eitaa logo
کتابشناخت
188 دنبال‌کننده
257 عکس
3 ویدیو
16 فایل
در این کانال به معرفی آثار علمی پژوهشی پژوهشگاه خواهیم پرداخت،پژوهشگاه دارای آثار پژوهشی فراوان است ارتباط با مدیر کانال @sahebdelan42
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سخنی با با خواننده ♈️عدالت و معنویت به عنوان دو عنصر حیاتی و گمشدۀ امروز بشر همواره مورد توجه جوامع و رهبران آنها بوده و به گونه‌های مختلف بدان توجه داشته و به عنوان یک نیاز بدان نگریسته و برای تحقق آن کوشیده‌اند؛ به‌گونه‌ای که گاه سبب گمراهی و رفتن به مسیر‌های ناصواب گردیده و بحران‌هایی را پدید آورده است. 💠سیره معصومان‌ علیهم السلام در این باره و اهتمام آنان به این دو مقوله و روش و منش ایشان برای انسان امروزین راهبرد و راهنما خواهد بود. اینکه عدالت و معنویت چه جایگاهی نزد اهل‌بیت علیهم السلام داشته و برای تحقق آن چگونه اندیشه و اقدام کرده‌اند، می‌تواند چراغ راهی برای جامعۀ امروز باشد. 🔷روش و منش امیرالمؤمنین‌ امام علی علیه السلام در باب عدالت و معنویت به عنوان نمونۀ کامل این دو بعد، و نیز توجه به ابعاد مختلف عدالت فردی و اجتماعی و پیوند آن با معنویت و جایگاه این دو از دیدگاه علوی می‌تواند الگوی مناسبی برای جهان امروز باشد. ✳️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام در هزار و چهارصدمین سال شهادت آن حضرت و به منظور تکریم و ارج نهادن به مقام والای امیرالمؤمنین علی علیه السلام تبیین این دو نکته را در سیره آن حضرت به عنوان الگوی کامل، در همایش « امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز » با همکاری مراکز مختلف علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور برگزار کرده و چکیده مقالات آن را در اختیار علاقمندان قرار داده و تشنگان معارف اهل‌بیت‌ علیهم السلام را در این‌باره به مجموعه مقالات همایش ارجاع می‌دهد. 💠بر خود لازم می‌دانم از همه عزیزانی که در انجام این کار سترگ یاری‌گر ما بودند سپاسگزاری کنم. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر واعظی ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی که از آغاز پیشنهاد موضوع تا برگزاری همایش یار و مددکارمان بود و با پیشنهادات و راهنمایی‌های ارزنده مسیر انجام کار را سامان دادند. حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر لک‌زایی ریاست محترم پژوهشگاه که با جدیت پیگیر انجام درست امور بودند و از رهنمودهایشان در این مسیر بهره بردیم. اعضای محترم کمیته علمی همایش که یار و مددکارمان بودند. ارزیابان محترم مقالات و نیز همکاران ارجمند در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت‌ علیهم السلام که با همت مضاعف در انجام هر چه بهتر همایش کوشیدند و نیز دست‌اندرکاران نشر پژوهشگاه که در انتشار این اثر همت گماشتند. به‌جاست که یاد کنیم از مرحوم استاد محمدجواد صاحبی که در آستانه برگزاری همایش دعوت حق را لبیک گفت. دکتر حمیدرضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت علیهم السلام
کتاب سیاست های مالی امام علی ع را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/729
✅برگی از کتاب سیاست های مالی امام علی علیه السلام ص۱۸۲ ♈️نظارت بر عملکرد کارگزاران مالی 💠نظارت حاکم بر رفتار کارگزاران، عامل انکار ناپذیری در صیانت از بیت‌المال و ساماندهی جامعه است؛ از این‌رو امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بر همه امور به‌ویژه عملکرد مالی کارگزاران، نظارتی گسترده، دقیق و جدّی داشت و در این زمینه، شیوه‌های مختلفی را به کار می‌بست که بدانها اشاره می‌کنیم. 🔷یک ـ نظارت آشکار علی علیه‌السلام بازرسانی را به سراسر کشور اسلامی می‌فرستاد وآنان گزارش‌های خود را شفاهی یا کتبی به اطّلاع آن حضرت می‌رساندند. چنان‌که کعب بن مالک را برای بررسی عملکرد متصدّیان خراج به عراق فرستاد و برای او نوشت: 💠برحوزه خدمت خود کسی را جانشین بگذار و با گروهی از یاران خود به سرزمین سواد عزیمت کن و [ از عملکرد ] کارمندان من پرس و جو کن و در روش آنان بنگر ... سپس از آنچه انجام دادی مرا آگاه ساز (۱) ❎امام علیه‌السلام پس از دریافت گزارشِ قصور یا تقصیر کارگزاری، بی درنگ و بدون استثنا و اغماض به پیگیری آن می‌پرداخت، چنان‌که وقتی خیانت مصقلة بن هبیره به آن حضرت گزارش شد، در نامه‌ای به او ضمن اشاره به سخت بودن این خبر برای خود نوشت: 🖌سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، دقیقا این را بررسی خواهم کرد؛ اگر درست باشد خود را نزد من زبون خواهی یافت(۲) ⏺همچنین امام پس از دریافت گزارشی درباره نعمان بن عجلان، در نامه‌ای با اشاره به اینکه خیانت در امانت ضرر دین و دنیا را در پی دارد او را به خدا ترسی سفارش کرد و به او نوشت: 🖊به شایستگی [ از کرده خود ] بازگرد و عقیده مرا در باره خود دگرگون نساز و خراج را به‌طور کامل وصول کن. سپس برایم بنویس تا دستور و فرمانم ـ اگر خدا بخواهد ـ ابلاغ شود (۳) ♦️امیرمؤمنان پس از دریافت گزارش خیانت زیاد بن ابیه، به او نیز نوشت: ⬛️همانا فرستاده‌ام خبری شگفت به من داد. گفت که تو میان خود و او گفته‌ای کردها تو را بر انگیخته‌اند تا بسیاری از خراج را بر خود شکسته‌ای، و به او گفته‌ای که امیرالمؤمنین را بدان خبر نده. ای زیاد، همانا تو دروغگویی. اگر خراج را نفرستی، چنان بر تو سخت گیرم تا تو را تهیدست و سنگین‌بار سازد، تا آنچه از خراج برداشت کرده‌ای، بر عهده بگیری (۴) 💠از آنچه گفته شد در می‌یابیم که امام علی علیه‌السلام همواره بازرسانی را برای نظارت برعملکرد کارگزاران خود به مناطق مختلف فرستاده و پس از دریافت گزارش آنان براساس آن عمل کرده و کارگزاران را به رعایت امانت سفارش و خاطیان را توبیخ می‌کردند. 💠 خرید نسخه دیجیتال از کتابخوان پژوهان به قیمت 1000 تومان 💠خرید نسخه چابی از فروشگاه نشر پژوهشگاه به قیمت 3800 تومان __________________________ ۱.نهج البلاغه نامه۳۳ ۲. یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۲، ص۳۹۷ و نهج‌البلاغه، نامه ۴۳،با اختلاف عبارت. ۳. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۰۱. ۴. همان، ص۲۰۴.
✅توازن در شخصیت امیر المومنین علیه السلام ♈️بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه دوازدهم بهمن ماه ۱۳۷۵
✅ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی 💠وحدتی شبیری، سیدحسن؛ الکل و فرآورده‌های آن در فقه اسلامی؛ تهیه‌کننده: پژوهشکده فقه و حقوق؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1389، 136ص رقمی. *** 🔶گذشته از جنبه مسکریت الکل، این ماده امروزه کاربردهای فراوانی در صنایع تبدیلی، آرایشی، پزشکی و آزمایشگاهی یافته است. شناخت حکم فقهی مربوط به الکل از یک‌سو، نیاز به درک ماهیت الکل، انواع و کاربردهای آن دارد و از سوی دیگر، حکم یادشده، ریشه در نجاست یا طهارت خمر و سایر مشروبات الکلی دارد. 🔹الکل از موضوعاتی است که درک ماهیت آن می‌تواند نقش به‌سزایی در حرمت یا حلیت و نجاست یا طهارت آن ایفا کند. این نکته، به اضافه پرسش‌هایی که مردم درباره الکل می‌پرسند، اهمیت آن را هم در زندگی مردم و هم در نزد فقیهان نشان می‌دهد. به‌دلیل آنکه مسئله حرمت نوشیدن مسکر که از امور مسلّم اسلام و ادیان تکامل یافته الهی است، در مباحث کتاب به حرام‌بودن مشروبات الکلی و بحث‌های فرعی آن اشاره‌ای نشده، مگر در برخی موارد که گذرا نکته‌ای بیان شده است. ✅بر این اساس، نوشتار حاضر در پی اثبات نجاست یا طهارت الکل و مشروبات است و نویسنده به دنبال اثبات این فرضیه است که الکل به‌خودی خود پاک است؛ هرچند خمر و دیگر مشروبات الکلی نجس باشد. نویسنده برای شناخت موضوع، فقط به منابعی استناد کرده که نزد متخصصان معتبر بوده است و برای بررسی حکمی و فقهی این مسئله، علاوه بر استناد به روایات معتبر اسلامی، به گفتار فقیهان نیز ارجاع داده است تا بحث‌ها از اعتبار بیشتری برخوردار گردند. همچنین آرای فقیهان عامه در بیشتر موضوعات از نظر دور نمانده و برای تکمیل بحث، مطالعه‌ای تطبیقی نیز صورت پذیرفته است. 🔷پس از بررسی دیدگاه‌های گوناگون و دلایل مختلف، نویسنده به این نتیجه رسیده است که همه انواع شراب الکلی قطعاً حرام و مستوجب عقوبت است و بنابر نظر مشهور میان فقیهان، از نظر شرعی نیز نجس به شمار می‌رود، ولی الکل تا زمانی که عنوان الکل را دارد، پاک است و چیز پاک به صرف ملاقات با آن نجس نمی‌شود و در این زمینه میان انواع الکل‌های صنعتی، تخمیری و طبی فرقی نیست. ✅عده‌ای از فقیهان نیز معتقدند الکل به‌دست‌آمده از تقطیر خمر، نجس است. مقلدان این فقها، چنانچه بدانند الکل مصرفی در امور پزشکی و در صنایع از طریق تخمیر به‌دست‌آمده، باید از آن اجتناب کنند و در غیر این صورت، اصل طهارت اقتضا می‌کند که الکلِ موردِ تردید پاک شمرده شود. در نوشابه‌ها و داروها نیز چنانچه روشن باشد که در فرایند تولید آنها الکل به کار رفته و بر مایع به‌دست‌آمده (نوشابه یا دارو) بالفعل عنوان مست‌کننده صادق است، هرچند با نوشیدن مقدار زیاد آن حالت مستی عارض شود، آن نوشابه یا دارو نجس است و خرید و فروش و نوشیدن یا خوردن آن حرام است. 💠خرید نسحه دیجیتال اثر از کتابخوان پژوهان 💠خرید نسخه چاپی کتاب از فروشگاه نشر پژوهشگاه 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/380
کتاب حقوق و وظایف غیر مسلمان در جامعه اسلامی را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1381
✅حقوق و وظایف غیرمسلمانان در جامعه اسلامی، ❇️ نویسنده :روح‌الله شریعتی، 🔷تهیه کننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔷، قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، چاپ دوم، ۱۳۸۷، ۴۰۴ ص وزیری. ✳️موضوع اثر و اهمیت آن: اسلام رابطه شهروندان کشور اسلامی را با حکومت به صورت متقابل پذیرفته است و به همین دلیل باید گفت که پذیرش حضور غیرمسلمانان در کشور اسلامی به همراه لزوم اجرای اصول بنیادین اسلام از جمله عدالت می‌طلبد تا برای غیر مسلمانان نیز حقوق متقابلی در نظر گرفته شود. اسلام به دلیل آنکه غیرمسلمان حتی توهم عدم اجرای عدالت درمورد خود در کشور اسلامی را نیز به ذهن راه ندهد توصیه‌های خاصی به حاکمان و مسلمانان نموده است که حقوق‌بشر امروز نیز بخشی از این توصیه‌ها را گوشزد کرده است، امروزه بحث از حقوق اقلیت‌ها، زیرمجموعه مباحث مربوط به حقوق‌بشر به شمار می رود و لذا بازیابی دیدگاه‌های رهبران و اندیشمندان مسلمان در این زمینه آن هم با استناد به منابع فقه از اهمیت خاصی برخوردار است. ✅برجستگی‌های اثر نسبت به آثار مشابه: بیان نظرگاه‌های مختلف و دلایل هر یک با تأکید بر آراء فقیهان، تطبیق مباحث مزبور با حقوق کنونی چه در عرصه بین‌الملل و چه در قوانین جمهوری اسلامی ایران، تمرکز مباحث در موضوعات به ظاهر مبهم و بحث نشده، پرداختن به اصول و قواعد مورد نیاز، بحث از حقوق اقلیت‌های دینی اعم از اهل کتاب و غیر اهل کتاب و مواردی دیگر از برجستگی‌های این اثر نسبت به آثار مشابه است. 💠روش تحقیق و شیوه ارائه مطالب: روش تحقیق توصیفی تحلیلی است که نویسنده با بهره‌گیری از فقه به خصوص فقه شیعه و نیز با استناد به آیات، روایات، سیره معصومین و نظرات و آراء فقیهان، مفسران و مورخان به بحث در موضوع فوق پرداخته است. 🔷نتیجۀ اثر: نویسنده با وجود گسترۀ‌ وسیع مباحث و سعی بر عدم فروگذاری مطالب اساسی ثابت کرده است که از دیدگاه اسلام غیرمسلمانان ساکن در کشورهای اسلامی اعم از اهل کتاب و غیر اهل کتاب از حقوق و وظایفی متقابل در برابر حکومت و اکثریت مسلمان برخوردارند. علاوه بر اینکه معتقد است اهل کتاب به دلیل به رسمیت شناختن دین‌شان از حقوق خاص دیگری نیز برخوردار هستند. در مجموع می‌توان گفت که مؤلف حضور اقلیت‌های غیرمسلمان در جوامع اسلامی و اعمال حقوق متقابل آنان و حکومت به علاوه اجرای رفتار مورد تأکید اسلام با آنان را منتهی به آشنایی آنها با اسلام و اصول متعالی آن و راه‌یابی آنها به حق و حقیقت دانسته است. ❇️مباحث اصلی اثر: نویسنده در این اثر تلاش نموده در چهار بخش و یک ضمیمه، مجموعه مباحث خود را ارایه نماید. در بخش اوّل با عنوان « کلیات و مفاهیم » نویسنده در دو فصل به تقسیمات مختلف غیر مسلمانان و اصول روابط با آنان پرداخته است. 💠در بخش دوّم با عنوان « حقوق غیر مسلمانان » در سه فصل به حقوق اهل کتاب، حقوق ذمیان ( غیر اهل کتاب ) و حقوق مقیمان موقت پرداخته است. در بخش سوّم با عنوان « قراردادهای حکومت اسلامی با غیر مسلمانان » در سه فصل به قراردادهای ذمه یا تابعین، ‌ امان و عهد و میثاق پرداخته است. در بخش چهارم نیز با عنوان « جرایم و مجازات‌های غیر مسلمانان در چهار فصل به مجازات‌های اهل ذمه، ارتداد اهل کتاب و مجازات آن، ‌ تابعیت و سلب تابعین اهل ذمه و مجازات‌های مقیمان موقت ( غیر اهل ذمه ) پرداخته است. 🔷در نهایت نویسنده با ارایه یک ضمیمه با عنوان « رفتار مسلمانان با کفار در جامعه اسلامی » با دو فصل، ابتدا انواع تعامل مسلمانان با غیرمسلمانان و سپس در فصل دوم برخی از رفتارهای نزدیک با غیر مسلمانان را ارایه نموده است.
✅ مدیریت کیفیت در سازمان‌های فرهنگی 💠هاشمیان، سیدمحمدحسین؛ مدیریت کیفیت در سازمان‌های فرهنگی؛ تهیه‌کننده: مرکز مطالعات فرهنگی ـ اجتماعی؛ چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تابستان 1391، 336ص رقعی. 🔷یکی از امور مورد اهتمام در مبحث مدیریت، بحث از کیفیت و چگونگی ارتقای کیفیت است، لکن به این مقوله در عرصه فرهنگ کمتر توجه شده است. این امر متأثر از ویژگی‌های فرهنگ، کثرت و تنوع مؤلفه‌های نظام فرهنگی، پیچیدگی‌ها و دشواری‌های مفهومی و عملیاتی مدیریت کیفیت در عرصه فرهنگ است. ▪️آنچه نویسنده اثر حاضر را برای پژوهش در این زمینه برانگیخته است، عارضه‌ای بیرونی در نظام فرهنگی جمهوری اسلامی است. نبود نظامی مشخص و جامع در مدیریت کیفیت محصولات فرهنگی موجب شده است که به‌رغم صبغه فرهنگی انقلاب اسلامی، دستاوردهای فرهنگی آن با نقطه مطلوب فاصله داشته باشد. قلمرو موضوعی پژوهش حاضر، از بُعد مبانی تئوریک فرهنگع شاخص‌هایی چون انضمامی، و انسان ـ ساختاری نگریستن است و از بُعد مدیریتی، رویکرد سازمانی به کیفیت دارد و تحول فرهنگ را کمتر در فرم حوزه عمومی و بیشتر در قالب سازمان‌های فرهنگ را مد نظر قرار داده است. 🔳بر این اساس، در کتاب حاضر از مدیریت کیفیت در سطح سازمان‌های فرهنگی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های کلیدی حوزة عمومی فرهنگ بحث شده است. نویسنده تلاش کرده است الزامات گفتمانی طراحی یک نظام به‌منظور مدیریت و بهبود کیفیت محصولات فرهنگی در سه سطح مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را ارائه کند. نویسنده در اثر حاضر از روش تحلیلی و توصیفی بهره گرفته است. 🔷مباحث کتاب بر چهار فصل استوار است. در فصل اول، با عنوان «از سیاست‌گذاری فرهنگی تا مدیریت فرهنگی» بر آن است که ادبیات نظری مدیریت کیفیت فرهنگی به دلیل ماهیت میان رشته‌ای‌اش، تنوع زیادی دارد: از یک‌سو، ریشه در نظریه فرهنگ و سازمان و مدیریت دارد و از سوی دیگر، با نحوه تعریف ارتباط فرهنگ با دو نظام اقتصاد و سیاست مرتبط است. نویسنده در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً فرهنگ قابل مدیریت است، معتقد است که قابل مدیریت است،‌ لکن مدیریت فرهنگی از جنس مکانیک و مبتنی بر مبانی روش‌شناسی اثبات‌گرایانه نیست، بلکه مدیریتی مشارکتی و ارگانیک و مبتنی بر روش‌شناسی رئالیسم انتقادی است. 🔷در فصل دوم با عنوان «از بازاریابی فرهنگی تا مدیریت کیفیت فرهنگی» نویسنده بر آن است که هر سه نوع الگوی عمومی، صنعتی و خدماتی با توجه به ماهیت سازمان‌های فرهنگی، در قلمرو مدیریت کیفیت مفید است. به عقیده وی در سازمان‌های فرهنگی عمومی و دولتی، با الگوهای عمومی، در سازمان‌های فرهنگی که رویکرد صنعتی دارند، با الگوهای صنعتی مدیریت، و در سازمان‌های فرهنگی که به خدمات فرهنگی می‌پردازند، با الگوهای مدیریتیِ خدماتِ عمومی و خصوصی می‌توان کیفیت محصولات و فراورده‌های فرهنگی را بهبود بخشید. 💠در بحث از الگوی مفهومی مدیریت کیفیت فرهنگی، وی بر آن است که می‌توان با توسعه و تعمیق بیشتر آن به تنوع بخشی الگوی برای انطباق بیشتر با الزامات و اقتضائات سازمان متنوع فرهنگی در سطح عملیاتی‌تر اقدام کرد. با بررسی مبانی نظری الگو، تعریف نحوه رابطه دین و فرهنگ، و از سوی دیگر،‌ فرهنگ، اقتصاد و سیاست مهم‌ترین رویکردهای الگو، و در سطح کارکردی نیز سه لایه مغزافزار، نرم‌افزار و سخت‌افزار از مهم‌ترین عناصر مؤثر در کیفیت محصولات فرهنگی به‌شمار آمده‌اند. ✅نویسنده در فصل پایانی تلاش کرده است که نشان دهد الگوی پیشنهادشده برای پژوهش‌های کلینیکال و کاربردی، ظرفیت بهبودبخشیدن به کیفیت محصولات فرهنگی را دارد. 💠خرید نسخه چاپی اثر از فروشگاه نشر پژوهشگاه 🔳خرید نسخه الکترونیک اثر از کتابخوان پژوهان 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/384
کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری را در کتابخوان پژوهان ببینید. pajoohaan.ir/document/1338
✅برگی بر گرفته از کتاب اندیشه سیاسی محقق سبزواری ♈️نویسنده:دکتر نجف لک زایی ❎تهیه کننده:پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔷رعایت عدالت برای پادشاهان فواید عدل برای پادشاهان فراوان است و اگر آنان عدالت را رعایت کنند، نه این‌که فقط به مردم سود می‌رسانند، بلکه قبل از آن خود سود می‌برند؛ از جمله این فواید است: 1️⃣ تحصیل خشنودی و رضایت خداوند؛ 2️⃣تحصیل درجات اخروی و نجات از عذاب؛ 3️⃣دوام و بقای دولت؛ 4️⃣« آن که رعایا وزیردستان امانتی چندند که خدای عزوجل نزد پادشاهان سپرده، بر ایشان لازم است که حفظ امانت کنند و در روز باز خواست از عهده امانت بیرون آمده باشند »؛ 5️⃣ کسب نام نیکو؛ 6️⃣کسب دعای خیر مردمان وزیردستان؛ 7️⃣« آثار و برکات عدل به اولاد و اعقاب سرایت می‌کند و ظلم باعث قطع نسل می‌شود »؛ 8️⃣ عدل باعث معموری و آبادانی ملک می‌شود .(روضه،قسم اول،باب پنحم،فصل اول) . ✅شرایط تحقق عدالت پادشاه حقیقت عدالت وقتی محقق می‌شود که پادشاه امور زیر را انجام دهد: 1️⃣ از حال رعایا غافل نباشد؛ 2️⃣ از اطراف و جوانب ملک و حوادثی که در آنها اتفاق می‌افتد، با خبر باشد؛ 3️⃣ حق مظلومان از ظالمان بستاند؛ 4️⃣ظالمان را طبق قانون حق تنبیه کند تا باعث عبرت دیگران شود؛ 5️⃣اگر ظالم دارای منصب و مقام است، « باید که ظالم را از منصب عزل نماید و او را از نظر اعتبار بیندازد و به او توجه و التفات نکند »؛ 6️⃣ روزهایی تعیین کند تا مردم بتوانند عرایض و مطالب خود را به عرض او برسانند و تعیین کسانی برای دادرسی کفایت از این امر نمی‌کند، چه ممکن است مردم از همان مأموران شکایت داشته باشند؛ 7️⃣ ترک راحت طلبی؛ همچنان‌که کار آخرت با راحت طلبی به دست نمی‌آید، کار دنیا نیز چنین است. « در عزل و نصب عمال و ارباب مناصب، اندیشه‌ها باید کرد و مشاورات باید نمود و به حقیقت ها باید رسید ... و در تعمیر مملکت و ترفیه و دادرسی مظلومان و تأدیب ظالمان سعی باید کرد. و اینها همه مشقّت و آزار دارد و با راحت و فراغت بسیار جمع نمی‌شود »؛ 8️⃣به سخن خوش آمدگویان و چاپلوسان توجه نکند وسعی نماید از حقیقت هر چیز به قدرامکان با خبر شود؛ 9️⃣کسانی جهت دادرسی تعیین کند؛ خلاصه کلام این‌که « قوام پادشاهی و نظام سلطنت و جهانداری به عدل است »؛ چون « سلطنت نمی‌پاید إلا به لشکر، ولشکر نمی‌باشد إلا به مال، و مال نمی‌باشد إلا به معموری ملک، و معموری ملک نمی‌باشد إلا به عدل ».(روضه، قسم اوّل، باب پنجم، فصل اوّل.) 🔷با توجه به این نکته که در تفکر دینی، آزادی نیز با اجرای عدالت و از مجرای عدالت قابل تأمین است، بحث عدالت در تفکر سیاسی اندیشه‌گران مسلمان دارای جایگاه مهمی است. 🔵از مباحث دیگر در بحث عدالت، قواعد معدلت است که پادشاه باید آنها را رعایت کند. در بحث وظایف پادشاه متذکر آن خواهیم شد. ❎مطالعه کامل این‌کتاب به علاقه مندان به دانش سیاسی پیشنهاد می کنیم. 🌐https://eitaa.com/lib_isca_ac_ir/386