eitaa logo
محسن فوجی
434 دنبال‌کننده
107 عکس
63 ویدیو
0 فایل
برخی از موضوعاتی که، جای طرح و ثبت دارند. از سیاست و تاریخ، تا فرهنگ و خانواده. محسن فوجی خادم اندیشکده راهبردی سعداء
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مطرا
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ صدای ما رو از تنگۀ هرمز می‌شنوید وعده شهید حسن باقری در تنگه هرمز محقق شد و سربازان انقلاب اسلامی، قدرتمندتر از همیشه در میدانند. از آزادسازی خرمشهر تا بریدن نَفَس استکبار جهانی در خلیج فارس و دریای عمان با قدرت الهی و به دست جوانان ایرانی✊🏻 ... لحظاتی از حضور محمد علیان در موقعیت تنگه هرمز و روایتی از اقتدار بچه‌های نیروی دریایی... 🔺 انتشار با شما @matra_ir
🔹 «استیو هانکه» استاد تمام اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز: از زمان آغاز حمله آمریکا و اسرائیل به ایران، ریال ایران ۱۱ درصد در برابر دلار آمریکا افزایش ارزش داشته است. ┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄ 🔻عضو کانال محمد نگینی پور خبرنگاربحران شوید https://eitaa.com/joinchat/3896050405C2f14772ad3
💠 من "خبرباز"م! شما چطور؟! ✍ محمد سعادتمند ۲۳ - دهم فروردین هزار و چهارصد و چهار حتما وسط جنگ با این پدیده‌ی نامبارک روبرو شده‌اید که در برخی از گروه‌های مجازی از صبح پیام می‌گذارند که فلان مسئول یا فلان سردار ترور شده یا نه و تا پاسی از شب مشغول گفتگو و بحث در این رابطه هستند. گفتگوها و جر و بحث‌هایی که معمولا مشخص نیست چه فایده‌ای برای پیشبرد جنگ و چه تعریفِ جدیدی از نقش اعضای گفتگو در ادامه این جنگ دارد. یعنی فرد به جای اینکه در شرایط حساس جنگی، به دنبال پیداکردن کارهای روی‌زمین‌مانده باشد، خود را به ورزدادن اخبار مشغول می‌کند. ظاهرا بازی‌کردن با "خبرهای مرتبط با جنگ"، سرگرمیِ جذابی برای انسان به حساب می‌آید. آیا می‌دانید کتاب خدا و عترت پیامبر با این مقوله‌ی خطرناکِ "خبربازی" در حین جنگ به تُندی برخورد کرده‌اند؟ آیه ۲۰ سوره احزاب می‌فرماید: ویژگی منافقان آن است که وقتی دشمنان می‌آیند و دورتادور آنان را می‌گیرند [به جای مبارزه با دشمن] دوست دارند به گوشه‌ای که دور از جنگ است خزیده و فقط خبرهای جنگ را چک کنند: إِنْ يَأْتِ الْأَحْزابُ يَوَدُّوا لَوْ أَنَّهُمْ بادُونَ فِي الْأَعْرابِ يَسْئَلُونَ عَنْ أَنْبائِكُمْ. حضرت فاطمه اطهر در خطبه فدکیه از یک دوقطبی در حین جنگ سخن به میان می‌آورد: ۱. آنانکه با امیرالمؤمنین همراه هستند و سبک زندگی او را دارند و ۲. آنانکه با ابوبکر بن ابی‌قُحافه همراه هستند و سبک زندگی او را دارند. حالا ببینید ویژگی این دوقطبی را چگونه به زیبایی ترسیم می‌کنند. وقتی اژدهایی از مشرکین دهان باز می‌کرد و آتش به سمت جامعه مؤمنين روانه می‌کرد امیرالمؤمنین همیشه وسط آن آتش قرار می‌گرفت و برای خاموش‌کردن آن به صورت خستگی‌ناپذیر مبارزه می‌کرد: کُلَّما ... فَغَرَتْ فَاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ‌ قَذَفَ أَخَاهُ فِي لَهَوَاتِهَا. [۱] اما تو ای ابوبکر! و آنانکه با تو معیت دارند در همان لحظه، در آسایش و امنیت در حال چک‌کردن اخبار بوده و هستید: أَنْتُمْ فِي رَفَاهِيَةٍ مِنَ الْعَيْشِ فَاكِهُونَ‌ آمِنُونَ وَ تَتَوَكَّفُونَ الْأَخْبَارَ. [۲] چرا با اینکه مطالعه اخبار جنگ لازم است، خبربازی و خبربازان را تحقیر کرده‌اند؟ چون نوعی از "فرار از مبارزه" محسوب می‌شود. یعنی خبرباز به جای اینکه نقشی برای خود تعیین کند و سنگری بسازد و مشغول زدن دشمنان خدا شود؛ پُز تحلیلگر اخبار به خود می‌دهد و شأنی برای خود می‌سازد ولی به موقعیتی که در تیررس دشمن است و آتشبار دشمن دارد جسم و جان مبارزان را می‌سوزاند وارد نمی‌شود و لذا همیشه در امان است. به‌همین خاطر در ادامه آیه ۲۰ سوره احزاب می‌فرماید علامت اینکه نفاق در قلب خبربازها موج می‌زند این است که جایی که خستگیِ ناشی از جنگ یا خطر آبرویی و جانی در مبارزه پیش می‌آید سریع جا می‌زنند: لَوْ كانُوا فِيكُمْ ما قاتَلُوا إِلّا قَلِيلاً. [۱] الاحتجاج (طبرسی)، ص۱۰۰ [۲] همان، ص۱۰۱ @mTatbiqy
🔸 نذری روز ۱۲ فروردین در آستانه روز ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران هستیم در حالی که بیش از ۳۰ روز از آغاز جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی علیه ما می‌گذرد. اگر بخواهیم دلیل اصلی دشمنی مستکبرین جهان با ایران و ایرانی را بفهمیم ریشه آن در همین روز استقلال است. در واقع روز ۱۲ فروردین است. 🔻 امام خمینی (ره) پس از انتخاب جمهوری اسلامی ایران توسط مردم فرمودند: «صبحگاه ۱۲ فروردین- که روز نخستین حکومت اللَّه است- از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند». 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 یکی از اقدامات بسیار خوب که مقاومت و نبرد در برابر آمریکا و اسرائیل را تمام محله‌ها و خانه‌های ایران پیش می‌برد گرامیداشت این روز با ماست. 🌸 بیایید در کنار حضور در خیابان و هر فعالیت تبیینی، همه در روز ۱۲ فروردین به نیت پیروزی رزمندگان و حفظ استقلال ایران، همسایه‌های خود را به یک انفاق و مهمان کنیم. اگر این کار را با نیت و نماد پیروزی رزمندگان ایران در برابر دشمنان انسانیت انجام دهیم، می‌توانیم همه همسایگان خود را با این جهاد مقدس و ملی همراه کنیم. محسن فوجی 🔰 @m_fouji
هدایت شده از استاد عشایری منفرد
بسم الله الرحمن الرحیم از نظر فقهی با بی‌حجابان شرکت‌کننده در تجمعات چه کنیم؟ شکی وجود ندارد که «حجاب»، از ضروریات اسلام است و رعایت آن در همه حال واجب است. این نکته نیز غیرقابل تردید است که «نهی از منکر» نیز از فرائض قطعی اسلامی است. در کنار این دو واجب ارجمند شرعی، باید توجه داشت که شرکت در تجمعات شبانه نیز وجوب شرعی دارد. اهمیت این وجوب شرعی در حدی است که در پاسخی که اخیراً دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی به یک استفتاء داده‌اند، بر تکالیف دیگری مانند جلب رضایت والدین نیز مقدّم شمرده شده است. روشن است که وجوب برگزاری تجمعات و وجوب شرکت در تجمعات با تکالیف دیگری مقارنه دارد؛ از جمله تکلیفِ حرمت طرد شرکت کنندگان، حرمت جلوگیری از پیوستن مردم به تجمعات و .... مسأله‌ای که در این مقام بروز می‌کند این است که نهی بی‌حجابان یا بدحجابانی که در تجمعات شرکت کرده‌اند، با طرد و بیرون راندن آنان از تجمعات، ملازمه‌ی عادی قطعی دارد. در چنین فرضی، مسأله، بومی باب تزاحم می‌شود؛ تزاحمِ بین «وجوب نهی از منکر» و «حرمت طرد شرکت‌کنندگان». باید توجه داشت که در این شرایط، احکام شرعی تجمعات، از سویی حکم مضیّق و از سوی دیگر قطعا یا احتمالا از «نهی از منکر»، مهمتر است. بدین ترتیب حکم «حرمت طرد شرکت‌کنندگان»، از باب تقدم واجب مضیق یا از باب تقدم اهم بر مهم، بر حکم «نهی از منکر» مقدم است مگر این‌که کسی بتواند نهی از منکر را به صورتی انجام بدهد که شائبه طرد و سلب انگیزه از شرکت کنندگان کنونی و شرکت‌کنندگان بعدی را نداشته باشد. در پایان خوب است به خاطر داشته باشیم که در سپاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام، «سوگواران عثمان» که از قضا به شیخین نیز ارادت و ایمان داشتند، در کنار «معترضان و محاصره‌کنندگان بیت عثمان» که برخی از آنها به درست یا غلط، متهم به مشارکت در قتل عثمان نیز بودند، حضور داشتند. آن روزها نه گروه اول، گروه دوم را به جهت شرکت در قتل خلیفه‌ی مقتول‌شان مذمت می‌کردند و نه گروه دوم حاضر بودند گروه اول را از گناه کبیره‌ی دلدادگی به عثمان و شیخین نهی کنند بلکه هر دو گروه با رهنمودهای امیرالمؤمنین علیه‌السلام، تمام قوایشان را بر روی دشمن اصلی یعنی معاویه متمرکز کرده بودند. حفظ انسجام سپاهی که متشکل از این دو گروه متخاصم بوده، چنان کار دشواری بوده است که متکلمان معتزلی آن را از معجزات سیاسی امیرالمؤمنین علیه‌السلام شمرده‌اند. محمد عشایری منفرد اینجا را بخوانید. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
هدایت شده از روایت پیشرفت ایران
⭕️ در مورد حکمرانی آکادمیک، دیگر نباید خودمان را بفریبیم ✍ گفتاری از دکتر طهرانچی 🔸 دانشگاهِ ابتدای قرن بیستم، عرصه علم و فرهنگ بود. اما بعد از جنگ‌جهانی، با چرخشی که ایالات متحده به سمت اقتدار علمی برداشت، محصولات دانشگاه هم تغییر کرد و غرب، حکمرانی علم را هم در صحنه سیاسی به دست گرفت. در این مسیرِ سیاست‌ علمی، شاهدیم هم عناوینی همچون حقوق بشر، حقوق بین‌الملل و... زاییده متفکران دانشگاهی بوده و هم سلاح‌هایی که قلب ساختمان‌ها و بیمارستان‌های غزه را می‌شکافد، محصول تحقیقات و فناوری‌های دانشگاه است. 🔹بنابراین آنچه در قرن ۲۱ با آن مواجه‌ایم، محصول ۷۰ سال حضور دانشگاه در عرصه حکمرانی است؛ دانشگاهی که مولد ابزار نظری و عملی نظام سلطه بوده است. اما طوفان‌الاقصی ظاهر دروغین آرایش‌شده نظام لیبرال دمکراسی غرب را کنار زد و حقیقت عریان چهره این نظام را که هیچ اهمیتی به دمکراسی و حقوق بشر و حقوق شهروندی نمی‌دهد نشان داد. تا پیش از طوفان الاقصی، غرب مدعی بود که علم، دانشگاه و جامعه دانشمندان را به‌صورت دموکراتیک پیش می‌برد و همواره با بزک، بر استقلال علم و نهاد علم تأکید می‌کرد؛ اما برخوردهای خشن و دوگانه آنها در جریان طوفان ‌الاقصی، به وضوح پرده را کنار زد و نشانه‌ همان چیزی شد که در مورد فروپاشی تمدن غرب و رو به افول بودن آن مطرح می‌شود. 🔸طوفان الاقصی روشن کرد که «سیاست علم» چگونه بی‌رحمانه نسبت به دانشگاه اظهارنظر می‌کند. دانشگاه‌های غزه را با خاک یکسان کردند، رتبه برتر کنکور غزه و استاد دانشگاه را به شهادت رساندند؛ نه رحمی بود، نه زن، نه زندگی و نه آزادی. رؤسای سه دانشگاه برتر دنیا را به خاطر حمایت دانشجوهای این دانشگاه‌ها از غزه محاکمه کردند. حتی در این جریان، خود رؤسای دانشگاه‌ها حمایتی نداشتند؛ بلکه فقط بعضی از دانشجویان این دانشگاه‌ها در حمایت از غزه حرف زده بودند. این همان بازی علم در غرب است که در بزنگاه و وقتی کِشتی سیاست‌هایشان در حال غرق شدن است، دستکش مخملی را از دست چدنی خود برمی‌دارند. 💠 باید طرحی نو درانداخت 🔻باید بدانیم که ذات دیکتاتوری غرب یا به تعبیر رهبر انقلاب «دیکتاتوری اتوکشیده» غرب، نه فقط در دفاع از صهیونیزم، بلکه بارها در تحمیل نظام و فهم علمی خود بر دیگران و به سخره گرفتن و حتی دست به ترور زدن آنانی که این فهم و نظام را قبول ندارند، دیده شده است. شهادت استادان دانشگاه در ایران اسلامی همچون شهریاری و علیمحمدی و تحریم دانشگاههای ایرانی نمونه بارزی از رفتار غیرآکادمیک این جریان بود؛ ولی غرب‌باوران با اغماض از آن می‌گذشتند. ✳️ اما امروز پس از طوفان‌الاقصی، ماهیت واقعی چهره نظام سلطه در عرصه حکمرانی علم و نهاد علم و دانشگاه آشکار شده است. همانطور که سال‌ها قبل به یکی از سفرای کشورهای اروپایی گفتم که ننگ ترور یک دانشمند در ایران مانند آنچه در قرون وسطی انجام دادید، از دامن شما پاک نخواهد شد؛ امروز تأکید می‌کنم که پایان عمر حکمرانی آکادمیک در نظام لیبرال دمکراسی غرب فرا رسیده و باید طرحی دیگر درانداخت... دیگر نباید خود را بفریبیم و باید بدانیم که در غرب، علم به‌صورت بی‌رحمانه و تابع سیاست‌گذاران پیش می‌رود و اگر بخواهیم دنباله‌رو آن‌ها باشیم، مسلماً راه به جایی نخواهیم برد. 🇮🇷 پرونده 🇮🇷 خانه هنر و رسانه پیشرفت‌ | راوی پیشرفت ایران @khaneh_pishraft
آقای ظریف در حملات روزهای آینده به ایران سهیم است! مقاله آقای ظریف روی رزمندگان و مسئولان مجاهد کشور که اثری ندارد؛ چرا که آنها عقلانیت و حافظه دارند و می‌دانند بیش از ۲۲ سال مذاکره نهایتا به جنگ منجر شد. اما یکی از اثرات آن می‌تواند این باشد که دشمن ما خیال خام به سرش بزند که در ایران دودستگی است و یا اینکه عاشقان سینه‌چاکی دارد که می‌تواند با فشار آوردن به ایران و دست زدن به گزینه‌های خطرناک، در تصمیم مردم ایران خدشه وارد کند. اگر حمله‌ای به کشور انجام شود و یا اتفاق بیفتد، این افراد شریک جرم هستند! زیرا اولا محاسبه غلط برای دشمن ایجاد کرده‌اند. و ثانیا قطعا از فردای این خسارت‌ها می‌خواهند بگویند ما گفتیم که بیایید با آمریکا توافق کنیم! اساسا چیز جدیدی از تاریخ، به جز کتاب‌های غربی که در سال آخر دانشکده خوانده‌اند یاد نمی‌گیرند. محسن فوجی 🔰 @m_fouji
563K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درخواست یک کودک از سید مجید نقطه زن 😊 🔰 @m_fouji
چند محور برای گسترش و حفظ تجمعات مردمی 🔸 براساس برخی پیمایش ها، تجمعات شبانه در خیابان تا کنون بین 40 تا 50 درصد از جامعه را همراه کرده و بخش دیگری از جامعه هنوز در این تجمعات شرکت نکرده اند. در حالی که به واقع دل در گرو وطن دارند اما بنا به هر دلیلی تاکنون عقیده خود را بروز نداده اند. برای همراه کردن این بخش از جامعه باید همه ایران را پای کار وطن آورد. برای تحقق این مساله نیازمند اقداماتی هستیم که تا کنون از آنها غفلت کرده ایم یا ظرفیت آن وجود نداشته است. یکی از اقدامات مهم برای انگیزه دهی و پای کار آوردن انسان های تاثیرگذار و یا به تعبیری سلبریتی هاست. البته نباید سلبریتی را به بازیگران محدود کرد. اقشار مختلفی از بین هنرمندان در رشته های مختلف و یا ورزشکاران یا پزشکان و ... در جامعه حضور دارند که برای جامعه پیرامون خود تاثیرگذار هستند. ادامه... 🔰 @m_fouji
چند محور برای گسترش و حفظ تجمعات مردمی (۱) برگزاری تجمعات برای اقشار: برگزاری برخی تجمعات ویژه برخی خاص می تواند آنانی را که دل در گرو وطن دارند ولی تاکنون این تجمعات را از خود نمی‌دانستند و یا از روی تفاوت فرهنگی، کشش درونی برای حضور نداشتند پای کار آورد. برگزاری تجمع با دعوت قبلی از این اقشار، حتی برای یک شب و بازتاب رسانه ای آن، می تواند بسیار موثر باشد. برگزاری در نقاط خاص و جذاب شهر (همانند پارک ملت یا نزدیک پاساژهای خاص و پررفت و آمد برای توده جامعه) دعوت از اقشار تاثیرگذار: هنرمندان (اعم از گرافیست، بازیگران تئاتر، عکاس، بلاگر و...)، ورزشکاران، بلاگرها، رسانه‌ای ها و... 🔻 این اقدام توسط نهادهای مربوطه در اداره ارشاد یا استانداری یا فرمانداری با همراهی هسته فرهنگی شهر قابل اجرا است. : حسن تجمعات این شبها نمایش است. لذا در برنامه ریزی این برنامه‌ها تا حد ممکن باید به گونه ای عمل کرد گروه‌های مختلف مردم مخاطب بوده و همراهی تفکرات مختلف نمایش داده شود. ادامه... 🔰 @m_fouji
شاهد نوشت: در ۱۹ آگوست ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) یک کودتا جرقه‌ای زد که تا امروز هنوز می‌سوزد. به همراه کتاب ایستگاه خیابان روزولت! (ماجرای تسخیر لانه جاسوسی که برخی می‌گویند شروع دشمنی آمریکا با ما بود) نکته جذاب این شاهدنوشته برای من این بود که آدمی که وسط میدون داره میجنگه باید یه آدم اهل مطالعه باشه. فرق رزمنده ما وسط میدون جنگ با تفنگداران وحشی جبهه باطل همینه. پیوند کتاب و پهپاد ... و جمله‌ای ادبی برای مخاطب آمریکایی! خیلی صحنه عجیب و جذابی است تقریظ امام شهیدمان بر این کتاب: 🔹️ بسمه‌تعالی ـ این، گزارشی متقن و پرفایده از یک حادثه‌ی مهم در تاریخ انقلاب یعنی تسخیر لانه‌ی جاسوسی در سال ۵۸ است. 🔹️این کتاب پُرکننده‌ی یکی از خلأهای رسانه‌ئی و تبلیغاتی ما است. ما به جنگ روایتها در پیکارهای جهانی توجه لازم را نکرده‌ایم و دشمنان و بدخواهان ما از غفلت ما بهره برده و بسیاری از حوادث را وارونه نشان داده‌اند. 🔹️باید از نویسنده‌ی این کتاب و تلاش ارزشمندش قدردانی شود بخاطر اقدام هشیارانه‌اش در این عرصه‌ی مهم. نثر کتاب روان و رسا و تحقیق و تحلیل‌های آن منطقی و صادقانه و قانع‌کننده است. ـ نام انتخاب شده برای کتاب عالی است. مهر ماه ۱۴۰۳ ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar