🔴 برای دکتر علیرضا صدرا که تجسم عقلانیت سیاسی در روزگار ما بود.
🖋 محسن جبارنژاد
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
دکتر صدرا از میان ما پر کشید و اکنون در میان ما نیست. چیزی که تصورش نیز دشوار است. او امشب در خاک آرمید و "قالب خاکی سوی خاکی فکند" ، اما "جان خرد سوی سماوات برد"
دکتر صدرا مظهر عقلانیت و حکمت در سیاست بود. چیزی که امروزه به شدت بدان محتاجیم. او پیوسته به ایران می اندیشید و دغدغه اعتلای میهن داشت. گشوده بود و اهل گفتگو و آزاداندیشی. در نهایت فروتنی و احترام و تواضع و محبت با دیگران مواجه میشد. از موضع یک حکیم آگاه و ژرف اندیش به رخ دادهای سیاسی و اجتماعی می نگریست. هیچ گاه جو زده نمی شد. مهر و خوشرویی اش زبانزد بود. بسیار پرانرژی و امیدوار بود. هم ذهن فلسفی او جوال و قدرتمند بود و هم ذهن راهبردی اش و چنانکه میدانیم جمع میان این دو بسیار دشوار است. در عین اینکه در تبیین و تحلیل نظری بسیار توانا بود، آشنایی دقیقی از میدان عمل نیز داشت. تسلط ویژه ای بر متون حکمای مسلمان از فارابی تا ملاصدرا داشت و نقش ویژه ای در ترویج خوانش مدنی از متون کلاسیک حکمت و فلسفه داشت. هم با بنیان های دانش سیاستِ غربی آشنایی خوبی داشت و هم بنیادهای حکمت سیاسی اسلامی را عمیقا میشناخت. مسلط بر تاریخ و ادبیات بود. پژوهش های او در خلا شکل نمیگرفت و بر اساس مساله محوری و
حل مسائل و چالشهای جامعه و دولت پژوهش میکرد. به همین سبب طی سالهای اخیر، یکی از پروژه های اساسی ای که دنبال میکرد بحث کارآمدی دولت و نظام سیاسی بود. عمیقا دلباخته فرهنگ ایرانی و اسلامی بود. هم دقت فلسفی داشت، هم طبع عرفانی و هم ذوق شعری. با حوصله و گشاده رویی با دانشجویان و پرسش گران مواجه میشد و هیچ گاه کسی را از خود نمیرنجاند. اهل فخرفروشی نبود. وارد حواشی نمیشد، قدر گوهر عمر را میدانست و آن را مصروف پرداختن به کارهای اساسی برای کشور میکرد و به همین جهت هم آثار و برکات علمی و عملی فراوانی از خود بر جای گذاشت. روح پاکش میهمان سفره ابوتراب باشد انشاالله. امشب همه برای آرامش استاد دست به دعا برداریم...
@m_jabbarnejad
فرهیخته گرامی
با سلام و احترام
ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار
"🌹ما همانیم که میخوانیم🌹"
📝بدینوسیله از شما دعوت بعمل می آید با حضور در ویژه برنامه "بررسی و گفت و گو پیرامون کتاب
"📚درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر"
که با حضور جناب آقای
✍دکتر شریف لک زایی(مولف کتاب)
دانشجویان،اساتید دانشگاه و علاقمندان کتاب برگزار میگردد بر رونق این محفل فرهنگی بیفزایید.
🕙زمان:دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
دانشگاه یاسوج.دانشکده علوم انسانی.سالن ۹ دی
هدایت شده از اندیشه سیاسی // محسن رضوانی
🍀 بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۸ تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
سخنرانان
🔹محسن رضوانی / محسن مهدی و احیای فلسفه سیاسی فارابی
🔹کیوان خسروی / محسن مهدی و الحروف: فلسفه نخستین و تقدیر آن در جهان اسلام
🔸چارلز ای. باترورث / محسن مهدی و پیدایش فلسفه اسلامی
🔸ترنس جِی. کلون / محسن مهدی و جهت گیری سیاسی فارابی پیرامون فلسفه اسلامی و دین
👈 کنگره جهانی فارابی
http://iscs.ac.ir/
💠 نشست "روایت دولت"
🎙 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه و حجت الاسلام دکتر #داود_مهدوی_زادگان رییس سازمان سمت
🔷 دبیر علمی:محسن جبارنژاد
⏰ چهارشنبه 7 آذر 1401، ساعت 15
❇️ حضور مجازی از طریق:
➡️ skyroom.online/ch/live.rc/dolatsazi
#تبلیغ
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما بدهکاریم به این نسل...
گفتاری از مرحوم عین صاد. گویا او این روزهای ما را میدیده است...
@m_jabbarnejad
محمد پزشکی.pdf
911K
گفتگوی با دکتر محمد پزشگی پیرامون نسبت عدالت و جمهوریت
گفتگو از محسن جبارنژاد
منتشر شده در شماره خرداد و تیر نشریه برداشت اول
@m_jabbarnejad
هدایت شده از شهید حاج قاسم سلیمانی
پنداشتم که مهرِتو با جان سرشته است
جان از میانه رفت و نرفتی ز یاد ما...
☑️کانال شهید سلیمانی👇
http://eitaa.com/joinchat/640811030C1457b2a299
Page 07.pdf
758K
گفتگویی پیرامون جمهوریت و مساله اعتراض مدنی
با حضور اساتید: دکتر شریف لک زایی، دکتر حمید دهقانیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاید روز مادر بهانه خوبی برای مرور این سخنان استاد داوری اردکانی باشد که خیلی هم دور از اوضاع و احوال این روزهایمان نیست؛ رابطه آدم با کشورش که شباهت کمی به رابطه فرزند و مادری ندارد و نه قابل قطع شدن است، نه انکار...(منبع:فرهیختگان)
@m_jabbarnejad
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
تازه ترین اثر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی چاپ و منتشر شد:
📚نسخه دیجیتال کتاب " صداقت در تراث سیاسی اسلامی" در پژوهان منتشر شد
🔹سخنگفتن از نسبت صداقت و سیاست در جهان امروز، با توجه به زنجیره ای از انگاره های عمومی پیرامون سیاست، دشوار به نظر میرسد؛ اما پژوهش در چارچوبی اکتشافی، تحلیلی و انتقادی در این موضوع خصوصاً بررسی ویژگیهای دانش سیاست در جهان و میراث کهن ضروری است.
🔹نکته آنجاست که بازخوانی این میراث پربسامد می تواند در گره گشایی برخی از دشواره های جهان-زیست سیاست امروز به کار آید. کتاب پیش روی، این کوشش را در حوزه های گسترده ای از اندیشه سیاسی هدف خود قرار داده و به نسبت صداقت و سیاست در میراث فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، سیاست نامه ها و عرفان سیاسی مسلمانان و ایرانیان پرداخته است.
✍نویسنده: طیبه محمدیکیا
📚تهیه کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🎯مطالعه در پژوهان:
🌐https://pajoohaan.ir/document/6820-صداقت-در-تراث-سیاسی-اسلامی
وبینار بینالمللی مطالعات اسلامی
«اسلام و سیاست معاصر»
@Habibollah_Babai
هدایت شده از Masafmusic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ «با تو خوشم»
🎙شاعر و خواننده: پویا بیاتی
🎛 تنظیم: آرش آزاد
🎵 آهنگساز: مهدی نظری
🎚میکس و مسترینگ: مهران طاها
🎼 @masafmusic
🔵مروری بر کتاب «فلسفۀ سیاسی»:
⬅️ در کتاب «فلسفۀ سیاسی» از مجموعۀ «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» ترجمۀ نُه مدخل مربوط به حوزۀ فلسفۀ سیاسی را میخوانید. مدخلهای ترجمه و منتشر شده در کتاب «فلسفۀ سیاسی» همگی از مفاهیم و موضوعات و اصطلاحات مهم و پُر کابرد در حوزۀ سیاست هستند و در مباحث و مطالب سیاسی، فراوان به کار میروند.
⬅️ کتاب «فلسفۀ سیاسی» باب آشنایی علاقمندان علوم سیاسی با این اصطلاحات و مفاهیم و موضوعات مهم حوزۀ فلسفۀ سیاسی را باز میکند و راهنمایی سودمند برای دانشجویانی است که تازه تحصیل در علوم سیاسی را آغاز کردهاند و میخواهند با مفاهیم کلیدی این حوزه آشناییای مقدماتی به دست آورند.
⬅️ عناوین مدخلهای کتاب «فلسفۀ سیاسی» عبارتند از: «آموزش مدنی» نوشتۀ جک کریتندن و پیتر لوین و ترجمۀ مریم هاشمیان، «مسئلۀ دستهای آلوده» نوشتۀ س. آ. ج. کودی و ترجمۀ مریم خدادادی، «صلحگرایی» نوشتۀ اَندرو فیالا و ترجمۀ مریم هاشمیان، «شکنجه» نوشتۀ شِماس میلر و ترجمۀ مریم خدادادی، «پیشرفت» نوشتۀ مارگارت میک لَنگی و ترجمۀ مژده ثامتی، «جهانوطنی» نوشتۀ پاولین کلاینگلد و اریک براون و ترجمۀ مهدی پارسا، «جهانی شدن» نوشتۀ ویلیام شوئرمن و ترجمۀ مهدی پارسا، «حکومت جهانی» نوشتۀ کاترین لو و ترجمۀ مهدی پارسا و «فلسفۀ سیاسی و اجتماعی کانت» نوشتۀ فردریک راوشر و ترجمۀ داود میرزایی.
⬅️ هر یک از مدخلهای نُهگانۀ کتاب «فلسفۀ سیاسی» شامل چندین موضوع و مبحث مرتبط با همان مدخل است. از جمله موضوعات و مباحثی که در مدخلهای کتاب «فلسفۀ سیاسی» دربارهشان توضیح داده شده میتوان به اینها اشاره کرد: شهروند نیک، دمکرات نیک، شخص نیک، اَشکال مدرن آموزش مدنی، آموزش جهانوطنانه، دستهای آلودۀ شهروندان، تعریف صلح، انواع صلحگرایی، صلحگرایی پیامدگرایانه، صلحگرایی تکلیفشناسانه، ایرادهایی به صلحگرایی و پاسخهای ممکن، تعریف شکنجه، توجیه اخلاقی شکنجههای استثنایی در موقعیتهای اضطراری، توجیه اخلاقی شکنجۀ قانونی و نهادینه، تفکر پیشاروشنگری، دیدگاههای روشنگری دربارۀ پیشرفت، دیدگاههای راجع به پیشرفت در قرن نوزدهم، نقد آموزۀ پیشرفت، تاریخ جهانوطنی، طبقهبندی جهانوطنیهای معاصر، اعتراضهایی به جهانوطنی، جهانی شدن در تاریخ اندیشهها، جهانی شدن در نظریۀ اجتماعی معاصر، چالشهای هنجاری جهانی شدن و جایگاه فلسفۀ سیاسی در نظام فلسفی کانت.
⬅️ آنچه میخوانید بخشی از مدخل «آموزش مدنی» از کتاب «فلسفۀ سیاسی» است: «"آموزش مدنی"، در عامترین تعریف آن، به معنای تمام فرایندهایی است که بر باورها، التزامها، قابلیتها و کنشهای مردم در مقام اعضا یا اعضای بالقوۀ اجتماعات تأثیر میگذارند. لزومی ندارد آموزش مدنی هدفمند یا حسابشده باشد؛ نهادها و اجتماعات ارزشها و هنجارها را انتقال میدهند بدون آنکه چنین منظوری داشته باشند. آموزش مدنی ممکن است نافع نباشد: گاه مردم به طرقی آموزش مدنی میبینند که ایشان را تضعیف میکند یا ناقلِ ارزشها و اهداف زیانبار است. آموزش مدنی مسلماً محدود به تعلیم در مدرسه و آموزش کودکان و جوانان نیست. اگر آموزش مدنی را فرایندی مادامالعمر بدانیم، خانوادهها، حکومتها، ادیان و رسانههای جمعی فقط برخی از نهادهای دخیل در آناند.
⬅️ نمونهای که بهحق شهرت یافته است سخن کراراً نقلشدۀ توکویل است مبنی بر اینکه التزام و مشارکت سیاسیِ محلی یکی از اَشکالِ آموزش مدنی است: "گردهماییهای شهری همان نسبتی را با آزادی دارند که مدارس با علم دارند؛ آزادی را در دسترس مردم قرار میدهند، و به انسانها یاد میدهند که چگونه آن را به کار گیرند و چگونه از آن بهرهمند شوند."»
پ ن: کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد (6): فلسفۀ سیاسی» در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
#فلسفه_سیاسی
⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با معرفی جدیدترین آثار و منشورات و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی:👇👇
🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
#معرفی_کتاب:
کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد (6): فلسفۀ سیاسی»، بهقلم جمعی از نویسندگان:
آشنایی با مباحث و مفاهیم کلیدی مطرح در فلسفۀ سیاسی از طریق مدخلهایی از کتاب آنلاین «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد». در ششمین مجلد از ترجمۀ فارسی گزیدهای از مدخلهای کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد»، با عنوان «فلسفۀ سیاسی»، مدخلهایی را بهقلم نویسندگان مختلف میخوانید که در آنها به توضیح اصطلاحات و مباحث مهم و رایج در سیاست و فلسفۀ سیاسی پرداخته شده است.
کتاب «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد»، با عنوان اصلی Stanford Encyclopedia of Philosophy، که کتاب «فلسفۀ سیاسی» ترجمۀ فارسی بخشی از مدخلهای آن است، درواقع یک دایرهالمعارف آنلاینِ فلسفه است که بهصورت رایگان در دسترس کاربران اینترنت قرار دارد و تحت مدیریت دانشگاه استنفورد منتشر میشود. مدخلهای این دایرهالمعارف را متخصصانی از سراسر جهان مینویسند.
در ایران، چندیست که انتشارات ققنوس اقدام به انتشار ترجمۀ گزیدهای از مدخلهای «دانشنامۀ فلسفۀ استنفورد» کرده و این مدخلها را در مجلداتی مختلف، که برحسب موضوع دستهبندی شدهاند، بهصورت کتاب کاغذی منتشر میکند. سرپرست و ویراستار این پروژه مسعود علیا است و مترجمهای مختلفی در ترجمۀ فارسی مدخلهای هر کتاب از این مجموعه با او همکاری میکنند.
کتاب «فلسفۀ سیاسی»، جلد ششم از کتابهای منتشر شده در چارچوب این پروژه است. این کتاب، منبعی کارآمد برای آشنایی اولیه با موضوعات و مباحث و مفاهیم مهم و کلیدی فلسفۀ سیاسی است.
#معرفی_کتاب
⬅️ معرفی جدیدترین آثار و منشورات و مطالب متنوع دیگر در:👇👇
http://eitaa.com/mirkhalili
🔴 برای رنج های سید مصطفی
غم زمانه خورم یا فراق یار کشم
به طاقتی که ندارم کدام بار کشم...
سید مصطفی مدرس امروز غریبانه از میان ما پرکشید. مصطفی را اگر در یک کلام بخواهم توصیف کنم او را با "رنجی" که داشت توصیف میکنم. او اهل رنج بود. رنج را در درون خود نگه میداشت و با آن روایت میساخت. رنج مصطفی هر روز بزرگتر میشد و خود، پا به پای رنج اش قد میکشید. ما غالبا اهل تحمل چنین رنج هایی نیستیم. و اگر این رنج از حدی بیشتر شود، چه بسا آن را تاب نمی آوریم و قِی میکنیم! دشوارترین ترین نوعِ رنج، رنجِ حاصل از تفکر است. تاب آوری سید مصطفی در برابر رنج های درونی اش بالا بود و درست به همین علت بود که او از رنج هایش روایت میساخت و خود و اطرافیانش را حیات و طراوت می بخشید.
جوهره ی "رنج های" سید مصطفا، "رنجوری" نبود بل "ایستادن" و "پیش رفتن" بود. سید مصطفی چشم در چشم رنج میشد، نه تنها از آن استقبال میکرد بلکه آن را از آن خود میکرد و با تاب آوردن آن، روایت میساخت.
باری، آدمی آنگاه که حامل رنج شود و آن را تاب آوَرَد، گرچه بزرگ میشود اما به همان اندازه غریب و مهجور میمانَد. سیدمصطفی، خود چنین بود. چنان که حال او را از واگویه هایش میشد فهمید:
"راز دل را نتوانم به کسی بگشایم
که در این دیر مغان رازنگه داری نیست"...
رحمت خدا بر او که پیوسته اهل رنج بود:
"رنج دنیا، فکر عقبا، داغ حِرمان، درد دل/
یک نفس هستی به دوشم عالَمی را بار کرد..."
محسن جبارنژاد
بیست و هفتم بهمن هزار و چهار صد و یک شمسی