نصير ولايت(1).mp3
1.73M
#نصیر_ولایت
#آیت_الله_جوادی
🔰 اولین بار ما از استادمان مرحوم فاضل تونی این بحث را شنیدیم؛ ایشان می گفت #خواجه_نصیر_طوسی فیلسوف بود متکلّم نبود و کتاب کلام نوشت تا ولایت علی بن أبی طالب را ثابت کند، زیرا...
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#آیتالله_محمدصادق_طهرانی
#تلاش_کوشش
#دلخوشی
🔹 کار باید کرد، کوشش باید داشت، زحمت باید کشید، کسالت را باید کنار گذاشت، ولی به عملی که انسان انجام میدهد نباید دل خوش کند. دل خوشی انسان فقط و فقط باید خدا باشد، چون غرض هستی خداست، چون نهایت هستی خداست.
📚 #گلشناحباب، ج٩، ص۱۵۶.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#مشک_عشق
#حافظ
▫️روزگاریست که سودایِ بتان دینِ من است
▫️غمِ این کار نشاطِ دلِ غمگینِ من است
▫️دیدنِ رویِ تو را دیدهٔ جان بین باید
▫️وین کجا مرتبهٔ چشمِ جهان بینِ من است؟
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#جلوه_قُرب
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔰 اگر کمالی برای اَبرار باشد، آن کمال حتماً برای مُقَرَّبین هم هست؛ اما عکس این نیست یعنی ممکن است که کمالاتی برای مُقَرَّبین باشد ولی برای اَبرار نباشد.
🔸 سوره «انسان» که بخش وسیعی از آن بر اهل بیت (علیهم السلام) تطبیق شده است، به این معنا نیست که جمیع کمالات آنها در همین حدّ منحصر است، بلکه یعنی این کمالات را دارند.
✔️ در این سوره، زمینه اینکه #اهل_بیت_علیهم_السلام از مقام اَبرار بالاترند و به مقام مُقَرَّبین رسیده اند هم وجود دارد.
🔸 در آیه هشتم این سوره فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾؛ عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به طعام برمی گردانند که این معنا در حدّ اَبرار است؛ یعنی اینها در عین حال که خودشان گرسنه اند و به طعام علاقه مندند، این طعام را به دیگران عطا می کنند؛
اما عدّه ای ضمیر ﴿حُبِّهِ﴾ را به «الله» برمی گردانند، این دیگر #مقام_مقربین است نه مقام اَبرار!
فرمود: ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ﴾.
🔸 اینکه فرمودند ما «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» عبادت نمی کنیم، بلکه «حُبّاً» عبادت می کنیم؛
یعنی سیره ما در اطعام یتیم و مسکین و اسیر هم «حبّاً لله» است نه «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة».
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه.pdf
279.7K
📕 #مقاله "رابطه و تفاوتهای علم کلام و فلسفه"
✍حضرت استاد #ربانی_گلپایگانی
#کلام_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_زمان
#قصه_عشق
🔺چشم آلوده کجا، دیدن دلدار کجا
دل سرگشته کجا وصف رخ یار کجا
🔺قصه عشق من و زلف تو دیدن دارد
نرگس مست کجا همدمی خار کجا
🔺سر عاشق شدنم لطف طبیبانه توست
ور نه عشق تو کجا این دل بیمار کجا
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#عاشق_خدا
#آیت_الله_طهرانی
🔰 زندگی هیچکس به شیرینی زندگی عاشق و محب خدا نیست.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
✅ برخی ها می گویند بخش دوم دعای عرفه از «الهی أنا الفقیر» تا آخر دعا، از مشایخ صوفیه است نه امام حسین(ع). اما آیت اللّه #سعادت_پرور از علّامه طباطبایی نقل کرده اند که ایشان گفتهاند:
«کیست که بتواند این گونه حقایق را بیان کند؟ ما که عمری در مسائل فلسفی و عرفانی تلاش کرده ایم، دهنمان میچّاد این طور حرف بزنیم!» چه برسد به صوفیّه.
📚دانشنامه امام حسین(ع)، ج۱۴، ص۴۴ـ۴۵.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#یا_اباعبدالله
🔲 به مَثَل اگر مانند قرآن، کتابی در شهادت نازل شود، [سورهی] فاتحهی آن کتابِ شهادت، شهادتِ سیدالشهدا علیه السلام خواهد بود.
➖ منسوب به علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
#علامه_حسن_زاده
#علم_مایه_حیات
🔰 ابن عباس آب را در اين آيه: وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً؛ به علم تفسير فرمود. و اين بدان جهت است كه علم سبب حيات ارواح است چنانكه آب سبب حيات اشباح.
📚 #هزار_و_یک_کلمه. ج۳، ص7.
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ عارفی که در قنوت نماز، #شعر_حافظ میخواند!
🔰 مرحوم حاج #میرزاجواد_آقا_ملکی_تبریزی عارف مشهور دوره قبل از ما که یکی از سوختگان و مجذوبان زمان خودش بوده و بزرگانی را تربیت کرده، در قنوت نماز شب می خوانده است:
▪️زان پيشتر كه عالَمِ فاني، شود خراب ▪️ما را زجام بادۀ گلگون خراب كن
✍️ محمدرضا کرمرضایی ایتا | تلگرام