eitaa logo
استاد مرتضی جوادی آملی
543 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
281 ویدیو
45 فایل
استاد حوزه و دانشگاه فهرست: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/904 لینک اولین مطلب کانال: https://eitaa.com/m_vaezjavadi/3
مشاهده در ایتا
دانلود
به همت موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء ( قم )، سومین جلسه از سلسله نشست های علمی نسبت فلسفه و تفسیر، روز دو‌شنبه، 30 آبان ماه در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد 🔹 این نشست به همت «مرکز تخصصی فلسفه اسلامی اسراء سطح 3» و«مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی سطح 3» و «مرکز تفسیر موضوعی با گرایش تفسیر اعتقادی سطح 4» و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، به موضوع «هستی شناسی فلسفی و فهم قرآن» پرداخت و بیان داشت: روز جهانی فلسفه برای ایران عزیز ما با سابقه ای که در این رابطه ایران دارد جایگاه خاص و ویژه ای است. ایران پایگاه فلسفه و عرفان بود است و از جایگاه فلسفه و عرفان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است و حیثیت های تمدنی اش را بر مبنای فلسفه و عرفان ساخته است و همچنان این کشور عزیز را با جلوه حکمت و فلسفه و عرفان می شناسند. إن شاء الله شما این مسیر را ادامه خواهید داد و پرچمداران این حقیقت خواهید شد. 🔹 ایشان بیان داشت: قرآن به رغم اینکه یک کتابی است که در فهم مطالب و تفهیم مطالب به عرف و عموم جامعه موفق است یک کتاب کاملاً علمی است. ولی مطالبش و معارفش را به جامعه رسانده و ابلاغ کرده است. اما تبیین آن، تفسیر آن و اینکه آن حقائق در درجات و مراتب برتر بتواند به جامعه برسد نیازمند به تبیین و تفسیر است ﴿لِتُبَینَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیهِمْ﴾ و اصلاً هم همین است که ضمن اینکه یک فهم عرفی فی الجمله برای جامعه از جایگاه همین کتاب نورانی فراهم می شود اما بسیاری از معارف است حقائق است جلوه های برتری است که اصلاً فهم عرف که چه، متخصصین و محققین هم نمی رسد فلذا فرموده است ﴿أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا﴾ این تشویق و تحریض به اینکه باید در آیات الهی و قرآن تدبر کرد تفقه کرد این آیات را خوب فهم کرد اینها در متن قرآن آمده است. 🔹 وی اظهار داشت: ما باید بدانیم که در عین حالی که قرآن فهم متعارف عرفی را فی الجمله به جامعه رسانده است، اما آن فهم عمیقش را آن فهمی که معارف را و حقائق را خصوصاً معارف و حقائق توحیدی را اگر بخواهد به جامعه ابلاغ کند حالا غیر از اینکه ائمه (علیهم السلام) در صدر این هستند وارثان آنها هم باید تبیین درست و تفسیر درستی را ارائه کنند. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یک دانشی داریم بنام و دانش فلسفه هم در حقیقت رسالتش عبارت است از هستی شناسی. چه چیزهایی در نظام هستی هستند و واقعیت دارند و چه اموری در نظام هستی نیستند و موهوم اند؟ ما فکر می کنیم که اینها هستند! احکام هستی چیست؟ اقسام عام هستی چیست؟ این گونه از مسائل در دانش فلسفه است. 🔹 وی ادامه داد: من می خواهم از آخرین دست آوردهای فلسفی صحبت کنم می خواهم بگویم که ما براساس این دست آوردها می توانیم این گونه را برای جامعه بیاوریم از این طرف یک سلسله آیاتی را ذکر کنیم که این آیات اصلاً فهم عرفی ندارد و اصلاً کسی نمیتواند در باب این آیات اظهار نظر عرفی داشته باشد حتی علمی داشته باشد مگر اینکه با این مبانی و با این مبادی آشنا باشد. من فقط یک جرقه هایی می خواهم در ذهن شما ایجاد بشود یک اتفاقاتی در ذهن رقم بخورد و إن شاء الله شما دنبال کنید. 🔹 استاد مرتضی جوادی آملی اظهار داشت:ما در معارف خودمان محتاج به فلسفه ایم در و حقائق الهی بسیار به شدت نیازمند به مسائل فلسفی هستیم ما فلسفه را برای فلسفه نمی خواهیم بخوانیم نه! ما مخصوصاً حوزویان به دنبال فهم معارف قرآنی هستیم و بدون معارف فلسفی و حِکمی فهم ما به این گونه از آیات هرگز نمی رسیم، شما تفسیرها را ملاحظه بکنید کنار «کُلُّ شَیْ‏ءٍ هالِکٌ إِلاَّ وَجْهَهُ» چه حرف هایی چه سخنانی که هیچ کدام از آنها پایه علمی ندارد! مطالعه کامل: 🌐 http://esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-155 1401-09-06.mp3
12.97M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 155 الرابع ما أفاده صاحب التلویحات و هو أن الذی فصل الذهن وجوده عن ماهیته إن امتنع وجودها بعینه لا یصیر شی‌ء منها موجودا و إذا صار شی‌ء منها موجودا فالكلی له جزئیات أخرى معقولة غیر ممتنعة لماهیاتها.... . تاریخ تدریس: 1401/09/06 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-221 1401-09-06.mp3
7.93M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 221 تاریخ تدریس: 1401/09/06 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-156 1401-09-07.mp3
11.47M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 156 فكل ما يفصله الذهن إلى معروض و عارض هو الوجود كان في مرتبة ذاته مع قطع النظر عن وجوده كليا لا محالة و كل ما له ماهية كلية فنفس تصورها لا يأبى عن أن يكون له جزئيات.... . تاریخ تدریس: 1401/09/07 : ابتدای صوت به علت نقص فنی ناقص می باشد. 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-222 1401-09-07.mp3
9.45M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 222 تاریخ تدریس: 1401/09/07 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-157 1401-09-08.mp3
14.07M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 157 و ما أشنع ما أورده علیه بعض الأعلام من أن دعوى عدم امتناع الجزئیات الغیر المتناهیة ممنوع و لم لا یجوز أن یكون لماهیة كلیة أفراد متعددة متناهیة لا یمكن أن... . تاریخ تدریس: 1401/09/08 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-223 1401-09-08.mp3
8.61M
💠 صوت درس خارج یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا‌ ، ج1، ص3 🔹 جلسه : 223 تاریخ تدریس: 1401/09/08 🆔 @m_vaezjavadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-158 1401-09-09.mp3
13.75M
💠 صوت درس 🔹 جلد : 1 🔹 جلسه: 158 شك و إزالة: و لعلك تقول إنهم صرحوا بأن تشخص العقول من لوازم ماهیاتها بمعنى أن ماهیة كل واحد من الجواهر المفارقة تقتضی انحصار نوعه فی شخصه فلیكن‌ الواجب ذا ماهیة یقتضی لذاتها الانحصار فی واحد فكیف حكمت بأن‌ الماهية لا تقتضي شيئا من مراتب التعين... . و 106 تاریخ تدریس: 1401/09/09 🆔 @m_vaezjavadi
همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» با همکاری پایگاه خبری جماران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، بعداز ظهر دیروز(چهارشنبه 9 آذر ماه) در حرم امام برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این همایش سخنرانی داشتند. 🌐 https://esra.ir 🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اس
💠 همایش «امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» با همکاری پایگاه خبری جماران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چهارشنبه 9 آذر ماه در حرم امام برگزار شد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این همایش بیان داشت: شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند. در آن روزگار اساسا دین جایگاهی نداشت؛ در یک فضای کاملاً سنتی، منزوی و درونگرایی، دین حضوری داشت اما اینکه بتواند به صحنه اجتماع بیاید و چنین حضوری جریان جدیدی به نام ، و نظایر آن را ایجاد کند، فوق تصور بود. ولی امام با داشت که اسلام می تواند منشأ چنین تحولی باشد و ساختار جدیدی را در عرصه سیاست های جهانی ایجاد کند. 🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه این نهضت از آغاز می خواست در به میدان بیاید، یادآور شد: امام نسبت به پرسش های موجود در عراق و فرانسه پاسخگویی جدی داشت و برای در میدان حاضر و حرف از را با همه وجود آورده بود؛ همان طوری که شهید مطهری گفته بود «ایمان به این راه دارد». این از مسائلی است که ما باید به عنوان یک برای انقلاب اسلامی به آن توجه کنیم. درست است که امام در ایران و عرق بحث و حکومت اسلامی را در یک نظام فقهی و حوزوی سنتی ارائه فرمودند، اما بیرون کشیدن این معرفت از حوزه و یک نظام سنتی به عرصه جهانی کار امام بود. 🔸 وی افزود: وقتی که امام از و نظام اسلامی برآمده از این انقلاب سخن می گفتند هر لحظه بر افزوده می شد. خبرنگاران و کسانی که در حوزه مسائل سیاسی فکر می کردند، سؤالات بسیار عمده ای از امام داشتند. آنها م پرسیدند، واقعا شما دین را می خواهید در یک عرصه اجتماعی زنده روز مطرح کنید؟ دین در کلیساها، کنیسه ها و مساجد بود و اکثر آنچه که در مکه و مدینه از اسلام می بینیم برای ما وجود داشت. ولی طرح دین در عرصه اجتماع و اینکه بخواهد در یک نظام اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کند، حکومت کند و جامعه ای را مبتنی بر آموزه های دینی و وحیانی بسازد و با تحولات امروز جهان ارتباط داشته باشد، امر بسیار عجیبی است. استاد جوادی آملی ادامه داد: کسانی که سؤال داشتند نمی خواستند سیاسی سؤال کنند، بلکه واقعاً از جنبه فرهنگی و معرفتی برایشان سوال بود که ما از کدام دین و کدام بنیان معرفتی دین سخن می گوییم که می خواهد یک نظام مستحکم 2500 ساله شاهنشاهی را بنیان برکند و بنیانی دیگر ایجاد و در مسیر ، و حریّت حرکت کند و مبتلای به استبداد و نظایر آن نشود و در کمال آزادی جامعه را پیش ببرد و به سعادت و کمال برساند؟ تمام تلاش فیلسوفان از چند هزار سال قبل این است که بتوانند را ایجاد کنند و در مقدمات نظام سیاسی واقعاً مانده اند. چنین ادعای یک روحانی که هیچ سابقه سیاست، حکومت و حکمرانی ندارد از کجا است؟ لذا باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد. 🔸 وی با بیان اینکه امام به جنبه های عمده و اساسی اشاره می کند، افزود: یکی از عمده ترین مسائلی که امام بر آن اصرار داشت و این انقلاب را مبتنی بر آن می دانست، خود و بود. امام گرچه به لحاظ سیاسی با جریان سلطنت کاملاً مخالفت بود، ولی از روی هوشمندی و ذکاوت دینی و فردی به سراغ خود دین و اسلام رفت و گفت باید با این شخص و این جریان از مبارزه کرد؛ نه از خاستگاه یک قدرت روحانی که یک شخصیت دینی به نام مرجع اسلامی دارد؛ مرجع هرچقدر هم بزرگ و والا باشد نمی تواند با کوهی از قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی مقابله کند و باید یک باشد. لذا امام به شدت مسأله اسلام و دین را در فرمایشات خودشان برجسته کردند و هیچ صحبت، نظر و موضعی اتخاذ نمی کردند؛ مگر اینکه کاملاً از تبعیت می کردند. 👇👇👇👇 🆔 @m_vaezjavadi