┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
💠 آن كس كه راز خود را پنهان دارد، اختيار آن در دست اوست.
📒 #حکمت162
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
💠 فقر مرگ بزرگ است.
📒 #حکمت163
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
💠 رعايت حق كسی كه او حق خویش را محترم نمی شمارد، نوعی بردگی اوست.
📒 #حکمت164
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
💠 هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست.
📒 #حکمت165
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
💠 مرد را سرزنش نكنند كه حقش را با تاخير گيرد بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نيست بگيرد.
📒 #حکمت166
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح کلی و ساختاری حکمتهای۱۵۶ تا۱۶۶.mp3
2.75M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۵۶ تا ۱۶۶
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
#خاطرات_امیرالمومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت پنجم :« لیلة المبیت»
🔻قریشیان برای نابودی رسول خدا صلی الله علیه وآله برنامههای زیادی داشتند و به هر کاری دست می زدند و در پی قتل ایشان بودند، اما هیچکدام به موفقیت نینجامید تا اینکه در "دارُالنَّدوه" گرد هم آمدند و تصمیم گرفتند هر قبیله ای از قریش یک مرد جنگجو معرفی کند تا آنها با شمشیرهای خود به ایشان حمله ور شوند تا به این ترتیب بعد از کشته شدن وی هر قبیله ای به حمایت از جنگجوی خود برخیزد و مانع قصاص او شود تا خون رسول خدا صلی الله علیه و آله بدون قصاص بماند.
🔻در چنین وضعیتی جبرئیل نازل شد و اخبار جلسه و تصمیم آنها را به سمع پیامبر رسانید و از جانب خداوند دستور هجرت از مکه را به پیامبر ابلاغ کرد." حضرت مرا از جریان توطئه قریش آگاه کردند و از من خواستند که در شب موعود به جای ایشان در بستر شان بخوابم و جانم را برای محافظت از ایشان سپر سازم تا آن حضرت بدون اطلاع قریش بتوانند مکه را ترک کنند و خود را به غار برسانند؛ من بی درنگ و با اشتیاق پیشنهاد ایشان را پذیرفتم به استقبال این خطر بزرگ رفتم، خوشحال بودم که فرصت یافتهام جانم را فدای ایشان کنم و به جای ایشان کشته شوم، من در بستر ایشان خوابیدم و مردان جنگجو وارد خانه شدند اما به جای رسول خدا صلی الله علیه و آله با من روبرو شدند بلافاصله شمشیر خود را کشیدم و از خود دفاع کردم دفاعی که خدا و مردم از آن خبر دارند."
✳️ هجرت به مدینه
🔻پس از خروج آن حضرت و هجرت به مدینه بنا به دستور ایشان امانتهای مردم را به آنان بازگرداندم سپس از مکه خارج شدم تا خود را به آن حضرت برسانم در منطقه قُبا خدمتشان رسیدم وقتی مرا دیدند چهره شان شاد شد و لبخندی زدند، به من فرمودند ای علی نزدیک بیا مرا کنار خود نشاندند سپس رو به اصحاب کردند و فرمودند: اصحاب من! با آمدن برادرم علی رحمت به شما روی آورد، اصحاب من! به راستی که علی از من است و من از علی هستم جانش از من و سرشتش از سرشت من است ،او تا زمانی که زنده ام و پس از مرگ من نیز برادر و وصی و جانشین من در میان امت است هر کس از او اطاعت کند در حقیقت از من اطاعت کرده و هرکس با او همراهی کند با من همراهی کرده؛ آن کس که با او مخالفت کند با من مخالفت کرده است.
۱. خصال جلد ۲ صفحه۳۶۶
۰۲ الاختصاص صفحه ۱۶۵
۳. ارشاد القلوب جلد ۲ صفحه ۳۴۵
۴ . تاریخ دمشق جلد یک رقم ۱۹۰
۵. الطبقات الکبری جلد ۳ صفحه ۱۵
۶ . انساب الاشراف جلد ۱ صفحه ۲۶۲
۷ . امالی شیخ صدوق مجلس ۹ ح۱۰ ص۳۵
۸ . روضة الواعظین جلد ۱ صفحه ۱۰۱
📘 منبع: کتاب علی از زبان علی
↩️ادامه دارد.....
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت هشتم
🔷2.1.2 زهد عاقلانه – زهد احمقانه
بنابراین زهد از منظر امیرالمؤمنین به معنای بی رغبتی به دنیاست. رغبت به دنیا یعنی اسیر دنیا شدن. حالا اگر کسی خانه خوب، امکانات خوب و دنیای خوب داشته باشد؛ اما دلبسته نباشد و بهترین لذت را از آن ببرد، استفاده درست بکند اما وابسته و دلبسته نباشد این هیچ منافاتی با زهد ندارد. عدم درک این معنای دقیق از زهد باعث شده است تا در طول تاریخ غلبه به سمت زهد احمقانه و منفعلانه باشد، تا جایی که در خطبه ۲۰۹ نهج البلاغه قصه جالبی را می خوانیم .
🔻در خطبه ۲۰۹ آورده شده است که : امام امیرالمؤمنین پس از جنگ بصره با دعوت علاء بن زياد که ظاهرا هیچ سمت و پست دولتی نداشت وارد منزل او شد. وقتى خانه بسيار مجلّل و وسيع او را ديد، فرمود: «ای برادر تو با این خانه وسیع در دنیا چه می کنی در حالی که در آخرت به آن محتاج تری . بعد بلافاصله فرمودند البته اگر زرنگ باشی می توانی با همین خانه بزرگ، آخرت خودت را هم بسازی . چگونه؟ حقوق الهی را پرداخت کنی، با اقوام و خویشاوندان خودت در این خانه صله رحم بکنی و مجالس برپا کنی. آنگاه تو می توانی با همین خانه وسیع به آخرت برسی.» وقتی این مرد از این نگاه مترقی دین که از زبان امیرالمؤمنین خارج شده بود خیلی خوشحال و خرسند شد ؛ از برادرش نزد مولا علی علیه السلام شکایت کرد.
🔻 حضرت وقتی دلیل شکایت را پرسیدند ایشان گفتند:« برادری دارم که عبایی به دوش انداخته است و از کار و کاسبی و زندگی کنارهگیری کرده است و به عبادت مشغول است. حضرت علی علیه السلام که خانه وسیع این مرد را دیده و اصلا عصبانی نشد و حتی راه اینکه با همین خانه وسیع چگونه میتواند آخرت خودش را هم بسازد به او یاد داد، از شنیدن اینکه کسی زهد را دوری از دنیا و کار و کاسبی و حلال لذت ها معنی کرده است عصبانی شدند و فرمودند او را بیاورید. وقتی این مرد آمد حضرت با لحن خطاب و عتاب فرمودند: « ای دشمنک حقیر خویشتن، تو در تیررس شیطان قرار گرفته ای، آیا به زن و فرزندان خود رحم نمی کنی؟ آیا تو فکر می کنی که خدا نعمتهایش را حلال کرده اما دوست ندارد تو از آنها بهره ببری؟ تو درنزد خدا حقیر تر از آن هستی که با تو اینگونه رفتار کند».
🔻اما این نادان به جای اینکه متنبه بشود؛ اعتراض را به خود مولا برگرداند و گفت: یا امیرالمؤمنین! پس تو خود چرا با آن غذای جشب و آن لباس خشن زندگی می کنی؟ حضرت عصبانی شدند و فرمودند: وای بر تو! تو خودت را با من مقایسه نکن. و بعد یک قاعده گفتند که این مخصوص حضرت علی نیست؛ فرمودند: «خدا بر حاکمان حکومت اسلامی واجب کرده است که همواره وضع زندگی شان را در حد مردم ضعیف نگه دارند تا مردم طغیان نکنند» و بگویند که اگر ما نداریم رهبر ما هم مثل ما ساده زندگی می کند.
🔻مثل روزگارما، مردم می گویند اگر ما ساده زندگی میکنیم خوب رهبر ما هم ساده زندگی می کند ؛ روزی می گفتند اگر ما نداریم ، رجایی هم که رئیسجمهور ما است ساده زندگی می کند ، امام هم ساده زندگی میکند.
🔻 بنابراین یک زهد عاقلانه داریم که پشت آن یک حکمت و فلسفه درست خوابیده است و یک زهد احمقانه داریم که به خاطر برداشت غلط از دین برسر ما می آید.
🔷 2.1.3 جایگاه زهد:
نکته تکمیلی در چیستی زهد جایگاه زهد است، در حکمت ۳۱ نهج البلاغه اینگونه فرمودند: «که ایمان چهار رکن دارد و اولین رکن از آن چهار رکن صبر است. خود صبر هم چهار رکن دارد که سومین رکن آن زهد است». امیرالمؤمنین فرمودند: «صبر بر چهار پایه استوار است،شوق و هراس، زهد و انتظار؛ و بعد در تبیین نسبت زهد با صبر فرمودند: «هر کس در دنیا زهد بورزد مصیبت ها را کوچک می شمارد.»
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 درد دل امیرالمومنین با پیامبر، هنگام دفن حضرت زهرا سلام الله علیها
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اندوه جاودانه
💠 ای رسول خدا! امانتی كه به من سپرده بودی برگردانده شد و به صاحبش رسيد، از اين پس اندوه من جاودانه و شبهايم، شب زنده داری است...
📜 #نهج_البلاغه، خطبه ۲۰۲
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷.mp3
1.9M
🔈 ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌷 تقدیم به روح پاک و مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس
🔷 سهم امروز نهج البلاغه از حکمت ۱۶۷ تا حکمت ۱۷۷
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۶۷ تا ۱۷۷
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 خودپسندی مانع فزونی است.
📒 #حکمت167
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آخرت نزديك، و ماندن در دنيا اندك است.
📒 #حکمت168
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 صبحگاهان، برای آنكه دو چشم بينا دارد روشن است.
📒 #حکمت169
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است.
📒 #حکمت170
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بسا لقمه ای گلوگیر كه از لقمه های فراوانی محروم می كند.
📒 #حکمت171
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 مردم دشمنِ چيزهایی هستند كه نمی دانند.
📒 #حکمت172
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آن كس كه از افكار و آراء گوناگون استقبال كند، صحيح را از خطا خوب شناسد.
📒 #حکمت173
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 آنكس كه دندان خشم در راه خدا بر هم فشارد، بر كشتن باطل گرايان قدرتمند، توانمند گردد.
📒 #حکمت174
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 هنگامی كه از چيزی می ترسی، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی، از خود آن سخت تر است.
📒 #حکمت175
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بردباری و تحمل سختيها ابزار رياست است.
📒 #حکمت176
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
💠 بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده.
📒 #حکمت177
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۶۶ تا ۱۷۷.mp3
2M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۶۷ تا ۱۷۷
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
#خاطرات_امیرالمومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت ششم:«پیمان برادری»
🔻روزی پیامبر پیمان اخوت و برادری میان مسلمین برقرار کرد این کار در ایجاد وحدت و صفا و صمیمیت بین مسلمانان تاثیر شگرفی گذاشت. هنگامی که ایشان میان اصحاب خویش پیمان برادری برقرار کردند به آن حضرت عرض کردم : «ای رسول خدا در میان همه اصحاب خویش برادری ایجاد کردی ولی مرا تنها گذاشتی! ایشان فرمودند تو را برای برادری با خودم انتخاب کرده ام تو در دنیا و آخرت برادر من هستی و جایگاه تو نزد من همانند جایگاه هارون نزد موسی است».
✳️ سند افتخار
🔻ده سندافتخار از رسول خدا به یادگار دارم، که هر یک از آنها نزد من محبوب تر است از هر آنچه خورشید بر آن می تابد. رسول خدا به من فرمودند:
1. ای علی تو در دنیا و آخرت برادر من هستی.
2. روز قیامت در پیشگاه خداوند جبار، تو نزدیکترین خلایق به من هستی.
3. منزل تو در بهشت مقابل منزل من است؛ چونان که منزل دوستان خدا روبه روی هم است.
4. تو وارث من هستی.
5. پس از من تو وصی من در ادای وعده ها و انجام کار هایم خواهی بود.
6. در غیاب من تو حافظ و سرپرست خانواده من هستی.
7. تو امام و پیشوای امت من هستی.
8. تو برپادارنده عدالت در میان امت من هستی.
9. تو دوست من هستی و دوست من دوست خداست.
10. دشمن تو دشمن من و دشمن من دشمن خداست.
۱. الامالی شیخ مفید مجلس ۲۲ حدیث ۴ ۲. الخصال جلد ۲ صفحه ۴۲۹
۳. الأمالی شیخ طوسی صفحه ۱۹۴
۴. بشارة المصطفی صفحه ۲۱۶
📘 منبع : کتاب علی از زبان علی
↩️ ادامه دارد...
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
1- ريشه مظلومیت امیرالمومنین.mp3
1.29M
🔈 ریشه مظلومیت امیرالمومنین (۱)
✅ بزرگترین درد امیرالمومنین در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹 شرح #حکمت4
🔴 قسمت نهم
🔻امیرالمومنین علی علیه السلام در بخش چهارم از حکمت ۴ نهج البلاغه میفرمایند: «ورع سپر است». در نهج البلاغه ی شریف و غریب ده نکته پیرامون ورع بیان شده است که تلاش می کنیم به صورت یک هندسه ی منظم و نظام مند ارائه گردد.
🔷 1. تعریف ورع:
ورع یعنی دوری کردن از منطقه ای که احتمال به حرام افتادن در آن وجود دارد.
🔹1.1 نسبت ورع با تقوا:
نسبت ورع با تقوا را می شود دو جور بیان کرد: ورع مرتبه ی عالی تقوا است، چون تقوا یعنی "گناه نکردن و واجبات را انجام دادن" اما ورع یعنی "حتی نزدیک به گناه نشدن و جایی که شبهه ی حرام هم هست دوری کردن". از طرفی هم می شود گفت " تقوا یک چیز است و ورع چیز دیگری است، چون تقوا ترک کردن خود حرام است اما ورع ترک کردن چیزی است که شبهه ی حرام دارد."
🔻در نهج البلاغه در حکمت ۱۱۳ آمده است:«وَ لَا وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ » «هیچ ورعی مانند توقف هنگام شبهه ناک بودن امری نیست».
🔺 با این نگاه که ورع را از تقوا متفاوت بدانیم میشود ورع را یکی از شعبه های زهد دانست.
🔻حضرت امیر علیه السلام در خطبه ی ۸۱ می فرمایند : «ای مردم زهد ورزیدن عبارت است از 1. کوتاه کردن آرزوها 2. شکرگزاری کردن هنگامی که نعمتی به شما میرسد 3. ورع ورزیدن هنگام حرام ها». بنابراین با این نگاه می شود ورع را شعبه ای از زهد نامید.
🔹1.2 نسبت ورع با سایر ارزشهای بنیادین اخلاقی :
میدانیم که ارزش های اخلاقی ، هم ارزش و هم رتبه نیستند و برخی از آنها ارزش های بنیادینی هستند که با آمدنشان دین به کمال می رسد و با رفتنشان انسان کاملاً بی دین می شود؛ مثلاً درباره حیا در روایات داریم "لا دینَ لمَنْ لا حیاءَ لَه" ؛ کسی که حیا ندارد دین ندارد. با این نگاه ورع با ارزشهای بنیادین اخلاقی نسبت هایی دارد که در نهجالبلاغه چند موردش بیان شده است.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
نوجوانانه۵.mp3
1.24M
🌱 #نوجوانانه (۵)
🔴 دختری 12 ساله وچادری هستم وقتی بیرون ازخونم میرم میبینم که خیلی از دختران و زنان باحجاب نیستند ،حس خجالت بهم دست میده به نظر شما من باید تو اون موقع چه رفتاری داشته باشم
🎙بشنويد پاسخ حجت الاسلام مهدوی ارفع را
📺 برنامه تلویزیونی به توان خدا
🗓 ۲/بهمن/۹۶
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨
ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید، حاج قاسم سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس
🌹سهم امروز نهج البلاغه :
🔻 از حکمت ۱۷۸تا حکمت ۱۹۰🔻
حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰.mp3
3.11M
🔈 سهم امروز مطالعه #نهج_البلاغه
🌹 از حکمت ۱۷۸ تا حکمت ۱۹۰
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد.
📒 #حکمت186
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كوچ كردن نزديك است.
📒 #حکمت187
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 هر كس كه با حق درآویزد ، نابود می گردد.
📒 #حکمت188
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد.
📒 #حکمت189
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند.
📒 #حکمت190
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
📒 #حکمت178
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 لجاجت تدبير را سست می كند.
📒 #حکمت179
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 طمع ورزی بردگی هميشگی است.
📒 #حکمت180
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است.
📒 #حکمت181
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود. ( اين حكمت با شماره كلمه قصار ۴۷۱ در صفحه ۲۲۸ نيز آمده است)
📒 #حکمت182
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكی باطل باشد!
📒 #حکمت183
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم!
📒 #حکمت184
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است.
📒 #حکمت185
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰.mp3
2.06M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 طرح « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
#خاطرات_امیر_المومنین_علیه_السلام
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان
📃 قسمت هفتم «ازدواج با دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله»
🔻به محضر رسول خدا رسیدم آن بزرگوار با روی گشاده فرمودند: «با من کاری داشتی»؟ من از نزدیک بودن خویش با ایشان و توفیقاتم در پیش قدم شدن در اسلام و فداکاری و جهاد در راه خدا یاد کردم.
حضرت فرمودند: «یاعلی، تو در نظر من برتر از این ها هستی»!
عرض کردم: « ای رسول خدا، حال که این چنین لطفی در حق من دارید، آیا اجازه می دهید از دخترتان، فاطمه، خواستگاری کنم»؟
🔻ایشان فرمودند: «منتظر باش تا من نزد دخترم بروم و تقاضای تورا به او بگویم».
فاطمه سلام الله علیها به احترام پدر برخاست و عبای پدر را از دوشش گرفت و کفش هایش را از پا خارج کرد، آنگاه آب آورد تا پدر وضو بگیرند سپس پای وی را شست و درکنارش نشست.
🔸فرمودند: دخترم فاطمه من!
🔹فاطمه: در خدمت شما هستم ای رسول خدا.
🔸پدر : تو علی ابن ابیطالب را خوب می شناسی، از فضایل و سوابق او در اسلام آگاه هستی. از سوی دیگر، می دانی که من از خدای خود خواستم که بهترین و محبوبترین بندگانش را برای ازدواج با تو انتخاب کند.
🔻اکنون علی برای ازدواج با تو نزد من آمده و از تو خواستگاری کرده است. می خواهم بدانم نظر تو چیست؟
فاطمه با شنیدن سخنان پدر سکوت اختیار کرد؛ اما برخلاف خواستگاری های قبل آثار ناخشنودی در چهره او مشاهده نشد رسول خدا صلی الله علیه و آله از جای برخاستند و با خوش حالی فرمودند: الله اکبر! سکوت فاطمه نشانه رضایت اوست.
🔻در این هنگام جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت: «ای محمد، فاطمه را به همسری علی انتخاب کن که خداوند فاطمه را برای علی پسندیده است و علی را برای فاطمه».
رسول خدا به خواستگاری من جواب مثبت دادند و افتخار همسری فاطمه را نصیب من ساختند.
۱. امالی شیخ طوسی مجلس 2 صفحه 39
۲. بشارت المصطفی صفحه 262
۳. مناقب آل ابی طالب جلد 3 صفحه 350
📘 منبع : کتاب علی از زبان علی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 شیعه در وقت احتضار
👌 بشارت امام صادق(علیه السّلام) برای لحظۀ مرگ شیعیان امیرالمومنین
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
🌹شرح #حکمت4
🔴 قسمت دهم
🔹1.2.1 عفت:
اولین ارزش بنیادین اخلاقی که ورع با آن نسبت دارد عفت است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۹ نهج البلاغه بعد از شکایت مفصل از مردم زمانه خودشان و فساد فراگیر در آنها در پایان خطبه ی ۲۷ می فرماید: «ا قولا بغیر العمل؟» آیا شعار بدون عمل می دهید؟ «و عفة من غیر ورع»؟! و ادعای عفت و پاکدامنی می کنید در حالیکه ورع ندارید؟ و «طمع فی غیر حق»؟! و در چیزی که حق شما نیست طمع می کنید»؟!
🔻 باید تذکر بدهم که عبارت دقیق پایان خطبه ۲۹ همین است که عرض کردم "غفلتا" نیست "عفتا" است; یعنی نمیشه انسان ادعای عفت بکند در حالی که ورع ندارد دوری از محرمات ندارد.
🔹1.2.2 حیا:
نکته اخلاقی دیگری که با ورع نسبت خیلی مستقیم و مهمی دارد حیا است.
امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه حیا را ریشه ی ورع می دانند و می فرماید: «و من قل حیاءه قل ورعه» «کسی که حیا اش کم باشد ورعش کم است»
🔹1.2.3 مرگ قلب:
در همان حکمت ۳۴۹ امیرالمومنین علیه السلام کمی ورع را عامل مرگ قلب می داند و می فرماید: «و من قل ورعه مات قلبه». «کسی که ورعش (اجتنابش)از محرمات کم باشد قلبش می میرد».
🔻 به جهت اهمیت حکمت ۳۴۹ در بیان گامهای سقوط در جهنم در این بخش کل این حکمت را بیان کنیم. حضرت در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « و من کثر کلامه کثر خطاه » کسی که زیاد سخن بگوید طبیعتاً زیاد هم خطا می کند «و من کثر خطا او قل حیاءه» کسی که زیاد خطا کرد حیاء اش کم می شود و «من قل حیاءهو قل ورعه» کسی که حیا اش کم شد ورعش کم میشود و «من قل ورعه مات قلبه» کسی که ورعش کم شد قلبش می میرد «و من مات قلبه دخل النار» کسی که قلبش بمیرد داخل جهنم خواهد شد»!
به خدا پناه می بریم از این سقوط.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨
ختم #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید، حاج قاسم سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس
🌹سهم امروز نهج البلاغه :
🔻 از حکمت ۱۹۱تا حکمت ۱۹۹🔻
حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹(1).mp3
3.76M
🔈نهج البلاغه گویا
سهم مطالعاتی روزانه
🌹از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹🌹
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═