هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#دوره #آنلاین #رایگان
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی
💠 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید.
🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن
✏️ ثبت نام از طریق:
🆔 @Imam_110 (أدمین)
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🌐@Imam_Ali_11
⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه)
👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید:
@Imam_Ali_11
#آسیب_شناسی_پژوهش_های_معاصر
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت دکتر کریم مجتهدی
🔹حضرت آیتالله خامنهای در پیامی، درگذشت فیلسوف غربشناس دکتر کریم مجتهدی را به جامعهی دانشگاهی ایران، شاگردان و خاندان ایشان تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به شرح زیر است:
✏️بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةاللهعلیه را به جامعهی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانهی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم.
دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غربشناس بود.
مغفرت الهی را برای او مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۴۰۲/۱۰/۲۶
———————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر کریم مجتهدی:
معلم فلسفه خود دانشجوست. فلسفه اساسا یعنی دانشجویی و فیلسوف کسی است که حب حکمت دارد. اگر به تجربه شخصی خودم اکتفا کنم، باید بگویم که دانشجویی آن شعف واقعی است که به انسان دست میدهد. شعف دانستن امری که نمیدانیم پاداشی است بسیار خاص که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. بنابراین باید به آموزش اعتقاد داشت. کسی که به آموزش اعتقاد ندارد نمیتواند معلم یا دانشجو باشد. باید باور داشت که تحصیل یک پیشرفت واقعی است. دانشجویی که به صورت «همه چیز میدانم» سر کلاس میآید ارزش ندارد. امروزه ذهن ما آلوده شده است و مقیاسهایی برای تشخیص اهمیت یک فکر یا اثر ادبی به کار میبریم که درست نیست. ما همه چیز را ارزش مصرف میسنجیم و توجه نداریم کهم چه چیز ارزش مصرف را فراهم کرده است. من نمیخواهم از فلسفه دفاع کنم، بلکه میخواهم از تفکر دفاع کنم.
——————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
✅ #نشستعلمی «بیولوژی #نص» در مرفأ الکلمة با حضور دکتر #قائمینیا. محورهای بحث:
📌 #نشانهشناسی و نقش آن در #معرفت بشری
📌 تقابل #معناشناسی قاموسی با #معناشناسی دایرةالمعارفی
📌 نقش #بینامتنیت در فهم متن
📌 بینامتنیت و معرفت دینی
آدرس: قم، عباسآباد، پ 18
ساعت 19 تاریخ 27 دیماه 1402
@hekmatebaleghe
—————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
45.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جشن یا عزای سازمانوارگی امر تربیت در ایران؟
▫️در این کلیپ کوتاه، استاد #پناهیان با شوقی مضاعف، دعوت به برگزاری #جشن تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک میکنند. برای من که با ایدههای راقی سازمانگریزانه ایشان در امر تربیت آشنا و همراه بودم، این کلمات بسیار سنگین و عجیب بود.
▫️سازمان ملی تعلیم و تربیت (#توتک)، سازمانی برای راهبری امر تربیت برای گروه سنی زیر #هفت سال است؛ پیش از این نیز در باب آسیبهای این سازمانزدگی امر تربیت در سنین زیر هفتسال که اساسا ملک طلق #خانواده است، نکاتی عرض کرده بود.
▫️این در حالی است که سابقه سازمانزدگی امر آموزش عمومی در انقلاب اسلامی، آثار و تجربیات جبرانناپذیری نظیر تودهایشدگی و #خلاقیتزدائی، حافظهپایگی و #مهارتزدائی، #تربیتزدائی، ناعدالتی آموزشی و بازاریشدگی را رقم زده و زمینه تخلیه نهاد آموزش عمومی را از امر تربیت - چنانکه افتد و دانی! - فراهم آورده است.
▫️اینک، محل این پرسش جدی است که با توجه به تجربه فاجعهبار سازمانزدگی امر آموزش عمومی، چگونه چنان مشتاق به استقبال سازمان توتک میرویم و گستره حضور خانواده در عرصه تربیت را تنگ میکنیم؟
▫️امید آن است که فیلم را به اشتباه دیده باشم که شاید #دوربین مخفی باشد به قصد آزمودن حساسیتهای حوزویمان؛
▫️پ.ن: کمی با ایده مشارکتپایه توتک و پروژه هوای مادری، آشنایی دارم، که البته این دو نمیتوانند مصحح مصائب سازمانوارگی آن باشند؛
📚 یادداشت مرتبط:
+ تربیت کودک با اسلام منهای روحانیت.
#سیاستگذاری_تربیت
#سازمانزدگی
#توتک
#خانواده_کشی
@HekmateFarhang
ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی.pdf
1M
#عیارنقدها
🔸مقالة «ضرورت کاربست زبانشناسی شناختی در فهم قرآن و دستاوردهای آن» در پاسخ به برخی انتقادات به کاربست زبانشناسی شناختی در حوزة مطالعات قرآنی به رشته تحریر درآمده است.
🔺مهمترین نقدهای وارد بر دکتر سعیدی روشن که در این مقاله آمده عبارتند از:
1. خلط تجربهگرایی منبعی با تجربهگرایی تعبیری
2. عدم توجه به تقریرهای مختلف از بدنمندی
3. عدم توجه به دیدگاههای مختلف در فلسفة ذهن و امکان قرائت غیرفیزیکالیستی از بدنمندی
4. خلط استعاره مفهومی با استعاره ادبی و مجاز عقلی
5. یکی دانستن زبانشناسی شناختی با نظریة استعاره مفهومی و با نظریة بدنمندی
6. برخورد کلیشهای و غیرعلمی با مسألة معنا
7. عدم دقت در دستاوردهای تحلیل شناختی
🔺مقاله مغالطات متعددی را در بردارد که نگارنده به تناسب آنها را بیان کرده است. نگارنده امید دارد که مراکز علمی در ایران با پرهیز از هر گونه شتابزدگی و با روحیة علمی نقدها را عیاری گیرد.
.
مجله ذهن پاييز ١٣٩٧ / شمارة ٧٥ / عليرضا قائمينيا
@hekmatebaleghe
————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
از آنجایی که ذهن تعلق به ماهیات دارد، هست و نیست در باید و نباید اشراب می شود. به این صورت که هست و نیست عام است و عام با درک خاص درک میشود. اگر خاصی نباشد همه چیز عام است و اگر عام نباشد خاصی هم نیست.
پس فلسفه عملی از دل فرض فیض به ماهیات فهم میشود. ماهیات دایره باید و نباید است. بدون اینکه اصالتی به ماهیت بدهیم تنها به عنوان متعلق وجود از آن بحث می کنیم. برای کسانی هم که به اعتباریات علامه دگم دارند هم میفهمانیم که اعتبار در ماهیت است و از وجود بر نمی آید.
————————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
#نظر_مخاطبین
#گفتگو
سلام علیکم
راجع به بحث حکمت عملی و ارتباط آن با حکمت نظری باید ارتباط هستی با باید رو مد نظر قرار بدیم.
نیاز به لحاظ هستی شناسی؛ همان حالت بالقوه در شی موجود است و مصداق مفهوم ثانی فلسفی
Dr rostamikia:
سلام و احترام
نیاز به نبوت حالت بالقوه شی هست؟
همو:
نقص وجودی انسان حالت بالقوه اوست که برای رسیدن به سعادت(کمال وجودی) نیاز به نبوت بعنوان(شریک العله) دارد
Dr rostamikia:
سعادت و نیاز خود از قیاس بالعرض
به دست می آیند و محصول مقایسه ذهن انسان با هستی است و این آیا در حیطه عقل نظری است؟
همو:
بله غنا و نیاز از لوازم علت و معلول است که با عقل نظری درک میشود
Dr rostamikia:
مفهوم سعادت
و قیاس بالعرض
و نیاز
هر سه در حوزه اخلاق و در حیطه حکمت عملی اند هر چند عقل نظری بنیادهای آن ها را کاویده باشد
اما اساسا بحث من مبادی فعل نیست خود فعل است
همو:
بله فرمایشتون صحیح است
مفاهیمی چون سعادت و ضرورت بالقیاس و...در حوزه اخلاق طرح میشوند ولی بعنوان مبادی و مبانی هستی شناسانه اخلاق هستند؛ نه بعنوان مسائل اخلاق.
طبق تحقیقات بزرگانی مثل علامه مصباح یزدی،مفاهیم اخلاقی نیز از سنخ معقولات ثانیه فلسفی هستند که با عقل برهانی قابل رد و اثبات میباشند.
برای توضیحات بیشتر به آموزش فلسفه و فلسفه اخلاق مرحوم علامه مراجعه بفرمایید.
متوجه سوالی که در مورد خود فعل دارید نشدم.
Dr rostamikia:
انشالله یه موقعی گفتگو کنیم
———————
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd