eitaa logo
نهج البلاغه کتاب روشنگری
74 دنبال‌کننده
562 عکس
38 ویدیو
3 فایل
🌹 پویش « با علی تا مهدی» ، طرح بزرگ «هر محب علی، یک کانال و ۱۱۰ عضو» کانال «ادمین یار نهضت» مرجعی برای مطالب آماده، جذاب و دسته بندی شده برای کمک به شما عزیزان در اداره کانال هایی است که در همراهی با طرح بزرگ«هر محب علی یک کانال»ایجاد میکنید.! 🔰 شما
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨ ختم در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید، حاج قاسم سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس 🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۱۷۸تا حکمت ۱۹۰🔻
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 كوچ كردن نزديك است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 هر كس كه با حق درآویزد ، نابود می گردد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
🌹سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰ ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 لجاجت تدبير را سست می كند. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 طمع ورزی بردگی هميشگی است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود. ( اين حكمت با شماره كلمه قصار ۴۷۱ در صفحه ۲۲۸ نيز آمده است) 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكی باطل باشد! 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم! 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 💠 هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است. 📒 ═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰.mp3
2.06M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۷۸ تا ۱۹۰ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت هفتم «ازدواج با دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله» 🔻به محضر رسول خدا رسیدم آن بزرگوار با روی گشاده فرمودند: «با من کاری داشتی»؟ من از نزدیک بودن خویش با ایشان و توفیقاتم در پیش قدم شدن در اسلام و فداکاری و جهاد در راه خدا یاد کردم. حضرت فرمودند: «یاعلی، تو در نظر من برتر از این ها هستی»! عرض کردم: « ای رسول خدا، حال که این چنین لطفی در حق من دارید، آیا اجازه می دهید از دخترتان، فاطمه، خواستگاری کنم»؟ 🔻ایشان فرمودند: «منتظر باش تا من نزد دخترم بروم و تقاضای تورا به او بگویم». فاطمه سلام الله علیها به احترام پدر برخاست و عبای پدر را از دوشش گرفت و کفش هایش را از پا خارج کرد، آنگاه آب آورد تا پدر وضو بگیرند سپس پای وی را شست و درکنارش نشست. 🔸فرمودند: دخترم فاطمه من! 🔹فاطمه: در خدمت شما هستم ای رسول خدا. 🔸پدر : تو علی ابن ابیطالب را خوب می شناسی، از فضایل و سوابق او در اسلام آگاه هستی. از سوی دیگر، می دانی که من از خدای خود خواستم که بهترین و محبوبترین بندگانش را برای ازدواج با تو انتخاب کند. 🔻اکنون علی برای ازدواج با تو نزد من آمده و از تو خواستگاری کرده است. می خواهم بدانم نظر تو چیست؟ فاطمه با شنیدن سخنان پدر سکوت اختیار کرد؛ اما برخلاف خواستگاری های قبل آثار ناخشنودی در چهره او مشاهده نشد رسول خدا صلی الله علیه و آله از جای برخاستند و با خوش حالی فرمودند: الله اکبر! سکوت فاطمه نشانه رضایت اوست. 🔻در این هنگام جبرئیل بر ایشان نازل شد و گفت: «ای محمد، فاطمه را به همسری علی انتخاب کن که خداوند فاطمه را برای علی پسندیده است و علی را برای فاطمه». رسول خدا به خواستگاری من جواب مثبت دادند و افتخار همسری فاطمه را نصیب من ساختند. ۱. امالی شیخ طوسی مجلس 2 صفحه 39 ۲. بشارت المصطفی صفحه 262 ۳. مناقب آل ابی طالب جلد 3 صفحه 350 📘 منبع : کتاب علی از زبان علی
5.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 شیعه در وقت احتضار 👌 بشارت امام صادق(علیه السّلام) برای لحظۀ مرگ شیعیان امیرالمومنین
🌹شرح 🔴 قسمت دهم 🔹1.2.1 عفت: اولین ارزش بنیادین اخلاقی که ورع با آن نسبت دارد عفت است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۹ نهج البلاغه بعد از شکایت مفصل از مردم زمانه خودشان و فساد فراگیر در آنها در پایان خطبه ی ۲۷ می فرماید: «ا قولا بغیر العمل؟» آیا شعار بدون عمل می دهید؟ «و عفة من غیر ورع»؟! و ادعای عفت و پاکدامنی می کنید در حالیکه ورع ندارید؟ و «طمع فی غیر حق»؟! و در چیزی که حق شما نیست طمع می کنید»؟! 🔻 باید تذکر بدهم که عبارت دقیق پایان خطبه ۲۹ همین است که عرض کردم "غفلتا" نیست "عفتا" است; یعنی نمیشه انسان ادعای عفت بکند در حالی که ورع ندارد دوری از محرمات ندارد. 🔹1.2.2 حیا: نکته اخلاقی دیگری که با ورع نسبت خیلی مستقیم و مهمی دارد حیا است. امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه حیا را ریشه ی ورع می دانند و می فرماید: «و من قل حیاءه قل ورعه» «کسی که حیا اش کم باشد ورعش کم است» 🔹1.2.3 مرگ قلب: در همان حکمت ۳۴۹ امیرالمومنین علیه السلام کمی ورع را عامل مرگ قلب می داند و می فرماید: «و من قل ورعه مات قلبه». «کسی که ورعش (اجتنابش)از محرمات کم باشد قلبش می میرد». 🔻 به جهت اهمیت حکمت ۳۴۹ در بیان گام‌های سقوط در جهنم در این بخش کل این حکمت را بیان کنیم. حضرت در حکمت ۳۴۹ می فرمایند: « و من کثر کلامه کثر خطاه » کسی که زیاد سخن بگوید طبیعتاً زیاد هم خطا می کند «و من کثر خطا او قل حیاءه» کسی که زیاد خطا کرد حیاء اش کم می شود و «من قل حیاءهو قل ورعه» کسی که حیا اش کم شد ورعش کم می‌شود و «من قل ورعه مات قلبه» کسی که ورعش کم شد قلبش می میرد «و من مات قلبه دخل النار» کسی که قلبش بمیرد داخل جهنم خواهد شد»! به خدا پناه می بریم از این سقوط. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم رب الشهدا والصدیقین✨ ختم در ۱۹۲ روز تقدیم به روح پاک و مطهر شهید، حاج قاسم سلیمانی وشهید ابومهدی المهندس 🌹سهم امروز نهج البلاغه : 🔻 از حکمت ۱۹۱تا حکمت ۱۹۹🔻
حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹(1).mp3
3.76M
🔈نهج البلاغه گویا سهم مطالعاتی روزانه 🌹از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹🌹 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
🌹 سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی، اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد، و بنده نعمتی به دست نياورد جز آن كه نعمتی از دست بدهد، و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم، و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند! 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 دلهارا روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی، زيرا اگر دل را به اجبار به كاری واداری كور می گردد. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند، (اگر صبر كنی بهتر است.) يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: (اگر عفو كنی خوب است.) 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 (در سر راه از كنار مزبله ای عبور می كرد) و درود خدا بر او فرمود: اين همان است كه بخيلان به آن بخل می ورزند. (و در روايت ديگري نقل شد كه) اين چيزی است كه ديروز بر سر آن رقابت می كرديد! 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 مالی كه نابودی آن تو را پند می دهد، از دست نرفته است. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 اين دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روی بياوريد. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 (وقتی شنيد كه خوارج می گويند، حكومت فقط از آن خداست)فرمود: سخن حقی است كه از آن اراده باطل دارند. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 💠 (در تعريف جمع اوباش، فرمود) آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند سود دهند (از امام پرسيدند چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم، اما چه سودی در پراكندگی آنان است فرمود:) صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهای خود باز می گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، بنا به ساختن ساختمان، و بافنده به كارگاه بافندگی، و نانوا به نانوایی روی می آورد. 📒 ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۹۱_۱۹۹.mp3
2M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۱۹۱ تا ۱۹۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » ┄┄┅┅✿❀🍃🌸🍃❀✿┅┅┄┄