهندسی سخت افزار ▪️طرح مساله «اتاق چینی» جان سرل ▪️جایگاه هوش مصنوعی در فضای علوم بین رشته‌ای (NBIC) ▪️۵ مرحله پیش روی فیزیکالیسم که نهایتا از مادیگرایی دست بردارد ▪️سوال برای جلسه بعد: صفر و یک، سخت افزار است یا نرم‌افزار؟ 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✅درباره فقه هوش مصنوعی ✍️مجتبی رستمی کیا 💠ورود حوزه های علمیه و مجتهدین و فقهیان گرامی به بحث علوم شناختی و هوش مصنوعی غنیمت است، طبیعتاً هوش مصنوعی به عنوان پیشران آینده بر دانش های پاسخگویی همچون فقه بی نهایت اثرگذار است و به طور طبیعی یک فقیه به این مباحث نوپدید وارد خواهد شد. طوبی لکم و حسن مأب؛ همینکه فقه بر روی عاملیت اخلاقی و فقهی ماشین در حال تفکر است حسن است و جای تقدیر دارد. ◽️امسال ما طلاب حوزه های علمیه بختیار بوده ایم که استاد عزیز جناب آقای مفیدی ( حفظه الله) مباحث فقهی خود در برخی از روزها را به « فقه هوش مصنوعی» اختصاص داده اند و با تمرکز بر مسئله « ضمان» سعی می کنند برخی از مفاهیم، احکام و موضوعات فقهی در فضای نوپدید را وارد تحلیل های فقهی خود کنند. اصل این مسئله حسن است و جای تشکر دارد. بنده کمترین تخصصی در علوم شناختی و هوش مصنوعی ندارم ولی به واسطه مطالعات انبوه و دوره های آموزشی در این زمینه دو نکته به ذهنم می رسد که عرض می کنم: 1️⃣یگی گرفتن فیزیکالیسم با مادی گرایی، و تحویل بردن « بدنمندی» و « تضمن بودگی» به فیزیکالیسم که در درس سوم مطرح می شود مطلب ناصحیح و شتابزده ای است. بدنمندی انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها به فیزیکالیسم معهود ختم می شود. مراد از بدن مندی این نیست که ذهن پدیده ای مادی است و به عنوان مثال، با مغز یکی است. بلکه مراد این است که شناخت آدمی ارتباط ساختاری با جهان خارج دارد و ذهن در تعامل بی وقف با جهان خارج است و شناخت و حتی صدق مبتنی بر پیش فرض مطابقت بدن با ساختار واقعی شکل می گیرد. ( رک: قائمی نیا، الهیات سایبر، ص 43) 2️⃣هوش مصنوعی در دو نسل علوم شناختی قابل تحقق است، نسل اول « محاسباتی» است و بیشتر با ذهن نابدنمند، دست کاری نمادین عملیات صوری منطقی، بازنمایی معنا و مقوله بندی الگوریتمی همراه است. و علوم شناختی نسل دوم که « شبکه عصبی» است و مبتنی بر ساختار مفهومی عصبی و بدن مندی ساختارهای ذهنی، استعاره های مفهومی، پیش نمونه ها، حیث التفاتی و خلاقیت است. اولی عمدتا ناظر به « هوش مصنوعی ضعیف » است و دومی « هوش مصنوعی قوی» را تولید می کند. تحقیقات اکثر دانشمندان علوم شناختی ( به خلاف تحقیقات رایج در فضای ایران) بر دومی متمرکز است. به نظر می آید که تفکیک صحیحی میان این دو هوش در درس استاد صورت نمی گیرد. تقریر استاد محترم از هوش مصنوعی الگوریتمی ( نسل اولی) است ولی برهان اتاق چینی جان سرل ( به سکت راء) در فضای نسل دوم است. ◽️توفیقات روز افزون استاد محترم و شاگردان گرامی ایشان را از درگاه الهی خواستارم و امیدوارم این چنین درس هایی با قدرت بیشتر در حوزه های علمیه آغاز گردد. 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
چند فرهنگی و دین در عصر جدید چهاردهمین نشست از نشست‌های نوجهان چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ با سخنرانی پروفسور راجر تریک؛ استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه ورویک و و پژوهشگر ارشد مرکز ادیان، دانشگاه اکسفورد و دکتر علیرضا قائمی‌نیا، دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار ابونصر محمد فارابی پژوهشگاه برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست خانم دکتر لیلا خادم مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو- روسیه است. گفتنی است این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکای‌روم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد 🔻 به زبان انگلیسی و بدون ترجمه 🏷 حضور مجازی: 🔗 iscs.ac.ir/tv/live 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لا اله الا الله 😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترس کودک فلسطینی از بمباران صهیونیست‌ها @BisimchiMedia لا اله الا الله 😭😭😭 آنها نمی‌دانند که اگر تمام کودکان غزه را هم بکشند... بازهم مادری کودکش را در سبدی خواهد گذاشت و خدا اورا بزرگ می‌کند. آنقدر بزرگ که کاخ فرعونیان فرو بریزد...
فلسفه زبان اسلامی
✅ژیل دُلوز (به فرانسوی: Gilles Deleuze) (زادهٔ ۱۸ ژانویه ۱۹۲۵ – درگذشتهٔ ۴ نوامبر ۱۹۹۵) فیلسوف فرانس
سنگ‌ها ژیل دلوز اروپا بدهی‌ِ بی حدّ و حصری در قبالِ یهودیان داشت، با این همه، به‌جای این‌که بدهی‌اش را پرداخت کند، مردم بیگناهی را مجبور کرد تا این بدهی را بپردازند: ملّتِ فلسطین. صهیونیست‌ها با تکیّه بر گذشته‌ی نزدیک و دردناک‌شان، و با وحشتی که از اروپا می‌آمد، دولت اسرائیل را تشکیل دادند. دولتِ اسرائیل تنها بر روی درد و رنج آن‌ها شکل نگرفت، درد و رنجِ ملتِ دیگری هم در میان بود، سنگ‌های ملتِ دیگری هم در کار بود. سازمان نظامی ملی در سرزمین اسرائیل (هَ‌اِرگون) تروریست خوانده شد، تنها دلیل‌اش این نبود که دفتر مرکزی انگلیس‌ها را منفجر می‌کردند، به این خاطر بود که روستاها را ویران می‌کردند، مردم را می‌کشتند. آمریکایی‌ها با هزینه‌های هنگفت فیلم عظیمِ هالیوودی ساختند. در سرزمینی که از سالیانِ دراز خالی و در انتظار بود، دولتِ اسرائیل می‌بایست قومِ باستانی‌ی یهود را ساکن کند، چند عرب هم قرار است نقش اشباح را بازی کنند، اشباحی که از جاهای دیگر به این‌جا آمده‌اند و از سنگ‌های به خواب رفته محافظت می‌کنند. فلسطینی‌ها باید به فراموشی سپرده شوند. باید دولتِ اسرائیل را به رسمیت بشناسند، اما اسرائیلی‌ها بی‌وقفه این واقعیتِ عینی را نفی می‌کنند: ملّتِ فلسطین. ملّت فلسطین از همان ابتدا به تنهایی جنگید، جنگی که عاقبت نتوانست سرزمین‌هایش، سنگ‌هایش، و زنده‌گی‌اش را حفظ کند: از این جنگِ نخستین کسی حرفی نمی‌زند، می‌خواهند این‌طور وانمود کنند که فلسطینی‌ها اعرابی هستند که از سرزمین‌های دیگر به این‌جا آمده‌اند و می‌توانند به همان سرزمین‌ها برگردند. چه کسی گره اردنی‌ها را باز خواهد کرد؟ چه کسی به حرف می‌آید و خواهد گفت: بینِ یک فلسطینی و یک عرب، پیوندی هست و قوی‌ست، درست مثل دو کشور اروپایی. نه بیش‌تر و نه کم‌تر.کدام فلسطینی می‌تواند هرآن‌چه ازجانب کشورهای عرب – هم‌پای اسرائیل – متحمل شده را فراموش کند؟ وقتی فلسطینی‌ها از زمین‌هایشان بیرون شدند، در جاهایی ساکن شدند که بتوانند دستِ کم سرزمین‌شان را ببینند، در نگاه‌شان سرزمین‌شان را نگه دارند، و از این طریق تماس با هستی‌ی به هذیان افتاده‌شان را حفظ کنند. هیچ‌گاه اسرائیلی‌ها نمی‌توانند فلسطینی‌ها را به دور برانند، نمی‌توانند در شب، در فراموشی فرویشان کنند. ویران سازی‌ی روستاها، دینامیت گذاشتن در خانه‌ها، بیرون کردن و به قتل رساندنِ آدم‌ها. بر پشتِِ بیگناهان، تاریخ وحشت از نو آغاز می‌شود. گفته می‌شود که سرویس مخفی اسرائیل در دنیا تحسین می‌شود. اما این چه جور دموکراسی‌ست که سیاست‌اش با سرویس مخفی‌اش اشتباه گرفته می‌شود؟ پس از قتل ابوجهاد، یک مقامِ اسرائیلی اعلام کرد: نامِ همه‌ی این‌ها «ابو» ست. آیا او صدای منفور آن‌هایی را به یاد می‌آورد که می‌گفتند: نامِ همه‌ی این‌ها لِوی ست…؟ اسرائیل چه خواهد کرد؟ با سرزمین‌های الصاقی، و سرزمین‌های اشغالی، و شهرک‌سازی‌ها و شهرک‌های یهودی‌نشین‌اش، و خاخام‌های دیوانه‌اش؟ اشغال، اشغالِ بی‌پایان: سنگ‌هایی که پرتاب می‌شود از داخل، از درون می‌آید، از جانبِ ملّتِ فلسطین می‌آید، می‌آید یادآوری می‌کند که جایی در این جهان، مساله‌ی بدهی و بازپرداخت‌اش باژگون شده است. آن‌چه فلسطینی‌ها پرتاب می‌کنند، سنگ‌های خودشان است، سنگ‌های زنده‌ی سرزمین‌شان. هیچ‌کس نمی‌تواند با آدم‌کشی هیچ قرضی را پس بدهد، و یکی را بکشد، دو تا، سه ‌تا، ده نفر را هر روز بکشد، و برای پس دادنِ این قرض نمی‌تواند با شخصِ ثالث به توافق برسد. شخصِ ثالث شانه خالی می‌کند، هر مرده، زنده‌گان را فرا می‌خواند. فلسطینی‌ها واردِ روحِ اسرائیل شده‌اند، مثلِ چیزی که روح را هر روزه می‌کاود، به مثابه چیزی که هر روز روح را سوراخ می‌کند، فلسطینی‌ها روی این روح کار می‌کنند. حاشیه‌ها: این متن در ژوئن ۱۹۸۸ نوشته شده است. نخستین بار به زبان عربی و زیر عنوان «از آن‌جا که می‌توانند هنوز سرزمین‌شان را ببینند» در شماره‌ی ۲۹ مجله‌ی «الکرمل» منتشر شده است. کمی پس از آغازِ انتفاضه‌ی نخست، دست اندرکارانِ مجله از دلوز می‌خواهند تا چیزی بنویسد. او این متن را در اختیارشان قرار می‌دهد. ابوجهاد از نزدیکانِ عرفات و از بنیان‌گذارانِ سازمانِ فتح بود. از رهبرانِ مقاومتِ فلسطین، نقشِ مهمی در انتفاضه ایفا کرد. در تاریخ ۱۶ آوریل ۱۹۸۸ توسط یک کماندوی اسرائیلی در تونس به قتل رسید. 👇 کانال دوست عزیز و دانشمند جناب آقای محمد مالکی https://eitaa.com/RevolutionaryIdea 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
برای فهم عمومی مان باید کار جدی کنیم، طرف دکتره تو آمریکا جنایت اسرائیل رو محکوم می کند، برخی از داخلی ها شعار "نه غزه نه لبنان" سر می دهند. اسرائیل بیمارستان را بمباران می کند بایدن هزینه‌ اش را می پردازد 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd