🔴 مناسبات عرفان و سیاست در حکمت متعالیه( گفتگوی زنده اینستاگرامی)
🔹با حضور استاد مرتضی جوادی آملی
🔸گفتگو از محسن جبارنژاد
🔹زمان: پنج شنبه ۲۰ آذرماه ساعت۲۲
🔸پیج عصر اندیشه:
@asre_andishe
🛑گفتار ظریف؛ اختلال در فهمِ سوژه یا بحران در نهادِ علم؟! ( تاملی در باب فایل صوتی اخیر منتشر شده از وزیر امور خارجه)
✍ محسن جبارنژاد
🔷دقت در باب محتوای فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه بیش از همه چیز، گویای این واقعیت است که نهاد علم در ایران و به ویژه ارتباط منطقی آن با نهاد سیاست دچار اختلالی جدی است که در ادامه توضیحاتش را عرض خواهم کرد.
اساسا دستگاه سیاست خارجی نمیتواند در غیاب یک "ایده" دست به کنشگری دیپلماتیک بزند. به نظر میرسد که عمده کنشگران دیپلماسی ما به واسطه اختلال های جدی به وجود آمده در نهاد علم به ویژه علم سیاست در ایران، عمدتا از ایده ها و نظریات رایج در عرصه دانش روابط بین الملل متاثر اند. عمده پارادایم های نظری رایج و مسلط در این عرصه شامل دو نگرش رآلیستی و لیبرالیستی است. البته پرواضح است که عمده کنشگران دیپلماسی در ایران و به ویژه تیم فعلی وزارت خارجه که مسولیت راهبری برجام و هم اینک مذاکرات وین را بر عهده دارند، عمدتا متاثر از همین نگرش های رایج لیبرالیستی هستند که خود نیز مبتنی بر انگاره صلح کانتی و آرای استوارت میل است. این صورت بندی گفتمانی دوگانه، البته متعلق به دهه های میانی قرن بیستم است و پس از آن نظریه های جدیدی در عرصه روابط بین الملل پا به عرصه گذاشتند. به عنوان مثال سازه انگاری یکی از این پارادایم های نظری است.
❇️ در تئوری سازه انگاری، هنجارها، هویت ها، فرهنگ ها و حتی دین نقشی بنیادین در تنظیم سیاست بین الملل میان دولتها ایفا میکند. چنانکه هر کشوری میتواند و بلکه بایسته است تعین ها و تشخص های ارزشی و ساختاری خود را در قالب یک سیاست خارجی مبتنی بر یک ایده نظری روشنِ معطوف به عمل، تحقق و عینیت بخشد.
⭕️ اظهار نظر وزیر خارجه در فایل صوتی اخیر و تاکید بر دوگانه هایی نظیر "مصلحت نظام - مصلحت مردم" یا "دیپلماسی-میدان" نشان داد که ذهنیت دیپلمات های ایرانی همچنان متاثر از صورت بندی های کلاسیک تئوریهای دهه 50 و 60 روابط بین الملل است. حتی میتوان گفت که این ذهنیت، نتوانسته به صورت بندی های متاخر نظری در روابط بین الملل در غرب ( نظیر سازه انگاری که عنصری چون هویت، فرهنگ و دین را مورد توجه قرار میدهد) چندان التفاتی پیدا کند.
♻️البته ناگفته نماند که این اتهام عدم التفات، قبل از آنکه متوجه نهادسیاست و یا سیاستمداران باشد متوجه نهاد علم به ویژه دانش سیاسی در ایران است که دست کم تا کنون ناتوان از صورت بندی ایده ای روشن و بومی در باب سیاست خارجی بوده است. ایده ای که اولا بتواند تشخص های ارزشی، هویتی و ساختاری جمهوری اسلامی را صورت بندی کند ثانیا از دل آن، قاعده ای برای کنش دیپلماتیک استخراج کند و ثالثا دوگانه هایی نظیر "دیپلماسی-میدان" ( که بدون توجه به عناصر هویتی و ارزشی جمهوری اسلامی و نیز با تاثیرپذیری از مفروضات تئوری های تقریبا منسوخ روابط بین الملل در ذهن دیپلمات های ما شکل گرفته) را برای نهاد سیاست در ایران، دست کم به لحاظ نظری، حل و فصل کند.
♻️ در باره نکته اخیر باید گفت که عدم فهم همین نکته، لحظات پرتنش و پرتعارض فراوانی را در سیاست خارجی ما طی این چهل و دوسال رقم زده و انرژی فراوانی از سیستم حکمرانی ما گرفته است. حتی میتوان ادعا کرد که ما در میان سایر کشورها از این لحاظ، واقعا یک مورد عجیب و غریبیم! به عنوان مثال این حرف آقای ظریف که میدان، هیچ هزینه ای برای دیپلماسی نداد، حتی از یک کسی چون جان کری که هم، زمانی در "میدان" ، سرباز آمریکا در جنگ ویتنام بود و هم زمانی یک مقام ارشد دیپلماسی در آمریکا بود نیز صادر نمیشود. خلاصه آنکه گفتار وزیر خارجه، بیش از آنکه نشانه اختلال و کژکارکردی ذهنِ سوژه باشد دلالتی است بر بحران دانش سیاسی در ایران.
12 اردی بهشت 1400
@m_jabbarnejad
🔴 برای دکتر علیرضا صدرا که تجسم عقلانیت سیاسی در روزگار ما بود.
🖋 محسن جبارنژاد
مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد
دکتر صدرا از میان ما پر کشید و اکنون در میان ما نیست. چیزی که تصورش نیز دشوار است. او امشب در خاک آرمید و "قالب خاکی سوی خاکی فکند" ، اما "جان خرد سوی سماوات برد"
دکتر صدرا مظهر عقلانیت و حکمت در سیاست بود. چیزی که امروزه به شدت بدان محتاجیم. او پیوسته به ایران می اندیشید و دغدغه اعتلای میهن داشت. گشوده بود و اهل گفتگو و آزاداندیشی. در نهایت فروتنی و احترام و تواضع و محبت با دیگران مواجه میشد. از موضع یک حکیم آگاه و ژرف اندیش به رخ دادهای سیاسی و اجتماعی می نگریست. هیچ گاه جو زده نمی شد. مهر و خوشرویی اش زبانزد بود. بسیار پرانرژی و امیدوار بود. هم ذهن فلسفی او جوال و قدرتمند بود و هم ذهن راهبردی اش و چنانکه میدانیم جمع میان این دو بسیار دشوار است. در عین اینکه در تبیین و تحلیل نظری بسیار توانا بود، آشنایی دقیقی از میدان عمل نیز داشت. تسلط ویژه ای بر متون حکمای مسلمان از فارابی تا ملاصدرا داشت و نقش ویژه ای در ترویج خوانش مدنی از متون کلاسیک حکمت و فلسفه داشت. هم با بنیان های دانش سیاستِ غربی آشنایی خوبی داشت و هم بنیادهای حکمت سیاسی اسلامی را عمیقا میشناخت. مسلط بر تاریخ و ادبیات بود. پژوهش های او در خلا شکل نمیگرفت و بر اساس مساله محوری و
حل مسائل و چالشهای جامعه و دولت پژوهش میکرد. به همین سبب طی سالهای اخیر، یکی از پروژه های اساسی ای که دنبال میکرد بحث کارآمدی دولت و نظام سیاسی بود. عمیقا دلباخته فرهنگ ایرانی و اسلامی بود. هم دقت فلسفی داشت، هم طبع عرفانی و هم ذوق شعری. با حوصله و گشاده رویی با دانشجویان و پرسش گران مواجه میشد و هیچ گاه کسی را از خود نمیرنجاند. اهل فخرفروشی نبود. وارد حواشی نمیشد، قدر گوهر عمر را میدانست و آن را مصروف پرداختن به کارهای اساسی برای کشور میکرد و به همین جهت هم آثار و برکات علمی و عملی فراوانی از خود بر جای گذاشت. روح پاکش میهمان سفره ابوتراب باشد انشاالله. امشب همه برای آرامش استاد دست به دعا برداریم...
@m_jabbarnejad
فرهیخته گرامی
با سلام و احترام
ضمن گرامیداشت سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار
"🌹ما همانیم که میخوانیم🌹"
📝بدینوسیله از شما دعوت بعمل می آید با حضور در ویژه برنامه "بررسی و گفت و گو پیرامون کتاب
"📚درآمدی بر اندیشه سیاسی امام موسی صدر"
که با حضور جناب آقای
✍دکتر شریف لک زایی(مولف کتاب)
دانشجویان،اساتید دانشگاه و علاقمندان کتاب برگزار میگردد بر رونق این محفل فرهنگی بیفزایید.
🕙زمان:دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
دانشگاه یاسوج.دانشکده علوم انسانی.سالن ۹ دی
هدایت شده از اندیشه سیاسی // محسن رضوانی
🍀 بزرگداشت مقام علمی پروفسور محسن مهدی
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ الی ۱۸ تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
سخنرانان
🔹محسن رضوانی / محسن مهدی و احیای فلسفه سیاسی فارابی
🔹کیوان خسروی / محسن مهدی و الحروف: فلسفه نخستین و تقدیر آن در جهان اسلام
🔸چارلز ای. باترورث / محسن مهدی و پیدایش فلسفه اسلامی
🔸ترنس جِی. کلون / محسن مهدی و جهت گیری سیاسی فارابی پیرامون فلسفه اسلامی و دین
👈 کنگره جهانی فارابی
http://iscs.ac.ir/