هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
منبا 355.docx
332K
⛔️ شبهه
‼️ امام علی علیهالسلام در یکی از نامههایشان به معاویه میفرمایند:
«عضويت در شورا از آنِ مهاجر و انصار است. هرگاه آنان بر امامت و پيشوايی فردی اتفاقنظر پيدا کردند و او را امام ناميدند، اين کار مورد رضايت [خدا] خواهد بود.»
طبق این سخن حکومت امری غیر الهی و وابسته به نظر مردم است.
🔰 پاسخ
🔹 این برداشت از فرمايش امام برای تأیید مشروعیت مردمی، بدون توجه به دیگر سخنان ایشان صحيح نيست.
🔸 حق حکومت از ناحيۀ خدا برای امام معصوم قرار داده شده است. ازاینرو امیرالمؤمنین علیهالسلام وقتی شرایط تحقق حکومت ایشان مهیا شد، فرمودند: «هماکنون حق به اهل آن بازگشت و دوباره به جايگاهی که از آن دورمانده بود، بازگردانده شد.»
🔹 همچنين آن حضرت درجایی ديگر می فرمايند: «رسول خدا با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابوطالب، ولايت (سرپرستی و حکومت) بر مردم از آنِ توست. اگر آنها با رضايت و عافيت جمع شدند و تو را حاکم قرار دادند، به کار آنها بپرداز؛ ولی اگر دربارۀ تو اختلاف نظر داشتند، ایشان را با اختلافی که در آن افتادهاند به حال خود واگذار.»
🔸 از این رو با توجه ساير فرمودههای ايشان معلوم میشود که هدف امام از اين نامه، ساكت کردن دشمن و بستن راه هر نوع بهانهجويی است. ايشان يادآور می شوند که اگر احترام به خلافت پيشينيان به اين دليل بود که آنان با رأی مهاجر و انصار انتخاب شده بودند، نظير همين انتخاب دربارۀ امام نیز به طور واضح و کامل انجام شده است و بر اين اساس نمی بايد يکی را تبعيت و ديگری را رد کرد.
🔹 امام در اينجا در مقام جدل هستند تا دشمن را بر اساس مبانی خود الزام کنند. ايشان بر اساس امور مورد قبول طرف مقابل سخن می گويند، نه بر پایه آنچه خود قبول دارند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/213325
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #عید_آسمانی
پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
#انتشار شماره 278 #ماهنامه_مبلغان
به گزارش روابط عمومی «مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ»، شمارۀ 278 #ماهنامۀ مبلّغان، ویژه ماه #ذیالحجه 1443 هجری قمری (تیر و مرداد ماه 1401) از چاپ خارج شده و توسط «مرکز پژوهشهای تبلیغ» منتشر گردید.
🔻عناوین مقالات این شماره عبارتند از:
1️⃣جهاد تبیین و جنگ شناختی؛ قسمت اول
2️⃣ جرعهای از معارف دعایِ روز مُباهله
3️⃣ پاسخ به سؤالها و شبهات مهدویّت
4️⃣ چرا حادثۀ غدیر با آن عظمت، فراموش شد؟
5️⃣حجَّةُالبَلاغ؛ گفتاری از آیتالله احمد عابدی نجفآبادی
6️⃣ جاهلیت جدید؛ زندگی با سگ
7️⃣ شاهکارهای تمدّن غرب(1) از کودتا و لشکرکِشی تا ترور و نسلکُشی
8️⃣ تصوّف در بوتۀ نقد صوفیان
9️⃣ مادری و احساس ارزشمندی
0️⃣1️⃣ اهمیت و فضیلت وساطت در ازدواج
1️⃣1️⃣ ریشهیابی قرآنیِ «إرتجاع» در کلام رهبر معظم انقلاب
2️⃣1️⃣ تحلیلی بر مسائل سیاسی روز
3️⃣1️⃣ یادداشت تبلیغی؛ نگاهی کوتاه به سفر آیتالله اعرافی به واتیکان و گفتگو با پاپ فرانسیس
4️⃣1️⃣ گزارشی کوتاه از کتاب جذّابسازی برنامههای فرهنگی مسجد
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اِبْنِ مُسْكَانَ عَنْ سَدِيرٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَنَازِلَ مِنْهُمْ عَلَى وَاحِدَةٍ وَ مِنْهُمْ عَلَى اِثْنَتَيْنِ وَ مِنْهُمْ عَلَى ثَلاَثٍ وَ مِنْهُمْ عَلَى أَرْبَعٍ وَ مِنْهُمْ عَلَى خَمْسٍ وَ مِنْهُمْ عَلَى سِتٍّ وَ مِنْهُمْ عَلَى سَبْعٍ فَلَوْ ذَهَبْتَ تَحْمِلُ عَلَى صَاحِبِ اَلْوَاحِدَةِ ثِنْتَيْنِ لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى صَاحِبِ اَلثِّنْتَيْنِ ثَلاَثاً لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى صَاحِبِ اَلثَّلاَثِ أَرْبَعاً لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى صَاحِبِ اَلْأَرْبَعِ خَمْساً لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى صَاحِبِ اَلْخَمْسِ سِتّاً لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى صَاحِبِ اَلسِّتِّ سَبْعاً لَمْ يَقْوَ وَ عَلَى هَذِهِ اَلدَّرَجَاتُ .
سدير گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود: مؤمنين درجات مختلفى دارند: يكى باشد كه يك درجه دارد و يكى دو درجه و يكى سه درجه و يكى چهار درجه و يكى پنج درجه و يكى شش درجه و يكى هفت درجه و اگر تو بروى كه به صاحب يك درجه دو درجه تحميل كنى توانا ندارد و اگر بر صاحب دو درجه سه درجه عرضه كنى توانا ندارد و صاحب سه درجه چهار درجه را توانا ندارد و صاحب چهار درجه پنج درجه را توانا ندارد و صاحب پنج درجه شش درجه را توانا ندارد و صاحب شش درجه هفت درجه را توانا ندارد و همۀ درجات بر اين وضع باشند.
اصول كافى / ترجمه كمره اى ; ج ۴ ص ۱۴۷
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
مبارزات فرهنگی امام باقر علیه.pdf
151K
به مناسبت 7 ذی الحجه شهادت امام باقر علیه السلام
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
سیره تربیتی امام محمد باقر علیه.pdf
200.3K
به مناسبت 7 ذی الحجه شهادت امام باقر علیه السلام
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
نگاهی به مواضع سیاسی امام باقر علیه.pdf
241K
به مناسبت 7 ذی الحجه شهادت امام باقر علیه السلام
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
#یا_باقر_العلوم_ع💔
با زهرِ کینه، تاب وتوانم گرفته شد
قوّت نماند و باز زبانم گرفته شد
ماندم در این حوالیِ غمها چه می شود؟
در این شرایطی که توانم گرفته شد
تا خاطرم رسید مراثیِ کربلا
ای وایِ دل که امانم گرفته شد
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان🥀
#شهادت_امام_محمد_باقر(ع)🥀
#تسلیت_باد🥀
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
منبا 358.docx
319.9K
فلسفه قربانی در حج.pdf
114.4K
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
✳️ چرا گریه در منا؟
🔻 #رهبر_معظم_انقلاب: «در زندگى ائمّه (علیهمالسّلام)، آنجایى که گریه تحریض شده، بر امام حسین (ع) است که روایات متقنِ مسلّمِ قطعى دارد؛ چرا، حضرت رضا در هنگام حرکتشان [عدّهای را] جمع کردند که بر ایشان گریه کنند که یک حرکت کاملاً سیاسى و جهتدار و معنىدارى بود [امّا] در مورد [گریه بر] شهادتشان جای دیگری بنده یادم نمیآید جز در مورد امام باقر (علیهالسّلام) که حضرت وصیّت میکنند و هشتصد درهم از مال خودشان را میگذارند که این کار را در #منا بکنند. منا با #عرفات فرق دارد، با #مشعر فرق دارد، با خود #مکّه فرق دارد؛ مکّه شهر است و مردم متفرّقند و مشغول کارشانند؛
🔸 در عرفات یک صبح تا عصر بیشتر نیستند، صبح که مىآیند خستهاند و عصر هم با عجله دارند میروند که به جاهاى دیگر برسند؛ و در مشعر [فقط] چند ساعتى در شب هستند و یک گذرگاهى است در راه منا؛ امّا منا سه شبِ متوالى است؛ کسانى که در این سه شبانهروز- در آن زمان و با وسایل آن روز- بخواهند روزها خودشان را به مکّه برسانند و شب برگردند، کمند و آنجا میمانند؛ در حقیقت سه شبانهروز هزارها انسان آنجا هستند که از اکناف عالم اسلام آمدهاند و انسان میبیند که جاى مناسبى است براى اینکه آنجا تبلیغات کند؛ هر حرفى که بخواهیم به دنیاى اسلام برسد، جایش آنجا است؛ با وضع آن روز که رادیو و تلویزیون و روزنامه و وسایل ارتباطجمعى نبوده. آنجا وقتى یک عدّهاى بر #محمّدبنعلى از اولاد پیغمبر گریه میکنند، همه قاعدتاً سؤال خواهند کرد که چرا گریه میکنید؟ انسان که برای هر مردهاى گریه نمیکند، مگر به او ظلم شده بود؟ مگر کشته شده؟ چه کسی به او ظلم کرده؟ چرا به او ظلم کردند؟ و سؤالهاى فراوانى از این قبیل دنبالش مىآید؛ این همان حرکت سیاسى مبارزى بسیار دقیق و حسابشده است. (۱۳۶۵/۴/۲۸)
◀️ منبع: خبرگزاری فارس
🔗 لینک: http://fna.ir/1q0ijm
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
✳️ اگر ربالعالمين را نشناسيم، در بيابانِ زندگی گم شدهايم!
🔻 #شيطان بهدنبال انسانی است كه راه را -كه همان #بندگی خدا و ارتباط حضوری و قلبی با خدا است- گم كرده باشد. اگر #ربالعالمين را كه ربّ همهی ماست نشناسيم، در بيابانِ زندگی گم شدهايم. با اين كه بهراحتی میتوانستيم بفهميم بايد بندهی ربّ العالمين باشيم. حالا كسی كه ربّ العالمين را ربّ خود نگرفت و بهدنبال حکم کمال مطلق نبود، راه تسلّط شيطان را بر تمام ابعاد شخصيت خود میگشايد. #غاوين كه مقصد خود را گم كردهاند، از شيطان تبعيت میكنند و در نتيجه شيطان بر آنها تسلّط میيابد. شيطان طرح و نقشه برای ادامهی زندگی به او میدهد، چون خودش طرح ندارد و طرح بندگی ربّ العالمين را هم نپذيرفته است.
🔸 #امام_حسين (ع) در #دعای_عرفه به خدای خود میگويد: «اَنْتَ كَهْفي حينَ تُعيِيني الْمَذاهِبُ فِي سَعَتِها»؛ تو پناهگاه و خزينهی آرمانهای من هستی وقتی راههای بهظاهر وسيع مرا خسته میكند. اگر كسی به اين بصيرت دست يافت كه خزينهی همهی آرمانهايش حضرت ربّ العالمين است، ديگر بهسوی چه كسی بدود؟! پروردگارش هم كه نزديك است، دويدن نمیخواهد. اين آدم راه را گم نكرده است كه دربهدر باشد. گنج را میشناسد و هرچه بيشتر تلاش میكند تا به آن نزديك شود، و اين تلاش با #آرامش همراه است، چون راه و مقصد را میشناسد.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 از کتاب #هدف_حیات_زمینی_آدم
#️⃣ #خداشناسی
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُوسَى عَنْ عَبْدِ اَلْعَظِيمِ اَلْحَسَنِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَادِي عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : خَاطَرَ بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَغْنَى بِرَأْيِهِ.
امام هادى از پدرانش نقل كرده است كه حضرت على(عليه السّلام)فرمود:كسى كه به رأى و فكر خود اكتفا كند خود را به خطر افكنده است.
وسائل الشیعة ج۱۲ ص۴۰
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
بنگاههای املاک ۱.۸ برابر نانواییها!
🔹رغبت به فعالیت در بنگاههای املاک به عنوان شغلی پردرآمد و بی زحمت آنچنان زیاد شده است که اکنون بیش از مشاغل ضروری همچون نانوایی، تولید پوشاک و غیره در کشور بنگاه املاک داریم!
🔹این حجم از بنگاه املاک یکی از دلایل بینظمی در بازار مسکن به ویژه اجارهبها است. به گونهای که بنگاهداران برای دریافت کمیسیون بیشتر از هر ترفندی برای افزایش قیمت ملک و اجاره استفاده میکنند.
📌نکته:
این اقتصاد بیمار است
اقتصادی که بنگاه های املاک آن بیشتر از مشاغل مولد است.
باید مالیات را در بنگاه داری افزایش و در مشاغل مولد کاهش داد تا وزنه ترازوی مشاغل به نفع تولید سنگینی کند
نه به نفع دلالی و دلالیسم
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
💢 حكم خواندن نماز های مستحبی در مسافرت
1️⃣ . خواندن نافلههای ظهر و عصر در سفری که نماز در آن شکسته است (هر چند با قصد رجاء) جایز نیست.
2️⃣. انجام نافله عشا (وتیره) در سفر با قصد رجاء و به امید ثواب اشکال ندارد.
3️⃣. نافله شب و نافلۀ نماز صبح و مغرب از مسافر ساقط نیست.
4️⃣. غیر از نافلههای یومیه، نمازهای مستحبی دیگر؛ مانند نماز جعفر طیّار (که نماز خیلی مهم و با فضیلتی است) و نماز امام زمان علیه السلام یا نمازهایی که در ایام خاصی؛ مانند روز جمعه وارد شده، از مسافر ساقط نیست.
5️⃣.نمازهای نافله یومیهای که از مسافر ساقط است، برای فردی که قصد ماندن ده روز را دارد، مشروع و مستحب است.
🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ مسأله، 315 تا 320
📎 #احکام
📎 #احکام_نماز
📎 #احکام_مسافر
📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇
🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
هدایت شده از شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه
منبا 361 .pdf
579.3K