هو
یك وقتهایی یك چيزهایی در دل آدم خلجان میکند که آدم دلش میخواهد بقيه از او تجليل کنند واین یك هویت انسانی است که دوست دارد دیده شود.
اما نکته این است که خدای تبارک و تعالی و اهل بيت عليهم السلام به ما میگویند که ما داریم تو را میبينيم و تو کارت را بکن و پر قوّت وپرقدرت پيش برو.
لازم نيست حسرت بخوری و یا برنامه ات را طوری تنظيم کنی که دیگران تو را ببينند. طوری زندگی کن که داری دیده میشوی و در صحنه ی بازیگری یا هنرمندی ای قرار داری که اتفاقاً بينندگان تو، مهمترین بينندگان هستند
این تصور، که ما مگر چه کسی هستيم که بخواهند به ما نگاه کنند؛ این تصورِ غلط از انسانشناسی است. انسان اگر درست شناخته شود؛ معلوم میشود ماها، بسيار بسيار مهم هستيم و اتفاقاً هر چقدر که انسان دستش را به خدای تبارک و تعالی بدهد و فکرش این باشد که من در منظر اهلبيت عليهم السلام هستم، آرامش بيشتری خواهد داشت و این خيلی مهم و قابل فکر است.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی شانزدهم(روز شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
توجه به حقیقت مرأی و مسمع مقام ولایت، راهکاری مهم برای کنترل خیال
@sholeye_toor
توجه به حقیقت مرأی و مسمع مقام ولایت، راهکاری مهم برای کنترل خیال
آن حالتی که انسان را از توحيد خارج می کند، آن حالتی که باعث میشود که انسان کارهای خود را برای دیگران انجام بدهد، مایه ی تشتت خيال است. تمام دستورات شریعت برای تمرکز انسان بر روی توحيد و توجه به خدای تبارک و تعالی است. و باید ما این رشته را از لابه لای تمام رفتار و افعالی که داریم، پيدا کنيم. و این خيلی مهم است.
لازم نيست غصه بخوریم برای اینکه فعاليتهایمان دیده نمیشود؛ ما در این عالم، دیده میشویم و در مرآی و در مسمع اهل بيت عليهم السلام ، خدای تبارک و تعالی و رسول الله صلی الله عليه وآله هستيم.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی شانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
@sholeye_toor
💠 "انسان بازیگر صحنه ی هستی و رفع خواطر با توجه به سائق و شهید"💠
ما راجع به یك حقیقتی داریم حرف می زنیم که الان با ما هست اما ما نمی بینیمش. در سوره "ق" می فرماید:
✨وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَ نَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ؛ و ما انسان را خلق کرده ایم و از وساوس و اندیشه های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم.
✨إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ؛ به خاطر بیاورید هنگامی را که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسانند، اعمال او را دریافت میدارند.
✨مَا یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ؛ هیچ سخنی را به زبان نمی گوید جز اینکه نزد آن (برای نوشتن و حفظش) نگهبانی آماده است." علاوه بر اینکه طبق آیات قبل خدا میبیند، رسول میبیند، مومنین(اهل بیت علیهم السلام) میبینند، رقیب و عتید این دو ملك هم او را می بینند و دارد دیده می شود.
✨وَ جَاءَتْ سَکْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا کُنْتَ مِنْهُ تَحِیدُ؛ و سرانجام، سکرات مرگ بحق فرا میرسد و به انسان گفته میشود: این همان چیزی است که تو از آن میگریختی!
✨وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ ذَلِكَ یَوْمُ الْوَعِیدِ؛ و در صور دمیده میشود. آن روز، روز تحقّق وعده وحشتناک است!
✨وَ جَاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِیدٌ(سوره ق/۲۱)✨
و هر کسى میآید(در حالى که) با او سوق دهنده و گواهی دهنده اى است.
من این آیه شریفه را تقدیم می کنم به دوستان، به محبین امیرالمؤمنین علیه السلام و درخواست می کنم به تأمل به آن. وَ جَاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِیدٌ «هر نفسی که وارد می شود
(به عرصه قیامت) هر کسی که وارد می شود، همراه او یك سائق و یك شهید است. یعنی دو نفر همیشه همراه او هستند که این با آن ها می آید. حالا سوال این است که آیا قبل از این هم، این دو نفر که اسم یکی سائق است و اسم یکی شهید است، با او بودند یا نه؟ ببینید آیه شریفه را؛
✨"لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ" تو از این غافل بودى. ما پرده از برابرت برداشتیم و امروز چشمانت تیزبین شده است تو در غفلت بودی از این. یعنی قبلا هم این دو تا با تو بودند. در دنیا که بودی این دو تا کنار تو ایستاده بودند. "لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَکَ" امروز غطاء تو را، نه چشمت را، غطاء تو را، حجاب وجودی تو را از روی وجودت برداشتیم "فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ" حالا امروز چشم تو تیز بین شد. دارد می بیند. چی را دارد می بیند؟ دارد می بیند که وقتی آمد وارد عرصه قیامت شد، یك سائق کنار اوست و یك شهید.
در روایت دارد: عن أبی عبدالله علیه السلام فی قوله تعالی "و جاءت کل نفس معها سائق و شهید" اینکه سائق و شهید با هر نفسی هستند و به تعبیر آیه بعدی که فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ" امروز تیزبین شدی و قبلا غافل بودی، این دو چه کسانی بودند که از قبل با او بودند؟ الصّادق علیه السلام: "السَّائِقُ أمیرالمؤمنین علیه السلام
وَ الشَّهِیدُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله." هر نفسی، هر که میخواهد باشد، سائق و شهید با او در این دنیا هستند. یعنی امیرالمومنین علیه السلام کنار ما ایستاده، در زندگی ما هستند. وقتی ما فعل خوب انجام می دهیم ایشان خوشحال می شوند و وقتی کار بدی انجام می دهیم، ناراحت می شوند. ایشان سائق است و سوق دهنده ی ماست به سمت حقیقت.
شهید که وجود اتمّ و اکمل در تجلیات باشد، یعنی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین ساقی است و سوق دهنده است به حقیقت پیغمبر اکرم. ساقی کوثر است دیگر. یعنی از کثرات سوق می دهد به سوی وحدت و این حقیقت امیرالمومنین علیه السلام است. پس بدانیم که ما در کنار حضرت امیر علیه السلام هستیم و حضرت امیر کنار ما هستند و کسی که اینطور فکر کند واقعا اگر به این فکر کند، می بیند چقدر خیالات در او کم می شود، چقدر خواطر در او کم می شود، چقدر غم ها در او کم می شود. وقتی می فرماید سائق و شهید، یعنی دیگه امام زمان علیه السلام هم همین جایگاه را دارند و امام احاطه دارند به ما.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی پانزدهم (ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
@sholeye_toor
هدایت شده از الهادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری #انتخابات #پست_ویژه #انقلاب_اسلامی
🎥 لزوم رسیدگی بیشتر به مردم
و حضور حداکثری
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۳ دقیقه
🔺 @nasery_ir
حضرت عیسی علیه السلام:
وقتی حیوان یا چهارپایی دارید، اگر از او سواری نگیرید و او را به زیر نکشید و رام نکنید، و از او استفاده نکنید، چموش شده و اخلاقش متغیّر می شود و احساس می کند که آزاد است "و کذلك القلوب"؛ و قلب ها نیز این چنین هستند.
وقتی قلب را با ذکر موت مرافقت نکنید و یاد مرگ را به او یادآوری نکنید، و فقط بخواهید با عبادت او را خسته کنید و یاد مرگ را به او تزریق نکنید، قلب قسی می شود و غلظت پیدا می کند.
یاد مرگ مثل این است که سوار آن بشوید و بخواهید به او افسار بزنید که چموش نشود.
شاهد برای این مطلب اینکه خیلیها بیان می کنند که وقتی نماز می خوانند هیچ حالی ندارند، چرا اینگونه است؟! چون باید روی یاد مرگ تمرکز کرد، وقت گذاشت، فکر کرد، سرمایه گذاشت و مطالعه کرد!
ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی دوازدهم (روز دوازدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
@sholeye_toor
۱.
سوره مبارکه طه آیه ۱۴:
إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي
این آیه از زبان خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی عليه السلام در ماجرای کوه طور بوده، آن هنگام که شعله ای از درون درخت شروع به درخشيدن نمود، و از درون شعله این ندا آمد که "إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي" من اللَّه هستم؛ معبودی جز من نيست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار!
در آیه فوق خداوند فرموده نماز را برای ذکر من برپادار، بنابراین اصالت با ذکر است نه نماز، "و لذکر الله أکبر" اصلا نماز هم برای ذکر است. اصالت با ذکر است و این میشود" ذکر عملی" یعنی من نماز می خوانم، یك کارهایی را انجام میدهم اما برای ذکر، مقصد ذکر است.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال
@sholeye_toor
۱.
الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ
سوره مبارکه رعد آیه ۲۸
چرا ما دنبال چيزهای دیگر می گردیم! به خاطر اینکه بيچاره ایم. یعنی قرآن کریم می گوید این کسانی که ایمان آوردند، اینها "تطمئن قلوبهم بذکر الله" اینها ذکر خدا که بشود آرام میشوند. ای انسان، اگر وجودت زیر بار تکثرات جهان و زندگی امروزی خم شده، بدان که درد دل تو خداست. آن چيزی که تو دنبالش می گردی، خداست. آیه قرآن میفرماید "إلی ربك المنتهی". هر چيزی که ما داریم دنبال میکنيم، بدانيم در درون خودمان و در باطن خودمان دنبال خداوند تبارک و تعالی، دنبال ربَّ می گردیم. اما فکر می کنيم این مصادیق برای ما فایده ای دارد که تعبير قرآن این است که اینها مثل یك سرابی است که به آن می رسد. به آن که می رسد، می بيند خشك است. دوباره آن ميل در او بيدار می شود که "إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ".
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال
@sholeye_toor
"اگر ذکری(عملی و لفظی) که ما را مواجه کند با حقیقت خدای تبارک و تعالی، نداریم؛ بدانیم که ما خاسر هستیم"
قرآن کریم می فرماید؛ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
ای کسی که به هر دليلی ذکر خدا را فراموش کردی، وقتت را طوری تقسيم نکردی که بتوانی توجه کنی، بدان که خاسر هستی! حالا هرکسی می خواهی باشی باش، دکتر هستی، مهندس
هستی، مجتهد هستی، طلبه هستی... هرکسی می خواهی باش! اگر ذکر نداری، ذکری که تو را مواجه کند با حقيقت خدای تبارک و تعالی، نه اینکه لقلقه زبان باشد، اگر ما نداریم این ذکر را، بدانيم که ما خاسر هستيم و باید برایش بيدار شویم، یك فکری بکنيم. مثل اینکه به محض اینکه به ما گفته می شود سرطان داریم، خوردن ما درست می شود، ورزش ما درست می شود، اخلاق ما درست می شود، چون متوجه می شویم.
♦️عدم توجه به خدای تبارک و تعالی در بعد ملکوتی انسان سرطان است. حقيقت او کم کم ذوب می شود و کوچك می شود.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال
@sholeye_toor
آیه 9 سوره منافقون می فرماید:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی که چنين کنند، زیانکارانند!
در دنيای امروزی هر کسی به چيزی می نازد، یکی به مال، یکی به فرزند، یکی به مدرک تحصيلی، یکی به فضای مجازیش و ... الان همه در حال نازیدن به خودشان هستند. به تعبيری، همه فروشنده هستند، هرکس دارد آن چيزی را که دارد می فروشد. ما نباید بيچاره باشيم و برویم بخریم، حواسمان باشد. ما باید چيزی که به دردمان می خورد را بخریم، حالا از هر کسی که می خواهد باشد. می فرماید که شما را "لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ " این »ألهی« یعنی من توجه شما را از چيزی که مهم است،
معطوف کنم به چيزی که بی اهميت است. مانند "ألهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر"
تکاثرها، کثرت گرایی ها، زیاده خواهی ها شما را غافل کرده (از یاد خدا).
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال
@sholeye_toor
یکی از شاگردان آیت الله کشميری می گفتند که یك وقتی آقای کشميری به من گفتند که فلانی بيا گوشت را بگذار روی قلب من. گفت من گوشم را گذاشتم روی قلب ایشان و شنيدم مثل تيك تيك ساعت می گوید " الله، الله، الله"
می خواهم بگویم آن قلب اینقدر قوی شده، آن نور اینقدر قوی شده، که حتی سرایت کرده به این بدن. حالا این یا مکاشفه ای بوده یا چيزی بوده.
یك وقتی هم یك نفری از یك جایی رد می شود تعفن مطلق است! اینها دیگر برای اهلش است. اوليا می بينند که چی به چی هست و نکته ای که هست این است که اعمالی که ما انجام می دهيم، اذکاری که میگویيم حالا چه در انجام ندادن حرام ها باشد چه در انجام واجبات باشد که ذکر عملی هستند و چه در ذکر لفظی باشد؛ نهایتا سرِ رشته بر میگردد به اینکه من در وجود خودم دارم مواجه می شوم با یك حقيقت آسمانی، و این کم کم من را آسمانی می کند. این که این افعال ثابت من، تداوم پيدا بکند، کم کم این ادامه دادن ذکر لفظی و ذکر عملی منجر به این می شود که ارتقاء روح پيدا شود. یعنی به تعبيری "إليه یصعد الکلم الطيب و العمل الصالح یرفعه" این کلم طيب شکل بگيرد.
♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل.
جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱)
ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال
@sholeye_toor
4_6039535801354684992.mp3
2.41M
لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفةِ اللّه ِ عَزَّوجلَّ ما مَدُّوا أعيُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدّنيا و نَعيمِها،و كانَت دُنياهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم،و لَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه ِ جَلَّ و عزَّ، و تَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَلْ في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِياءِ اللّه ِ. إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ،و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ،و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ، و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ، و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ. [الكافي]
✨امام صادق عليه السلام: اگر مردم مى دانستند كه شناخت خداوند عزّوجلّ چه ارزشى دارد، به زرق و برق زندگى دنيا و نعمتهاى آن كه خداوند دشمنان را از آنها بهره مند ساخته است چشم نمى دوختند و دنياى آنان در نظرشان كمتر از خاك زير پايشان بود و از معرفت خدا متنعم مى شدند و چونان كسى از آن لذّت مى بردند كه همواره در باغهاى بهشت با اولياء و دوستان خدا باشد. شناخت خدا، مونس هر تنهايى است و يار هر بىكسى و روشنايى هر تاريكى ونيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى.
💠 جلسه اول مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
آیه ۲۰ سوره حدید:
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ
پنج دوره از زندگی را به تعبير مرحوم علامه می گوید. یك دوره بازی می کردی، یك دوره ای لهو می کردی، یك دوره ای دنبال زینت بودی، یك دوره ای تفاخر می کردی که من دارم، من مهم هستم، من مدرک دارم و ... و بعد از آن هم که دیگر پير شدیم ببين چقدر نوه دارم، بچه دارم، چقدر پول دارم، چقدر شاگرد تربيت کردم در مسائل دنيایی... می گوید این پنج دوره مشغول بازی هستی، سر کار بودی. و شما را مشغول کرد. "لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ "
اصلا بازی شيطان برای انسان و در واقع تمام درگيری ها این است که ما از ذکر باز بمانيم. این باعث خوشحالی و پيشرفت نظام باطنی شيطان در عرصه هستی است. به هر نحوی شده، حالا من الان امشب بنشينم یك فيلم نگاه کنم که وقتم تلف شود، یکی دیگر برود در یك مجلسی بنشيند که وقتش تلف شود، یکی دیگر برود در مجلسی که فکر می کند دارد ذکر می گوید، در صورتی که
آیات ۱۰۳ و ۱۰۴ سوره کهف هم می گوید: "قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا ": به شما خبر بدهم از اخسرین مردم، بدبخت ترین و خاسرترین مردم که اینها فکر می کنند بهترین کار را می کنند اما از همه بدبخت تر هستند.
این "ضَلَّ سَعْيُهُمْ" یعنی فنا شد تمام تلاششان در حيات دنيا؛ در حالی که فکر می کنند خيلی کارهایشان درست است!
4_6039535801354685003.mp3
1.44M
✨ما قرار است به خودمان برسیم...
✨سرمایه ی هرکسی خودش است...
✨خبری در ما هست که نسبت به آن بی خبریم
و زمین و زمان و ماه و خورشید به هر آدمی نگاه میکند که او با سرمایه اش چه میکند؟
✨سیر افلاک همراه با حرکت انسان خواهد بود...
✨کسی میخواهد به گنج برسد باید کاری بکند...
چطور توقع داریم امر معنوی و سلوکی خود به خود به جایی برسد؟!
💠جلسه اول مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
2⃣
روایت شریفه میفرماید:
أکْیَسُ الْکَیِّسِ التُّقی ، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ...
باهوش ترین باهوشان کسی است که تقوا دارد
و احمق ترین افراد کسی است که فجور میکند یعنی حد خودش را میشکافد و خود را کثیف میکند.
اگر من میخواهم وارد عوالم بالاتر بشوم و خود را آنجا بیابم جایگاه و نقش شریعت و احکام در این مسیر چیست؟
جایگاه شریعت این است که میگوید ای انسان آمدی به دنیا میخواهی فقط بخوری و بخوابی؟ و گرفتار دنیا باشی؟ نه! تو این نیستی، صبح وقتی در اوج خواب هستی بلند شو روبروی خدا بایست بگو خدایا من آیینه تو هستم من این نیستم که دنیا من را ببرد، در وسط روز و در میان کار و درس و... هم همینطور برو به خدا توجه کن (تا درک کنی تو این بدن نیستی)
تقوا یعنی همین احکام الهی و احکام اهل بیت علیهم السلام را درست پیاده کن! مو به مو!
هر قدمی که در انجام احکام درست پیش میروید، کَندِه میشوید...
شخصی از یک اهل معنایی پرسید شما چه کردید که انقدر چشمتان باز است؟ ایشان جواب دادند شما چه کردید که هیچ چیز نمیبینید؟!
قاعده این است که ببینید تو را ساخته اند که ببینی، خبر داشته باشی از غیب، با خدا حرف بزنی...
چرا بخاطر دنیا افسرده بشوی؟ چرا دیگران بتوانند تو را محدود کنند؟ احکام یعنی همین!
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685015.mp3
1.33M
آیه ۱۹ سوره حشر:
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
✨و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد؛ اینان همان فاسقانند.
💠جلسه اول مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
آیه ۱۹ سوره حشر:
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ
نباشید مثل کسانیکه خدا را فراموش کردند. خدا چه کرد؟ آن ابتلایی که دچارشان کرد چه بود؟ کاری کرد که خودشان از یاد خودشان بروند!
توجه کن که توی انسان کسی هستی برای خودت، دستگاه عظیمی هستی مرتبطی با ملکوت و بقیه ی هستی. و قرآن میفرماید کسانیکه خدا را فراموش کنند خدا هم آنان را به خودفراموشی دچار کرد و اینان فاسقند.
مرحوم علامه روایت "من عرف نفسه فقد عرف ربه" را عکس نقیض منطقی این آیه شریفه میدانند.
💠 جلسه اول مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor