eitaa logo
شعله ی طور
11.6هزار دنبال‌کننده
427 عکس
182 ویدیو
120 فایل
المکتوبات فی النجف‌الاشرف محمدهادی اصفهانی آرشیو جلسات: @esfahani_archive طرح حیله های مدرن آپارات🔻 www.aparat.com/m_h_esfahani_aparat
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5783168361642854817.mp3
2.31M
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ ، إنْ زكّاها بالعِلمِ و العَملِ فقد شابَهتْ جواهرَ أوائلِ عِلَلِها ، و إذا اعْتَدلَ مِزاجُها و فارَقَتِ الأضدادَ فقد شارَكَ بها السَّبْعَ الشِّدادَ .[غرر الحكم : 5885.] از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
از حضرت درباره حقیقت عوالم بالاتر سوال شده و در پاسخ امیرالمومنین می‌فرمایند: خداوند تبارک و تعالی انسان را داراى نفس ناطقه آفريد؛ اگر انسان آن(نفس) را با علم و عمل تزكيه كند و بپروراند، با گوهرهاى اوّليه علّتهايش (يا ذات عقول مقدسه اش) همسان و شبیه مى گردد و هرگاه تركيبش معتدل شود و از اضداد جدا گردد او [از افراط و تفريط سالم مى ماند و ]با آن هفت آسمان قوى و محكم (نفوس فلكيه) شريك مى شود. نتیجه ی تزکیه نفس با علم و عمل، معتدل کردن مزاج و مفارقت از اضداد، این است که؛ آسمان‌های هفتگانه با انسان و در وجود او مشارکت می‌کنند. و این نشان می‌دهد انسان حقیقتی دارد که میتواند آسمانهای هفتگانه در وجودش ترجمه و قرائت شود و البته شرایطی دارد و طبق فرمایش حضرت لازمه ی رسیدن به این نقطه، مدیریت نفس(تزکیه، تعدیل، تفارق از اضداد) است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
عبارتی از متن یکی از نامه های آیت الله سید علی قاضی ره @sholeye_toor
4_5776087515349911951.mp3
3.91M
در مکتب معرفت النفس آیت الله قاضی(ره) بعضی وقتی جلو میروند بعد از اربعینیات متعدد، دستور توجهات خاص از استاد خود دریافت میکنند. و این کار هرکسی نیست چون باید حقیقت درون و بیرون برای او حل شده باشد و بعد از اعمال خاص و زیادی اجازه این کار را خواهد داشت. اشخاصی که به این مرحله می‌رسند به توجه که می‌نشینند اینجا هستند و خود را در عالم برزخ می‌بینند و امکان این را دارند که هرچقدر از تعلقات جدا شده باشند در عالم برزخ متنعم شوند. بعد از آن اگر خوب عمل کردند وارد عالم بعد می‌شوند و همینطور میتوانند ادامه دهند و در عین اینکه خود را در عوالم بالاتر می‌یابند خود را در عوالم پایین‌تر نیز می‌یابند. این عرض شد که بدانید شراکت آسمانهای هفتگانه در وجود انسان شدنی است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
شعله ی طور
‍ اولین قدم در فهم معنای "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" این است که انسان خودش را با خودش روبرو کند و برای فکر کردن به خودش وقت بگذارد. بعضی‌ها حاضرند روزها و ساعت‌ها کتاب بخوانند اما حاضر نیستند سر خود را خلوت کنند برای توجه به خود و فکر کردن به اینکه چه کسی هستند. امروزه افراد زیادی می‌گویند من استاد می‌خواهم. درباره اعمال و نماز آنها سوال کنید می‌گویند نه ما فقط استاد میخواهیم فقط نفس استاد است که میتواند مشکل من را حل کند. باید توجه کرد این رهزن اول این راه است. اهل بیت علیهم السلام می‌فرمایند "نفس خود را تزکیه کنید با علم و عمل" علم یعنی چه؟ طبق روایات در قدم اول علم یعنی احکامی که اهل بیت علیهم السلام فرموده اند و ما برای اینکه متوجه شویم این بدن نیستیم باید به آن احکام عمل کنیم. مثلا نماز اول وقت بخوان، وضو و غسل را درست انجام بده، مادامی که کسی این مرحله را نگذرانده چرا به دنبال استاد است؟! وقتی کسی هنوز احکام را درست بلد نیست پیاده کند چرا دنبال استاد است؟! آیت الله بهجت می‌فرمودند شما منتظر هستید یک نفر از پشت کوه قاف بیاید و دست شما را بگیرید و هیچ‌وقت هم نمیآید! چون میدانید باید چه کار کنید ولی عمل نمیکنید اگر نمیدانید یاد بگیرید اگر می‌دانید عمل کنید. برخی فرمودند شما نقش استاد را کمرنگ می‌کنید بله کمرنگ میکنم چون در این مرحله واقعا نقش استاد کمرنگ هست. این مرحله، مرحله ای است که واجبات را انجام بده گناهان را ترک کن! این استاد می‌خواهد؟ اگر استاد می‌خواهد؛ "نفس امام معصوم و دم امام معصوم پشت سر شماست!" این همه روایات متعدد... در روایت می‌فرماید کسی که گناه کند دشمن ماست! خب روایاتی که در مورد این امور است به ما نشان میدهد که کاری که انسان در قدم اول باید انجام دهد این است که احکام را انجام دهد برای اینکه متوجه شود انسان این بدن نیست! متوجه شود همه چیز این بدن نیست و او اتحاد و ارتباطی دارد با خارج از خود... احکام را اینگونه نگاه کنیم آسان میشود؛ که احکام برای تعالی انسان به سمت افق‌های بالاتر است. 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5877324339807783751.mp3
6.39M
‍ ‍ وقتی ما هنوز در مرحله ی اخلاق هستیم چرا خود را معطل میکنیم برای قضایای عرفانی؟! کتب اخلاقی که هستند که میتوانند در مرتبه اخلاق به انسان کمک کنند. شما می‌دانید اگر پیش استاد بروید می‌گوید نماز شب بخوان. پس چرا می‌خواهیم برویم تا او به ما بگوید؟ برخی می‌گویند میخواهیم نفس استاد پشت سر ما باشد. ما نفس امام معصوم را داریم و حدیث قدسی داریم درباره نماز شب، یعنی نماز شب حقیقتی است که همه می‌دانیم باید انجام دهیم پس چرا معطل این هستیم که باید برویم‌ پیش استاد؟! و همینطور است انجام واجبات و ترک محرمات. به این نکته که توجه کنید خیلی از بهانه ها(برای عمل نکردن) از بین می‌رود. آیت الله بهجت خود نزد آیت الله قاضی می‌رفتند. یعنی ایشان نمی‌دانستند که وقتی کسی از ایشان می‌پرسید راه عرفان را چگونه طی کنیم؟ ایشان می‌فرمود "انجام واجبات و ترک محرمات"؟ قطعا این بزرگان متوجه این موضوع(نقش استاد و لزوم وجود استاد) بوده اند ولی مهم این است که پرسش کننده در چه مقامی است! پس قدم اول این است که یاد بگیریم چه کارهایی گناه است، و انجام واجبات چگونه باید باشد و استنباط از جانب خود نکنیم. بعد در انجام واجبات و ترک محرمات درست عمل کنیم. تا وقتی من به این عمل نمی‌کنم چطور میخواهم نزد استاد بروم تا به من نکات عمیق‌تر و توجهات نفس بگوید؟! 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor
4_5778339315163597501.mp3
5.39M
✨حضرت می‌فرمایند: "خَلَقَ الإنسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقةٍ" دستور اولی که ما باید متوجه آن باشیم این است که؛ انسان دارای نفس ناطقه است و حقیقت او، دنیوی نیست و حقیقتی آسمانی و غیبی است. حقیقتی است که اگر به آن توجه کند و تزکیه اش کند؛ با حقایقی ما فوق تصور بقیه مواجه می‌شود. عنه عليه السلام ـ في وَصفِ السّالِكِ الطَّريقَ إلَى اللّه ِ سبحانَهُ ـ : و بَرَقَ لَهُ لامِعٌ كثيرُ البَرقِ ، فأبانَ لَهُ الطَّريقَ ، و سَلكَ بهِ السَّبيلَ ، و تَدافَعَتهُ الأبوابُ إلى بابِ السَّلامَةِ و دارِ الإقامَةِ .[نهج البلاغة : الخطبة : 220 .] ✨امام على عليه السلام ـ در وصف ره پوى راه خداوند سبحان ـ فرمود : و برقى پر نور برايش درخشيد و راهش را روشن ساخت و او را در راه پيش برد و هر دروازه اى وى را به سمت دروازه ديگر پيش راند تا آنكه به دروازه سلامت و سراى اقامت رسيد. ✨داستان امام صادق علیه السلام و مرتاض 💠جلسه سوم مدیریت و معرفت النفس @sholeye_toor