eitaa logo
فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی
3.6هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
237 فایل
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرَّحیـــــــم❄️ 🌸🌿ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید 🌿🌸 🌸🌿https://eitaa.com/leaderarak🌿🌸 🌸🌿پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇🌿🌸 🌸🌿@GomnamArak🌿🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شک به حلال بودن غذای نذری 💬پرسش دریافت غذای نذری در صورت شک از حلال بودن آن چه حکمی دارد؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 فاصله در نماز جماعت 💠 سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟ الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود. ✅ جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد.
📚 روزۀ استیجاری با وجود روزۀ قضا 💠 سؤال: در صورتی که بر عهده داشته باشیم می توانیم بگیریم؟ ✅ جواب: اشکال ندارد.
📚 تکلیف مستطیع در صورت عدم ثبت نام حج 💠 سؤال: پدرم با توجه به وضعیت مالی که دارد است، ولی از طرف دولت ثبت نام صورت نمی گیرد آیا تکلیفی دارد؟ آیا می تواند در سال جاری که برای ثبت نام نمی کنند، پولش را در امور دیگر مصرف کند؟ ✅ جواب: اگر می تواند از طریق دیگری مثل تهیه فیش آزاد به طور قانونی، به جا آورد، باید در سال جاری برای حج اقدام کند؛ در غیر این صورت حج بر او واجب نیست ولی در صورت امکانِ انجام حج در سال آینده، احتیاط واجب آن است که خود را از خارج نکند.
📚 خورشید گرفتگی 💠 یکی از سبب های وجوب نماز آیات، است، اگرچه جزئی باشد. مکلف می تواند از زمان شروع گرفتگی خورشيد، را بخواند و بنابر احتياط واجب، بايد به قدرى تأخير نیاندازد كه شروع به بازشدن كند، و اگر از آن وقت تا قبل از باز شدن کامل به تأخیر انداخت باید نماز را بدون نیت ادا و قضا بخواند. ✅ چند نکته: ۱. خواندن نماز آیات به جماعت اشکال ندارد، بلکه مستحب است. ۲. در تقسیم سوره، «بسم‌ الله الرحمن الرحيم» آیه به حساب نمی آید. ۳. در ، تقسيم یک آیه به دو بخش اشکال ندارد، برای مثال جمله «لم یلد» یک بخش و جمله «ولم یولد» بخش دیگر باشد.
📚 شرط خروج زن از منزل در ضمن عقد نکاح 💠 سؤال: آیا زن در ضمن می تواند شرط کند از خانه به دست خودش باشد؟ ✅ جواب: اگر شرط کند که به طور کلی به دست خودش باشد، این شرط باطل است، ولی اگر شرط کند که برای برخی از کارهای مجاز مثل رفتن به محل کار، بدون اجازه خارج شود، اشکال ندارد.
📚 وضو و غسل با وجود لاک ناخن 💠 سؤال: استفاده از توسط خانم‌ها در های دست و پا هنگام و چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: تمام ناخن های ‌دو دست در هنگام وضو باید از لاک و هر مانع دیگری پاک باشند، ولی اگر از ناخن های پا، یک ناخن پاک باشد و روی آن مسح کشیده شود، وضو صحیح اسـت اما در هنگام غسل، تمام ناخن های دست و پا باید پاک باشند.
📚 مسح بر موهای بلند سر 💠 سؤال: اگر با شانه کردن موی سر، موها تا مثلاً مقابل چشم می رسد، آيا لازم است برای ، فرق باز کنيم؟ ✅ جواب: مسح بر روى مويى كه در قسمت جلوى سر روييده كفايت مى ‏كند، البته اگر مويى كه در قسمت جلوى سر روييده به اندازه‏ اى بلند باشد كه با شانه زدن از قسمت جلوى سر بگذرد، روى آن مقدار كه از جلوى سر مى ‏گذرد صحیح نيست؛ چه اين موها آويزان باشد و چه روى قسمت جمع شده باشد.
📚 مصرف کفاره 💠 سؤال: در صورتی که پول را بابت یا به مؤسسه خیریه‌ای بپردازیم، آیا مؤسسه موظف است صرفاً نان خریده و به دهد و یا به صورت کلی می‌تواند برای مصرف کند، مثلاً مقداری روغن و گوشت به فقیر بدهد؟ ✅ جواب: باید به تعداد فقیری که مد نظر پرداخت کننده است، برای هر فقیر 750 گرم، فقط (گندم، جو، آرد، نان، برنج و امثال آن) تهیه و پرداخت شود؛ بنا بر این تهیه روغن و امثال آن که طعام محسوب نمی شود صحیح نیست و اگر پولی که مؤسسه دریافت کرده است معادل پول 750 گرم گندم بابت هر کفاره است، نباید طعامی برای فقرا تهیه شود که قیمت آن بیشتر از قیمت گندم می باشد، زیرا در این صورت پرداخت تعداد کفاره ای که مد نظر پرداخت کننده بوده است، انجام نمی شود.
📚 فرق حد ترخص و مسافت شرعی سؤال: ۱. فرق و چیست؟ ۲. اگر در حال گشت زنی و بدون قصد طي کردن مسافت شرعی از شهر دور شويم، آیا است؟ جواب: ۱) مسافت شرعی (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی حد ترخص* مکانی است که در آنجا شهر شنیده نمی شود. ۲) کسی که از اول سفر، قصد مسافت شرعی ( یا ) ندارد یا مردد در آن است، نمازش تمام است اگرچه به مسافت شرعی رفته باشد ولی اگر برگشت به مقدار هشت فرسخ باشد، نمازش در برگشت است. * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.