جلسه نهم
#موافقت_معنایی
دکتر رستمی کیا
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
movafaqat9.mp3
8.15M
جلسه نهم
#موافقت_معنایی
دکتر رستمی کیا
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#تعزیه نوعی #نوآوری_اجتماعی شیعی برای نگهداشت و #انتقال_معارف_نسلی محسوب می شود. ترکیبی از #موسیقی، #آوازخوانی، #مداحی، #نمایش #سناریو ، #بازیگردان، #طراح_لباس، #دکوپاژ که هنوز طرفداران جدی دارد.
عکس، امشب، تعزیه روستای #تیکدر #کرمان بسیاری از شهدای این روستا یا تعزیه خوان بوده اند یا متاثر از آن
https://virasty.com/rostamikia/1690482736379958057
✅کوری استراتژیک «برساخت دوگانه های عقیم»
✍️ مجتبی رستمی کیا
↙️دوگانهها اساساً متعلق به سنت « مَدرسی» اند و تنها نقش تعلیمی ایفا می کنند، برساخت دوگانه جمهوری اسلامی ـ حکومت علوی از این رو «عقیم» است و تفاوتی میان موافقان و مخالفان نیست. هویت شیعی در گستره تاریخ دارای یکپارچگی است و حدود خود را از اسم و رسم حضرت امیر گرفته است، نوشته زیر می کوشد با استناد به 4 منطق، نشان دهد که ورود به این نوع «سازه» یک اشتباه راهبردی و معناشناسانه تلقی می شود:
1️⃣منطق تطبیق: حکومت های شیعی در طول تاریخ افتخار میکرده اند که خود را بر حکومت علوی تطبیق می داده اند، تأکید حضرت امیر به عنوان تنها امام معصومی که دوره قابل توجهی حکمرانی بر مسلمانان را به صورت عام به دست داشته است، باعث شد نمونه ای از حکومت یک انسان کامل و یک مصلح اجتماعی بر مسلمین به منصه ظهور برسد و این فرصت بسیار خوبی برای ساخت حکومت مبتنی بر قاعده عدالت در اندیشه شیعیان بود. در حکومتهای شیعی آل بویه، فاطمیون مصر، قیام ها و انقلاب های زیدی، صفویه و حتی برخی از پادشاهان همچون زندیه و قاجاری تمسک و افتخار تطبیق با حکومت علوی به چشم میخورد. در یک نگاه معناشناسانه هسته مرکزی حکومت های شیعی « اقتدا به حکومت علوی» است. به نظر نگارنده بنیانگذاران جمهوری اسلامی نیز همواره در آراء و نظریات خود به این هسته مرکزی اشاره و جمهوری اسلامی را ادامه حکومت علوی محسوب کرده اند.
2️⃣منطق تحلیل: مفهوم سازی یکی از ارکان اساسی در تحلیل چارچوبهای تصوری و تصدیقی در وضعیت گذشته ( تاریخ)، حال و آینده است. مثلا ساخت مفهوم « دولت»، « قانون»، « پیشرفت»، « نهاد»، « نقشه راه»، « نظام»، « کارآمدی»، « فساد» و .. هزاران مفهوم که ویژه حکومت های مدرن بود و اندیشمندان جمهوری اسلامی سعی کرده اند در یک صورتبندی ( گشتل) و در یک نگاه کلگرایانه این موارد را از منابع استنباط دینی ( به خصوص سنت علوی) استخراج کنند. به لحاظ معناشناسانه نوعی ساختگرایی مفهومی آن هم به شکل «هم زمانی» در این نوع مطالعه دیده شده است که نباید مانع از نگاه های «درزمانی» در مطالعات تاریخی و توجه به نقاط قوت حکومت علوی شود. نهاد « ولایت»، «امامت»، «وکالت»، « نیابت»، « عدالت»، « مردم» و ... موروث گرانبار حضرت امیر و فرزندان گرانقدر ایشان در خلافت اسلامی است. صورتبندی هوشمندانه امام خمینی و اندیشمندان انقلاب اسلامی و احیاء مفهوم « ولایت» و « مردم سالاری دینی» آنهم برگرفته از حکومت علوی نسخه زرینی از نوآوریهای اجتماعی شیعی محسوب می شود.
3️⃣منطق رقابت: منطق رقابت، فرض گرفتن وجود « دیگری» در محیط بیرونی است، رقابت است که شما را به چاه مقایسه پرت می کند، جمهوری اسلامی به هیچ وجه رقیب حکومت علوی نیست و از این رو مقایسه تطبیقی آن با حکومت علوی پای گذاشتن در استراتژی کاملا فرسوده ای خواهد بود که تراث شیعی را به باد خواهد سپرد و به نوعی بازی کردن در پازل فرهنگ های ضدشیعی خواهد بود.
4️⃣منطق فعل: کنش مصلحان اجتماعی و اولیای الهی در گستره تاریخ نشان داده است، هر چه حجم تغییرات و تحولات عمیق تر: مخالفان، معاندان، منافقان، دشمنان، دسیسه جویان و منحرفان داخلی صف بندی شدیدتری با آن تحولات کرده اند. وجود مفسدان و وضوح آنها برای عموم حاکی از مکانیزم فعال تشخیص سره از ناسره در یک حکومت است که از ویژگی های ممتاز حضرت امیر است. همواره جاذبه و دافعه در دو سوی منطق فعل وجود داشته اند و چه کسی غیر از علی علیه السلام توان رسوا کردن این همه منحرف و مفسد و این همه مقدس نما در طول تاریخ را داشته است؟ - روحی لتراب مقدمه الفداء ـ
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔸 نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن
🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#حبیب_الله_رزمی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/quantum-3
#نشست
🆔 @iictchannel
سوفیا
برنامه زنده گفتگومحور حکمی فلسفی رادیو گفتگو
⏰ سه شنبه 17 مرداد 1402 ساعت 22 شب
موج FM. 103.5
✅ موضوع، تأثیر فضای مجازی بر شناخت حقیقی و اثرات فلسفه در سواد رسانه
با حضور:
دکتر #مدامی
دکتر #زینب_احقر
دکتر #مجتبی_رستمیکیا
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
Aghahi.mp3
26.84M
🔊 #بشنوید
🔸 صوت کامل نشست علمی آگاهی: فیزیک کوانتوم و فلسفه ذهن
🎙 با حضور:
#حبیب_الله_رزمی
#علیرضا_قائمی_نیا
📅 چهارشنبه ۱۸ مردادماه۱۴۰۲
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
🆔 @iictchannel
———
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
کورش صفوی در ۶۷ سالگی از دنیا رفت
از آثار او میتوان به این کتابها اشاره کرد: «درآمدی بر زبانشناسی»، «واژهنامهٔ زبانشناسی»، «نگاهی به پیشینهٔ زبان فارسی»، «هفت گفتار دربارهٔ ترجمه»، «از زبانشناسی به ادبیات»، «گفتارهایی در زبانشناسی»، «درآمدی بر معنیشناسی»، «منطق در زبانشناسی»، «از زبانشناسی به ادبیات، «معنیشناسی کاربردی»، «فرهنگ توصیفی معنیشناسی»، «نگاهی به ادبیات از دیدگاه زبانشناسی»، «زبانهای دنیا: چهار مقاله در زبانشناسی»، «آشنایی با نظامهای نوشتاری»، «آشنایی با معنیشناسی»، «آشنایی با تاریخ زبانهای ایران»، «آشنایی با تاریخ زبانشناسی»، «مبانی زبانشناسی. با همکاری احمد سمیعی، لطفالله یارمحمدی»، «استعاره از نگاهی دیگر»، «سرگردان در فلسفهٔ ادبیات» در حوزه تألیف و «سه رساله دربارهٔ حافظ»، «نگاهی تازه به معنیشناسی»، «تاریخ خط» ترجمه عباس مخبر و کورش صفوی، «روندهای بنیادین در دانش زبان»، «دوره زبانشناسی عمومی»، «زبان و ذهن»، «فن دستور»، «زبانشناسی و ادبیات»، «محفل فیلسوفان خاموش»، «فردینان دو سوسور»، «زبان و اندیشه»، «دنیای سوفی»، «دیوان غربی شرقی»، «بوطیقای ساختگرا» و «درآمدی بر معنیشناسی زبان» در حوزه ترجمه.
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
به گزارش ایلنا، در پی درگذشت کوروش صفوی (زبانشناس و مترجم) غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی) پیام تسلیت ارائه داد.
در متن این پیام آمده است:
باسمه تعالی
خبر درگذشت زبانشناس و مترجم برجسته و استاد بازنشستۀ دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر کورش صفوی موجب تألّم و تأثّر شد.
زندهیاد دکتر صفوی با آثار نظری پرشمار خود در زمینۀ زبانشناسی و ترجمۀ آثاری در اینباره، به ارتقای این رشتۀ دانشگاهی در ایران همّت گماشت و کوشید پیوندهای علم زبانشناسی با ادبیات را برای شاگردان خود و سایر پژوهشگران و علاقهمندان تبیین کند.
ضایعۀ درگذشت ایشان را به جامعۀ علمی ایران، همکاران و شاگردانش و بهویژه به بازماندگان محترمشان تسلیت میگویم و از پروردگار مهربان برای آن استاد فقید آرامش و آمرزش روان خواهانم.
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و سومین نشست از سلسله نشستهای زبان شناخت با عنوان «زبانشناسی بالینی؛ ارزیابیهای زبانیشناختی» به منظور ارائه، بررسی و تحلیل ارزیابیهای زبانیشناختی کودکان و اختلالات زبانی در برخی از آنان، روز دوشنبه ۲۳ مرداد ساعت 16 الی 18 توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با حضور امیر احمدی زبانشناس و مدرس دانشگاه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار میشود.
احمدی زبان را یکی از عملکردهای عالی شناختی مغز انسان عنوان کرد و گفت: کودکان زبان را از همان سالهای ابتدایی زندگی خود فرا میگیرند. برخی از آسیبهای عصبتحولی همچون اختلال ویژه یادگیری، طیف اوتیسم، نقص توجه بیشفعالی و… در فراگیری و کاربرد زبان اختلال ایجاد میکند. کودکانی که یکی از این آسیبها را دارند، عملکرد ضعیفتری در زبان نسبت به همتایان سنی خود خواهند داشت. بنابراین ارزیابی مهارتهای زبانی کودکان بر اساس آزمونهای معتبر و استاندارد که داری هنجار ملی هستند، یکی از مهمترین نیازها برای ارزیابی آنها پیش از آغاز آموزشهای رسمی بهشمار میآید.
این زبانشناس با اشاره به یادگیری زبان در کودکان با رشد طبیعی و بدون آموزش رسمی خاطر نشان کرد: ممکن است بعضی از کودکان در نتیجه عوامل مختلف محیطی یا ناشناخته، زبان مادری خود را در مقایسه با روند رشد همتایان سنی، با تأخیر یاد بگیرند یا دچار اختلالهای رشدی گفتار و زبان شوند.
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا به جای اندیشیدن، از اندیشههای غیربومی تقلید میکنیم؟
🔹 به مناسبت درگذشت استاد زبانشناسی، دکتر کوروش صفوی
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
بسم الله
خاطرهای از مرحوم کوروش صفوی و مطول تفتازانی
کوروش صفوی استاد زبانشناسی دانشگاههای ایران درگذشت. در عنفوان جوانی، باهمه مطالعات و تأملاتی که زیر نظر اساتیدم در منابع ادبی حوزوی داشتم، باز هم شور و شوق دانستن چنان سراپایم را فراگرفته بود که شیفته مطالعات زبانشناختی نیز شده بودم. همین شور و شوق بود که در دهه هشتاد روزی مرا در یکی از مراکز دانشگاهی به پای سخنرانی دکتر کوروش صفوی کشاند تا شاید در حاشیه سخنرانی آن استاد بزرگوار، مشورتی از او بگیرم. اگر از محتوای سخنرانی بگذریم، سه نکته از آن سخنرانی در ذهنم به خاطره تبدیل شده:
1) اینکه وقتی از تریبون سخنرانیاش پایین آمد، صندلی خاصی را که میزبانان برایش در نظر گرفته بودند و او را به سوی آن دعوت میکردند، رها کرد و به احترام تنها مستمعِ معمّمِ سخنرانی خودش، ترجیح داد خودش را به او برساند و فروتنانه در کنار این بندهخدا بنشیند.
2) فراموش نمیکنم که در خلال سخنرانیاش به مناسبت، این نکته را بیان کرد که تمدن تکنولوژیبنیادِ غرب وقتی میخواهد "کشور پیشرفته" را تعریف کند، میگوید هر کشوری که بتواند فرودگاهی بسازد که هواپیمای غولپیکر در آن فرود بیاید، از نظر ما کشور پیشرفته است در حالی که برای تعیین و تعریف کشور پیشرفته باید ابتدا مشخص کرد که کدام کشور ادیب هنرمندی به عظمت حافظ دارد؟ (این اعتماد به نفس ملیاش که نگاه تمدنی عمیقی به او داده بود، آن هم از کسی که سالها در غرب زیسته و تحصیل کرده بود، برایم خیلی جذاب بود).
3) از او پرسیدم من به عنوان طلبه که علوم ادبی حوزه و منابع آن را کار کردهام، برای مطالعات زبانشناختی از کجا شروع کنم؟ چه منبعی را بخوانم؟ آیا در دانشگاه رشته زبانشناسی بخوانم؟ با مهر و فروتنی و سادگی به یادماندنیاش گفت: شما در زبانشناسی منابع ارزشمندی دارید که در هیچ جای جهان یافت نمیشود. مختصر، مطول، المزهرِ سیوطی (المزهر را چندبار تکرار کرد) این منابع را کار کنید، دیدگاههایشان را دستهبندی و منقح کنید و در اختیار زبانشناسان قرار بدهید. همین کار را اگر خوب انجام بدهید، کافی است.
رحمت و رضوان و الاهی بر آن مرد شریف باد.
محمد عشایری منفرد
حوزه علمیه قم، ۱۴۰۲/۵/۲۲
#استاد_عشایری_منفرد
#یادداشت
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
✍ بدنمندی Embodiment یکی از اصول اساسی دانش های شناختی از جمله معناشناسی شناختی است
👇
♦️اندازه مردمک چشم شما میتواند راز مهمی را درباره تواناییهای مغزتان برملا کند
🔹دانشمندان دانشگاه سوکوبای ژاپن اندازه مردمک چشم ۲۴ داوطلب را در حین یک ورزش سبک ۱۰ دقیقهای تحت نظر گرفتند و بعد با استفاده از تصویربرداری عصبی، واکنش مغز آنها به امور شناختی را بررسی کردند. نتیجه این بود که هرچه اندازه مردمک چشم افراد در حین ورزش بزرگتر میشد، عملکرد مغزی آنها ارتقا مییافت.
🔹محققان میگویند: «این یافتهها این فرضیه را تأیید میکند که مکانیزمهای مرتبط با مردمک چشم...مکانیزمهای بالقوهای هستند که ورزشِ بسیار سبک میتواند از طریق آنها فعالسازی قشر پیشپیشانی و عملکردهای اجرایی را تقویت کند.»
#بدنمندی
خبـــرهای فـــوࢪی مهم⇩⇩
☑️ @Akhbar_Fori
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔰خاطرهای از دکتر صفوی
✍ علیرضا قائمی نیا
این روزها جامعه زبانشناسی ایران داغدار از دست دادن استادی چون دکتر کوروش صفوی هست که از نظر کوشش علمی و اخلاق زبانزد عامه و خاصه بود. از خداوند برای ایشان رحمت و مغفرت میطلبم و به همکاران زبانشناس به طور خاص و جامعه علمی ایران به طور عام، فقدان این استاد را تسلیت عرض میکنم. این فرصت را مغتنم میشمارم تا خاطرهای از ایشان را نقل کنم و در ادامه به یک نکتهی کلی علمی از آن نشست اشاره میکنم.
✅بنده از سالها قبل با آثار ایشان آشنا بودم و قلم ساده و روان ایشان را در زمینه معناشناسی و زبانشناسی بسیار میپسندیدم، هر چند در مورد پارهای از نکات و آراء ایشان نقدهایی هم داشتم. ولی همیشه ایشان را میستودم و هر اثری از ایشان مییافتم با ولع میخواندم. یک بار در 28 آذر سال 92 جلسهای در دانشگاه علامه طباطبایی تهران با عنوان «معناشناسی و متون دینی» برگزار گردید که محور بحث آن نشست، کتاب حقیر؛ یعنی «معناشناسی شناختی قرآن» بود که ایشان و بنده بحثی را ارائه دادیم. این اولین بار بود که بنده ایشان را از نزدیک دیدم. نخست ایشان کلیاتی در باره معناشناسی شناختی به زبان ساده مطرح کردند و بعد با زبانی بسیار متواضعانه که در استاد دیگری سراغ ندارم، به تعریف این اثر پرداختند و گفتند: «میدانم پوست کله شما برای نوشتن این اثر کنده شده است». بعد از جلسه ایشان با مهربانی تمام تشکر کردند و پرسیدند شما اهل کجا هستید؟ عرض کردم: «ارومیه». ایشان گفتند: «عجب من هم اهل اردبیل هستم» و بعد با هم خندیدیم و گفتیم انگار معناشناسان ترک هستند. این برخورد ایشان با حقیر در شرایطی صورت میگرفت که با برخوردهای دوگانه رو به رو میشدم. برخی از اساتید که چیزی از معناشناسی شناختی نمیفهمیدند و ادعای علامه بودن داشتند و در جلسات خود میگفتند یک حق طلبه چه حقی داردکه به این بحثها ورود کند. در مقابل، دستهای از حوزویان هم به شدت این مباحث را کفرآمیز میدانستند و بنده را به صدها چیز متهم میکردند. اما روش و منش دکتر صفوی کاملا متفاوت بود؛ روحیه و اخلاق علمی سرمشق خودش کرده بود. جامعه ایران به خاطر این برخوردهای دوگانه که ریشههای سیاسی هم دارد بیمارگونه است و نمیتواند رشد علمی داشته باشد. جامعه علمی تواضع و روحیه علمی؛ مانند روحیه و تواضع صفوی، را میطلبد.
✅اما نکتهای علمی کلی که در آن نشست بر سر آن با ایشان وفاق داشتم و هر دو بر آن تأکید میکردیم، این بود که پیوند زبانشناسی با متون دینی در ایران منقطع شده و همین امر موجب گردیده زبانشناسی در ایران چندان رشد نکند. باری، یکی از زمینهها و بلکه یکی از مهمترین زمینههایی که باید زبانشناسی در آن بروز و ظهور داشته باشد و توانایی خود را در تحلیل نشان دهد، متون دینی است که امیدوارم این نکته مورد توجه دوستان علاقهمند به زبانشناسی و نیز علاقهمند به مطالعات دینی قرار گیرد. این نکته اهمیت مطالعات بینارشتهای را نشان میدهد. بیتردید، در مطالعات بینارشتهای میان زبانشناسی و مطالعات دینی گشایش علمی، هم برای زبانشناسی و هم برای مطالعات دینی، وجود دارد.
@hekmatebaleghe
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر فیض مدیر دفتر پاسداشت زبان فارسی در حوزه هنری با صدور پیامی درگذشت کوروش صفوی را تسلیت گفت.
مشروح متن این پیام در ادامه میآید؛
بسمه تعالی
ضایعه درگذشت کوروش صفوی، زبانشناس و مترجم سرشناس و استاد زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، موجب تألم و تأثر و حسرت فراوان شد. بیتردید زبان فارسی و دانش زبانشناسی و ادبیات، استادی کمنظیر و فرهیختهای خوشخو و شاگردپروری مهربان را از دست داد. امیدواریم که با تلاش شاگردان دانشور آن بزرگوار، این ضایعه اندکی التیام یابد.
همچنین باخبر شدیم که پیکر ایشان غریبانه در کشوری دیگر به خاک سپرده شده است.
بیگمان صفوی جدا از کارنامه ارزنده فرهنگی و ادبی در حوزههای ترجمه و زبانشناسی و ایجاد پیوند آن با ادبیات، در حفظ زبان فارسی به عنوان یک میراث، پژوهشها و تلاشهای ارزندهای کرده است و شایسته بود که در مملکت خود میآرمید.
ما نیز در دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری مراتب تأسف خود را از این اتفاق حسرتبرانگیز اعلام میکنیم و ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه علمی، فرهنگی و ادبی ایران و بهخصوص به بازماندگان و شاگردان محترمشان تسلیت میگوئیم و از خداوند یکتا برای ایشان طلب آرامش و آمرزش میکنیم.
✍کوروش صفوی، همکاریهای متعددی با حوزه هنری در زمینه انتشار کتاب و برگزاری نشستهای تخصصی و کلاس داشته است. درآمدی بر معنیشناسی، منطق در زبان شناسی، از زبانشناسی به ادبیات جلد یک: نظم و جلد دوم: شعر ازجمله کتابهای وی توسط سوره مهر چاپ شده است
————
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#سخن_نگاشت
✍ بدنمندی و تضمن بودگی در کلام دکتر پاکتچی، وی ورود زاویه دید قومی _ ملی به تشیع در ماجرای شهربانو را نوعی بدنمندی قومی تلقی کرده است
👇
🌀 داستان شهربانو نمونهای از متضمن بودگی (بخش نخست)
🔹 یکی از گونههای ارتباط بینامتنی که هم در حوزهی ساختار و هم در حوزهی عناصر با آن مواجهیم چیزی است که به آن (Embedment) میگویند. هرچند اگر اين واژه را به متضمن بودگی ترجمه کنیم معنای دقیق و کامل این اصطلاح را نمیرساند، اما به هر حال ناچاریم از این تعبیر استفاده کنیم؛ Embedment یعنی چیزی را داخل چیزی خواباندن و شرایطی را فراهم کردن برای اينکه از انظار پنهان بماند. اين پنهان شدگی ممکن است کاملاً عمدی باشد و ممکن است در حالتی ناخودآگاه صورت گرفته باشد؛ به عبارت دیگر یعنی یک نوع پس زنی ناخودآگاه به این اعتبار که احساس میکنیم چیزی نمیتواند به وضوح ارائه شود.
🔹 متضمن بودگی از گونههای روابط بینامتنی است که میتواند در حوزهی گزارشهای تاریخی و متون تاریخی وجود داشته باشد و انواع مختلفی نیز دارد.
اما در اینجا مقصود، بیشتر اغراض و اهدافی است که در این بین ممکن است اعمال شود؛ به تعبیری چه کسانی با چه منظوری ممکن است از فرایند متضمن بودگی استفاده کنند یا در ارتباطهای بینامتنی که در متون تاریخی وجود دارد کجاها ممکن است این امر به صورت غیر عمدی استفاده شود؟
🔹 به این مضمون که چرا ممکن است یک گزارش تاریخی از یک متن به متن دیگر به صورت متضمن بودگی راه یابد؟ به چه دلیل در حالی که وجود دارد ممکن است کمرنگ و از دید پنهان شود؟ انواع علتهایی که برای پنهان شدگی میتواند وجود داشته باشد به مسئلهی مقبولیت برمیگردد؛ مثلا اگر یک نفر بخواهد یک تفکر سُنی را در یک متن تاریخی شیعی وارد کند.
🔹 در تاریخ تشیع مثالهایی هست که هم جنبهی مقبولیت مذهبی دارند و هم جنبهی مقبولیت ملّی. به دلیل این که در طول تاریخ تا حد زیادی ارتباط نزدیکی برقرار شده بین ایرانی بودن و شیعی بودن ما. البته منظور از ایران به معنای اعم تاریخی آن(ایران فرهنگی) است و مرزهای جغرافیایی که اکنون وجود دارد مد نظر نیست. به همین دلیل در عراق، آذربایجان و افغانستان هم که تشیع داریم معنای وسیع آن مورد نظر ماست. این ارتباط خود به خود میتوانسته در بحث متضمن بودگی اثرات خود را بگذارد.
🔹 به عنوان مثال به داستان شهربانو به عنوان دختر یزدگرد سوم، اسیر گرفته شدن او و بعد انتخاب ایشان به عنوان همسر امام حسین(ع) و بعد متولد شدن حضرت زینالعابدین(ع) میپردازيم. تا آنجایی که به عرب مربوط میشود، امام حسین(ع) از طرفی فرزند پیامبر(ص) هستند و از طرف دیگر که به ایرانیها مربوط میشود، همسر شهربانو است و حداقل از امام زینالعابدین(ع) به بعد امامان با ما ایرانیها فامیل میشوند.
🔹 این را هم عرض کنم که هر کدام از موارد متضمن بودگی که بخواهید در تاریخ روی آن دست بگذارید به هر حال کمی ناراحت کننده است؛ چون خصوصیت آن این است و چیزی است که قرار بوده لای چیزی پیچیده شود و ما الان لفافهی آن را باز میکنيم و کمی دردناک است و اساساً نمیتوان نمونهی خنثایی برای طرح نمونه در این مورد پیدا کرد.
🔹 اگر این مسئله را بتوانیم به عنوان یک مثال مطرح کنیم، کاملاً میتواند یک نوع متضمن بودگی با انگیزی ملی باشد؛ یعنی به هر حال این به عنوان یک گزارش تاریخی در ماجرای شرح حال امام حسین(ع) و امام زینالعابدین(ع) نقل میشود. موضوعی است که کاملاً در منابع تاریخی ما وجود دارد -به عبارتی نفوذ کرده- و نقش بسیار مهمی نیز دارد.
🔹 بخش عمدهای از این واقعه نیز مکالمهای است که بین امیرالمؤمنین(ع) و شهربانو در صف اسرا صورت میگیرد و بعد اين انگاره و اندیشهی مطرح شدن شهریانو و انتخاب او توسط حضرت برای همسری امام حسین(ع) میتواند در ردهی اخبار مربوط به ائمه(ع) به صورت متضمن بودگی قرار گیرد و آنجا بتواند در زمان لازم آن اثر را داشته باشد. یعنی کسی که به عنوان یک شیعهی ایرانی این داستان را میخواند دقیقاً آن احساس خویشاوندی را پیدا میکند و بسیار خوشحال میشود که ما با ائمه(ع) فامیل شدیم. این نمونهای از همان مأموریت و مطلوبیتی است که به دنبالش میگردیم.
🔹 چرا این موضوع باید در اینجا خوابانده شود؟ دلیل آن واضح است؛ برای اینکه اثر دارد و در زمان خودش اثرش را خواهد گذاشت. این اثر مستقیماً مذهبی نیست بلکه اثری ملی است. برای شیعه با اصول, عقاید و افکار مذهبیای که دارد اصلاً اهمیت ندارد که مادر امام زینالعابدین(ع) یک کنیز حبشی باشد یا دختر یزد گرد سوم.
امامان دیگری بودند که مادرشان کنیز بودند مگر در ارادت ما نسبت به آنان خللی وارد شده است؟ اساساً مگر سؤال میکنيم که مادر امام رضا(ع) آزاد بوده یا کنیز قریشی بوده یا تمیمی يا هر قومیت دیگر؟ تا وقتی به عنوان یک شیعه به مسئله نگاه میکنیم این مسائل برای ما مهم نیست.
🌀 منبع: کتاب نقد متن، صص ١١٣ و ١١۶-١١٧
🆔 @OstadPakatchi
#سخن_نگاشت
🌀 داستان شهربانو نمونهای از متضمن بودگی (بخش پایانی)
🔹 اگر به عنوان یک ایرانی به این داستان نگاه کنیم، مسئله شکل دیگری پیدا میکند. بنابراین مطلوبیت و مقبولیت لازم را دارد. حال از آن طرف سوال دیگری مطرح میشود. چرا این موضوع به این خوبی را باید از انظار دور داشته پاشیم؟ چرا باید در بین روایات و اقوال دیگری که وجود دارد خوابانده شود؟ اصلاً در ماجرای عاشورا که در واقع اصلیترین و مهمترین واقعه و اوج زندگی اما حسین(ع) است شهربانو کجاست؟
🔹 اگر با دید نقد متن و روابط بینامتنی به قضیه نگاه کنيم شهربانو به هر دلیلی هیچ نقشی در ماجرای کربلا ندارد. حتّی در صحنههای دیگر روند زندگی تاریخی حضرت نیز این نقش را نمیبینيم. ما دقیقا با یک بستر روایی خاص مواجهیم که اسرای ایران پیش عمر آمدهاند و صحابه نیز آنجا حضور دارند، امیرالمؤمنین(ع) مکالمهای با شهربانو انجام میدهند و شهربانو نیز امام حسین(ع) را انتخاب میکند و بعد همه چیز تمام میشود.
🔹 اینجاست که میگوييم متضمن بودگی رخ داده است. یعنی آن حادثه نه قبلی دارد و نه بعدی. یک «قضيةٌ في واقعة» است که در فضایی قرار میگیرد و وارد داستانهای بعدی میشود به این ترتیب هر متنی که میخواهد راجع به مادر حضرت صحبت کند. مادر حضرت در ارجاع به همین متن به عنوان شهربانو معرفی میشود؛ اما در روند تاریخی اصلاً نقش آشکار و روشنی ندارد.
🔹 هیچ کوششی وجود ندارد که زندگی امام حسین(ع) با ایران پیوند بخورد؛ هیچ کوششی وجود ندارد که زندگی امام زینالعابدین(ع) با ایران پیوند خاصی بخورد. هرگز نمیبینید که برادر شهربانو آمده باشد و بگوید آمدهام به خواهرزادهام سری بزنم. مثلاً بگویند هرمز نامی که برادر شهربانوست از فارس به مدینه آمده تا او را ببیند. یا مثلا امام زینالعابدین(ع) سوال فرموده باشند که پسرداییای در اصفهان دارم که اسم او اردشیر است و میخواهم او را ببینم و روزی او را ببیند و بگوید آیا درست است که شما زردشتی باشید؟ یا این که نه او هم مسلمان است و از او سوال کند که امامت کیست؟ سنی هستی یا شیعه؟ هیچ کدام از اینها وجود ندارد. ارتباط قطع است و به هیچ وجه کوششی صورت نمیگیرد که این ارتباط بسط یابد. شهربانو یک اسیر معمولی بینام و نشان نبوده، دختر یزدگرد سوم بوده که یک خاندان سلطنتی هستند و فامیلهای زیادی دارند؛ یعنی یک فرد ناشناخته نیست که در روزنامه آگهی بزند و برادرهای خود را بیابد. اگر بگویید در مورد مادر امام جواد(ع) چه قدر اطلاعات وجود دارد که اینجا هم باشد میگوييم ایشان کنیز بوده و طبیعی است اطلاعات ما، در مورد ایشان کم باشد؛ اما شهربانو دختر یزد گرد سوم است و پدرش پادشاه ایران بوده است.
🔹 اگر در منابع شیعی این مسئله بسط نیافته برای این است که اصلاً قرار نبوده بسط یابد. برای اين هم باید به دنبال دلیل بگردیم یعنی باید ببینیم شیعه به چه دلیلی مایل نبوده اين مسئله در حد گستردهای با پدیدههای دیگر در ارتباط باشد. حال نمونهی آن را میبينيم که در بین صوفیه یا در بین طیفی از اهل سنت این تمایل بوجود میآید که اين ارتباط برقرار شود اما شیعه مایل نبوده که اين ارتباط برقرار شود. شاید به دلیل اینکه هزینههای زیادی داشته است؛ یعنی اگر شهربانو قرار بوده به عنوان دختر یزدگرد سوم با آن بافت تاریخی دولت ساسانی واقعاً یک پیوند جدی بخورد میتوانست مشکلات زیادی فراهم کند.
🔹 بدنامیهایی را هم به دنبال داشته باشد و میتوانست در دست مخالفین شیعه مورد سوء استفاده قرار گیرد زیرا آنها به دنبال این بودند تا به نحوی شیعه را با مذاهب فاسده مرتبط کنند و بگویند اینها مجوس هذه الامة هستند و بهترین سند بر باطل بودن آنها این است که اینها فامیلهای مجوس و یزدگرد سوم هستند. شیعه نمیخواست این را زیاد باز کند یعنی ترجیح میداد که به همان حالت بستهی خودش در این حد باقی بماند و این ارتباط با بافت تاریخی یزدگرد سوم و دولت ساسانی و... برقرار نشود و به همین شکل باقی بماند.
🔹 این پدیده تا همین امروز هم هست یعنی ما شهربانو را به عنوان همسر امام حسین(ع) میشناسیم و هنوز هم موقعی که میفهمیم مادر امام زینالعابدین(ع) ایرانی بوده لذّت میبریم و هنوز هم همان احساس در ما بوجود میآید و مایل نیستیم قضیه را باز کنیم. این قضیه تا امروز ادامه یافته و ما هنوز علاقهمند نیستیم که دنبال خواهر و برادرهای شهربانو بگردیم و این که چه اتفاقی برای شهربانو افتاد و آن را بسط دهیم و باز کنیم. چنین تمایلی وجود ندارد چون نمیخواهیم اين ارتباط بیش از یک حد خاص برقرار شود.
🔹 اين یک واقعیت است که وقتی میخواهیم رابطهی ایران و تشیع را با یکدیگر بررسی کنیم تا یک حد خاص استقبال میکنيم و از حدی آن طرف اصلا برای ما جالب نیست. یعنی نمیخواهيم مذهب ما شکل ملی پیدا کند مثل بهود که میگویند دین یهود فقط مربوط به بنی اسرائیل است. نمیخواهیم بگوییم مذهب تشیع فقط مربوط به ایران است لذا نمیخواهيم بیشتر از حدی این قضیه شدّت یابد. هميشه سعی کردهايم «الامر بین الامرین» را داشته باشیم.
🔹 نکتهای که باید به آن توجه داشت این است که اساساً در نقد متن بحث نمیکنیم که چه چیز واقعیت دارد و چه چیز افسانه است؛ بلکه مکانیزم عمل متون تاریخی مهم است. البته ماجرای شهربانو به اندازهی کافی در کتب ما مکتوب بوده است، مثلاً در کتاب تاریخ اهل بیت(ع) که ظاهراً در قرن ۲ نوشته شده و آقای حسینی جلالی آن را چاپ کردهاند این خبر وجود دارد. بنابراین تقریباً چیزی حدود ۱۵۰ سال پیش از اصول کافی این خبر مکتوب بوده است.
🔹 در دورههای بعد نیز این اخبار نقل میشوند؛ مثلا در تاریخ الائمة ابن ابی الثلج بغدادی هست. گفتیم که کلینی در کافی به اين بحث پرداخته است؛ شیخ مفید نیز در کتاب الارشاد بحثی را میآورد. در بصائرالدرجات نیز از این ماجرا صحبت شده. در دورههای بعدتر در قرن ۵ کتابت القابالائمه(ع) در قرن ۶ اعلام الوری طبرسی و در قرن ۷ آثار سید بن طاووس و دیگران را داریم که به این ماجرا پرداختهاند.
🌀 منبع: کتاب نقد متن، صص ١١٧-١٢٢
🆔 @OstadPakatchi
🔸وزارت دفاع آمریکا کارگروه ویژه هوش مصنوعی مولد تشکیل داد
وزارت دفاع آمریکا از ایجاد یک کارگروه ویژه هوش مصنوعی مولد خبر داده که نشان دهنده تعهد آن به استفاده از فناوری مذکور به شیوه مسئولانه و استراتژیک است.
به گزارش وب سایت وزارت دفاع آمریکا، کاتلیلن هیکس معاون وزیر دفاع آمریکا این کارگروه ویژه به نام «لیما» را سازماندهی کرده است.
کارگروه مذکور نقشی مهم و در تحلیل و یکپارچه سازی ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند مدل های زبانی بزرگ در وزارت دفاع آمریکا داشت.
هیکس در این باره می گوید: این کارگروه لیما نشان دهنده تعهد کامل وزارت دفاع به پیشرو بودن در حوزه نوآوری های هوش مصنوعی است. در حالیکه ما مشغول تعیین مسیر درباره قدرت هوش مصنوعی مولد هستیم، تمرکزمان همچنان تضمین امنیت ملی، کاهش ریسک ها و یکپارچه سازی فناوری ها به شکلی مسئولیت پذیرانه است. آینده دفاع تنها استفاده از فناوری های نوین نیست بلکه انجام این کار با دور اندیشی، مسئولیت پذیری و درک عمیق از تاثیرات وسیع تر آن بر کشور است
وستانیوز
#مدل_زبانی
#هوش_مصنوعی_مولد
———
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
اگزیستانس غالب اساتید حوزه و دانشگاه که بدون خلاقیت و مهارتی فقط از کتاب های درسی روخوانی می کنند و بس:
[من تدریس می کنم پس هستم]
👤نقل از استاد رستمی کیا
@enegasht_ir
به گزارش خبرگزاری مهر، بیستوسومین نشست از سلسلهنشستهای زبانشناخت با عنوان زبانشناسی بالینی؛ ارزیابیهای زبانیشناختی، توسط دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با حضور دکتر امیر احمدی زبانشناس و مدرس دانشگاه در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر احمدی گفت: انجام خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبتکردن در زندگی روزمره و مدامبودن آنها نشاندهندۀ این است که مدام با زبان و با آن درگیریم و هویتمان به آن گره میخورد. بنابراین، اگر ندانیم این زبان چیست و از آن به خوبی استفاده نکنیم و به دلایلی در بخشهایی از زبان آسیبی وجود داشته باشد، در تعاملات اجتماعیمان دچار خطا میشویم. در زبانشناسی بالینی ضمن شناخت چیستی زبان، نقصانهای احتمالی افراد را در زبان بررسی میکنیم و سعی میکنیم دریابیم چه آسیبهایی ممکن است افراد را در حیطۀ زبان تهدید کند.
وی ادامه داد: زبانشناسی به دو بعد خرد و کلان تقسیم میشود. در زبانشناسی خرد با مباحث آوا و معنی و ساختار صرفی و نحوی مواجهیم ولی در زبانشناسی کلان به ارتباط زبانشناسی با سایر علوم میپردازیم که میانرشتهایها پدید میآید. بهعنوان مثال، در حوزۀ گفتار، زبانشناسی با گفتاردرمانی کنار هم قرار میگیرند و زبانشناسی بالینی شکل میگیرد. گفتاردرمانگرها همیشه یک زبانشناس کنار خود دارند؛ چون آسیبهایی مثل اختلال در فن روایی وجود دارد که برای فهم و درمان آن به حضور زبانشناس نیاز است.
#زبان_شناسی_بالینی
ادامه متن در لینک زیر
👇
yun.ir/ha4kd8
———
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
🔺 هستهی پژوهشی علوم شناختی و الهیات دانشگاه صنعتی شریف با همراهی انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت ستاد توسعهی علوم و فناوریهای شناختی برگزار میکنند:
✅ دوره مقدمهای بر علوم شناختی دین
✔️ ۸جلسه
📅 از چهارشنبه ۸ شهریور ماه
⏰ ساعت ۱۶ تا ۱۸
✅ مکان: دانشگاه صنعتی شریف
🔹مدرس: دکتر محمدحسن مرصعی
(دانشآموخته دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف)
🔻هزینهی شرکت در دوره:
دانشجوها : ۲۰۰ هزار تومان
آزاد: ۴۰۰ هزار تومان
🔸برای ثبت نام، به این فرم مراجعه کنید.
✅ طرح درس را از اینجا میتوانید مشاهده کنید.
————————
🆔: سایت گروه فلسفه علم
🆔: @philsharif
———
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd