ولایت از ارکان اصلی حج
🔸 در سوره مبارکه حج خداوند فرمود: «ثُمَّ لْیَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْیُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْیَطَّوَّفُوا بِالْبَیْتِ الْعَتِیقِ»؛ یعنی بعد از این که اعمال حج انجام شد انسان باید آن آلودگی ها و پلشتی ها را از خود دور کند، در تفسیر این آیه از امام (علیه السلام) رسیده که مراد این است که انسان با رسیدن نزد امام و ولی اش که فرمود: «تمام الحج لقاء الامام»، در آن #دیدار می تواند آنچه را که از اشتباه و لغزشها است بزداید.
🔸 درست است که در احکام و مناسک عبادی حج آمده که انسان از آلودگی های ظاهری دور شود، اما آلودگی حقیقی عبارت از شرک، انحرافات، ضلالت های فکری، جهل و کجاندیشی هاست که اینها تنها و تنها #در_سایه_حضور امام (علیه السلام) برطرف می شوند، اگر انسان یک سلسله آلودگی های ظاهری دارد که باید آنها را در سفر عبادی حج برطرف کند، آن پلشتی ها و آلودگی های فکری، ذهنی، عقلی و قلبی به مراتب جدی تر است و در ملاقات با امام (علیه السلام) است که اینها برطرف می شوند.
🔸 همان طور که #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی فرمودهاند که #ولایت یکی از ارکان حج است در واقع این سخن مستند روایی دارد، انسان با لقاء امام (علیه السلام) می تواند این جهل و جهالت ها را از خود دور بدارد، خصوصاً در جامعه اسلامی امروز که انحرافات و تحریفات بسیار زیادی وجود دارد و کج اندیشان و کج القا کنندگان که از شرق و غرب در خصوص اندیشه ناب شیعی اختلال ایجاد می کنند و آنچه که می تواند اینها را بر طرف کند #حقیقت_ولایت است، انسان باید به #عشق_ولایت و این که دیدار با ولایت نصیب او شود به حج برود.
🔸 یک وقت است که لقاء و دیدار ظاهری است که توفیقی است، اما #دیدار_حقیقی این است که انسان از غفلت، پلشتی و جهل بیرون آید، زیرا امام (علیه السلام) نور است و انسانی که از جهل و جهالت و غفلت بیرون آید توجهش به توحید تقویت میشود و گویا که با امام (علیه السلام) دیدار کرده است.
↙️ مطاله بیشتر:
https://mvaezjavadi.ir/fa/w/1767995
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
#ذی_الحجه
🌐https://mvaezjavadi.ir
🆔 @m_vaezjavadi
دومین نشست از سلسله نشست های علمی با موضوع «نسبت فلسفه و تفسیر» برگزار گردید
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی اسراء دومین نشست سلسله نشست های «نسبت فلسفه و تفسیر» در بنیاد بینالمللی اسراء برگزار گردید که در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین سید عباس قدیمی نژاد به ارائه مباحث خود پرداختند.
#گزارش_تصویری
👇👇👇👇
دومین نشست از سلسله نشست های علمی با موضوع «نسبت فلسفه و تفسیر» برگزار گردید
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به همت موسسه آموزش عالی اسراء دومین نشست سلسله نشست های «نسبت فلسفه و تفسیر» در بنیاد بینالمللی اسراء برگزار گردید که در این نشست حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی و حجت الاسلام و المسلمین سید عباس قدیمی نژاد به ارائه مباحث خود پرداختند.
🔸 در ابتدای نشست، دبیر علمی جلسه حجت الاسلام خلیل پور با تنقیح رویکردها و رهیافت های موجود در علوم مختلف به نسبت اضافی بین دو علم گرانسنگ و سترگ تفسیر و فلسفه اشاره کرد و گفت: برقراری ارتباط بین دو علم فلسفه و تفسیر، چه در قالب فلسفه ی تفسیر و چه با عنوان تفسیر فلسفی، امری ضروری و تردید ناپذیر است.
سپس با توجه به ظرفیت علوم عقلی و خصوصا فلسفه در تفسیر قرآن کریم، هر یک از اساتید به ارائه مطالب و نکات خود پرداختند.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با مقدمه ای درباره فلسفه آفرینش کتاب و نسخه هدایت انسان ها بحث خویش را آغاز کردند.
ایشان این کتاب را سراسر مشحون از جلوه ها و معارف توحیدی و وحی را در جایگاه خودش مقدس و منزل دانستند که علم تفسیر و فلسفه باید مکمل یکدیگر بوده تا به تبیین وحی بپردازند.
استاد مرتضی جوادی آملی در ادامه به ورود فلسفه در سه حوزه کلان هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی اشاره کرده و با بیان نمونه ای از کارکرد فلسفه در بحث هستی شناسی مباحث خود را به اتمام رساندند.
🔸 در ادامه این نشست، حجت الاسلام و المسلمین قدیمی نژاد به تبیین ظرفیت های فلسفه در تفسیر اشاره کردند.
ایشان در شش عرصه به تبیین نمونه هایی از این کار بست ها اشاره نمودند که می توان به «استفاده فراوان از اصل تشکیک وجود در تبیین معانی پلکانی قرآنی»، «ایجاد درک بهتر وحدانیت از طریق اصل صرافت و بساطت وجود» و «افزایش قدرت تحلیل در کشف مناطات گزاره های قرآنی» اشاره نمود.
لینک مطلب:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/p45345
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi