4_6039535801354685071.mp3
1.27M
✨انسان مجرد از ماده است و توجه اش معطوف شده به بدنش و ماده...
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685079.mp3
2.63M
✨شریعت آمده به ما بگوید تو این بدن نیستی و برای اینکه این "بدن نبودنت" را درک کنی باید کارهایی(احکام را) انجام دهی.
✨ امام صادق عليه السلام :
إنّ الأرواحَ لا تُمازِجُ البَدَنَ و لا تُواكِلُهُ ، و إنّما هِي كِلَلٌ لِلبَدَنِ مُحِيطَةٌ به.
ارواح با بدن آميخته نمى شوند و وکالتشان را هم به بدن نمیدهند ، بلكه [همچون] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند و بر تمام بدن محیط است.( بحار الأنوار : ۶۱/۴۰/۱۱ )
✨فرق نفس و روح
✨وقتی انسان مادی نیست پس جایی نیست که من نباشم.
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_6039535801354685088.mp3
2.23M
✨الأمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبی علیه السلام: أکْیَسُ الْکَیِّسِ التُّقی ، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ...
باهوش ترین باهوشان کسی است که تقوا دارد
و احمق ترین افراد کسی است که فجور میکند
✨تقوا یعنی احکام الهی و احکام اهل بیت علیهم السلام را درست پیاده کن! مو به مو!
✨اگر من میخواهم وارد عوالم بالاتر شوم و خود را آنجا بیابم جایگاه و نقش شریعت و احکام در این مسیر چیست؟
✨هر قدمی که در انجام احکام درست پیش میروید، کَندِه میشوید...
💠جلسه دوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
دنیا پایینترین مرتبه ای است که نفس در آن حضور دارد و چون انسان متوجه دنیاست، ابزار تصرف در دنیا را که بدنش باشد، به اشتباه حقیقت اصلی خویش میپندارد. در واقع، مشکل برای انسانها از آنجایی آغاز میشود که تماما متوجه بدن جسمانیشان میشوند.
انسان حقیقتی است که به هر مرتبه ای از مراتب هستیاش توجه کند، خود را در آنجا حاضر مییابد و در هر نشئه ای از نشئات خلقت، به شکلی دیگر با بدنی مناسب آن منزلگاه حاضر است.
اگر مومن باشد، اما دلش هنوز متوجه دنیا باشد، باز خود را در عالم دنیا خواهد یافت؛ اما اگر توجهش را به آن "منِ" در خودش معطوف کند که در حال حاضر در عالم برزخ زندگی میکند و در آنجا حضور دارد. ناگهان خود را در عالم برزخ مشاهده میکند و متوجه بدن برزخی خود میشود و میتواند در سرزمین برزخ رفتوآمد کند که کل دنیا با تمام کوهها، دریاها، جنگلها، آسمانها و کهکشانهایش در مقابل آن، چون حلقه ای در بیابان است.
#کهکشاننیستی
فصل بیست و هفتم (سید علی قاضی)
@sholeye_toor
4_5776087515349911908.mp3
1.64M
سوال شده؛ مگر میشود قبل از شناخت نفس، آن را مدیریت کرد که عنوان بحث "مدیریت و معرفت النفس" است؟
نفس در عالم ناسوت و نشئه ی دنیا حقیقتی از خود نشان میدهد که حقیقت اصلی اش نیست و با توجه به اموری که عرض میشود حقیقت نفس خود را نشان میدهد.
یعنی با مدیریت نفس تازه میتوان وارد عرصه حرکت به سمت حقیقت نفس و معرفت النفس شد.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
4_5783168361642854817.mp3
2.31M
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ ، إنْ زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها ، و إذا اعْتَدلَ مِزاجُها و فارَقَتِ الأضدادَ فقد شارَكَ بها السَّبْعَ الشِّدادَ .[غرر الحكم : 5885.]
از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین میفرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود.
نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمانهای هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت میکنند.
و این نشان میدهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor
از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین میفرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود.
نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمانهای هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت میکنند.
و این نشان میدهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است.
💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس
@sholeye_toor