eitaa logo
خوشه چین
148 دنبال‌کننده
358 عکس
76 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کارنامه
18.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 راه خمینی (از چه می ترسید؟)
🔷 تناقضات مخالفان نظام اسلامی 🔹 دکتر بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه ▪️بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت می‌کنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند. هم‌ا‌ینها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریش‌های بلند سلفی هدایت می‌کنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند. ▪️بیایید کمی خودمان را از فریب‌های بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟ آزادی‌های سیاسی و اجتماعی‌اش از عربستان سعودی کمتر است؟ هر آنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سال‌ها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب. مشروب هم سرو می‌شد، که البته اکنون اعضای تحریرالشام در حال حمله به فروشگاه‌های مشروبات الکلی هستند در حلب و باقی شهرهای در دستشان. ▪️بین دختر و پسر هم دیوار نبود. بروید فیلم‌های سوریه که قبل 2010 در یوتیوب بارگذاری شده‌اند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا که کنسرت‌های خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار می‌شد. هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود. اما اما، اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمی‌پذیرد. ▪️بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن. هر کدام از اینها به مقتضای نیاز آنها می‌تواند برای ما مردم این منطقه زیبا یا زشت جلوه کند. ما مردم خاورمیانه کی می‌خواهیم به خود بیائیم و دست از بازیچه سیاست‌های غرب و شرق شدن برداریم، خدا می‌داند. هر روز سازی می‌زنند و ما هم به هر سازشان آنگونه که می‌خواهند می‌رقصیم.
🔷 بدترین مردم‏ 🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله یک وقت در حضور اصحاب فرمود: الااخْبِرُکمْ بِشَرِّ النّاس‏؟ آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ ▪️گفتند: بَلی‏ یا رَسولَ اللهِ! ▪️فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می‌کند و هرچه دارد تنها برای خودش می‌خواهد. ▪️آنهایی که حاضر بودند گفتند: با این مقدمه ما فکر کردیم دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. ▪️بعد فرمود: آیا می‌خواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. ▪️اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. ▪️بعد فرمود: آیا می‌خواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ ▪️گفتند: از این بدتر هم مگر هست؟! ▪️آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بد زبانِ فحّاشِ تهمت‌‏زن و آبرو برند. ▪️اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد. 📚 آشنایی با قرآن، ج 4ٰ ص 56
🔷 استقلال فرهنگی‏ 🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️کلمه «استعمار» را ما خیلی شنیده‌ایم. استعمار یک شکل ندارد. استعمار سیاسی ‏داریم، استعمار اقتصادی داریم و استعمار فرهنگی داریم که از استعمار سیاسی و اقتصادی خطرناکتر است و اصلا امکان ندارد که استعمار اقتصادی باشد بدون استعمار سیاسی و استعمار فرهنگی. پایه استعمار سیاسی و استعمار اقتصادی استعمار فرهنگی است. ▪️استعمار اقتصادی چه می‌کند؟ می‌خواهد منابع یک کشور را ببرد و مردم این کشور را به صورت کارگرها و مصرف کننده‏‌های خودش دربیاورد. استعمار سیاسی چه می‌کند؟ کوشش می‌کند حکومت را به دست افرادی بدهد که عامل او و مجری منویات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتی در مقابل آنها غرّش هم بکنند، غرّه هم بکشند اما در باطن، همه دستورها را از آن جا بگیرند. ▪️مگر ممکن است ملتی را استعمار اقتصادی و استعمار سیاسی بکنند بدون آن که استعمار فکری بکنند یعنی بدون آن که فکرش را هم طوری بسازند که با استعمار سیاسی و اقتصادی جور دربیاید؛ شخصیت فکری او را از او بگیرند، او را به آنچه مال خودش است بدبین کنند و به آن فکری که از ناحیه استعمارگر آمده خوشبین کنند، یعنی در مردم حالت تجدد زدگی ایجاد کنند. به آداب خودشان بدبین باشند، آداب آنها را بهتر بدانند. به رسوم خودشان بدبین باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند. به ادبیات خودشان بدبین باشند، ادبیات آنها را از ادبیات خودشان بهتر بدانند. به فلسفه خودشان بدبین باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند. ▪️به دین و آیین خودشان بدبین باشند، دین و آیین آنها را بهتر بدانند. به کتاب‌های خودشان بدبین باشند، کتاب‌های آنها را از کتاب‌های خودشان بهتر بدانند. هر چه که از ناحیه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحیه خودشان است آن را بد بدانند. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص162
فقه پویا و تمدن‌ساز حکم رهبری در خصوص تقلید زنان از مجتهد زن ✍ محمدرضا محی‌الدینی ▪️تحلیل سخنان امام خامنه‌ای در خصوص تقلید زنان از مجتهدین زن، ناظر به رویکردی مهم در نگرش فقهی و حکومتی ایشان است که مبتنی بر نیازهای روز جامعه و در راستای ساخت تمدن اسلامی است. امام خامنه‌ای در دیدار روز گذشته خود با اقشار مختلف بانوان جامعه اشاره کردند که: «زن‌هایی که به اجتهاد فقهی رسیدند کم نیستند. معتقدم بسیاری از مسائل زنانه که موضوعش زنان است و مردها درست موضوع را تشخیص نمی‌دهند خانم ها باید از مجتهد زن تقلید کنند.» این نگاه به فقه و تقلید از مجتهد زن با توجه به مسائل جدید و مستحدثه‌ای که در عصر حاضر مطرح شده است، نه تنها نشان‌دهنده یک دیدگاه فقهی نوین، بلکه بر مبنای ضرورت‌های حکومتی و تمدنی است. ▪️در تاریخ فقه، به‌ویژه در میان فقهای متقدم، اکثر فقها حکم عدم جواز تقلید از مجتهد زن را مطرح کرده‌اند. این دیدگاه به‌طور سنتی به دلیل نگرش‌های خاص به فقه و مسائل فقهی زنان، به‌ویژه در آن دوران که مسائل زنان به شکل امروزی پیچیده و متنوع نبود، حاکم بوده است. با این حال، رهبری در مقام ولی فقیه، با نگاهی پویا و واقع‌بینانه، این حکم را با توجه به نیازهای جدید اجتماعی و مسائل پیچیده و روز جامعه زنان تغییر داده‌اند. ▪️بسیاری از مسائل زنان در عصر حاضر، تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی، نیاز به فقهی دارد که قادر باشد به‌درستی پاسخگو باشد و موضوع مبتلابه را به درستی تشخیص دهد. به‌ویژه با توجه به نقش برجسته رسانه‌ها و فناوری‌های نوین، رفتارها، خلقیات و نیازهای زنان در جامعه به‌شدت تغییر کرده است. امام خامنه‌ای با درک این تحولات، به این نتیجه رسیده‌اند که زنان خود باید در مسائل مربوط به آنان نقش کلیدی داشته باشند و از مجتهدین زن تقلید کنند تا در فهم دقیق و صحیح مسائل خود به درستی هدایت شوند. ▪️این نظر آقا نشان‌دهنده یک رویکرد حکومتی و تمدنی است که به جای تکیه صرف بر نظرات سنتی و رویکردی فردی در استباط احکام، بر ضرورت انطباق فقه با نیازهای روز جامعه تأکید می‌کند. رهبری به‌عنوان ولی فقیه با بهره‌گیری از حکمت و دیدگاه‌های کلان نظام‌سازی، این جواز را صادر می‌کنند تا از این طریق نه تنها فقه را به‌روز کنند، بلکه بستری مناسب برای ارتقاء وضعیت زنان در جامعه اسلامی فراهم آورند. این رویکرد در حقیقت یک پاسخ کارآمد به نیازهای فقهی و اجتماعی دنیای امروز است که فراتر از نگاه‌های فردی و استاتیک به فقه می‌نگرد و به‌طور خاص در راستای ساخت جامعه‌ای پیشرفته و تمدن‌ساز عمل می‌کند.
🔷 آثار صبر و نرمخویی 🔹 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری (ره) ▪️شخصی می‌آید در کوچه جلوی پیغمبر را می‌گیرد، مدعی می‌شود که من از تو طلبکارم، طلب مرا الآن باید بدهی. ▪️پیغمبر می‌گوید: اولاً تو از من طلبکار نیستی و بی‌خود ادعا می‌کنی، و ثانیاً الآن پول همراهم نیست، اجازه بده بروم. ▪️می‌گوید: یک قدم نمی‌گذارم آن طرف بروی (پیغمبر هم می‌خواهد برود در نماز شرکت کند) همین جا باید پول من را بدهی و دین مرا بپردازی. ▪️هرچه پیغمبر با او نرمش نشان می‌دهد او بیشتر خشونت می‌ورزد تا آنجا که با پیغمبر گلاویز می‌شود و ردای پیغمبر را لوله می‌کند، دور گردن ایشان می‌پیچد و می‌کشد که اثر قرمزی‌اش در گردن پیغمبر ظاهر می‌شود. مسلمین می‌آیند که چرا پیغمبر دیر کرد، می‌بینند یک یهودی چنین ادعایی دارد. می‌خواهند خشونت کنند. ▪️پیغمبر می‌گوید: کاری نداشته باشید، من خودم می‌دانم با رفیقم چه کنم. ▪️آنقدر نرمش نشان می‌دهد که یهودی همان جا می‌گوید: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّااللهُ وَ اشْهَدُ انَّک رَسولُ اللهِ» و می‌گوید تو با چنین قدرتی که داری این همه تحمل [نشان می‌دهی؟!] این تحمل، تحمل یک فرد عادی نیست، پیغمبرانه است. 📚 سیری در سیره نبوی، ص ۲۰۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 خـــواب میرزای نائینی (ره) کس نمی‌داند در این بحر عمیق ســـنگــریــزه قُــرب دارد یــا عقیق خیلی مراقب رفتارمان با مردم باشیم. حتی اگر در ظاهر خیـلـی از خدا دور باشند، ممکن است خداوند به خاطر یک عمل خیر نگاه ویژه‌ای به آنها داشته و هدایت‌شان کند.
15.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️شهید سیدحسن نصرالله با ما به سان پدری مهربان و دلسوز بود. سخنان مادر دو شهید لبنانی خانم عائده سرور در دیدار با رهبر انقلاب
🔶 ایران می‌تواند قطب گردشگری مذهبی جهان شود. ▪️آیا می‌دانید اگر ایران با رعایت حجاب شرعی به قطب مذهبی دنیا تبدیل شود، می‌تواند گردشگران بیشتری را جذب نماید. در واقع ناهنجاری‌هایی مانند بی‌حجابی و بدپوششی، به صنعت گردشگری کشور ضربه می‌زند! چرا که گردشگران همواره دنبال دیدن چیزهای جدید، جذاب و متفاوتند. ▪️اگر گردشگران در ایران هم، همان چیزی را ببینند که در کشور خودشان می‌بینند، رغبتی برای معرفی آن به دیگران نخواهند داشت. تجربه حجاب، برای گردشگران خارجی حس مثبت و جدیدی ایجاد می‌کند که در جای دیگری نمی‌توانند آن را به زیبایی ایران درک و تجربه کنند. ▪️برای گردشگران خارجی، حجاب مقطعی نه تنها محدودیت نیست، بلکه یک تجربه جدید و زیباست. آنها از پوشیدن حجاب و روسری‌های رنگارنگ همانند تناول غذاهای محلی و دیدن مناظر فریبنده لذت می‌برند و اگر راهنماهای متعهد و خوش فکری داشته باشند، این حس در نهادشان تقویت خواهد شد.
🏵 آیت الله جوادی آملی در دیدار دکتر حسین سیمایی صراف؛ وزیر علوم و هیئت همراه گفتند: 🔹 ما مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده ایم. ما نه یعنی حوزویان، ما نه یعنی دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران؛ شما اگر سرتاسر آمریکا را بگردید یک اثر باستانی در آن نمی ‌بینید، اما هر کجای ایران قدم بگذارید اثری از آثار هنری و باستانی در آن می بینید. 🔹 ما از زمان انوشیروان، اینجا دانشگاه داشتیم و بعد از اسلام نیز علمای بزرگی همچون شیخ طوسی و امثال او را تربیت کردیم. 🔹 سخنان خداوند، پیامبر و اهل‌بیت عصمت و طهارت، یقین مطلق‌ و صد درصدی است. ما باید بدانيم شمشير صد درصد در دست ماست، اما چوب بيست درصد، و سي درصد در دست هوس و بیراهه رفتن و اختلاس ها و نجومی هاست. 🔹 به ما گفته اند: بدا به حال کسی که با داشتن شمشیر تیز صد درصدی، در مقابل چوب بیست درصدی شکست بخورد. 🔹 ما عزیزانی داشتیم که در زمستان سرد کردستان، برای حفظ سنگرهای خود آن قدر مقاومت کردند و ماندند تا از سرما یخ زدند و به شهادت رسیدند! 🔹 وقتی پیکر این ها را آوردند در مسجد اعظم قم، ما معمولا در مجلس ترحیم، قرآن و فاتحه می خوانیم و تا آخر فرصت نشستن نیست، اما آن شب، تا آخر مجلس نشستم و گریه کردم؛ نه برای ثواب، بلکه گریه خجالت! 🔹 الان هم اینچنین جوانانی هستند که باید قدر آن ها را دانست، چرا که این ها سرمایه های ما هستند.
🔷 اکسیر محبت لقمان حکیم فرمود: من سیصد سال با داروهای گوناگون، مردم را مداوا کردم و در این مدت طولانی به این نتیجه رسیدم که هیچ دارویی بهتر از «محبت» نیست!! کسی از او پرسید: و اگر این دارو هم اثر نکرد چه؟! لقمان حکیم لبخندی زد و گفت: مقدار دارو را افزایش بده!! که عبارتند از: ▪️جواب سلام را با سلام ▪️جواب تشکر را با تواضع ▪️جواب کینه را با گذشت ▪️جواب بی‌مهری ها را با محبت ▪️جواب دروغ را با راستی ▪️جواب دشمنی را با دوستی ▪️جواب خشم را با صبوری ▪️جواب سرد را با گرمی ▪️جواب نامردی را با مردانگی ▪️جواب پشتکار را با تشویق ▪️جواب بی‌ادب را با سکوت ▪️جواب نگاه مهربان را با لبخند ▪️جواب دل مرده را با امید ▪️جواب منتظر را با نوید ▪️و جواب گناه و خطا را با بخشش دهید ... هیچ‌وقت، هیچ‌چیز و هیچ‌کس را بی‌جواب نگذارید و مطمئن باشید هر جوابی بدهید، یک روزی، یک جوری، یک جایی به شما باز می‌گردد.