⁉️ در حاشیه تسلیت مولوی عبدالحمید برای شهید هنیه!
آقای مولوی عبدالحمید، رییس دارالعلوم مکی زاهدان در پیامی ضمن محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه از «مجامع بین المللی و قدرت های تاثیرگذار دنیا» برای «حل و فصل عادلانه مسأله فلسطین و پایان یافتن این اقدام دیرینه» تقاضای اقدام فوری کردند!
اسماعیل هنیه که بنحوی مهمترین چهره حماس بود همواره بشدت محکم می گفت «لن نعترف باسراییل» و تاکید میکرد که ما کل فلسطین را پس خواهیم گرفت. طبعا ایشان از مواضع جدید جناب مولوی خشنود نبود چرا که وی اصلی ترین نماد «عدم سازش» بود ولی سوال من این است که دقیقا کدام مجامع و قدرت های جهانی مد نظر ایشان هستند؟
سازمان ملل که حتی دبیر کل آن با وجود حضور در مرز رفح نتوانست ذره ای کمک انسانی به داخل غزه برساند یا آمریکا و اروپا که حجم کمک های نظامی خود به رژیم را چند برابر کردند و مستقیما از نابودی حماس سخن گفتند؟! دوست دارم بدانم منظور مولوی کیست ؟
ایشان در روندی جدید و برخلاف نظرات سابق خودشان، همنوا با جریانات غربگرا به طرح نظریه صلح میان فلسطین و اسراییل دامن زدند. یادم هست اولین بار که این مسأله را طرح کردند متنی نوشتم که با پاسخ تند برخی نزدیکان ایشان که هیچ نقدی را برنمیتابند مواجه شد.
یکی از آنها که اتفاقا خودش در برخی همایش های حماس در استانبول حاضر بوده و از مواضع آنها درباره صلح با رژیم اطلاع دارد پاسخ داد که سبق لسان شده و ایشان درست منظورش را نرسانده است!! من هم گفتم خدا را شکر، پس بگویید اصلاح کنند که مواضع بعدی شفاف تر شد و نشان داد ایشان تغییر رویه داده اند!
ظاهراً استدلال هایی مثل اینکه این درگیری طولانی شده را هم پشتوانه تغییر نظرات خود قرار داده اند که خب با این وضعیت باید اول یقه کل اصحاب پیامبر ص و امثال صلاح الدین ایوبی که دهها سال برای آزادی قدس تلاش کردند را بگیریم و آنگاه به فلسطینی ها هم بگوییم با این قاتلان صلح کنید!
واقعا سوال دارم که این تحلیل ها چطور با وقایع تاریخی و آیات قرآن قابل جمع هستند؟!
📍 @komeilialireza
https://telewebion.com/live/irinn?e=0xe60fdcc&fbclid=PAZXh0bgNhZW0CMTEAAabNvImS-Zv6YrP86Yz7XisTzZeBFxd9tuCIFJvmA9jfJckwurAuujvjfzY_aem_3Hwbo5839SGT94IkZKlv-g
تحلیل ترور را دیروز مفصل در شبکه خبر داشتم
⛔️ چرا جرات کردند هنیه را در تهران بزنند؟!
منکر این نیستم که این ترور، یک انتحار و اقدام خلاف عادت حتی از طرف رژیم ترور بوده و حتما هم پاسخی پشیمان کننده خواهد گرفت ولی اینکه چرا اساسا تا این حد وقاحت در طرف مقابل هست که هنیه را در تهران بزند بدلیل برخی سستی های ساختار نظامی امنیتی ماست!
با این توضیح:
رژیم موقت به مانند سگی هار است که توسط آمریکا هم حمایت کامل می شود و خود را مقید به هیچ قانون بین المللی نمی داند که اگر می دانست چهل هزار بیگناه را مقابل چشمان همه جهانیان نمی کشت لذا به قول شهید هنیه و سید حسن «انهم لایعرفون الا منطق القوه» یعنی فقط حرف زور را می فهمند!
از طرفی ما باید امنیت خود را با «بازدارندگی» حفظ کنیم که در مقابل چنین جرثومه ای باید کاملا مقتدرانه باشد نه اینکه چند سال پاسخی به ترورها و خرابکاری های او ندهیم تا جایی که عملیات «وعده صادق» را هم یک «استثنا» بدانند!
حالا هم راه حل همین است که اولا انتقام همه کسانی که نگرفتیم را بعنوان پرونده باز اعلام کرده و بگیریم. ثانیا استثنا را به «رویه» تبدیل کنیم و خصوصا کوتاهی های بعد از وعده صادق را جبران کنیم از جمله عدم پاسخ به:
حمله رژیم به پدافند اصفهان
شهادت سعید آبیار در حلب
و اخیرا هم شهادت میلاد بیدی در بیروت
اگر اینها را با قوت جواب موثر داده بودیم، بعید نبود که جرات چنین انتحاری را در تهران نکنند.
حالا هم وقت تغییر استراتژی است. ستاد کل نیروهای مسلح و شعام باید بدانند که هر سستی در تصمیم تبعاتی اینگونه برای ما دارد. والسلام
📍 @komeilialireza
↔️ «غزه یا پاراچنار» مسأله این نیست!
یادم هست چند سال قبل یکی از علمای قم پرسیده بود که چرا غزه از پاراچنار برای برخی آقایان مهمتر است؟! حالا هم حرفهایی مشابه در حال تکرار است حتی از طرف برخی جریانات اصلاح طلب! که جای تامل و تبیین دارد:
هر جا به کسی ظلم بشود یک مسلمان و خصوصا شیعه علی بن ابی طالب علیه السلام که گفته است «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا» - و نگفته للشیعه عونا- باید در صف اول دفاع از او باشد. دقت کنید که مظلومیت هم ربطی به شکل کشتار ندارد.
اما همانطور که در آیه ۱۹ توبه می خوانیم، حتی میان احکام الهی، اولویت بندی وجود دارد و کار مهم خادمی زوار خانه خدا بسیار کوچکتر از جهاد در راه او شمرده شده است و چون رعایت اولویت عقلا نیز واجب است باید ببینیم ملاک ترجیح مظلومی بر مظلوم دیگر چیست؟! و تصور نکنیم هر جا مظلومی کشته شد به یک اندازه مهم است.
👈 حالا واقعا ملاک ترجیح چیست؟
بررسی «معادلات صحنه درگیری» مهمترین شاخصه است. اینکه بین دو قوم، اختلافات محلی وجود داشته باشد مثل آنچه در پاراچنار امروز جاری است کجا و اینکه صحنه نبرد مابین «همه کفر و قتل» با «همه مظلومیت و اقتدار» باشد کجا؟!
بله در هر دو ظلم محکوم است ولی یکی صحنه درگیری قومی یا حتی مذهبی است و حاصل جهل یا تعصب عده ای مسلمان و دیگری عرصه رویارویی مصادیق تام حق و باطل و مجاهدان با طاغوت است.
حال اینکه چرا برخی هنوز اینها را متوجه نمیشوند به مبانی معرفتی آنها در فهم روابط مسلمین و خصوصا مساله شیعه و سنی باز می گردد که پیش تر زیاد درباره آن گفته و نوشته ام. مکتب خمینی، حامل تغییر دوگانه شیعه و سنی به دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی بود که متاسفانه کسی آن را تبیین نمی کند. خواهش میکنم همین امشب متن «منشور روحانیت» او را بخوانید.
📍 @komeilialireza
🚀 چه نوع پاسخی می تواند نتانیاهو را زمین بزند؟
درباره جنبه های نظامی امنیتی پاسخ ایران به ترور هنیه نمیتوانم ورود کنم چون کار متخصصان این امر است ولی درباره ابعاد اجتماعی سیاسی آن میشود نکاتی را مطرح کرد از جمله اینکه:
انتخاب هوشمندانه برخی نقاط میتواند تبعات اجتماعی سیاسی بسیاری را برای نتانیاهو که اینک در داخل خود رژیم مخالفان زیادی - که او را جنگ طلب و ادامه دهنده تنش، برای منافع سیاسی شخصی خود میدانند- دارد.
بعلاوه دموکرات های آمریکا نیز افزایش تنش در منطقه را نمیخواهند که اقدام نتانیاهو در عبور از خط قرمزها و هتک حرمت تمامیت ارضی ما و البته ترور مهم در لبنان، لاجرم این امر را پدید آورد.
من درباره همه اهداف سخن نمیگویم ولی میدانم که باید اهدافی نیز انتخاب شوند که بتوانند رعب و وحشتی فراگیر و ماندگار ایجاد کند که منجر به افزایش مطالبه استعفای بی بی شود. اهدافی شبیه مراکز امنیتی نظامی داخل یا نزدیک شهرهای بزرگ رژیم میتوانند از آن جمله باشند.
طبعا زیرساخت های عمومی و شهری مد نظر ما نیستند ولی لبنانی ها بخاطر اینکه ساختمان عمومی و مردم غیر نظامی شان کشته شده و نیز یمنی ها بخاطر آسیب در زیر ساخت میتوانند پاسخ مشابه بدهند. والله غالب علی امره...
📍 @komeilialireza
💵 تصویر آمریکا بعد از جنگ غزه چه خواهد بود؟
این یک واقعیت است که از اول انقلاب نتوانستیم هویت «شیطان بزرگ» و «ماهیت استکباری» آمریکا را برای مردم خصوصا نسل های جدید، ملموس کنیم ولی حالا که آمریکا در مقابل همه کشورها و همه مصوبات و همه دادگاهها، سگ هار خود را تا دندان مسلح کرده و بچه کشی میکند چرا نسبت به این مقوله مهم یعنی «تصویر آمریکا» کاری نداریم!!؟
چند روز قبل دیدم که یک دوچرخه سوار تهرانی پشت پیراهنش به انگلیسی نوشته «اینها برای بمب پول دارند برای فقرا نه!» این یعنی گفتمان غربگرا دارد در ساحت سبک زندگی و نمادها هم وارد میشود. خب ما چند تا لباس و نماد درباره هویت کشتار جمعی آمریکا تولید کرده ایم؟؟
👈واقعا از این مسأله مهمتر چه داریم؟
حتی آنها که صرفا دغدغه سیاست داخلی دارند باید بدانند که تضعیف غرب در کشور یعنی صدمه بر جریان سیاسی همنوا با آن، چنانچه دیدیم جریان اپوزوسیون با محوریت پسر شاه که به آغوش رژیم موقت رفته بود پس از #طوفان_الاقصی دچار انفعال شد و گرچه از غزه هیچ حمایتی نکرد ولی به یک سکوت طولانی مبتلا گردید که باید آن را تثبیت کرد تا دوباره نتوانند سر بلند کنند.
آیا پس از جنگ بناست صرفا چند تصویر دردناک و ناله در ذهن مردم ما باقی بماند یا می توانیم از آن برای تثبیت شعارهایی که سالها دادیم ولی ملموس نشدند استفاده کنیم؟! گاهی شاخ در می آورم از رها شدن کارهای به این مهمی در کشور و علت را همه کاره هیچ کاره بودن حزب اللهی ها میدانم و عدم تمرکز و استمرار!
لذا راه حل بنظر من تمرکز چند تیم هنری بر این مسأله است. باید تثبیت هویت ضد انسانی و سرکوب آزادی در آمریکا تبدیل به یک دستور کار ثابت برای چند تیم هنری و تولیدی بشود مثل کاری که سایت «حقایق آمریکا» در حوزه ترجمه آثار ضد آمریکایی کرده است ولی در لایه هنری و تولیدات ... انشالله!
📍 @komeilialireza
موقعی که آمریکا و رژیم در قدرت بودند رهبری بارها گفتند «تله جنگ» دروغ است چه رسد به حالا که رژیم در اوج ضعف است و آمریکای دموکرات ها جنگ در منطقه را نمیخواهد.
ولی جریانی در کشور غرب گداست و نه تنها عزت نمیفهمد که حتی منافع ملی برایش مهم نیست چرا که ضعف مقابل دشمنی به این آشکاری عین خدشه به هویت ملی و منافع ماست.
اینها دوباره شروع کردند ...
💌 چرایی ثبت تاریخ شفاهی فلسطین در ایران
مصطفی فرزند شهید رجبی و اهل روستای ایدنک در حوالی دهدشت از استان کهگیلویه و بویراحمد، دوست قدیمی من است. مادر شهید را «ننه» خطاب می کنند که پیرزنی است شهیدپرور و به غایت بصیر و شجاع!
با هم به روستا رفتیم. گفت: «ایام جنگ غزه (۲۲ روزه) دعا کردم که خدایا اگر حماس پیروز شود این تنها گاوم را قربانی میکنم که شنیدم جنگ تمام شد و آنرا قربانی کردم...»
راستی تاریخ شفاهی هزاران اقدام اینگونه مردم عزیز و قدرشناس ایران برای قدس و فلسطین را چه کسی ثبت کرده است؟
صدها زنی که طلاهای دست شان و انگشتر عقدشان را هم فدای غزه کردند را کجا به تصویر کشیده ایم؟ نه اینکه این کارها مختص ملت ما باشد که من با چشمانم اهدای طلاهای زنان الجزایری را دیده ام ولی این فداکاری های ملت ما بخاطر دشمن دانا و برخی مسلمانان متعصب یا حسود، دیده و شنیده نشده است!
هزاران اقدام ریز و درشت مردمی برای فلسطین که نشان از عمق اعتقاد ما دارد را اگر ثبت کرده بودیم هم تصویر ما در جهان متفاوت بود هم هویت فلسطین در داخل کشور ما تضعیف نمی شد! از گذشته دور که «تقدیس الحج» می شد و حاجیان ایرانی به زیارت قدس میرفتند چه روایتی ثبت است؟!
در زمانه کم توجهی واعظان و منبری ها به قبله اول، عشق به قدس را باید با بازنمایی تاریخ ملموس و معنوی جامعه ایرانی به نسل های بعد منتقل کرد و این رسالت بزرگ تیم های تاریخ شفاهی و البته همه ماست!
تاریخ درگیری یهود ایران با رژیم هم پر از خاطره است و اینکه چطور با دسیسه، آنان را از ایران راندند! مرحوم حاج حیدر رحیم پور خاطره ای داشت از شایعه «تهمت خون» در مشهد و حمله به مغازه های یهودی ها توسط مردم خشمگین و... همین اتفاق در شیراز هم رخ داده است. یکبار به مستر وایز از یهودیان نوتریکارتا که این را گفتم گفت عین همین ها را در عراق و یمن هم داشتیم! اینها اگر ثبت شود خباثت روباه پیر بیشتر معلوم میشود...
📍 @komeilialireza