#تازه_های_نشر
زیبا گل هستی (بررسی تطبیقی آراء اجتماعی، سیاسی حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم)/ تالیف اسد آزادی/ انتشارات اثر قلم (قم)/ چاپ اول: 1399/ 2 جلد.
موضوع اصلی اثر حاضر، تبیین، تحلیل و مقایسه آراء اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم میباشد. بر این اساس، پاسخ به 5 سوال اساسی، محور پژوهش حاضر را شکل داده است:
1.تحلیل کارکرگرایانه اندیشهای حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم به چه معنایی است؟
2. سطوح کارکردی جهانی اندیشههای اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم کدامند؟
3.جامعه مطلوب و آرمانی از دیدگاه حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم کدامند؟
4. راه حل مشکلات و درمان دردهای جامعه از دیدگاه حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم چه بوده است؟
5. تحلیل کارکردی و جامعه شناختی جهانی با رویکرد گفتمانی حضرت زهرا (س) و مکتب فمینیسم کدامند؟
#حضرت_فاطمه_زهرا(س)
#فمینیسم
#زنان
#زن
🆔 @libisca
#دسترسی_به_منابع_علمی
کتابخانه آیت الله بروجردی در راستای تسهیل فرایند پژوهش و کمک به پژوهشگران امکان جستجوی رایگان و آزاد (بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور) و دسترسی به متن کامل همه منابع دیجیتال این کتابخانه را برای همه افراد عضو و غیر عضو این کتابخانه در هر نقطه ای از دنیا فراهم کرده است.
همچنین کاربران می توانند در همه پایان نامه های این کتابخانه جستجو کرده و متن کامل همه پایان نامه ها را بدون محدودیت مشاهده کنند.
لینک دسترسی به صفحه جستجوی کتابخانه دیجیتال آیت الله بروجردی:
http://www.blib.ir/libportal/tabid/153/Default.aspx#/&sd=1
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
مطالعات قرآنی معاصر در غرب: رویکردی انتقادی به جریانهای تجدیدنظرطلب و شکاکیت نوین/ تالیف سعید شفیعی/ انتشارات دانشگاه تهران/ چاپ اول: 1399/ 170 صفحه.
این کتاب در 5 فصل به معرفی تحولات قرآن پژوهی غرب در دوران معاصر میپردازد:
1.مطالعات منابع اسلامی تا پیش از تجدیدنظرطلبی؛
2. جریانشناسی مطالعات قرآنی از دوره تجدیدنظرطلبی؛
3.مطالعات تاریخ قرآن؛
4. مطالعات زبان قرآن؛
5. مطالعات تفسیر قرآن.
#مطالعات_قرآنی_در_غرب
#تفسیر_قرآن
#زبان_قرآن
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
تفسیر معاصرانه قرآن کریم/ زیر نظر سیدحسین نصر ؛ ویراستاران کانهکی دگلی، ماریا مسی دکاکه، جوزف ئی. بی. لومبارد؛ ترجمه و تحقیق انشاءالله رحمتی/ انتشارات سوفیا (تهران)/ چاپ اول: 1399/ جلد اول.
کتاب «تفسیر معاصرانه قرآن کریم» ترجمه “The Study Quran: A New Translation and Commentary” اثر گروهی از محققان مسلمان غربی متخصص در اسلامشناسی با نظارت سیدحسین نصر به زبان انگلیسی است که سال ۱۳۹۴ در قالبی نفیس و در بیش از دو هزار صفحه در پایگاه آمازون برای فروش ارائه شد.
به گفته منتقدان این اثر یکی از ترجمههای قابلفهم و صحیح از قرآن است که در آن تحلیل و بررسی دقیقی از تعالیم و پیشینههای کلامی، متافیزیکی، تاریخی و جغرافیاییِ این کتاب آسمانی گنجانده شده است.
این تفسیر با مراجعه روشمند به سنت اسلامی کلاسیک، به ویژه تفاسیر معتبر اهل سنت و شیعیان بر قرآن کریم تألیف شده است.
هدف این است که خواننده را با شیوههای علمی مختلف فهم و تفسیر قرآن از جانب مسلمانان، به مدت چهارده قرن آشنا کند.
این مجموعه در هشت جلد، به علاوه جلد دیگری که به جستارهای «پیوست» اختصاص دارد، انتشار خواهد یافت.
#تفاسیر
#تفسیر_قرآن
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
پایان الهی یا بشری تاریخ: مجادله هانس بلومنبرگ، کارل لوویت و کارل اشمیت در باب سکولاریزاسیون و مدرنیته/ تالیف جو پل کرول؛ ترجمه زانیار ابراهیمی/ انتشارات پگاه روزگار نو (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 505 صفحه.
نگارنده کتاب قصد دارد به یک سوال مهم پاسخ بدهد: آیا مدرنیته نسبت به اعصار قبل از خود، خودآیینی و خودبنیادی دارد یا نسبت به ادوار خود وابسته است؟ برای پاسخ به این سوال آرا و اندیشههای سه متفکر الهیاتیاندیش معاصر محل بحث قرار گرفته است: هانس بلومنبرگ، کارل لوییت و کارل اشمیت.
در نظر بلومنبرگ، تاریخ حول محور کارکرد میچرخد و نه ماهیت، و این مساله اصلیترین نقد او به سکولاریزاسیون نیز به شمار میرود. از نظر او، زبان تنها کارکردش ایجاد فاصله است و به همین دلیل نیز زبان فلسفی نمیتواند واقعیت را به چنگ بیاورد. بلومنبرگ تکنولوژی را نیز ابزاری میدانست که مانند خطابه ابزار چگونگی است.
از نظر لوویت، دوران جدید به همان اندازه نامشروع است که دوران قرون وسطی بود. لوویت معتقد بود که تنها یک گسست در انتقال از دوران باستان به دوران قرون وسطی رخ داده است. او گسست از طبیعت را معیار مشروعیت میداند، حال که هم دوران قرون وسطی و هم عصر مدرن نتیجه این گسست هستند و هر دو به یک میزان نامشروعاند.
اشمیت میان این سه نفر، تنها کسی است که گرچه اوتوپیای سکولار را نمیپذیرد، تلویحاً معتقد است که این اوتوپیا ممکن است در عالم واقع محقق شود. این امر را اشمیت درخودماندگی نامگذاری کرده بود. از نظر اشمیت، درخودماندگی به این معناست که دوران مدرن، نیازی به ساحت استعلایی و لنگرگاههای دینی ارزشبخش و معنابخش نخواهد داشت. او معتقد بود که تاریخ را نه انسان، بلکه خداوند به پایان خواهد برد. اشمیت مؤمن و متالهی بود که در عین ایمان به پایان الهی تاریخ، میترسید که خداوند این مبارزه را به انسان ببازد و تاریخ را انسان تمام کند و نه خداوند.
#بلومنبرگ
#لوییت
#اشمیت
#دنیاگرایی
#فلسفه_جدید
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
عرفان در ادیان جهان/ تالیف سیدنی اسپنسر؛ ترجمه محمدرضا عدلی/ انتشارات هرمس (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 498 صفحه.
کتاب پیش رو، چنانکه از عنوانش پیداست، پدیدهٔ «عرفان» را در ادیانِ مختلف بررسی میکند. در این اثر پیش از آنکه به تبیین اصول کلی اقدام شود، نخست دربارهٔ اقسام و صورتهای گوناگونی که پدیدهٔ عرفان به خود گرفته، پرداخته است.
به اعتقاد نویسنده کتاب، عرفان یکی از مهم ترین وجوه دین است و از این رو در آینده بشر جایگاه برجسته ای دارد. ما در عصری به سر می بریم که دین، بیش از هر دوره دیگری، با چالش فلسفه های مادی روبه روست؛ زمانی که علوم طبیعی رشدی چشمگیر داشته اند و بشر آگاهی فزاینده ای از قوای طبیعت پیدا کرده و توانی که از این رهگذر عایدش شده است همواره این وسوسه را در او ایجاد می کند که امور معنوی را نادیده بگیرد.
#عرفان
#مطالعات_تطبیقی_عرفان
#ادیان
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
تکامل فرهنگی: تغییر ارزشها و استحاله جهان/مولف رونالد اینگلهارت ؛ مترجم عبدالله فاضلی/ انتشارات کویر (تهران)/ چاپ اول: 1399/ 281 صفحه.
کتاب حاضر نسخه جديدي از نظريه نوسازي را تحت عنوان نظريه تکاملي نوسازي ارائه ميکند. بر اساس اين نظريه،ناامني اقتصادي و جاني منجر به قومهراسي ، همبستگي درون گروهي شديد، سياست اقتدارگرايانه و پايبندي به هنجارهاي فرهنگي سنتي ميگردد. اما توسعه اقتصادي ، امنيت اقتصادي و جاني را افزايش ميدهد و منجر به تغييرات فرهنگي بين نسلي گسترده ميشود. کانون اين تغييرات فرهنگي تغيير از ارزشهاي مادي به ارزشهاي فرامادي و همچنين تغيير از ارزشهاي بقاء به سوي ارزشهاي ابراز وجود است. اين تغييرات داراي ابعادي مانند ظهور نهادهاي دموکراتيک و قوانين اجتماعي ليبرالتر ، افزايش سطوح مداراي قومي و اعتقادي ، پذيرش هنجارهاي اجتماعي تساوي طلبانهتر ، سکولار شدن، افزايش سطوح نشاط اجتماعي و رضايت از زندگي، تاکيد بر آزادي فردي و آزادي بيان و مشارکت در تصميمگيريهاي سياسي و اقتصادي ، سياستهاي مثبت زيست محيطي و جنبشهاي ضدجنگ است.
این کتاب در 9 فصل تدوین شده است:
1.نوسازی تکاملی و تغییر فرهنگی؛
2. ظهور ارزشهای فرامادی در غرب و کل جهان؛
3. الگوهای فرهنگی جهانی؛
4. پایان سکولار شدن؟
5. زنانه شدن جامعه؛
6. توسعه و دموکراسی؛
7. عوامل تاثیرگذار بر نشاط؛
8. روند معکوس انقلاب خاموش؛
9. ظهور جامعه هوش مصنوعی.
#تحولات_اجتماعی
#ارزش_های_اجتماعی
#عوام_گرایی
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
فقه عزا و زیارت اهلبیت/ تالیف محمدتقی اکبرنژاد/ انتشارات دار الفکر (قم)/ چاپ اول: 1399/ 240 صفحه.
در این اثر، نویسنده ابتدا کار خود را بر پایه ماهیتشناسی عزاداری شروع و بحثی درباره چرایی عزاداری برای بزرگان دینی ارائه میکند.
وی در ادامه روایات مربوط به زیارت اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) را از منظر دقیق فقهی مورد بررسی قرار میدهد و سپس به مسئله وجوب زیارت امام حسین(ع) از نگاه فقهی میپردازد.
در این کتاب ضمن کنکاش در احکام فقهی مرثیهسرایی و عزاداری و اسلوبهای آن، بحثی مبسوط درباره انحرافات و شبهاتی که درباره عزاداری ائمه(ع) ایجاد شده انجام میشود.
نویسنده در بخش پایانی تمامی ادله و ارتکازات غلط ظهور یافته در این زمینه را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
#سوگواری_های_اسلامی
#عزاداری
#زیارت
#چهارده_معصوم
🆔 @libisca
#تازه_های_نشر
در آمدی بر مولفه های نظام اخلاقی قرآن/ تالیف سید علیاکبر حسینی رامندی/ انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (قم)/ چاپ اول: 1399/ 496 صفحه.
پژوهش پیش رو مبتنی بر این فرضیه است که تنها با اتکا به قرآن و مبانی و معیارهای وحیانی، امکان تدوین نظام اخلاقی برتر و کارآمد وجود دارد. میتوان در پرتو آموزههای قرآنی، مبانی، اهداف، اصول و روش تربیت اخلاقی را استخراج کرد و از رهگذر نظام اخلاقی قرآن، فرایندِ تربیت و تکامل اخلاقی و پیشنیازهای نظری حیات اخلاقی را فراهم آورد.
در این پژوهش، بازشناسی مؤلفههای اساسی نظام اخلاقی قرآن مورد توجه قرار گرفته است.
#اخلاق_اسلامی
#اخلاق_در_قرآن
#فلسفه_اخلاق_اسلامی
🆔 @libisca
#همایش
دانشگاه شهید چمران اهواز و اداره کل اوقاف و امورخیریه خوزستان برگزار میکنند:
همایش ملی "چالش ها و راهکارهای توسعه بقاع متبرکه به قطب فرهنگی"
تاریخ برگزاری: 14 اسفند 1399.
آخرین مهلت ارسال مقالات: 30 بهمن 1399.
نحوه برگزاری: مجازی.
علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت همایش مراجعه نمایند: http://okhconf.ir/fa
🆔 @libisca