eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
285 دنبال‌کننده
824 عکس
174 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از زمانه
⭕️ : نشانه ی آخرالزمانی 🔻پروفسور نظریه پرداز، نویسنده و  استراتژیست روس: « پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری تا یک حادثه عادی و معمولی دارد. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.» 👌 ______________ 🔴 : جامع ترین کانال تحلیلی ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه؛ پاتوق مدیران کانال های تحلیلی @zamanehh
هدایت شده از زمانه
🔴 چرا دشمنان از راهپیمایی اربعین می ترسند....؟ ✍ ( کارشناس زمانه) 1⃣ : راهپیمایی حسینی پایه گذار تمدن مهدوی شود 2⃣ : سخن پیر جماران محقق شود: راه قدس از کربلا می گذرد 3⃣ : طالبان حقیقت و عدالت خواهی با دیدن این همایش زیر علم "حب الحسین یجمعنا" پویش عدالتخواهی بپیوندند. 4⃣ : بانگ لبیک یا حسین که دیروز استوانه های کاخ سبز یزید را لرزاند به کاخ سفید برسد. 5⃣ : اربعین از یک مناسک فراتر رفته و احیاگر فرهنگ ناب تشیع شود. 6⃣ : چون اربعین طومار نسخه استعماری " تفرقه بیانداز و حکومت کن" را در هم می پیچد 7⃣ نسخه اسلام آمریکایی که با تاج و تخت فرعون و ثروت قارون کاری ندارد با جرقه اربعین آتش بگیرد 8⃣ 🔻و حرف آخر: : چون میدانند امام زمان(عج) به سفارش پدر عزیزش در جمع حاضران اربعین پیداترین زائرِ پنهان کربلاست...!! ______________________ 🔴 : جامع ترین کانال تحلیلی ویژه نخبگان و اساتید دانشگاه و اصحاب رسانه؛ پاتوق مدیران کانال های تحلیلی @zamanehh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخن‌نگاشت| مدافعان حرم اباعبدالله علیه‌السلام 🔻 رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم: 👈 یک روزی بود که خلفای بنی‌عبّاس همّت گماشته بودند که قبر مطهّر حضرت اباعبدالله و لابد به تبعِ آن، بقیّه‌ی قبور مطهّره را از بین ببرند؛ یک عدّه‌ای با جانِ خودشان نگذاشتند؛ یعنی [آنها] گفتند اگر بیایید، دستتان را قطع میکنیم، پایتان را قطع میکنیم، شما را به قتل میرسانیم؛ درعین‌حال [اینها] رفتند. 🔹️ همان رفتن‌ها بود که حالا رسیده به بیست میلیون زائر پیاده‌ی . 🔸️ اگر آنجا کسانی فداکاری نمیکردند، امروز شوکت و هیمنه‌ی محبّت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) این‌جور دنیا را فرا نمیگرفت؛ که شما می‌بینید در راه‌پیمایی اربعین از کشورهای مختلف -از فارس و ترک و اردو و کشورهای اروپایی و حتّی از آمریکا- افرادی بلند میشوند می‌آیند آنجا؛ این [کار] را چه‌کسی کرد؟ این خشت اوّل و اصلیِ این کار را همان کسانی گذاشتند که درواقع جانشان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند. 🔺️ این بچّه‌های شما هم همین‌جور. ۹۷/۷/۳۰ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت | توصیه‌هایی برای اربعین 🏴 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن اربعین حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، براساس بیانات مختلف رهبر انقلاب، اطلاع‌نگاشت «توصیه‌هایی برای #اربعین» را منتشر می‌کند. 📥 سایر کیفیت‌ها👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=40767
اربعین: نشانه ی آخرالزمانی 🔻پروفسور نظریه پرداز، نویسنده و  استراتژیست روس: « پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری تا یک حادثه عادی و معمولی دارد. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.»
اربعین: نشانه ی آخرالزمانی 🔻پروفسور نظریه پرداز، نویسنده و  استراتژیست روس: « پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت بیشتری تا یک حادثه عادی و معمولی دارد. ما و همه کسانی که در جستجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده روی جلوه ای از این اتحاد است.»
هدایت شده از زمانه
🔴چرا سهم خانواده آقای هاشمی را نمی‌دهید؟! 🔸 روزنامه طی یادداشتی عجیب به قلم دبیر پایگاه اطلاع‌رسانی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت: «نگارنده بارها تاکید کرده که سیره آیت‌ا... هاشمی، ترجیح منافع جمعی بر منفعت شخصی است، اما آیا واقعا رعایت این سیره باید باعث مظلومیت منسوبین آیت‌الله هاشمی‌شود؟ آن‌هم در شرایطی که همه می‌دانند مردم در چه شرایطی و به اعتبار چه کسی به آنها رأی داده‌اند؟ واقعا مگر می‌شود در دولت روحانی، جایی برای شخصیتی همچون محمد هاشمی نباشد و از پرسابقه‌ترین مدیر اجرایی کشور که از دولت رجایی تا رئیس‌دولت اصلاحات نقش‌آفرینی کرده هیچ‌گونه استفاده‌ای نشود و رئیس‌جمهور ترجیح بدهد بی‌معاون ‌اجرایی بماند ولی نام هاشمی را در کنار خود نبیند!» در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «وضع شورای شهر تهران هم بهتر از موضع دولت روحانی نسبت به نام هاشمی نیست. قریب ۵ سال است، از ۹۲ تا امروز، که یکی از عمرانی‌ترین شخصیت‌های سیاسی کشور که از قضای روزگار فرزند آیت‌الله هاشمی است در یک قدمی تصدی جایگاه شهردار تهران است ولی عده‌ای حاضرند هر شخصی با هر شرایطی، شهردار تهران شود، ولی محسن هاشمی نشود! واقعا اگر تداوم این شرایط مبتنی بر گناهی به نام نسبت با هاشمی نیست، چه نام دیگری دارد؟» _________________ ⭕️نشانی کانال تحلیلی در پیام‌رسان‌های تلگرام، سروش،آی‌گپ، ایتا، گپ و بله @zamanehh
هدایت شده از تشکل اساتید حوزه
cft.pdf
384.4K
نامه سرگشاده تشکل اساتید سطوح عالی حوزه درباره لایحه پیوستن به کنواسیون cftبه اعضای محترم شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیأت رئیسۀ محترم جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری
(زیارت نامه اربعین سلوک معنوی) استاد قادری زیارت نامه اربعین که تعلیم امام صادق (ع) به صفوان جمال است سلوک معنوی و سیاسی منزل به منزل برای زایرانی است که رنج سفر را بر خود هموار می کنند وخودرا به کربلا می رسانندتا زیرقبه امام حسین (ع) این زیارتنامه را در روز اربعین بخوانند تا باگوش جان و سر پاسخ سلام امام (ع)رابشنوند وابراهیم مجاب دیگری شوند به دلیل همین نقش ویژه ای که در((منازل هشت گانه )) دراین زیارتنامه نهفته است به تحلیل اجمالی هریک از منازل پرداخته می شود ((منزل اول)) درمنزل اول که با پنج سلام آغاز وپایان می پذیرد امام صادق (ع)به به زایر می آموزد که امام حسین(ع)را در روز اربعین با این جایگاه رفیع وبلند که مظهر تجلی ووارث اوصاف همه انبیا سلف است واینکه در دفاع از دین همه انبیا که همان توحید خالص است و همه کروبات ومصیبت را پذیرفت ومظلومانه به شهادت رسیدسلام می دهی چراکه دراین سلام پنج گانه امام (ع)با اوصافی چون :ولی،,حبیب، خلیل ،صفی که اوصاف انبیا از آدم تا خاتم است سلام داده میشود واین پیامی ندارد جز اینکه حسین بن علی (ع) وارث وتجلی همه انبیا است از همین رو می خوانیم : ( ۱)السلام علی ولی الله وحبیبه:سلام برولی خدا ودوست دارش (۲) السلام علی خلیل الله ونجیبه: سلام بر خلیل خدا ومحرم اسرارش (۳) السلام علی صفی الله وابن صفیه: سلام برگزیده خدا وفرزند بر گزیده اش (۴)السلام علی الحسین المظلوم الشهید:سلام بر حسین مظلوم شهید(۵) السلام علی اسیر الکربات، وقتیل العبرات:, سلام بر اسیر دربند ناگواریها وکشته ای که اشک فراوان براو ریخته می شود ((منزل دوم)) درمنزل دوم امام باقر (ع) زایر رابا صفات دوازده گانه وشخصی امام (ع) چون :((ولی، ابن ولی، صفی ،ابن صفی، کرامت، سعادت، طیب ولادت ،سید،،قاید، ذاید،وارث،حجت)) ونیزجایگاه ملکوتی وی پیوند می دهد تابیاید مردم زمانه او چه جفاوستم سختی به وی کردند وچنین شخصیت آسانی وملکوتی را به قتل صبر به شهادت رساندند ازاین رو زایر دربرابر قبه ملکوتی امام (ع) باورهایش راعرضه به امام (ع)کرده ومی گوید: (۱ )اللهم انی اشهد انه ولیک وا بن ولیک: خدایا گواهی می دهم که او به یقین ولی تووفرزند ولی تواست۰(۲) وصفیک وابن صفیک:برگزیده تووفرزندبر گزیده دوست۰ (۳)الفایزبکرامتک:به بزرگداشتت تو رستگارشده ۰(۴)اکرمته بالشهاده : اورا بامقام شهادت گرامی داشتی۰ (۵)وحبوته بالسعاده:وبه نیکبختی مخصوصش ساخته ۰(۶)واجتبیته بطیب الولاده:وبه پاکی ولادت برگزیدی۰(۷)وجعلته سیدا من الساده:واورااقایی ازمیان بزرگان قراردادی۰ (۸)وقایدا من القایده: وپیشوایی ازمیان پیشوایان قرار دادی۰ (۹)وذایدا من الذاده:ومدافعی از مدافعان حق قرار دادی۰(۱۰)واعطیته مواریث الا نبیا:ومیراث پیامبران را به اوعطا نمودی۰ وجعلته حجه علی الخلق من الاوصیا : :واوراحجت برمخلوقات ازمیان جا نشینان قرار دادی (( منزل سوم)) دراین منزل امام صادق (ع)زایررا دراینکه چراامام حسین (ع)ازجان خود واصحابش گذشته است آشنا می سازد وان هدف نبود جز اینکه عوام وجاهل متعبد را ازجهل ونادانی خارج کند وعالمان را بصیرت و آگاهی بدهد چرا که دین ازدوگروه آسیب دیده و می بیند دین داران بی عقل وعالمان بی بصیرت وبی تقوا از همین رو در زیارتنامه اربعین می خوانیم ((بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله ، وحیره الضلاله: وخون قلبش را در راه توبخشید تابند گانت را از نادانی پسر گردانی گمراهی رهایی بخشید )) (( منزل چهارم)) درمنزل چهارم امام صادق (ع) زایر را باعلل ومنشأ لغزش امت اسلامی در به شهادت رساندن فرزند پیامبر(ص) آشنا می سازند تا از آن عبرت بگیرد از این رو :((دنیاگری اهل دنیا، هواپرستی هوا پرستان، اطا عت پذیری مردم از حاکمیت باطل)) را سه علت اصلی در این لغزش دانسته که موجب این واقعه غم انگیزشده است از همین رو می فرمایند : اولا:دنیا گرایی نخستین عامل لغزش مردم کوفه بوده است:((وقد توازر علیه من غرته الدنیا وباع حظه باالارذل الادنی ،وشری اخرته بالثمن الاوکس: فریب خوردگان دنیا وانانکه سهم خودرا باپسترین چیز معامله کردند واخرت خودرا به ارزان ترین قیمت فروخت برعلیه هم‌پیمان شدند ثانیا: هوای نفس دومین عامل لغزش مردم کوفه بوده‌است:((وتغطرس وتردی فی هواه واسخطک واسخطک نبیک: وبه سبب هوای نفس سقوط کردند وتو وپیامبرت را به خشم در آوردند )) ثالثا:پیروی از حاکمان باطل عامل سوم لغزش کوفیان بوده است:(( واطاع من عباده اهل الشقاق والنفاق وحمله الاوزار المستوجبین النار: وازمیان بندگانت از اهل اختلاف ودرویی وازحمل کنندگان بارگاه که سزاوار دوزخ پیروی نمودند
،((منزل پنجم: جاودانه تاربخ)) در منزل پنحم زایر می آموزد که در تقابل حق وباطل همیشه جبهه حق پیروز، وجبهه باطل محکوم به شکست است چراکه امام حسین(ع) هرچند مظلومانه به شهادت رسیده است ولی نامش وارمانش جاودانه ماند ولی قاتلان وی به هلاکت رسیدند وبه سرنوشت محتومی گر فتار شدند از این رو در فراز پنجم زیارتنامه می خوانیم : (۱)اشهدانک امین الله وابن امینه: گواهی می دهم که توبه یقین امین خدا وفرزند امین اوهست (۲) عشت سعیدا ومضیت حمیدا ، ومت فقیدا مظلوما شهیدا: باسعادت زندگی کردی وبه نیکی ازدنیا رفتی، ومظلومانه با شهادت در گذشتی (۳)واشهدان الله منجز ماوعدک ومهلک من خذلک، ومعذب من قتلک :گواهی می دهم که خداوند به آنچه به تو وعده داده وفا نمود وان که دست از یاریت کشید هلاک کرد وانکه تورا به شهادت رساند عذاب نمود ((منزل ششم: تولی وتبری)) منزل ششم در زیارت اربعین به زایر تعلیم داده می شود که ولایی بودن به تبرا یعنی نفرت داشتن به جریان باطل مقابل امام حسین (ع) وتولی یعنی عشق ورزید به امام (ع) به عنوان محور حق است ولی این تبرا ولعن ونفرین بر دشمنان اهل بیت مقدمه وزمینه برای ورودبه تولی ودوست داشتن به اهل‌بیت است همان گونکه گفتن (لااله)) ونفی اله رسیدن به توحید خالص و ((الا الله است از همین رو در زیارت ار بعین پس از شناخت دشم امام (ع) دستور به ابراز برایت از انان ونیز ابرازبه ولایت مداری به آن حضرت داده می شود که می خوانیم (۱)اللهم فالعنهم لعنا وبیلا٬وعذبهم عذابا الیما:خدا یا آنان ( دشمنان امام حسین )رابسیارلعنت کن،وبه عذاب دردناکی گرفتار کن ( ۲)فلعن الله من قتلک ،ولعن الله من ظلمک، ولعن الله من سمعت بذالک: فرضیت به: خداوند به قاتلان تو وکسانی توستم کردند،وکسانی که این واقعه راشنیدند وبه آن راضی شدند لعنت کند (۳)اللهم انی اشهدک آنی ولی لمن والله ،وعدو لمن عاداه :خدایا گواهی می دهم که من دوستانتارانش را دوست دارم وبا دشمنانش دشمنم. ((منزل هفتم:رازولایت مداری)) دراین منزل هفتم به زایر تعلیم داده می شود ولایت مداری وعشق به امام (ع) چیزی جزپاسخ دادن به خواست فطری خویش نخواهد بود چراکه بشر ذاتا میل به خوبیها،کمالات وزیباییها دارد امام حسین (ع)در راس همه کمالات وخوبیها است برای اینکه برخواسته ازشجره طیبه جدی چون رسول خدا(ص)پدری ومادری چون علی و فاطمه (,ع)دارد وخودنیز شجره طیبه است که ازنسل وی نه امام برخواسته اند ونیزدارای عصمت علمی وعملی است و هرگز دامنش به گناه آلوده نشده است،واازنظر شخصیت فردی نیز ستون وتکیه گاه دین وپناه گاه موؤمنان وپیشوایی شایسته باکارنامه پر از خوبی هااست چگونه می شود انسان انسان باشد ولی ولایت وعشق اورا درقلب نداشته باشد از همین رو می خوانیم: (۱)بابی انت وامی یابن رسول الله اشهد انک کنت نورا فی الا صلابت الشامخه ،والار حام المطهره:پدرومادرم فدای تو ای فرزند رسول خدا گواهی می‌دهم که تو نوری درصلب بلند مرتبه ورحم ها پاکیزه بودی (۲)لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها،ولم تلبسک المدلهمات من ثیابها:دوران جاهلیت با ناپاکیهایش تورا آلوده نساخت وبالباس های آلوده اش تورا نپوشانید (۳)واشهد انک من دعایم الذین ، وارکان المسلمین، ومعقل المؤمنین: گواهی می‌دهم که تو پایه های دین، وتگیه گاه مسلمانان وپناهگاه مؤمنان هستی (۴) واشهد انک آلامام البرالتقی الرضی الزکی ، الهادی المهدی:گواهی می دهم که تو پیشوای نیکو کار پرهیزکار وپسندیده پاکیزه و راهنمای هدایت یافته ای (۵)واشهد ان الایمه من ولدک کلمه التقوا ، واعلام المهدی ،والعروه الوثقی، والحجه علی اهل الدنیا:گواهی می دهم که امامان از فرزندان تو اساس پر هیزکاری، ونشانه های هدایت وریسمان محکم، (هدایت) وحجت(خدا)بر جهانیان هستند ((منزل هشتم: میثاق ولایت مداران)) دراین منزل زایر با همه اهل بیت میثاق وپیمان می بندد که متعبد وتسلیم قلبی وعملی دربرابر دستورات آنها باشد وخودرا همیشه سرباز در رکاب آنها بداند وجانش را در دست گرفته واماده فدا کاری وجان بازی دریاری رساندن قطب عالم امکان حضرت مهدی خواهدبود چراکه می خوانیم: (( واشهد انی بکم مؤمن وبایابکم موقن ، بشرایع دینی وخواتیم عملی وقلبی لقلبکم سلم ، وامری لامرکم متبع، ونصرتی لکم معده ، حتی یاذن الله لکم، فمعکم ، لا مع عدوکم صلوات الله علیکم وعلی ارواحکم واجسادکم وشاهدکم وغایبکم وظاهرکم وباطنکم امین رب العالمین: وگواهی می دهم که به شما ایمان دارم وله واسطه قوانین دینم وعواقب همانبه بازگشت شما مطمینم دلم تسلیم دل شما،وعملم پیروعمل شما ست واماده یاری شمایم تا این که خدا به شما اجازه دهد، پس آنکه با شماست باشما ست نه با دشمنان شما درود خدا برشما. وبر ارواح وبدن های شما وبرحاضر وغایبتان وبر ظاهر وباطنتان))
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار خانواده شهدای مدافع حرم: اگر مدافعان حرم نبودند، راهپیمایی اربعین نبود 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی روز دوشنبه سی‌ام مهرماه در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم، با اشاره به شباهت حرکت مدافعان حرم اهل بیت علیهم‌السلام در سال‌های اخیر با حرکت کسانی که در دوران خلفای عباسی با نثار جان خود نگذاشتند قبر مطهر سیدالشهداء از بین برود، فرمودند «اگر آنجا کسانی فداکاری نمیکردند، امروز شوکت و هیمنه‌ی محبّت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) این‌جور دنیا را فرا نمیگرفت این خشت اوّل و اصلیِ این کار را همان کسانی گذاشتند که درواقع جانشان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند. این بچّه‌های شما هم همین‌جور... اگر این کسانی که رفتند آنجا مجاهدت کردند نبودند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهّر حضرت اباعبدالله، چند کیلومتری کربلا، جلو آمده بود». 🔸پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) متن و فیلم سخنان رهبر انقلاب در این دیدار را به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین حسینی منتشر می‌کند. بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔹خیلی خوش‌ آمدید برادران عزیز، خواهران عزیز، خانواده‌های مکرّم و معظّم شهدای عزیزمان! حرکت این شهدای شما که در این برهه در خارج از کشور به شهادت رسیدند، درواقع شبیه حرکت آن‌کسانی است که با جانِ خودشان توانستند قبر حضرت اباعبدالله را حفظ کنند. یک روزی بود که خلفای بنی‌عبّاس همّت گماشته بودند که قبر مطهّر حضرت اباعبدالله و لابد به تبعِ آن، بقیّه‌ی قبور مطهّره را از بین ببرند؛ یک عدّه‌ای با جانِ خودشان نگذاشتند؛ یعنی [آنها] گفتند اگر بیایید، دستتان را قطع میکنیم، پایتان را قطع میکنیم، شما را به قتل میرسانیم؛ درعین‌حال [اینها] رفتند. همان رفتن‌ها بود که حالا رسیده به بیست میلیون زائر پیاده‌ی اربعین. اگر آنجا کسانی فداکاری نمیکردند، امروز شوکت و هیمنه‌ی محبّت اباعبدالله الحسین (علیه‌السّلام) این‌جور دنیا را فرا نمیگرفت؛ که شما می‌بینید در راه‌پیمایی اربعین از کشورهای مختلف -از فارس و ترک و اردو و کشورهای اروپایی و حتّی از آمریکا- افرادی بلند میشوند می‌آیند آنجا؛ این [کار] را چه‌کسی کرد؟ این خشت اوّل و اصلیِ این کار را همان کسانی گذاشتند که درواقع جانشان را برای زیارت قبر اباعبدالله (علیه‌السّلام) فدا کردند. این بچّه‌های شما هم همین‌جور؛ اگر چنانچه این فرزندان عزیز شما، شهدای عزیز شما، این کسانی که رفتند آنجا مجاهدت کردند نبودند، دشمن تا نزدیکی قبر مطهّر حضرت اباعبدالله، چند کیلومتری کربلا، جلو آمده بود؛ با خمپاره‌ی کوتاه‌بُرد -خمپاره‌ی ۶۰- کربلا را میزدند؛ این‌قدر نزدیک آمده بودند! به کاظمین نزدیک بودند، به زینبیّه نزدیک بودند، در واقع [آنجا را] محاصره کرده بودند. این جوانهای شما رفتند در خلال هزاران نفرِ دیگر، رفتند این بلا را از سرِ اسلام و مسلمین در واقع رفع کردند؛ کار بزرگی که این جوانهای شما انجام دادند، این است. و این برای خدا بوده؛ وَالّا ما که کسی را تشویق نکردیم [برود]؛ مثل دوره‌ی جنگ که تشویق میکردیم و امام دستور میدادند و مارش عملیّات میزدند؛ این خبرها نبود، امّا درعین‌حال این جوانها با شوق، با التماس، با علاقه‌مندی، بلند شدند رفتند؛ این اخلاص است دیگر؛ این اخلاص را خدای متعال برکت میدهد. ان‌شاءالله در آینده‌ی نه‌چندان دوری، برکات اینها را دنیای اسلام خواهد دید. 🔹البتّه برای شماها -چه پدر، چه مادر، چه همسر، چه فرزند، چه برادر و خواهر- سخت است، [این] معلوم است، لکن خب این سختی‌ای است که در مقابلش چشم‌روشنی خدای متعال هست که به صابرین وعده فرموده که «أُولٰئِکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَ رَحمَة»؛(۱) خدای متعال بر کسانی که صبر میکنند در این مصائب، درود میفرستد و صلوات میفرستد و رحمت میفرستد؛ این وعده‌ی‌ الهی است، آیه‌ی قرآن است؛ ان‌شاءالله مشمول این الطاف الهی خواهید بود. خداوند ان‌شاءالله ما را هم به این جوانهای شما ملحق کند؛ ما هم دنباله‌ی همانها، در همان راه حرکت کنیم و به همان سرنوشت برسیم. خب یک صلوات دیگر بفرستید. ۱) سوره‌‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۱۵۷ @Farsna
🔸️اگر انسان سیاسی نباشد درست حقایق را نمی فهمد رهبر معظم انقلاب: 🔹من معتقدم در همه‌ی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمی‌تواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را می‌برید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل می‌فهمد، اما یک چیز را نمی‌فهمد. شما نمی‌توانید بفهمید که او این را نمی‌فهمد، او هم نمی‌تواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و می‌فهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمی‌بیند؛ نه. 🔹آدمهایی که شامّه ندارند، بعضی‌شان تا آخر عمر نمی‌فهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، می‌گویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک حقیقت است که در یک پدیده به وجود می‌آید و آن را آدمی که بینش سیاسی دارد می‌بیند. اصلاً نمی‌شود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد. 🔹ما سرِ یک قضیه‌ای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث می‌کردیم. من دیدم واضحترین امور را به او می‌گویم و او ملتفت نیست. او تعجّب می‌کرد که من چرا این حرفها را می‌زنم؛ من هم تعجّب می‌کردم که او چرا نمی‌فهمد! ۱۳۷۲/۰۳/۳۱ ☑️به کانال سپاه پاسداران بپیوندید👇 https://t.me/joinchat/AAAAAD76Zb35mUJwQTgi0A
هدایت شده از معالم دین
اربعين شهادت امام حسين(ع) و زيارت قبر آن حضرت از سوى جابر بن عبدالله انصارى بيستم صفر، یادآور روز اربعين شهادت امام حسين(ع) و ياران فداکارش در کربلای معلی در سال 61 هجری قمری است. اين روز، روز زيارت امام حسين(ع) است و ائمه اطهار(ع) چه به صورت عملی و چه به صورت گفتاری بر آن تأکید نموده اند. حتی امام حسن عسکری(ع) در روایتی آن را نشانه شخص مؤمن دانسته و فرمود:علامات المؤمن خمس: صلاة إحدى وخمسين و زيارة الأربعين و الجهر ببسم الله الرحمن الرحيم و التختم باليمين و تعفير الجبين. هم چنین در اين روز جابر بن عبدالله انصارى به همراه تعدادی از محبان اهل بیت(ع) وارد كربلا گرديد و قبر مطهر امام حسين(ع) را زيارت كرد. او نخستين زاير حسینى است كه با معرفت، موفق به زيارت قبر آن حضرت گرديد. جابر بن عبدالله انصارى كه در هنگام شهادت امام حسين(ع)، به احتمال زياد در مدينه حضور داشت و از قيام و شهادت آن حضرت بى اطلاع بود، پس از آگاهى از جنايات سپاهيان يزيد و شهادت امام حسين(ع) و ياران وفادارش در كربلا، عازم كوفه گرديد تا از اين رويداد بزرگ، به خوبى آگاه شود. وى، پس از اطلاع از نحوه شهادت امام حسین(ع) و یارانش در کربلا و به دست آوردن نشانى محل شهادت آنان، عازم سرزمين كربلا گرديد و نخستين كسى بود كه توفيق زيارت قبر امام حسين(ع) را به دست آورد و پايه گذار سنت حسنه زيارت مرقد پيشواى شهيدان، حضرت امام حسين(ع) گرديد. در اين جا ماجراى زيارت جابر را از كتاب بشارةالمصطفى، به نقل از كتاب منتهى الآمال شيخ عباس قمى بيان مى كنيم: عطيّة بن سعد بن جناده عوفى كوفى كه از روات اماميه است و اهل سنت در رجال تصريح كرده اند به صدق او در حديث، گفت: ما بيرون رفتيم با جابر بن عبدالله انصارى به جهت زيارت قبر حضرت حسين عليهالسلام. پس زمانى كه به كربلا وارد شديم، جابر نزديك فرات رفت و غسل كرد، پس جامه را لنگ خود كرد و جامه ديگر را بر دوش افكند. پس گشود بسته اى را كه در آن سُعد بود و به پاشيد از آن بر بدن خود. پس به جانب قبر روان شد و گامى برنداشت مگر با ذكر خدا، تا نزديك قبر رسيد. مرا گفت تا دست مرا به قبر گذار. من دست وى را به قبر گذاشتم. چون دستش به قبر رسيد بى هوش بر روى قبر افتاد. پس آبى بر وى پاشيدم تا به هوش آمد و سه بار گفت: يا حسين! پس گفت: حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ؛ آيا دوست، جواب نمى دهد دوست خود را؟ پس گفت: كجا توانى جواب دهى و حال آن كه در گذشته از جاى خود رگ هاى گردن تو و آويخته شده بر پشت و شانه تو، و جدايى افتاده بين سر و تن تو. پس شهادت مى دهم كه تو مى باشى فرزند خيرالنّبيين و پسر سيّد المؤمنين و فرزند هم سوگند تقوى و سليل هدى و خامس اصحاب كساء و پسر سيّد النقباء و فرزند فاطمه سيّده زن ها، و چگونه چنين نباشى و حال آن كه پرورش داده تو را پنجه سيّد المرسلين و پروريده شدى در كنار متقين و شير خوردى از پستان ايمان و بريده شدى از شير با سلام و پاكيزه بودى در حيات و ممات. همانا دل هاى مؤمنين خوش نيست به جهت فراق تو و حال آن كه شكى ندارد در نيكويى حال تو. پس بر تو باد سلام خدا و خشنودى او. و همانا شهادت مى دهم كه تو گذشتى بر آن چه گذشت بر آن برادر تو يحيى بن زكريّا. پس جابر برگردانيد چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام كرد، بدين طريق: اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَيَّتُهَا الْاَرْواحُ الَّتى حَلَّتْ بِفِناءِ قَبْرِ الْحُسَينِ عَلَيه السَّلامُ وَ اَناخَتْ بِرَحْلِهِ، اَشْهَدُ اَنَّكُمُ اَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكوةَ وَ اَمَرْتُمْ بِالمَعْروُفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جاهَدْتُمُ الْمُلْحِدينَ وَ عَبَدْتُمُ اللّهَ حَتّى آتيكُمُ الْيَقينُ. پس گفت: سوگند به آن كه برانگيخت محمد(صلّى الله عليه و آله) را به نبوت حقه كه ما شركت [داريم] شما را در آن چه داخل شديد در آن. عطيّه گفت: به جابر گفتم: چگونه ما با ايشان شركت كرديم و حال آن كه فرود نيامديم ما وادى اى را، و بالا نرفتيم كوهى را و شمشيرى نزديم؟ و اما اين گروه، پس جدايى افتاده مابين سر و بدنشان، و اولادشان يتيم و زنانشان بيوه گشته اند. جابر گفت: اى عطيه! شنيدم از حبيب خود رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله) كه مى فرمود: هر كه دوست دارد گروهى را، با ايشان محشور شود و هر كه دوست داشته باشد عمل قومى را، شريك شود در عمل ايشان. پس قسم به خداوندى كه محمد(صلى اللّه عليه و آله) را براستى برانگيخته كه نيّت من و اصحابم بر آن چيزى است كه گذشته بر حضرت حسين(عليه السلام) و ياورانش. به اين ترتيب، جابر بن عبدالله انصارى نه تنها خود موفق به زيارت ابا عبدالله الحسين(ع) گرديد، بلكه با رفتار و گفتار خود، زيارت امام حسين(ع) و ساير شهيدان كربلا را در ميان دوستداران اهل بيت(ع) رواج داد.(1) منابع: 1- نك: منتهي الآمال (شيخ عباس قمي)، ج1، ص 444 و وقايع الايام (شيخ عباس قمي)، ص194
هدایت شده از صدای ایران | VOI
⭕️ ✍️ حجه السلام علی مهدیان 💠 اولین باری که را خواندم یک سوال خیلی ذهنم را مشغول کرد و آن اینکه چرا امام در جبهه مقابل اسلام ناب دو طایفه را قرار داده است یکی لیبرالها و دوم متحجرین. برایم سوال بود که این دو طایفه چطور در یک جبهه قرار میگیرند و چگونه به هم مدد میدهند. 💠 روزگاری که توسط سعودی ها و لیبرالها هر دو حمایت میشد باز این نکته برایم زنده شد که چطور متحجرین عالم با لیبرالها مقابل جبهه مقاومت و اسلام ناب قد علم میکنند. 💠 این جملات امیرالمومنین که جاهلین اهل تنسک یا به تعبیر امام مارهای خوش خط و خال با زرنگ های اهل دنیا در مقابل او دو لبه قیچی هستند به نظرم مرتبط با این مساله بود. 💠 حتی در فضای نسبت ادیان مختلف با استکبار برایم جالب بود که یهودیت از جنس اسرائیلیش چطور به کاتولیکهای رهبانی دست میدهند و مسیحیان صهیونیست را متولد میکنند. 💠 خدا رحمت کند امام را که میگفت این متحجرین جاده صاف کن آنها هستند. 💠 اسم نمیبرم که خدای نکرده به هیچ عالم بزرگواری توهین نشود اما علمایی در این قم تنفس میکنند که طلبه ها را از ورود در مسائل سیاسی منع میکردند به این توجیه که ورود در این مسائل پیچیده کار هر کسی نیست. بعد خودشان جاده صاف کن لیبرالهای نشان دار در این کشور شدند. 💠 برای پیشنهاد دهندگان به مذاکره با ترامپ آغوش گشودند و در مقابل متدینین انقلابی عذرشان همیشه بیماری بود. نگویید حوزه سکولار است سکولار کجا بود؟ این همه ورود های جدی در عرصه سیاست را مگر نمیبینید؟ 💠 اصلا به ما چه مربوط؟ خدای نکرده عرش خدا به لرزه میافتد اگر بپرسیم بین کسانی که دم از استقلال حوزه میزنند با این جریانات لیبرال تندرو چه نسبتی است و چرا همیشه اینها به کمک هم میآیند؟ 💠 به من طلبه یک لا قبا چه ربطی دارد که بپرسم روزگاری که فتنه 88 کشور را در مهلکه برد و همین لیبرالهای بی همه چیز راه را برای شنیع ترین توهین ها به اباعبدالله باز کرده بودند آقایان چرا سکوت کردند و حالا چرا بانیان آن وقایع را میپذیرند. 💠 چه کنم که در این حوزه یاد گرفته ام هر چیز فقط زمانی الهی است و مقدس که در خدمت جبهه الله باشد و الا هیچ که هیچ. 💠 به ما یاد داده اند مثل آدمهای گیج وسط جنگ امیرالمومنین با معاویه و طلحه و زبیر و دیگران اسیر قداستها نشویم و حق را اول بشناسیم بعد اهل قداست را تشخیص دهیم. 💠 خدا را شکر وسط این همه گرفتاری مردم معنای حوزه مستقل را فهمیدیم الحمدلله.... 🆔 @voibews
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ۱ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: رونق پیاده روی اربعین از زمان آل بویه تاکنون حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر این که پیاده روی اربعین، مصداق بارز قدرت نرم شیعه در عصر غیبت است، آن را مردمی ترین و انقلابی ترین پدیده تاریخ بشری توصیف کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که زیارت قبر مطهر سیدالشهدا(ع) از سوی جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در روز اربعین از جمله مسلمات تاریخی است، اظهار داشت: در برخی منابع تاریخی نیز آمده که اُسرای کاروان اهل بیت(ع) در اربعین اول یا دوم و یا اربعین سال بعد به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده اند، ضمن آن که الحاق سر مبارک به پیکر مطهر سیدالشهدا(ع) در 20 صفر سال 61 صورت گرفته که مرحوم شیخ صدوق در امالی نیز به آن اشاره کرده است. اولین زایران اربعین حسینی چه کسانی بودند؟! وی افزود: گرچه برخی مورخان، تاریخچه اربعین را به دویست سال اخیر برمی گردانند اما این سخن دقیقی نیست، چه آن که از تعابیر اهل بیت(ع) مشخص می شود که این مساله از پیاده روی جابر و عطیه شروع شده و امروز به لشکر بیست میلیونی زایران رسیده است. وی با بیان این که خود ائمه اطهار(ع) نیز بارها به زیارت قبر امام حسین(ع) رفته اند، گفت: البته حکام اُموی و عباسی در برخی گذرگاه های تاریخی به شدت این زیارت را منع می کردند به طوری که حتی متوکل عباسی ملعون دستور به تخریب بارگاه و قبه مبارک حسینی داد و حتی دستور داد آب را به آن ببندند و زمین را شخم کنند. رونق پیاده روی اربعین از زمان آل بویه تاکنون این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: با این وجود، از سال 355 هجری قمری و زمان آل بویه که دستور به تعطیلی بازارهای بغداد در عاشورا داده شد ، پیاده روی اربعین اهمیت بیشتری پیدا کرد و تا به امروز نیز وجود داشته است. وی با بیان این که جمعیت بیست یا سی میلیونی پیاده روی اربعین را باید بزرگترین اجتماع تاریخ بشری دانست، افزود: زیارت اربعین به وسعت جغرافیای تاریخ است و از زمان شهادت امام حسین(ع) تا به امروز وجود داشته و ان شاءالله تا روز ظهور ولی عصر(عج) باشکوه هر چه بیشتر ادامه خواهد یافت. پیاده روی اربعین؛ مدلی از حج اکبر حجت الاسلام و المسلمین لیالی گفت: در حال حاضر جمعیت های مختلفی از همه نقاط جهان و از تمام مذاهب و ادیان به این زیارت مشرف می شوند به طوری که می توان پیاده روی اربعین را مدلی از حج اکبر توصیف کرد. وی افزود: در واقع در ایام حج تمتع در نهایت حدود سه میلیون نفر از همه جهان به مکه و مدینه می آیند اما مدل بزرگتر را ما با حضور بیست تا سی میلیونی در مقیاس وسیع در کربلا شاهد هستیم، ضمن آن که در حج فقط مسلمانان مستطیع حضور دارند اما در پیاده روی اربعین از همه اقشار و طبقات مالی در این لشکر بزرگ محبان سید و سالار شهیدان حاضر هستند و انشاالله این لشکر جهانی امام حسین(ع) مقدمه ای برای لشکر امام زمان (عج) خواهد بود. اربعین مقدمه ظهور است عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین ابراز داشت: در روز عاشورا ، لشکر حسین بن علی(ع) از 72 نفر به بیست میلیون رسیده و انشاالله این مساله گستره ای برای عصر ظهور است تا پایان تاریخ با نام و یاد امام حسین (ع) باشد و قطعاً پیاده روی کنندگان اربعین حسینی جزو لشکر صالحان هستند و کسانی می باشند که زمینه ساز ظهور هستند و مقدمات آن را فراهم می کنند. وی گفت: امام راحل می فرمود که راه قدس از کربلا می گذرد و امروز عمق این کلام ایشان را به خوبی درک می کنیم و انشاالله این حرکت منجر به آزادی قدس شریف می شود. حیات جاودان نهضت حسینی؛ پیام مهم اربعین وی افزود: پیام مهم اربعین این است که کربلا و نهضت حسینی زنده است و در پیاده روی اربعین این لشکر عظیم حسینی بر جاودانگی پیام نهضت حسینی تاکید می کنند. حجت الاسلام و المسلمین لیالی بیان داشت: از سویی باید توجه داشت که گرچه ما عزادار امام حسین (ع) هستیم ولی مدل عزای ما فرق می کند، به این معنا که ما عزادار فعال حسینی هستیم و منفعل نیستیم به طوری که در مراکز شهرها و حتی در کشورهای غربی روزی به نام یوم الحسین(ع) وجود دارد که همه به خیابان ها می آیند و این طور نیست که در پستوی خانه ها عزاداری کنیم و به خصوص در پیاده روی اربعین از مسیرهای مختلف به خصوص از مسیر نجف به کربلا به عزاداری می پردازیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ۲ اربعین؛ انقلابی ترین پدیده تاریخ بشری وی همچنین تاکید کرد: حقیقت آن است که اربعین انقلابی ترین پدیده تاریخ است کما این که امام حسین(ع) خود انقلابی ترین حرکت بشری را در مسیر عبودیت و بندگی و مقابله با ظلم و فساد سامان داد و راه و یاد ایشان برای همیشه تاریخ الهام بخش حقیقت طلبان عالم است. وی گفت: اساساً مباحث و مولفه هایی در نهضت کربلا وجود دارد که نشان می دهد اربعین مظهر جمع بین عقل و عشق است، یعنی اراده در عشق و عقل و دلدادگی به حسین بن علی(ع) جمع می شود. این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر، تبدیل کثرت ها به وحدت را ما در اربعین حسینی شاهد هستیم چرا که امام حسین(ع) خود محور وحدت و عشق و محبت در جهان اسلام است و همه را در این خصوص دور خود جمع می کند. کربلا و اربعین هویت ساز است وی افزود: همچنین با اربعین ، انسان ها به هویت خود برمی گردند و این هویت حسینی بالاترین ثمره و اندوخته تشیع است که باید از آن به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی حراست کنیم. وی گفت: تشیع در طول قرون متمادی ، سختی ها و فشارها را تحمل کرد تا نام و یاد حسین(ع) باقی بماند و امروز این لشکر میلیونی محبان شکل بگیرد که خود این حرکت جمع فضایل انسانی است و هر فضیلتی از ایثار و شهادت و مقابله با ظلم و حق طلبی و عاطفه و احساس و اخلاص و عدالت و آزادی خواهی و معنویت و اخلاق و عزت و غیره در آن مشهود است. پیاده روی اربعین ، مردمی ترین شعائر تاریخ بشری است عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: امت واحد شیعی بی شک مقدمه ای برای امت واحد اسلامی و سپس امت جهانی است که آن پایان تاریخ را شکل می دهد و جهانی شدن نهضت حسینی زمینه ساز این مساله کلیدی می باشد. وی گفت: این فهم از نام و یاد امام حسین(ع) برای این است که بدانیم که ایشان چه کسی است و حب الحسین یجمعنا یعنی چه تا بعد به خوبی درک کنیم که این نام و یاد حسین بن علی(ع) است که همه امت ها را حول خود جمع می کند. وی افزود: از سوی دیگر ، کربلا و امام حسین(ع) محور توحید و عدالت است که در آن نبوت و امامت و معاد و تفکر ناب اسلامی مشهود است. اربعین؛ مصداق بارز قدرت نرم شیعه حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین بیان داشت: اربعین خود بزرگترین رسانه است و ما از آن به قدرت نرم اربعینی تعبیر می کنیم و به خصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رسانه های دنیا با وجود آن که بزرگترین سانسور خبری را در این باره مشاهده می کنیم اما همه به دنبال این هستند که بدانند اربعین چیست و امام حسین(ع) چه کسی بود و چرا به شهادت رسید؟! وی افزود: اربعین بی شک بزرگترین سرمایه اجتماعی جهان بشری است که در هیچ جای دیگر نمی شود آن را پیدا کرد و مهم هم این است که بدانیم محوریت اربعین با امام و در معیت امام بودن است، به این معنا که همه کسانی که به پیاده روی اربعین می روند اولاً از امام شهید خود حضرت حسین بن علی(ع) یاد می کنند و ثانیاً امام زمان(عج) را مدنظر قرار می دهند که منتقم خون مطهر جدش سیدالشهدا(ع) است. مخالفان امروزی نهضت جهانی اربعین چه کسانی هستند؟ وی گفت: آنچه ضرورت دارد این که ما باید قدر این سرمایه عظیم اجتماعی را بدانیم و استفاده بهتر و بیشتری از این مساله داشته باشیم تا مخالفان نهضت جهانی اربعین از آل ابی سفیان ها در طول تاریخ گرفته تا یزیدها و شمرها و عمر سعدهای زمانه ما که در حقیقت این ها اصحاب زر و زور و تزویر هستند نتوانند به اهداف شوم خود دست یابند. این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه سخنان خود ابراز: سلفی های تکفیری ، طرفداران اسلام آمریکایی ، کاخ نشین های اموی امروز و ناصبی های زمانه مثل وهابیت و آل سعود و خودفروختگانی که جنبش اربعین را نمی توانند تحمل کنند، به خیال خود فکر می کنند که می توانند نور الهی را خاموش کنند و حال آن که نیک می دانند که حسین(ع) مصداق بارز نور خداست و آن ها نمی توانند نور الهی را خاموش کنند و این حرارت و عشق و شور حسینی روز به روز در عالم ، گسترده تر و افزون تر می شود. ۳۱۳/۸
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ۱ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: رونق پیاده روی اربعین از زمان آل بویه تاکنون حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تاکید بر این که پیاده روی اربعین، مصداق بارز قدرت نرم شیعه در عصر غیبت است، آن را مردمی ترین و انقلابی ترین پدیده تاریخ بشری توصیف کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که زیارت قبر مطهر سیدالشهدا(ع) از سوی جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در روز اربعین از جمله مسلمات تاریخی است، اظهار داشت: در برخی منابع تاریخی نیز آمده که اُسرای کاروان اهل بیت(ع) در اربعین اول یا دوم و یا اربعین سال بعد به زیارت قبر امام حسین(ع) آمده اند، ضمن آن که الحاق سر مبارک به پیکر مطهر سیدالشهدا(ع) در 20 صفر سال 61 صورت گرفته که مرحوم شیخ صدوق در امالی نیز به آن اشاره کرده است. اولین زایران اربعین حسینی چه کسانی بودند؟! وی افزود: گرچه برخی مورخان، تاریخچه اربعین را به دویست سال اخیر برمی گردانند اما این سخن دقیقی نیست، چه آن که از تعابیر اهل بیت(ع) مشخص می شود که این مساله از پیاده روی جابر و عطیه شروع شده و امروز به لشکر بیست میلیونی زایران رسیده است. وی با بیان این که خود ائمه اطهار(ع) نیز بارها به زیارت قبر امام حسین(ع) رفته اند، گفت: البته حکام اُموی و عباسی در برخی گذرگاه های تاریخی به شدت این زیارت را منع می کردند به طوری که حتی متوکل عباسی ملعون دستور به تخریب بارگاه و قبه مبارک حسینی داد و حتی دستور داد آب را به آن ببندند و زمین را شخم کنند. رونق پیاده روی اربعین از زمان آل بویه تاکنون این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: با این وجود، از سال 355 هجری قمری و زمان آل بویه که دستور به تعطیلی بازارهای بغداد در عاشورا داده شد ، پیاده روی اربعین اهمیت بیشتری پیدا کرد و تا به امروز نیز وجود داشته است. وی با بیان این که جمعیت بیست یا سی میلیونی پیاده روی اربعین را باید بزرگترین اجتماع تاریخ بشری دانست، افزود: زیارت اربعین به وسعت جغرافیای تاریخ است و از زمان شهادت امام حسین(ع) تا به امروز وجود داشته و ان شاءالله تا روز ظهور ولی عصر(عج) باشکوه هر چه بیشتر ادامه خواهد یافت. پیاده روی اربعین؛ مدلی از حج اکبر حجت الاسلام و المسلمین لیالی گفت: در حال حاضر جمعیت های مختلفی از همه نقاط جهان و از تمام مذاهب و ادیان به این زیارت مشرف می شوند به طوری که می توان پیاده روی اربعین را مدلی از حج اکبر توصیف کرد. وی افزود: در واقع در ایام حج تمتع در نهایت حدود سه میلیون نفر از همه جهان به مکه و مدینه می آیند اما مدل بزرگتر را ما با حضور بیست تا سی میلیونی در مقیاس وسیع در کربلا شاهد هستیم، ضمن آن که در حج فقط مسلمانان مستطیع حضور دارند اما در پیاده روی اربعین از همه اقشار و طبقات مالی در این لشکر بزرگ محبان سید و سالار شهیدان حاضر هستند و انشاالله این لشکر جهانی امام حسین(ع) مقدمه ای برای لشکر امام زمان (عج) خواهد بود. اربعین مقدمه ظهور است عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین ابراز داشت: در روز عاشورا ، لشکر حسین بن علی(ع) از 72 نفر به بیست میلیون رسیده و انشاالله این مساله گستره ای برای عصر ظهور است تا پایان تاریخ با نام و یاد امام حسین (ع) باشد و قطعاً پیاده روی کنندگان اربعین حسینی جزو لشکر صالحان هستند و کسانی می باشند که زمینه ساز ظهور هستند و مقدمات آن را فراهم می کنند. وی گفت: امام راحل می فرمود که راه قدس از کربلا می گذرد و امروز عمق این کلام ایشان را به خوبی درک می کنیم و انشاالله این حرکت منجر به آزادی قدس شریف می شود. حیات جاودان نهضت حسینی؛ پیام مهم اربعین وی افزود: پیام مهم اربعین این است که کربلا و نهضت حسینی زنده است و در پیاده روی اربعین این لشکر عظیم حسینی بر جاودانگی پیام نهضت حسینی تاکید می کنند. حجت الاسلام و المسلمین لیالی بیان داشت: از سویی باید توجه داشت که گرچه ما عزادار امام حسین (ع) هستیم ولی مدل عزای ما فرق می کند، به این معنا که ما عزادار فعال حسینی هستیم و منفعل نیستیم به طوری که در مراکز شهرها و حتی در کشورهای غربی روزی به نام یوم الحسین(ع) وجود دارد که همه به خیابان ها می آیند و این طور نیست که در پستوی خانه ها عزاداری کنیم و به خصوص در پیاده روی اربعین از مسیرهای مختلف به خصوص از مسیر نجف به کربلا به عزاداری می پردازیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ۲ اربعین؛ انقلابی ترین پدیده تاریخ بشری وی همچنین تاکید کرد: حقیقت آن است که اربعین انقلابی ترین پدیده تاریخ است کما این که امام حسین(ع) خود انقلابی ترین حرکت بشری را در مسیر عبودیت و بندگی و مقابله با ظلم و فساد سامان داد و راه و یاد ایشان برای همیشه تاریخ الهام بخش حقیقت طلبان عالم است. وی گفت: اساساً مباحث و مولفه هایی در نهضت کربلا وجود دارد که نشان می دهد اربعین مظهر جمع بین عقل و عشق است، یعنی اراده در عشق و عقل و دلدادگی به حسین بن علی(ع) جمع می شود. این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر، تبدیل کثرت ها به وحدت را ما در اربعین حسینی شاهد هستیم چرا که امام حسین(ع) خود محور وحدت و عشق و محبت در جهان اسلام است و همه را در این خصوص دور خود جمع می کند. کربلا و اربعین هویت ساز است وی افزود: همچنین با اربعین ، انسان ها به هویت خود برمی گردند و این هویت حسینی بالاترین ثمره و اندوخته تشیع است که باید از آن به عنوان سرمایه بزرگ اجتماعی حراست کنیم. وی گفت: تشیع در طول قرون متمادی ، سختی ها و فشارها را تحمل کرد تا نام و یاد حسین(ع) باقی بماند و امروز این لشکر میلیونی محبان شکل بگیرد که خود این حرکت جمع فضایل انسانی است و هر فضیلتی از ایثار و شهادت و مقابله با ظلم و حق طلبی و عاطفه و احساس و اخلاص و عدالت و آزادی خواهی و معنویت و اخلاق و عزت و غیره در آن مشهود است. پیاده روی اربعین ، مردمی ترین شعائر تاریخ بشری است عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: امت واحد شیعی بی شک مقدمه ای برای امت واحد اسلامی و سپس امت جهانی است که آن پایان تاریخ را شکل می دهد و جهانی شدن نهضت حسینی زمینه ساز این مساله کلیدی می باشد. وی گفت: این فهم از نام و یاد امام حسین(ع) برای این است که بدانیم که ایشان چه کسی است و حب الحسین یجمعنا یعنی چه تا بعد به خوبی درک کنیم که این نام و یاد حسین بن علی(ع) است که همه امت ها را حول خود جمع می کند. وی افزود: از سوی دیگر ، کربلا و امام حسین(ع) محور توحید و عدالت است که در آن نبوت و امامت و معاد و تفکر ناب اسلامی مشهود است. اربعین؛ مصداق بارز قدرت نرم شیعه حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین بیان داشت: اربعین خود بزرگترین رسانه است و ما از آن به قدرت نرم اربعینی تعبیر می کنیم و به خصوص در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و رسانه های دنیا با وجود آن که بزرگترین سانسور خبری را در این باره مشاهده می کنیم اما همه به دنبال این هستند که بدانند اربعین چیست و امام حسین(ع) چه کسی بود و چرا به شهادت رسید؟! وی افزود: اربعین بی شک بزرگترین سرمایه اجتماعی جهان بشری است که در هیچ جای دیگر نمی شود آن را پیدا کرد و مهم هم این است که بدانیم محوریت اربعین با امام و در معیت امام بودن است، به این معنا که همه کسانی که به پیاده روی اربعین می روند اولاً از امام شهید خود حضرت حسین بن علی(ع) یاد می کنند و ثانیاً امام زمان(عج) را مدنظر قرار می دهند که منتقم خون مطهر جدش سیدالشهدا(ع) است. مخالفان امروزی نهضت جهانی اربعین چه کسانی هستند؟ وی گفت: آنچه ضرورت دارد این که ما باید قدر این سرمایه عظیم اجتماعی را بدانیم و استفاده بهتر و بیشتری از این مساله داشته باشیم تا مخالفان نهضت جهانی اربعین از آل ابی سفیان ها در طول تاریخ گرفته تا یزیدها و شمرها و عمر سعدهای زمانه ما که در حقیقت این ها اصحاب زر و زور و تزویر هستند نتوانند به اهداف شوم خود دست یابند. این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه سخنان خود ابراز: سلفی های تکفیری ، طرفداران اسلام آمریکایی ، کاخ نشین های اموی امروز و ناصبی های زمانه مثل وهابیت و آل سعود و خودفروختگانی که جنبش اربعین را نمی توانند تحمل کنند، به خیال خود فکر می کنند که می توانند نور الهی را خاموش کنند و حال آن که نیک می دانند که حسین(ع) مصداق بارز نور خداست و آن ها نمی توانند نور الهی را خاموش کنند و این حرارت و عشق و شور حسینی روز به روز در عالم ، گسترده تر و افزون تر می شود. ۳۱۳/۸
هدایت شده از  انجمن اهل قلم حوزویان ساروی
چهل روز شکستن چهل روز بریدن چهل روز پی ناقه دویدن چهل روز فقط طعنه و دشنام شنیدن چه بگویم؟ چهل روز اسارت چهل روز جسارت چهل روز غم و غربت و غارت چهل روز پریشانی و حسرت چهل روز مصیبت چه بگویم؟ چهل روز نه صبری نه قراری نه یک محرم و یاری ز دیاری به دیاری عجب ناقه سواری فقط بود سرت بر سر نی قاری زینب چه بگویم؟ چهل روز تب و شیون و ناله ز خاکستر و دشنام ز هر بام حواله و از شدت اندوه و با خاطر مجروح جگر گوشه‌ی تو کنج خرابه همان آینه‌ی فاطمه جا ماند سه ساله چه بگویم؟ چهل روز فقط شیون و داغ و غم و درد فراق و فراق و ... فراق و ... چه بگویم؟ بگویم، کدامین گله ها را؟ غم فاصله ها را؟ تب آبله ها را؟ و یا زخم گلوگیر ترین سلسله ها را؟ و یا طعنه‌ی بی رحم ترین هلهله ها را؟ و یا مرحمت دم به دم حرمله ها را؟ چه بگويم...😭😭 السلام عليك يا اباعبدالله الحسين (ع) التماس دعا
زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ ،اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ، وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ،اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ، اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ، الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ، اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ، وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ، وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ، وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ، وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ ،وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ،وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ، فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ، وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ، لِیَسْتَنْقِذَعِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ، وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ ،مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ،وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى، وَشَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ، وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ، وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ ، وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ ،الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ، فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ، وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ، اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ، اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ ،عِشْتَ سَعیداً، وَمَضَیْتَ حَمیداً،وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً، وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ،وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ، وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ ،حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ، فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ، وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ، اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ، وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ، بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ، وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ،لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها ، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ،وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ، الْهادِى الْمَهْدِىُّ،وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ، کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى، وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى، وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا،وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ، وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ، بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى، وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ ،وَاَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ، وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ ،فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ ،لامَعَ عَدُوِّکُمْ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَعلى اَرْواحِکُمْ، وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ، وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
تاریخچه حرم و بقعه و بارگاه حسینی نام کربلا قبل از حادثه کربلا  ، غاضریه ، طف و نینوا بوده است . در منابع تاریخی آمده است که ، امام حسین(ع)  پس از ورود به سرزمین  نینوا نام آن سرزمین را پرسید .  به او پاسخ دادند که این سرزمین را غاضریه ، طف و نینوا گویند . پرسید نام دیگری هم دارد ؟  گفتند کربلا هم گویند . حضرت فرمود " اللهم اعوذ بک من الکرب و البلا "   پس فرمود بار بگشایند و سپس دستور داد زمینی را در حدود  36 کیلومتر مربع  مساحت ، به مبلغ 60 هزار درهم خریداری کردند.( همان محدوده ایی که امروز حرم حسینی و حرم عباسی و بین الحرمین در  آن است . ) پس از شهادت امام و اصحاب و یاران امام ، اجساد مطهر شهدا توسط قوم بنی اسد ( که در آن اطراف زندگی می کردند یا از آن مسیر عبور می کردند ) در این زمین دفن شد و درخت سدر به عنوان علامت برمزار حضرت کاشته شد . از آن زمان تاکنون مزار و بقعه و بارگاه حضرت مراحل زیر را طی کرده است : -   برای اولین بار ، پس از مرگ یزید، قبر مطهر در سال 63 هجری ترمیم شد . -    نخستین آرامگاه بر مزار مطهر حسینی توسط مختار ثقفی از گچ و آجر و خشت بنا نهاده شد . -    گفته می شود در زمان هارون عباسی بارگاه مقدس توسط هارون یا والیان او تخریب شد . -    در زمان مأمون عباسی  مجددا بنا و بارگاه برمزار شریف بنا شد . -    در سال 232 توسط متوکل عباسی بنا و بارگاه  و بقعه شریف تخریب و برزمین آن شخم زده و آب یاری گردید. -   در سال 247 هجری توسط منتصر عباسی (فرزند متوکل) مجددا بنا و بارگاه شریف تأسیس و بازسازی  شد . -   در سال 280 هجری بنا و بارگاه شریف توسط داعی صغیر از نوادگان زید بن علی بن حسین (ع) بازسازی و گسترش یافت . -   در سال 371 هجری بقعه و بارگاه  شریف توسط عضدالدوله دیلمی (از دیلمیان شیعی ایران)  باز سازی و نو سازی و گسترش یافت . -    اصل بنای بارگاه  کنونی امام حسین ع  متعلق به 371 هجری است . این بارگاه گرچه گاهی گرفتار حوادث طبیعی و غیر طبیعی می شد اما از آن زمان تا کنون بارها و بارها و در طول تاریخ توسط حاکمان و اردتمندان اهل بیت ع  بازسازی، تعمیر، تزیین ، و گسترش یافت . -   بقعه و بارگاه  شریف حسینی ع  بار ها  و بارها توسط حکام سنی و شیعی (دیلمی ، فاطمی،  عثمانی ، صفوی ، افشاری ، قاجار و...)  تعمیر ، گسترش ، تزیین و طلا کاری شد . -    در سال 1216 هجری قمری  وهابیون سعودی به کربلا حمله و سبب تخریب ، سوزاندن، ویرانی و غارت حرم حسینی شدند و تمام طلاها و اشیاء قیمتی حرم را غارت و حرم را آتش زدند  و چند هزار نفر از مردم کربلا به شهادت رسیدند . حمله وهابیون  سعودی یاد آوری اقدامات متوکل عباسی  در تخریب روضه شریف بود . -    در سال  1218 هجری بارگاه حسینی به دستور فتحعلی شاه قاجار بازسازی و تعمیر شد و تزیینات و طلاکاری به بارگاه شریف برگشت  . -   در سال  1273 هجری حرم مطهر به دستور ناصرالدین شاه قاجار تعمیر و بازسازی و گسترش یافت . -    و از آن زمان تاکنون،  تعمیرات ، نوسازی ، بازسازی و گسترش روضه حسینی توسط محبان و علاقمندان به ساحت حسینی ادامه دارد . 
اگر انسان سیاسی نباشد درست حقایق را نمی فهمد رهبر معظم انقلاب: 🔹من معتقدم در همه‌ی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمی‌تواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را می‌برید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل می‌فهمد، اما یک چیز را نمی‌فهمد. شما نمی‌توانید بفهمید که او این را نمی‌فهمد، او هم نمی‌تواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و می‌فهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمی‌بیند؛ نه. 🔹آدمهایی که شامّه ندارند، بعضی‌شان تا آخر عمر نمی‌فهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، می‌گویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک حقیقت است که در یک پدیده به وجود می‌آید و آن را آدمی که بینش سیاسی دارد می‌بیند. اصلاً نمی‌شود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد. 🔹ما سرِ یک قضیه‌ای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث می‌کردیم. من دیدم واضحترین امور را به او می‌گویم و او ملتفت نیست. او تعجّب می‌کرد که من چرا این حرفها را می‌زنم؛ من هم تعجّب می‌کردم که او چرا نمی‌فهمد! ۱۳۷۲/۰۳/۳۱
اگر انسان سیاسی نباشد درست حقایق را نمی فهمد رهبر معظم انقلاب: 🔹من معتقدم در همه‌ی کارها، اگر انسان سیاسی نباشد، درست نمی‌تواند حقایق را بفهمد. سیاست یک عطر و بوی خاصّی است. مثل این است که شما گلی را می‌برید پیش کسی که شامّه ندارد. همه چیز را از این گل می‌فهمد، اما یک چیز را نمی‌فهمد. شما نمی‌توانید بفهمید که او این را نمی‌فهمد، او هم نمی‌تواند بفهمد که شما چیزی اضافه بر او دارید و می‌فهمید. او، غیرقابل توجیه است. چشمش هم کور نیست که بداند نمی‌بیند؛ نه. 🔹آدمهایی که شامّه ندارند، بعضی‌شان تا آخر عمر نمی‌فهمند که شامّه ندارند. یک چیزی ببینند، می‌گویند «بوی خوبی دارد»، اما درک درستی از این قضیه ندارند. سیاست، چنین چیزی است. یک حقیقت است که در یک پدیده به وجود می‌آید و آن را آدمی که بینش سیاسی دارد می‌بیند. اصلاً نمی‌شود آن را به کسی که بینش سیاسی ندارد، نشان داد. 🔹ما سرِ یک قضیه‌ای با آقایی که مرد محترمی هم بود، بحث می‌کردیم. من دیدم واضحترین امور را به او می‌گویم و او ملتفت نیست. او تعجّب می‌کرد که من چرا این حرفها را می‌زنم؛ من هم تعجّب می‌کردم که او چرا نمی‌فهمد! ۱۳۷۲/۰۳/۳۱