هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س)
🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت
🏴و نزولجبرئیلوملائکه در۷۵روز/۱ب
💠رهبرانقلاب
‼️مقام فاطمهی زهرا از جملهی آن مقاماتی است که تصور آن برای انسانهای معمولی، انسانهای متعارف - امثال ماها - یا ممکن نیست، یا دشوار است؛ معصوم است. ایشان نه به حسب مسئولیت رسمی، پیغمبر است و نه به حسب جایگاه رسمی، جانشین پیغمبر و امام است، اما در حد پیغمبر و امام است! ۸۹/۳/۱۳
‼️درباره مقام والا و غیر قابل توصیف دختر پیامبر اعظم، زبان بنده و امثال بنده قاصر است؛ بشر نمیتواند توصیف کند مقامات معنوی و عظمت روحی انسانهای بزرگ الهی و آسمانی از جمله فاطمهی زهرا را؛ از خود خدای متعال و از زبان خود بندگان بزرگ خدا و اولیای الهی بایستی شنید و آموخت؛ تا حدودی که فهم ما رسا است و میتواند، باید حدس زد مقامات را. پیغمبر دربارهی فاطمهی زهرا فرمود: سَیِّدَةِ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة؛ ماها نمیتوانیم آن مقامات را درک کنیم! ۹۶/۱۲/۱۷
‼️من حقیقتاً، نه به عنوان تعارف، نه به عنوان یک حرفِ هزاران بار تکرار شده، واقعاً قاصرم؛ زبان قاصر است، دل قاصر است، ذهن قاصر است که بخواهد از این مقام بلند تعریف و تجلیل کند؛ این موجود انسانی، این دختر جوان، این همه فضیلت و عظمت؛ که کسی مثل پیغمبر وقتی فاطمهی زهرا بر او وارد میشد، «قام الیها» نه فقط بلند میشد، بلکه بلند میشد و به سمت او میرفت. اینها مگر شوخی است؟ این بحثِ پدر و فرزندی نیست. پیغمبر خدا اینجور از فاطمهی زهرا تجلیل میکند؛ اینها مقامات فاطمهی زهرا است. مگر میشود دربارهی این بزرگوار، امثال ما حرف بزنیم؟! ۹۱/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س)
🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت
🏴و نزولجبرئیلوملائکه در۷۵روز/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در روایت از امام صادق آمده است که فرشتگان الهی نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها میآمدند؛ با او حرف میزدند و آیات الهی را بر او میخواندند؛ همان تعبیراتی که نسبت به مریم، علیهاسلام در قرآن هست که: «ان الله اصطفیک و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین» این عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا سلاماللهعلیها خطاب میکردند و میگفتند: «یا فاطمة، انّ الله اصطفیک و طهَّرک؛» خدا تو را برگزیده و پاک قراردادهاست. «و اصطفیک علی النساء العالمین؛» تو را بر زنان عالم برتری دادهاست. بعد امام صادق، در همین روایت میفرماید: یک شب که ملائکه با آن حضرت مشغول صحبت بودند و این تعبیرات را میکردند، فاطمه زهرا سلام الله علیها به آنها فرمود: «ألیست المفضّلة علی نساء العالمین مریم؟» یعنی آن زنی که خدای متعال فرمودهاست «واصطفیک علی نساء العالمین» آیا مریم نیست که خدا او را بر زنان عالم برگزید؟ ملائکه در جواب، به فاطمه زهرا سلام الله علیها عرضکردند: «مریم نسبت به زنان دوران خودش برگزیده بود و تو نسبت به زنان همه دورانها -از اوّلین و آخرین- برگزیده هستی». این چه مقام معنوی والایی است! انسان عادّی -مثل ما- نمیتواند این عظمت و رتبه را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّر کند! ۷۱/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س)
🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت
🏴و نزولجبرئیلوملائکه در۷۵روز/۳
💠رهبرانقلاب
‼️ دربارهی حضرت زهرا -این را نه بهعنوان اینکه آدم بخواهد جزو حرفهای متعارف و معمول که میزنند، بر زبان جاری کند- حقّاً و انصافاً ماها قاصریم، حقیرتر از آن هستیم که بخواهیم از آن مقام باعظمت سخن بگوییم؛ از حقیقت نوریِ آن بزرگوار و امثال ایشان از ائمّهی معصومین، زبان ماها، بیان ماها، فهم ماها کوتاهتر از این است که بتوانیم در این زمینهها صحبت کنیم. خلقکم الله انوارا فجعلکم بعرشه محدقین، قضیّهی انوار ائمّهی معصومین این است؛ دیگر حالا ما چه میتوانیم بگوییم؟! ۹۵/۱/۱۱
💠امام خمینی
‼️حضرت صادق میفرماید: فاطمه(س) بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائل را در آتیهای که واقع میشده را ذکر کرده است و حضرت امیر هم کاتب وحی بوده است، شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب است، که ممکن است مسائل ایران هم جزو آن مسائل باشد، به هرحال مسئلۀ آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئلۀ ساده نیست. حتی دربارۀ ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد. در هر صورت من این فضیلت را از همۀ فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند، بالاتر از همه میدانم! ۶۴/۱۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س)
🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت
🏴و نزولجبرئیلوملائکه در۷۵روز/۴
💠رهبرانقلاب
‼️از امام صادق روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدّثة» آن بزرگوار «محدّثه» بود. یعنی فرشتگان بر او فرود میآمدند، با او مأنوس میشدند و با او سخن میگفتند. این، مشخّصهای است که روایات متعدّدی درباره آن وجوددارد. «محدّثه» بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنّی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بودهاند یا میتوانستهاند وجودداشتهباشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند. مصداق این در روایات ما، فاطمه زهراست! ۷۱/۹/۲۵
‼️از لحاظ مقام معنوی بجایی میرسد که بنا بر آنچه در بعضی از روایات هست، فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او میآموزند. محدّثه است. این مقام معنوی، این قلّهی رفیع، در مقابل همهی زنهای آفرینش و عالم است. فاطمهی زهرا در قلّهی این بلندای عظیم ایستاده و به همهی زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت میکند. آنهایی که در طول تاریخ -چه در جاهلیّت قدیم، چه در جاهلیّت قرن بیستم- سعی کردهاند که زن را تحقیر کنند، کوچک کنند، او را دلبستهی به همین زخارف و زینتهای ظاهری معرّفی کنند، زن را پابند مد و لباس و آرایش و طلا و زیورآلات کنند، زن را وسیله و دست مایهای برای خوشگذرانیهای زندگی وانمود کنند و عملاً در این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقی است که مثل برف و مثل یخ، در مقابل گرمای خورشیدِ مقام معنوی فاطمهی زهرا (علیها سلام) ذوب میشود و از بین میرود. ۶۸/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س)
🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت
🏴و نزولجبرئیلوملائکه در۷۵روز/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ائمهی هدی نام مبارک فاطمهی زهرا را با عظمت و با تجلیل میبردند؛ از معارف صحیفهی فاطمی نقل میکردند؛ اینها چیزهای بسیار عظیمی است. فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) این است. ۸۹/۳/۱۳
‼️کسی مثل ما نمیتواند عظمت و رتبه زهرای اطهر را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّر کند. روایتی از امیرالمؤمنین، نقل شده است که فاطمه زهرا سلام الله علیها به ایشان میگوید: «ملائکه میآیند و مطالبی را به من میگویند.» امیرالمؤمنین به ایشان میگوید: «وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را میشنوی بنویسم.» و امیرالمؤمنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا سلام الله علیها املا میکردند نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمّه ما علیهمالسّلام بود و هست و «مُصْحَفُ فاطمة» یا «صَحیفَةُ فاطمة» نامیده میشود. در روایات متعدّدی است که ائمّه علیهمالسّلام، برای مسائل گوناگون خود، به «مصحف فاطمه» رجوع میکردند. بعد امام میفرماید: «انه لیس فیها حلال و حرام»؛ در این کتاب، احکام حلال و حرام نیست. اما «فیها علم ما یکون»؛ بلکه همه حوداث جاری بشری در دورانهای آینده، در این کتاب هست. این، چه دانش والایی است! ۷۱/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
نمایشگاه کتاب فاطمی به مناسبت ایام فاطمیه، شهادت بانوی نمونه اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
در این نمایشگاه ۴۰ عنوان کتاب به نمایش گذاشته شده که قابل امانت می باشد
http://Eitaa.com/libshqom
یکی از برجستهترین اتفاقات هم در این باره در 16 آذر سال 1332 رخ داد، روزی که دانشجویان در دانشگاه تهران در مقابل فرستاده دولت امریکا ایستادند و یک روز تاریخی را رقم زدند. حکایت 16 آذر سال 1332 نمونهای از استکبارسیتزی جنبش دانشجویی است که در ادامه به بازخوانی آنچه در این روز رخ داد، پرداختیم.
پس از انتقال قدرت از رضا پهلوی به محمدرضا شاه، دانشگاه تهران با محوریت حزب توده به دلیل آزادی سیاسی ناشی از انتقال قدرت، محفل تحولات فرهنگی و سیاسی کشور شد. در همین سالها بود که تئوریسینهای سیاسی با ترجمه و مطالعه نظریههای غربی، ایدههای جدید سیاسیای که باعث کنترل قدرت و یا تغییر حکومت میشد، را در بین جوانان و دانشجویان رواج می دادند.عدهای غربگرایی و یا پیروی از کمونیست را پیشه خود قرار داده بودند؛ در مقابل عدهای نیز طرف دار ملیگرایی بودند. نمود فعالیت همه این گروهها در دانشگاه و روزنامههایی دیده میشد که پس از مدت بسیار کوتاهی توسط دولت توقیف میشدند.
در آن ایام کوچکترین تصمیمات محمدرضا پهلوی، نخست وزیر و کابینهاش توسط آنان در دانشگاه طرح و نقد میشد و تا مدتی موافقان و مخالفانشان در باب آن به صحبت میپرداختند و حتی دست به اعتصاب و شورش میزدند. مطرحترین و بزرگترین نقد و اعتراض دانشجویان به حکومت پهلوی دوم ، تنها چهار ماه پس از سرنگونی دولت مصدق اتفاق افتاد.
محمدرضا پهلوی که احساس میکرد پس از کودتا، کشور را کاملا به دست گرفته، تصمیم داشت که بار دیگر رابطه ایران -بریتانیا، که توسط مصدق به بنبست رسیده بود، را بهبود بخشد. این تصمیم باید با همراهی آمریکا به انجام میرسید، اما ارتباط با هر دوی این کشورها برخلاف نظر نخبگان و جامعه دانشجویی قرار گرفت. در واقع انعکاس نظر شاه و در ادامه پخش خبر بازدید رسمی ریچارد نیکسون -نماینده وقت ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا-از ایران، که در 24 آبان ماه انتشار یافت، بستر اصلی اعتراضهای گسترده دانشجویی بود.
از آن پس کلاسهای درس به محفلی برای بحث و دانشگاه تهران به محلی برای اعتراض و اعتصابها تبدیل شد. این مخالفتها در روز 14 آذر پس از اعلام رسمی زاهدی-نخست وزیر وقت- از ارتباط مستقیم با بریتانیا، با حمایت" نهضت مقاومت ملی" به اوج خود رسید. فعالین دانشجویی با سخنرانی هم دانشگاهیهایشان را به اعتراض فرا میخواندند و نا آرامیها به سراسر دانشگاه تسری یافت.
15 آذر نیز به همین منوال گذشت تا در روز 16 آذر حکومت برای کنترل اوضاع تصمیم به سرکوب نظامی گرفت.
سر انجام اولین حمله نظامی به محیط دانشگاه در تاریخ کشور اتفاق افتاد.دانشگاه توسط سربازها به مکانی امنیتی تبدیل شد و برای جلوگیری از تنش میان آنها و دانشجویان، رئیس دانشگاه آن روز را تعطیل اعلام کرد. این اتفاقات با اعتراض هایی از سمت دانشجویان رو به رو شد .در ادامه سربازان ویژهی ارتشی به کلاسها حمله و صدها تن از دانشجویان معترض را زخمی و دستگیر کردند. در این میان سه تن از دانشجویان به نام های احمد قندچی(طرفدار جبهه ملی)، آذر (مهدی) شریعترضوی و مصطفی بزرگنیا(عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان حزب توده ایران ) با شلیک گلوله نیروهای نظامی به قتل رسیدند.
دو روز پس از این کشتار نیکسون در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، در برابر عکاسان و روزنامه نگاران، دکترای افتخاری این دانشگاه را دریافت کرد و دولت وقت نیز مجبور شد این کشتار را نوعی دفاع از خود معرفی کند، اما کنفدراسیون جهانی محصلین و دانشجویان ایرانی - اتحادیه ملی که مکانی برای نقد حکومت پهلوی در قبل از انقلاب اسلامی ایران به حساب میآمد روز 16 آذر را روز دانشجو نام گذاری کرد.
69 سال از واقعه 16 آذر سال 1332 و شهادت سه دانشجو به دست حکومت پهلوی در دانشگاه تهران می گذرد، اما هنوز جنبش دانشجویی به پیروی از روحیه استکبارستیزی و ذات آزاده خواهی خود هر سالِ یاد این روز را گرامی میدارد و هنوز هم بیتوجه به سهم خواهی های سیاسی، با فعالیت در تشکلها و انجمنهای علمی، سیاسی، فرهنگی اجتماعی راستگو ترین منتقد دولت و دلسوزترین فعال مدنی جامعه به حساب میآید.
http://Eitaa.com/libshqom
جنس عزای فـاطمیِّه جنس دیگریست
قلبی که فاطمی شده وَالله حیدریست
سـینه زن مـدینه ی غـم های مـادرم
الگوی ناب سینه زدن یابن العسکریست
فرا رسیدن شهادت بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری ، فاطمه الزهرا سلام الله علیها را به محضر امام زمان عجل الله فرجه الشریف ، مقام معظم رهبری و تمام دوستداران حضرتش تسلیت عرض میکنیم.
http://Eitaa.com/libshqom
M .Jafafi:
معرفی کتاب خاطر نازک گل اثر سیدحسین سیدی
بیان گوشه هایی از زندگانی، فضایل، شخصیت معنوی و سیره اخلاقی فاطمه زهرا(س) است. در ابتدای این نوشتار به توصیف سیمای ظاهری فاطمه زهرا و آراستگی ظاهر، رعایت بهداشت و نظافت، آداب غذا خوردن و برخی از ویژگی های رفتاری ایشان پرداخته شده و پس از آن ابعادی از سیره معنوی و فضایل ایشان و برخی از آیات قرآنی نازل شده در شأن و منزلت آن بانوی بزرگ اسلام بیان شده است. در ادامه نویسنده به نمونه هایی از ادب، احترام، عفاف، حیاء، حق یاوری، ولایت مداری، ایثار، شکیبایی، عصمت، زهد و پارسایی، فروتنی، گشاده دستی، پاکدامنی، پارسایی، خاموشی، دوراندیشی، خردورزی، بزرگواری، شجاعت و دلیری، دانشوری، مدیریت، مظلومیت، نیکوکاری، خداباوری، عبادت، مهمان نوازی، خداترسی و...
کتاب «خاطر نازک گل» جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه ۸۰، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.
http://Eitaa.com/libshqom