eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
547 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد 🆔 @m_vaezjavadi
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی در گفت‌وگو با ایکنا: محمدرضا حکیمی عالِم اجتماع بود / اندیشه‌های حکیمی نادیده گرفته شد استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی می‌دید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالت‌خواهی نمی‌داد، بلکه اصلاً سبک زندگی‌اش بر مبنای عدالت بود. تمایزی که به‌طور مشخص می‌توان در اندیشه استاد محمدرضا حکیمی مشاهده کرد، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی و اجرای عدالت و حق در کنار علم و دانش و آگاهی و معرفت اصیل، باور نسبت به منابع وحیانی، بهره‌مندی از کتاب و سنت و همچنین اعتقاد و باور به حقیقت ولایت است که سرچشمه همه این اندیشه‌ها را در کتاب حماسه غدیر ایشان می‌توان مشاهده کرد. بسیاری ایشان را به‌عنوان اندیشمند، متفکر، عدالت‌خواه و صاحبنظر در علم و دانش می‌شناختند و معرفی کردند و پیام تسلیت دادند، ولی با وجود عدالت‌خواهی و قسط‌طلبی که استاد محمدرضا حکیمی بارها در گفتار، نامه‌ها و یادداشتی که به مناسبت جشنواره فارابی و تدفین پیکر شهدا داشت، کمتر به مسائل فکری ایشان توجه شده است. متن کامل مصاحبه👇👇👇 https://b2n.ir/t30499 news.esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
72-70. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.7M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 70 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی المظهر الرابع فی ماهیة القبر و عذابه و ثوابه اعلم أنّ للإنسان الكامل فی أیام كونه الدنیاوی أربع حیاتات: النباتیة و الحیوانیة و النطقیة و القدسیة... . . تاریخ نشست: 1400/06/02 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین اسدپور
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین اسدپور حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام و المسلمین آقای حسین اسدپور از اساتید و فضلای حوزه علمیه و مدیر سابق موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء، پیام تسلیتی صادر نمود. متن پیام ایشان بدین شرح است: انا لله وانا اليه راجعون رحلت و كوچ ابدى مسافر عالم بقا و شتابنده زود هنگام عالم فنا جناب حجت الإسلام والمسلمين آقاى حسين اسدپور(طاب ثراه) به باور نمى آيد. سالهاى متمادى با اين دوست فاضل، متخلق، ساده زيست و با انگيزه بالاى ايمانى و دينى هم بحث و هم درس بودم و جز ادب، اخلاق، محبت و رفاقت مشاهده نكردم. جديت در تدريس و آموزش شايسته طلاب، اهتمام به اخلاق و فضائل، نگرانى انحراف از مسير راستين انقلاب و انديشه هاى امام راحل (رحمة الله عليه)، از ويژگى هاى اين انسان شايسته و گرامى بود. گرچه عمر عزيز او طولانى نبود و در اواخر عمر با پاره اى از بيماريها دست در گريبان بود اما داشتن فرزندى فاضل و موفق و نيز دامادى بهرهمند از علم و كمال، خانواده اى علمى و فرهنگى و دينى ساخت كه هم آن رحيل سعيد را خشنود مى نمايد و هم كاروان علمى شكل يافته نام او را زنده و مانا نگاه خواهند داشت. براى آن رفيق شفيق كه فقدان زود هنگام او داغى فراموش ناشدنى است ، از درگاه الهى جايگاه رضوانى و براى عموم بازماندگان بشارت صابران را مسئلت دارم. مرتضى جوادى آملى شهريور ١٤٠٠ @M_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خوانش-کتاب-المظاهر-الالهية-في-اسرار-العلوم-الکمالية-جلسه-دوازدهم.mp3
12.55M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 12 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و إذا كان العالم واحدا، كان إله العالم و صانعه واحدا لا شريك له في الإلهية، كما لا شريك له في ذاته.... و 29 تاریخ نشست: 1393/01/28 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انگیزه قیام سید اشهداء ▫️ حسین بن علی (علیه السلام) با انگیزه خروج خودش را اعلام کرده است و هرگز بدون ایجاد یک و قدرت اجتماعی شایسته در مقابل این قدرت جهنمی یزیدی بر نمی خواست. ▫️ بنابراین بایستی که گفتمان هایی را ایجاد می کرد، شرایطی را در جامعه رقم می زد که مطابق با آن شرایط بتواند گفتمان حاکم را مغلوب کند و را غالب و قاهر کند. ◀️ سخنرانی مجازی محرم تاریخ: 1400 🆔 @m_vaezjavadi
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در پی ارتحال حجت الاسلام عبدالمحمود جهانگیری، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان پیام تسلیتی صادر نمود. متن پیام ایشان بدین شرح است: انا لله وانا اليه راجعون رحلت فاضل ارجمند حجة الإسلام آقاى عبدالمحمود جهانگيرى از خسارت هاى سنگين و ضايعه اى اسفناك است. بنده كه مدت نسبتاً طولانى با ايشان محشور بودم، جديّت، پرسشگرى، دقت و نظم در امور علمى را در ايشان مشاهده نمودم و از حضورشان در جلسه درس لذٌت مى بردم. اميدوار بودم تا اين چهره علمى مستعد و با انگيزه بتواند معلّمى علم مدار و مربّى اخلاق محور بوده و حوزه هاى علميّه را از علم و فضل خويش بهره مند سازد. خبر سفر ابدى غير منتظره ايشان آب سردى بود بر اين شعله اميد و پرده اى تاريكى بر اين نور از افق بر آمده. موفقيت هاى ايشان در عرصه تبليغ، تدريس و مديريت نشان آشكارى بود از آينده درخشان اين برادر گرامى. و چون چاره اى جز تسليم و ياورى بهتر از صبر نيست بر اين سفر كرده ديار ملكوت، سلام و تحيت ملائك را گوارا دانسته و بر همه بازماندگان خصوصا خانواده گرامى از درگاه الهى صبر باورمندان و پاداش صابران را آرزو داريم. مرتضى جوادى آملى شهريور ١٤٠٠ 🔹لازم به ذکر است مرحوم جهانگیری، چندین سال از محضر استاد مرتضی جوادی آملی در قم بهره برده بودند و نمایندگی طلاب هرمزگان در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، عضویت در هیئت علمی و تصدی معاونت آموزش دانشکده علوم قرآنی بندرعباس و مدیر حوزه علمیه خواهران قم در هرمزگان در کارنامه حجت الاسلام جهانگیری دیده می شود. وی همچنین حافظ کل قرآن کریم بود. حجت الاسلام جهانگیری بامداد سه‌شنبه ۲شهریور ۱۴۰۰ پس از یک ماه مبارزه با بیماری منحوس کرونا، در سن ۳۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. پیام_تسلیت @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
09. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
12.09M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 9 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی و لأنّه لو لم يكن وجود كل شيء، لم يكن بسيط الذات و لا محض الوجود؛ بل يكون وجودا لبعض الأشياء و عدما لبعض؛ فلزم فيه تركيب من عدم و وجود و خلط بين إمكان و وجوب و هو محال. تاریخ نشست: 1392/12/08 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
73-71. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
10.72M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 71 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی ... فكذلك الإنسان إذا مات و ارتحل عن هذا العالم، فقد بقیت له حیاتان اخرویتان - إن كان من أهلها - و انقطعت عنه حیاة النباتیة و الحیوانیة... . تاریخ نشست: 1400/06/07 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
74-72. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
11.85M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 72 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ). تاریخ نشست: 1400/06/09 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
سه شنبه 9 شهریور ماه، ساعت 14:30 Esra links ⤵ https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi ZOOM link ⤵ https://us02web.zoom.us/j/3949619859 password: 5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
75-73. المظاهر الإلهیة في أسرار العلوم الكمالیة.mp3
12.38M
💠 صوت درس ⬅️ خوانش و شرح کتاب – جلسه 73 ✅ با حضور اساتید مطرح فلسفه سیاسی اعلم أنّ «البعث» خروج النفس عن غبار الهیئات البدنیة المحیطة بها، كما یخرج الجنین من «قرار مكین» ؛ و مدّة كون المیت فی القبر ككون الجنین فی الرحم، و نسبة حال القبر إلى حالة البعث كنسبة الجنین إلى المولود.(وَ مِنْ وَرٰائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلىٰ یوْمِ یبْعَثُونَ). تاریخ نشست: 1400/06/09 ✍️ نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🆔 @m_vaezjavadi
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی «تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی».... 👇👇👇👇👇
💠 سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در نشست علمی«تبیین و بررسی مطالبات مراجع عظام تقلید از حوزه های علمیه در مورد بایسته های آموزشی» ❇️ اهمیت مساله حریت و آزاد اندیشی در حوزه های علمیه باید از درون حوزه، به نقد اندیشه ها بپردازیم نظام آموزشی مدرک گرا خطر و تهدید جدی برای حوزه های علمیه است. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به صورت آنلاین در این نشست علمی حضور پیدا کرده و به بررسی دیدگاه های در باره نقش نظام آموزشی حوزه های علمیه در بحث آزاد اندیشی، تولید علم، نظریه پردازی و احیای تمدن اسلامی پرداخت. 🔹 این حوزه ما محدود به فقه و اصول شده است. این محدودیت باعث می شود که جلوی گرفته شود. حوزه علمیه آمده است بحث های غیر فقه و اصول را در گوشه و بیرون حوزه در انجمن ها و موسسات مختلف قرار داد است ولی باید اینها در متن حوزه علمیه باشد. 🔹 حوزه باید به نظام اسلامی اما متاسفانه الان برعکس شده است و این نظام است که به حوزه می گوید که چه بگویید و بنویسید. این حوزه علمیه هرگز به روحیه آزاد اندیشی نمی رسد. 🔹 ماباید به علمی در حوزه معتقد باشیم و آن را گسترش دهیم. 🔹 در این باره می فرمودند: ما حرفمان و گفتارمان جهانی است ولی اندیشه و فکر ما محلی است. ما زمانی می توانیم داعیه هدایت بشر را داشته باشیم که با داشته باشیم که متاسفانه اکنون اینگونه نیست. 🔹 حریت و بسیار مهم است. در حوزه این حریت به دو نحو محدود شده است یکی سخت افزاری است که از زشت ترین نوع محدودیت هایی است که ما می بینیم. یکی دیگر نرم افزاری است که گاهی فشار ها به افراد به قدری زیاد است که افراد آزاد اندیش جرأت حرف زدن را ندارند. ما باید از درون حوزه نه بیرون از آن، به بپردازیم. 🔹 محور اصلی در حوزه باید باشد نه گرایش به مدرک.و باید درباره این مدرک ‌گرایی تجدیدنظر شود، چون نظام آموزشی خطر و تهدید جدی برای حوزه‌های علمیه است. متن کامل خبر👇👇👇 https://b2n.ir/n99143 news.esra.ir 🆔@m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام ▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را کرد و زنده نگه داشت.... 👇👇👇👇👇
💠 احیای نهضت امام حسین علیه السلام ▫️ ما اگر بخواهیم برجسته ترین جهات وجودی را شماره کنیم و بشماریم، اولین ویژگی او این بوده است که نهضت پدر بزرگوارش سالار شهیدان حسین بن علی(سلام الله علیه) را کرد و زنده نگه داشت. نهضت أبی عبدالله (علیه السلام) به عنوان چراغ روشن و به تعبیر رسول مکرّم اسلام و سفینه نجات[1] درخشندگی دارد که هیچ چراغی به فروغ و تابندگی این نیست، این باید همواره روشن و تابناک باشد و امام سجاد (علیه السلام) در آن تاریکی و ظلمت اموی که چنین برخوردی را با فرزند رسول گرامی اسلام داشتند، به هر نحوی که بود روشنگری کرد ولو با ، وقتی از حضرت سؤال می کردند که چرا این‌قدر اشک و گریه؟! می فرمود یعقوب یک فرزند داشت در عین حال که می دانست زنده است از فراغ او آن‌قدر گریست که چشمانش نابینا شد من این همه از اصحاب، پدر، برادر، عمو و نظایر آن را در جلوی چشمانم این گونه قطعه قطعه شده دیدم آیا چگونه گریه نکنم؟![2] وقتی نگاه او به آب می افتاد اشک می ریخت، نگاهش به گوسفندی که در حال ذبح کردن بود به اشک می افتاد، نگاهش به محرومی، به ضعیفی، به ناتوانی همواره یادآور جریان بود.[3] البته همین امام سجاد(علیه السلام) آن گاهی که بر بالا آمد و بر فراز منبر سخنرانی را آغاز کرد به گونه ای سخن گفت به گونه ای آفرید در غل و زنجیر بود اما همانند شیر بیشهِ شجاعت و مردانگی و غیرت غرّش کرد و همه را به وحشت و هراس وادار کرد و همه در مقابل او به گریه افتادند. [1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏1، ص60؛ «إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَكْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَكْتُوبٌ عَنْ یمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ‏ هُدًی‏ وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ‏». [2]. حلیة الأولیاء لابى نعیم، ج،3 ص133؛ الخصال، ج‏2، ص518 «وَ لَقَدْ كَانَ بَكَی عَلَی أَبِیهِ الْحُسَینِ ع عِشْرِینَ سَنَةً وَ مَا وُضِعَ بَینَ یدَیهِ طَعَامٌ إِلَّا بَكَی حَتَّی قَالَ لَهُ مَوْلًی لَهُ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَ مَا آنَ لِحُزْنِكَ أَنْ ینْقَضِی فَقَالَ لَهُ وَیحَكَ إِنَّ یعْقُوبَ النَّبِی ع كَانَ لَهُ اثْنَا عَشَرَ ابْناً فَغَیبَ اللَّهُ عَنْهُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَابْیضَّتْ عَینَاهُ مِنْ كَثْرَةِ بُكَائِهِ عَلَیهِ وَ شَابَ رَأْسُهُ مِنَ الْحُزْنِ وَ احْدَوْدَبَ ظَهْرُهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَانَ ابْنُهُ حَیاً فِی‏ الدُّنْیا وَ أَنَا نَظَرْتُ إِلَی أَبِی وَ أَخِی وَ عَمِّی وَ سَبْعَةَ عَشَرَ مِنْ أَهْلِ بَیتِی مَقْتُولِینَ حَوْلِی فَكَیفَ ینْقَضِی حُزْنِی‏». [3]. مثیر الأحزان، ص115؛ «فَقَدْ رُوِّیتُ عَنْ وَالِدِی رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَیهِ أَنَّ زَینَ الْعَابِدِینَ ع كَانَ مَعَ حِلْمِهِ الَّذِی لَا تُوصَفُ بِهِ الرَّوَاسِی وَ صَبْرِهِ الَّذِی لَا یبْلُغُهُ الْخِلُّ الْمُوَاسِی شَدِیدُ الْجَزَعِ وَ الشَّكْوَى لِهَذِهِ الْمُصِیبَةِ وَ الْبَلْوَى بَكَی أَرْبَعِینَ سَنَةً بِدَمْعٍ مَسْفُوحٍ وَ قَلْبٍ مَقْرُوحٍ یقْطَعُ نَهَارَهُ بِصِیامِهِ وَ لَیلَهُ بِقِیامِهِ فَإِذَا أُحْضِرَ الطَّعَامُ لِإِفْطَارِهِ ذَكَرَ قَتْلَاهُ وَ قَالَ وَا كَرْبَاهْ وَ یكَرِّرُ ذَلِكَ وَ یقُولُ قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ جَائِعاً قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَاناً حَتَّى یبُلَّ بِالدَّمْعِ ثِیابُهُ» ◀️ سخنرانی مجازی تاریخ: 1399/12/17 🆔 @m_vaezjavadi