حجتالاسلام لیالی در گفتوگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛
https://rasanews.ir/fa/news/720740
استاد حوزه علمیه گفت: دستگاه قضایی باید سران این فتنه و حوزویان و سلبریتیهایی را که اعلامیه دادند و در آتش فتنه دمیدند، پیگیری و تعقیب قضایی کند.
اشاره: اغتشاشات اخیر در کنار اینکه همراهی سلبریتیها را داشت، برخی از معممین و مطرودین حوزه علمیه قم را نیز به این جریان فتنه و آشوب اضافه کرد. آنها یا از سر نادانی یا از سر غرض اقدام به نوشتن بیانیهها و مطالبی کردند و یا سخنانی را بیان کردند که تماماً مورد بهره برداری و استفاده دشمن شد. حتی در این میان دشمنان انقلاب با سوءاستفاده از فرصت، اقدام به نوشتن و انتشار یک بیانیه جعلی به نام حوزویان کردند که علیه رهبر معظم انقلاب و نظام اسلامی نوشته شده بود.
از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجتالاسلام محمدعلی لیالی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه رفت تا پیرامون مسأله نقش آفرینی برخی از حوزویان و مطرودین حوزه علمیه در دمیدن به آتش فتنهها با وی گفتوگو کند.
رسا ـ نقش برخی از علمای حوزه علمیه در دمیدن به آتش اغتشاشات با صدور پیامها یا سخنانشان چه بود؟
.....
https://rasanews.ir/fa/news/720740
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
لیالی: سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی دو لبه قیچی برای بریدن رشته وحدتاند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: امروز جریانات تند مذهبی از هر دو طرف شیعه و سنی مثل داعش و تشیع انگلیسی یا به تعبیر رهبری تشیع انگلیسی و سنی آمریکایی، دو لبه یک قیچی هستند که به وحدت اسلامی آسیب میرسانند.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در هفته وحدت هستیم و سؤالی که در این ایام بر اساس برخی گفتوگوها مطرح میشود، این است که منشأ وحدت را باید در کجا جستوجو کرد و رویکردها به این مقوله از چه چیزی برخاسته؟ در این باره با حجتالاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همکلام شدیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
هدایت شده از تاملات - محمد علی لیالی
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
لیالی: سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی دو لبه قیچی برای بریدن رشته وحدتاند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: امروز جریانات تند مذهبی از هر دو طرف شیعه و سنی مثل داعش و تشیع انگلیسی یا به تعبیر رهبری تشیع انگلیسی و سنی آمریکایی، دو لبه یک قیچی هستند که به وحدت اسلامی آسیب میرسانند.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در هفته وحدت هستیم و سؤالی که در این ایام بر اساس برخی گفتوگوها مطرح میشود، این است که منشأ وحدت را باید در کجا جستوجو کرد و رویکردها به این مقوله از چه چیزی برخاسته؟ در این باره با حجتالاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همکلام شدیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
لیالی: سنی آمریکایی و شیعه انگلیسی دو لبه قیچی برای بریدن رشته وحدتاند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: امروز جریانات تند مذهبی از هر دو طرف شیعه و سنی مثل داعش و تشیع انگلیسی یا به تعبیر رهبری تشیع انگلیسی و سنی آمریکایی، دو لبه یک قیچی هستند که به وحدت اسلامی آسیب میرسانند.
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در هفته وحدت هستیم و سؤالی که در این ایام بر اساس برخی گفتوگوها مطرح میشود، این است که منشأ وحدت را باید در کجا جستوجو کرد و رویکردها به این مقوله از چه چیزی برخاسته؟ در این باره با حجتالاسلام محمدعلی لیالی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همکلام شدیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.
https://www.farsnews.ir/news/14010719000464/%D9%84%DB%8C%D8%A7%D9%84%DB
میلاد سرور کائنات پیامبررحمت«صلی الله علیه و آله»و ششمین اخترتابناک ولایت و امامت امام جعفرالصادق«علیه السلام» مبارک باد
رهبر انقلاب: به دروغ تبلیغ کردند که شیعه انگلیسی یعنی شیعه ساکن انگلیس
🔹آن چیزی که امروز بیش از همه باید روی آن تکیه کنیم مسئله مذهبی است؛ شیعه و سنّی. نباید بگذاریم اختلاف عقیده و اختلاف مذهبی به تنازع کشیده بشود. یک چیزهایی است که تنازع ایجاد میکند، باید به طور جدّ مانع بشویم. حالا سیاستمداران آمریکایی و انگلیسی هم در محافل خودشان وارد بحث شیعه و سنّی شدند، این خیلی چیز خطرناکی است.
🔹اینهایی که ضدّ اسلامند؛ نه با شیعه خوبند نه با سنّی. اینها وارد بحث شدند. بنده یک وقت گفتم شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی؛ بعضی خیال کردند که ما که میگوییم شیعه انگلیسی، یعنی اینجور تبلیغ کردند به دروغ که شیعه انگلیسی یعنی شیعهای که ساکن انگلیس است، نه؛ شیعه انگلیسی ممکن است در خود کشور اسلامی باشد. منظور الهامگیری از انگلیس است؛ یعنی شیعه دعوا درستکن، سنّی دعوا درستکن. مثل داعش و مثل وهّابیها و امثال اینها که دعوا درست میکنند. مثل تکفیریها؛ اینها اسمشان مسلمان است، ممکن است متعبّد هم باشند به احکام فردی اسلامی اما در خدمت دشمن حرکت میکنند. اینکه اختلاف ایجاد میکند در خدمت دشمن است.
🔹ما با کسانی که بهعنوان طرفداری از تشیّع احساسات برادران اهل تسنّن را برانگیخته میکردند برخورد جدّی کردیم. این باید همهگیر بشود. باید اتّفاق نظر بهوجود بیاید. البته در هر دو طرف تندروانی وجود دارند.
@Farsna
نهضت بازگشت به مسجد/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم؛
هیچ مرکزی در جامعهپردازی ظرفیت مسجد را ندارد/مسجدمحوری، رمز تمدنسازی است
حجتالاسلام والمسلمین لیالی با بیان اینکه هیچ مرکزی در جامعهپردازی ظرفیتهای مسجد را ندارد، گفت: مساجد باید جامعیت داشته باشند و امامان جماعت، امام محله باشند؛ مشکلات امروز ما در جامعهپردازی، به دوری از مسجد بازمیگردد.
خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: نهضت بازگشت به مسجد با پرچمداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعتقاد و اهتمام جدی دولت آیتالله رئیسی به مسجدمحوری در امر اصلاح و بازسازی فرهنگ، این روزها به سرخطی مهم در فضای مسجدی کشور تبدیل شده است، اتفاقی مبارک که بررسی چیستی، چرایی و برکات آن دستمایه گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین «محمدعلی لیالی»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قرار گرفته است و مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آیا میتوان برای نهضت بازگشت به مسجد و احیای کارکردهای این نهاد دینی، پشتوانههای مستند از قرآن و روایات یافت و با استناد به آنها این مسیر را طی کرد؟
http://www.shabestan.ir/detail/News/1224018
بنابر آموزههای قرآن و روایات، مسجد تا آخرالزمان محور جامعه اسلامی است و مساجد متعلق به خدا هستند: «أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ»؛ محراب مسجد، محور رسیدن به خدا، قرب و عبادت است. مسجد فقط یک مکان عبادی نیست بلکه باید در کنار عبودیت و اقامه نماز و اعتکاف، محوریت و مدیریت جامعه را عهدهدار و محل رهبری و راهبری جامعه باشد، در این صورت، مسجد جامع است.
علاوه بر این، مسجد باید محل آموزش و پرورش و تحقیق و تربیت باشد؛ در تفکر اسلامی مسجد محل فعالیتهای اقتصادی، رسیدگی به محرومان و ایتام است.
تحلیل جامعهشناختی مسجد در فرهنگ اسلامی نیز قابل تامل است؛ چراکه در هر محلهای، مسجدی وجود دارد که دارای هیئت امناء، امام مسجد و محله، خادم، موذن و مکبّر، نماز و نمازگزاران، بسیج و هیئتهای مذهبی و جلسات قرائت قرآن و ... است و مراکز و موسساتی به آن وابسته هستند. امروز دهها هزار مسجد در جهان وجود دارد که هر یک میتواند پایگاه برقراری عدالت، انجام فعالیتهای دینی اخلاقی و گرهگشاییهای اجتماعی و اقتصادی باشد. اگر در ساخت فرهنگ و تمدن نوین اسلامی، مسجدمحور باشیم بسیاری از مشکلات فرهنگی، سیاسی و مدیریتی جهان اسلام برطرف میشود.
راه این مسجدمحوری چیست و چطور میتوان این رویکرد را احیاء و تبدیل به گفتمان غالب کرد؟
برای این هدف، مسجد باید جامع باشد و جامعیت داشته باشد نه آنکه فقط محل اقامه نماز باشد؛ مسجد باید محل حضور نوجوانان و جوانان، تعامل با حوزههای علمیه، تعلیم و تربیت، رسیدگی به دعاوی و مشکلات مردمی و ارائه مشاوره در زمینههای مختلف باشد. البته مدیریت مسجدی نیز ضرورت دارد امام مسجد باید امامِ محله باشد طبیعتاً چنین امامی میتواند مشاوره سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی موثر را به مردم دهد.
دوری جامعه، فرهنگ و تمدن اسلامی از مسجد، ما را گرفتار اشرافیت و کاخنشینی میکند. در عصر پیامبر(ص) حتی عصر خلفای اول و دوم، مسجد در جامعه اسلامی محوریت داشت، اما بتدریج از عصر خلیفه سوم و بعدها در زمان معاویه و بنیامیه و بنیالعباس و دیگر حکومتها در عربستان، شام و عراق و ایران مسجد دیگر جامعیت نداشت و امام مسجد، امام جامعه نبود و فقط به بیان احکام میپرداخت، چنانکه مسجد، هم دیگر جامع نبود!
لذا ضرورت نهضت بازگشت به مسجد در آن است که مسجد محوریت بیابد و آن جایگاه متعالی در فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی با گرایش اهل بیتی را احیاء کند، تا چالش خلوت شدن مساجد برطرف شود؛ چراکه رشد و پیشرفت در جامعه اسلامی نیازمند مسجدمحوری است.
نهضت بازگشت به مسجد و پرکردن فاصلهای که در سایه برخی غفلتها با مسجد ایجاد شده است، چه فواید و برکاتی دارد؟
دهها و صدها فایده برای بازگشت به مسجد وجود دارد، مسجد در جامعه اسلامی محور اخلاق، معنویت و تعالی است به تعبیر عرفانی و فلسفی مسجد سبب حرکت از کثرت به وحدت و از وحدت به کثرت است؛ در مسجد نماز جماعت رو به محراب اقامه میشود و محراب رو به آسمان دارد ... با بازگشت به مسجد بزه و ناهنجاریهای اجتماعی از بین رفته و برای ارزشهایی همچون ایثار و مواسات و جهاد فراخوان میشود.
علاوه بر این، مسجد محل تجمع مومنان و مسلمانان است، در جماعت خیر بسیار هست و گرهگشای مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میشود، چنانکه اغنیاء ثروت خود را برای رسیدگی به محرومان در خدمت مسجد قرار میدهند.
مسجدمحوری و تحقق نهضت بازگشت به مسجد در تمدنسازی که افق گام دوم انقلاب است، چه تاثیر و نقشی دارد؟
مسجد مهمترین و جامعترین عنصر تمدنسازی است چنان که در صدر اسلام چنین نقشی را ایفا کرد، خوب است جایگاه مسجد در حکومت امیرالمومنین(ع) و کارکردهای مسجدالنبی(ص) در عصر پیامبر(ص) دستمایه نگارش پایاننامهها شود. هیچ مرکزی در جامعهپردازی ظرفیت مسجد را ندارد، بهویژه آنکه محدودیت سنی و تحصیلی و طبقاتی برای حضور در آن وجود دارد؛ مشکلات امروز ما در جامعهپردازی ریشه در دوری از مسجد دارد. حتی اگر نقش مسجد را به اخلاق و معنویت محدود کنیم باز هم ریشه امروزیِ بسیاری از بیاخلاقیها در دوری از مسجد است!
مسجد کارکرد موثری در تنظیم معنویت و اخلاق در جامعه دارد و سبک زندگی دینی را عرضه میکند؛ اصلاح سبک زندگی دینی زمینهساز جامعهپردازی و تمدنسازی است. اندیشمندان و متفکران اسلامی باید به دنبال نهضت بازگشت به مسجد باشند و کارکردهای متعدد مساجد را احیاء کنند.
معماری و شهرسازی چقدر در تحقق نهضت بازگشت به مسجد موثر هستند؟
دشمنان میدانند بازگشت به دین، معنویت و اخلاق، خلیفةالله میسازد و این فقط در محراب و مسجد محقق میشود؛ لذا ضرورت دارد نظام شهرسازی از این پس در تاسیس روستاها و شهرکها و توسعه محلات و مناطق، مسجدمحوری را رعایت کند تا مسجد از نظر معماری و جغرافیایی مرکز روستا و شهر باشد و قبل از تاسیس نهادهای مختلف مثل مدرسه و بیمارستان و ... مسجد محور قرار بگیرد همچون مسجد جامع اصفهان که مرکز ثقل راههای اقتصادی، علمی بازار و ... بود.
نهضت بازگشت به مسجد/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم؛
هیچ مرکزی در جامعهپردازی ظرفیت مسجد را ندارد/مسجدمحوری، رمز تمدنسازی است
حجتالاسلام والمسلمین لیالی با بیان اینکه هیچ مرکزی در جامعهپردازی ظرفیتهای مسجد را ندارد، گفت: مساجد باید جامعیت داشته باشند و امامان جماعت، امام محله باشند؛ مشکلات امروز ما در جامعهپردازی، به دوری از مسجد بازمیگردد.
خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد- آمنه مستقیمی: نهضت بازگشت به مسجد با پرچمداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعتقاد و اهتمام جدی دولت آیتالله رئیسی به مسجدمحوری در امر اصلاح و بازسازی فرهنگ، این روزها به سرخطی مهم در فضای مسجدی کشور تبدیل شده است، اتفاقی مبارک که بررسی چیستی، چرایی و برکات آن دستمایه گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین «محمدعلی لیالی»، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قرار گرفته است و مشروح آن را در ادامه میخوانید:
آیا میتوان برای نهضت بازگشت به مسجد و احیای کارکردهای این نهاد دینی، پشتوانههای مستند از قرآن و روایات یافت و با استناد به آنها این مسیر را طی کرد؟
http://www.shabestan.ir/detail/News/1224018