eitaa logo
شعله ی طور
10.4هزار دنبال‌کننده
409 عکس
160 ویدیو
118 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
۱. سوره مبارکه طه آیه ۱۴: إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي این آیه از زبان خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی عليه السلام در ماجرای کوه طور بوده، آن هنگام که شعله ای از درون درخت شروع به درخشيدن نمود، و از درون شعله این ندا آمد که "إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَ أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي" من اللَّه هستم؛ معبودی جز من نيست! مرا بپرست، و نماز را برای یاد من بپادار! در آیه فوق خداوند فرموده نماز را برای ذکر من برپادار، بنابراین اصالت با ذکر است نه نماز، "و لذکر الله أکبر" اصلا نماز هم برای ذکر است. اصالت با ذکر است و این می‌شود" ذکر عملی" یعنی من نماز می خوانم، یك کارهایی را انجام می‌دهم اما برای ذکر، مقصد ذکر است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال @sholeye_toor
۱. الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ سوره مبارکه رعد آیه ۲۸ چرا ما دنبال چيزهای دیگر می گردیم! به خاطر اینکه بيچاره ایم. یعنی قرآن کریم می گوید این کسانی که ایمان آوردند، اینها "تطمئن قلوبهم بذکر الله" این‌ها ذکر خدا که بشود آرام می‌شوند. ای انسان، اگر وجودت زیر بار تکثرات جهان و زندگی امروزی خم شده، بدان که درد دل تو خداست. آن چيزی که تو دنبالش می گردی، خداست. آیه قرآن می‌فرماید "إلی ربك المنتهی". هر چيزی که ما داریم دنبال می‌کنيم، بدانيم در درون خودمان و در باطن خودمان دنبال خداوند تبارک و تعالی، دنبال ربَّ می گردیم. اما فکر می کنيم این مصادیق برای ما فایده ای دارد که تعبير قرآن این است که اینها مثل یك سرابی است که به آن می رسد. به آن که می رسد، می بيند خشك است. دوباره آن ميل در او بيدار می شود که "إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ". ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال @sholeye_toor
"اگر ذکری(عملی و لفظی) که ما را مواجه کند با حقیقت خدای تبارک و تعالی، نداریم؛ بدانیم که ما خاسر هستیم" قرآن کریم می فرماید؛ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ای کسی که به هر دليلی ذکر خدا را فراموش کردی، وقتت را طوری تقسيم نکردی که بتوانی توجه کنی، بدان که خاسر هستی! حالا هرکسی می خواهی باشی باش، دکتر هستی، مهندس هستی، مجتهد هستی، طلبه هستی... هرکسی می خواهی باش! اگر ذکر نداری، ذکری که تو را مواجه کند با حقيقت خدای تبارک و تعالی، نه اینکه لقلقه زبان باشد، اگر ما نداریم این ذکر را، بدانيم که ما خاسر هستيم و باید برایش بيدار شویم، یك فکری بکنيم. مثل اینکه به محض اینکه به ما گفته می شود سرطان داریم، خوردن ما درست می شود، ورزش ما درست می شود، اخلاق ما درست می شود، چون متوجه می شویم. ♦️عدم توجه به خدای تبارک و تعالی در بعد ملکوتی انسان سرطان است. حقيقت او کم کم ذوب می شود و کوچك می شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال @sholeye_toor
آیه 9 سوره منافقون می فرماید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند! و کسانی که چنين کنند، زیانکارانند! در دنيای امروزی هر کسی به چيزی می نازد، یکی به مال، یکی به فرزند، یکی به مدرک تحصيلی، یکی به فضای مجازیش و ... الان همه در حال نازیدن به خودشان هستند. به تعبيری، همه فروشنده هستند، هرکس دارد آن چيزی را که دارد می فروشد. ما نباید بيچاره باشيم و برویم بخریم، حواسمان باشد. ما باید چيزی که به دردمان می خورد را بخریم، حالا از هر کسی که می خواهد باشد. می فرماید که شما را "لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ " این »ألهی« یعنی من توجه شما را از چيزی که مهم است، معطوف کنم به چيزی که بی اهميت است. مانند "ألهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر" تکاثرها، کثرت گرایی ها، زیاده خواهی ها شما را غافل کرده (از یاد خدا). ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال @sholeye_toor
‍ یکی از شاگردان آیت الله کشميری می گفتند که یك وقتی آقای کشميری به من گفتند که فلانی بيا گوشت را بگذار روی قلب من. گفت من گوشم را گذاشتم روی قلب ایشان و شنيدم مثل تيك تيك ساعت می گوید " الله، الله، الله" می خواهم بگویم آن قلب اینقدر قوی شده، آن نور اینقدر قوی شده، که حتی سرایت کرده به این بدن. حالا این یا مکاشفه ای بوده یا چيزی بوده. یك وقتی هم یك نفری از یك جایی رد می شود تعفن مطلق است! اینها دیگر برای اهلش است. اوليا می بينند که چی به چی هست و نکته ای که هست این است که اعمالی که ما انجام می دهيم، اذکاری که می‌گویيم حالا چه در انجام ندادن حرام ها باشد چه در انجام واجبات باشد که ذکر عملی هستند و چه در ذکر لفظی باشد؛ نهایتا سرِ رشته بر می‌گردد به اینکه من در وجود خودم دارم مواجه می شوم با یك حقيقت آسمانی، و این کم کم من را آسمانی می کند. این که این افعال ثابت من، تداوم پيدا بکند، کم کم این ادامه دادن ذکر لفظی و ذکر عملی منجر به این می شود که ارتقاء روح پيدا شود. یعنی به تعبيری "إليه یصعد الکلم الطيب و العمل الصالح یرفعه" این کلم طيب شکل بگيرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌♦️ماه رمضان،دریچه ی سلوک در طبقات وجود انسان کامل. جلسه ی هفدهم (روز هفدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱) ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ذکر اعم از لفظی و عملی و مسئله ی کنترل خیال @sholeye_toor
4_6039535801354684992.mp3
2.41M
لَو يَعلَمُ النّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفةِ اللّه ِ عَزَّوجلَّ ما مَدُّوا أعيُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بِهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدّنيا و نَعيمِها،و كانَت دُنياهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم،و لَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه ِ جَلَّ و عزَّ، و تَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَلْ في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِياءِ اللّه ِ. إنَّ مَعرِفةَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ،و صاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ،و نُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ، و قُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ، و شِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ. [الكافي] ✨امام صادق عليه السلام: اگر مردم مى دانستند كه شناخت خداوند عزّوجلّ چه ارزشى دارد، به زرق و برق زندگى دنيا و نعمتهاى آن كه خداوند دشمنان را از آنها بهره مند ساخته است چشم نمى دوختند و دنياى آنان در نظرشان كمتر از خاك زير پايشان بود و از معرفت خدا متنعم مى شدند و چونان كسى از آن لذّت مى بردند كه همواره در باغهاى بهشت با اولياء و دوستان خدا باشد. شناخت خدا، مونس هر تنهايى است و يار هر بى‌كسى و روشنايى هر تاريكى ونيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى. 💠 جلسه اول مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
‍ آیه ۲۰ سوره حدید: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ۖ  پنج دوره از زندگی را به تعبير مرحوم علامه می گوید. یك دوره بازی می کردی، یك دوره ای لهو می کردی، یك دوره ای دنبال زینت بودی، یك دوره ای تفاخر می کردی که من دارم، من مهم هستم، من مدرک دارم و ... و بعد از آن هم که دیگر پير شدیم ببين چقدر نوه دارم، بچه دارم، چقدر پول دارم، چقدر شاگرد تربيت کردم در مسائل دنيایی... می گوید این پنج دوره مشغول بازی هستی، سر کار بودی. و شما را مشغول کرد. "لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ " اصلا بازی شيطان برای انسان و در واقع تمام درگيری ها این است که ما از ذکر باز بمانيم. این باعث خوشحالی و پيشرفت نظام باطنی شيطان در عرصه هستی است. به هر نحوی شده، حالا من الان امشب بنشينم یك فيلم نگاه کنم که وقتم تلف شود، یکی دیگر برود در یك مجلسی بنشيند که وقتش تلف شود، یکی دیگر برود در مجلسی که فکر می کند دارد ذکر می گوید، در صورتی که آیات ۱۰۳ و ۱۰۴ سوره کهف هم می گوید: "قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا ": به شما خبر بدهم از اخسرین مردم، بدبخت ترین و خاسرترین مردم که اینها فکر می کنند بهترین کار را می کنند اما از همه بدبخت تر هستند. این "ضَلَّ سَعْيُهُمْ" یعنی فنا شد تمام تلاششان در حيات دنيا؛ در حالی که فکر می کنند خيلی کارهایشان درست است! ‌‌‌‌‌‌‌‌
4_6039535801354685003.mp3
1.44M
✨ما قرار است به خودمان برسیم... ✨سرمایه ی هرکسی خودش است... ✨خبری در ما هست که نسبت به آن بی خبریم و زمین و زمان و ماه و خورشید به هر آدمی نگاه می‌کند که او با سرمایه اش چه میکند؟ ✨سیر افلاک همراه با حرکت انسان خواهد بود... ✨کسی می‌خواهد به گنج برسد باید کاری بکند... چطور توقع داریم امر معنوی و سلوکی خود به خود به جایی برسد؟! 💠جلسه اول مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
2⃣ روایت شریفه می‌فرماید: أکْیَسُ الْکَیِّسِ التُّقی ، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ... باهوش ترین باهوشان کسی است که تقوا دارد و احمق ترین افراد کسی است که فجور می‌کند یعنی حد خودش را می‌شکافد و خود را کثیف می‌کند. اگر من میخواهم وارد عوالم بالاتر بشوم و خود را آنجا بیابم جایگاه و نقش شریعت و احکام در این مسیر چیست؟ جایگاه شریعت این است که می‌گوید ای انسان آمدی به دنیا می‌خواهی فقط بخوری و بخوابی؟ و گرفتار دنیا باشی؟ نه! تو این نیستی، صبح وقتی در اوج خواب هستی بلند شو روبروی خدا بایست بگو خدایا من آیینه تو هستم من این نیستم که دنیا من را ببرد، در وسط روز و در میان کار و درس و... هم همینطور برو به خدا توجه کن (تا درک کنی تو این بدن نیستی) تقوا یعنی همین احکام الهی و احکام اهل بیت علیهم السلام را درست پیاده کن! مو به مو! هر قدمی که در انجام احکام درست پیش می‌روید، کَندِه می‌شوید‌... شخصی از یک اهل معنایی پرسید شما چه کردید که انقدر چشمتان باز است؟ ایشان جواب دادند شما چه کردید که هیچ چیز نمی‌بینید؟! قاعده این است که ببینید تو را ساخته اند که ببینی، خبر داشته باشی از غیب، با خدا حرف بزنی... چرا بخاطر دنیا افسرده بشوی؟ چرا دیگران بتوانند تو را محدود کنند؟ احکام یعنی همین! 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_6039535801354685015.mp3
1.33M
آیه ۱۹ سوره حشر: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ✨و مانند کسانی مباشید که خدا را فراموش کردند، پس خدا هم آنان را دچار خودفراموشی کرد؛ اینان همان فاسقانند. 💠جلسه اول مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
آیه ۱۹ سوره حشر: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ نباشید مثل کسانیکه خدا را فراموش کردند. خدا چه کرد؟ آن ابتلایی که دچارشان کرد چه بود؟ کاری کرد که خودشان از یاد خودشان بروند! توجه کن که توی انسان کسی هستی برای خودت، دستگاه عظیمی هستی مرتبطی با ملکوت و بقیه ی هستی. و قرآن می‌فرماید کسانیکه خدا را فراموش کنند خدا هم آنان را به خودفراموشی دچار کرد و اینان فاسقند. مرحوم علامه روایت "من عرف نفسه فقد عرف ربه" را عکس نقیض منطقی این آیه شریفه می‌دانند. 💠 جلسه اول مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_6039535801354685030.mp3
2.22M
سوره حشر آیه ۱۸: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ✨ای کسانیکه ایمان آوردید ایمان تنها کافی نیست برای اینکه به مقامات بالاتر ایمان برسید تقوا پیشه کنید. باید نظر(نگاه) کند هر نفسی که برای فردای خود چه پیش می‌فرستد ✨در روایت شریفه میفرماید کسی که شب محاسبه اعمال نکند از ما نیست آیه ۱۹ می‌فرماید وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ✨مانند کسانیکه خدا را فراموش کردند نباشید و خدا هم آنها را به فراموشی خودشان دچار کرد. و آنهایی که در نتیجه ی فراموشی خدا، خودشان را فراموش کردند فاسق هستند. 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
سوره حشر آیه ۱۸: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ای کسانی‌که ایمان آوردید ایمان تنها کافی نیست برای اینکه به مقامات بالاتر ایمان برسید تقوا پیشه کنید. و لتنظر، لام تاکید است؛ باید نگاه کند هر نفسی که برای فردای خود چه پیش می‌فرستد(برای عالم برزخ و قیامت خود) در روایت شریفه می‌فرماید کسی که شب محاسبه اعمال نکند از ما نیست. آیه ۱۹: وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ می‌فرماید مانند کسانی‌که خدا را فراموش کردند و خدا هم آنها را به فراموشی خودشان دچار کرد نباشید، یعنی کسی که خدا را فراموش کند و نقطه اتصالش گم شود، خودش را فراموش می‌کند دائم دنبال بیرون از خودش است در حالی‌که می‌توانست خودش مرکز حل مشکلات باشد(با معرفت الله و معرفت النفس) در ادامه می‌فرماید آنهایی که در نتیجه ی فراموشی خدا، خودشان را فراموش کردند فاسق هستند. پس باید یک فکری کرد و باید راهی پیدا کرد که فاسق نباشیم! 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_6039535801354685031.mp3
1.84M
آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ✨"ای کسانی‌که ایمان آوردید حواستان به نفوستان باشد." مَن عَرَفَ نَفسَهُ فقَدِ انتَهى إلى غايَةِ كُلِّ مَعرِفَةٍ و عِلمٍ .[غرر الحكم : 8949.] امام على عليه السلام : هر كه خود را شناخت، به نهايت هر شناخت و دانايى رسيد. ✨کسی که به معرفت النفس برسد به همه علوم دست پیدا میکند. ✨عَجِبتُ لِمَن يَنشُدُ ضالَّتَهُ و قَد أضَلَّ نَفسَهُ فلا يَطلُبُها! [غرر الحكم : 6266.] امام على عليه السلام : در شگفتم از كسى كه گمشده خود را مى جويد، امّا خويشتن را گم كرده و آن را نمى جويد! ✨ادامه آیه فرموده؛ "شما اگر خودتان را پیدا کنید دیگران نمی توانند به شما آسیب بزنند." اگر از بیرون آسیب میخورم بخاطر مشکلی ست که درون من هست ✨این قاعده ی قرآنی است هرچه خیر به شما می‌رسد از خداست و هرچه شر به شما می‌رسد از خودتان است. 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
آیه ۱۰۵ سوره مبارکه مائده يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ ۖ لَا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ ۚ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ قرآن می‌فرماید "ای کسانیکه ایمان آوردید حواستان به نفوستان باشد." کسی که به معرفت النفس برسد به همه علوم دست پیدا می‌کند. امیرالمومنین فرمودند: تعجب می‌کنم از کسی که دنبال گمشده اش می‌گردد اما خودش را گم کرده و دنبالش نمی‌گردد پس در روایات عجیب است که ما دنبال خود و معرفت النفس نباشیم! در ادامه آیه فرموده "شما اگر خودتان را پیدا کنید دیگران نمی توانند به شما آسیب بزنند." اگر از بیرون آسیبی به من می‌رسد بخاطر مشکلی است که در درونم هست. این قاعده ی قرآنی است هرچه خیر به شما می‌رسد از خداست و هرچه شر به شما می‌رسد از خودتان است. 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_6039535801354685035.mp3
2.25M
آیه ۵۳ سوره فصلت: سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ ✨ما اینها را آوردیم در دنیا به آنها نشان می‌دهیم آیات خود را، در آفاق و در انفس(درونشان)... ✨بعد برایشان واضح میشود که او حق است آیا برای شما بس نیست که هر جا نظر میکنید خدای تعالی را شاهد یا مشهود خود می بینید؟ ✨اگر میخواهی خدا را پیدا کنی به آفاق نظر کن و به درون خودت مراجعه کن! 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
طبق روایات مباحثه ی علمی که خروجی معنوی داشته باشد ثوابش معادل دوازده هزار بار ختم قرآن کریم است یعنی اهل بیت علیهم السلام خواستند ما بفهمیم نه اینکه همینجور بدون فهم اعمال انجام دهیم، بفهمیم چه خبر است در خودمان سفر کنیم‌، دنبال خودمان بگردیم و ببینیم که هستیم. نگاه کنیم به آیه ۵۳ سوره فصلت: سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ می‌فرماید "ما اینها را آوردیم در دنیا و به آنها نشان می‌دهیم آیات خود را، در آفاق و در انفس(درونشان)..." انسان به دنیا که می‌آید اول آفاق را می‌بیند بعد که راه رفت و خورد به در و دیوار متوجه خودش می‌شود... "بعد برایشان واضح می‌شود که او حق است آیا برای شما بس نیست که هر جا نظر میکنید خدای تعالی را شاهد یا مشهود خود می بینید؟" هر جا که رو کنید خدا را می‌بینید پس اگر میخواهی خدا را پیدا کنی به آفاق نظر کن و به درون خودت مراجعه کن! 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5780762050380696637.mp3
1.74M
اولین قدم مدیریت نفس این است که بفهمیم نفس چیست؟ ✨شما این بدن نیستید اصل هویت انسانی، نفس است ✨شما به حاق وجود خود و به "منِ خود" بدون هیچ قیدی توجه کنید، اولین چیزی که از خود درک میکنید این است که "هستید" ✨انسان هستِ هستِ هستِ هست است ✨صفت واحد بین من و بقیه، "هستی و بودن" است ✨مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام، پیوند دهنده ی هستی ها با هم است. 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
1⃣ شما خودتان بنده را می‌بینید یا چشم شما بنده را می‌بیند؟ توی خواب چشم ما بسته است ولی می‌بینیم، حتی سفر هم می‌کنیم. پس "من" می‌بینم، در عالم دنیا به وسیله چشم. حتی بعضی‌ها در دنیا هم می‌توانند بدون چشم ببینند. پس "من" کسی هستم که می‌بینم و درک می‌کنم نه چشمم، و نه بدنم! من اراده می‌کنم کاری انجام می‌دهم یا جایی می‌روم پس من سوار بر بدنم هستم ولی من بدنم نیستم! اگر قسمتی از بدن قطع شود از "من" کم نمی‌شود. اصل هویت انسانی، نفس اوست. اولین قدم مدیریت نفس این است که بفهمیم نفس چیست؟ نفس چه ماهیتی است که ما دائم تصور می‌کنیم این بدن هستیم، ولی روایات می‌فرمایند شما، این بدن نیستید! شما به حاقِ وجود خود و به "منِ خود" بدون هیچ قیدی وقتی توجه کنید، اولین چیزی که از خود درک می‌کنید این است که "هستید"! انسان، کسی است که هستِ هستِ هستِ هست است. صفت واحد بین من و بقیه هم همین "هستی و بودن" است و مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام، پیوند دهنده ی هستی‌ها با هم است. (ادامه👇) 💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
‍ بحث معیّت با حضرت سیدالشهدا و یارانشان است. می‌گوییم؛  يَا لَيْتَنا كُنا مَعَکم فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا، ما خیلی دلمان می‌خواست با شما باشیم تا به این فوز عظیم برسیم. این معیتی که از اباعبدالله علیه السلام درخواست می‌کنیم، در حد یک کاش و خواهش گزاف است یا در ساختار کلمات اهل بیت علیهم السلام نظامی طراحی شده که نشان می‌دهد این معیت به معنای فعلی و الان است. یعنی اگر کسی بخواهد الان هم میتواند با اهل بیت علیهم السلام باشد. و اگر این درست فهمیده شود و بتوانیم این معنا را برای معیّت، از لابه لای کلمات اهل بیت استخراج کنیم نگرش ما به مسائل دینی خصوصا مسایل فقهی تغییر می‌کند. خطبه ۱۲ نهج البلاغه؛ و من كلام له (علیه السلام) لما أظفره الله بأصحاب الجمل: وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلَاناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ. فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) أَهَوَى أَخِيكَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَيَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ يَقْوَى بِهِمُ الْإِيمَان. وقتی خداوند تبارک و تعالی در جنگ جمل سپاه امیرالمومنین علی علیه السلام را به ظفر رساند، يكى از ياران عرض کرد: اى كاش برادرم، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوای بودن با ما در این جنگ را داشت؟ واقعا میل دلش این بود که با ما باشد؟ گفت: آرى. امام على (ع) فرمود: "پس همراه ما بوده است." ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب پدران و رحم مادران مى باشند، ولى با ما هم عقيده و آرمانند، به زودى متوّلد مى شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مى گردد. 🔹جلسه اول معیّت با سیدالشهدا سلام الله علیه (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor
خطبه ۱۲ نهج البلاغه؛ وقتی خداوند تبارک و تعالی در جنگ جمل سپاه امیرالمومنین علی علیه السلام را به ظفر رساند، يكى از ياران عرض کرد: اى كاش برادرم، مى بود و مى ديد كه چه سان خداوند تو را بر دشمنانت پيروز ساخته است. على (ع) از او پرسيد: آيا برادرت هوای بودن با ما در این جنگ را داشت؟ واقعا میل دلش این بود که با ما باشد؟ گفت: آرى. امام على (ع) فرمود: "پس همراه ما بوده است." ما در اين سپاه خود مردمى را ديديم كه هنوز در صلب پدران و رحم مادران مى باشند، ولى با ما هم عقيده و آرمانند، به زودى متوّلد مى شوند، و دين و ايمان به وسيله آنان تقويت مى گردد. 🔹جلسه اول معیّت با سیدالشهدا علیه السلام (محرم الحرام ۱۴۳۸) @sholeye_toor