✅فیلم ملکهی صحرا به معنای واقعی کلمه به زندگی و تاثیرات شرقشناسان میپردازد و بار دیگر شرق را به مثابه یک ابژه و شی مورد مطالعه قرار میدهد.
از ابتدا تا انتهای فیلم گزارههای شرقشناسی و راهبردهای آنان برای اداره سرزمینهای مستعمره تکرار میشود. آن گونه که تاکید بر « یکپارچگی» شرق و همچنین فرهنگ و مردمان آنها به تواتر در فیلم تکرار شده است و مردم مسلمان به صورتی کاملا استاندارد به تصویر کشیده شدهاند که کنترل آنها از ایده و راهبری واحد پیروی میکند.
فیلم ملکهی صحرا انسان شرقی مسلمان را به گونهای ترحمبرانگیز به تصویر میکشاند که به تعبیر گرترود بل نیازمند کمک غربی برای رسیدن به « آزادی» و « کرامت» است و راهی به جز این نیز پیش روی او وجود ندارد.
✅ به نظر میرسد ملکهی صحرا در پی پاسخ به این سوال اساسی است که راهبرد ایالات متحده برای ایجاد نظمهای سیاسی جدید در مناطق عربی و اسلامی چه باید باشد و چگونه کنترل بر این مناطق امکانپذیر خواهد شد. یا در پرسشی اساسیتر چه نوع و مدلی از حکومت و نظم سیاسی منافع راهبردی عرب را تامین میکند.
ملکهی صحرا در پی پاسخ به همین پرسش اساسی است هر چند داستان آن به صد سال قبل باز میگردد اما راهبردهایی برای وضعیت امروزی منطقه غرب آسیا دارد.
✅گرترود بل در این فیلم با شناختی که از فرهنگ و نظام روابط قبیلهای و عشیرهای اعراب به دست آورده است نهایتا این راهبرد اساسی را ارائه میکند که برای ادامه استیلا و سیادت بریتانیا بر این مناطق باید آنها را به شیوهی خوشان « درک» کرد و « آزادی» و « کرامت» مردم این منطقه راهی متفاوت از شیوههای « دموکراسی» دارد.
بنا بر این راهبرد غرب باید با تاکید بر « عصبیت قومی» آنها باشد.در این صورت کشورهای متعدد عربی از دل یک امپراتوری بزرگ اسلامی بیرون خواهد آمد که کنترل آن به مراتب سادهتر از اعلام منازعه با یک کشور بزرگ عربی یا اسلامی هست.
هر چند گرترود بل بر یکپارچگی فهم شرق تاکید میکند اما راهبرد کنترل او بر مناطق غرب آسیا تشکیل کشورهای متعدد است. از همین رو تنها از یک خاندان یعنی خاندان هاشمی و توسط دو برادر دو کشور عراق و اردن ایجاد و تاسیس میشوند.
از سوی دیگر با مطالعهی ضعف و قدرت قبایل آینده حکومت در منطقهای دیگر تعیین میگردد و به نتیجه میرسند که تنها « آلسعود» ظرفیت حکومت در شبهجزیره عربستان را دارد.
✅چرایی ساخت چنین فیلمی در سال ۲۰۱۵م را باید در تجارب اخیر آمریکا در غرب آسیا و بازنگری در برخی از سیاستهای جمهوریخواهان و سیاستمداران جنگطلب پیشینی باید دانست.
حمله به افغانستان و عراق در سالهای نخستین قرن بیست و یکم از سوی آمریکا و شکست در اعمال راهبرد حضور در این کشورها بازخوانی روندها و شناخت مردم این سرزمین را برای سیاستمداران و اتاقهای فکر وابسته به سیاست ضروری ساخت.
شرقشناسی هالیوود، مجید سلیمانی ساسانی، صفحات ۱۷۷ الی ۱۷۹
#شرقشناسی
#استعمار_شناسی
🆔 @m_rasad
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۱)
سفرنامه راهی برای تبادل فرهنگی بین ملتها
یکی از مهمترین راههای تبادل آگاهانه در امور فرهنگی نوشتن و خواندن سفرنامه است. متن سفرنامه بیشتر در میان نخبگان فرهنگی کشورها و ملتها رواج دارد جذابیت بسیاری میتواند داشته باشد. این گونهی ادبی و علمی در تاریخ معاصر ایران و جهان رواج بسیاری داشته و دارد. مطالعهی سفرنامه یکی از دلمشغولیهای علاقهمندان به فرهنگ ملل مختلف است.
وحید یامینپور نویسنده و از اهالی فرهنگ کشور مردادماه سال ۱۳۹۵ به ژاپن رفته است. او با قلم خوب خود این ماجرا را روایت کرده است. این سفر به همراه برخی از چهرههای هنری و فرهنگی به منظور حضور در مراسم یادبود انفجار اتمی هیروشیما بوده است. برخی از جنبههای فرهنگی روایت این سفر در ادامه میآيد. فرهنگی که نشانههای آشکاری از استعمار غربی در آن دیده میشود.
اولین شیرینکاری یامینپور توصیف دلنشین گروه همراهان یعنی پرویزپرستویی، حبیب احمدزاده، محسن یزدی مستندساز، مازیار میری، علی اکبر سیاح طاهری، دکتر فضلاله موسوی استاد دانشگاه و چند نفر جانباز است. تقابل فرهنگی ژاپن غربزده با اسلام و عرفان شرقی در روایت او بخش قابل توجهی از توصیفات فرهنگی وی است. آن جا که به پذیرفتن نظم ریاضی غربی آنها را متهم میکند. رفتارهای عجولانهی ژاپنیها را به صورت جدی نقد کرده و آن را مسخره مینامد. در پیادهشدن از هواپیما، در سوار شدن مترو و در برنامهی اصلی که یادبود هیروشیما باشد این نقد او خود را نشان میدهد.
یامینپور میگوید غرور ملی مردان ساموراییها را خیلی نمی توان در ژاپن امروز دید اما از این که زبان ژاپنی در فرودگاه بینالمللی اوساکا تنها زبان رسمی هست به صورت تلویحی ستایش مینماید. جالبتر آن که اثری از زبان انگلیسی در تابلوها و اطلاعرسانی دیده نمیشود و سختتر آن که خود ژاپنیها هم با زبان انگلیسی آشنایی چندانی ندارند.
#استعمارفرهنگی
#غربزدگی
#استعمارشناسی
@m_rasad
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی (۲)
توصیف مراسم یادبود هیروشیما بخش مهم دیگر این سفرنامه هست. در این بخش ژاپنیها با اعتراف به خشونت خود در جنگ از گریزناپذیری بمباران هستهای توسط آمریکا سخن میگویند که در یک کلام میشود روایت آمریکا از ماجرا. در نهایت نیز یک بازمانده از روایت لحظهی انفجار میگوید.
آشنایی نویسنده با دو جوان همفکر و دانشجو در توکیو بخش مهمی از تجربهی او میشود. او با این دو جوان به لایههای زیرین جامعه ژاپنی سرک میکشد و تجربیات خود را برای خوانندهی ایرانی نقل میکند. در ابتدای فصل « توکیو قلیان ندارد» نویسنده به ماجرای حضور خود در معبد نینجا مینویسد. پس از آن توصیف تفریح و سرگرمی در میان مردمان تلاشگر و پرکار ژاپنی و غربزدگی فرهنگی بخش مهم این روایت است. او در این زمینه روایتی از ماساژ و اختلاط صمیمانهی زنان و دختران برای مردان میگوید. از این که روسپیگری در ژاپن قانونا ممنوع است اما این فعالیتها خود میتواند بستری برای ارتباطات مخفیانه باشد تا قانون نیز دست و پاگیر نباشد. البته یامینپور به زیبایی ثمرهی این نوع زندگی غربی را قربانی شدن عشق حقیقی میداند. در پایان این بخش روایتی نیز پوشش عجیب و غریب بخش قابل توجهی از جوانان میآورد. این که رنگهای غیرطبیعی مو همچون بنفش، طلایی، قرمز شرابی و خردلی رواج دارد و عمل زیبایی چشم و پلک و البته برخی اعضای دیگر نیز در میان جوانان دیده میشود.
یامینپور در پایان روایت خود از جهانیشدن فرهنگ یا غربیشدن جهان گلایه میکند و از ندیدن لوطیهای تهران به همان اندازهی آب رفتن ساموراییها ابراز ناراحتی میکند.
#استعمارفرهنگی
#غربزدگی
#استعمارشناسی
@m_rasad
________________________
❇️همایش تجربه نگاری و تولید دانش انقلاب اسلامی
✅به همراه رونمایی از مجموعه کتب 10 جلدی تجربه نگاری حلقه های میانی موفق
🔘سخنرانان:
🔰حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔰سردار محمدعلی جعفری: مسئول قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله الاعظم (عج)
🔰سید احمد عبودتیان: مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج)
⏱زمان: سه شنبه دوم اسفند ماه ۱۴۰۱
ازساعت ۱۴ الی ۱۸
🔹مکان: میدان فلسطین، سالن همایش کوثر واقع در مسجد امام صادق (ع)
________________________
#حلقه_میانی
#تجربه_نگاری
#تولید_دانش
#رونمایی_کتاب
#امتداد
#الگو
@mtedad_org
________________________
جزوه تحولی بزرگ در مقیاس جهانی.pdf
2.29M
⁉️ جزوه "تحولی بزرگ در مقیاس جهانی"
🔹 ضرورت آمادگی جریان فکری انقلاب اسلامی برای نقشآفرینی فعال در هندسهی جدید جهانی
👤 آیتالله میرباقری
#جزوه
#تحولی_بزرگ_در_مقیاس_جهانی
📚منبع: رسانه تخصصی گرا
🆔 @geraa_ir
🆔 @m_rasad
آخرین انقلاب بزرگ، رحیمپور ازغدی.mp3
6.57M
🎙 #بشنوید | آخرین انقلاب بزرگ
🔹 ۵ کشوری که تحت کنترل صددرصد بودند، هر ۵ تا از کنترل غرب خارج شده و وارد اردوگاه انقلاب اسلامی شدند.
🔹 دوتا پایگاه اصلی داشتند، ایران و اسرائیل. انقلاب هردو را دارد از غرب میگیرد.
🔹 اسرائیل یک رژیم نیست، بلکه سمبل کل غرب در جهان اسلام است. اگر رژیم صهیونیستی سقوط کند، فروپاشی کل تمدن غرب در جهان اسلام شکل میگیرد.
👤 حسن رحیمپور ازغدی
#آخرین_انقلاب_بزرگ
#مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی
🆔 @m_rasad
ایمان، رحیمپور ازغدی.mp3
5.75M
🎙 #بشنوید | قدرت بزرگ ایمان
🔹 به اعتراف معاون رئیس جمهور آمریکا؛ ۴ قدرت ژئوپولیتیک سرنوشت سیاسی جهان را تعیین میکنند. آمریکا، روسیه، چین و ایران. مرکز انرژی و ایدئولوژی در دنیا، خاورمیانه است. در خاورمیانه نیز قدرت اصلی ایران و انقلاب اسلامی است.
🔹 یک فردی که به کارش ایمان دارد، برابر است با هزار آدمی که فقط به دنبال منافع خودشان هستند. در انقلاب ایران دیدیم که ایمان از هیچ، همه چیز میسازد.
👤 حسن رحیمپور ازغدی
#قدرت_بزرگ_ایمان
#مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی
🆔 @m_rasad
6.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 کلمه به کلمه مثل یک لوح آسمانی
👈 حضرت آیتالله خامنهای (مدّظلّهالعالی) دربارهی پیام امام خمینی (رضواناللهعلیه) دربارهی حوزه و روحانیت معروف به «منشور روحانیت»
🔹 «انسان باید این پیام را مثل یک لوح آسمانی مکرّر بخوانید و روی کلمه کلمهی آن تأمّل کند و التذاذ روحی و معنوی ببرد.
🔺 اینها فیوضات معنوی پروردگار بر قلب امام عزیز ما است.»
🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» دربارهی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
📌 #مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی
🆔 @m_rasad
منشور روحانیت حضرت امام خمینی(رحمه_الله_علیه).pdf
8.69M
🔰 پیام (منشور روحانیت) به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات
🗓 سوّم اسفند سالروز صدور «منشور روحانیت» دربارهی حوزه و روحانیت در سال ۱۳۶۷
#امام_خمینی
#منشور_روحانیت
📌 #مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی
🆔 @m_rasad
20.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بازنشر به مناسبت کودتای انگلیسی رضاخان در #سوم_اسفند
🔸️چرا رضاخان بیست سال میتواند شاه بماند اما امیرکبیر را سه سال هم تحمل نکردند و او را به شهادت رساندند؟
🔸جان لاک که در غرب به پدر آزادی مشهور است، در کتابش درباره آزادی انسانها چه می گوید؟
🔸چگونه ممکن است که کسانی که بدترین رفتارهای استبدادی و غیرانسانی را دارند، علم آزادی را به دست می گیرند و شعار تجدد و زندگی می دهند؟!
#استبداد_رضاخانی
#کودتای_رضاخانی
#سوم_اسفند
📚منبع:
🆔 @saeedjalily
📌مرکز_رصد_و_مطالعات_فرهنگی_و_اجتماعی
🆔 @m_rasad
ریشهها و زمینههای فکری اصلاحات ارضی(۲)
به چند دلیل محمدرضا شاه با توصیه و پیگیری آمریکا سیاست اصلاحات ارضی را در ایران پیاده سازی و پیگیری کرد. سه دلیل برای این اقدام برشمردهاند. اولا ممانعت از بروز انقلابهای چپ در کشورهای تحت نفوذ آمریکا، دوم خرد کردن قدرت سیاسی و اقتصادی زمینداران بزرگ که گرایش مذهبی و سیاسی متفاوت و مخالف با پهلوی نیز داشتند و در نهایت نابودی اقتصاد کشاورزی و وابستهشدن کشور به آمریکا و کشورهای توسعهیافتهی کشاورزی
فارغ از این دلایل که برای بسیاری از سیاستمداران، مدیران و مردم آن روزگار و حتی امروز نیز قابل لمس و درک نیست. امروزه ما حتی پس از سالیان دراز از مشکل کشاورزی بومی در ایران رنج میبریم. در این بخش با مروری بر خاطرات مدیر اجرایی این پروژه با ابعاد دیگری از این ماجرا آشنا خواهیم شد. عباس سالور از سویی خود را تنها مدیری اجرایی میداند که طبق قانونی عمل کرده است و به دفاع از اجرای مرحلهی اول طرح میپردازد. از سوی دیگر از ابعاد و نتایج این طرح و ارتباط آن با سیاستهای استعماری ابراز بیاطلاعی میکند. نکتهی جالب دیگر آن که عباس سالور با سادگی خاصی خود را مبری از غصب اموال مردم میداند
به نظر من اصلاحات ارضی در ایران موضوعی اجتناب ناپذیر بود. با اشغال ایران در میان جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۲۰ه.ش و تاسیس حزب توده فکر تقسیم زمین در روستاهای ایران توسط اندیشههای کمونیستی شوروی ریشه دوانیده بود. البته در ایران ما فئودال نداریم زیرا فئودال باید برای خود قشون و نیروی نظامی داشته باشد که ما در کشورمان چنین چیزی نداشتیم. اما مالک و زمیندار داشتیم.( ص ۱۹)
در ماجرای پیشهوری در آذربایجان یکی از کارهای او الغای مالکیت بود. مالکین هم یک عده تسلیم شدند و یک عده از روستای خود فرار کردند. این مشکل هم بیشتر در آذربایجان و زنجان بود. این اتفاق برای بار دوم در ایران موجی از اندیشهی الغای مالکیت را ترویج کرد. مرحلهی سوم در دولت مصدق بود که صحبت از لغو عوارض مالکین بود. یعنی در بعضی از دهات مالکین از هر خانوار روستایی چیزی به صورت نقدی و یا جنسی میگرفتند و روستائیان مجبور بودند در طور سال مقداری روغن، برنج، مرغ، پول یا هیزم و بیگاری به مالکین بدهند و در بعضی از مناطق که ارباب میخواست ساختمان بسازد زارعین بایستی علاوه بر پرداخت اقلام فوق بدون دریافت حقوق به عنوان کارگر بیگاری بدهند. در زمان مصدق این عوارض ملغی شد و به طور کلی از بین رفت.( ص ۲۱)
#اصلاحاتارضی
#استعمارشناسی
#فرهنگ