⏪دوره تکمیلی تربیت مربی مهارت های بیان تفسیر زیر نظر موسسه آیت الله قرائتی در مدرسه آیت الله ایروانی ره آغاز شد.
💢دوره کاربردی با حضور اساتید مجرب
🔹زمان: چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه ها به مدت 5 هفته
🆔@iravanikh_qom
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
نشریه منتظران-.pdf
13.86M
#مدرسه_آیت_الله_ایروانی_ره
⏪انتشار نشریه فرهنگی منتظران شماره 7-ویژه نامه 3 -ویژه ایام کرونا-بهار1401
💢طلاب گرامی علاقمند به نویسندگی، می توانند برای همکاری در نوشتن شماره بعدی نشریه به معاونت فرهنگی اعلام آمادگی کنند.
✴️معاونت فرهنگی از طلابی که در این شماره با قلم زیبای خود کمک به تکمیل و چاپ نشریه را داشتند، کمال تشکر را دارد.
خانم سیده فاطمه مدلل کار🌹
خانم اعظم عزیز🌹
خانم مریم عمویی🌹
خانم مهسا رمضانی🌹
🆔@iravanikh_qom
🔰@hawzah_khaharan_qom
حوزه علمیه خواهران استان قم
💫نکاتی از جزء ۲۵ قرآن کریم:
۱-♦️وقتی خزائنِ رزق و روزی عالم در دست اوست، پس چشم نیاز را تنها به او بدوزید. مسئله روزی یکی از عواملِ امتحانِ انسان است. نه وسعتِ روزی دلیل محبت خدا بر بنده است و نه تنگی معیشت به معنی خشم خداست(شوری ۱۱).
۲-♦️ تمام شرایع آسمانی از نظر اساس و ریشه یکی هستند منتها به تناسب استعداد اقوام و کمال جوامع انسانی از یکدیگر متفاوت می شوند(شوری ۱۳).
۳-♦️ معنای رزق اعم از مادیات و مواهب معنوی است(شوری ۱۹).
۴-♦️اگر چه دانش ستاره شناسی امروز هنوز نظر قاطعی در مورد وجودِ حیات در کرات دیگر ارائه نداده، ولی قرآن به روشنی می گوید ما در آسمانها و زمین جنبندگان را برقرار کردیم(شوری ۲۹).
۵-♦️ شورا و مشورت از مهمترین موضوعات اجتماعی است. قابل توجه اینکه، تعبیر آیه در اینجا به صورتی است که آن را یک برنامه مستمر، و نه یک کار زود گذر موقت می شمارد و می فرماید همه کارهای آنها در میانشان به صورت شورا است. شورا فقط در مورد کارهای اجرایی و شناسایی موضوعات است؛ نه درباره احکام و امور دین- مانند امام و خلیفه پیامبر ص- که تنها باید از مبدا وحی و از کتاب و سنت صادر شود(شوری ۳۸).
۶-♦️کیفرِ بدی، مجازاتی مثلِ همان است و اگر کسی عفو کند و اصلاح نماید اجر و پاداش او بر عهده خداوند است.(شوری ۴۰)
۷-♦️ مفهومِ "گمراه کردنِ خدا" همانا انسان را به خود واگذاشتن است(شوری ۴۴).
۸-♦️هنگامی که ما به انسان نعمتی می چشانیم سرمستی و طغیان می کند وهنگامی که بلایی به خاطر اعمالی که انجام داده است به او میرسد، به کفران می پردازد و نعمت و نقمت بر ایمان آوردن این اشخاص تأثیری ندارد(شوری ۴۸).
۹-♦️خدا به سه طریق با انسان تکلم می کند. اولاً به او وحی می کند، که همان القا به قلب است. ثانیا از پشت حجاب یعنی با واسطه٬ مانند سخن گفتن با موسی ع در طور. ثالثا از طریق ارسال رسول که در این حالت واسطه رسول است، آنگونه که جبرئیل به پیامبر می رساند. پیامبر اکرم ص هر سه قسم وحی را می گرفتند(شوری ۵۱).
۱۰-♦️انتخاب راه خدا باید از طریق تعقل باشد(زخرف ۴).
۱۱-♦️ در حالات پیامبر آمده است که هر گاه بر مرکب سوار می شدند می فرمودند: بسم الله الحمدلله علی کل حال. سبحان الذی سخرلنا... تا پایان کریمه ۱۴.
۱۲-♦️اگر بهره مندی کفار از انواع مواهبِ مادی سبب نمی شد که همه مردم تمایل به کفر پیدا کنند ودر گمراهی امتِ واحد شوند، ما برای کسانی که به خدا کافر می شدند، خانه هایی با سقفهای نقره قرار میدادیم و پله هایی گرانبها که از آن بالا روند. برای خانه هایشان درهای ورودی طلا و نقره و تختهایی که بر آن تکیه کنند، انواع وسایل تجملی و زینت آلات از طلا ونقره برای آنها قرار می دادیم. آری همه اینها مطاع زندگی دنیای مادی است ولی آخرت نزد پروردگارت مخصوص پارسایان است(زخرف ۳۴-۳۳).
۱۳-♦️ اعمال انسان، به ویژه غرق شدن در لذات دنیا و آلوده شدن به انواع گناهان، نخستین تاثیرش این است که بر قلب و گوش انسان مهر می نهد و بر چشم او پرده کردن میافکند. شیاطین بر او مسلط می گردند، انسان دیگر بین هدایت و انحراف فرقی قائل نمی شود. نمی فهمد حق چیست. خیال میکند که هدایت شده است در حالی که گمراه است(زخرف ۳۶-۳۸).
۱۴-♦️مراد از سلام در پاسخ به جاهلان "شما را بخیر و ما را به سلامت" است. یعنی با جاهلانِ بد زبان درگیر نشوید و مشاجره و بحث نکنید(زخرف ۸۹).
۱۵-♦️علت اصلی نزول قرآن و ارسال پیامبر و مقدرات شب قدر این است که رحمت بیکران خدا ایجاب می کند که بندگانش را به حال خود رها نکند و برای آنها برنامه زندگی بفرستد تا به سعادت لایقشان برسند(دخان ۶).
۱۶-♦️از سرزمین کفری که نمی توانید به اهداف خود برسید، هجرت کنید(دخان ۲۳).
۱۷-♦️ شکر، معلولِ فهمیدن نعمتهای منعم است. و یکی از نتایجش تقویت رابطه انسان با خداوند است. لذا شیطان گفت من کاری میکنم که بندگان تو را شکر نکنند به این صورت که به انسان القا می کند که این نعمتها در اثر کسب و تلاش خودش است(جاثیه ۱۲).
۱۸-♦️سنخیت افراد نسبت به یکدیگر، وسیله جذب آنان به یکدیگر است(جاثیه ۱۹).
۱۹-♦️ مبطلون (باطل اندیشان) کسانی که حق را ضایع کرده و مردم را از گوش دادن به معارف حق باز داشته و به شنیدن باطل و لغو سوق می دهند و به سرگرمیهای بیهوده وا می دارند، عقیده باطل را رواج داده و دین و دینداران را مسخره می کنند، زیان خود را خواهند دید(جاثیه ۲۷).
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 #پادکست
💧#تفسیرقطرهای
🎤مفسر:حجتالاسلاموالمسلمین#قرائتی
📖سورهی مبارکه #دخان
🌸آیات ٣۴ تا ٣٩
⏱زمان: ٩ دقیقه و ۴۵ ثانیه
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
🔸 دعای روز بیست و ششم #ماه_رمضان
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین
خدایا کوششم را در این روز مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
دعای مشترک روزهای #ماه_رمضان 🌹
بعد از نمازهاى واجب بخوان:
يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ، أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ، وَهٰذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَكَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذِى فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَىَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ وَجَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَجَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، فَيا ذَا الْمَنِّ وَلَا يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَكاكِ رَقَبَتِى مِنَ النَّارِ فِى مَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
اللّٰهُمَّ أَدْخِلْ عَلَىٰ أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اللّٰهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ، اللّٰهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جائِعٍ، اللّٰهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيانٍ، اللّٰهُمَّ اقْضِ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ، اللّٰهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ، اللّٰهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ، اللّٰهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ، اللّٰهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ، اللّٰهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ، اللّٰهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناكَ، اللّٰهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِكَ، اللّٰهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَأَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
💫نکاتی از جزء ۲۶ قرآن کریم:
۱-♦️خوف ،نگرانی از آینده و حزن، غصه بر گذشته است(احقاف ۱۳).
۲-♦️ احقاف که سرزمین قوم عاد بود، ریگستانی بزرگ در جنوب عربستان و در نزدیکی سرزمین یمن بوده است(احقاف ۲۱).
۳-♦️ آدمی در سن تکلیف به رشد جسمی و در چهل سالگی به رشد فکری و عقلی می رسد(احقاف۱۵).
۴-♦️ وقتی انسان تصمیم گرفت حق را نپذیرد تمام راههای هدایت را به روی خود می بندد و ابزار شناخت و معرفت را از کار می اندازد.(احقاف ۲۶).
۵-♦️جهاد در اسلام، برای حفظ دین خداست، نه کشورگشایی و استعمار(محمد ۴).
۶-♦️ کریمه ۷ سوره محمد مؤمنین را بر جهاد تحریک می کند که اگر خدا را یاری کنید و در راهش جهاد نمایید تا کلمه حق اعلإ یابد٬ و نه اینکه برای سروری و غنیمت و ابراز هنر و شجاعت جهاد کنید٬ خدا نیز یاریتان می کند و اسباب غلبه بر دشمن را برایتان فراهم می آورد.
۷-♦️ یکی از تفاوتهای دنیا و آخرت ثبات و تغییر است. عالم دیگر نظامی است که در آن تغییر و کهنگی و فنا راه ندارد. به همین دلیل نعمتها و عذابهای آنجا تازگی خود را دائماً حفظ می کنند و عادی نمی شوند(محمد ۱۵).
۸-♦️ منظور از فتحِ مبین در کریمه ۱ سوره فتح٬ فتحی است که در صلح حدیبیه نصیب پیامبر ص فرمود. این صلح منتهی به فتح مکه در سال هشتم هجری شد و شوکت و نیروی قریش را از آنها گرفت٬ شرک از مکه و طایف ریشه کن شد و یهود ذلیل٬ نصاری خاضع و مجوس جزیره العرب٬ تسلیم شدند. جمع کثیری از مشرکین در این دو سالی که بین صلح و فتح مکه بود اسلام آوردند.
۹-♦️ هنگامی که پیامبر و گروه ۱۴۰۰ نفری مسلمانان به سرزمین حدیبیه رسیدند، پیامبر عثمان بن عفان را مامور کردند که به اهل مکه پیام برساند که مسلمانان به قصد جنگ نیامده اند و به قصد عمره آمده اند؛ ولی مشرکان، عثمان را توقیف موقت کردند و همین باعث شد که در میان مسلمانان خبر قتل او شایع گردد. اگر چنین چیزی صحت میداشت دلیل بر اعلام جنگ قریش بود. از این رو پیامبر فرمود ما از اینجا حرکت نمی کنیم تا با این قوم پیکار کنیم. برای تاکید بر این امر مردم زیر درختی جمع شدند و با حضرت بیعت کردند که هرگز پشت به میدان نکنند. این موضوع به گوش مشرکان رسید و سبب شد که آنها به این صلح ناخوشایند تن در دهند. این بیعت را از این جهت" بیعت رضوان" می نامند، که در کریمه ۱۸ همین سوره آمده است: خداوند از مومنان هنگامی که در زیر درخت با تو بیعت کردند راضی شد(فتح ۱۰).
۱۰-♦️ کریمه ۱۱ سوره فتح به بهانه جویانی که جهاد را ترک کردند می فرماید اگر خدا چیزی را اراده کند هیچکس قادر نیست بر اراده خدا غلبه کند. برای او ساده است تا در حضور شما، مال و خانواده تان را حفظ یا نابود کند.
۱۱-♦️ ای مؤمنان بر خدا و رسول او پیشی نگیرید. عیناً آنچه دستور داده شده اید عمل کنید، در غیر اینصورت خلاف اطاعت و بندگی عمل کرده اید(حجرات ۱).
۱۲-♦️ یکدیگر را با نیش زبان مورد طعن و عیبجویی قرار ندهید و با القاب زشت نام نبرید(حجرات ۱۱).
۱۳-♦️ به سوءظن ها ترتیب اثر ندهید، تجسس نکنید و دنبال اموری را که صاحبانش میخواهند پوشیده بماند نگیرید و آنها را فاش نسازید. و نیز هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند. گویی ترتیب اثر دادن به سوء ظن، به تجسس می انجامد و تجسس و افشای اسرار به غیبت منتهی میشود(حجرات ۱۲).
۱۴-♦️ انسان به خود وانهاده نشده بلکه به امر خدا تحت نظر و مراقبت شدیدِ عناصر ذیشعور عالم از قبیل فرشتگان قرار دارد. حتی می دانیم انسان در نفس خود چه گفتگویی دارد...انسان هیچ کلمه ای از دهانش رها نمی کند مگر اینکه نزد او یک مراقب آماده حضور دارد و ثبت میکند(ق ۱۷-۱۶).
۱۵-♦️ در این آیات چندین سوگند پشت سر هم آمده تا بر این مطلب که به اعمال انسان ها جزا داده می شود، تاکید کند(ق ۴-۱).
۱۶-♦️شب زنده داری، از نشانه های متقین است. (ذاریات ۱۸).
۱۷-♦️ متقین این معنی را درک میکنند که محرومین حقی در اموال آنان دارند لذا خود را در برابر آنها مدیون می بینند. هرگز نباید منتظر نشست تا نیازمندان به سراغ آدم بیایند بلکه موظفیم که در جستجوی افراد آبرومند هم باشیم. هر کس از انفاق خودداری کند جز این نیست که برای خودش کم گذاشته است و خدا بی نیاز است و شما نیازمند(ذاریات ۱۹).
۱۸-♦️ سائل، کسی است که نیاز خود را اظهار می کند ولی محروم، نیازمندِ آبرومندی است که هر چه تلاش می کند درآمدش کفاف معاش او را نمی کند. بر مؤمن لازم است برای یافتن و کمک به چنین مستمندانی تلاش کند(ذاریات ۱۹).
۱۹-♦️ منظور از تضمین روزی از سوی خداوند و تکفل، تعهد و تقسیم آن، فراهم آوردن زمینه هایی خارج از وجود انسان و زمینههایی در وجود اوست که هرگاه دست به دست هم دهند، انسان سهم خود را از روزی دریافت میکند(ذاریات ۲۲-۲۳).
🔻موسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار میکند
🔹️فراخوان جشنواره آثار موضوع شناسی احکام فقهی در جهان اسلام
در قالبهای:
📌کتاب
📌پایان نامه
📌مقاله
📌صوت
با سر فصلهای:
۱. مبانی نظریه موضوع شناسی
۲. روش شناخت موضوعات
۳. موضوعات فقه مضاف
📆 آخرین مهلت ارسال آثار: پایان مهر۱۴۰۱
🏢مکان: قم، بلوار جمهوری، ک۸، پ۵۲
📞شماره تماس: ۰۲۵۳۲۹۳۴۱۲۱
📬 کد پستی: ۳۷۱۶۶۸۶۹۵۵
💻سایت: www.mozooshenasi.ir
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
📚 #بر_کرانه_فقه
#نشست_علمی
💬 آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف از منظر فقه اسلامی
👤 آیت الله حاج شیخ عباس کعبی
📆 پنجشنبه ٠٨/ ٠٢/ ١۴٠١
ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام، سالن شهید سلیمانی
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•