📚 کسب درآمد از کاشت ناخن
💠 سؤال: آیا کسب درآمد از خدمات #کاشت_ناخن ، جایز است؟
✅ جواب: اگر #ناخن_مصنوعی ، قابل برداشتن باشد، کاشتن آن و دریافت دستمزد به خودی خود اشکال ندارد؛ اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، کاشتن ناخن (بدون ضرورت غیر قابل اجتناب) و دریافت دستمزد، جایز نیست.
📚 استمرار عذر پس از تیمم بدل از غسل
💠 سؤال: کسی که وظیفه اش #تیمم_بدل_از_غسل است و تا مدتی آب برای او ضرر دارد، آیا برای هر نماز واجب باید تیمم کند یا یک مرتبه تیمم برای آن مدت، کافی است؟
✅ جواب: کسی که وظیفه اش #تیمم است، تا زمانی که عذرِ مجوزِ تیمم (در فرض سؤال: ضرر) برطرف نشده است و حدثی مانند بول، خواب و... از او سر نزده است، همان تیمم، کافی است؛ ولی اگر #حدث_اصغر از او سر زد، بنابر احتیاط واجب (برای اعمال مشروط به طهارت) باید مجددا بدل از غسل، تیمّم کند و وضو هم بگیرد و اگر از گرفتن وضو هم معذور باشد، تیمّم دیگری نیز بدل از وضو انجام دهد.
📚 احکام امر به معروف و نهى از منكر (بخش اول)
💠 وجوب امر به معروف و نهي از منكر
🔶 امر به معروف و نهی از منكر از واجبات بسيار مهم و بزرگ اسلام به شمار می آید، افرادی كه اين فريضۀ بزرگ الهی را ترك می كنند يا نسبت به آن بی تفاوتند، گناهكارند و كيفری سخت و سنگين در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منكر نه تنها به اتفاق علمای اسلام واجب است، بلكه وجوب آن جزو ضروريات دين مبين اسلام به شمار می آيد.
💠 محدودۀ امر به معروف و نهي از منكر
🔷 محدودۀ امر به معروف و نهى از منكر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نيست و تمام اقشار و اصناف واجد شرايط را در بر می گيرد حتى بر زن و فرزند واجب است كه هنگام مشاهدۀ ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، در صورت تحقق شرايط آن به امر به معروف و نهی از منكر مبادرت كنند.
✅ امر به معروف و نهی از منکر مربوط به جایی است که شخصی با علم به حکم شرعی و با التفات تخلف کند، اما نسبت به کسانی که به خاطر جهل به حکم شرعی مرتکب گناه می شوند، ارشاد و راهنمایی لازم است و امر و نهی واجب نیست، همچنین نسبت به کسانی که به خاطر غفلت یا جهل به موضوع، مرتکب گناه می شوند تکلیفی نیست مگر این که موضوع از امور بسیار مهم نزد شارع باشد که در این موارد باید شخص را متوجه حکم یا متوجه موضوع کرد.
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم)
١. علم به معروف و منکر.
💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند.
اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود.
٢. احتمال تأثیر.
💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد.
🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است.
٣. اصرار بر گناه.
💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را بهجا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست.
٤. نداشتن مفسده.
💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسدهای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست.
البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود.
⁉️ نكته:
امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد.
📚 احکام امر به معروف و نهی از منکر بخش سوم
💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
١. امر و نهی قلبی.
✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد.
٢. امر و نهی زبانی.
✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند.
در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند.
٣. امر و نهی عملی.
✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد.
توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد.
🔶 ملاحظه:
هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند.
📚 ارز دیجیتال
💠 سؤال: استخراج، خرید و فروش #ارز_دیجیتال چه حکمی دارد؟
✅ جواب: حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است.
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گنـــــ🙄ــــــاه شـنــــــ🔎ـــــــاسـی
♦️خلفــــــــِ وَعـــــــدِه😰
⁉️از نظر شرعی در چه مواردی خُلفِ وَعده اشکالی ندارد؟🧐
🔻اگر وعده ای که داده می شود مشروط باشد چطور؟🤔
🔻گفتن ان شالله در وعده ای که داده می شود، موجب مشروط شدن وعده می شود؟🧐
✅ پیشنهاد دانلود👌
احڪـ🔎ــامفضـ🖥ـــای مجــ📲ـــازی
📚 شبیه سازی صوت دیگران توسط هوش مصنوعی
⁉️ صدای اموات با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه سازی شده و گفتارهای جدیدی از آنها تولید می شود، آیا این کار، جایز است و یا نیاز به رضایت از اولیای میت دارد؟🧐
✅ اگر تولید آن مفسده داشته باشد یا به میت نسبت داده شود، جایز نیست و رضایت اولیا، اثر ندارد.
💎 مژده به منتظران: شما برترین امت هستید
🔻امام سجاد علیه السلام:
⬅️ إنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ اَلْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَ اَلْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ اَلْعُقُولِ وَ اَلْأَفْهَامِ وَ اَلْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ اَلْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُشَاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُجَاهِدِينَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِالسَّيْفِ أُولَئِكَ اَلْمُخْلَصُونَ حَقّاً وَ شِيعَتُنَا صِدْقاً وَ اَلدُّعَاةُ إِلَى دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً وَ جَهْراً
✍ مردم زمان غيبت حضرت حجت علیهالسلام كه معتقد به امامت و منتظر ظهور او هستند از مردم هر زمانى برترند، زيرا خداى تعالى عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا فرموده است كه غيبت نزد آنان به منزلۀ مشاهده است و آنان را در آن زمان به مانند مجاهدين پيش روى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه با شمشير به جهاد برخاستهاند قرار داده است، آنان مخلصان حقيقى و شيعيان راستين ما و داعيان به دين خداى تعالى در نهان و آشكارند.
📚کمال الدين، ج ۱، ص ۳۱