eitaa logo
آیت الله کمیلی
882 دنبال‌کننده
209 عکس
22 ویدیو
98 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
MNB_shahadate hazrat masome.mp3
13.96M
🎙سخنرانی آیت الله کمیلی (حفظه الله) 💠 موضوع :به مناسبت شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها 🗓 تاریخ : ۹۵/۱۰/۱۹ @komeily
✨﷽✨ 🏴 به روایت مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب و قرمانی در اخبار الدول شهادت ام ابیها حضرت فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) در روز ۱۳ ربیع‌ الثانی بوده است.🏴   💠 وَ قَدْ رُوِيَ فِي خَبَرٍ آخَرَ: أَنَّ اَلصَّادِقَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى حَيَّ عَلَى خَيْرِ اَلْعَمَلِ فَقَالَ خَيْرُ اَلْعَمَلِ اَلْوَلاَيَةُ وَ فِي خَبَرٍ آخَرَ خَيْرُ اَلْعَمَلِ بِرُّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ. 🔹در روايتى آمده است كه از امام صادق عليه السّلام دربارۀ (بشتاب به سوى بهترين عمل) سؤال شد. آن حضرت فرمودند: بهترين عمل، ولايت [اهل بيت] است و در روايت ديگرى آمده است: بهترين عمل نيكى كردن به حضرت فاطمه عليها السّلام و فرزندان [امامان معصوم] ايشان است. 📘 توحید صدوق؛ ترجمه میرزایی؛ ج 1؛ ص 371  @komeily
MVZ_DARSE_AKHLAGH_EKHLAS.mp3
33.98M
🎙 سخنرانی آیت الله کمیلی خراسانی (حفظه الله) 💠 موضوع : درس اخلاق حضرت استاد کمیلی دامت افاضاته در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی زمان: ۱۳۹۸/۹/۱۰ @komeily
🔸نکته: درجۀ قبولی اعمال دارای نشانه هایی است: ۱- از نظر شرعی قابل قبول باشد و آن اعمال با آن شرایط حاصل شود. ۲- از نظر عرفانی و اخلاقی قابل قبول باشد. نشانۀ قبولی اعمال در این مورد این است که قلب انسان از این عمل متأثر شود، یعنی برای او قرب به خداوند حاصل شود. نشانۀ قرب به خداوند خضوع و خشوع قلبی و کوچک شدن و از بین رفتن و فنای نفس در برابر ذات خداوندی است. ▫️عارف بالله حضرت آیت الله کمیلی/شرح منازل السائرین، منزل اخلاص https://www.komeily.com/?p=3357 @komeily
🔹آن‌هایی که در معارف الهی به کمال می‌رسند شطحیاتشان کم است. آن‌ها که راه معرفتشان قوی است خیلی مواظب هستند وقتی در وادی سیر روحی و مکاشفات می‌افتند باید حدود و حرمت الهی را از نظر شرع نگه‌دارند. ▫️عارف بالله حضرت آیت الله کمیلی/شرح منازل السائرین، منزل خشوع https://www.komeily.com/?p=3116 @komeily
🔸سالک باید خودش را آن‌قدر قوی کند که دیگر پراکندگی‌های اسرار و رازهای این راه از او به‌کلی برطرف شده باشد چون تا وقتی‌که دست به اسرار می‌زند و به دنبال کشف رازها می‌گردد گرفتار است و باید از این توجهات بیرون بیاید و از حجاب‌های نورانی خود را خلاص کند. ▫️عارف بالله حضرت آیت الله کمیلی/شرح منازل السائرین، منزل اتصال https://www.komeily.com/?p=3284 @komeily
🔅اتصال وجودی (سومین مرحله اتصال)    🔹اتصال وجودی که بالاترین مرحله است را حتی نمی‌توان در عالم لفظ آورد چون شما کلاً وجودتان ذوب‌شده است و در فنای مطلق بسر می‌برید حتی بالاتر از عالم اسما و صفات است چون آنجا شما تحت تأثیر اسما و صفات الهی قرار دارید و احساس دوگانگی می‌کنید گاهی صفات جلالی در شما تأثیر می‌گذارد و گاهی مظهر صفات جمالی می‌شوید و این معنای دو چیز می‌دهد اما در اتصال وجودی یک وجود است و سالک به‌کلی از عالم کثرت پاک می‌شود. 🔸اگر وجود ذاتی و درونی او فانی شده باشد او نمی‌تواند حال خودش را برای دیگری تعریف کند؛ این راه رفتنی است و قابل‌تعریف نیست؛ این‌گونه وصال برای سالکی دست می‌دهد که اعتصامش را پیداکرده و شهودش را پیداکرده و به‌جایی رسیده است که می‌خواهد ذاتش را در ذات او فانی کند این‌گونه وصال یک حقیقت و یک واقعیت برای رونده راه است نمی‌توان وصفش کرد  نمی‌شود اندازه‌گیری کرد چون مانند حلوا چشیدنی است حلوا را در بشقاب می‌بینید اما تا نچشید مزه‌اش را نمی‌توان درک کرد. 🔹در مرحله سوم چون فنای ذاتی لازم دارد لذا خود شخص است که درک می‌کند اما نمی‌تواند بیان کند ما آثار یک فانی را می‌بینیم و یک ترشحاتی از او بیرون می‌ریزد که شاگردان و اطرافیان می‌فهمند که او در حالت فنا است اما خود فنا فقط لفظی از اتصال است که می‌شنویم و این مجازی است نه اینکه حقیقت باشد حقیقت در باطن و درون انسان است و فقط می‌شود یک اشاره‌ای به او کرد و از آن اشارات متوجه سیر شخص در فنا می‌شویم ولی حقیقتش را فقط خود شخص متوجه می‌شود. ▫️عارف بالله حضرت آیت الله کمیلی/شرح منازل السائرین، منزل اتصال www.komeily.com/?p=3284 @komeily
🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃 ✨﷽✨ 💠سلسله مباحث در عرفان عملی شیعی از دیدگاه شیخ عارف حضرت آیت الله مدظله العالی: ❇️ قسمت سوم: (راه‌های حصول معرفت نفس) 1⃣1⃣ نور الهی ،چراغ ملکوتی در رساله شریفه رسالت الولایه می‌خوانیم، حدیث مفصلی را که علامه طباطبایی از کتاب تحف العقول آورده است از امام صادق علیه السلام تا آنجایی که می‌رسد. ➖ «تعرفه و تعلم علمه، تعرف نفسک به» امام صادق فرمود که تو در اثر سیر سلوکی در نفس می‌توانی که او را بشناسی. ●حالا اینکه این کلمه عِلْمَه است یا عَلَمَه؟ ○علامه طباطبایی ترجیح می‌دهد که این کلمه عَلَمَه باشد بعنوان عَلَم، عَلَم یعنی آن علامت و پرچم‌هایی که در مسیر هست؛ وقتی سالک آن سیر و سلوک روحی و نفسانی می‌کند مرتب عَلَمی بعد عَلَم، نشانه‌ای بعد از نشانه برای او کشف می‌شود و این نورها و نشانه‌ها او را در این مسیر نگه می‌دارد. ● اگر عِلْمَه بخوانیم یعنی تو از علم خدا هم در این راه برخوردار خواهی بود؛ چون علم بر دو قسم است؛ علم حصولی که انسان آن را کسب می‌کند، تحصیل می‌کند و یک علم هم علم کشفی و علم نورانی و الهی است که آن در اثر همین معرفت نفس و سیر آیات انفسی برای سالک دست می‌دهد. ✔️ فلذا حضرت می‌فرماید با این چراغ نورانی معرفت در دل، تو به معرفت نفس می‌رسی. تعرف نفسک به»؛ «و لاتعرف نفسک من نفسک»؛ این معرفت را به وسیله آن نور الهی، آن چراغ ملکوتی در نفس وقتی روشن شد به وسیله آن تو پیش می‌روی، نه اینکه این از نفست باشد، این چراغ یک چراغی است که نشان می‌دهد برای آن کسی که صاحب این نفس هست و می‌خواهد با خلوص و صداقت و با تهذیب نفس و با توجه تام و با انقطاع کامل خود را می‌خواهد به آن انتهای مسیر برساند. منبع:فایل صوتی معرفت نفس ➖ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ ادامه دارد.... @komeily
🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃 ✨﷽✨ ✍حضرت آیت الله 《حفظه الله》 💠توصیه به برای ظهور و سلامتی زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در شب سال 🔸 یکی از توصیه های مهم ما در بلندترین شب سال این است، که نباید امام حی و حاضر خود را فراموش کنید و آن وجود نازنین حضرت بقیه الله(عج) است که باید برای آن حضرت نیز دعا کنید. چه مانعی دارد که در شب یلدا آل یاسین قرائت شود و همچنین سایر زیارت‌نامه‌هایی که درباره حضرت در مفاتیح بیان شده است و مرحوم شیخ عباس قمی برای سرداب غیبت، ادعیه و زیارت نامه هایی آورده است. در چنین شبی از این زیارت‌‌نامه‌های مهدوی استفاده شود تا شب یلدای شما رنگ و بوی مهدوی بگیرد. 🌐 www.komeily.com/?p=21218 @komeily
🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃 ✨﷽✨ 💠 بیان حالات محبین خدا از دیدگاه شیخ عارف حضرت آیت الله مدظله العالی: ■مطلب دوم (ندیدن غیر خدا) نگاه شخصِ عاشق به هیچ چیز غیر از خدا نیست؛ و هرچه در دست داشته باشد حتی اگر ثروت زیادی هم باشد آن را هم از خدا می بیند و خود را خیلی به این در و آن در نمی زند. ● اصلاً عبادتش، عبادت تجار نیست تا برای تجارت، عبادتی بکند و خدا به او بهشتی بدهد. ●عبادتش عبادت عبید نیست. عبید برده‌هایی هستند که وقتی به خانه مولایشان می‌آیند از ترس مولی کار می کنند. چنین برده‌ای همواره در حال خوف و ترس است. ➖ فردی هم هست که تمام زندگیش در حال خوف بوده است؛ چرا؟ چون فهمیده جهنمی در کار هست؛ اگر گناه کند او را به جهنم می‌برند؛ چنین فردی همه فکرش ترس است؛ ترسش هم برای خدا و از عذاب خداست؛ این عبادتی هم که می کند و اوامر الهی و نواهی الهی را اجرا می‌کند به خاطر خوفی است که دارد تا مبادا چوب خدا را بخورد؛ این بنده چنین نظری دارد که چندان ارزشی ندارد. ✔️اما یکی هم حبً لله دارد و خدا را فقط برای خودش می‌خواهد. چنین فردی اصلاً به جهنم و بهشت نظری ندارد بلکه نظرش فقط برای خداست؛ محبتش فقط به خاطر خدا است؛ چون خدا را شایسته معبودیت می‌داند. منبع:فایل صوتی معرفت نفس ➖ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ ادامه دارد.... @komeily
🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃 ✨﷽✨ 💠سلسله مباحث در عرفان عملی شیعی از دیدگاه شیخ عارف حضرت آیت الله مدظله العالی: ❇️ قسمت سوم: (راه‌های حصول معرفت نفس) 2⃣1⃣ توجه به نفس الهی ➖این راه معرفت نفس از آنجا گرفته شده که انسان سالک تمام آیینه دل خود را بایستی به حق تعالی، رو کند. ●« و ینقطع عن کلِ صارفٍ شاغل عن نفسه الی نفسه» و بایستی که از هر شاغلی که او را مشغول می کند، نفسش را مشغول می کند، متوجه نفس الهی شود. ✔️ از نفس خود متوجه به نفس الهی شود. ●«حتی یشاهد نفسه کما هی» آنقدر باید در جستجوی این نفس باشد تا اینکه بتواند حقیقت نفس را آنچنانی که در عالم بالا آفریده شده و حقیقت دارد بدون هیچ غباری و گردی و آلودگی و غفلتی بدون هیچ حجابی رویت کند خدا را می گوید کسی که با این دید در خود به جستجو رود هیچگاه از مقوم نفس غافل نخواهد شد. ■مقوم نفس او کیست جز خدا؟ بنابراین چگونه می شود انسانی نفس داشته باشد و از مقوم و خالق و آفریدگار و تقویم دهنده و جان دهنده و نفس دهنده از او به شهود نرسد؟ ●« فاذا شاهد الحق سبحانه عرفه معرفةً ضروریه» اگر به مقام شهود برسد حتما چنین شخصی چنین سالکی معرفت را به صورت ضروری پیدا کرده و به دست آورده. منبع:فایل صوتی معرفت نفس ➖ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ ادامه دارد.... @komeily
💠 كسی كه وارد می شود همه او را ملامت می كنند و به او حرف می زنند وقتی می گويند تو منزوی شده ای، تو ديوانه شدی و حرف های زياد ديگر! اگر راه مقدس است و صحيح ديگر چه كار دارد كه ديگران سرزنش می كنند يا نه؟! اين سرزنش را بايد تحمل كنی اين شدن و سرزنش را به خود گرفتن كار را آسان می كند يعنی هرچه انسان از مردم جدا می شود به نزديكتر می شود حتی گاهی بچه انسان نيز دشمن راه انسان می شود و قوم و خويش او را شماتت می كنند. اين ها را تحمل كردن انسان را قوی می كند اگر آنها را انجام دادی كم كم عطوفت خدا را به خود جذب می كنی و می فهمی و حس می كنی كه خدا به تو نظر داشته است اگر اينها را به سراغ تو فرستاده است تو را دوست داشته ولی می خواست تو را بسمت خودش بكشاند تا تو مشغول آنها نشوی . 📚 ، عارف بالله آیت اللّه کمیلی خراسانی @komeily