eitaa logo
فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی
2.7هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
237 فایل
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرَّحیـــــــم❄️ 🌸🌿ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید 🌿🌸 🌸🌿https://eitaa.com/leaderarak🌿🌸 🌸🌿پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇🌿🌸 🌸🌿@GomnamArak🌿🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️وطن اصلی ❓سؤال: آيا شخص هر چند در آنجا ساکن نباشد، وطن محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر در آنجا مدتی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) مانده و کرده باشد، تا از آن نکرده است، حکم وطن را دارد و در غير اين صورت حکم وطن را ندارد.
🔶🔸محل تولد و محل سکونت 🔹سؤال: شش سال از عمرم را در روستايی و هشت سال را در شهری گذرانده و در حال حاضر برای به مشهد آمده ام، نماز و روزه ام در هر يک از اين مکان ها چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: روستای محل تولد اگر عرفاً شما محسوب شود، نماز شما در آنجا تمام و روزه تان صحیح است و در صورتی که محل شک باشد جای احتیاط است و اگر در روستای مذکور به دنیا نیامده باشید در صورت شک در صدق وطن، احکام وطن را برای شما ندارد. شهری هم که چندين سال در آن ساکن بوده ايد، اگر آن را به عنوان وطن انتخاب کرده باشيد، تا از آن نکرده ايد، را برای شما دارد؛ ولی شهر مشهد اگر در آن را ندارید، وطن شما محسوب نمیشود؛ لکن اگر بنا دارید حداقل در آنجا سکونت داشته باشید نمازتان در آنجا تمام و روزه تان صحیح است.
🔷🔹محل سکونت 🔻سؤال: نماز و روزه کسی که سال‌های زيادی (نه سال) در سرزمينی که او نيست، زندگی میکند و در حال حاضر ممنوع الورود به وطن خود است، ولی يقين دارد که روزی به آن باز خواهد گشت، چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: در فرض سؤال بر این شخص، صدق نمی کند؛ نمازش در آنجا تمام و روزه‌ اش صحیح است.
🔘وطن اصلی و وطن دوم 👌سؤال: خواهشمنديم نظر خود را درباره و بيان فرماييد. 👈جواب: وطن اصلی جايی است که انسان در ابتدای زندگی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) در آنجا پیدا کند و بزرگ شود و وطن دوم هم جایی است که مکلّف آن را برای ، اگرچه برای چند ماه در سال یا مدت طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال برگزیده است.
💠 خمس مواد مصرفی قرضی 🔻سؤال: آیا به خریداری شده قبل از به صورت که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، تعلق می گیرد یا خیر؟ 🔺جواب: خمس تعلق نمی گیرد.
🚻 پوشیدن لباس جنس مخالف ❓سؤال: اگر زن یا مرد در خلوت های یکدیگر را بپوشند و أدای رفتارهای جنس مخالف را در آورند، آیا اشکال دارد؟ ✅ جواب: اگر با قصد ، لباس او را بپوشد و مانند او رفتار کند، جایز نیست.
🔘نماز جماعت به صورت تمام در سفر 🔷سؤال: خواندن به صورت در چه حکمی دارد؟ 🔶جواب: مسافری که باید نماز را قصر بخواند، در هر دو صورت فرادا و جماعت باید بخواند و به صورت تمام، نماز صحیح نیست.
📚 سپردن پول به دیگری برای تجارت و دریافت سود ماهانه 💠 سوال: قصد دارم سرمایه ای را به شخصی بدهم تا با آن کار کند و مبلغ ثابتی، سود ماهانه بدهد، آیا دریافت این سود، حکم ربا را دارد؟ ✅ جواب: اگر بدهید و شرط کنید که قرض گیرنده هر ماه مقداری سود به شما بپردازد، و حرام است اما اگر بدهید، یعنی دریافت کننده را وکیل مطلق کنید که با پول شما برای شما کار کند و مقداری از سودهای حاصل را به شما بپردازد و باقیمانده را برای خود بردارد، اشکال ندارد.
🔘طلاب و قصد اقامت در غیر وطن 🔵سؤال: علوم دينی در شهری که او نيست زندگی می‌کند، اگر قبل از می‌دانسته و يا قصد داشته که به‌طور هفتگی به مسجدی که بيرون شهر واقع است برود، آيا می‌تواند قصد اقامت ده روز کند يا خير؟ 🔴جواب: هنگام ، قصد رفتن به کمتر از به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد، ضرر به صحّت قصد اقامت نمی زند، مانند این که بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت برود و برگردد.
🔶جهل به بلوغ و نمازهای قضا شده ▪️سؤال: آیا در زمانی که ما نمی دانستیم به رسیده ایم یعنی قبل از ۱۵ سالگی و حالا می دانیم که آن زمان به بلوغ رسیده بودیم، باید خوانده شوند؟ ▫️جواب: به هر حال، هر مقدار از نمازها را که یقین دارید پس از رسیدن به سن بلوغ نخوانده اید، باید نمایید و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارید.
🔴قسمتی از مسجد برای فعالیت های فرهنگی 👈سؤال: در اختیار گذاشتن مکانی در برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مانند های رایگان حقوقی، خانواده، ، ‌ های نوجوانان اشکالی دارد؟ جواب: در مسجد اشکال ندارد ولی به طور کلی از هر گونه کاری که با اقامه نماز در مسجد یا با شأن و منزلت مسجد منافات داشته باشد، باید پرهیز شود.
👈بجا آوردن قضای نماز در اسرع وقت 🔻سؤال: نماز صبح‌ام قضا شده است، بهتر است همان وقتی که بیدار شده‌ام بخوانم یا موقع نماز ظهر بخوانم؟ 🔺جواب: واجب نیست فورا خوانده شود، ولی نباید انجام آن را به قدری تأخیر بیندازد که محسوب شود.