محسن قنبریان
🎥بزنگاه منتشر شد 🔺مرکز موسیقی مأوا ‼️ درباره این کار جدید (#بزنگاه) نظر خواستند، اینجا بخوانید 👇 ☑
✔️ اتحاد و عدم تفرقه دو حد و دامنه دارد:
۱. تنزل به حداقل ها مثل: داشتن دشمنِ مشترک.
۲. تعالی به حداکثرها مثل: "کلمه سواء"(ایده مشترک)
▪︎ دشمن مشترک، سلبی است: دشمنی باهم نباشد، چون دشمن داریم!
اتحادی در سرحد دشمنی داعش و اسرائیل است؛ تفرقه و واگرایی داخلی را حل نمی کند:
- احتمالا برخی از حزب اللهی ها درباره همین ویدئو به شما گفته باشند برخی از اینها که حاج قاسمِ ماوا دست نیروی انتظامی را مقابل آنها می خواباند، امتداد داعش اند! بنظرشان اینان داعشجویند! و...
- رقیب اصلاح طلب اینان هم سالها پیش از جان کین، "دموکراسی برون زا" نقل و با "دموآمریکاکراسی" اشغال عراق را تئوریزه کرد و پرسید: باید بیاندیشیم که آیا اخلاقی است بخاطر دموکراسی، استقلال را نقض کنیم(و اجازه اشغال دهیم)؟!
⬅️ از اینرو تا بر سر ایده ایجابی توافق نشود، سلب دشمن عامل اتحادِ پایدار نمی شود.
• دشمنِ مشترک برای نهضت خوب است اما برای نظام کافی نیست. آیت الله خامنه ای در زندان پهلوی با هم سلول کمونیست -آنهم خبیث اش- از قول سوکارنو می گوید: ملاک اتحاد ملتهای عقب مانده وحدت نیاز است نه وحدت دین.۱ اما کمتر از او الان براندازِ نظام و عمله دشمن تلقی می شود.
▪︎اما کلمه سواء و ایده مشترک، ایجابی است و همگرایی داخلی را هم میتواند تامین کند.
• کلمه سواء در تطور تاریخی دو قرن اخیر ایرانیان: استقلال، آزادی، مردمسالاری، پیشرفت، عدالت و معنویت، و البته همه ذیل اسلام بوده است؛ که همیشه در شعارهایش تجلی کرده است.
• نسبت ولایت فقیه با این آرمانهای مشترک، باید نسبت پیغمبر اسلام با کلمه سواءِ توحید برای اتحاد با تکثر مدینه باشد! (آیه۶۴آل عمران کثرت واقعیِ مسلمان_اهل کتاب را مخاطب می کند: بگو ای صاحبان کتاب آسمانی، بیایید در عمل به سخنی که میان ما و شما یکسان است(کلمه سواء) گرد آییم، و آن اینکه جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و برخی از ما برخی دیگر را به جای خدا صاحب اختیار(ارباب) خود نگیرد...)
- این از اعتصام به حبل اللهِ جامعه مسلمان(آیه۱۰۳ آل عمران) هم فراگیر تر و کثرت پذیرتر است./ این آرمانها نیز خوانشی اجتماعی در دنیای معاصر از همان کلمه سواء است.
- ولایت فقیه در نظر امام خمینی، فقط "مجری احکامِ فقه" نبود بلکه "ولیّ بر فقه" برای رسیدن به آرمانهای اسلام(عدالت و آبادانی و مردم سالاری) است۲
از اینجا بود که امام آنرا حتی برای جوامع غیر مسلمان هم نسخه می دانست.۳
چنین ولایتی بنظر سردار شهید برای غیر شیعیان و غیر مقلدان هم یک اعتقاد عقلی است.۴
همین ولایت بود که بار اول در قانونی کردن حجاب، خلیفه گری ارامنه ایران را برانگیخت بیانیه دهد به احترام خمینی، اهل کتاب هم حجاب را رعایت کنند.۵
• فاصله اندازی عینی_ساختاری یا ذهنی_رسانه ای بین عدالت و ولایت، جمهوریت و ولایت، آزادی و ولایت، پیشرفت و ولایت ؛ نتیجه اش ایستادن بخشی از مردم در جانب آرمانهای ۲۰۰ساله و تنزل به اتحاد حداقلی در مواجهه با دشمن خارجی است.
⬅️ تصویر کردن سردار سلیمانی در این ایده ی اثباتی جذاب تر و از قضا غنی تر است او نمونه ای از امتداد ولایت فقیه خامنه ای بود که شیعه و سنی، باحجاب و بدحجاب، این جناح و آن جناح، ملی و امتی او را کارآمد و مورد وفاق می دیدند.
- فرمانده نظامی بود اما در سیل و محرومیت کنار خوزستان و سیستان و کرمان بود.
- پاسداری بود که هیچوقت در جناح بندی ها و انتخاباتها مداخله نکرد و سر صبحگاه معروف ایام انتخابات ۲خرداد وصیتنامه امام را بر ابلاغ نمایندگی ولی فقیه در سپاه ترجیح داد!
- خط روشن در فتنه ها -از جمله۷۸و۸۸- داشت اما این مانع نمی شد کتاب حاج آخوند یکی از اعضای اتاق فکر جنبش سبز در لندن را نخواند و حتی زمینه زیارت او در سوریه را فراهم نکند!
- دقیقا همو بود که اگر کمکی به غزه و لبنان میشد، متصدی اش او بود؛ "جانم فدای ایران" هم بیشتر از همه برازنده همو بود!
⬅️ جمهوری اسلامی ای که او نماینده و مجسمه اش بود جمع بین عالی ترین سطح ولایت پذیری با جمهوریت و آزادی و عدالت و پیشرفت بود. جمع بین ملی ترین و امتی ترین آموزه ها بود.
در فهم برین او چنین معجونی -از تجلی عالی ترین ارزشهای انسانی با ولایت- از همه حرم ها مهمتر بود.
ان شاء الله در اثر بعدی این وجه ایشان تصویر شود.
...........................................
۱. خون دلی که لعل شد. ص۲۴۶تا۲۵۱
۲. کتاب البیع ج۲ص۶۳۲: ...بل یمکن ان یقال الاسلام هو الحکومه بشوونها و الاحکام قوانین الاسلام و هی شان من شئونها بل الاحکام مطلوبات بالعرض و امور آلیّه لاجرائها و بسط العداله...
۳.منشور حوزیان ۳ اسفند۶۷: یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیر اسلامی را داشته باشد ...(صحیفه امام ج۲۱ص۲۷۳تا۲۹۳)
۴. وصیتنامه سردار سلیمانی
۵. تیرماه۵۹
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
چکیده ای از #جلسه_اول
📌 سلسله جلسات با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)
▪️سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
🕰 پنج شنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۱
🕌 مسجد #دانشگاه_تهران
هیئت اصحاب الحسین(ع)
[ASHABOLHOSSEIN.IR]
[@ashabolhossein_ir ]
محسن قنبریان
چکیده ای از #جلسه_اول 📌 سلسله جلسات با علی(ع) در انقلاب محمد(ص) ▪️سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قن
۱-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
22.39M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه اول / ۸دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• بعثت یک انقلاب عمیق؛ هم "ثوره" و هم "اثاره"
• سلولهای بنیادین جامعه دینی: شاهد غیب/ مومن غیب
• چرخه مهم: تغییر رویکرد و عملکرد شاهد غیب ⬅️ پیروی مومنان(سنت شدن) ⬅️ یک دنیای اجتماعی جدید
- از آنسو عمل به سنن، مومن غیب را شاهد غیب می کند.
• شکل گیری سه جهاد:
۱. اصغر: سر مرزهای جغرافیایی
۲. کبیر: سر مرزهای فرهنگی و حفاظت از سنت
۳. اکبر: سرمرزهای معرفت و رساندن ایمان به ایقان
• علی(ع) مومن و شاهد غیب نبوی!
☑️ @m_ghanbarian
۱۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
14.14M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سیزدهم/ ۹دی۱۴۰۱
▫️ روابط اجتماعی حاکم
• تا اینجا از عیب جوی مردم، بخیل و ترسو و حریص منع و به حقگو ولو تلخ گو دستور داد
• اینجا به همنشینی با اهل ورع و صدق دستور می دهد
- ریاضت دادن آنها که اهل مدح و ستایش کردن نشوند!
- آنچه موجب عجب و کبر حاکم میشود؟!
- در صورت ستایشگر خاک بپاشید!
• محسن و مُسیئ نزدت مساوی نباشد
- تسویه بین بدکاران (از اشراف یا فقرا)
- تئوری پردازی برخی در جبهه انقلاب که: عیب خودی را پنهانی ولی عیب غیر خودی را علنی بگویید!
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 خدا را شکر که هستی!
• صدا (سرود دختران بالغ)، رنگ (روسری و حجاب برخی بانوان حاضر) و مهمتر سخنان حکیمانه، همه پیام بود؛ برای دو جانبِ افراطی و تفریطی نسبت به گفتمان اصیل انقلاب اسلامی:
• ضرورت شرعی خواندن حجاب، ناظر به نواندیشانی بود که از رد الزام تا انکار اصل وجوب و حجاب عرفی رفته اند. به سیاسیونی که اهمیت حجاب را دست چندم کرده اند، هم بود.
• دختر خود خواندنِ کم حجاب و رد اتهام بی دینی و ضد انقلابی، خط روشنی مقابل جریان دیگر است که بیشتر از خشونت رفتاری، دچار درشت گویی زبانی درباره اینان است. یکبار شریک مفسدان اقتصادی خطاب می کند و یکبار برانداز!
جالب اینکه فرمودی قبلا به علماء دراینباره تذکر هم داده ای!
• بخصوص این جمله پدرانه بسیار دلکش بود که: "من حسرت می خورم به آنجور اشک ریختن. می گویم ای کاش من می توانستم اینجور مثل این زن جوان اشک بریزم اینرا چطور میشود متهمش کرد؟"
• فن آوری اجتماعیِ تصحیح حجاب، عمده اش با تأثیر و تأثر متقابل مردم بر هم انجام می شود و اندکی از برخورد با ناهنجاری ها، گردن حکومت می افتد. این تأثیر و تأثر متقابل جز با این نگاه حاصل نمیشود. باید محجبه و متشرع در بد حجاب هم فضیلتی قائل باشد و حتی امر و نهی او بر خود را بپذیرد تا زمینه اثر گذاری بر او هم فراهم شود. بی دین و برانداز دیدن بد حجاب، قفل کردن این فن آوری اجتماعی و رفتن به سمت برخورد صرفاً خشن است! (دقت کنید)
• خدارا شکر که از نسل مطهری و بهشتی تو برای ما ماندی!
#حجاب
#ولایت_طرفینی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
4_5886686625483722577.mp3
12.17M
نوشتم اول خط بسمه تعالی سر
بلندمرتبه پیکر، بلندبالا سر
فقط به تربت اعلات سجده خواهم کرد
که بندۀ تو نخواهد گذاشت هرجا سر
قسم به معنی «لا یمکن الفرار از عشق»
که پر شده است جهان از حسین سرتاسر
نگاه کن به زمین! ما رایت الا تن
به آسمان بنگر! ما رایت الا سر
سری که گفت من از اشتیاق لبریزم
به سرسرای خداوند میروم با سر
هرآنچه رنگ تعلق، مباد بر بدنم
مباد جامه، مبادا کفن، مبادا سر
همان سری که یَُحّب الجمال محوش بود
جمیل بود جمیلا بدن جمیلا سر
سری که با خودش آورد بهترینها را
که یک به یک همه بودند سروران را سر
زهیر گفت حسینا! بخواه از ما جان
حبیب گفت حبیبا! بگیر از ما سر
سپس به معرکه عابس «اجننی» گویان
درید پیرهن از شوق و زد به صحرا سر
بنازم ام وهب را به پارۀ تن گفت:
برو به معرکه با سر ولی میا با سر
خوشا به حال غلامش، به آرزوش رسید
گذاشت لحظۀ آخر به پای مولا سر...
▪︎شب سالگرد حاج قاسم مهمان دانشگاه#امیر_کبیر بودم. شعر سحرگونه سید حمید رضا #برقعی را دانشجوی جوان مداحی(امین #پویان_راد) بسیار دلنشین خواند؛ شب جمعه با شما اشتراک می گذاریم.
التماس دعا
#روضه
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از عقلنوشتههای انقلابی
💢و باز درها بر همان پاشنهها میچرخد!💢
🔹دو روز از فرمایشات مهم حضرت آقا درباره زنان و خانواده میگذرد و تقریباً نتیجهاش در رشد همگرایی جامعه حزبالهی تا جایی که برای بنده مشهود است، تقریباً هیچ است!
🔹همه کسانی که از قبل موضعی دارند، جملاتی از حضرت آقا را گزینش کردهاند و بر درستی دیدگاه خود با تأکید بر «فصل الخطاب بودن کلام رهبری» اصرار میورزند!
🔹تقریباً گفتگویی شکل نمیگیرد و رفت و برگشتها، بیشتر شبیه «بیانیههای سیاسی پی در پی» است تا «گفت و شنودی فرهنگی»!
🔹کسی را ندیدهام که با فرمایشات حضرت آقا تکان قابل توجهی خورده باشد، کأنه آنچه در پوشش گفتگو انجام میدهیم را بیشتر ابزاری برای ابراز و تحمیل دیدگاه خود میدانیم، تا مجالی برای تأمل و شنیدن و آموختن!
🔹ایده گفتمان انقلاب اسلامی در برخورد با حجاب را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد؛
این ایده مرزهای روشنی با جریان توسعهخواه، مدیران التقاطی و جریان تحجر دینی دارد و در ذیل #انگاره_پیشرفت قابل صورتبندی است:👇
➖بیتردید اهمال نسبت به بیحجابی، اشتباهی جبرانناپذیر است.
➖هیچ توجیهی در به تعویق انداختن توجه و حساسیت نسبت به مقوله حجاب، پذیرفتنی نیست.
➖باید حاکمیت در مسئله حجاب، مورد مطالبه و امر به معروف ونهی از منکر قرار گیرد.
➖در برخورد با پدیده بیحجابی، «تمرکز بر برخورد انتظامی و قضایی» ایدهای متحجرانه است.
➖مهمترین عامل رشد بیحجابی، تحقق پروتکلهای ایده توسعه غربی در کشور، توسط جریان مدیران التقاطی و در میانهی چُرت خرگوشی جریان متحجر است.
➖برخورد انتظامی و قضایی با بیحجابی حتما باید در جای خود مورد تأکید قرار گیرد.
➖امر به معروف و نهی از منکر درباره حجاب، نباید منجر به نفرت آفرینی و برچسب زنی ضد انقلابی و ضد دینی به بیحجابان شود.
🔹 ایده گفتمان انقلاب اسلامی درباره بیحجابی را میتوان در میان این سلب و ایجابها بهتر فهم کرد: 👇
1️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بیحجابی را باید پذیرفت و با آن کوتاه آمد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که در برخورد با بیحجاب، نباید نقطه برخورد را فقط نکته آشکار و هویدای آن در خیابان قرار داد.
2️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که بیحجابی اهمیت ندارد و باید مواجهه با آن را به بعد موکول کرد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که ما با مجموعهای از منکرها مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبری مسئله بیحجابی به صورت مستقیم در رأس آنها نیست. از امروز باید مبارزه با بیحجابی را با شدت و حدّت ادامه دهیم، ولی در ضمن یک منظومه و نظام امربه معروفها و نهی از منکرها که در آنها رعایت اولویتها شده باشد. بیحجابی، پیوست فرهنگی فرآیند توسعه مدرن است که متأسفانه آگاهی و به تبع آن، حساسیتِ جریان دینی به علت وجود سه دیگری گفتمان انقلاب اسلامی (جریان غربگرایی، مدیران التقاطی و تحجر دینی) درباره آن کم است.
3️⃣ در این ایده، اینگونه نیست که حاکمیت، وظیفهای در قبال بیحجاب ندارد؛ هرگز!
➖بلکه بدان معناست که از حاکمیت باید مطالبه حساسیت به مقوله حجاب داشته باشیم و از او بخواهیم که از یک بام و دو هوای خواستن و نخواستن رشد فرهنگی و از جمله حجاب بیرون بیاید. باید به او بفهمانیم که مطالبه ما فقط بر روی برخورد انتظامی و قضایی با حجاب نیست، بلکه حاکمیت باید در وهلهی اول، همه تصمیمات غلطش را در عرصههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که بر مقوله «فرهنگ اسلامی ـ ایرانی» و از جمله «حجاب زنان» تأثیرات منفی میگذارد، متوقف کندو از دوگانه «سیاستزدگی در شعار» و «سیاستزدایی در عمل» دست بردارد که نتیجه آن چیزی نبوده است تاکنون جز «هویتزدایی انقلابی»؛ و البته به میزان شدت و جدیتش در این کار، برخورد انتظامی و قضایی را در دستور خود قرار دهد. (تقدم دولتسازی بر جامعهسازی)
4️⃣در این ایده، اینگونه نیست که باید امر به معروف زبانی و همگانی را از دستور کار خارج کرد؛ هرگز!
➖ بلکه بدان معناست که در برخورد با بیحجابی، خط قرمز امر به معروف و نهی از منکر عمومی این است که نباید «نفرتآفرینی» کند و دلها را از هم دورتر نماید؛ نباید با برچسب «ضد انقلابی» و «ضد دینی» همراه باشد؛ نباید به گسست اجتماعی بینجامد؛ نباید اولویتها نادیده انگاشته شود؛ باید از منظر برادری و رحمت باشد؛ باید دلسوزانه و متعهدانه باشد؛ باید به دور از عصبانیت و خشم باشد. باید متوجه بود که مقوله بیحجابی هرچه باشد، بیش از هرچیز درمانش منوط بر «هویتزایی انقلابی»است که هم میتواند حاوی عنصر جهت است و هم امکان کنش و تأثیر اجتماعی را فراهم میکند و هم بستری است برای رشد عقلانیت و آگاهی....
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#بیحجابی
#دوگانه__پیشرفت__و__توسعه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1116
🌐 خامنه ای پس از محمد(ص)
• کاریکاتور، هنر است؛ مثل شعر. اما همانجور که "هجو"، شعر را فحش می کند؛ اغراض سیاسیِ شارلی ابدو هم کاریکاتور را فحش می کند.
• فحش بطور معمول فرمان مقابله و دشمنی از سوی آدم زبون و بی چاره است.
وقتی دست با چکش کوبیده شود، فرمان مقاومت و مقابله با سوزشِ درد را آدم بی ادب با فحش بروز می دهد.
ناتوانی مقابل یک رقیب قویِ پیروز هم با فحش تسلی می گیرد!
• ظاهراً ملاها، جهان جدیدی بنیان نهاده و از مرزهای کشورشان صادر شده است و ظاهرا بدجور ارزشهای منافقانه انقلاب فرانسه و حقوق بشر دروغین را به چالش کشیده که به کاریکاتور هجو روی آورده اند!
• آیا شارلی ابدویِ احمق دانست بعد از چند بار اسلام هراسی اش با کاریکاتورِ هجو علیه پیامبر اسلام(ص)، حالا با فراخوان کاریکاتور علیه آیت الله خامنه ای، باصدای بلند گفت: اسلامِ خامنه ای ادامه اسلام محمد(ص) است؟!
این موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام حول اسلامِ انقلاب اسلامی خواهد شد.ان شاءالله
#شارلی_ابدو
#کاریکاتور_موهن
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه اول • عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه: - برای تصحیح رابطه مردم-مر
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه اول
• عدالت اجتماعی، دوبار در خطبه فدکیه:
- برای تصحیح رابطه مردم-مردم: تنسیقاً للقلوب
- برای تحکیم رابطه مردم-حاکم: ایناساً للرعیه
• عدالت اول موجب قوام و سرپایی مردم می شود
- خوانش تاریخی از این کارکرد
• بعد موجب همگنی و پیوستگی مردم می شود
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۱
📄متن گزیده
مدت مطالعه: ۸ دقیقه
📄متن کامل
مدت مطالعه ۲۸ دقیقه
🎧 لینک فایل صوتی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه دوم • بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است - مشکل اصلی وقتی است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه دوم
• بزرگترین گسل اجتماعی، شکاف فقر و غنی است
- مشکل اصلی وقتی است که حقوق اساسی (آموزش، بهداشت، امنیت و...) کالا و طبقاتی شود!
• شریف آنجاست که هوش ایرانی آنجاست! هوش سیستانی چقدر به شریف می رسد؟!
- دهه قبل منتظر صدای شریفتری از شریف برای عدالت اجتماعی بودیم!
• خوانش تاریخی از اثر مخرب این شکاف اجتماعی
• عدالت و تربیت:
۱. تنزیه از مظالم(پاکی از حق الناس):
- با تنسیق قلوب، عامل درونی ظلم رفع می شود.
- با توزیع عادلانه فرصتها و منابع، ابزار بیرونی ظلم زایل می شود.
۲. تنزیه از آثام(پاکی از گناهان):
- بسیاری از گناهان یا از سر اتراف و شادخواری است(فسق مترفین)
- یا از سر فقر و نداری است
عدالت بر هردو اثر می کند!
• مثالهای معاصر
از خلق پول تا قاچاق حجاب!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۲
🎬 ویدئو: برشی تقطیع شده از جلسه دوم
📄 متن گزیده
⏱ مدت مطالعه: ۱۰ دقیقه
📑 متن کامل
⏱ مدت مطالعه: ۳۲ دقیقه
🎧 فایل صوتی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جشنواره مردمی فیلم عمار
ویژه نامه روایت زن ایرانی.pdf
30.67M
«روایت زن ایرانی»؛ ویژهنامه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار منتشر شد.
📣 آنچه در این ویژه نامه میخوانید:
🔻نسبت خانهنشینی زن با کالا انگاری او؛ تقریری از سخنرانی حجتالاسلام محسن قنبریان
🔻آسیب شناسی نقش رسانۀ ملی در بازنمایی نقش زنان، دکتر فرج الله هدایت نیا
🔻یادداشت دکتر رقیه فاضل؛ دکتری علوم تربیتی، درباره سرمایهداری و فرصت فکر کردن زنان
🔻یادداشت رقیه رودسرایی؛ نویسنده کتاب انقلاب ژاکتهای دکمهدار
🔻بت دوگانهی(خانهداری-فعالیت اجتماعی) را بشکنیم! ، مهدی تکلو، دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی
🔻یادداشتهایی درباره فیلمهای با موضوع زن در ادوار جشنواره مردمی عمار
🔻مفرد مونث غائب؛ گفتوگو با مریم برزویی، کارشناسی حقوق و طلبه سطح دو
🔻معرفی کتاب مَنَم یه مادرم؛ روایت هایی از سبک تربیتی والدین شهدا
🔻همچنین گفتارهایی از فاطمه دلاوری پاریزی، احمد عسگری، ملیحه بخشینژاد و...
🔰 جشنواره مردمی فیلم عمار
✅ @AmmarFest
🎥 مجال کردید ببینید!
• فرض گرفته وضع اقتصادی ایران امروز به وخامت دوره رکود بزرگ آمریکا باشد!
در آن دوره فرانک #کاپرا فیلمسازی که ایتالیایی الاصل ولی مقیم آمریکا بود فیلم "چه زندگی شگفت انگیزی" ساخت! علیرغم صراحت و نقد، پر از امید و خلق رویا برای آمریکا بود.
اما فیلمهای دهه ۸۰ و ۹۰ سینمای ایران چه؟! اغلب سیاه و مایوس!
❓ واقعا سینما آئینه جامعه است یا جامعه آئینه و خلق سینماست؟!!
• جالب اینکه کاپرا بعدا به اتهامات دچار و منزوی میشود اما باز برای وطن خوانده اش، رویا می سازد!
سازنده در این مستند تحقیقی دنبال روشنفکر و سینماگری مثل کاپرا در ایران می گردد!
💻 اگر خواستید اینجا ببینید:
https://eitaa.com/ammaryar_ir/5639
#جشنواره_عمار
#جهاد_امیدبانی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س) جلسه سوم • عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود • عدالت و عمران
⭕️ عدالت پردازیِ فاطمه(س)
جلسه سوم
• عدالت در حکمرانی موجب انس مردم با حاکم می شود
• عدالت و عمران شهرها
- خوانش تاریخی از حکومتهای صدر اسلام
- خوانش معاصر:
❓نسبت توسعه و عدالت؟:
- قرائت لیبرالیستی: راه عدالت از توسعه می گذرد!
- نقد این مشهور غلط!
- قرائت اسلامی: پیشرفت را عدالت صورت بندی نهایی می کند(صورت نوعیه اخیرِ پیشرفت)
- پیشرفت مردم پایه، ملازم با عدالت است!
• مخالف و معترض هم با عدالت مقهور می شود!
(بالسیرة العادله یُقهر المُناوی)
- ایرانِ قوی، باید ایران مُقسط هم باشد!
• اینجور عدالت: سپر دولتها / موجب ثبات آنها می شود
- عدالت، ضابطه مندی است؛ پس اقناع افکار عمومی را آسان می کند.
- شورش مظلومین و محرومین را از بین می برد!
حجت الاسلام قنبریان - هیات الزهرا دانشگاه شریف ۱۴۰۱/۱۰/۳
📄 متن گزیده
⏱ مدت مطالعه: ۸ دقیقه
📑 متن کامل
⏱ مدت مطالعه: ۲۹ دقیقه
🎧 فایل صوتی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه اول / ۸دی۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • بعثت یک انقلاب
۲-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.51M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه دوم / ۱۵دی۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
◽️ یک جهاد در سه جبهه!
1⃣ جهاد اصغر همراه با جهاد کبیر و اکبر.
بدون آنها، رنجری است نه جهاد!
2⃣ جهاد کبیر همراه با جهاد اصغر و اکبر.
مقاومت، قتال با ائمه کفر و هم سایش نپذیرفتن از درون می خواهد
3⃣ جهاد اکبر همراه با جهاد اصغر و کبیر.
عرفان اصیل با ایندو همراه است؛ حبوبی و عبدالحسین لاری و سید جمال هم از شاگردان حسینقلی همدانی بودند!
☑️ @m_ghanbarian
🎥 درباره خصوصی سازی این مستند را ببینید!
• سیاستهای اصل۴۴، واگذاری به مردم بخصوص دهکهای پایین، با تعاونی های فراگیر هم داشت؛ اما فقط واگذاری های حاکمیتی و خصوصی اش فربه شد.
• مستند #شاهدان_عینی به چندین مورد خصوصی سازی و عیوب مشترک همه پرداخته است.
• در همین خصوصی سازی، به سه راه حل موثر هم می پردازد تا فقط نقد نکرده باشد.
• برای برخی از آن راه حلها جای مبانی دینی و فقهی مثل شهید مطهری(ج۲۰ مجموعه آثار) و شهید صدر(کتاب اسلام راهبر زندگی) خالی است. اگر بود بر غنایش می افزود.
• ضمن تقدیر از مجموعه #ثریا برای ساخت این مستند، به دوستان عدالتخواه و مشتاقان اقتصاد اسلامی توصیه می کنم مستند را ببینند.
❗️ وقتش رسیده در واگذاری ها و خصوصی سازی های پر عیب، بازنگری شود و این نیازمند یک توافق نخبگانی و حمایت مردمی است.
💻 اینجا ببینید
#جشنواره_عمار
#خصوصی_بازی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🤰 مادری و معاد❗️
• "باور" به معاد با "اطمینان" به آن فرق دارد. مثل تفاوت دیدن بهار و انتقال به مفهوم معاد است با زنده شدن ۴پرنده توسط ابراهیم خلیل(ع)!
ابراهیم(ع) در مسیر حشر و احیای الهی قرار گرفت و بعث و معاد را #تجربه کرد.
• قرآن برای رفع ریب و شک از بعث و قیامت به #فرآیند_مادری توجه داده است. در آیه ۵حج مراحل یک تولد از نطفه تا قرار گرفتن جنین در رحم و تولد طفل از مادر را به رخ می کشد: لِنُبَیِّنَ لَکُم: جهت تبیین برای شما!
• ما تصویرش را می بینیم؛ مادر اما این بعث را درون خود دارد. تجربه درونی معاد مثل تبیین آن با عکس و فیلم هایش نیست. لحظه دمیده شدن روح و نُقِرُّ فِی الاَرحامِ، لحظه جانبخشی است؛ لحظه ای ابراهیمی است.
• امام رضا(ع) این لحظه را چنین توصیف کرد: چون ۴ماه تمام شود، خدای تعالی دو فرشته صورت گر می فرستد تا جنین را صورتگری کنند...(قرب الاسناد ص۳۵۲)
این دو فرشته از سپهر جان مادر در جنین روح می دمند.
• همه مادران معمولی هم از این هفته ها زنده شدن موجودی درون خود را احساس می کنند؛ مادران عارف تجربه شان ابراهیمی تر است...
• بی حساب نیست که زنان و مادران بیش از مردان به معاد معتقدند. در نظر سنجی از ۹هزار بریتانیایی زیر ۴۵سال، ۶۰٪زنان معتقد به معاد و بهشت و جهنم بودند.(بی بی سی)
در جامعه ما اعتقاد به معاد بالای ۹۰٪ است.(ایسپا)
#روز_مادر
#قیامت_کوچک
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏗 کار، محلّل سودِ سرمایه!
• در مکتب اقتصادی اسلام، "کار" واحد اولیِ مالکیت است. مالکیت های بعدی که با ارث و هبه و بیع و... حاصل می شود؛ مالکیت تبعی (تابع آن کار اول) است.۱
• در این مکتب، حلال کننده (محلّل) سودبری سرمایه هم کار است.۲ یعنی یک سرمایه وقتی می تواند افزون شود که سرمایه ی کاری شود و سود ارزش افزوده ی حاصله، بین نیروی کار و سرمایه سهم بندی شود.
• سودبری از دلالیِ صرف و بدون محلّلِ کار وقتی در کالاهای مصرفی مردم واقع می شود، ضربه بیشتری به زندگی مردم می زند. مصرف را گرانتر و طبقات محروم را مستضعف تر می کند.
• برای نمونه: مسکن/خودرو
- مسکن:
از سال۵۵تا۶۵ ، حدود ۷۸٪ تقاضای مسکن مصرفی و فقط ۲۲٪ سرمایه ای بوده است.
اما از سال۹۵ تا ۱۴۰۰، برعکس شده و ۷۵٪ سرمایه ای و ۲۵٪ مصرفی است.
⬅️ دلالی صرف و سود بردن از دست به دست کردن یا احتکار مسکن، در آن ۷۵٪ شکل می گیرد!
- خودرو:
۲۴میلیون خودرو داریم و ۲۷میلیون خانوار! اگر این شیء مصرفی بین خانوارهای ایرانی توزیع شود ۹۰٪خانوارها خودرو خواهند داشت!
اما فقط ۵۰٪ خودرو دارند! عملا ۲۴میلیون خودرو در اختیار ۱۳/۵ میلیون خانوار است!
⬅️ اینجا هم سود دلالی و سرمایه ای شدن خودرو خود را نشان می دهد!
✔️راه انتقال نقدینگی از دلالیِ صرف به تولید و چرخه واقعی کار عمدتا دو چیز است:
1⃣ مالیات بر عایدی سرمایه
2⃣ امنیت سرمایه گذاری در تولید
..................................
۱.ر.ک: فقه العقود سید کاظم حائری ج۱ص۲۹/ مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۴۳۱
۲. الاسلام یقود الحیات شهید صدر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
حبیسه یا محرره.mp3
16.61M
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟!
درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱
پاسخ به برخی اشکالات به مباحث فاطمیه
• اشکال با خطبه ۱۷۲ و آیه ۵۳ احزاب
- حبیس رسول الله!
- مِن وراء حجاب!
• اشکال به فراز نامه ۳۱
✔️ ۵ پاسخ:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
2⃣ اثر صدر آیه ۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب
3⃣ جوابی قاطع از آیه ۱۵نساء
4⃣ سیره فاطمی خلاف آن خوانش از روایت منقول از ایشان
5⃣ اعراض به خاطر ادله قطعی
*⃣ تکلیف افضلیت نماز زن در قعر خانه
• تحفظ بر دلیل و بی جا بودن تعمیم
❓آیا صوت زنان، عورت است؟!
- سخن محقق اردبیلی و صاحب حدائق علیه این تعبیر و تکلفات اصحاب!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_اول
▫️ درآمد
در مباحث فاطمیه، فلسفه حجاب اسلامی، تضمین حضور اجتماعی زن، نه تعمیم پرده نشینی برای خروج های ضروری از خانه، معرفی شد.
دلیل عمده این بود که حقوق و تکالیف تصریح شده برای زنان با خروج ضروری و استثنایی از خانه نمی سازد. حقوقی مثل:
- حق بیعت و مشارکت سیاسی(۱۲ممتحنه)
- حق ولایت تواصی حتی بر مردان(۷۱ توبه)
- تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی-سیاسی(۷۱توبه)
- حق کسب(۳۲انفال)
- تکلیف کارهای خیرخواهانه (۳۳احزاب)
- و...
✔️ اشکال به این مطلب از نهج البلاغه:
1⃣ فرازی ازخطبه ۱۷۲
حضرت امیر(ع) در این خطبه طلحه و زبیر را در ماجرای جمل چنین نکوهش می کند:
"...فَحَبِسا نساءَهُما فِی بُیُوتِهِما و اَبرَزا حَبِیسَ رسولِ الله(ص) لَهُما و لَغیرِهِما: زنان خود را در خانه حبس کردند اما حبیس رسول الله را برای خود و دیگران ابراز و آشکار کردند"!
عایشه را حبیسه رسول الله می خواند که اشاره به پرده نشینی و خانه نشینی و حبس در خانه بودن است!
با وجودی که می دانیم همسر پیامبر(ص)، کشف حجاب شده در جمل نبود و در محملی با پرده بود؛ اما حضرت همین را ابراز و آشکار کردن حبیس رسول الله می خواند!
• شبیه این فراز نهج البلاغه را شیخ طوسی در امالی خود(ص۷۱۵) هم آورده: واستخفافهما حبیس رسول الله!
• سخن حضرت متکی به آیه۵۳ احزاب است که درباره زنان پیامبر(ص) می فرماید: "...واذا ساَلتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَاسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجاب...: اگر از آنها چیزی خواستید از پشت حجاب [در یا دیوار و پرده] بخواهید!
این آیه معروف به "آیه حجاب" است (آیات سوره نور آیات ستر و پوشش است). لازمه عادی این آیه دیده نشدن زنان پیامبر و ندیدن مردان است (یعنی همان پرده نشینی و خانه نشینی).
• روایت معروف حضرت زهرا(س) هم همین معنا را تایید می کند: خَیر للنساءِ اَن لا یَرَینَ الرجالَ و لا یَراهُنَّ الرجال: بهتر برای زنان این است که نه مردان را ببینند و نه مردان آنها را ببینند!
2⃣ فرازی از نامه ۳۱
در این نامه به فرزند خود می نویسد:
"واکفُف علیهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِکَ ایاهُنَّ؛ فَاِنَّ شِدَّهَ الحِجابِ اَبقَی عَلَیهِنَّ و لیسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخَالِکَ مَن لا یُوثَقُ بِه عَلَیهِنَّ ؛ اِن استَطَعتَ ان لایَعرِفنَ غَیرَکَ فَافعَل: زنان را در حجاب خود گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب[پرده و حائل] آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تورا نشناسد، چنان کن!"
این فراز هم صراحت در پرده نشینی و خانه نشینی زنان دارد نه حضور اجتماعی آنان با پوشش شرعی!
• به همین مضمون در تحف العقول از پیامبر(ص) نقل شده، در کافی ازامام باقر(ع) و امام صادق(ع) و در الفقیه از حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه نقل شده است(ر.ک: الوسائل ج۱۴ص۱۲۰ باب۸۷ از ابواب مقدمات نکاح ح۱و۲و۳)
⬅️ در هردو نمونه حجابی بیشتر از پوشش شرعی(یعنی پرده نشینی و خانه نشینی) برای زنان خواسته شده است!
✔️ پاسخها:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
• حبیس (فعیل بمعنای مفعول) در لغت یعنی محبوس. امام کاظم(ع) را در برخی زیارات چنین سلام می دهیم: السلام علیک یا ابا ابراهیم حبیسَ الظالمین(المزار الکبیر ص۲۴۷وص۲۶۰)
در اصطلاح فقهی به عین مملوکی که منافعش برای جهت یا عنوانی حبس شده اطلاق می شود؛ و در باب وقف و سکنی و عمری طبقه بندی می شود.
• اینجا حبیس رسول الله، نه معنایش محبوس است و نه معنای اصطلاحی فقهی؛ بلکه ناظر به یک حکم اختصاصی برای رسول الله و زنانش هست و آن اینکه ازدواج با رسول الله، آنها را از ازدواج دیگر منع می کرد. یعنی بعد از رسول الله، ازدواج کردن بر زنانش حرام بود. از این حیث به آنها حبیس رسول الله گفته شده است. البته منعی ندارد که از همین حیث مراودات آنها محدود تر شده باشد (وَ قرنَ فی بیوتِکُنَّ)؛ لکن این حکم مختص به زنان پیامبر است و قابل تعمیم به همه زنان مسلمان نیست.
- شاهد آشکار اینکه در همین جمل و بیشتر از آن در صفین، زنان زیادی با حضرت امیر(ع) بودند که برخی حتی با شعر و حماسه سرایی سپاه را تشجیع می کردند مثل ام الخیر، زرقاء، سوده و...
⬅️ اگر اصل بر پرده نشینی بود و این وصف برای همه زنان، حضرت زنان دیگر را هم باید بدان فضیلت وا می داشت؛ بخصوص که در هردو نمونه خطاب و تکلیف به مردان است نه خود زنان!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian