✨﷽✨
سڪرات مرگ
🔰شیخ ڪلینے رحمه الله روایت ڪرده از حضرت صادق علیه السلام ڪه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را درد چشمے عارض شد، حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم به عیادت آن حضرت تشریف برد، دید او را ڪه صیحه و فریاد میڪشد.
فرمود ڪه: آیا این صیحه از جزع و بے تابے است یا از شدّت درد است؟
امیرالمؤمنین علیه السلام عرض ڪرد: یا رسول اللَّه! من هنوز دردے نڪشیدم ڪه سخت تر از این درد باشد.
فرمود: یا علے! چون مَلَڪُ الْمَوْت نازل شود به جهت قبض روح ڪافر با خود بیاورد سیخے از آتش، پس بیرون ڪشد روح او را با آن سیخ! پس صیحه ڪشد جهنم!
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام چون این را شنید برخاست و نشست و گفت: یا رسول اللَّه! اعاده فرما بر من این حدیث را، زیرا ڪه دردِ مرا فراموشے داد.
پس گفت: آیا از امت شما ڪسے به این نحو قبض روح میشود؟
فرمود: بلے حاڪمے ڪه جَوْر ڪند، و ڪسے ڪه مال یتیم را به ظلم و ستم بخورد، و ڪسے ڪه شهادت دروغ دهد .
📗 بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۷۰.
✔ڪانال استاد رفیعے
✨﷽✨
#عقبه_اول
سڪرات مرگ
🔰روایت شده ڪه حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم حاضر شد نزد جوانے در وقت وفات او.
پس به او فرمود: بگو: «لا اله الاّ اللَّه».
پس بسته شد زبان آن جوان و نتوانست بگوید و هر چه حضرت مُڪَرَّر ڪرد او نتوانست بگوید.
پس حضرت فرمود به آن زنے ڪه نزد سر آن جوان بود ڪه آیا این جوان مادر دارد؟
عرض ڪرد: بلے من مادر او میباشم.
فرمود: آیا تو خشمناڪے بر او؟
گفت: بلے و الآن شش سال است ڪه با او تڪلّم نڪرده ام.
حضرت فرمود: راضے شو از او.
آن زن گفت: «رَضِیَ اللَّهُ عَنهُ بِرِضاڪَ یا رَسوُلَ اللَّهِ». [۱]
و چون این ڪلمه را - ڪه مُشْعِر بر رضایتِ او از پسرش بود - گفت، زبان آن جوان باز شد.
حضرت به او فرمود: بگو: لا اله الاّ اللَّه، گفت: لا اله الاّ اللَّه.
حضرت فرمود: چه میبینے؟ عرض ڪرد: میبینم مرد سیاهے قبیح الْمَنْظَرْ، با جامههاے چرک و بوے گندیده و بد ڪه نزد من آمده و گلو و راه نَفَس مرا گرفته.
حضرت فرمود: بگو:
«یا مَنْ یَقْبَلُ الْیَسیرَ وَ یَعفُو عَنِ الڪَثیر، اِقْبَلْ مِنِّے الْیَسیرَ وَ اعفُ عَنِّے الڪَثیرَ اِنَّڪَ اَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ».
[«ای ڪسے ڪه - عبادت و عمل - ڪم را میپذیرے و از - معصیت - زیاد میگذرے، - اطاعت - ڪم را از من بپذیر و از - گناه - زیادم درگذر همانا تو آمرزنده و مهربانی». ]
آن جوان این ڪلمات را گفت.
آن وقت حضرت به او فرمود: نگاه ڪن چه میبینے؟
گفت: میبینم مردے سفید رنگ، نیڪو صورت، خوش بو با جامههاے خوب نزد من آمد و آن سیاه، پشت ڪرده و میخواهد برود.
حضرت فرمود: این ڪلمات را اعاده ڪن، اعاده ڪرد.
حضرت فرمود: چه میبینے؟
گفت: دیگر آن سیاه را نمے بینم و آن شخص سفید نزد من است.
پس در آن حال آن جوان وفات ڪرد .
👌خوب در این حدیث تأمل ڪن ببین اثر عقوق چه اندازه است ڪه این جوان با آنڪه از صحابه شمرده میشود و مثل پیغمبر رحمت - صلوات اللَّه علیه و آله - به عیادت او آمده و به بالین او نشسته و خود آن جناب ڪلمه شهادت تلقین او فرموده نتوانست به آن ڪلمه تلفظ ڪند مگر وقتے ڪه مادرش از او راضے شد، آن وقت زبانش باز شد و ڪلمه شهادت گفت.
----------
📚بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۷۵، ح ۶۷.
✔ڪانال استاد رفیعے
🌷 آيت الله مجتهدی تهرانی(ره) :
✍ من علمای بسياری را درک كردم ، اگر بخواهم در يک كلام نصيحت تمام بزرگان را بگويم می گويم :
👌 اگر دنيا و آخرت می خواهيد ، اگر رزق و روزی می خواهيد و در يڪ كلام اگر همه چيز می خواهيد #نماز_اول_وقت بخوانيد .
☀️ به ما بپیوندید 👇
@lecture_rafiei
✨﷽✨
نماز
🔰هر كاري ميكنيم نمي توانيم فرزندان خود را به نماز علاقمند كنيم، در خصوص حقوق معنوي فرزندان و تربيت ديني آنان چه كاري پيشنهاد ميكنيد؟
🔸🔸🔸
💬پاسخ - اين سؤال را زياد ميپرسند. ما خوب است اول يك دسته بندي بكنيم. جوانها و نوجواناني كه اهل نماز نيستند چند دسته اند: دسته ي اول معاند با نماز كه ميگويند: من اصلاً نماز را قبول ندارم و از آن بدم ميآيد. اينها همانهايي هستند كه قرآن كريم ميفرمايد: گروهي بودند كه از قرآن خوششان نمي آمد، انگشت خود را درگوش ميكردند تا قرآن را نشنوند، البته فكر نمي كنم سؤال شما شامل اين گروه باشد. اگر يك جواني گرايشاتي پيدا كرد و با نماز عناد پيدا كرد خوب طبيعتاً با زور و جبر نمي توان او را به راه آورد بلكه بايد با كسي كه قبول دارد مشاوره انجام دهد تا براي او تبيين شود كه نماز مفيد است. دسته ي دوم تارك نماز است كه نماز را قبول دارد و
مي گويد كه وظيفه است اما نمي خواند و ميگويد نه وقت آن را و نه حوصله ي آن را ندارم. دسته ي سوم ميخوانند و كج دار و مريز، ظهر را ميخوانند، اما صبح را ميخوابند و مغرب و عشاء را هم آخر وقت ميخوانند، اگر مسافرت هم بروند ممكن است همان را هم نخوانند، پس نماز آنها نماز بعضي است نه تارك كامل. دسته ي چهارم نمازخوانهايي هستند كه كاهل اند، پدر ميگويد: فرزند من نماز ميخواند اما زماني كه به ركوع و سجود ميرود مثل اينكه دارد الاكلنگ ميكند، بي توجه و سهل انگار است. معاند را كه گفتيم ميماند تارك الصلاة، تبعيض در صلاة و كاهل، به اين سه گروه بايد خانوادهها توجه كامل داشته باشند كه اولاً از اين كه هستند بد تر نشوند و نگذارند كه تارك، معاند بشود؛ تبعيض در صلاة، تارك شود و يا كاهل، تبعيض در صلاة بشود. حالا اگر جوان صبح نماز نخواند ولي ظهر كه بيدار شد به او بگو پسرم قضاي آن را بخوان، يك مرتبه همه را بخوان اين فرد مقيد به قضا خواندن ميشود. يا الان كه حدود ساعت ۵ اذان است و ساعت شش وسي دقيقه آفتاب ميزند، شما شش و بيست و پنج دقيقه كه فرزندتان بايد بيدار شود و صبحانه بخورد و براي مدرسه آماده شود به او بگوييد: پسرم الان كه بيدار شدي نماز خود را نيز
بخوان. بايد به زبان خوش و با مهرباني عنوان كرد نبايد نماز را پيش بچهها مغبوض جلوه داد، نبايد نزد فرزندان دين را مغبوض جلوه دهيم. بايد با مهرباني به نماز دعوت كنيم اين شيوه ي ائمه اطهار است بايد تدريجي پيش آمد. چرا در مكه خيلي چيزها حرام نبود: شراب حرام نبود، روزه واجب نبود چون كسي كه با آن سابقه كفر در مكه مسلمان ميشد اگر پيامبر به او ميگفت: روزه بگير و خمس و زكات بده، شراب هم نخور، جهاد هم بكن براي او مشكل بود. بنابراين در مكه شراب حرام نبود، روزه واجب نبود، تدريجاً اين احكام آمد. يك مقداري با ملاطفت و مهرباني، البته به شيوههاي مختلف. بعضي از بچهها را ميتوان با اين روش كه امكاناتي را كه ميخواهد منوط به خواندن نماز كنيم به دين آورد. البته نمي خواهم بگويم نماز ما نماز انتقامي باشد اين هم درست نيست ولي ممكن است بگوييم: فرزندم من دوست دارم تو نماز بخواني من هم اين كار را براي تو انجام ميدهم. البته گاهي هم تشر لازم است و گاهي هم بايد به خواستههاي او بي توجه بود. مثلاً به او بگوييد تو به نماز اهميت نمي دهي چطور ميخواهي من به خواستههاي توعمل كنم. رفتار پدر و مادر هم كه اول وقت به نماز بايستند مهم است. اينكه تنظيم غذا و برنامه به گونه اي باشد كه نماز هم در برنامه ديده
شود. اينكه فرزند خود را با رفقاي نماز خوان همراه كرد، گاهي نوجوان در خانه است و دوست هم دارد با رفيق خود بيرون برود دوست او ميآيد و ميگويد: بيا بيرون برويم يك بستني بخوريم. سر راه حرم هم برويم نماز خود را نيز بخوانيم، يعني از طريق رفيق ميتوان اين جذبه را بوجود آورد. البته همه ي راهكارهايي كه گفتيم به تنهايي كافي نيست بايد توجه و عنايت كرد و نااميد هم نشد. پيامبر اكرم اين همه تبليغ كردند، نوح پيامبر نهصد و پنجاه سال تبليغ كرد عده ي كمي ايمان آوردند، نا اميد نشويم يك مقدار توجه و عنايت بيشتر بكنيم. بخش عمده ي اين بي نمازيها معلول سهل انگاري است، يك بخش عمده هم نقش رسانههاي ما است اين فيلم و سريالها گاهي احساسي ميشود و نماز هم خيلي در آن جايي ندارد. بايد نشان داده شود كه يك بخشي از زندگي اين جوان نماز هم است، چرا توي سريال زماني كه فرد به بن بست رسيد انتهاي آن يك مسجد است و فرد به مسجد ميرود، نبايد اينگونه باشد بن بست نيست. بلكه نشان دهند كه آغاز راه است، نشان دادن و فرهنگ كردن اين مسئله در سريالها ميتواند خيلي نماز را نهادينه كند و جا بيندازد.
✔ڪانال استاد رفیعے
✨﷽✨
سڪرات مرگ
🔰 از حضرت صادق علیه السلام مَرْوِیّ است ڪه هر ڪه بپوشاند برادر خود را جامه زمستانے یا تابستانے، حق است بر خداوند تعالے ڪه او را بپوشاند از جامههاے بهشت و آنڪه آسان ڪند بر او [از] سڪرات مرگ را و گشاد ڪند بر او قبر او را... [۱]
و از حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم منقول است ڪه هر ڪه بخوراند برادر خود را حلوایے، حق تعالے برطرف ڪند از او تلخے مرگ را [۲] .
و دیگر از چیزهایے ڪه براے تعجیل راحت مُحْتَضَر نافع است خواندن سوره «یس» و «وَالصَّافّات» و «ڪلمات فَرَج» است [۳] نزد او [۴] .
و شیخ صدوق از حضرت صادق علیه السلام روایت ڪرده ڪه هر ڪه یک روز از آخر ماه رجب روزه بگیرد، حق تعالے او را ایمن گرداند از شدّت سڪرات مرگ، و از هَوْلِ بعد از مرگ، و از عذاب قبر [۵] .
و بدان ڪه از براے روزه گرفتن بیست و چهار روز از رجب ثواب زیادے رسیده؛ از جمله آنڪه مَلَڪُ الْمَوْت به صورت جوانے اَمْرَدْ با لباس خوبے با قَدَحے از شراب بهشت، وقت قبض روح او حاضر شود، و آن شراب را به او بیاشاماند تا سڪرات مرگ بر او آسان شود [۶] .
📚
[۱]: ۷۲. بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۳۷۹ ح ۸۳.
[۲]: ۷۳. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۴۵۶، ح ۳۳.
[۳]: ۷۴. ڪلمات فَرَج: «لا اله الاّ اللَّه الحلیم الڪریم... » تا آخر. ڪه در قنوتِ نمازها خوانده میشود. {مِنْه}
[۴]: ۷۵. بحارالانوار، ج ۸۱، ص ۲۳۸ - ۲۴۰.
[۵]: ۷۶. بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۳۲، ح ۶.
[۶]: ۷۷. امالے صدوق، مجلس ۸۰، ح ۱.
✔ڪانال استاد رفیعے
💠غیبت علما برکت را از زندگی انسان دور میکند
🔺 حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در مراسم بزرگداشت آیت الله علوی گرگانی، فروتنی علمی و احترام به علما و اساتید را برجسته ترین عامل موفقیت در کسب معارف و دانش توصیف کرد و ابراز داشت: غیبت علما و دانشمندان برکت را از زندگی انسان دور می سازد.
#خبر معارف
📎 https://news.amfm.ir/?p=116295
✔️
✨﷽✨
🔰و شیخ ڪفعمے از حضرت رسول صلے الله علیه وآله وسلم روایت ڪرده است ڪه هر ڪه هر روز ده مرتبه این دعا بخواند، حق تعالے چهار هزار گناه ڪبیره او را بیامرزد و او را از سڪرات مرگ و فشار قبر و صد هزار هَوْلِ قیامت نجات دهد، و از شرّ شیطان و لشگرهاے او محفوظ گردد و قرضش ادا شود، و غمّ و همّش زایل گردد و دعا این است:
«اَعْدَدْتُ لِڪُلِّ هَوْلٍ: لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ، وَ لِڪُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ: ماشاءَ اللَّهُ، وَ لِڪُلِّ نِعمَةٍ: اَلْحَمدُ للَّهِ ِ، وَ لِڪُلِّ رَخاءٍ: اَلشُّڪرُ للَّهِ ِ، وَ لِڪُلِّ اُعجُوبَةٍ: سُبحانَ اللَّهِ، وَ لِڪُلِّ ذَنْبٍ: اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ، وَ لِڪُلِّ مُصیبَةٍ: اِنّا للَّهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعُونَ، وَ لِڪُلِّ ضیقٍ: حَسْبِیَ اللَّهُ وَ لِڪُلِّ قَضاءٍ وَ قَدَرٍ: تَوَڪَّلتُ عَلَے اللَّهِ، وَ لِڪُلِّ عَدُوٍّ: اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ، وَ لِڪُلِّ طاعَةٍ وَ مَعصِیَةٍ: لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ العَلِیِّ العَظیمِ» .
📗بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۵.
✔ڪانال استاد رفیعے
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧕#حجاب_حیای_جوان_باعفت
🎙 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
🌸🌻🌸🌹🌸🌻🌸🌹🌸🌻🌸
401-02-21 rafiee 40 A gorgani vazifeh mardom dar barabar alem~1.mp3
7.3M
🎵 #منبر_حرم
🔸حجت الاسلام و المسلمین رفیعی
▫️موضوع: وظیفه مردم در برابر عالم
⏱21 اردیبهشت 1401
✔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️فرزندی که عذاب قبر پدرش را برطرف کرد!
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #رفیعی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ