ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 236.mp3
3.46M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی و ششم خطبه 55 و 54
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و ششم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه55 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:)
🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين
♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه54 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.)
🔹وصف روز بيعت
♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۲ ارزش های والای انسانی.mp3
2.96M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت82
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت82
🔹 پنج اصل طلایی
💠 امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۸۲ ، ما را به پنج چیز سفارش میکنند و در قالب یک کنایه یا استعاره، ارزش بی نظیر این پنج سفارش را اینگونه بیان میکنند که:
" اگر برای به دست آوردن این ها، شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید، سزاوار است. "
1⃣ یکی اینکه کسی نباید به جز به خدا، به هیچکس امیدوار باشد؛
2⃣ دوم اینکه غیر از گناه خودتان از چیزی نترسید؛
3⃣ سوم اینکه وقتی از شما سؤالی میکنند و جواب آن را نمیدانید حیا نکنید، بگویید: " نمیدانم "
4⃣ چهارم اینکه وقتی چیزی را نمیدانید، شرم نکنید که بروید و یاد بگیرید ؛
5⃣ و پنجم صبر است که حضرت میفرمایند:
" نسبت صبر به ایمان، مثل سر به بدن است، همانطور که بدن بی سر جان ندارد و خیری در آن نیست، ایمان بی صبر هم هیچ خیری در آن نیست. "
🔰 در مورد یکی دو تا از این پنج سفارش، خیلی مختصر نکاتی را عرض میکنم؛ اولاً درمورد نمیدانم، مولا علی (علیهالسلام) به فرزند خودشان، در نامه ۳۱ بند دوم، مینویسند:
" آنچه نمی دانی مگو و آنچه بر تو لازم نیست، بر زبان نیاور. "
🔻خیلی وقتها ما چیزی را نمیدانیم، اما میخواهیم کم نیاوریم به خیال خودمان ؛ یک اظهار نظری میکنیم، غافل از اینکه ممکن است همین اظهار نظر، کلّ اعتقادات و مسیر زندگی یکی را تخریب بکند.
🔻یا مولا علی (علیهالسلام) میفرمایند:
" وقتی چیزی را از تو میپرسند و نمیدانی، خجالت نکش و بگو نمیدانم، در عوض وقتی هم چیزی را نمیدانی، خجالت نکش که بروی یاد بگیری. "
🔻 در نهجالبلاغه شریف در حکمت ۲۱، خواندیم که:
« قُرِنَتِ الحَیاءُ بِالحِرمان » ؛
" خجالت بیجا، با محرومیت همنشین است."
وقتی تو خجالت میکشی بروی بپرسی، محروم میشوی از دانش.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 237.mp3
3.9M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی وهفتم خطبه 53 و 52
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و هفتم
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه53
🔹وصف قربانی
♦️ کمال قربانی در اين است که گوش و چشم آن سالم باشد. هرگاه گوش و چشم سالم بود، قربانی کامل و تمام است، گرچه شاخش شکسته باشد و با پای لنگ به قربانگاه آيد.
(منظور امام(علیه السلام) از کلمه «مَنْسَک» در اينجا «قربانگاه» است.)
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه52 : ( در یکی از روزهای عید قربان این خطبه را ایراد فرمود که اکثر شارحان، خطبه ۵۲ و۵۳ را یکی می دانند که در خطبه های قبل برگزیده مطلب آن آمده است.)
1⃣ تعريف دنيا
♦️آگاه باشيد! گويا دنيا پايان يافته و وداع خويش را اعلام داشته است. خوبی هايش ناشناخته مانده، به سرعت پُشت کرده، می گذرد. ساکنان خود را به سوی نابود شدن می کشاند و همسايگانش را به سوی مرگ می راند. آنچه از دنيا شيرين بود تلخ شده و آنچه صاف و زلال بود تيرگی پذيرفت و بيش از ته مانده ظرف آب ريخته شده از آن باقی نمانده است، يا جرعه ای آب که با آن عطش تشنگان دنيا فرو نخواهد نشست.
ای بندگان خدا! از سرايی کوچ کنيد که سرانجامِ آن نابودی است. مبادا آرزوها بر شما چيره گردد، مپنداريد که عمر طولانی خواهيد داشت.
2⃣ والايی نعمتهای قيامت
♦️ به خدا سوگند! اگر مانند شتران بچّه مرده، ناله سر دهيد و چونان کبوتران، نوحه سرايی کنيد و مانند راهبان زاری نماييد و برای نزديک شدن به حق و دسترسی به درجات معنوی و آمرزش گناهانی که ثبت شده و مأموران حق آن را نگه می دارند، دست از اموال و فرزندان بکشيد سزاوار است، زيرا برابر پاداشی که برايتان انتظار دارم و عذابی که از آن بر شما می ترسم، اندک است.
به خدا سوگند! اگر دل های شما از ترس آب شود و از چشم هايتان با شدّت شوق به خدا، يا ترس از او، خون جاری گردد و اگر تا پايان دنيا زنده باشيد و تا آنجا که می توانيد در اطاعت از فرمان حق بکوشيد، در برابر نعمت های بزرگ پروردگار، به خصوص نعمت ايمان، ناچيز است.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۳ روش برخورد با چاپلوسان.mp3
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت83
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت83
🔹 روش برخورد با چاپلوسان
💠 در حکمت ۸۳ میخوانیم :
" شخصی که در دل امام (علیهالسلام) را قبول نداشت، در زبان شروع کرد به تعریف و تمجید های بسیار غلوّ آمیز؛ حضرت در پاسخش فرمودند: من از آنچه که بر زبان میآوری، پایین تر و از آنچه که در دل داری، بالاتر هستم. "
🔻 یکی از بلاهایی که بر سر انسان میآید و انسان فریب میخورد، تعریف و تمجید هایی است که دیگران از انسان میکنند؛ تا جایی که مولا در حکمت ۱۱۶، بدترین بلا و گرفتاری که خدا بر گنهکار نازل میکند را همین موضوع میدانند و میفرمایند:
" چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن توسط مردم مبتلا گردد. "
🔻 لذا مولا علی (علیهالسلام)، وقتی در مقابل تعریف و تمجید دیگران قرار میگرفتند، رو به خدا میکردند و با ابتهال اینگونه عرضه میداشتند که:
" خدایا! تو مرا از خودم بهتر میشناسی و من هم خود را بیشتر از آنان؛ خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار بده و آنچه را که نمیدانند از من بیامرز. "
🔻 آنقدر تعریف و تمجید مردم میتواند مهلکه ایجاد کند که مولا در زمان حکومت خودش در خطبه ۲۱۶، بند سوم، با مردم اینگونه سخن میگویند:
" مردم! از پست ترین حالات زمام داران در نزد صالحان این است که صالحان گمان برند زمام داران، دوستدار ستایش اند و کشورداری آنان، بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من ستایش شدن را دوست دارم و خواهان شنیدن آن می باشم؛ سپاس خدا را که چنین نبوده ام و اگر چنین هم بودم آن را رها میکردم، به خاطر فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و بزرگی و بزرگواری که تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می دارند؛ ولی من از شما میخواهم که مرا با سخنان زیبای خود مستایید، تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 238.mp3
2.77M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی وهشتم خطبه 51 و 50
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و هشتم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه51 : ( در سال ۳۷ هجری، پس از ورود به صحرای صفین برای در اختیار گرفتن آب فرات خطاب به خط شکنان سپاه فرمود:)
🔹فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات
♦️شاميان با بستن آب، شما را به پيکار دعوت کردند. اکنون بر سر دو راهی قرار داريد: يا به ذلّت و خواری بر جای خود بنشينيد و يا شمشيرها را از خون آنها سيراب سازيد تا از آب سيراب شويد. پس بدانيد که مرگ در زندگیِ توأم با شکست شماست و زندگی جاويدان در مرگ پيروزمندانه شماست.
آگاه باشيد! معاويه گروهی از گمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان می پوشاند، تا کورکورانه گلوهاشان را آماج تير و شمشير کنند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه50 : ( پس از پایان جنگ صفین و ماجرای حکمیت در سال۳۸ هجری در شهر کوفه ایراد فرمود.)
🔹علل پيدايش فتنه ها
♦️همانا آغاز پديد آمدن فتنه ها، هواپرستی و بدعت گذاری در احکام آسمانی است. نوآوری هايی که قرآن با آن مخالف است و گروهی «با دو انحراف ياد شده» بر گروه ديگر سلطه و ولايت يابند که بر خلاف دين خداست.
پس اگر باطل با حق مخلوط نمی شد، بر طالبان حق پوشيده نمی ماند و اگر حق از باطل جدا و خالص می گشت زبان دشمنان قطع می گرديد. امّا قسمتی از حقّ و قسمتی از باطل را می گيرند و به هم می آميزند، آنجاست که شيطان بر دوستان خود چيره می گردد و تنها «آنان که مشمول لطف و رحمت پروردگارند» نجات خواهند يافت.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۴ آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد.mp3
3.66M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت84
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت84
🔹 آثار شگفت انگیز شرکت در جهاد
💠 «بَقِيَّةُ السَّيْفِ [أَنْمَى] أَبْقَى عَدَداً وَ أَكْثَرُ وَلَداً»
⚜ امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۸۴ در بیانی اسرار آمیز می فرمایند :
" باقيماندگان شمشير و جنگ ( یعنی کسانی که به جهاد می روند، اما به فوز شهادت نمی رسند و بر می گردند) شماره شان بادوام تر و فرزندانشان بيشترند. "
یعنی نسلی دائمی تر دارند و فرزندانی بیشتر .
🔰 در شرح و تفسیر این حکمت ، تقریباً تمام شُرّاح و مفسّرین از قدیم و جدید درمانده اند .
🔻برخی به این درماندگی تصریح کردند و برخی سعی کردند با بیان بعضی از مصادیق ، فقط درستی این حکمت را نشان بدهند که هیچ نیازی هم نبوده.
🔻 بنده در جواب این عرض را دارم ؛ ببینید عزیزان! حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۹۱ می فرمایند : ما اهل بیت که خداوند در سوره مبارکه آل عمران ما
را « الراسخون فی العلم » معرفی کرده ، اینگونه نیست که هر آنچه را که بخواهیم بدانیم با تعمّق و عمیق شدن در اسرار الهی بتوانیم به آن برسیم. بلکه برعکس وقتی درِ خانهٔ خدا رفتیم ، اقرار کردیم به جهل مان نسبت به هر آنچه که خدا پشت پردهٔ غیب نگه داشته و بعد اعتراف کردیم که ما از دستیابی به آنچه پشت پردهٔ غیب نگه داشته ای عاجزیم ، خداوند درهای غیب را به روی ما باز کرد و خودش حقایق را به ما فهماند.
🔻ما هم نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) همان نسبتی را داریم که اهل بیت نسبت به خدا دارند ؛ یعنی در اینجور مواقع که از اسرار مکنون هست ، فقط باید برویم در خانهٔ مولا علی (علیه السلام) ، اقرار کنیم به جهل مان و بگوییم ما نمی فهمیم ، علّت اینکه باقی ماندگان از جهاد دوام نسل شان بیشتر است و تعداد فرزندان شان هم بیشتر است ، این علت را نمی فهمیم.
🔻 بعد هم اعتراف کنیم که اگر به خودمان باشد با هزار تأمل و تفکر و تحقیق نمی توانیم بفهمیم، تا امیرالمؤمنین (علیه السلام) خودشان اگر صلاح دیدند ، حکمت این مطلب را به ما بفهمانند؛ وگرنه ما فقط مأموریم به فهمیدن اصل حکمت و پذیرفتن آن.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 239.mp3
4.65M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و سی ونهم خطبه 49 تا 47
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و سی و نهم
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه49
🔹خداشناسی
♦️ستايش خداوندی را سزاست که از اسرار نهان ها آگاه است و نشانه های آشکاری در سراسر هستی بر وجود او شهادت می دهند. هرگز برابر چشم بينندگان ظاهر نمی گردد. نه چشم کسی که او را نديده می تواند انکارش کند و نه قلبی که او را شناخت می تواند مشاهده اش نمايد. در والايی و برتری از همه پيشی گرفته. پس از او برتر چيزی نيست و آنچنان به مخلوقات نزديک است که از او نزديک تر چيزی نمی تواند باشد. مرتبه بلند او را از پديده هايش دور نساخته و نزديکی او با پديده ها او را مساوی چيزی قرار نداده است. عقل ها را بر حقيقت ذات خود آگاه نساخته، امّا از معرفت و شناسايی خود باز نداشته است. پس اوست که همه نشانه های هستی بر وجود او گواهی می دهند و دل های منکران را بر اقرار به وجودش واداشته است، خدايی که برتر از گفتار تشبيه کنندگان و پندار منکران است.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه48 : ( به هنگام حرکت برای جنگ با شامیان در نخیله کوفه در ۲۵ شوال سال ۳۷ هجری قمری ایراد فرمود.)
🔹ضرورت آمادگی رزمی
♦️"ستايش خداوند را سزاست، هر لحظه که شب فرا رسد و پرده تاريکی فرو افتد؛ ستايش مخصوص پروردگار است هر زمان که ستاره ای طلوع و غروب کند؛ ستايش خداوندی را سزاست که نعمت های او پايان نمی پذيرد و بخشش های او را جبران نتوان کرد. پس از ستايش پروردگار، پيشتازان لشکرم را از جلو فرستادم و دستور دادم در کنار فرات توقّف کنند، تا فرمان من به آنها برسد، زيرا تصميم گرفتم از آب فرات بگذرم و به سوی جمعيّتی از شما که در اطراف دجله مسکن گزيده اند رهسپار گردم و آنها را همراه شما بسيج نمايم و از آنها برای کمک و تقويت شما ياری بطلبم.
می گويم: منظور امام(علیه السلام) از «ملطاط» آن جايی است که دستور توقّف داد، «کنار فرات» که به کنار فرات يا دريا «ملطاط» هم می گويند. و امام(علیه السلام) از کلمه «نطفه» آب فرات را اراده کرده که شگفت آور است."
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
📜 #خطبه47
🔹خبر از آينده كوفه
♦️ای کوفه! تو را می نگرم که چونان چرم های بازار عُکاظ کشيده می شوی، زير پای حوادث لگدکوب می گردی و حوادث فراوان تو را در بر می گيرد. من به خوبی می دانم، ستمگری نسبت به تو قصد بد نمی کند، مگر آن که خداوند او را به بلايی گرفتار سازد يا قاتلی بر او مسلّط گرداند.
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۵ عواقب تکبر یا حیاء بیجا.mp3
3.38M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت85
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت85
🔹 عواقب تکبر یا حیاء بیجا
🔻 یکی از مسائلی که باعث میشود انسان، به راحتی سقوط اخلاقی کند و وزر و وبال حق النّاسی سنگین بر عهدهٔ او باشد ، حیاء بی جا یا کبر و غرور بی جاست؛
🔻گاهی انسان به خاطر خجالت بی جا، یا غرور و تکبر بی جا، از اینکه مسأله ای را اعلام کند"بلد نیستم"، خودداری میکند؛ در این صورت است که حرفی بی جا، بدون آگاهی میزند ؛ چه بسا همین حرف بی جا و بدون آگاهی او زندگی یک نفر یا صدها نفر را مختل خواهد کرد، چون آنها به ایشان اعتماد کردند و خیال کردند او کارشناس است ، او نظری غلط داده، آنها رفتند عمل کردند و عواقب سختی را متحمّل شدند؛
🔻 لذا مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ۸۵ نهجالبلاغه میفرمایند:
«مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ»
کسی که از گفتن "نمیدانم" روی گردان باشد، به هلاکت و نابودی میرسد.
🔻 امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در همین رابطه، در حکمت ۸۲ فرمودند:
کسی از شما، اگر مورد سؤالی قرار گرفت و پاسخ آن را نمیدانست، شرم نکند و بگوید : "نمیدانم" .
🔻 در نامه ۳۱ نهجالبلاغه هم، مولا امیرالمؤمنین (عليهالسلام)، به فرزند عزیزشان میفرمایند:
« وَ لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ »
" چیزی را که در موردش علم نداری به زبان نیاور، حتّی اگر آنچه که می دانی کم باشد. "
چون انسان اگر بگوید "نمیدانم" یک لحظه است، خیال خودش را راحت میکند؛ اما اگر ادّعا کند میداند در حالیکه نمیداند، حرفی میزند که بعداً بعید است بتوان آن را اصلاح کرد.
🔻 همچنین مولا علی (عليهالسلام)، همین عبارت را در حکمت ۳۸۲ هم دارند:
«لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ بَلْ لَا تَقُلْ كُلَّ مَا تَعْلَمُ» ؛
" آنچه که نمیدانی نگو، بلکه همه آن چیز هایی را هم که میدانی مگو. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 240.mp3
4.23M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و چهلم خطبه 46 تا 44
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و چهلم
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه46 : ( در سال ۳۷ هجری که امام علیه السلام به سوی شام سفر آغاز کرد، این نیایش را در حالی که پا در رکاب نهاد مطرح فرمود.)
🔹دعای سفر
♦️خدايا! از سختی سفر و اندوه بازگشتن و روبرو شدن با مناظر ناگوار در خانواده و مال و فرزند به تو پناه می برم. پروردگارا! تو در سفر همراه ما و در وطن نسبت به بازماندگان ما سرپرست و نگهبانی و جمع ميان اين دو را هيچ کس جز تو نتواند کرد، زيرا آن کس که سرپرست بازماندگان است نمی تواند همراه مسافر باشد و آن که همراه و همسفر است سرپرست بازماندگان انسان نمی تواند باشد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه45 : ( قسمتی از سخنرانی طولانی امام علیه السلام که در روز عید فطر در کوفه ایراد فرمود.)
1⃣ ضرورت ستايش پروردگار
♦️ستايش خداوندی را سزاست که کسی از رحمت او مأيوس نگردد و از نعمت های فراوان او بيرون نتوان رفت؛ خداوندی که از آمرزش او هيچ گناهکاری نااميد نگردد و از پرستش او نبايد سرپيچی کرد. خدايی که رحمتش قطع نمی گردد و نعمت های او پايان نمی پذيرد.
2⃣ روش برخورد با دنيا
♦️ دنيا خانه آرزوهايی است که زود نابود می شود و کوچ کردن از وطن حتمی است. دنيا شيرين و خوش منظر است که به سرعت به سوی خواهانش می رود و قلب بيننده را می فريبد. سعی کنيد با بهترين زاد و توشه از آن کوچ کنيد و بيش از کفاف و نياز خود از آن نخواهيد و بيشتر از آنچه نياز داريد طلب نکنيد.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه44 : (در سال ۳۸ هجری، یکی از فرمانداران امام علیه السلام به نام مصقله بن هبیره اسیران بنی ناجیه را از فرمانده لشکر آن حضرت را خرید و آزاد کرد، اما وقتی از او غرامت خواستند به طرف معاویه فرار کرد.)
🔹تأسف از فرار مصقله
♦️خدا روی مصقله را زشت گرداند، کار بزرگواران را انجام داد، امّا خود چونان بردگان فرار کرد؛ هنوز ثناخوان به مدّاحی او برنخاسته بود که او را ساکت کرد، هنوز سخن ستايشگر او به پايان نرسيده بود که آنها را به زحمت انداخت. امّا اگر مردانه ايستاده بود همان مقدار که داشت از او می پذيرفتيم و تا هنگام قدرت و توانايی به او مهلت می داديم.
┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۶ برتری تجربه پیران بر قدرت جوانان.mp3
3.35M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت86
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت86
🔹 برتری تجربهٔ پیران بر قدرت جوانان
⚜ امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۸۶ نهجالبلاغه میفرمایند:
💠 « رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ »
یعنی " نظر پختهٔ یک پیر با تجربه، نزد من محبوب تر است از تلاش و جست و خیز یک جوان. "
🔻 امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در این حکمت، علّت آن قصّه برتری پیر بر جوان را مطرح کردند که کسی فکر نکند همیشه صرف پیری، برتری بر صرف جوانی دارد؛ فرمودند آن نظر وقتی که پخته است و جست و خیز خام یک جوان ارزشمند است؛
🔻و الّا ما پیرهایی هم داریم، که اصلاً ارزش ندارد پیری و رأی شان؛ مثل آنچه که مولا علی (علیهالسلام)، در نامه ۵۴ نهجالبلاغه خطاب به طلحه و زبیر نوشتند (طلحه و زبیری که پیر شدند و دست به فتنه زدند در قصّه جمل)؛ مولا علی (علیهالسلام) خطاب به این دو پیرمرد مینویسند:
« فَارْجِعَا أَیُّهَا اَلشَّیْخَانِ عَنْ رَأْیِکُمَا فَإِنَّ الْآنَ أَعْظَمَ أَمْرِکُمَا الْعَارُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَتَجَمَّعَ الْعَارُ وَ النَّارُ »
" ای دو پیرمرد! از این تصمیم غلط خودتان برگردید؛ میدانم الان مهم ترین چیزی که برایتان سنگین میآید، این است که ننگ و عار برگشتن و دست برداشتن از این نظر را چگونه بپذیرید، درحالیکه فردا این ننگ و عار با آتش جهنّم هم قابل جمع خواهد بود و بدتر میشود."
🔻 بنابراین هر پیری و هر رأیی ارزش ندارد از آن طرف، جوان عزیز هم ما داریم؛ مولا علی (علیهالسلام) در نامه ۳۱، خطاب به امام حسن (علیهالسلام) مینویسند:
« إنّما قَلْبُ الحَدَثِ كالأرضِ الخالِيةِ ما اُلقِيَ فيها مِنْ شيءٍ قَبِلَتْهُ » ؛
" قلب جوان مثل یک زمین آماده خالی است، که هر بذری در آن بکاری، میپذیرد. "
خوب، بذر نیک بکاری محصول نیک درو میکنی.
🔻 بنابراین مسأله، مسأله پیری و جوانی به این معنای صرف نیست؛ به این معنی است که پیر صالح باتجربه، نظرش پخته تر است از جوانی که هنوز تجربه نکرده و فقط جست و خیز میکند.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 241.mp3
5.68M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و چهل ویکم خطبه 43 تا 41
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز دویست و چهل و یکم
┄═❁❀••••❈🌿🌸🌿❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه43 : ( وقتی نماینده خود جریربن عبدالله را در سال ۳۶ هجری به طرف معاویه فرستاد و پاسخی روشن نمی داد یاران امام گفتند، وسایل جنگ را مهیا کن، فرمود:)
1⃣ واقع نگری در برخورد با دشمن
♦️مهيّا شدن من برای جنگ با شاميان در حالیکه «جرير» را به رسالت به طرف آنان فرستاده ام، بستن راه صلح و بازداشتن شاميان از راه خير است، اگر آن را انتخاب کنند. من مدّت اقامت «جرير» را در شام معيّن کردم، که اگر تأخير کند يا فريبش دادند و يا از اطاعت من سرباز زده است. عقيده من اين است که صبر نموده با آنها مدارا کنيد، گر چه مانع آن نيستم که خود را برای پيکار آماده سازيد.
2⃣ ضرورت جهاد با شاميان
♦️من بارها جنگ با معاويه را بررسی کرده ام و پشت و روی آن را سنجيده، ديدم راهی جز پيکار يا کافر شدن نسبت به آن چه که پيامبر(صلی الله علیه و آله)آورده باقی نمانده است، زيرا در گذشته کسی بر مردم حکومت می کرد که اعمال او [عثمان] حوادثی آفريد و باعث گفتگو و سرو صداهای فراوان شد، مردم آنگاه اعتراض کردند و تغييرش دادند.
┄═❁❀••••❈🌿🌸🌿❈••••❀❁═┄
📜 #خطبه42 : ( پس از پایان جنـگ جمل در ۱۲ رجب سال ۳۶ هجری امام علیه السلام وارد کوفه شد، مردم به استقبال آمدند. آن حضرت وارد مسجد جامع شد، دو رکعت نماز خواند و سخنرانی طولانی ایراد فرمود که بخشی از آن این خطبه است.)
🔹پرهيز از آرزوهای طولانی و هواپرستی
♦️"ای مردم! همانا بر شما از دو چيز می ترسم: هواپرستی و آرزوهای طولانی. امّا پيروی از خواهش نفس، انسان را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی آخرت را از ياد می برد. آگاه باشيد! دنيا به سرعت پشت کرده و از آن جز باقيمانده اندکی از ظرف آبی که آن را خالی کرده باشند نمانده است. به هوش باشيد که آخرت به سوی ما می آيد. دنيا و آخرت هر يک فرزندانی دارند. بکوشيد از فرزندان آخرت باشيد، نه دنيا، زيرا در روز قيامت هر فرزندی به پدر و مادر خويش باز می گردد. امروز هنگام عمل است نه حسابرسی و فردا روز حسابرسی است نه عمل.
می گويم: «حذّاء» به معنای شتابان و «جذّاء» به معنای بريده از نيک و بد است، که برخی نقل کرده اند."
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
📜#خطبه41 ( پس از جنگ صفین در سال ۳۷ هجری در کوفه ایراد فرمود)
🔹پرهيز از حيله و نيرنگ
♦️ای مردم! وفا همراه راستی است، که سپری محکم تر و نگهدارنده تر از آن سراغ ندارم. آن کس که از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد. امّا امروز در محيط و زمانه ای زندگی می کنيم که بيشتر مردم حيله و نيرنگ را زيرکی می پندارند و افراد جاهل آنان را اهل تدبير می خوانند. چگونه فکر می کنند؟ خدا بکشد آنها را، چه بسا شخصی تمام پيش آمدهای آينده را می داند و راه های مکر و حيله را می شناسد، ولی امر و نهی پروردگار مانع اوست و با اينکه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنی رها می سازد، امّا آن کس که از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت ها برای نيرنگ بازی استفاده می کند.
┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
شرح حکمت ۸۷ ارزش استغفار.mp3
3.39M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت87
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت87
🔹 ارزش استغفار
⚜ امیرالمؤمنین (عليهالسلام) در حکمت ۸۷ نهجالبلاغه میفرمایند:
💠 «عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ» ؛
" تعجّب میکنم از کسی که نا امید است، درحالیکه همراه او فرصت استغفار وجود دارد. "
" استغفار " درگاه بسیار بسیار ارزشمندی است، برای نجات پیدا کردن از یأس و قنوطی که به واسطهٔ کثرت گناهان و ظلم و جنایت، بر انسان مستولی میشود.
🔻 مولا علی (علیهالسلام) در حکمت ها میفرمایند:
" دو امان برای اهل زمین وجود داشت؛ یکی از آنها را خدا از ما گرفت ، دیگری را قدر بشناسیم؛ اما آن امان از عذاب که خدا از ما گرفت، وجود نازنین پیامبر (صلّی الله علیه و آله وسلم) بود که از دنیا رفت و اما دومین امان که در اختیار ماست، آن را غنیمت باید شماریم، استغفار است. ( و بعد استناد کردند به آیه شریفهٔ قرآن که) خداوند متعال خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « وَ مَا كَانَ ٱللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَ مَا كَانَ ٱللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ » ؛
" پیغمبر عزیز، مادامی که تو در میان این ها هستی، خدا آنها را عذاب نخواهد کرد، همچنین تا وقتی که این ها اهل استغفار هستند، خدا آنها را عذاب نخواهد کرد."
🔻 در حکمت دیگری مولا علی (عليهالسلام) میفرمایند:
" اگر بار گناه دنیا بر روی دوش من باشد و فرصت دو رکعت نماز و طلب مغفرت داشته باشم، دیگر نگران نیستم. "
🔻 بنابراین انسان مؤمن اگرچه گناهان زیادی هم داشته باشد، اگر توجه بکند به عظمت این دریچه نورانی و پر رحمت استغفار، نباید مأیوس شود؛ چون یأس و قنوط از رحمت خدا ، بعد از شرک به خدا ، دومین گناه کبیره است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 242.mp3
5.6M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز دویست و چهل و دوم خطبه 40 تا 38
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee