eitaa logo
فقه و احکام رهبری (leader.ir)
47.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
7 ویدیو
148 فایل
✅ کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) 🔺اطلاع رسانی جدیدترین فتاوای معظم له. 🔸معرفی شده در سایت: https://www.leader.ir/fa/content/22542 🔹ارسال استفتا: https://www.leader.ir/fa/istifta ❓ارتباط: @leader_ir57m
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 اقتدا در حال رکوع 💠 سؤال: آیا می توان هنگامی که امام جماعت برای رکوع خم شده ولی هنوز به رکوع نرسیده است، اقتدا کرد؟ ✅ جواب: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد ولی در رکعت سوم و چهارم، اگر بداند با خواندن حمد به رکوع امام نمی رسد، برای اقتدا و جماعت احتیاط این است صبر نماید تا امام جماعت به طور کامل در حالت رکوع قرار گیرد آن گاه اقتدا کند. 🆔 @leader_ahkam
💐 روز مبعث، عید همه است؛ نه فقط عید مسلمانان. ولادت هر پیغمبری و بروز هر بعثتی، عید و روز نو برای همه‌ی بشریت است. پیغمبران الهی هر کدام که آمدند، قافله‌ی سرگردان بشری را به سوی کمال و علم و اخلاق و عدالت راندند و آنها را یک قدم به مراحل کمال انسانی نزدیک کردند. همه‌ی خردورزیهای بشر در طول تاریخ، ناشی از تعالیم پیغمبران است. خلقیات انسانها - که قدرتِ ادامه‌ی حیات را برای آنها فراهم میکند - و فضائل اخلاقی، همه تعالیم پیغمبران است. اندیشه‌ی توحید و عبودیت در مقابل خدا، درس پیغمبران است. پیغمبران زندگی را برای انسانها آماده کرده و آن را به میدان رشد و حرکت و تکامل تبدیل کردند؛ و نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه‌ علیه‌ و آله) خاتم پیغمبران و آورنده‌ی سخن نهایی و پایان‌ناپذیر برای بشریت است. بیانات در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۱۱/شهریور/۱۳۸۴ 🆔 @leader_ahkam
📚 وطن جدید 💠 کسی که قصد دارد برای همیشه یا سالیان متمادی سالی سه چهار ماه (مانند تابستان و ایام تعطیل) در مکانی زندگی کند، چنانچه وسائل زندگی مانند خانه و امثال آن را فراهم کند، آنجا از نظر عرف وطن دوم او محسوب می‌شود؛ اما اگر صرفا برای ییلاق و مانند آن، بدون قصد توطن و بدون فراهم آوردن لوازم زندگی آنجا برود، تحقق وطن بعید است. ✅ منبع: رساله نماز و روزه مسأله ٥٤٣ 🆔 @leader_ahkam
🔰گزارش استهلال ماه شعبان المعظم ۱۴۴۳ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
🔰گزارش استهلال ماه شعبان المعظم ۱۴۴۳ ه‍ . ق 🔷 الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ (۲۹ رجب ۱۴۴۳) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۵ و ۲۱ دقیقه روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۸:۰۱ زمان غروب ماه: ساعت ۱۸:۴۷ ارتفاع ماه: ۸.۰ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۴۶ دقیقه سن ماه: ۲۰ ساعت و ۵۶ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۱.۲ درجه 🔷ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و کارشناسان رؤیت هلال، پیش ‌بینی کرده‌اند هلال ماه المعظم در غروب روز پنجشنبه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه رجب ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه شعبان ۱۴۴۳ روز جمعه ۱۳ اسفند ماه خواهد بود. 🔷 ج ـ گزارش‌های رسیده در همین راستا ستادهای و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز پنجشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. ۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت شد: استان کرمان: یک گروه ۴ نفره در سیرجان توانستند ابتدا با دوربین سپس با چشم عادی (غیر مسلح)هلال را رویت کنند. استان خراسان رضوی: گروه طلاب مشهد مقدس با دوربین (مسلح) استان خراسان شمالی: رصد خانه بجنورد با تسکوپ (مسلح) ۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا بارانی بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: قوچان، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، درگز، طرقبه، گلبهار، بردسکن، ریوش، خواف، تایباد، فیروزه استان مرکزی: اراک، کمیجان، خمین، محلات، ساوه، تفرش، زرندیه استان خراسان جنوبی: بیرجند، بشرویه، سرایان، طبس استان ایلام: ایلام، دهلران، ایوانغرب، آبدانان استان سیستان و بلوچستان: چابهار، زابل استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان هرمزگان: بندرلنگه استان بوشهر: بوشهر استان فارس: شیراز استان سمنان: دامغان استان گلستان: گرگان استان گیلان: رشت استان قم: قم، پردیسان استان همدان: همدان استان تهران: تهران استان البرز: طالقان 🆔 @leader_ahkam
📚 سلام دادن به امام حسین در نماز 💠 سؤال: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمی‌داده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد. 🆔 @leader_ahkam
‌✅ روز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌الصّلاة والسّلام روز باعظمتی است. به فرمایش مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تبریزی ملکی -عالمِ فقیهِ عارفِ بزرگوار- عظمت روز سوّم شعبان را باید به‌عنوان پرتوی از عظمت حسین‌بن‌علی به‌حساب آورد و به‌شمار آورد؛ روز بزرگی است. در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود. این بزرگوار در تاریخ بشریّت، یک حرکتی را -که نظیر و شبیهی ندارد- ارائه‌ی به تاریخ کرد و در مقابل چشم بشریّت گذاشت که هرگز فراموش نخواهد شد. ۲۲/خرداد/۱۳۹۲ 🆔 @leader_ahkam
📚 خواندن نماز قضای یقینی و احتیاطی در نماز جماعت 💠 سؤال: گاهی اوقات مردم در مساجد نمازهای قضا را به جماعت می خوانند، امام جماعت هم یا نماز قضای یقینی و یا احتیاطی می خواند، آیا به این صورت صحیح است؟ ✅ جواب: اگر امام، نماز قضای یقینی می خواند، اقتدای مأمومینی که نماز قضای یقینی یا احتیاطی می خوانند، اشکال ندارد؛ ولی اگر امام نماز قضای احتیاطی می خواند، در صورتى مأموم می‌تواند اقتدا کند که نماز او نیز احتیاطی و جهت احتیاطش با امام یکى باشد؛ البته باید توجه داشت که اتصال در نماز جماعت از طریق کسی که نماز قضای احتیاطی می خواند، حاصل نمی شود. 🆔 @leader_ahkam
📚 کپی برداری برای استفاده شخصی 💠 سؤال: بسته آموزشی ویدیویی را از مؤسسه ای خریداری کردم؛ آیا جایز است که از این محصول، فقط برای استفاده شخصی کپی برداری کنم؟ ✅ جواب: کپی برای استفاده شخصی اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 نماز خواندن با بدن نجس 💠 سؤال: اگر شخصی به تصور اینکه با خون حجامت می تواند نماز بخواند تا چند روز بدنش را تطهیر نکند و به همین صورت نماز بخواند، حکم نمازهایش چیست؟ ✅ جواب: اگر غافل یا جاهل قاصر* باشد (یعنی حتی باطل بودن نماز با بدن نجس را احتمال ندهد)، نماز صحیح است و در غیر این صورت، نماز باطل می باشد. * کسی که اصلاً به جهل خود توجه ندارد و یا اگر متوجه است، راهی برای برطرف کردن آن ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 شکستن قسم 💠 سؤال: اگر شخصی به خدا قسم بخورد که گناه خاصی را ترک کند ولی تخلف کند و مرتکب شود، آیا قسم، باطل می شود یا همچنان باید به قسم عمل کند و در صورت تخلف، مجددا کفاره بپردازد؟ ✅ جواب: با اولین تخلف عمدی (که علاوه بر توبه، کفاره* دارد)، قسم باطل می شود و پس از آن، عمل به قسم لازم نیست و کفاره ندارد اما در هر صورت ترک گناه لازم است. *کفاره شکستن قسم، اطعام یا تأمین لباس برای ده فقیر و در صورت ناتوانی، سه روز روزه می باشد. 🆔 @leader_ahkam
💐این ولادت بزرگ [ولادت امام زمان(عج)] و این حقیقت عظیم، متعلّق به یک ملت و یک زمان خاص نیست؛ بلکه متعلق به بشرّیت است. این «میثاق اللَّه الّذی أخذه و وکَّده»، میثاق خدا با انسان است. «وعد اللَّه الذی ضمنه»؛ این، وعده‌ی خداست که تحقّق آن را ضمانت کرده است. همه‌ی انسانهای طول تاریخ، نسبت به این پدیده‌ی عظیم و شگفت‌آور، احساس نیاز معنوی و قلبی کرده‌اند؛ چون تاریخ، از اوّل تا امروز و از امروز تا لحظه‌ی طلوع آن خورشید جهان‌تاب، با ظلم و بدی و پلیدی آمیخته بوده است. همه‌ی کسانی که از ظلمی رنج برده‌اند - چه آنهایی که به خودشان ظلم شده است و رنج برده‌اند و چه آنهایی که به ستمکشیِ دیگران نگاه کرده‌اند و رنج برده‌اند - با یاد ولادت این منجیِ عظیم تاریخ و بشر، در دلشان امیدی به وجود می‌آید. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم  ۱۷/دی/۱۳۷۴ 🆔 @leader_ahkam
📚 فروش وسایل مسجد 💠 سؤال: آیا می توان وسایل مسجد - که دیگر مورد نیاز مسجد نیست - را فروخت و خرج مسجد کرد؟ ✅ جواب: موارد آن مختلف است؛ اگر منظور وسایلی است که هدیه به مسجد شده و یا برای مسجد خریداری شده ولی وقف نشده است، فروش و تبدیل آن با نظر متولی شرعی مانعی ندارد ولی چنانچه منظور وسایلی است که وقف مسجد شده، اگر موردِ نیاز مسجد نیست، بايد در مسجد ديگری استفاده شود و اگر مساجد دیگر نیاز ندارند، مى‏ توانند آن را بفروشند و پول آن را در همان مسجد ـ و در صورت عدم نیاز ـ در مسجد دیگری درهمان جهت مصرف کنند. 🆔 @leader_ahkam
📚 کفارۀ افطارعمدی 💠 کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان یکی از دو مورد زیر است: ١. گرفتن دو ماه روزه ٢. غذا دادن به شصت فقیر. کسی که می‌خواهد دو ماه کفارۀ روزۀ ماه رمضان را بگیرد، باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی‌درپی روزه بگیرد و اگر بقیۀ ماه دوم پی درپی نباشد، اشکال ندارد. ✅ رساله نماز و روزه مساله٨٨٧ و ٨٨٨ 🆔 @leader_ahkam
📚 کفارۀ تأخیر 💠 اگر شخصی در ماه رمضان به سبب عذری روزه نگيرد و بعد از رمضان عذر او برطرف شود و با اين حال قضای روزۀ خود را به‌جا نياورد تا ماه رمضان آينده فرا برسد، بايد علاوه بر قضای روزه برای هر روز يک مدّ طعام به فقیر بدهد. کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی ٧٥٠ گرم گندم، آرد، نان، برنج يا ساير مواد غذايی که باید به فقیر داده شود. ✅ رساله نماز و روزه مساله ٩٣٠ و ٩٢٨ 🆔 @leader_ahkam
📚 نحوۀ مصرف کفاره 💠 کفاره تاخیر (یک مد طعام )، باید به فقیر داده شود و دادن پول آن کافی نیست مگر اینکه اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از شخص طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول می کند، که در این حالت اشکال ندارد؛ بنابراین اگر در مورد مذکور اطمینان ندارد که صَرف در مورد کفاره می شود یا نه، کافی نیست. کسی که باید برای هر روز یک مد طعام بدهد، می‌تواند کفارۀ چند روز را به یک فقیر بدهد. 🆔 @leader_ahkam
📚 وظيفه بيمار مقطعی 💠 کسی که بیماری مقطعی داشته و تا ماه رمضان سال بعد بهبود یافته است، وظیفه ای برای پرداخت فدیه ندارد ولی بنابر احتیاط قضا کردن روزه ها تا رمضان سال بعد لازم است و در غیر این صورت علاوه بر قضا باید کفاره تأخیر (یک مد معادل ٧٥٠ گرم طعام) نیز بپردازد. 🆔 @leader_ahkam
📚 نگرفتن روزه تا رمضان سال بعد 💠 اگر انسان بر اثر بيمارى روزۀ ماه رمضان را نگيرد و پس از ماه رمضان بيمارى‏ اش برطرف شود ولى بلافاصله عذر ديگرى پيدا كند و نتواند تا ماه رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد، بايد قضاى آن روزه‏ها را در سال­های بعد بگيرد، همچنين اگر عذر ديگرى غير از بيمارى در ماه رمضان داشته باشد و پس از ماه رمضان برطرف شود ولی تا ماه رمضان بعد بر اثر بيمارى نتواند روزه بگيرد، باید آن روزه ­ها را قضا کند. ✅ رساله نماز و روزه مسأله ٩٢٥ 🆔 @leader_ahkam
📚 پرداخت کفاره و فدیه به افراد واجب النفقه 💠 سؤال: آیا می توانم کفارۀ عمد و غیر عمد را به دامادم که فقیر محسوب می شود، بدهم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد ولی باید توجه داشت که کفاره عمد به شصت فقیر (جداگانه) پرداخت می شود؛ بنابر این اگر کفاره عمدی باشد فقط می توانید یک مد طعام به ایشان بدهید. لازم به ذكر است پرداخت کفاره و فدیه به کسانی که واجب النفقه انسان محسوب می شوند (مانند فرزند و مادر)، صحیح نیست. 🆔 @leader_ahkam
🔰گزارش استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۴۳ ه‍ . ق 🆔 @leader_ahkam
🔰گزارش استهلال ماه رمضان المبارک ۱۴۴۳ ه‍ . ق ♦️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ (۲۹ شعبان ۱۴۴۳) زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۰ و ۵۴ دقیقه روز جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ زمان غروب خورشید: ساعت ۱۹:۲۶ زمان غروب ماه: ساعت ۱۹:۳۹ ارتفاع ماه: ۱.۷ درجه مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۱۳ دقیقه سن ماه: ۸ ساعت و ۳۱ دقیقه فاصله زاویه ای ماه و خورشید:  ۴.۷  درجه ♦️ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال            تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه  در غـروب روز جمعه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه شعبان ۳۰ روزه بوده و غرّة ماه رمضان ۱۴۴۳ روز یکشنبه ۱۴ فروردین ماه خواهد بود. ♦️ج ـ گزارش‌های رسیده     در همین راستا ستادهای و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن  به قرار ذیل است. ۱- مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت نشد : استان خراسان رضوی : مشهد، گروه طلاب، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه، گناباد، طرقبه، گلبهار، ریوش، بردسکن استان کرمان : کرمان، سیرجان استان هرمزگان : بندرلنگه استان بوشهر: گناوه ۲- مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی : درگز، خواف، بجستان، تایباد، فیروزه استان خراسان جنوبی : بیرجند، طبس، بشرویه، خضری(صاف)، فردوس استان ایلام : ایلام، مهران، آبدانان، ایوان غرب، دهلران استان مرکزی : اراک، خمین، محلات، تفرش، کمیجان، ساوه، زرندیه استان سیستان و بلوچستان : زابل، ایرانشهر، چابهار استان اصفهان : اصفهان، شهرضا استان آذربایجان شرقی : تبریز استان فارس : شیراز، بوانات استان یزد : یزد، اردکان، میبد استان چهارمحال بختیاری : بروجن استان تهران: تهران، شهرری استان خراسان شمالی : بجنورد استان خوزستان: اهواز، دزفول، خرمشهر استان سمنان : دامغان استان قم : قم، پردیسان استان زنجان : زنجان استان گیلان: رشت استان گلستان: گرگان 🆔 @leader_ahkam
یادآوری: 📚 احکام نموداری روزه زن بارداری یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
📚 تبدیل کردن فدیه و کفاره به جنس دیگر 💠 کسی که فدیه و یا کفاره تأخیر مثلا به اندازه ده روز، مد طعام بر عهده او باشد لازم است به اندازۀ ده مد طعام مانند ده تا 750 گرم گندم یا نان و امثال آن، به فقیر بدهد و نمی تواند معادل قیمت ده مد طعام را تبدیل به چیز دیگری کند (مانند اینکه به همان قیمت، تخم مرغ یا گوشت به فقیر بدهد). 🆔 @leader_ahkam
📚 روزه اوّلی ها 💠 سؤال: دختری که تازه به سن رسیده، اگر به واسطه روزه گرفتن دچار شود، نسبت به تکلیف دارد؟ ✅ جواب: اگر وضعیت مکلف به گونه ای است که به خاطر ضعف جسمانی یا طولانی بودن روز، روزه گرفتن به خودی خود ـ حتی با ترک فعالیت و مراعات تغذیه ـ سختی فوق العاده داشته باشد، در این صورت بنا بر احتیاط روزه بگیرد و وقتی به سختی فوق العاده افتاد، کند و قضای آن را بگیرد؛ اما اگر سختی فوق العاده داشتن ادامۀ روزه به دلیل فعالیت مانند اشتغال به کار یا تحصیل و مطالعه باشد، در این صورت بنابر فتوا باید روزه بگیرد و هر گاه به سختی فوق العاده افتاد، افطار کند و قضای آن را بگیرد. 🆔 @leader_ahkam