▫️ رابطهی بین توجه و تاثیرش در رفتار
-بیانات استاد تحریری
•| @m_serat |•
خداوند، مبدأ همۀ نعمتها
آیت الله حائری شیرازی:وقتیکه میخواهید غذایی را به طفل بچشانید، دیگ غذا را به دهان طفل نزدیک نمیکنید، بلکه قاشق را بهطرف دهانش میبرید. غذایی که در قاشق است، از او نیست از دیگ است، و انسان اگر نداند که آنچه در قاشق است از دیگ است، تصور میکند از قاشق است، ازاینرو به قاشق عشق و علاقه پیدا میکند؛ ولی اگر بداند که آنچه در قاشق است، در دیگ و از دیگ است، بهجای آنکه شیفتۀ قاشق شود، شیدای دیگ میگردد؛ یعنی به آن منبع اصلی مایل میشود. محبت پدر و مادر به فرزند مانند همان غذایی است که در قاشق است. انسان هنگامیکه بفهمد همۀ محبتهایی که در زندگی به او شده، از دیگ محبت الهی است که در این ظروف ریخته شده، بهجای آنکه به این ظروف متوجه شود، به آن منبع توجه خواهد کرد.
📖 تمثیلات علمی، صفحه 24
•| @m_serat |•
📢 رهبر معظم انقلاب: من به شما عرض میکنم به حول و قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت. ۱۴۰۳/۹/۲۱
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️رهبر معظم انقلاب: در پیشرفتها و موفّقیّتها «غرور» سم است؛ در ناکامیها و مشکلات «انفعال» زهر است؛ باید مراقب این دو باشیم.
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️رفع موانع خودسازی با بهرهمندی از جاذبۀ قرآن کریم
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️مؤمن و منافق؛ در برابرِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه
🎙استاد حامد کاشانی
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️آمریکاییها چه برنامهای برای ایران چیدهاند؟؟
•| @m_serat |•
نشانۀ محبت خدا
آیت الله حائری شیرازی:انسان وقتی با خدا صمیمی شد، اوّلین اثرش این است که دلش نمیخواهد سِرّ بین خودش و خدا فاش شود. دلش نمیخواهد هیچ کس خبردار بشود از آن رابطهای که با خدا دارد. دلش میخواهد آن را قایم کند.
•| @m_serat |•
▫️امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
هرکس به دیگران ظلم کند، گرفتاری آن را در خودش یا در مالش یا در فرزندانش میبیند.
📘 الکافی، جلد 2، صفحۀ 332.
•| @m_serat |•
انگیزه دخالت سیاستمداران در مسأله زنان
رهبر معظم انقلاب:امروز در دنیا مسئلهی زنان از جنبههای مختلف مطرح است...در این مسئلهی زن هم، سرمایهداران عالم و سیاستمداران عالم...مثل همهی مسائل سبْک زندگی دخالت میکنند...انگیزه چیست؟ انگیزه، دستاندازی سیاسی و استعماری است...این انگیزهی در واقع جنایتکارانه را، انگیزهی فسادانگیز را در زیر یک ظاهر فلسفی، در زیر یک ظاهر نظری، در زیر یک ظاهر انساندوستانه پنهان میکنند...در حدود یک قرن پیش، مثلاً بحث آزادی زن و استقلال مالیِ زن را مطرح کردند، که زن استقلال مالی داشته باشد یا آزادی داشته باشد؛ ظاهر خوبی داشت امّا باطنش چه بود؟ باطنش این بود که کارخانجاتشان احتیاج به کارگر داشت، کارگر مرد کافی نبود،میخواستند زنها را برای کارگری بیاورند، آن هم با دستمزد کمتر از مردان...یک نمونهی دیگر که البتّه ربطی به مسئلهی زن ندارد، مسئلهی آزادی بردگان در آمریکا است؛ در اواخر قرن نوزدهم...شعار آزادی بردگان را دادند...باطن قضیّه این بود که جنوبیها در کار کشاورزی بر کار مسلّط بودند، [آنجا] زمینهای کشاورزی بود و بردگان در این زمینها به صورت مجّانی کار میکردند؛ بَرده بودند، با [حقوق] بخور و نمیر. شمالیها تازه به صنعت دست پیدا کرده بودند و احتیاج به کارگر داشتند؛ کارگر به اندازهی لازم وجود نداشت، مایل بودند از این بردگان به عنوان کارگر در کارخانهشان استفاده کنند؛ راهش این بود که بگویند شماها آزادید، بیایید اینجا در کارخانه کار کنید! در واقع، از بردگی کشاورزی و مزرعه، آنها را به بردگی کارخانه کشاندند؛ باطن قضیّه این بود. این بیصداقتیِ غربیها است.امروز هم همینجور است. در این جنجالهای موجود دنیا در زمینهی زن، مسئلهی فمینیسم، مسئلهی حقوق زن، مسئلهی آزادی زنان و حقوق زنان، ظواهر کار است؛ پشت اینها سیاستهایی هست، انگیزههای ناسالمی وجود دارد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
•| @m_serat |•
قطع برق و هشدار نسبت به عوامل نفوذی
آیت الله حائری شیرازی:اگر برق مرتباً قطع و وصل بشود، این برای یک خانه ممکن است تأثیر بدش فقط تا این حد باشد که دستگاهی را بسوزاند، امّا برای یک کارخانه تأثیرات شگرف و کوبندهای دارد. کارگر دارد کار میکند که با رفتن برق، کار تعطیل میشود و علیرغم اینکه حقوق میگیرد، کالایی تولید نمیکند. از این جهت مسئلهٔ انرژی در کشور ما یک مسئلهٔ حیاتی است. مخصوصاً الآن که قیمتها دارد میرود بالا و ممکن است بعضی جاها سر و صدا ایجاد بشود. به وسیلهٔ همین عامل، میتوان حرکتهایی را در جامعه شکل داد. اگر یک عامل #نفوذی در جایی حضور داشته باشد، خیلی راحت میتواند مشکل درست کند و مسئلهزا بشود!
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️یادآوری نعمتها، سبب جذب محبت الهی
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️خادم ملت یعنی ...
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام نظارت دارند!
•| @m_serat |•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️شرط وفا و مروت
•| @m_serat |•
پیام پرمحتوایی به نام «سلام کردن» که به ابعاد آن کمتوجهی میشود
اسلام براى هنگام برخورد كردن افراد با يكديگر شعارى وضع كرده است كه از خود اسلام است، قبل از اسلام نبوده و ابتكار خود اسلام است: سلام، سلام عليكم.
آیا در ميان همه شعارهايى كه افراد و ملتها در برخورد با يكديگر دارند، از سلام و سلامٌ عليكم شعارى پرمعنىتر و عاليتر و مترقىتر پيدا میکنيد؟ آخر چه از اين عالیتر؟ دو نفر به همديگر مىرسند، اعلام سِلم و سلام با يكديگر مىكنند. مىگويد سِلم بر تو، سلامت و صفا براى تو آرزو مىكنم.
اين اعلام صلح و صفاست از يک نظر. اسلام دين صفا و صلح و خير است، دين اخوّت و برادرى است. سلام کردن يعنى من برادر تو هستم و تو برادر من هستى و من براى برادر خودم آرزو مىكنم (تعبير آرزو هم غلط است، بلکه دعا مىكنم صحیح است، آرزوى مسلمان دعاست) یعنی دعا می كنم سلامت و تندرستى را، سلامت روحى، سلامت اجتماعى، سلامت جسمى، انواع سلامتها را.
📝 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۱۹۲ (با تلخیص)
•| @m_serat |•
#برگی_از_کتاب
🔹ارکان توبه که عبارتند از «ندامت قلبی، استغفار زبانی، عزم اصلاح و اصلاح»، باید محقّق شوند تا توبه پذیرفته شود، امّا رکن اساسی منزل توبه، ندامت قلبی است که اگر واقعی باشد، به دنبال آن، سایر ارکان توبه، محقّق میگردند. یعنی به صرف پیدا شدن حالت درونی پشیمانی از گناه، توبه پذیرفته میشود؛ زیرا لازمۀ پشیمانی، اظهار پشیمانی(استغفار زبانی) و تصمیم بر ترك گناه (عزم اصلاح) و عمل بر طبق دستورات الهی(اصلاح) است؛ به بیان دیگر، اگر كسی از عمل زشت و ناهنجار خویش، اظهار پشیمانی ننماید یا تصمیم بر ترك گناه نداشته باشد یا طبق فرمان حقتعالی عمل ننماید، در حقیقت نسبت به گناه خود پشیمان هم نشده است.
📚 برگرفته از کتاب توبه اثر آیتالله العظمی مظاهری، ص 49.
•| @m_serat |•
بهشتیان از هوش رفتند!
آیتالله مصباح یزدی(رحمةاللهعلیه):
یک حدیث در کودکی از یک آقای ملایی که داشتیم، مرحوم آقا شیخ غلامرضا خراسانی، شنیده ام. ایشان روی منبر بود و من بچه بودم و از ایشان شنیدم اما از بس خوشم آمده در یادم مانده است.
با آن لهجه یزدی می گفت: «جونم! فکر آن جایی باش که وقتی حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به روی امیرالمؤمنین(علیهالسلام) می خندد بهشت ها پر از نور می شود.»
روایت این است که «وقتی حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) در بهشت به روی امیرالمؤمنین(علیهالسلام) لبخند می زنند از بین دندان هاشان، بین [دندان های ثنایا]، نوری پخش می شود که همه بهشت را فرا می گیرد. مؤمنان از لذتی که به خاطر دیدن آن نور می برند، مدهوش می شوند.»(بحار الأنوار، ج ۴۳، ص۱۲۹)
چنین کسی دیگر از این که در بهشت گوشت و مرغ بخورد، لذت می برد؟! یک لبخند حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) برای بهشتیان چنین اثری دارد؛ یک لبخندش! این چه مقامی است؟! خدا این مقام را برای شیعیان شان معین فرموده، می گوید به این طرف بیایید، خیلی ارزش دارد. دل به این زخارف دنیا نبندید، این ها اسباب بازی است؛ «وَمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ»(انعام، ۳۲)
آن چه باید به آن دل ببندید آنجاست. اگر می خواهید به آنجا برسید باید سعی کنید در هر حالی، مطابق آن که خدا می خواهد عمل کنید، هر چه باشد؛ گاهی شادی است، گاهی غم است، گاهی جنگ است، گاهی صلح است، هر چه او می خواهد.
فهمیدن این خیلی مشکل نیست. پیدا کردن راهش هم خیلی مشکل نیست. الحمدلله خدا رهبری به ما داده که در پیچیده ترین کارها، با سر انگشت اشاره می کند و راه را نشان می دهد. ایشان اولاد همان حضرت زهرا(سلام الله علیها) ست. ما کم نداریم، یک کمی همت می خواهد که اولاً بفهمیم و بشناسیم، بعدش هم عمل کنیم. تصمیم بگیریم آن چه به ما فهماندند را جدی بگیریم.
۱۳۹۴/۰۵/۰۴
•| @m_serat |•