⚫️ مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٞ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلٗا
▪️انالله و اناالیه راجعون
▪️خبر شهادت "سرباز ولایت و امت اسلام" سردار سرلشکر، حاج قاسم سلیمانی را محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف)، نائب برحقش حضرت آیت الله العظمی، امام خامنه ای، ملت بزرگ ایران و شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🔷عنوان :نظریههای کلاسیک شناختیتحولی در رشد اخلاقی
◾️مؤلف :حسین دیبا، حسن بوسلیکی، حسین مرادی
✳️تاریخ انتشار : 1398
🔷چکیده :تربیت نسل جدید و سازگار کردن آنها با هنجارهای جامعه از دیرباز مورد اهتمام جوامع بشری بوده است. از آنجا که تربیت دانشی هنجاری است، اتکای جدی بر مجموعهای از دانشهای توصیفی دارد. این دانشهای توصیفی گاه ماهیت تجربی دارند، گاه الهیاتی، عقلی و فلسفی. در میان دانشهای توصیفی که بخشی از مبانی تربیت اخلاقی را فراهم میسازند، روانشناسی (بخصوص در شاخههایی مانند شخصیت، رشد و اخلاق) جایگاه ویژهای دارد.
🔷از آنجا که به نظر میرسد نظریات برجسته یک حوزه مطالعاتی با مرور سیر تاریخی بهتر فهم میشوند، نظریات کلاسیک ژان پیاژه و لارنس کلبرگ در این اثر به جامعه علمی عرضه شده است تا در آینده و در قالب آثاری دیگر، سایر نظریات معرفی شوند. برای مطالعه آرای این دو روانشناس شهیر، از برجستهترین آثار ایشان در زمینه رشد اخلاقی و نیز گزارشهای معتبر از دیدگاه ایشان استفاده شده است. دیدگاههای این دو صاحبنظر، پس از گزارش مبسوط و کامل، از منظرهای مختلفی همچون انسجام درونی، روشی و نیز مبانی دینی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.
این اثر مشتمل بر سه فصل میباشد: فصل نخست به مروری بر مسائل عمده حوزه رشد اخلاقی و طیفشناسی نظریات مختلف اختصاص دارد؛ فصل دوم به آرای پیاژه در زمینه رشد اخلاقی پرداخته است و فصل سوم نظریه کلبرگ را بازمینماید.
🔷در فصل نخست، پس از مرور کارکردهای مباحث رشد اخلاقی، به طیفشناسی نظریههای رشد اخلاقی و زمینه این طیفبندی پرداخته شده است و نیز مروری بر زمینههای درونی و بیرونی رشد اخلاقی شده است.
🔶در فصل دوم، پس از ارائه تعریفی از مفاهیم اساسی دیدگاه پیاژه در رشد اخلاقی و نیز ارائه کلیاتی از نظریه رشد شناخت منطقی وی، به افرادی که پیاژه برای تدوین نظریهاش از ایشان تأثیر پذیرفته است، اشاره شده است. آنگاه مبانی نظری دیدگاه او بیان گردیده است. در ادامه با اشارهای به روش کار پیاژه، نظریه وی در زمینه رشد اخلاقی (رشد قضاوت اخلاقی) ارائه شده است. در بیان دیدگاه وی، بر دوگانه «اخلاق اجبار و اخلاق همکاری» تأکید شده و یافتههای وی بر محور این دوگانه سامان داده شده است. در انتها از منظر مبانی، روش، محتوای نظریه، دیدگاه وی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
💠در فصل سوم، پس از ارائه تصویری از ارتباط کار کلبرگ با یافتههای پیاژه، به روش کار وی (طراحی معماهای اخلاقی) اشاره گردیده است. آنگاه مراحل ششگانه رشد اخلاقی (استدلال اخلاقی) از منظر کلبرگ معرفی شده است. در این بخش به ویژگیهای مرحلهای بودن دیدگاه وی نیز پرداخته شده است.
در ادامه مراحل رشد اخلاقی، زمینههای رشد اخلاقی (رشد شناخت منطقی و اتخاذ نقش) نیز معرفی گردیده است. همچنین آخرین تغییرات نظام کلبرگی (مبتنی بر تغییر نظام نمرهگذاری مصاحبهها) نیز گزارش شده است. در انتها دیدگاه کلبرگ در سه محور مبانی، روش و محتوای نظریه مورد ارزیابی قرار گرفته است.
#پژوهشکده_اخلاق_ومعویت
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/324
◾️عنوان : ماهیت و کارکرد شناختی دجال در متون اسلامی
🔷 مؤلف: مجتبی گودرزی
✅ناشر :پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
❎تاریخ انتشار:پاییز 1398
🔳چکیده کتاب:
مسئلهی دجال در بیشتر ادیان مطرح و فتنهاش به تمام پیامبران گوشزد شده است. نخستین بار در رسالهی یوحنا به او اشارت رفته و مقصود یوحنا از دجال، کسانی است که دربارهی تجسم مسیح، آراء گوناگون دارند، و نیز هر روحی که تجسم عیسی را انکار کند، دجال است. در متون اسلامی نیز به صورتهای گوناگون آمده است و در مورد اصل آن احتمالاتی داده شده است،
⬅️یکی از نشانهها و علایم رستاخیز و نیز علامت عام و غیر حتمی خروج شخصی به نام «دجال» است. از نظر لغت شناسان، به هر دروغگو و حقه بازی «دجال» گفته میشود.در روایات (که اکثراً در منابع اهل تسنن یافت میشود) صفات گوناگون و عجیبی در توصیف او یاد شده است. از جمله: ادعای ربوبیت میکند،عمر طولانی دارد، همراه او آب و آتش است، کور را بینا کرده و مرض برص را بر طرف میکند. و کارکرد اصلی او منحرف کردن و فریب دادن مردم از راه راست است. او از کسانی است که عمر طولانی دارد و هم اکنون نیز موجود بوده و تا زمان خروجش زنده خواهد ماند. در بعضی روایات او مسیح گمراهی نامیده شده که در مقابل مسیح هدایت؛ یعنی حضرت عیسی(ع) است. کارکرد اصلی دجال فریب، فتنه و فساد است.
🔷اما در این که حقیقتاً دجال کیست؟ احتمالاتی در اینباره وجود دارد:
۱. دجال، شخصیتی حقیقی است که کارهای خارق العادهای را در قالب سحر انجام میدهد، او در آخر الزمان خروج میکند. و سرکرده یک فتنه عظیم برای بشریت است. او شخص ساحر و خدعهگر و دارای امکانات مادی فراوانی است که در زمان ظهور امام زمان(عج) شروع به فعالیت علیه آن حضرت می¬کند.
۲. دجال عنوانی کلی است و دارای مصادیق بسیار.
۳. دجال عنوانی کلی است و دارای مصادیق بسیار و در عین حال یک مصداق اصلی دارد.
۴. دجال شخصی است از مسلمانان
۵. دجال تشکیلات جهانی فراماسونری متعلق به استکبار جهانی و صهیونیسم است.
۶. ظهور دجال به معنای ظهور نـفس امـاره بـشراست.
۷. دجال، همان ابلیس است.
۸. دجال، همان سفیانی است.
۹. دجال، جنبه سمبلیک و رمزی دارد و به حقایق و واقعیاتی در آینده اشاره دارد. و در واقع یک جریان انحرافی و شیطانی است.
۱۰. دجال، نمادی است از اوج تمدن و تکنیک غرب که با اسلام و مبانی آن ستیز دارد. تمدنی که در صدد به سلطه کشیدن هر انسانی است.
🔶 نگارنده در این تحقیق به این جا رسیده است که دجال عنوانی کلی است و دارای مصادیق بسیار و در عین حال یک مصداق اصلی دارد. یعنی در عین این که شخص است ولی منحصر به یک شخص با ویژگیهای مندرج در روایات مربوطه نیست. بلکه عنوانی کلی است که شامل تمام دغل بازان، حیله گران، دروغگویان و فریبکاران می¬شود.
🔵به عبارت دیگر دجال یک مفهوم کلی و یک جریان است که دارای مصادیق متعددی است و نیز یک مصداق اصلی دارد که تا ظهور، هویت او ناشناخته میماند. قضیه دجّال، مانند ابلیس و شیطان است. به هر حال با این نگاه و برداشت، هم خلاف ظاهر روایات بیان کننده ویژگی های دجال که ناظر به شخص معین می¬باشد، نیست. و هم با آن دسته از روایاتی که ویژگی¬های خاصی برای دجال بیان کرده¬اند که متناسب با جریان کلی و نماد است، منافات ندارد.
#پژوهشکده_مهدویت
#آثار_علمی
#مجتبی_گوذرزی
💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/325
✅عنوان: استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی؛ بررسی چند چالش مهم در اصول لفظی فقه الاخلاق (دفتر دوم)
🔷مؤلف: محمد عالمزاده نوری
🔶تاریخ انتشار 1397
◾️نوبت چاپ اول
🔶چکیده : این کتاب از نظر محتوا و ساختار، همتا وهمزاد اثر قبلی (استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم) است. دغدغة هر دو اثر، حکم یا توصیه اخلاقی است و محور کار آن، استنباط گزاره و نظام اخلاقی میباشد. با این تفاوت که در کتاب نخست، از میان منابع مختلف استنباط، سیره و عمل معصوم برگزیده شده بود و اینکه دایرة بحث به متون و ادلة لفظی یعنی قرآن و حدیث محدود شده است.
⏹این کتاب در دو جلد توسط محمد عالمزاده نوری بهرشته تحریر درآمده است. اهتمام اصلی این اثر «فهم روشمند گزارههای اخلاقی در متون دینی» است؛ البته این بحث به سطح گزارههای خاص و موارد جزئی کشیده نمیشود و فهم یک آیه یا حدیثِ مشخص، مد نظر نیست؛ بلکه امور عامی که در تفسیر گزارههای اخلاقی مصادیق پرشمار و کاربرد فراوان دارد بحث و بررسی شدهاند؛ بنابراین این نوشتار اصالتاً یک اثر اصولی است که درصدد بیان برخی از «مباحث الفاظ فقه اخلاق» است.
🔳در این کتاب ـ به روش اصولیان در تدوین مباحث الفاظ و بهصورت استقرایی ـ مسائل شایع و پرکاربردی که در فهم مفاد آیات و مدلول روایات اخلاقی مؤثر است کشف و بررسی شده تا از این رهگذر امکان استنباط روشمند آموزههای اخلاقی از منابع دین بیشتر فراهم آید.
🔷این کتاب در شش فصل به همراه یک مقدمه طراحی شده است:
مقدمه شامل مباحثی چون بایستههای علم دینی و علم اخلاق است.
🔷فصل اول که در بردارنده کلیات میباشد، به مفاهیم و چالشهای پیشروی میپردازد.
🔶ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزارههای اخلاقی عنوان فصل دوم این اثر است که به مباحثی همچون منطق مفاهیم مشکک یا همان منطق فازی و علیت فازی در گزارههای اخلاقی اشاره میکند و در ادامه این فصل به مناسبات عرفی میان موضوعات و احکام اخلاقی هم پرداخته میشود.
◾️عنوان فصل سوم «تعریف مفاهیم اخلاقی» است که به انواع تعریف، شرایط آن، چالشها و راهحلهای مربوط به آن اشاره دارد و برای تبیین و کمک به فهم مطلب از شواهد مختلفی هم کمک گرفته شده است.
💠در فصل چهارم به بحث از ساختار تفضیل و مدلول ظاهری آن پرداخته میشود و انواع تفضیلهای روایی و قرآنی ذکر میگردد و هشت راهحل، برای حل تعارض میان مدلول ظاهری روایات و آیات اشاره میشود. راهحلهایی همچون؛ مناقشه سندی، نسخ دلیل متقدم، تجرید از معنای تفضیل، کشف جامع معنایی، حمل بر مبالغه نمونههایی از این راهحلها هستند.
✅فصل پنجم اختصاص به ثواب و عقابهای شگفتانگیز دارد. این موضوع از دو منظر قرآن و روایات مورد بحث قرار میگیرد، در ادامه با ذکر مثالهای متعدد راهحلی برای این اختلافها پیشنهاد میشود. همچنین ازلحاظ بلاغی نیز این ثوابها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
🔷فصل ششم «اعداد و خصال» است که راهحلهایی مثل اختلاف نسخه، اختلاف شرایط و بیان مصادیق مهمتر ازجمله راه¬حلهای پیشنهادی در این قسمت است.
✅خرید الکترونیکی کتاب از سامانه پژوهان
🌐https://pajoohaan.ir/document/3893
◾️خرید نسحه چاپی کتاب از فروشگاه نشر کتاب
🔶https://b2n.ir/shop_isca
✅شناسنامه کتاب :
اندیشه سیاسی اخوان الصفا
نویسنده:علی فریدونی
موضوع :اندیشه سیاسی
زبان : فارسی
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحات : ۳۱۹ص
تعداد جلد ۱ ج
نوبت چاپ: اول
سال نشر : ۱۳۸۰
ناشر : بوستان کتاب قم
◾️موضوع این کتاب بازشناسی اندیشه سیاسی اخوانالصفا است.
🔷این کتاب در صدد معرفی آراء و اندیشههای اخوانالصفا با توجه به مبانی فلسفی اندیشه آنان است. در این اثر نویسنده با مراجعه به آراء اخوانالصفا ضمن شناسایی بحران فکری جوامع اسلامی در قرن چهارم، در صدد یافتن پاسخ اخوانالصفا به بحران فکری زمانه است.اهمیّت این اثر و برجستگی آن نسبت به آثار دیگر در زمینه اخوانالصفا ، موشکافی آراء سیاسی آنان است، زیرا بیشتر آثار در مورد اخوانالصفا تکیه بر مشرب اخلاقی و عرفانی و دیدگاههای تربیتی آنان دارد.
✅فهرست مطالب کتاب
• بخش اوّل: شناسایی اخوانالصفا و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دورۀ آنها
• بخش دوم: مبانی فکری اندیشه سیاسی اخوانالصفا
• بخش سوم: اجتماع مدنی
• بخش چهارم: ضرورتهای اجتماع انسان
• بخش پنجم: سیاست در نگاه اخوانالصفا
• بخش ششم: دولت در اندیشه اخوانالصفا
• بخش هفتم: نتیجهگیری
• فهرستها(اعلام، اماکن، کتابها و اصطلاحات)
• کتابنامه
◾️خلاصۀ کتاب
🔶موضوع اثر و اهمیت آن
موضوع این کتاب بازشناسی اندیشه سیاسی اخوانالصفا است. این کتاب در صدد معرفی آراء و اندیشههای اخوانالصفا با توجه به مبانی فلسفی اندیشه آنان است. در این اثر نویسنده با مراجعه به آراء اخوانالصفا ضمن شناسایی بحران فکری جوامع اسلامی در قرن چهارم، در صدد یافتن پاسخ اخوانالصفا به بحران فکری زمانه است.
💠برجستگیهای اثر نسبت به آثار مشابه
اهمیّت این اثر و برجستگی آن نسبت به آثار دیگر در زمینه اخوانالصفا ، موشکافی آراء سیاسی آنان است، زیرا بیشتر آثار در مورد اخوانالصفا تکیه بر مشرب اخلاقی و عرفانی و دیدگاههای تربیتی آنان دارد.
این اثر از معدود آثاری است که مبانی آراء سیاسی اخوانالصفا از میان رسائل مختلف آنان استخراج و تحلیل نموده است. در این اثر تمامی رسائل اخوانالصفا، مطالعه شده و مباحث مرتبط با اندیشه سیاسی، تحلیل و توصیف گردیده است.
⬅️روش تحقیق و شیوه ارائۀ مطالب
روش تحقیق حاضر، توصیفی - تحلیلی است که نویسنده با مراجعه به رسائل اخوانالصفا به توصیف برداشت اخوانالصفا از مفاهیم سیاسی پرداخته و آراء آنان را تحلیل مینماید. تکیه اصلی این اثر بر توصیف آراء اخوانالصفا از لابهلای رسائل آنان است.
🔰 نسحه خرید نسخه الکترونیکی کتاب
✅https://pajoohaan.ir/document/1191
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/330
✅ عنوان اثر: چکیده مقالات همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته)
تهیه: پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی
نوبت چاپ: اول، 1398
صفحات: 344
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 550000 ریال
کد: 560
◾️مهدویت از جمله آموزههای مهم اسلامی و همردیف با آموزههای خطیری چون توحید، نبوت، معاد و امامت است. مهدویت دارای آموزههای مهم و اثرگذاری است که انتظار پراهمیتترین و پرکاربردترین آنها محسوب میشود.
عالمان اسلامی و متخصصان مهدویت با نگرش کاربردی و کارکردی به مقوله انتظار پرداختهاند و با طرح مبانی و ابعاد و بیان چیستی آن زمینه تقویت و تأثیرگذاری آن را فراهم نمودهاند. طرح این موضوع در مکتوبات، بیانات و سخنرانیهای حضرت آیتاللّه العظمی خامنهای(دامت برکاته)، رهبر و نایب امام زمان(ع)، میطلبد نظرگاه ایشان بیشتر مورد اهتمام و بررسی قرار گیرد که بهحتم در کاربردی و کارکردی جلوهدادن آن پراهمیت و تأثیرگذار است.
💠https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/332
✅عنوان اثر: کتاب امنیت متعالیه
◾️نویسنده: نجف لکزایی
🔷تهیه: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
◾️نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۸
⏹صفحات: ۴۸۴
🔳قطع: رقعی، سلفون
🔷قیمت: ۷۵۰۰۰۰ ریال
⬅️در نوشته حاضر با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی استنادی، مبانی مفهومی و نظری نظریه اسلامی امنیت به بحث گذاشته میشود. ظرفیت سنجی منابع، متون و آثار علمای اسلامی برای ارائه نظریه اسلامی امنیت و پاسخ به پرسشهای اصلی نظریه امنیت با رویکرد اسلامی و طرح ویژگیهای نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم، ابعاد، سطوح، مرجع، دوست و دشمن، روش تحصیل و راهکارهای استراتژیک امنیت از دیگر مباحثی است که در این کتاب پی گرفته شده است.
✅بحث اصلی اثر حاضر تشریح ویژگیها و توضیح مبانی نظری دیدگاه اسلامی امنیت در قالب نظریه امنیت متعالیه است.
در نوشته حاضر با رویکرد نظریه پردازی و روش استنباطی استنادی، مبانی مفهومی و نظری نظریه اسلامی امنیت به بحث گذاشته میشود. ظرفیت سنجی منابع، متون و آثار علمای اسلامی برای ارائه نظریه اسلامی امنیت و پاسخ به پرسشهای اصلی نظریه امنیت با رویکرد اسلامی و طرح ویژگیهای نظریه امنیت متعالیه در محورهای مفهوم، ابعاد، سطوح، مرجع، دوست و دشمن، روش تحصیل و راهکارهای استراتژیک امنیت از دیگر مباحثی است که در این کتاب پی گرفته شده است.
⬅️اصطلاح متعالیه به مبنای فلسفی این نظریه و نگاه توحیدی در آیه «تعالوا الی کلمة سواء» اشاره دارد.
یادآور میشود، طرحنامه حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم (ع) با عنوان امنیت متعالیه به دنبال برگزاری اجلاسیه های متعدد و پس از نقادی و ارزیابیهای ثمربخش در آذرماه ۱۳۹۷ با نظر شورای داوری با درجه عالی و با نمره ۹۰ به عنوان نظریه پذیرفته و حائز مرتبه کرسی موفق از هیأت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره شد.
🔶کرسی امنیت متعالیه با حضور شورای داوران حجج اسلام و المسلمین منصور میراحمدی و حمید پارسانیا و علیرضا صدرا و علی عبدالله خانی و با حضور کمیته ناقدان محمد ستوده، علی شیرخانی، بهادر امینیان، نورالله قیصری و مدیریت مسعود معینی پور و رجبعلی اسفندیار برگزار شد.
◾️این کرسی نظریه پردازی، در قالب دو پیش اجلاسیه در دی ماه ۹۶ و بهمن ۹۶ و یک اجلاسیه نهایی در خرداد ۹۷ با حضور اساتید داور و ناقدان برگزار شد که در نهایت در آذر ۹۷ در جلسه امتیاز دهی هیئت داوران، طرح نامه امنیت متعالیه با امتیاز عالی و با نمره ۹۰ به عنوان نظریه پذیرفته شد.در واقع این اثر این نظریه را تبیین و شرح داده است.
💠خرید نسخه چاپی اثر از فروشگاه نشر پژوهشگاه
💠خرید نسخه دیجیتال از کتابخوان همراه پژوهان
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#نجف_لک_زایی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/335
◾️کتاب چیستی تمدن ترجمه و منتشر شد
🔶کتاب چیستی تمدن نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه سیدمحمدحسین صالحی به تازگی به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬅️ مقالههایی که در این کتاب گرد آمده، دربردارندۀ ادبیات جدید و آوردههای تازه در درک «تمدن» و ماهیّت آن است. طرح مسئلههای جدید، به کارگیری روشهای نو و استفاده از رویکردهای متنوع در لابلای مقالهها، چارچوبهای قدیمی در تمدنپژوهی و پیشفرضهای نادرست در میان محققان تمدنی در ایران را در هم میریزد و افقهای نظری تازهای را در مطالعات اسلامی تمدنی پیش مینهد.
⏹طرح ادبیات ترجمهای (و گاه تطبیقی) در حوزههای تمدنی نه برای ایجاد تراکمی از مفاهیم غربی و گاه سکولار در تحقیقات اسلامی و انقلابی است، بلکه برای طرح مفاهیم تازه و خلقِ پرسشهای نو (معطوف به چالشها و نیازهای جدید) در موضوع «تمدن» است تا بلکه تمدنشناسان و تمدنپژوهان ایرانی با تکیه بر مصادر دینی و منابع بومی، تحقیقات بهروز و کارآمدی را ارائه نمایند و نظرات و نظریات تمدنیشان را به چالشهای امروزین در جهان کنونی معطوف سازند و البته تمدن را در «پاسخهای متراکم به نیازهای انباشتۀ انسان معاصر» پی بگیرند.
🔳کتاب چیستی تمدن نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه سیدمحمدحسین صالحی به تازگی به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۶۰۴ صفحه به بهای ۱۰۰ هزار تومان منتشر شد.
🔷حجت الاسلام حبیب الله بابایی رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در معرفی این اثر نوشته است: این کتاب مجموعه مقالاتی (۱۶ مقاله) است که از میان ۳۰۰ مقاله و کتاب در موضوع تمدن انتخاب شده و طی چند سال تلاش و پیگیری با ترجمه سید محمد حسین صالحی و با همکاری مصطفی جمالی (نمایههای حاشیه) به انجام رسیده است. بیشک این کتاب، ادبیات تمدنی را در ایران امروز یک گام پیش خواهد برد.
#آثار_علمی
#آثار_پژوهشی
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/336
#کتاب_سال_حوزه_1398
معرفی اثر شایسته تحسین پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه: 1398
سیره معیشتی معصومان (ع)/ تالیف یدالله مقدسی/ به اهتمام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)/ 1397/ 668 صفحه.
هدف از این پژوهش، کشف جهت گیری کلی در سیره معیشت فردی معصومان (ع) در دو محور درآمد و مصرف در بخش عرصه معیشت اقتصادی فردی است و ابعاد اجتماعی، مدیریتی و سیاسی مالی ائمه اطهار (ع) بررسی نشده است. سیره معیشتی معصومان (ع) بخشی از زوایای زندگی ایشان است که در این اثر به لحاظ تأثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت (ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده است. شیوه این اثر، بین رشتهای تاریخی رجالی فقهی است و وجهش این است که سخن یا رفتاری که انسان میخواهد به معصوم (ع) نسبت دهد، نمیتواند هر سخنی باشد و باید مبنایی داشته باشد و از این جهت، سند این روایات و مستندات بررسی شده است. به طور کلی، کتاب حاضر در 5 فصل تدوین شده است:
1.کلیات
2. مبانی و اصول راهبردی اقتصادی در سیره معصومان (ع)
3.منابع درآمد معصومان (ع)
4. طبقه بندی هزینه های فردی معصومان (ع)
5. طبقه بندی هزینه های بخششی معصومان (ع)
#چهارده_معصوم (ع)
#سیره_معیشتی_معصومان (ع)
#رزق_و_روزی_در_اسلام
#امور_مالی_در_اسلام
#کسب_و_کار_در_اسلام
🆔 @libisca
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ کتاب "عیار تمدنی جمهوری اسلامی" (در حجم ۷۶۰ صفحه) که کار نفسگیر گروهی از تمدنپژوهان است از سوی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شد.
💠این کتاب که طراحی و اجرای آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد، در یک فرآیند نوآورانه و به شکل گروهی به ثمر نشسته و ایدهها و پرسشهای جدیدی را در تجربه تمدنیِ اسلام در نظام جمهوری اسلامی عرضه نموده است.
🔷در این کتاب، موضوعات برگزیده از تجربه تمدنی جمهوری اسلامی، از سه نقطه عزیمت نظریات پشتیبان، اسناد بالادستی، و تجربه عینی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و نقطهها قوت و ضعف تمدنیِ ایران در گذشته چهلسالهاش مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.
✍شایان ذکر است که خلاصه ۲۶۰ صفحهای از همین کتاب نیز با عنوان "کارنامه تمدنی جمهوری اسلامی" تا چندروز آینده منتشر خواهد شد
#پژوهشکده_اسلام_تمدنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
#غلامرضا_جلالی
🔶در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه 1398؛
🔷کتاب مکتبهای عرفانی حوزههای علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شد.
⬅️به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب مکتبهای عرفانی حوزههای علمی شیعه در ایران و عراق تألیف غلامرضا جلالی حائز رتبه اثر شایسته تحسین پژوهشکده اسلام تمدنی وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه 1398 شد.
✅معرفی کتاب:
نگارنده اثر در فصل اول ريشه های عرفان شيعى را مورد بحث قرار داده و روش های عرفانی را به سه دسته تقسیم نموده است.
🔳فصل دوم کتاب به كندوكاو ارتباط تاريخى تشيع و تصوف در ادوار مختلف از جمله قرون نخستين و دورۀ مغول و تيموريان و مناسبت های عرفا و علما دراين دوره ها و پيدايش سربداران و گسترش. شيعى مرعشيان، بكتاشيه، نوربخشيه، ذهبيه، مشعشعيان، حروفيه و نعم تاللهيه و نيز جدايى تصوف و تشيع در عصر صفويان پرداخته است.
💠فصل سوم به پيدايش و ظهور طريقت های عرفانى شيعه اختصاص یافته است.
◾️فصل چهارم به معرفى مكاتب عرفانى حوزه، اعم از مكتب حله، مكتب زنجان و آذربايجان، مكتب مشهد، مكتب شيراز و اصفهان، مكتب نجف و در پايان مكتب تهران پرداخته است.
⬅️درنهایت فصل پنجم به شاخصه ها و تواناییهای مكاتب عرفانى حوزه، ضرورت استاد سلوكى، بهره گيری از دستورالعملها و نيز كارآمدی اين مكاتب در شرايط كنونى توجه شده است و در پايان نتيجه گيری و نمودار سلسله های عرفانى حوزويان و منابع معرفى شده اند.
🔷همراه ما در فضای مجازی باشید.
کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/isca24
کانال اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پیام رسان تلگرام
https://t.me/isca24
کانال معرفی آثار علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isaca24
آرشیو صوت نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
https://eitaa.com/isaca24
صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آپارات
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اینستا گرام
https://www.instagram.com/isca.ac.ir
#معرفی_اثر
#پژوهشکده_اخلاق_ومعنویت
#اسماعیل_آقابابایی_بنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
✅عنوان اثر: جرم ترک انفاق
🔷نویسنده: اسماعیل آقابابایی بنی
◾️تهیه: پژوهشکده اخلاق و معنویت
💠نوبت چاپ: اول، 1398
❎صفحات: 156
🔶قطع: رقعی، شومیز
♦️قیمت: 250000 ریال
🔷سخنی با خواننده
یکی از دستورهای دینی، تأمین مخارج افراد واجب النفقه است که با شرایطی بر عهده مرد است و کوتاهی مرد در این زمینه، موجب طرح دعاوی خانوادگی میگردد. این موضوع در گذشته با ضمانت اجراهایی چون الزام مرد به پرداخت نفقه یا طلاق همسر که از جنس مدنی بودند، همراه بود، تا اینکه با تصویب ماده 214 قانون مجازات عمومی ( مصوب 1304 ) ترک انفاق عنوان کیفری به خود گرفت؛ با این حال در مقرره مذکور با طلاقدادن زن، ناتوانی مالی شوهر یا پرداخت نفقه، کیفر منتفی میشد. پس از آن تحولات حقوق کیفری به سمت سختگیری در الزام به نفقه پیش رفت، تا اینکه در نهایت ماده 53 قانون حمایت خانواده در سال 1391 با افزایش کیفر به درجه شش و منوطساختن موقوفشدن حبس به گذشت شاکی، قدم مهمی را در این زمینه برداشت و این رویکرد تقنینی در کنار اختیارات وسیع قضایی در تعیین کیفر با وجود آرای مشورتی متعدد و گاه متضاد، مشکلاتی را در صدور و اجرای احکام کیفری پدید آورد. نقدهای حقوقی و فقهی وارد بر ماده یادشده، انگیزه نگارش تحقیق حاضر گردید.
🔶این پژوهش کوشیده است ضمن توجهدادن به سیاستهای کلی خانواده که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است، به این سؤال مهم پاسخ گوید که جرمانگاری ترک انفاق در قوانین کیفری و تشدید کیفر در مادۀ 53 قانون حمایت خانواده، تا چه اندازه پاسخگوی نیازهای جامعه است و خلأها و راهکارهای استفاده درست یا نادرست از قانون یادشده کدام است ؟
🔷به نظر میرسد کمتوجهی یا بیتوجهی قانونگذار به آرای فقهی از یک سو، واگذاری اختیارات وسیع به قضات از سوی دیگر و تشدید کیفر و درگیرکردن خانوادهها با مسائل کیفری از سوی سوم، در کنار نامشخصبودن رویهها در مراجعه به آرای مشورتی و امکان استفادۀ قضات از ضمانت اجراهای کیفری به جای مدنی، خانوادهها را در معرض فروپاشی و آسیب جدی قرار داده که برای اثبات این فرضیه، ابتدا از نظر فقهی، مشروعیت کیفر در ترک انفاق بررسی گردیده و سپس اختیارات قضایی در تشدید، تخفیف و اجرای کیفر در مسئلۀ ترک انفاق تحلیل شده است. بررسی جرم ترک انفاق از بعد کیفرشناختی و قواعد و اصول حاکم بر صدور احکام کیفری و در پایان، یک رأی درباره جرم ترک انفاق نقد و بررسی شده است.
💠این نوشتار در هشت فصل، ضمن ارائۀ نمونههای عینی، مبیّن این نکته است که افزایش بیرویۀ اختیارات قضات و اکتفا به مستندساختن احکام به مواد قانونی، بدون تلاش در موجه جلوهدادن کیفر، بر خلاف سیاستهای کلی خانواده است که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده است و گاه این اختیارات نتیجه معکوس داشته و به جای تحکیم خانواده افراد بسیاری را در معرض آسیب قرار داده است.
♦️میز تخصصی خانواده در قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی، بهمنظور تحکیم نظام خانواده و روابط زناشویی، آسیبشناسی قوانین مدنی و کیفری
ایران را در دستور کار خود قرار داده است. در این نگاه بر آنیم تا خلأهای قانونی را که به روابط زوجین آسیب می زند یا قوانین موضوعۀ نادرست را که با کجکارکردی، زمینۀ ایجاد یا تشدید تعارضات زوجین را فراهم میسازد، تبیین کنیم و ضمن شناسایی اشکالات، راهکار اصلاح آنها را به مراجع تقنینی و قضایی پیشنهاد دهیم.
💠در پایان لازم است از نویسنده فرهیخته این اثر، جناب آقای دکتر اسماعیل آقابابایی بنی و دانشوران ارجمند حجتالاسلام دکتر محمدرضا سالاریفر که مدیریت میز خانواده را بر عهده دارند و با تلاشهای خود زمینه تدوین این تحقیق را فراهم کردند و نیز دکتر عادل ساریخانی که با اهتمام و دقت، نظارت و ارزیابی علمی این اثر را تقبل فرمودند و جناب آقای دکتر فرجالله هدایتنیا که با ارزیابی و یادآوری نکات علمی به اثر حاضر غنا بخشیدند، تشکر صمیمانه کنم؛ همچنین قدردان حمایتهای حجتالاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همکاران خدمتگزار پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و نیز معاونت محترم پژوهش و نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستم. به امید آنکه این تلاشها در کنار تدابیر مسئولان فرهنگی کشور بتواند سطح آگاهی و استحکام خانوادهها در جامعه اسلامی ایران را ارتقا دهد.
مهدی علیزاده مدیر پژوهشکده اخلاق و معنویت
💠خرید نسخه دیجیتالی اثر
⬅️خرید نسخه چاپی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/344
#معرفی_اثر
#مرکز_مطالعات_اجتماعی_وتمدنی
#محمدرضا_بهمنی
#آثار_پژوهشی
#آثار_علمی
✅عنوان اثر: عیار تمدنی جمهوری اسلامی
🔶به کوشش: محمدرضا بهمنی
◾️تهیه کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی
🔷نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۸
🔳صفحات: ۷۶۰
🔶قطع: وزیری، سلفون
◾️قیمت: ۱۵۰۰۰۰۰ ریال
💠سخنی با خواننده
💠در دورهبندیهای تمدنی تاریخ اسلام، برخی همچون دینوری ( م. ۲۸۲ق ) در الاخبار الطوال، یعقوبی ( م. ۲۸۴ق ) در تاریخ یعقوبی، مسکویه ( م. ۴۲۱ق ) در تجارب الامم و تعاقب الهمم، همین طور ژوزف بورلو ( Joseph. Burlot ) درکتاب تمدن اسلامی، تاریخ تمدن اسلامی را بر مبنای عنصر قدرت و عامل دولت تقسیم کردهاند.
♦️ در این میان برخی دیگر از محققان مانند آندره مایکل ( Andre Miquel ) به جای معیار سیاسی، بر معیار قومی و اجتماعی تأکید کرده و تاریخ اسلام را به دورههای عربی، ایرانی، ترکی - مغولی تقسیم کردهاند.
لیکن برخی محققان معاصر به جای معیار سیاسی یا قومی، به معیار فرهنگی و تمدنی پرداختهاند (۱) و در این میان انقلاب اسلامی ایران را دورهای جداگانه و متمایز در میان دورههای تمدنی در تاریخ اسلام ذکر کردهاند.
⏹برخی از این پژوهشگران، انقلاب اسلامی را مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی و عصر بازگشت در نظر گرفتهاند و برخی نیز آن را دورۀ « تجدید و بازآفرینی تمدن اسلامی » دانستهاند که پس از دورۀ « زوال تمدن اسلامی و سلطۀ فرهنگ و تمدن غربی » ظهور یافت.
🔳 در این نگاه، دورۀ ششم تمدن اسلامی ( دورۀ سلطۀ تمدن غرب و زوال تمدن اسلامی ) که از میانه سدۀ چهاردهم تا اواخر این سده به درازا کشید، میرفت که به جذب کامل تمدن اسلامی در تمدن غرب بینجامد و فرهنگ اسلامی، باورها، ارزشها، قوانین، و همین طور علوم اسلامی و سرمایههای معنوی اسلام در برابر فرهنگ سکولار غربی بهکلی رنگ ببازد. به موازات واکنشهای انفعالی در برابر فرهنگ غرب، جریانهای نواندیش دینیِ روحانیت با موضعی فعال و انقلابی پدید آمد که نقطۀ آغاز آن با سیدجمالالدین اسدآبادی و نقطۀ کمال آن با امام خمینی و نظریۀ ولایت فقیه پدیدار شد.
در این مرحله، انقلاب اسلامی در ایران نهتنها به مثابه نقطۀ عطف تمدنی در تحولات منطقهای و در جهان اسلام ظاهر شد، بلکه سرآغاز مرحلۀ جدید تمدنی برای امت اسلام در دنیای امروز شد.
✳️کتاب حاضر ناظر به همین فرض و ارزیابی تمدنیِ انقلاب اسلامی و فرایند تکاملی آن در تجربۀ جمهوری اسلامی است تا بلکه معلوم شود آیا آنچه از انقلاب اسلامی به مثابه مرحلۀ هفتم در تاریخ تمدن اسلامی ذکر میشود، درست است یا نه؛ و آیا ما در ایرانِ پس از انقلاب در مسیر تمدنشدن قرار گرفتهایم یا نه؛ آنگاه کاستیها و آسیبهای تمدنی ما در این تجربه، همین طور ظرفیتها و فرصتهای بهدستآمده و شاید ازدسترفته برای حرکت تمدنیِ ایران در این چهل سال گذشته چه بوده و آنگاه برای گام دوم تمدنی چه اندیشهای باید کرد ؟ بیگمان، بررسی تحلیلی و گاه انتقادیِ گام اول تمدنی جمهوری اسلامی نهتنها گذشتۀ ما را روشن خواهد کرد، بلکه نگاه ما را به آینده و راه و رسم حرکت تمدنی ما را نسبت به زمانههای دور معلوم خواهد کرد.
💠خرید نسخه دیجیتالی اثر
🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/347