eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
546 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم در انتخاب «مجلس عزای حسینی و مداحی» دقت کنند / رسالت و وظیفه عمده عالمان و فقیهان جامعه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی، کتاب و سنت و آشنا کردن جامعه به وظایف خود است ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت وگو با شفقنا اظهار داشت: یکی از پرسش های اصلی و اساسی که امروز در جامعه ما بسیار مورد بحث و گفت وگو است، نسبت «روحانیت با مردم» و همچنین نسبت «مردم با روحانیت» است. با توجه به جایگاهی که روحانیت در دین پیدا کرده اند، نسبت این گروه با مردم را «دین» مشخص می کند و روشن می نماید که چگونه بایستی با مردم تعامل داشته باشند و وظیفه آنان در مقابل مردم چیست. ▫️ وی به مباحث و برنامه دین درباره رابطه میان روحانیت و مردم اشاره و خاطرنشان کرد: این اطمینان را داریم که دین از ناحیه خدای عالم برای بشر آمده تا او را هدایت کند و او را به سعادت برساند، آنچه که هدایت کننده است و زمینه سعادت انسان را فراهم می کند، دین است که تنها از راه حق تعالی به بشر می رسد و انبیاء الهی در این رابطه فقط پیامبران و پیغام آورانی هستند که دین را برای بشر به ارمغان آوردند. بنابراین اصل دین با اراده تشریعی خدای عالم شکل می گیرد و پیامبران ابلاغ کنندگان پیام الهی هستند و جز پیام الهی هیچ چیزی را از خود ندارند، نه کاهش و نه افزایش بلکه عین دین را ابلاغ می کنند و بارها پیغمبران و خصوصاً پیغمبر اسلام این شهادت را از مردم گرفته است که پیامبر(ص) دین خدا را به طور کامل ابلاغ کرده و چیزی را از دین فروگذار نکرده خصوصاً در صحنه غدیر و خطبه ای که حضرت به همین مناسبت ایراد فرمودند. ▫️ وی ادامه داد: پیامبران آمدند تا آنچه را که خدای عالم به عنوان دین برای بشر آورده است با دو جلوه تعلیم که مسایل آگاهی و معرفتی است و مساله تزکیه که بحث های تربیتی و پرورش انسان ها در مسیر خیر و کمال است را انجام دهند. لذا خداوند فرمود: «یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ» این دو نقش اساسی و وظیفه و رسالت عمده انبیای الهی است که دین را در قالب تعلیم و تزکیه برای بشر آورده اند و تردیدی نیست آنچه را که آورده اند جز اراده حق نبوده است. ▫️ وی به وظیفه عالمان و فقیهان اشاره و تصریح کرد: بعد از مرحله ای که به عنوان دین از ناحیه پیامبران به بشر ابلاغ شد، رسالت عالمان، فقیهان و دین شناسانی مطرح است که آنها هم دو وظیفه و رسالت عمده دارند. در حقیقت درست است که منبع معرفتی و تعلیم و تزکیه را پیامبران آورده اند، اما آن کسانی که مخاطب اول این امور هستند، عالمان، فقیهان و کارشناسی هستند که وظیفه دارند به مراکز و حوزه های علمی مراجعه کنند و در آن حوزه ها و دانشگاه های علمی که ائمه(ع) موسسین و بنیانگذاران آن هستند، دین را به درستی و فقیهانه و با آشنایی کامل دریافت کنند. «لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ». ▫️ حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی افزود: دو رسالت و وظیفه عمده برعهده عالمان و فقیهان جامعه است، یکی اینکه تلقی درست و فقیهانه از انبیای الهی و کتاب و سنت داشته باشند و دوم اینکه انذار کنند و جامعه را نسبت به وظیفه خود آشنا کنند و نسبت به اوامر آنان را پیرو و مطیع قرار دهند و سعی کنند که آنها به زواجر نزدیک نشوند که این همان انذار است. بنابراین اگر نقش پیامبران تعلیم از یک سو و تزکیه از سوی دیگر است، نقش فقیهان و کارشناسان دین، تفقه و علم صائب پیدا کردن از یک طرف و انذار قوم و هراسان کردن مردم از بدی ها، گناهان، عصیان و طغیان از سوی دیگر است. مطالعه کامل: 🌐 http://news.esra.ir 📚 مصاحبه با شفقنا تاریخ جلسه: 1401/05/09 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: اول تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
تاکید بر جهانی سازی شعائر حسینی/ شعائر حسینی برخواسته از متن این مکتب و این نهضت و قیام هستند 🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: خدای عالم در کتاب عزیزش قرآن مجید مسئله و شعائر توحیدی را به صورت یک برنامه در دستور کار جامعه اسلامی قرار میدهد و مؤمنان آن جامعه را خطاب می کند و می فرماید: ﴿وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ﴾، اگر کسی شعائر توحیدی را احیا کند و محترم بشمارد و در مقابل آن شعائر خاضع باشد چنین فردی از تقوای قلب برخوردار است. ▫️ وی افزود: بنابراین هر مکتبی در درون خود یک سلسله علائم و نشانه های برجسته ای دارد که به وسیله آن شناخته می شود و جامعه ای که با آن آشنایند و مأنوس اند و راه ارتباط با آن مکتب را دارند، آنها با تعظیم آن در حقیقت به جایگاه آن مکتب رسیده و خود را با آن مکتب بیشتر مأنوس می دارند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شعائر حسینی اذعان داشت: مثل مکتب اسلام یک سلسله شعائری دارد و جامعه برای آنکه با آن مکتب ارتباط برقرار کند نیاز دارد که این شعائر را بشناسد و خود را با آنها پیوند بزند و ارتباط وثیق ایجاد کند تا آن مرام و آن آیین و آن مکتب به جان انسان بنشیند. ▫️ وی با تاکید بر اظهار داشت: امام حسین علیه السلام با این حماسه ای که آفرید و مکتبی که خلق کرد مسیری را برای جوامع انسانی باز کرد. نه تنها جوامع اسلامی بلکه جوامع بشری از این مکتب و آیین درس زندگی می آموزند را براساس این مکتب تجربه می کنند لذا لازم است که این شعائر توسط جامعه شیعی به معرفی شوند. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: امروزه درست است که شعائری همانند عزاداری، گریه کردن، نوحه سرایی، مرثیه سرایی، اینها در حوزه تشیع تعریف شده است و ما در خلوت تشیع اینها را داریم، اما جهان مترصد است و منتظر است که این مکتب را بشناسد و شناخت این مکتب با شعائر اوست. ▫️ وی تاکید کرد: برخواسته از متن این مکتب و این نهضت و قیام هستند و ارتباط وثیقی با آن ریشه ها و اصول این جریان را دارد لذا باید به جهان معرفی شوند. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی بیان داشت: مسئله عزاداری و گریه کردن و اشک ریختن و امثال ذلک لباس سیاه پوشیدن همه اینها از و علائم عزای ابی عبدالله است و بسیار هم مورد تأکید و توصیه است و بسیار ارزش و ثواب دارد اینها بجای خود محفوظ است اما شعائری که با اصالت است و برخواسته از آن ابی عبدالله و مغز و روح آن نهضت است آنها باید معرفی بشود. ▫️ وی افزود: جهان منتظرند ببینند که آن روح را باید چگونه شناخت و شعائر و این مکتب می تواند ما را به این نگاه و به این مکتب بیشتر آشنا کند. ⏪ برنامه تلویزیونی ـ جلسه اول تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
29.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: دوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
💠 اصلاح جامعه ▫️می ‌گویند جامعه ما از می ‌گوید و می ‌گرید، ولی وقتی از مسجد و حسینیه بیرون رفت به همان کار خودش می ‌پردازد؛ در بازارش، در بانک ‌هایش، در اقتصادش، در سیاستش، آیا واقعاً این گونه است؟! ما نباید الهام و علم و آگاهی را از اینجا بیاندوزیم و به جامعه منتقل کنیم؟! ▫️ هیچ کس توقع ندارد که بیاییم این همه اشکالات و مسائل را حلّ و فصل کنیم، هر کسی در جای خودش و در حدّ خودش اگر لغزش ‌ها را ببیند تذکر بدهد بکند بکند و بگوید این سنّت پیغمبر نیست، این سنّت اهل بیت نیست، جامعه اصلاح خواهد شد. 📚 سخنرانی محرم تاریخ جلسه: 1397/06/29 🆔 @m_vaezjavadi
37.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: سوم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
محور حرکت حضرت سیدالشهداء بر اساس امربه‌ معروف و نهی از منکر بود ▫️ جامعه بشری امروز مرهون حرکت سالار شهیدان است که حرکتی آزادی‌ خواهانه، حق‌ طلبانه، عدالت ‌محور و دارای ویژگی‌ های ممتاز الهی و انسانی بشمار می ‌رود. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
محور حرکت حضرت سیدالشهداء بر اساس امربه ‌معروف و نهی از منکر بود ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا: جامعه بشریِ امروز مرهون است که حرکتی آزادی‌ خواهانه، حق‌ طلبانه، عدالت ‌محور و دارای ویژگی‌ های ممتاز و بشمار می ‌رود. ▫️ امام حسین (ع) می‌ خواستند حرکت خود را برای بیداری و توجه دادن و انتقال و القای حرکت اصیل رسول گرامی اسلام (ص) و مکتب اسلام به جامعه انجام دهند، اما چون حاکمیتِ جور اموی اجازه نمی ‌داد در مدینه بسیار محدود عمل می ‌کردند و وقتی حاکمیت تصمیم گرفت بیعت با امام حسین (ع) را مطرح کند، حضرت این بیعت را و با دستگاه ظالم می ‌دانست و نپذیرفت. ▫️ مانند شعار عدم سازش با ظالمان، پذیرش عزت و که «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است و یا بیان صریح امام حسین (ع) که فرمود آیا نمی ‌بینید که حق مورد عمل نیست و باطل مورد عمل است، یا دیگر بیان ایشان که به ‌جای سنت ‌ها نشسته‌ اند و من قیام می‌ کنم و این حرکت را انجام می ‌دهم تا بدعت ‌ها را از جامعه بردارم. ▫️ یکی از امتیازهای قیام سالار شهیدان حسین بن علی(ع) این است که این حرکت یا قیام یا نهضت و یا جنبشی که حضرت انجام دادند در چارچوب اتفاق افتاد، یعنی این‌طور نبود که حضرت بخواهد بر اساس روشی کار کند که یک روش انقلابی به معنای امروز باشد و بخواهیم هر مسئله ‌ای را علیه یک جریان برپا کنیم، لذا فرمود «من از برای تفریح و تفرّج و استکبار و بلند منشی و برای فساد و برای ظلم و ستم و بیدادگری خروج نکردم، بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم رسول خداست و می‌ خواهم امربه‌ معروف و نهی از منکر کنم و به سنت جدم و آئین و روش پدرم علی بن أبی طالب(ع) رفتار کنم»، بنابراین محور حرکت را می ‌توان بر اساس و دانست. 📚 مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاریخ: محرم 1444 قمری متن کامل مصاحبه: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: چهارم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : اموری از قبیل عدالت طلبی و آزادی خواهی هرچند ارزشمندند اما قیام امام حسین صرفاً برای اینها نبود بلکه برای بود... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
الگوگیری آزادی خواهان از نهضت امام حسین (ع)/ نهضت اباعبدالله الحسین بر مبنای یک اعتقاد و باور اصیل شکل گرفت ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشت: شعائر را باید شناخت و بر مبنای آن شعائر باید آن مکتب را به درستی و کرد. مکتب سالار شهیدان را براساس شعائری که در درون او نهفته است و از مغز و روحش نشأت می گیرد باید شناخت. ▫️ وی با اشاره به مبانی انقلاب ها بیان داشت: و ظواهر هر مکتبی ما را از مبانی آن مطلع می کنند. مثلا انقلاب های دنیا دارای یک سری مبانی هستند. انقلاب های مارکسیستی بر مبنای بی خدایی هستند اما انقلاب امام حسین علیه السلام برخواسته از یک و توحیدی است. یعنی این نهضت می رود که آن بنیان های اساسی را که مبانی و اصول هستند بشوند. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه افزود: انقلابی که انجام داد برای حرّیت، آزادی ، عدالت خواهی ، حق طلبی و مبارزه با ظلم و ستم بود. اینها شعائری است که باید راجع به تک تک شان براساس گفته ها نوشته ها بیانات و رفتار حسین بن علی سخن بگوییم زیرا اینها آن نکات برجسته (علیه السلام) هستند. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: ما نباید فکر کنیم که این نهضت یک نهضت بی ریشه است و امام حسین (علیه السلام) برای اینکه یک حرکت اجتماعی یک حرکت مردمی و نظایر آن را انجام بدهد این اقدام را انجام داد، نه! این نهضت بر مبنای یک و است که فرمود: «یَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» حضرت می فرمایند که من معتقدم و باور دارم آنچه که رسول گرامی اسلام آورده است از طرف خداست و حق است و «لا ریب فیه». ▫️ وی با اشاره به از نهضت امام حسین بیان داشت: درست است که جریان های آزادی خواه در دنیا مکتب حسین بن علی را پذیرفتند و نهضت سالار شهیدان است مورد احترام همه آزادی خواهان حق طلبان و کسانی هستند که دنبال آزادی و حرّیت اند، اما این معنایش این نیست که صرفاً برای حرکت هایی از قبیل آزادی خواهی، حق طلبی، عدالت خواهی این قیام ها را انجام داد. همه اینها ارزشمند است اما بسیار مهم است. توحید، رسالت و معاد از جمله مسائلی است که ابی عبدالله (علیه السلام) مبتنی بر این مبانی این حرکت را انجام دادند. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
26.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت معاونت رسانه بنیاد اسراء، همزمان با دهه اول ماه محرم ۱۴۰۱، برنامه تلویزیونی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تولید و آماده پخش می گردد. ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. ⏪ جلسه: پنجم تاریخ: محرم 1401 🆔 @m_vaezjavadi
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام این را کاملاً احساس کرد که از بین رفته است و بجای آن بدعت های باطل آمده اند لذا مبنای قیامش را قرار داد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله توحید است / امر به معروف و نهی از منکر، مبنای فقهی نهضت امام حسین (ع) ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: متأسفانه گاهی اوقات نشانه ها و علائمی ناصواب از یک مکتبی ارائه می شود، نشانه ها لزوماً باید از مغز و روح یک مکتب ریشه گرفته باشند و اصول و ریشه آنها در خود باشد و این از مسائلی است که اگر این نسبت بین شعائر و آن مبانی و اصول برقرار نشود آن مکتب آن گونه که باید شناخته نخواهد شد. ▫️ وی افزود: اصلی ترین و بنیادی ترین امر در نهضت سالار شهیدان مسئله است. باور به یکتایی و یگانگی پروردگار عالم باور به اینکه رسالت و معاد از و حقیقت اند و اینها در حقیقت هم مدّ نظر خود بنیان گزار این نهضت و قیام است و هم در این نظام دخیل است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مبانی فقهی نهضت امام حسین اذعان داشت:خود این مبنا را روشن کرد و فرمود آنچه که باعث می شود من چنین قیامی را انجام بدهم این است که برخواسته ام تا جامعه امت پیغمبر را به بکشانم. آنچه که در حقیقت در جامعه وجود دارد از بین بردن سنت های پیامبر و سنت های الهی است و به جا نشاندن بدعت ها بجای سنت هاست آن چیزی است که در حقیقت از دین نیست و بر دین وارد کرده اند و آن چیزی است که ریشه در دین دارد. ▫️ وی تاکید کرد: همواره امت ها باید خود را با سنت های مکتبش آشنا کنند و همواره سعی کنند که این در جامعه بماند. اگر این سنت ها کم کم ضعیف بشود و بعد از جامعه رخت بربندد و سنت های دیگر که بدعت هستند بجای آنها بنشینند طبیعی است که از آن مکتب فاصله گرفته خواهد شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی را مبنای فقهی نهضت امام حسین علیه السلام دانست و بیان داشت: حسین بن علی این را کاملاً احساس کرد که سنت های الهی و سنت های نبوی از بین رفته است و بجای آن سنت ها و بدعت های باطل بجا نشانده است. حضرت احساس کرد که باید جامعه را و نظام را به معروف امر کند و از منکر باز بدارد. امر به الهی و نهی از بدعت ها و سنت های شیطانی و طاغوتی و نظایر آن. لذا فرمود: آنچه که مبنای عمل من و کار من است که ما اگر بخواهیم به عنوان یک مبنای فقهی بدان توجه کنیم عبارت است از . منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: معاویه به خود جرئت نداد از اهل بیت بیعت بگیرد اما یزید در پی این کار بود لذا امام حسین به جای مسیر را در پیش گرفت... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
عدم سازش با ظلم از بارزترین ویژگی های مکتب حسینی است ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: در عالم سیاست این روش وجود دارد که افراد براساس توافقاتی که انجام می دهند سعی می کنند که نظرات همدیگر را تعدیل کنند و براساس آن منافعی بیایند و مسیر جامعه را براساس منافع خودشان پیش ببرند. وی با اشاره به صلح امام حسن علیه السلام اذعان داشت: اما علیه السلام از این جنس نبود. امام مجتبی (علیه السلام) برای اینکه وارد قضیه بیعت با جریان ظلم و تباهی اموی نشود مسیری را به عنوان یک و حق مدارانه ایجاد کرد و در آن صلح نامه اصولی را در حقیقت پایه ریزی کرد که در آن اصول امّهات اعتقادات باقی می ماند لذا هرگز همراهی و سازش با ظلم وجود نداشت. در آن صلح نامه الزاماتی وجود دارد که آن الزامات نشان از و تشخص ذاتی مکتب امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صلح به معنای بیعت نیست ابراز داشت: بیعت گرفتن اهل بیت (علیهم السلام) از مواردی بود که معاویه به خود این جرأت را نداد. اما وقتی یزید به حکومت رسید خواست که از علیه السلام بیعت بگیرد. این بیعت گرفتن یک امری است که کاملاً با آن سازش کردن همراه است لذا امام حسین علیه السلام به جای مسیر را انتخاب نمود. ▫️ وی افزود: خدای عالم در قرآن مجید مسئله مداهنه و را در حقیقت محکوم کرده است رد کرده است و هرگز به پیامبر گرامی اسلام اجازه نفرموده بلکه با صراحت تمام فرموده است که اهل خلاف مایل اند که تو را به سمت خودشان بکشانند: ﴿وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُون‏﴾ که اگر تو با آنها سرسازش پیدا کنی و سر موافقت با آنها را در مسیر کفر و شرک و باطل پیدا کنی، آنها هم به تو میلی بکنند و این هرگز جای مداهنه نیست. ▫️ حجت السلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: حسین بن علی براساس این که در قرآن آمده است و بر زبان و قلم امام مجتبی (علیه السلام) هم جاری شده بود فرموده بود که این کار که سازش با دستگاه ظلم و بیعت با جریان ظلم باشد از من ساخته نیست. در چندین نوبت سالار شهیدان حسین بن علی این نوع از مخالفت خودش را اظهار کرده است. بنابراین یکی از زنده ترین شعارها و شعائر حسینی است که حضرت با ظلم و ظالم و دستگاه ظلم و نظایر آن هیچ گونه همراهی ندارد. نمی شود بگویند که مثلاً حسین بن علی با جریانی مثل جریان اموی همراهی کرده و آنها تا حدّی تأیید کرده و آنها هم تا یک حدی با حضرت بودند. نه، ، حق است و مازاد بر حق باطل است ﴿فَمَا ذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاّ الضَّلاَلُ﴾ این منطق را در حقیقت که است حسین بن علی بر آن اصرار ورزید و این از مکتب حسین بن علی است. ▫️ وی عدم سازش با ظلم را بارزترین ویژگی دانست و بیان داشت: آنانی که با این مکتب آشنایند باید بدانند که دستگاه حماسی سالار شهیدان با دستگاه ظلم و تباهی و طغیان هرگز سر سازش ندارد این را باید جامعه اسلامی بداند. ما اگر محرّم را عظیم می شماریم باید بدانیم که شاخص ترین شاخص ها و شعارترین شعائر نهضت سالار شهیدان همین ناسازگاری و با دستگاه ظالم است. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
30.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: ششم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیّبه نرسیدند ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: امام حسین در نامه به بنی هاشم فرمود که هر کس در این مسیر با من همراه باشد به شهادت خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
کسانی که با امام حسین (ع) همراهی نکردند به حیات طیبه نرسیدند ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: حضرت یک حرکت معترضانه را آغاز کردند و چون حرکت، حرکت معترضانه بوده است اگر به صورت مخفی یا احیاناً به صورت تنهایی بخواهد اتفاق بیافتد این شایسته نبود لذا جا داشت که حضرت جمعیتی را که با او هستند همراه هستند اینها را با خود بیاورد و در مسیر این حرکت آنها را هم داشته باشد. وی افزود: ابی عبدالله(علیه السلام) به لحاظ نوع تعاملی که با حکومت داشت فرمود: «مِثْلِی لَا یُبَایِعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛ این مطلب به عنوان یکی از که به عنوان اولین شعار در این مباحث مطرح شد ذکر شد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام به بنی هاشم اذعان داشت: حضرت به بنی هاشم نامه ای نوشت و در آن نامه این معنا را مرقوم فرمود، مسیری که من انتخاب کردم مسیر سخت و دشواری است و هر کس در این مسیر با من همراه باشد به خواهد رسید اما اگر کسی مرا همراهی نکند و همراه من در این نهضت همپا نباشد او هم به نخواهد رسید، موفقیتی نصیب او هم نخواهد شد. ممکن است یک زندگی و یک حیاتی داشته باشد اما این حیات یک ای نیست حیات شایسته ای که پیامبر و آل او برای جامعه انسانی مورد نظر داشتند نیست. فتح و ظفری که در یک حیات الهی و نبوی برای انسان شایسته است، زمانی حاصل می شود که و همپایی با (ع) در آن باشد. ▫️ وی با اشاره به مسئله وداع امام حسین علیه السلام با قبر پیامبر صلوات الله علیه ابراز داشت: در ایامی که ابی عبدالله (علیه السلام) در مدینه بودند و به هر حال خواستند معترضانه بیعتی نداشته باشند و خودشان را به یک جای امنی برسانند و در آن فضا مسیر فکری خودشان را با جوامع مطرح کنند اتفاقات خُرد و کلان فراوانی افتاد که از جمله آنها وداع خود ابی عبدالله (علیه السلام) با قبر مطهر جدّ بزرگوارشان رسول گرامی اسلام بود. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی ادامه داد: سخنان هنگام سخنان بسیار دردناک و غمباری است که جامعه اسلامی باید این سخنان را بشنود و نحوه حرکت امام حسین (علیه السلام) و حوادث و اتفاقاتی که در آن دوران برای آن حضرت اتفاق افتاد را بداند. حضرت خطاب به پیامبر می فرماید که من فرزند خردسال تو هستم که تو در بین امت خودت او را قرار دادی و امت خود را به دوست داشتن و نسبت به او و تبعیت و پیروی از او فرمان دادی. ▫️ وی افزود: حضرت در ادامه فرمود ای رسول خدا! شهادت بده که اینها فرزند تو را تنها گذاشتند و شکست و ضعف و زبونی را بر او حاکم کردند «إِنَّهُمْ قَدْ خَذَلُونِی وَ ضَیَّعُونِی وَ لَمْ یَحْفَظُونِی»؛ مرا در بین خود حفظ نکردند رعایت فرزندی تو در بین امت تو را نکردند و تنها گذاشتند و این شکایت من نسبت به شماست تا روزی که شما را ملاقات کنم. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: هفتم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین یک بینه است / احیای سنت های الهی و اماته بدعت های باطل از اراده های سالار شهیدان بود ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء ، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: علت عدم استفاده امام حسین از امداد غیبی این بود که این نهضت یک و برای مردم باشد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین یک بینه است / احیای سنت های الهی و اماته بدعت های باطل از اراده های سالار شهیدان بود ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: اگر و ولایی امام حسین علیه السلام را بخواهیم بررسی کنیم، اینها به اذن الله در مُلک و ملکوت متصرف اند اینها صاحب هستند مقام عصمت اند هر چه را که خیری در او باشد و صلاحی در او باشد به اذن الله انجام خواهند داد بدون تردید. اگر کسی متوسل به آنها بشود قدرت این معنا را در هر امری آنها خواهند داشت. اما سرّ اینکه در مقابل یزید و یزیدیان به چنین شکستی راضی شدند برای اینکه اقتضای به گونه دیگری است. ▫️ وی افزود: وقتی که طایفه ای از یا افواجی از مسلمان های جن آمده بودند یا فرشتگان آمده بودند نوع پاسخ ها و جواب هایی که سالار شهیدان حسین بن علی به اینها داد این مسئله را روشن کرد. حضرت در پایان فرمود: «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ»؛ قَسم به خدا من از شما بر اینها قدرت بیشتری دارم من اگر بخواهم نیازی به قدرت شما و طوایفی از شما نخواهم داشت. «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ»؛ قسم به خدا ما و کرامت به اذن الله بر اینها قادرتر از شما هستیم. اما ما می خواهیم جامعه انسانی حرکت کند مسیر خودش را بشناسد و براساس بیّنه اقداماتش را انجام بدهد. ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این نهضت یک است اذعان داشت: را امام حسین (علیه السلام) این آیه را تلاوت فرمودند: «وَ نَحْنُ وَ اللَّهِ أَقْدَرُ عَلَیْهِمْ مِنْکُمْ وَ لَکِنْ ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾»؛ ما باید انسان ها را و افراد را در روز قیامت براساس بیّنه و برهان جلو ببریم. آنها در پیشگاه خدا باید بیّنه داشته باشند. نهضت ابی عبدالله یک بیّنه است یک و آشکار است. اگر کسی با نهضت ابی عبدالله مأنوس باشد می داند که قدم به قدم و همراهی با حق و و داد، اینها از اراده های جدّی سالار شهیدان حسین بن علی بود. و اماته بدعت های باطلی که دستگاه ظالمانه اموی پایه گذاری کرده اند اینها از اراده های سالار شهیدان حسین بن علی بود. ▫️ وی ادامه داد: حضرت می خواست تا امر الهی و معروف الهی در جامعه محقق بشود و منکر هر نوع منکری هر نوع چیزی که در پیشگاه عقل و وحی ناشناخته و منکر است به کناری زده بشود، احیا بشود لذا فرمود: ﴿لِیَهْلِکَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی‏ مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ﴾»؛ این مسیری که امام حسین (علیه السلام) برای خود انتخاب کرد یک مسیر عمومی است و حضرت مأمور به این مسیر است اگرچه به شهادت او و اهل بیتش و اسارت خاندانش منتهی بشود. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه تلویزیونی «شعائر حسینی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی ▫️ استاد مرتضی جوادی آملی استاد حوزه و دانشگاه در این برنامه، به تبیین شعائر حسینی پرداخته و در هر قسمت از آن، یکی از را شرح می نماید. جلسه: هشتم تاریخ: محرم 1401 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین مکاتب انبیای الهی را احیا کرد ▫️ پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی : نه تنها مکتب اسلام بلکه سایر آن گونه که قرآن احیا کرده است با خون حسین بن علی احیا شد... . 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi
نهضت امام حسین مکاتب انبیای الهی را احیا کرد ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در برنامه تلویزیونی شعائر حسینی که از تلویزیون اینترنتی اسراء و دیگر شبکه های رسمی بنیاد اسراء در فضای مجازی قابل مشاهده است ابراز داشتند: خیلی از بزرگان و اصحاب و یاران و همراهان گذشته سالار شهیدان از زمان پیغمبر تا سال شصت هجری اصرار داشتند که حسین بن علی بیعت کند حتی بعضی ها صلح برادرشان امام مجتبی (علیه السلام) را هم به زبان آورده بودند. از جمله ابن عباس که به حضرت می گفت همان طوری که شما در گذشته با معاویه کرده اید اکنون هم نسبت به یزید همراهی کنید و صبوری کنید. ▫️ وی افزود: این سخن بر ابی عبدالله بسیار سخت و دشوار بود. حضرت به او فرمود تو مگر جایگاه مرا نمی دانی؟ وضعیت من و خاندان مرا نمی شناسی؟ و نمی دانی که من در چه جایگاهی هستم؟ آیا این پیشنهاد همراهی و صبر و صلح با دستگاه ظلم به چه معناست؟ آیا تو فکر می کنی که من می توانم با کسی مثل معاویه و یزید کنم؟ ▫️ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جریان اذعان داشت: جریان صلح امام مجتبی (علیه السلام) به لحاظ مسائل سیاسی و اجتماعی آن روزگار یک ضرورت تاریخی است یک حتمیتی بود که غیر از این، هیچ چاره ای نبود و امام مجتبی (علیه السلام) هیچ راهی غیر از مسئله صلح نداشت، برای اینکه تمام یاران را به شهادت رسانده بودند یا آنها را از تیغ طمع و آز گذرانده بودند و آنها در حقیقت امام مجتبی (علیه السلام) را فروخته بودند و به راحتی می توانست امام مجتبی (علیه السلام) را هم به شهادت برساند و حاکمیت اسلامی را می پذیرفت و طبعاً آنجا هم امام حسین به شهادت می رسید. هیچ موفقیتی برای جهان اسلام وجود نداشت جز این صلح که مدتی مهلتی گرفته بشود و نفسی برای بماند و رمقی برای آن حاصل شود که بتواند بکند. ▫️ وی ادامه داد: اما زمانی که به جریان امام حسین (علیه السلام) رسید این فرصت بود که حضرت بتواند قیام کند و نهضتی بر پا کند و یک سنگینی را ایجاد کند و در جریان کربلا وضعیت مکتب اسلام را دوباره با شهادتش، با خونش دوباره احیا کند و لذا این مهلت بسیار سنگین و مهمی بود و ابی عبدالله (علیه السلام) از این فرصت استفاده کرد. درست است که به انجامید درست است که به اهل بیت منتهی شد، صحیح است که به اسارت و سر بر روی نیزه رفتن یاران و اصحاب بود و سختی های بی حدّ و حصری را بر اهل بیت (علیهم السلام) تحمیل کرد اما این تفکر شد و این اندیشه شد. نه تنها مکتب اسلام بلکه سایر آن گونه که قرآن احیا کرده است با خون حسین بن علی احیا شد. ▫️ حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی تاکید کرد: کسانی که هنوز هم فکر می کنند که ابی عبدالله احیاناً جای بیعت داشت و خواست در یک فرصتی در یک وضعیتی بیعت خودش را با یزید و امثال ذلک داشته باشد، این سخنان را بشنود و بداند که حسین بن علی با قاطعیت تمام هم به خودش یقین و اعتراف داشت و هم به عدم سازش و در مقابل او. منبع: 🌐 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi