eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.9هزار دنبال‌کننده
57 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️ سه جریان ضد ایران پس از طوفان الاقصی کدام اند؟ طوفان الاقصی و خصوصا عملیات وعده صادق زبان مدح خیلی ها را گشود. ایران که در بحران سوریه چهره اش تخریب شده و متهم به طایفی گری و ترجیح منافع ملی شده بود حالا در حال ریبرندنیگ است. هم پیمانان جبهه مقاومت هم همین حال را دارند. حوثی های یمن که متهم به اشغال یمن بودند حالا مورد تمجید هستند. شنقیطی از علمای موثر‌ جهان اسلام که به یاد دارم در زمان شهادت فخری زاده به رژیم اعتراض کرده و نام شهدای دانشمند ترورشده عراقی و مصری را نیز نوشته بود و مورد فحاشی قرار گرفته بود و همچنین از آن سو، بازگشت حماس به سوریه را غیراخلاقی می‌دانست حالا در دفاع از حوثی ها می‌نویسد ولی در عین حال سه جریان هستند که هنوز بشدت علیه ایران و جبهه مقاومت مینویسند و حتی حماس را سرزنش میکنند: ۱) وهابیت جامی یا مدخلی فیلم هایی که از برخی علمای سعودی در این چند ماه علیه حماس منتشر شد همه مربوط به این جریان بود. جریانی که مصداق تام عالم درباری است و تابع سیاست سعودی سخن می راند! در کنار آنها سروری ها که تم اخوانی دارند ولی در حد آزادی مقدور، علیه رژیم سخن گفتند. توسعه فکر جامی مطلوب برخی حکومت ها خصوصا اقلیم کردستان است! ۲) غربگرایان خصوصا اماراتی ها جریان رسانه ای مثل بلینکس و امثالش نیز سخنانی علیه حماس و البته ایران و... منتشر کردند. اینها رویکردی غربگرایانه و تطبیعی دارند که امروز در سیاست امارات مشهود است. دعوای اینها با ما ایدیولوژیک و راهبردی است. ۳) اسلامگرایان سوری زده! در میان اسلامگرایان نیز بخشی هستند که خلاف بدنه عمومی جریان شان ولی بخاطر دشمنی با ایران بر سر بحران سوریه و یمن، حاضر نیستند صداقت آشکار ایران را بپذیرند. فیصل قاسم را میتوان نماد این جریان دانست. کینه های گذشته ریشه این مخالفت است والا در عمل موافق رویه حماس هستند‌. 📍 @komeilialireza
اینکه اینطوری حرف های بی پایه درباره مهاجرین منتشر کنی و از زبان نویسندگان همسو با غرب، مهاجر هراسی راه بیاندازی ادامه همان رویه تخیل گرایی و قاطی کردن همه چیز با هم و نشر حرفهای سست بی مبنا و نشانه سفارشی نویسی برای نهادهای خاص است! 📍 @komeilialireza
⚠️ تاملی در عقلانیت برخی واکنش های بدنه مردمی! بارها به مشورت درباره اقدامات جمع های مردمی خصوصا درباره فلسطین فراخوانده شده ام و با مسایلی مواجه شدم که عملا ربطی به موضوع نداشته و من اسم آنرا «ضعف عقلانیت کنش» نامیده ام. بعنوان مثال افراد ایده هایی دارند که فرسنگ ها با اجرای آن فاصله دارند. حال این آسیب به «ضعف تجربه» بر میگردد یا ذهن های انتزاعی نمیدانم ولی خیلی این آسیب رایج است!! یا برخی قالب های اجرای یک اقدام را بعنوان ایده لیست میکنند! این هم بنظرم به نشناختن جزییات موضوع و تمایل افراطی به «ایده پردازی پیش از شناخت و تجربه» مرتبط است. یک آفت رایج دیگر، کلان نگری و فهم غلط از مسیر تدریجی تغییر است. به کمتر از تغییر همه معادلات جهانی راضی نیستند و کارهای بزرگ را ساده سازی میکنند و البته عجله هم دارند! مع الاسف نوعی توهم و ساده انگاری هم در روش تاثیرگذاری بر پدیده های پیچیده همه جا مشهود است... اینها همه من را به تاملی در نوع تربیت تشکیلاتی ما وادار کرده است. پیش از آنکه وارد موضوع بشویم باید عقلانیت اقدام را توسعه بدهیم و البته جزیی از همان مسیر آن است که همه بفهمند ایده ها جدای از موضوع و تحلیل و شرایط تحقق خاص آن نیستند و اینکه یک سری ایده عمومی برای همه موضوعات لیست کنیم غلط است. 📍 @komeilialireza
🧕 چرا با دوگانه سازی درباره حجاب مخالفم؟! کارشناس این مسأله نیستم و اتفاقا آن را امری پیچیده می‌بینم چرا که ذیل تغییرات فرهنگی جامعه غربزده ماست و قطعا با دو تذکر و سه قانون حل‌ نمی شود! بنا به تجربه زیسته ام با برخی آشنایان این توفیق را داشتم که درک نزدیک تری از بسیاری کسان که ظاهرا بدحجاب و گاها بی دین یا فاسد محسوب می‌شوند داشته باشم لذا نکاتم را می نویسم: اولا جامعه ایرانی در عمق جان خود دین را دوست دارد هر چند بدان ملتزم نباشد. طبق نظرسنجی های اخیر، دینداری در ایران رشد کرده ولی شخصی شده یعنی مرجعیت فقها کمرنگ تر گشته است! تصور بی دینی یا فساد از بی حجابان یک ذهنیت کاملا غلط است. از بیان خاطرات می‌گذرم ولی میدانم که جمعی از جامعه ایرانی متأسفانه از اجرای شریعت فاصله گرفته ولی با دین لجاجت ندارد و باید سعی کنیم دوقطبی ایجاد نکنیم چون به تثبیت «عکس العمل اجتماعی» ایشان منجر خواهد شد. اینکه رهبری بارها میگویند خیلی از اینها که دلبسته انقلاب هستند ظاهرا حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند و حتی از بکارگیری واژه «بدحجاب» پرهیز می‌کنند ریشه در همین تحلیل دارد. این دقیقا مخالف ادبیات برخی معممین و دینداران ما درباره این دسته از مردم است. گشت ارشاد را برای برخورد با ساختارشکنان یعنی کسانی‌ که با تیپ های عجیب و بی حیا به میدان می‌آیند ضروری میدانم و مخالف ذات برخورد انتظامی نیستم ولی وقتی شیوه اجرا منجر به اتفاقاتی چون آنچه برای مهسا امینی رخ داد یا در روزهای اخیر بعضاً دیدیم بشود آنرا بشدت مضر‌ و دوقطبی ساز می بینم خصوصا که عمده جامعه ما روی «دختر» غیرت دارد و این صحنه های خشن برخورد او را به سکولاریزم و ترک انقلاب سوق خواهد داد. عدم همراهی اکثر جامعه با مگاپروژه مهسا نشان داد هنوز عمده جامعه نبریده! گرچه تغییر افرادی که به نداشتن حجاب عادت میکنند کار آسانی نیست ولی کم نیستند کسانی‌که کشف حجاب را بخاطر بحران مهسا به یک اعتراض سیاسی تعبیر می‌کنند. از همین رو باید این هویت اعتراضی را حذف کرد. تعامل‌ بدنه مذهبی و خصوصا انقلابی با این قشر از جامعه باید کاملا آموزش دیده و «تعامل محور» بشود. لذا پیشنهاد میکنم فرصت هایی اجتماعی برای گفتگو با این بدنه مهیا کنید. محیط های زنانه با بهانه موضوعاتی چون «پیشرفت» و «موفقیت» برای کسانی‌ که بدلیل زیست کاملا مذهبی «قضاوت پیشینی غلطی» نسبت به این بدنه دارند، برای طرفین مفید است بشرط وجود سعه صدر و فکر عمیق دینی که نوعا کم است! البته مسأله حس‌ گاها مهمتر است لذا باید بتوان پاتوق هایی اجتماعی ایجاد کرد که در آن «فرصت تعامل» با این بدنه مهیا شود. احترام و تکریم و ادب و نهایتا گفتگو شروط این فضاست که شاید بهانه آن یک سرگرمی یا بازی باشد و نه پاتوق گفتگو درباره حجاب! 📍@komeilialireza
✊ بروز معجزه مقاومت نظامی در غزه ! نمی دانم چقدر اخبار نظامی مقاومت در غزه را پیگیری می کنید ولی به نحو عجیبی عملیات های ضد رژیم از جبالیای‌ شمال تا رفح جنوب بالا گرفته است و دقیقا زمانی که تصور می شد مقاومت در حضیض ضعف خود قرار دارد ضربات متعددی به رژیم وارد شده است و این یعنی سخن چندی قبل رهبری مبنی بر اینکه مقاومت به ما گفته «هنوز اکثر توان نظامی ما محفوظ است» اخباری دقیق از میدان بوده است آنچه بنظر من معجزه اصلی غزه است نه روز هفتم اکتبر که این «مقاومت طولانی مدت در مقابل رژیم تا دندان مسلح» به انواع تجهیزات نظامی و رصدهای امنیتی آمریکایی است. این مقاومت است که دارد ثابت می کند «پدیده خرمشهر» قابل تکرار در هر نقطه از جهان است که ایمان با تدبیر و آموزش جمع بشود. این ایمان هم ثمره تربیت دینی و تفکر «اسلام سیاسی مقاوم» است والا تجربه اسلام سیاسی مساوم یا جریانات قومی عربی در خود فلسطین و منطقه به عزت مطلوب منجر نشده است. اینجاست که باید به مخالفان اسلام سیاسی سنی و صاحبان نظریه فاسد «ترجیح سنی سکولار» تلنگر زد. 📍 @komeilialireza
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخیرا سخنی تقطیع شده از حقیر در حال پخش در شبکه های مختلف داخلی و خارجی است. گرچه جلسه داخلی بوده و ناشر رسانه ای قبل از انتشار با ما هماهنگ نکرده بود ولی نکته من درباره مقایسه این حرفها با حرفهای پس از حادثه در گفتگو با جدال می‌باشد. در آن گفتگو هنوز اطلاعات دقیقی از حادثه هویدا نشده بود. البته بنده عامدانه عدم اثبات جرم «تجاوز» برای کوچک زایی را ذکر کردم چون تجاوز با «تعرض» از حیث حقوقی فرق دارد هر چند هویت مجرمانه و خدشه به حیثیت لباس ش را تغییر نمی‌دهد و اتفاقا برخورد با امثال او باعث اعتماد به نظام است. برخلاف ادعای برخی شبکه های ضد انقلاب این حرف ها اصلا جدید نیست و نماینده رهبری در استان سیستان و بلوچستان پیش تر به طور تفصیلی همه آنها را توضیح داده بودند. ایشان بعدا هم بارها به پیگیری این پرونده اقدام کردند و به مسوولان امر بخاطر تاخیر در رسیدگی اعتراض نمودند که یک نمونه از آن را درج کردم. 📍 @komeilialireza
🌹🌹 یادی از دو شهید امت گرا در ایام تولیت شهید ابراهیم رییسی بر آستان قدس توفیق داشتم چند باری ایشان را ملاقات کنم از جمله زمانی که پروژه «مزارات» که برای توسعه تعاملات با اهل سنت صوفی مسلک‌ بود را خدمت ایشان ارایه دادم. ایشان فرمود من در شمال آفریقا و برخی نقاط دیگر این جریانات را دیده ام و ارادت اینها به اهل بیت علیهم السلام را می‌شناسم. در آن مدت چند بار هم گروههای مختلف علمای بزرگ اهل سنت از هند و پاکستان و کشورهای عربی خدمت ایشان آمدند ولی خب متاسفانه این طرح‌ها پس از ایشان دیگر پیگیری نشد و ناکام ماند! نگاه معتدل و امت گرای ایشان را می شد لمس کرد و از نمازی که چند بار پشت سر اهل سنت در سنندج و پاکستان خواندند معلوم بود مقلد ناب رهبری هستند. با شهید امیرعبدالهیان نیز چند بار قبل از وزارت خارجه دیدار داشتم. زمانی که بر دبیرخانه کمیته فلسطین مجلس بودند گزارشی مختصر از فعالیت های مفصل «امت واحده» دادم و از ارتباط با جریانات اسلامگرا و فلسطینی ها گفتم. تشویق کردند و خواستند که جریانات مردمی بیش از قبل به میدان بیایند. هر چند دفتر ایشان دیگر کار را پیگیری نکرد ولی ایشان دیپلماتی بود که باورمند به امت اسلامی و مقاومت بود و خصوصا پس از طوفان الاقصی زحمات بسیاری برای غزه کشید. خدای شان بیامرزد و تلاش شان برای مردم و مظلومان غزه و مرگ در راه خدمت به مردم که اجر شهادت دارد را بپذیرد. 📍 @komeilialireza
🌐 چرا رییس جمهور بعد باید درک جهانی داشته باشد؟! حالا که حسب شرایط اضطراری باید در مدت یک ماه رییس جمهوری جدید انتخاب شود شایسته است که درباره تصویر کنونی خودمان تامل کنیم تا وی را متناسب با آن برگزینیم: لحاظ شرایط منطقه ای و جهانی و نقشی که ایران در حال بازی کردن در آن است خصوصا پس از طوفان الاقصی بسیار مهم است و کسانی که رصد شرایط بین المللی و منطقه ای دارند می دانند که اینک منتخب مردم ایران حتما باید بتواند این مسیر عزتمندانه که خصوصا پس از عملیات وعده صادق ایجاد شد را ادامه بدهد. کسی باید انتخاب بشود که بتواند در قامت کلان مسأله «تغییر قواعد» و «نظم جدید جهانی» قوی‌تر از گذشته گام بردارد و منفعت طلبی هایی که صرفا تداوم حضور در قدرت را می‌خواهند آفت این انتخاب مردم خواهند بود چرا که به رئیس جمهوری بدون این قواره ولی تابع خودشان راضی تر هستند! بخواهیم یا نه ایران تغییر قواعد جدید در منطقه را کلید زده است و رئیس جمهور بعدی باید فهم درستی از این مساله و از آن مهمتر درک و باوری عمیق از آن داشته باشد تا این فرصت از دست نرود! آری! با توجه به مسائل فرعی و جزئی یا غلبه شعارهای داخلی بر خارجی در عین اینکه امروز فرصت خارجی بهترین زمینه برای بهبود مسائل اقتصادی داخلی نیز هست، این فرصت جهانی و منطقه ای که از قلب آمریکا تا بیخ گوش مان شاهد آن هستیم می تواند از دست برود. فتامل! 📍 @komeilialireza
🚨 چرا رژیم صهیونیستی از روایت ترور بودن شهادت رییس‌جمهور سود می‌برد ؟! درست است که برخی دوست دارند این شهادت را کار دشمن بپندارند تا مدیران خاطی نیز مطرح نشوند ولی این را بدانیم که پس از عملیات غرورآفرین که حتی میتوان گفت افتتاح سد خدا آفرین که دو سال بود آماده شده بود هم از تبعات آن بود، رژیم بشدت دوست دارد که این اتفاق در ساحت غیررسمی به او منتسب شود تا نوعی ژست اقتدار و شکستن ایران به خود بگیرد و آبروی رفته را احیا نماید! آری! صرف همین اتفاق تلخ هم بخشی از آبروی ما را برد و نشان از ضعف ها یا بی مبالاتی های مدیریتی داشت ولی این کجا و آنکه رژیم صهیونسیتی از آب کره بگیرد و آن را در این شرایط اسفبارش برای خود فاکتور کند کجا؟! برخی فکر می‌کنند اینکه این حادثه نزدیک مرز آذربایجان بوده یا اینکه از سه هلیکوپتر دو تا سالم به مقصد رسیدند را میتوان شواهد و أماراتی برای ترور آنان دانست ولی پرواضح است که اینها دلیل محسوب نمی شوند و اتفاقا اخطار هواشناسی و که نباید پس از ظهر که هوا مه آلود است رفت و آمد صورت بگیرد نشانگر آن است که امکان رخداد یک اتفاق طبیعی بالا بوده و باید منتظر بررسی کارشناسی باشیم. همین قدر بدانیم که آنان پس از ضربه ایران هرگز چنین ریسکی را نمی‌کنند چرا که نهایتا تکلیف ماجرا با بررسی دقیق معلوم می‌شود و پاسخ ایران در شرایط فعلی قطعی است. مراقب ایجاد امتیاز حدس و گمانی و بدون دلیل برای رژیم در این شرایط باشیم. 📍 @komeilialireza
🤷‍♂ چگونه جبهه پایداری تکنوکرات شد؟ امسال که جبهه پایداری رسما با قالیباف لیست مشترک داد و در دوره ای که جریان انقلابی جوان شکوفا شده و از چتر پدرخوانده ها درآمده بود محکم پای این اتحاد ایستاد و حالا هم در مجلس حامی‌ ریاست ایشان است خیلی خوب به یاد سخنان سران این جبهه التقاطی منتقد التقاط در سالهای قبل می افتم که ادعا میکردند قالیباف از هاشمی هم خطرناک تر است و اساسا برچسب «تکنوکرات» را آنان به ایشان تقدیم کردند! خب واقعیت ماجرای این تحول صد و هشتاد درجه ای چیست ؟ آیا این جبهه از آرمان های خود عدول کرده است؟ آیا شناخت آنان از دکتر قالیباف اصلاح شده است و دیگر ایشان را تکنوکرات نمی دانند؟ آیا مزه قدرت به زبان آنان خوش آمده و با هر فرآیندی بنا دارند در قدرت بمانند؟! یا همه اینها؟! قدیم ترها درباره این جبهه و خطرات ناشی از فکر رادیکال و البته سطحی نگرانه آنان نوشته ام و البته معتقد نیستم اینان نتیجه فکری علامه مصباح هستند ولی معتقدم اینان با خرج کردن آن عالم بزرگوار صدمه بزرگی به جریان فکری انقلاب زدند. واقعیت این است که نوع روایت افراطی آنان از دین به طور طبیعی در میدان واقعیت به این تفریط هم رسید! بر این باورم که بازخوانی این فرآیند تغییر خیلی می‌تواند درس آموز باشد! کاش در قم مجلات فکری شجاعی وجود داشت و صریح در این نوع موضوعات قلم فرسایی و گفتگوهای بی پرده می‌کرد! یادم هست وقتی با اساتید این موسسه بر سر شریعتی که تا حد تکفیر او پیش می‌رفتند بحث می‌شد و ادله رهبری در گذشته و نیز پاورقی ایشان بر کتاب جریانهای رسول جعفریان را می‌ گفتیم به خوبی فرق میان فکر انقلابی روشنفکر با ظاهرگرا و جریان فکری اجتهادی میدان دیده با جریان کلام زده دور از واقعیت خود را در یک مثال نشان می داد! اینکه شیوه فکر دینی این جریان و برخی جریانات مشابه کلام زده و مناسک گرا و بدون تجربه حکمرانی و دارای نگاه‌های انتزاعی که حتی ادعای تمدن سازی اسلامی دارند چه اشکالاتی دارد را به زمان دیگری موکول میکنم و متفکران جوان را به نوشتن در این مقوله دعوت می نمایم. 📍 @komeilialireza
👀 در اهمیت تشخیص و تصمیم برای رییس جمهور حالا که انتخابات ضرب الاجلی ریاست جمهوری نزدیک است فهم خودم را از مهمترین ویژگی رییس جمهور می نویسم چرا که در برخی متن ها نوعی نگاه اجرایی صرف و تشبیه به یک مدیر میدانی از این جایگاه می‌شود حال آنکه مسأله اصلا اینطور نیست! هر سطحی از مدیریت را که به سمت بالاتر برویم در واقع از سطح ابزار و تکنیک به سمت راهبرد و استراتژی نزدیک می‌شویم. همین جاست که تفاوت مهندس ها و دکترهای علوم انسانی بیشتر خودش را نشان میدهد. سطح تکنیک و سطح راهبرد... رییس جمهور آن هم در شرایطی که ما از یک تشتت شدید در نظریات بومی برای مدیریت کشور و عبور از بحران های کنونی رنج می‌بریم، علاوه بر داشتن مبانی فکری درست و تحلیل‌ جامع از شرایط جهانی، منطقه ای و ملی باید بتواند تشخیص های بهنگام و کارشناسانه ای نیز در سطح جهت گیری و نیز برنامه های کلان و موثر‌ داشته باشد. مثلا نمی‌شود کسی رییس جمهور کنونی کشور بشود ولی در مسأله اقتصاد که اولویت اول کشور است درک دقیقی نداشته باشد. رییس قوه اجرایی دولت باید بتواند راهبردهای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور را به خوبی درک و حتی تبیین کند والا دچار مریضی واگذاری امور به دیگران و حتی دور خوردن خواهد شد. حال که گزینه های بسیار متعددی مطرح هستند گرچه نشانگر وجود عناصر پرانگیزه سیاسی است ولی باید آنها را در دو لایه سنجید. چه بسیار مدیران ملی که در آنها هیچ نشانه ای از «درک راهبردی» ندیدیم و تا بخواهی «عملگرایی کور» دیدیم و در عین نداشتن «تشخیص» دایما در حال «تصمیم»! پس از تشخیص مرحله تصمیم است که نیازمند «قاطعیت» و دوری از باندبازی و مصلحت اندیشی های بیجا و سیاست زدگی‌ مفرط است. این عنصر تکمیل کننده فهم است و در جایگاهی که مقام تصمیم گیری های روزانه است خیلی مهم می باشد. به دلیل فقدان نقد علمی از عملکرد مدیران کشور‌ معمولا فهم ما تابع خبرسازی های عامدانه لشکرهای سایبری است و درک درستی از درک و توان آنان وجود ندارد. این یعنی انتخاب آگاهانه واویلاست و موج سازان عملا انتخاب خواهند کرد! فتامل! 📍 @komeilialireza
❌ نقل قول شخصی از رهبری و بزرگان سم انتخابات است! امروز ثبت نام ها آغاز می‌شود و دوباره بازار نقل قول های‌ سیاسی داغ است! اینکه حاجی گفته فلانی همکاری نمی‌کرد تا اینکه آقا گفتند بهمانی خوشفکر است و .. ریشه اش هم تربیت تقلیدی ماست. اینکه «من قال» بر «ما قال» اینقدر ترجیح دارد و بجای تحلیل بی‌طرفانه کاندیداها اینطور کدها وسط می آید خود یک آفت است. یادم هست سال ۸۴ جناب ماندگاری که مسوول روحانیون قالیباف در قم بود نقل هایی از آقا برای ایشان می کرد یا وقتی با خود دکتر در سال ۸۹ جلسات خصوصی رفتیم برخی نقل ها مطرح شد. وقتی سال ۸۳ با شورای مرکزی جنبش خدمت آقا رسیدیم درباره دکتر جلیلی که آن زمان در بخش بررسی دفتر بودند هم شنیدیم و موارد متعدد مشابه که درباره این و آن موجود است. از احمدی نژاد و مرحوم هاشمی‌ تا بقیه هم از این کدهای‌ مثبت دارند. خب مگر اشکال این روش چیست؟ در یک کلمه کور کردن مسیر رشد آگاهی مردم! انتخابات در نظام فکری انقلاب بستر رشد آگاهی سیاسی جامعه است. مردم باید بتوانند در موضوعات مهم کشور به تحلیل برسند و سم مهلک این امر، همین نقل قول هاست. آنگاه دعواها رگ گردنی می‌شود و جامعه حزب اللهی بجای اینکه بحث کند باید دلارزدایی بشود یا نه به این می‌رسد که کدام کد محکم تر است!! گاهی از آن زشت تر هم می شنویم که مثلا فیلم رای آقا در سال فلان بازخوانی شده رای شان.. بگذریم! 📍 @komeilialireza