——-
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
306.3K
✅شرکت در همایش ها چه فایده ای خواهد داشت؟
✅در چه صورت مطمئن باشیم همایش ها دارای مجوز هستند؟
🎙 مجتبی رستمی کیا
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#همایش
#علوم_شناختی
🔺به همت گروه #معرفت_شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔷 فراخوان مقاله همایش بینالمللی #قرآن_و_علوم_شناختی منتشر شد
📌 محورهای همایش:
✅ هوش مصنوعی و قرآن
✅ فلسفه ذهن و قرآن
✅ انسانشناسی شناختی و قرآن
✅ روانشناسی شناختی و قرآن
✅ عصبشناسی شناختی و قرآن
✅ زبانشناسی شناختی و قرآن
✅ علوم رایانهای و قرآن
✅ زبانشناسی رایانشی و قرآن
📅 مهلت ارسال مقاله به این همایش تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ تمدید شد
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09139426068 (دکتر رستمی کیا)
🆔 @iictchannel
______
انشالله به زودی گرید ISC همایش اخذ و مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی پژوهشگاه به چاپ خواهد رسید
سلام علیکم استاد عزیز، یک سوال داشتم از خدمت جنابعالی، چند جلسه از دروس فلسفه زبان را اجمالاً گوش دادم ( منظورم این است که بدون نوشتن و تفکر)،
تقریبا در سه جلسه، یک استدلال مطرح نشده است.
میخواستم بدونم آیا فلسفه زبان استدلال ندارد ؟ فقط مدعایی مطرح میشود، یا نه قیاسی پشت مدعاست.؟
چرا بطور مختصر از هر فیلسوف یک استدلال را مطرح نمیفرمایید؟
چرا ارتباط تاریخی بین دو فیلسوف مهم است، اما مقدماتی که به فلان مدعا میرسند مهم نیست و بازگو نمیگردد؟
با تشکر فراوان از زحمات جنابعالی 🙏 🌸
——————-
پاسخ: سلام و احترام،
دو نکته رو عرض می کنم:
1️⃣ این درس به عنوان سطح آشنایی تعریف شده است و در سطح آشنایی، هدف اصلی درس آشنایی با مدعاهای کلی و خطوط کلی خواهد بود؛ اما در سطح پیشرفته تر که فهم و یا تسلط باشد در دوره های بعدی استدلال این افراد نیز بررسی خواهد شد؛
2️⃣ ذات معناشناسی و فلسفه زبان، سنخ استدلالش بیشتر به سمت تحلیل است ( روش ملازم به ملازم) ـ به غیر از زبان استاندارد که قائل به منطق سفت و سخت است ـ بقیه چه در تحلیلی ها و چه در قاره ای از روش های تحلیلی ( تحلیل متن، تحلیل وجود، تحلیل تاریخ و ...) بیشتر بهره می برند که شبیه به روش های تراکمی در برخی علوم اسلامی همچون فقه و روش تحقیقات کیفی در علوم اجتماعی است
———————
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از علی ایلیا
سلام علیکم،
ممنونم استاد.
اما در مورد اول، شاید در ایران این روش عمومیت بیشتری دارد، اما به معنای روش برتر نیست، همانطور که خودتان بهتر میدانید در کتابهای اولیه آموزش فلسفه، در کنار بحث تاریخی، ایده ها و استدلالهای فیلسوف مورد نظر اجمالاً بیان میشود. 👇(
شمای نوعی در اینجا، در هر درس، میتوانید مثلا 10 تا قیاس حملی و شرطی را از طرف فیلسوف بیان کنید، تا دانش آموزی مثل بنده، کم کم، تفکر کردن را بياموزد)
هدایت شده از علی ایلیا
در مورد دوم، زیاد متوجه نشدم، چطوری از ملازم به ملازم میتوان کسب علم کرد. حدس؟ مکاشفه؟
در کنار استقراء و قیاس، روش سومی هست برای کسب علم.؟
آيا منظورتان انسجام گرایی است؟
ارزشیابی تراکمی بعنوان یک روش ارزشیابی منظورتان است؟
شما کد بدهید، میروم دنبالش،
با هم تشکر می کنم از زحمات جنابعالی
هدایت شده از Dr rostamikia
ببینید " تبار شناسی" روش معتبری است که بدانیم چه شد این مسئله، مسئله شده است؟ چه شده است که مثلا بعد از کانت ما دو نوع فلسفه داریم؟ چرا یکی را تحلیلی می دانیم و دیگری رو قاره ای؟ چرا سیر تطور این دانش به این صورت شکل گرفته است؟ کلیت جریان اندیشه را وقتی ترسیم کردید؛ مرحله بعدی نوبت به این می رسد که سوالات ذیل مطرح شود:
1. چرا فلسفه زبان بر نوعی تفکر کانتی بنا شده است؟ آیا نمی توان در تفکرات ما قبل کانت از چرخش زبان شناختی نام برد؟ چرا زبان شناسی سنتی نمی تواند مبنایی مناسبی را برای مباحث زبانی فراهم کند؟ آیا سنت فلسفی ما در اسلام یا در علوم اسلامی مثل اصول فقه ظرفیت این پشتیبانی از اصول فقه را دارد؟
2. چرا فلسفه تحلیلی زبان شاخه زبان استاندارد از منطق صوری به جای منطق مادی استفاده کرده است؟ تفاوت های منطق صوری و مادی در چیست؟ آیا ارتباط تولیدی میان منطق صوری و منطق مادی وجود دارد؟ و...
3. چرا در فلسفه تحلیلی زبان متعارف مفهوم بازی های زبانی و متعارف بودن به عنوان دال مرکزی این روش ها بکار برده شده است؟ آیا استدلال سر ل و ویت متاخر بر این مطالب صحیح است؟ بر واقعیت نهادی چه استدلالی شده است؟ چه میزان واقعیت نهادی با مبحث اعتباریات ما ارتباط برقرار می کند؟ چه ارتباطی میان حیث التفاتی و قصدگرایی وجود دارد؟
4. چرا در فلسفه قاره ای زبان ( هرمنوتیک)، انسان شناسی از جایگاه خاصی برخوردار است؟ چرا وجود انسانی نقطه شروع مباحث زبانی در فلسفه قاره ای بوده است؟ بازسازی تاریخی شخصیت مؤلف چه جایگاهی در شناخت افکار و زبان متکلم دارد؟ و...
5. ارتباطات مکاتب ساختگرا، نقش گرا، زایشی، شناختی با یکدیگر چیست؟ چه فرقی میان فلسفه زبان و زبان شناسی و معناشناسی وجود دارد؟ انتقادات اصلی نوا م چامسکی ( زایشی) به ساختگرا ها و نقش گراها چه بوده است؟ اصول لی زبان شناسی شناختی چیست و چه نسبتی ببا بدنمندی پیدا می کند؟
هدایت شده از Dr rostamikia
علامه طباطبایی در ابتدای نهایه روش فلسفه اسلامی را هم برهان ان از ملازم به ملازم می داند؛ در روش ملازم به ملازم معمولا از ترکیب قیاس های مباشر استدلالی به صورت زنچیره ای استفاده می شود، اما چون با علوم اعتباری سر و کله می زنید، پس نمی توانید از حد وسط های حقیقی صحبت کنید، لاجرم به دنبال حد وسط های اعتباری هستید و به نوعی ارتباط تولیدی را به شکل مباشر در اعتباریات اجرا کرده اید؛ همانطور که از وجود به ویژگی هایی مثل اصالت، وحدت، تشکیک و ... می رسید.
در علوم اعتباری دیگر ما که مبنا پایه نیستند مثل فقه و اصول فقه، روشی شبیه به استقراء و افتراض ( برهان خلف) استفاده می شود؛ مرحوم شهید صدر سعی کرده است روش های مورد استفاده در علوم اسلامی را بر استقراء مبتنی کند، چون استقراء هم در امور اعتباری صورت می پذیرد نام قیاس از راه بهترین تبیین، بیزگرایی و یا « روش از روبنا به زیر بنا» را می توان نام برد؛ شیخ انصاری استاد استفاده از روش های تراکمی در مکاسب است.
برای مطالعه در خصوص روش های اجتماعی و تراکمی می توانید روش زمینه بنیاد یا گراندد تئوری رو مطالعه کنید، این روش با استفاده از تحلیل محیطی دانش و روش های کدگذاری، محیط دانش را شناسایی کرده و بر طبق روش های تحلیل متنی ملازمت هایی رو کشف می کند که اکثرا به طریق ان در طریق استدلال واقع می شوند
هدایت شده از علی ایلیا
فرمایش شما متین تمام این چرایی ها میتواند تفکیک به دو دسته اعتباری و حقیقی شود.
فرض کنید ویتگنشتاین از نتیجه برهان کانت، بعنوان مقدمه یکی از استدلال های خود استفاده کرده، میتوان بصورت قیاس نشان داد، بدون اینکه ساعتها بحث تاریخی شود که چرا فلانی چکار کرد و نکرد،
یک دانشجو یا طلبه میتواند تا سطح اسفار هم برسد، بدون اینکه بداند چرا فخر رازی فلان اشکال را کرد، سهروردی در چه زمانی میزیسته، صدرا و میرداماد چه تناقضات فکری داشتند و سایر تطورات تاریخی.
به هر حال شاگردی مبتدی هستم و شاید این انتقادها به تاریخ فلسفه خوانی، بجای فلسفه خوانی و دانی، از روی بیسوادی و خامی بنده است. خود بنده به شخصه، میخواهم مسئله فلسفي را یادبگیرم، درست مثل اینکه میخواهم، مسئله ریاضی را حل کنم، یعنی باید دفتر چرک نویس باشد و مشغول حساب و کتاب با ضروب قیاسات و کشف حدود وسطا ووو
بعنوان مثال 👇
هدایت شده از علی ایلیا
⭕️ اثبات ذهن (وجود ذهنی)
==========
اگر ادراك و علم، يك اشاره عقلى به معلوم باشد، پس تصور يك شىء در واقع اشاره عقلى به آن شىء است،
اما ادراك و علم، يك اشاره عقلى به معلوم است.
تصور يك شىء در واقع اشاره عقلى به آن شىء است،
➖➖➖➖➖➖➖
تصور یک شیء، اشاره عقلی به آن است.
هر اشاره عقلی ، منوط به وجود مشار اليه [همان امر متصوّر] است.
⛬ هر تصوری ، منوط به وجود مشار اليه [همان امر متصوّر] است.
===== یا =======
اشاره در جايى امكانپذير است كه چيزى كه به آن اشاره مىشود (مشاراليه) وجود داشته باشد.
ادراك و علم، يك اشاره عقلى به معلوم است.
⛬ ادراك و علم ، در جايى امكانپذير است كه ، معلوم ، وجود داشته باشد
➖➖➖➖➖➖
اگر معدوم بتواند مشار إليه واقع گردد ، پس معدوم دارای اثر میباشد
اما معدوم دارای اثر نیست.
⛬ معدوم نمیتواند مشار إليه واقع گردد
==== یا =====
اگر اشاره در جايى امكانپذير باشد، كه چيزى كه به آن اشاره مىشود (مشاراليه) وجود داشته باشد ، پس به معدوم مطلق هرگز نمىتوان اشاره كرد.
اما اشاره در جايى امكانپذير است كه چيزى كه به آن اشاره مىشود (مشاراليه) وجود داشته باشد
⛬ به معدوم مطلق هرگز نمىتوان اشاره كرد.
➖➖➖➖➖➖
اگر امر كلى را تصور مىكنيم، پس مشار اليه ما یا در خارج موجود است و یا در خارج موجود نیست.
اما چنین نیست که امر كلى در خارج موجود باشد.
⛬ اگر امر كلى را تصور مىكنيم، پس مشار اليه ما در خارج موجود نیست.
➖➖➖➖➖➖➖
همه مفاهیم کلی، قابل انطباق بر امور متعدد مىباشند.
هیچ کدام از موجودات خارجى ،قابل انطباق بر امور متعدد نمىباشند.
⛬ هیچ کدام از موجودات خارجى، از مفاهیم کلی نیستند.
#شکل_دوم_ضرب_دوم
➖➖➖➖➖
اگر كلى نمىتواند در خارج موجود باشد، پس به هنگام تصور يك امر كلى، آن امر بايد در موطنى غير از خارج موجود باشد.
اما كلى نمىتواند در خارج موجود باشد.
⛬ به هنگام تصور يك امر كلى، آن امر بايد در موطنى غير از خارج موجود باشد. ( و آن موطن همان ذهن است.)
====یا ======
اگر كلى از آن جهت كه كلى است، در خارج وجود ندارد، پس بايد در محل ديگرى موجود باشد.
اما كلى از آن جهت كه كلى است، در خارج وجود ندارد.
⛬ کلی بايد در محل ديگرى موجود باشد. ( که آن را ذهن مینامند )
➖➖➖➖➖➖
https://t.me/Borhan_11011
#اشاره_عقلى #تصور #معلوم #امر_متصور
#مشاراليه #اشاره #ذهن #وجود_ذهنی
#علم #ادراک #ممتنع #مکشوف #كاشف_خارج #کاشفیت_علم
#معدوم #معدوم_مطلق #اشاره_پذیر #تشخص
#اشاره_ناپذیر #انطباق_علم_با_معلوم #كاشف_خارج #کاشفیت_علم #بيروننما
#حکایتگری_علم #بيروننمایی_علم #بيروننمایی
#فلسفه_ذهن #فلسفه_زبان
هدایت شده از علی ایلیا
هر چند بافتنی هایم خام است، ولی اینجا سعی کردم، از زنجیره براهین استفاده کنم ، و یک ذره فکر کنم و مقلد نباشم!، 👆
البته ماده برهان از بزرگان است، تقریر و بافتن و نقائص اینها از بنده است
هدایت شده از علی ایلیا
اگر فلسفه زبان چنین باشد، بسیار تمایل دارم برای یادگیری آن، اگر خدا توفیق دهد. جزاک الله خیر الجزاء
هدایت شده از Dr rostamikia
شما فیلسوف اثبات گرایی خوبی می شوید، آنهم از نوع زبان استانداردش؛ زبان را حاکی از واقع می دانید، به جهان ما قبل کانت نزدیک هستید؛ استدلال های شما دارای قوت است...
اما
فیلسوفان قاره ای و تحلیلی به خصوص در شاخه های زبان تعارف سلب کانت را قوی تر از همه اثبات های شما دانسته اند؛ به درست یا غلط تحلیل کانت و رویکرد او را پذیرفته اید. و خود از زبان اثباتی و جزم گرا فاصله گرفته اند؛
به جای" عقل نظری" که بر آن تکیه می کنید فلسفه جدید به دنبال "نظریه فعل" است، سنخ رفتارشناسی و فعل شناسی اش هم رفتارگرایی و یا پراگماتیستی محض نیست مبتنی بر اصولی همچون " تناسب" و " عدم تناسب" است نه " صحیح" و " غلط"، مبتنی بر اصولی همچون " بازی های زبانی" و " شباهت های خانوادگی" است؛ رسالت فیلسوف را نه بیان هستی بلکه نشان دادن هر آنجه نیست و هر آنچه هست ولی نمی شود گفت است، در برخی از این فلسفه ها به خصوص ویت متاخر تاکید بر عدم ساختار است، تکلیف منطق ساختاری صوری این وسط چه می شود؟ وظیفه فلسفه از نظر ویت نشان دادن راه خروج از بطری به مگس است. این رسالت را مقایسه کنید با رسالت فلسفه های اثباتی یا متافیزیک های سنگین فلسفی، وقتی خیلی اثباتی به بحث نگاه می کنید و سیر تطور افکار را نمی بینید، تبار فکر مشخص نمی شود.
از این مطلع نمی شوید که چه شد اصالت ماهیت و وجود، اگزیستنسیالیسم و کانت و دکارت و فلسفه تحلیلی و قاره ای به وجود آمده؟ مسئله این فلسفه ها این قدر متنوع است و اینقدر روش شناسی شان متفاوت است که نتوان با یک روش واحد ان ها را به سنجه آورد. پیشنهادم این است که انشالله فرصتی بگذارید و بخشی از پژوهش های فلسفی ویت را بخوانید تا کلیت تفکرات فیلسوفان زبان تحلیلی برای شما فارغ از اثبات گرایی روشن شود. البته پیشنهادم این است که از فیلسوفانی مثل سرل بیشتر استفاده کنید که کاملا مسئله محور عمل کرده اند
در همه این مطالعات به چندچیز تامل کنید:
مسئله های فلسفی چه بوده اند؟
موضع گیری فلاسفه نسبت به آنعا چیست؟
روش شناسی ایشان در اتخاذ و شناخت مسئله، در استدلال شناسی و در پیامد سنجی چه بوده است؟
پاسخ احتمالی من به عنوان یک فیلسوف غیر مقلد به این مسئله چیست و بر اساس چه روشی؟
در اهمیت مطالعات جریانی و تاریخی فلسفه شما این چهار مهم را به سرانجام می رسانید؛ معتقدم که مسائل فلسفی از بافت تاریخی شان جدا نیستند
هدایت شده از علی ایلیا
خیلی ممنونم از راهنمایی جنابعالی 🙏.
فعلا که به قول مرحوم پدرم، فرق الف از دسته بیل را نمیدانم!
بنده بخاطر این فلسفه زبان یا منطق ریاضی را دوست دارم بخوانم که کمک به کشف واقع کند،
این نه بلانسبت جنابعالی، از روی غرب_شیفتگی است و نه مثل بعضی غرب _ستیزی،
به هر حال فیلسوف زبان یک سری ادعا دارد یا ندارد. اگر ندارد، پس اینهمه کتاب و شاگرد و تبلیغ برای چیست؟
اگر هم مدعا دارد، یا پشت هر مدعایی استدلال هست و یا نیست.. در هر دو صورت قابل نقد و استفاده است.
، بقول آن کلام معروف بنده چاکر استدلالم،..
یکی از اساتید بزرگوار، جایی انتقاد میکرد از منطق دو ارزشی و اینکه انسان را صفر و یکی بار میآورد و ووو
حالا کاری نداریم که ایشان، سعی کرده بود، از شکل اول برای رد منطق دو ارزشی استفاده کند! ، و یا مغالطه مسموم کردن چاه و..
اما اینطور نیست که انسان صفر و یکی شود.
P ∨ Q
تا ابد معنای نمیدانم میدهد! ، مگر اینکه یک طرف غلبه کند، آنگاه میشود قیاس،
ثانیاً، نباید بین عقل عملی و نظری خلط کرد، انسان کافر و مؤمن، شیطان یا پیغمبر، گزاره ای را میگویند،
مثلآ : دو خط موازی یکدیگر را قطع نمیکنند.
یک موضوع و یک محمول دارد. یا صادق است و یا کاذب.
کفر و ایمان و غرض و مرض گوینده ربطی به گزاره او ندارد، یک میلیون سال بعد و قبل هم، تغییری در ماهیت گزاره ایجاد نمیکند...
به هر حال، خیلی ممنونم از راهنمایی جنابعالی ، و امیدوارم از محضرتان کسب فیض کنم.
هدایت شده از Dr rostamikia
تشکر از لطفتون
بحث حیث التفاتی رو حتما مطالعه کنید
امیدوارم موفق باشید استفاده کردیم
——-
https://hekmateislami.com/?p=12969
____
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی 1 - 23 بهمن 1392.mp3
26.73M
#فایل_صوتی
🔹 پژوهشکده تاریخ اسلام:
🔹 موضوع: زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی (جلسه اول)
🔹با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی
🔹زمان: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
🆔 @tavoosimsaeed
🆔 @OstadPakatchi
زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی 2 - 29 بهمن 1392.mp3
31.77M
#فایل_صوتی
🔹 پژوهشکده تاریخ اسلام:
🔹 موضوع: زبان شناسی وحی در متون ادیان ابراهیمی (جلسه دوم)
🔹با سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی
🔹زمان: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
🆔 @tavoosimsaeed
🆔 @OstadPakatchi
نقشه راه درس گفتارهای علم اصول و دانش های زبانی.pdf
222.4K
#درسگفتار
نقشه راه درسگفتارهای علم اصول و دانش های زبانی
✍️مجتبی رستمی کیا
آنچه در این فایل می خوانید:
🔻 مجموعه عناوین و سرفصل های 28 جلسه طراحی شده
——
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
May 11
هدایت شده از Dr rostamikia
اسامی نویسندگان و آثار برگزیده و شایسته تقدیر بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه به شرح ذیل است:
آثار برگزیده:
۱. کتاب «روایت جذب: علل گرایش و جذب به جنبشهای جهادگرای سلفی»، نوشته هادی معصومی زارع
۲. پایان نامه با موضوع «نقد و بررسی مبانی انسان شناختی اندیشههای اخلاقی روشن فکری معنویت گرای معاصر ایران»، نوشته محمدجواد فرج نژاد
۳. کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»، نوشته علی مهدیان
آثار شایسته تقدیر:
۱. کتاب «نقش پیش دانستهها و علایق مفسر در تفسیر قرآن»، نوشته علی اوسط باقری
۲. پایان نامه با موضوع «فقه المرأة و اشکالیات القرآنیین الحجاب نموذجا (تحلیل و نقد)»، نوشته علی سلمان
۳. کتاب «مکتب های عرفانی حوزههای علمی شیعه در هند و پاکستان»، نوشته غلامرضا جلالی
۴. کتاب «خمس در بستر تاریخ»، نوشته محمدسعید نجاتی
۵. کتاب «مشروطه اسلامی»، نوشته علیرضا جوادزاده
۶. پایان نامه با موضوع «سنجش انفکاک ناپذیری دوگانه انگاری جوهری از دوگانه انگاری ویژگی»، نوشته محمدحسن فاطمی نیا
۷. پایان نامه با موضوع «نقش توجیهی داده ی تجربی در مبناگرایی و تأثیر آن بر نزاع درون گرایی و برون گرایی»، نوشته محسن ابراهیمی
۸. کتاب «روش شناسی علم کلام»، نوشته علی ربانی گلپایگانی
۹. کتاب «اخلاق جنسی و حقوق خانواده»، نوشته فرج الله هدایت نیا
۱۰. کتاب «سیاست الهیه در حکمت متعالیه»، نوشته مرتضی جوادی آملی
۱۱. کتاب «آزادی سیاسی از منظر قرآن کریم»، نوشته سیدکاظم سیدباقری
۱۲. کتاب «چیستی فلسفه سیاسی مشاء»، نوشته مرتضی یوسفی راد
۱۳. کتاب «نذر کتاب و نذرهای فرهنگی»، نوشته احمد صادقی اردستانی
۱۴. کتاب «مبانی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت»، نوشته حمیدرضا شاکرین و همکاران
۱۵. کتاب «تنوع و تمدن در اندیشه اسلامی»، نوشته حبیب الله بابائی
۱۶. پایان نامه با موضوع «طراحی و تبیین الگوی ارتباطات همسایگی در زندگی شهری»، نوشته علی ملکوتی نیا
۱۷. پایان نامه با موضوع «تحلیل فرهنگی-انتقادی کنش متظاهرانه مبتنی بر سیره ارتباطی امام رضا علیه السلام»، نوشته محمدرضا انواری
۱۸. پایان نامه با موضوع «تأثیر ملاک ارزش گذاری اخلاقی بر اصول حاکم بر سیاستگذاریهای اقتصاد اسلامی»، نوشته سید محمدعلی موسوی
۱۹. کتاب «اختیارات و وظایف اقتصادی دولت اسلامی»، نوشته علیرضا لشکری
۲۰. پایان نامه با موضوع «مدل ارتباط والد-فرزند بر اساس منابع اسلامی و تدوین طرح نمای درمانی و امکان سنجی آن در کاهش نشانگاه اختلال سلوک در نوجوانان ۱۲ تا ۱۶ سال»، نوشته علی صادقی سرشت
۲۱. کتاب «شرح انوارالملکوت فی شرح الیاقوت»، نوشته فاضل عرفانی
۲۲. کتاب «الفوائدالمکیة: شرح الاستبصار»، نوشته علی فاضلی
۲۳. کتاب «اخبارالنحویین البصریین و مرائیهم و اخذ بعضهم عن بعض»، نوشته رافد الفتال
۲۴. کتاب «سلام بر ابراهیم (اسپانیولی)»، نوشته محسن ربانی خراسانی
تقدیر ویژه
مهدی صباحی به پاس تحقیق و نگارش آثار متعدد در موضوع حضرت ابوطالب علیه السلام
هدایت شده از Dr rostamikia
✍️مجتبی رستمی کیا
تشکر ویژه می کنم از مسئولین محترم کتاب سال حوزه، تغییر رویکرد صورت گرفته در این همایش کاملاً قابل مشاهده هست، معاونت پژوهش حوزه های علمیه در کلان هم در دبیرخانه های پژوهشی و هم نظام مسائل و هم در همایش کتاب سال حوزه به نظر می آید تغییر ریل اساسی را آغار کرده است، و زمینه های لازم برای پاسخگو بودن حوزه در مقابل مسائل نظام، حوزه و جامعه اسلامی را کلید زده است، امید است در سیاستگذاری های آینده، به سمت ایجاد زیر ساخت های پژوهشی و تئوریک تمدن نوین اسلامی حرکت کند.
جای دارد از زحمات همه مسئولین محترم به خصوص سرور ارجمند جناب حجت الاسلام مقیمی حاجی تشکر کنم که این تغییر فکر اساسی به مدد و همت و ابتکار ایشان اتفاق افتاده است.
فقط چند نکته با سیاستگذاران محترم:
🔻برخی از مباحث به ظاهر بنیادین، سرنوشت بسیاری از علوم راهبردی و کاربردی و پژوهش ها و مطالعات آینده حوزه را رقم می زند؛ تغییر ریل از پژوهش های بنیادین به سمت کاربردی در کتاب سال حوزه، نباید ما را از پژوهش های موثر کلان و راهبردی در برخی از موضوعاتی که می تواند آینده دانش را رقم بزند غافل کند؛ برخی از موضوعات بنیادین علی رغم ظاهر بسیار کلی، پروژه فکری را رقم می زند که می تواند بنیان ساز برای شکل گیری علوم کاربردی باشد.
🔻 چندی پیش با بزرگواری بر سر یک طرح ( افعال گفتاری در اصول فقه معاصر به زبان انگلیسی) گفتگویی کردم و از ایشان خواهش کردم که حمایت ولو مختصری را برای پیش برد کار اختصاص دهند؛ این پاسخ را دادند: "این موضوع هم علیرغم اهمیت بسیار زیاد آن در فلسفه زبان و همچنین دانش اصول، به نظر این حقیر ارتباط مستقیمی با بحث علوم انسانی اسلامی ندارد. در عین حال، اگر تمایل داشته باشید میتوان موضوع را در شورای سیاستگذاری ........ مطرح کرد و طبیعتا بنده هم تابع نظر شورا خواهم بود."
🔻بر سروران ارجمندم پوشیده نیست، این بحث چقدر مهم است، بحثی که منجر به شکل گیری نوعی اعتباریات و واقعیات اجتماعی در علوم اسلامی می شود و بزرگانی همچون شهید صدر و مقام معظم رهبری از روش های دیگری در پی ایجاد آن بوده اند.
💠 کلام پایانی: علیرغم تحسین آن مسئولین محترم جهت این تغییر ریل اساسی که نقش بی بدیلی در عینیت علوم اسلامی ایفا می کند؛ خواهشمندم به نوعی سیاستگذاری انجام شود که موضوعات کلان و راهبردی که می تواند ریل تولید علم را عوض کند نیز در دستور کار معاونت پژوهش قرار گیرد.
پانوشت های ضروری:
_ منظور ازطرح بنیادین به هیچ روی مصداقا طرح های پیشنهادی خودم و یا تیم همراهم نیست.
_ این نکته مطرح شده در طرح منسجم بزرگتری از جمله " مدیریت راهبردی دانش" و " آینده دانش های اسلامی" قابل توضیح است که می تواند در جای خود مطرح شود.
الهيات سایبر منتشر شد
جهت تهیه کتاب با تخفیف 20 درصدی به ادمین اطلاع دهید
مهلت ثبت نام. جمعه 20 اسفند
پشت جلد، 75 هزار تومان که با تخفیف 20 درصد می شود 60 هزارتومان+2هزار تومان هزینه ارسال تا قم
مجموعا 62 هزار تومان
——
🔶 کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای است برای تأملات شما در باب زبان
————
👈 در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از ستاد نوآوریهای اجتماعی
✅ فراخوان آثار نوآورانه برای ارائه #تصویری موثر از «هویت و #آرمان طلبگی در جهان معاصر» به #متقاضیان و مستعدین تحصیل در حوزه.
👈بخش #اصلی
فیلم کوتاه 100 ثانیهای (فیلم داستانی کوتاه، مستند، مصاحبه، نماهنگ، پویانمایی)
👈بخش #آزاد
داستان کوتاه، پادکست، پوستر، الگوهای دعوت چهره به چهره موثر و ... .
✅ جوایز برترینها
⚜️ نفر-گروه اول، تندیس دعوت + 100 میلیون ریال جایزه نقدی + 100 میلیون اعتبار خدمت نوآروی.
⚜️ نفر-گروه دوم، تندیس دعوت + 50 میلیون ریال جایزه نقدی + 50 میلیون اعتبار خدمت نوآروی.
⚜️نفر-گروه سوم، تندیس دعوت + 20 میلیون ریال جایزه نقدی + 30 میلیون اعتبار خدمت نوآروی.
⚜️ انتشار آثار برگزیده و شایسته تقدیر در رسانهها و پایگاههای اطلاع رسانی حوزوی.
⚜️ تخصیص پنج میلیون ریال اعتبار نوآوری به هر یک شرکت کنندگان.
مهلت ارسال آثار
📆 10 فروردین 1401
📄جهت پیشثبتنام در رویداد یا ارسال اثر به لینک زیر مراجعه کنید.
https://zil.ink/dawat_
ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه
🌐https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b
هدایت شده از حکمت بالغه
#ذهنـتوسعهـیافته
✅ دیوید چالمرز و اندی کلارک فرضیه «ذهنتوسعه یافته» را مطرح کردهاند. بنا به این نظریه، ذهن ما آدمیان از محدوده پوست و بدنمان فراتر میرود و گسترش مییابد. آنها ادعا میکنند که وقتی ما با ابزارهای دیجیتال کار میکنیم آنها بخشی از ذهن ما میشوند؛ یعنی با آنها فرایندهای شناختی را انجام میدهیم. فرض کنید وارد یک فروشگاه میشویم و به فهرست خریدهایی که روی گوشی خودمان داریم نگاه میکنیم تا بیاد بیاریم که چه چیزهایی را باید بخریم. در این مورد فرایند ذهنی «به یاد آوردن خریدن چیزی» که فراموش کردهایم؛ مانند نان، فرایندی است که فراتر از امور داخل سرما میرود. در واقع در این مورد این فرایند ترکیبی از بخشی طبیعی و بخشی دیجیتالی است؛ یعنی این فرایند فرآیندی «عصبی ـ دیجیتالی» است. اپلیکیشن های یادداشتبرداری تلفنهای همراه بخشی از فرایند یادآوری من است.
@hekmatebalge
هدایت شده از حکمت بالغه
♦ چالمرز دیدگاه «ذهن توسعهیافته» را در مقدمهای که بر کتاب کلارک نوشته با یک مثال توضیح میدهد. یک ماه پیش من یک موبایل آیفون خریدهام. این موبایل در این مدت برخی از کارهای محوری مغز مرا انجام داده است. این موبایل جای بخشی از حافظهام را گرفته و برخی از شمارههای تلفن و آدرسها را ذخیره کرده است. این کارها پیشتر به عهدة مغز من بود.همچنین،از آن برای محاسبه (جمع و تفریق و غیره) استفاده میکنم. به کمک آن جدولهایی از مخارج و غیره تهیه میکنم و آنها را محاسبه میکنم. این موبایل منبع شگفتآوری است؛ با آن همیشه به گوگل دسترسی دارم تا برخی از اطلاعات موردنیاز برای حل نزاعها را به دست بیاورم. من برخی از برنامههایم را با آن طراحی میکنم. از تقویم آن استفاده میکنم تا تعیین کنم چه کارهایی را در ماههای آینده میتوانم یا نمیتوانم انجام دهم. من حتی گاهی خیالهای باطلم را روی این گوشی انجام میدهم؛ از روی بیکاری با کلمات و تصاویر روی صفحة آن، وقتی تمرکز ندارم، بازی میکنم.
🔷کلارک ادعا میکند که این آیفون: اوّلاً، فرایند پردازش را، بیآن که از دستانم استفاده کنم، سریعتر میکند. ثانیاً، این موبایل از پیش بخشی از ذهن من بوده است.
@hekmatebalge