eitaa logo
شعله ی طور
10.4هزار دنبال‌کننده
409 عکس
160 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ✨حتماً دوستان به این نکته توجه داشته باشند، اینکه ما آیات و روایات را می‌خوانيم معنی آن، این نيست که آنها را فهميده ایم، نه! هرکدام از این آیات شاید چند شب و یا بيشتر برای علم ظاهری، وقت نياز داشته باشد برای اهلش که خزینه های علم بر رویشان باز است، که دریای بيکرانی است. اما ما داریم یك سری آیات و روایات را کنار هم می گذاریم تا ان شاءالله به یك نتيجه گيری برسيم و اميدوارم که بحث ما به ثمر برسد. ✨آیه ۲۱ سوره حجر: "وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَ مَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ" در این شب ها ، چندین بار در مورد این آیه بحث شد و عرض شد خداوند تبارک و تعالی می فرماید: هیچ چیزی نیست مگر آنکه نزد ما خزائنی دارد... اما طبق این آیه ما با یك طبقه بندی در عوالم، مواجه می شویم. به تعبير قرآن سماوات، طبق طبق بودند، گویا هر شيئی که در این عالم وجود دارد، در طبقات بالاتر هم حاضر است و در هر طبقه ای خزائنی دارد و طبق مشَّيت خدای تبارک و تعالی در هر منزلی، نازل می شود. در عالم دنيا به شکل دنيوی و ناسوتی ظهور و بروز می کند، و به تعبيری که بعد از اهل بيت عليهم السلام به آن ماده گفته شده یا مادی است و  البته در مورد آن باید دقت کرد و همينجوری به اهل بيت عليهم السلام نسبت نداد. بالاتر از آن عالم برزخ هست و عوالم بالاتر، اشياء در آن چه شکلی هستند؟ و حسب آن نشئه یا سرزمينی که در آن هستند، خزائنی دارند و به همان ميزانی که مشيت خداوند تبارک و تعالی اقتضا کند، این ها پایين می آیند. این نکته اول.  ممکن است کسی سوال کند این طبق طبق عالم از کجا در می آید و چه شکلی هست؟ ✨آیه ۱۳ تا ۱۷ سوره مبارکه نوح: مَا لَکُمْ لا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَارًا ﴿١٣﴾ وَقَدْ خَلَقَکُمْ أَطْوَارًا ﴿١٤﴾  أَلَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا ﴿١٥﴾  وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِیهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا ﴿١٦﴾  وَاللَّهُ أَنْبَتَکُمْ مِنَ الأرْضِ نَبَاتًا ﴿١٧﴾ چرا شما برای خدا عظمت قائل نيستيد؟!در حالی که شما را در مراحل مختلف آفرید تا از نطفه به انسان کامل رسيدید. آیا نمیدانيد چگونه خداوند هفت آسمان را یکی بالای دیگری آفریده است و ماه را در ميان آسمانها مایه روشنایی، و خورشيد را چراغ فروزانی قرار داده است؟! و خداوند شما را همچون گياهی از زمين رویانيد... البته بيشتر آیه ۱۴ تا ۱۶ مد نظر ما است. در آیه ۱۴ می فرماید شما طور طور خلق شده اید. یك معنی این ممکن است این باشد که شما دارای ميل ها و اندیشه های مختلف خلق شده اید، اما با توجه به آیه بعدی که می فرماید:  أَلَمْ تَرَوْا کَیْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا بزرگان به این نتيجه می رسند که این طور و اطوار خلق شما، طور طورهایی در طبقات حقيقت است، در طبقات آسمان ها است، آسمان هایی که در هستی ما با آن مواجه هستيم، اما الان چون مقابل آنها حجاب آمده است از رویت آن محرومیم. اما اگر یك نفر، مقداری تهذیب نفس کند، ممکن است چشمش به آسمان برزخ باز شود و اموری را ببيند که متعدداً  عرض کردم، بسياری از مکاشفات و یا احوالاتی که افراد دارند، مربوط به همين عالم برزخ یا مثال است و شاید هنوز در آنها حرکت های توحيدی، محقق نشده و با همين که یك چيزی که جلو آنها باز می شود، جلو می افتند و مشکلی که ایجاد میکنند پيشرو می شوند و یك عده ای را هم دنبال خودشان راه می اندازند و دردسر ایجاد می کنند. این موضوع مانند این است که یك نفر یك شبکه ی تلویزیونی بيشتر روی گیرنده اش داشته باشد و یك سری چيزهای بيشتری را ببيند، نه مزیتی  دارد و نه چيزی دارد، فقط یك شبکه بيشتر دارد، که خيلی قابل تأمل است. نکته دیگر این که، به آیه دقت کنيد سوال هست نمی بينيد خدا هفت آسمان را طبق طبق خلق کرده؟ یعنی ای انسان تو ظرفيتت، نهادت، قابليتت، این است که ببينی که هفت آسمان طبق طبق خلق شده است و به این هفت آسمان مسافرت کنی... ✨نکته ای اینجاست که قرآن کریم می فرماید آیا نمی بينيد؟ ندیدید؟ که خداوند این چنين خلق کرد آسمان و .. که این اشاره به قوس نزول ما هم دارد و اینکه فراموش کرده ایم و باید این راه را برویم. این نکته پيوند بين این بحث با بحث های شب های قبلی است،  که هر آسمانی گویا یك خورشيدی می خواهد و در این آسمان ها که طبق طبق است- ما از همينجا به این مطلب می رسيم که قرآن کریم هم طبق طبق است و الفاظش هم طبق طبق است و باید طبق طبق معنی شود و دسترسی ها به هر طبقه ای که باشد، در همان حد فهم خواهند داشت... ♦️بحث کنترل خیال سال ۱۳۹۹ جلسه ی بیست و یکم (رابطه ی قدر و عزم و حیات اشیاء به ولایت) @m_h_esfahani ابتدای جلسات https://eitaa.com/m_h_esfahani/1122
باز نشر (در انتشار همراه باشید) هو العلی العظیم ‍ ‍ ♦️اذن دخول شب قدر شاید اگر درشب نوزدهم و شب بیست و یکم سجده ای نسبتا طولانی داشتیم و با صدیقه ی طاهره سلام الله علیها تکلمی باطنی توامان با اشک داشتیم و در این میانه وصول به باطن امیرالمومنین علی علیه السلام را طلب کنیم در شب بیست و سوم ماه مبارک از باطن امیرالمومنین سلام الله علیه ما را وارد باطن فاطمه سلام الله علیها و درک لیله القدر بنمایند. شاید که توانستیم این دوبزرگوار را در این سه شب مجاب کنیم که حقیقتا تشنه کام ورود در منظومه ی حقیقتشان هستیم. این شبها شب های نا امیدی نیست، شب امید و حرکت و باور به توان ولایت کبرای الهیه در وصول انسان غرق شده و محصور به اشارتی از ابروان صاحب این لیالی است. یا علی! تو همان تجلّیِ ایزدی ، که فراز عرشی و لا مکان خبری ز گردش چشم تو ، حرکات گردش آسمان دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشاره‌ی ابروان دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی   پ ن: توسل به فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را از گودال قتلگاه آغاز کنید... 🔻المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیله‌القدر، شب درخواست توفیق یکساله برای رفع حجاب‌ها میان ما و حقیقت خودمان است. فراموش نکنیم این توفیق را از خدای متعال و ساحت ولایت به جد بخواهیم. ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرزمین وجود انسان ن و القلم و ما یسطرون ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
هدایت شده از تذکره الاولیاء
‌ ‌ ظرائف سلوکی از کسانی نباش که در روز قیامت ، قطره خونی به سینه ات افتد و پس از پرسش از علت آن خون ، پاسخت دهند : تو به ظلم ظالم راضی بودی ، پس تو نیز امروز در ظلم او شریک خواهی بود ! ای دوست ! لااقل جهت دفاع از حق ، چند دقیقه قدم زدن را از مظلومان دریغ نکن ! اهل آخرت ، همانگونه که پروردگار به بنده هایش نظر می کند ، به بندگان نظر می کنند. ( حدیث معراج ) چه طور ممکن است که داعیه ی اهل آخرت بودن را داشته باشی و کشته شدن مظلومانه ی میلیون ها انسان ها را حق آنها بدانی ؟! آری سالکین واقعی کسانی هستند که با زبان روزه ، در گرما و سرما جهت دفاع از حق به راهپیمایی روز قدس مشرف می شوند. و این را بدان ! خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد لکن باید دید آن را به دست چه کسی حفظ می کند !؟ ♦️ تذکرة الاولیاء @tezkar
احکام راه است نه مقصد! اگر علوم را منحصر در احکام کنید اول به خودتان آسیب زده اید و بعد به مردمی که تشنه ی این معارفند. ♦️المحاضرات فی النجف الأشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگذار اصلا نباشی ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
مگر نور آن چیزی نیست که با آن جهان را می بینید؟ ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خنک چشم ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
خوش خیالی ما در عبادات و تلاش گذشتگان ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
27.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوف و نسبت آن با شهادت ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
ساحت احکام، پله‌ی ترقی‌ است، نردبان حرکت است؛ نمی‌توان آن را کنار گذاشت، نمی‌توان مطالعات فقهی و اصولی را رها کرد و نسبت به عمل و التزام صد درصدی درباره ی آن بی توجه بود یا آن را دست کم گرفت؛ اما از طرف دیگر نمی‌شود در سطحی ماند که انگار فقط این مهم است. احکامی که ما روی آن کار می‌کنیم و باید بکنیم، بایدها و نبایدهاست؛ اما مباحث معرفتی که اهل بیت برای ما دارند، صدها برابر در حرکت منظومه ی انسان حائز اهمیت است و افق و مقصد ما آن جایی است که این بزرگواران در معارف ترسیم فرموده اند! (جلسات) ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاتحه خواندن و وارد شدن بر سفره ی باطن اولیای الهی ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
31.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دین افیون توده هاست؟ ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آن‌کس که در این دنیا خام بماند و عشق جانش را به آتش نکشد، تخم آدمیت در وجودش رشد نکرده است. آدم آن است که در دیوانگی به مردانگی رسیده باشد؛ دیوانگی رسم و رسومی دارد: عشق پرچمدار این دیوانگی است و اگر این جنون را با حقیقتی درآمیزد، او را رها نخواهد کرد تا به ساحل نیستی بکشاند. ♦️کهکشان نیستی(داستانی بر اساس زندگی آیت الله سید علی قاضی طباطبایی/ ص۲۴۲_۲۴۳) ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جام جهان نما دل انسان کامل است! ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
هدف در دنیا ♦️المکتوبات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در ارتباط با کار اجتماعی و فرهنگی نکته های دقیقی در روایات معصومین وجود دارد. خیلی کد‌های عجیبی در بیان معصوم هست. شما اگر می‌خواهيد کار فرهنگی کنيد، باید فکر کنيد به اینکه من چه کار کردم و مي‌کنم که او عوض شود. نه اینکه من روی او چه کار کنم. باید دقیق شد روی این نکته که چه نسبتی بین من و افرادی که روی آن‌ها تاثیر می‌گذارم هست؟ بنابراین کشف رابطة خود و بيرون، اساس کار فرهنگی است تا تأثيرگذار باشد وگرنه نمی‌شود. مرحوم علامه فرمودند: «ما در این دنیا کاری مهمتر از خودسازی نداریم.» اگر بین خودسازی و اجتماع تفکیک قائل شوید و بگویید وظایف اجتماعی یک چیز است و خودسازی یک چیز دیگر است شما خودسازی را اشتباه تعریف میکنید؛ هیچ تنافر و تناقضی با کار اجتماعی با وظایف اجتماعی ندارد. وقتیکه وظایف اجتماعی را با دقت و با درایت ذیل خودسازی بیاورید، تازه کار درست می‌شود. شما کار اجتماعی هم که می‌کنید باید در دستگاه خودسازیتان تعریف داشته باشد. جامعه ما و اجتماع ما خارج از ما نیست. خارج منِ من نیست که بخواهیم تفکیک کنیم. شما آنها را که درست میکنید یعنی خودتان را درست می‌کنید ... ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
به نیمه شب که همه مست خواب خوشند من و خیال تو و ناله های درد آلود @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حزن باطنی نتیجه ی توجه حق تعالی ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ است . و این ویژگی برای نفس الهی است که به آن اتصال پیدا کند . نه صرفاً از روی ظاهر قرآن ، بلکه به خزینه‌های کلمات قرآن می‌تواند متصل شود . خزینه‌هایش حیثیت‌های وجودی ، خارجی و شهودی دارند و می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد . ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani
♦️کلید خواسته های انسان دست خود اوست♦️ الإمام عليٌّ عليه السلام‏- في وَصِيَّتِهِ لِابنِهِ الحَسَنِ عليه السلام:اعلَمْ أنَّ الَّذي بِيَدِهِ خَزائنُ مَلَكُوتِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ قَد أذِنَ لِدُعائكَ، وتَكَفَّلَ لِإجابَتِكَ، وَأمَرَكَ أن تَسألَهُ لِيُعطِيَكَ، وَهُوَ رَحيمٌ كَريمٌ، لَم يَجعَلْ بَينَكَ وَبَينَهُ مَن يَحجُبُكَ عَنهُ، وَلَم يُلْجِئْكَ إلى‏ مَن يَشفَعُ لَكَ إلَيهِ،ثُمَّ جَعَلَ في يَدِكَ مَفاتيحَ خَزائنِهِ بِما أذِنَ فيهِ مِن مَسألَتِهِ، فَمَتى‏ شِئتَ استَفتَحتَ بِالدُّعاءِ أبوابَ خَزائنِهِ بحارالانوار ج ۷۷ص۲۰۴ امیرالمومنین علی علیه السلام در وصيّت‏ خود به امام مجتبی علیه السلام فرمودند: بدان كه آن كسى كه ملكوت و خزاين دنيا و آخرت در دست اوست به تو اجازه داده است تا او را بخوانى و اجابت دعاى تو را ضمانت كرده و به تو فرمان داده است كه از او بخواهى تا به تو عطا كند و او مهربان و بخشنده است.ميان تو و خودش حجابى ننهاده و تو را به آوردن واسطه و ميانجى وادار نكرده است.سپس كليدهاى خزائن و گنجينه‏هايش را كه همان دعا كردن و خواستن از اوست، در اختيار تو نهاده است؛ پس هر گاه تو بخواهى، با دعا كردن درهاى گنجينه‏هاى او را مى‏گشايى. @m_h_esfahani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهل آخرت بودن یعنی جامع بودن و تعادل داشتن و این ها قدرت ترجمان هستی به انسان می دهد. ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani